آموزش نگهداری کوکداما + اینفوگرافیک

زمان مطالعه: 8 دقیقه

مراقبت از گیاهان آپارتمانی و نگهداری کوکداما کار سختی نیست فقط به کمی صبر و عشق نیاز دارد. اگر در مورد شیوه‌ی مراقبت از هر گیاه،  آموزش‌ها و آگاهی‌های کافی را داشته باشیم، قطعا گیاهانمان عمر طولانی‌تری خواهند داشت و برای مدت طولانی‌تری می‌توانیم از زیبایی‌ آن‌ها بهرمند شویم.  قبل از فراگیری روش نگهداری از کوکداما حتما مطلب تاریخچه کوکداما را بخوانید تا بتوانید درک بهتری از چرایی شکل این گیاه داشته باشید.

کوکداما هم نوعی گلدان طبیعی است و نکات مراقبتی مخصوص به خودش را دارد. با دانستن این نکته‌ها و رعایت آنها، کوکدامای شما طراوت و تازگی خود را حفظ خواهد کرد و زینب بخش محیط شما خواهد بود.

اولین قدم در مراقبت از کوکداما، شناخت کلی آن است. کوکداما توپ خزه‌ای است که از خاک بونسای یا کوکوپیت و خزه ی ورقه ای درست شده و ریشه ی گیاه در وسط آن قرار گرفته است و از هیچ نوع گلدانی چه سفالی و چه پلاستیکی در آن استفاده نشده است.

در نتیجه تغذیه و آبیاری این گیاه مانند سایر گیاهان گلدانی نیست و باید نکات زیر را برای نگهداری از آن مورد توجه قرار دهید.

روش آب دادن به کوکداما

روش آب دادن کوکداما

کوکداما به آبیاری هفتگی و مرتب نیاز دارد و وقتی که روی آن خشک شده، و سبک شده است یا برگ های گیاه پژمرده شده اند وقت آبیاری فرا رسیده است. البته بزرگی و نوع گیاه و مقدار نور و دمای محیط هم بر زمان آبیاری تاثیر دارند.

کوکداما در فصل های تابستان و بهار نیاز به آب بیش تری دارد ولی در نیمه‌ی دوم سال آب کمتری می‌خواهد.

بهترین روش آبیاری کوکداما،  گذاشتن آن در ظرف آب به مدت حداقل 5 دقیقه است. به نحوی که خود گیاه داخل آب نرود است.

مطلب مرتبط: روش ساخت کوکداما

مهم ترین نکته در نگهداری کوکداما حفظ رطوبت نسبی آن است. برای همین ما در گُل سِتان پیشنهاد می کنیم که هر روز کوکداما را آبپاشی کنید. بهتر است این کار را درهنگام صبح انجام دهید. می توانید برای تنظیم رطوبت هوای محیط از دستگاه بخور سرد هم استفاده کنید. روی گلبرگ های و گیاه آب نپاشید.

اگر نشانه های زیر را در کوکداما دیدید، بدانید آبیاری آن بیش از حد معمول بوده است و باید کمتر آب دهید:

سیاه شدن ساقه های گیاه از پایین

زرد شدن و ریختن برگ ها

نرمی بیش از اندازه خاک

نشانه های آبیاری کم تر از حد معمول کوکداما به شکل زیر هستند:

قهوه ای شدن برگ ها یا خشک شدن نوک برگ ها

پژمرده شدن گیاه

نور مناسب برای کوکداما

مقدار نور مورد نیاز برای نگهداری کوکداما به نوع گیاهی بستگی دارد که در آن کاشته شده. پس شرایط نوری متناسب با گیاه کوکداما را فراهم کنید.

مثلا گیاهان نوردوست را پشت پنجره آویزان کنید اما دقت کنید نور مستقیم خورشید به آن نتابد و در ساعاتی که نور مستقیم وجود دارد، پرده نازکی جلوی پنجره بکشید.

برای اطلاع از نور مورد نیاز گیاه خود، روش نگهداری گیاه داخل کوکدامای خود را در اینترنت سرچ کنید.

یادتان باشد که تمام گیاهان به نور احتیاج دارند اما مقدار آن برای هر نوع گیاه متفاوت است. نورغیرمستقیم را خیلی از گیاهان دوست دارند. چون نور مستقیم خورشید اغلب باعث سوختگی برگ ها  و خشک شدن سریع کوکداما می شود.

گیاهانی را که به نور کم تری احتیاج دارند روی میز کار یا در فضای داخل اتاق بگذارید.

نحوه‌ی قرارگیری کوکداما

کود رسانی یا غذای کوکداما

کوکداما در چندماه اول نیاز به غذا ندارد چون خاک آن مواد مغذی کافی را در خود دارد اما بعد از چهارماه لازم است که ماهی یک بار به کوکداما کود بدهید.

برای غذارسانی به کوکداما از کود مایع استفاده کنید و حتما به مقدار آن توجه کنید. معمولا نصف مقداری که روی بسته بندی کود نوشته است، برای کوکداما کافی است.

کود گیاه را در آب حل کنید و در زمان آبیاری معمول در آب گیاه ریخته و به گیاه بدهید. می توانید آن را به صورت اسپری و به صورت مرتب هم به کوکداما بپاشید.

مقدار کودی که به گیاه می دهید بستگی به این دارد که می خواهید گیاه تان چقدر رشد کند. مقدار آن می تواند  از دوبار در سال تا هفته‌ای یک بار متغیر باشد.

فصل  بهار و تابستان بهترین زمان برای کودرسانی هستند. همیشه زیاد کود دادن بهتر نیست، گاهی باعث سوختن گیاه می شود . پس سعی کنید مطابق با نوع کود، به اندازه لازم به گیاه کود دهید.

اینفوگرافیک زیر به صورت خلاصه مراحل و روش نگهداری کوکداما را توضیح می‌دهد.

فیکوس الاستیکای شرابی در گلدان طلایی
978,000 تومان
مانسترا غول پیکر
24,064,000 تومان 19,000,000 تومان
فیکوس بلک در گلدان مواد آلی سفید
827,000 تومان
لوتوس سه تایی
679,000 تومان
زامیفولیا بلک سه قلاف
645,000 تومان

حرف آخر

در این مطلب سعی کردیم همه آنچه در مورد روش نگهداری کوکداما لازم است بدانید را برای شما تشریح کنیم، چنانچه مطلبی ناگفته مانده است و یا پرسشی در ذهن شماست که نیاز به مشاوره تخصصی روی گیاه خود دارید، می‌توانید سوالات خود را از طریق ارتباط با مشاوره آنلاین گل و گیاه گُل‌سِتان مطرح نمایید. کارشناسان باتجربه گیاه‌پزشکی ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند. گیاه پزشکان مشکل شما را بررسی می‌کنند و در صورت نیاز غذای گیاه (کود)، سم و سایر ملزومات گیاه را برای شما ارسال خواهند کرد. ضمن اینکه اگر زمان یا تخصص کافی برای رسیدگی به گیاه خود را ندارید، می توانید از خدمات باغبانی در تهران گُل‌سِتان (اعزام باغبان و گیاه پزشک به محل شما) استفاده کنید تا متخصصین ما با ابزار مورد نیاز شما در محل شما حضور یابند و خدماتی مانند تشخیص بیماری، علت عدم رشد، تعویض خاک و گلدان، سم پاشی، کوددهی و یا حتی کاشت و … را به شما ارائه دهند.

سوالات متداول در مورد روش نگهداری کوکداما

علت زرد شدن برگهای کوکداما چیست؟

کوکداما نیز مانند بسیاری دیگر از گیاهان آپارتمانی، به آبیاری خیلی کم یا بیش از حد حساس است.
قهوه‌ای و شکننده شدن لبه‌ برگ‌ها، نشانه‌ای برای کم آبی است.
در مقابل، نقاط قهوه‌ای رنگ روی برگ و ساقه، سیاه شدن ساقه در نزدیکی خاک و زرد شدن برگها، از آبیاری بیش از حد گیاه حکایت می‌کند.
به خاطر داشته باشید که همه گیاهان در فصل خفتگی ( پاییز و زمستان ) به آبیاری کمتر، و در طی فصول رشد فعال خود ( بهار و تابستان ) به آبیاری بیشتری نیاز دارند.
گاهی زرد شدن برگها می‌تواند ناشی از عدم دریافت کافی نور خورشید نیز باشد. درچنین شرایطی، سعی کنید با ایجاد تعادل میان میزان آبیاری و نور دریافتی، گیاه را به حالت اولیه خود باز گردانید. قرار گرفتن در کنار دستگاه‌های سرمایشی یا گرمایشی نیز یکی از دلایل زرد شدن برگهاست.

کوکداما به چه میزان نور نیاز دارد؟

میزان نور مورد نیاز کوکداما به نوع گیاه آن بستگی دارد. به طور کلی، گیاهانی را که به نور زیاد نیاز دارند در نزدیکی پنجره‌ای نورگیر قرار دهید.
از قرار دادن کوکداما در نقاط بسیار روشن خودداری کنید، چون باعث خشک شدن بیش از حد توپ خزه می‌شود. گیاهان کم نور، نیازی به قرار گرفتن در کنار پنجره ندارند؛ بلکه می‌توانید آنها را بالای میز کار خود آویزان کنید!
در هر مکانی که دوست داشتید می‌توانید کوکداما را قرار دهید، اما از گذاشتن کوکداما در نزدیکی دستگاه‌های سرمایشی یا گرمایشی خودداری کنید. این جریانهای شدید سرما یا گرما می‌توانند سبب زرد شدن برگها شوند، بخصوص در مورد گیاهان حساس مانند سرخس‌ها.
علاوه بر این، معمولا هوا در اطراف این دستگاه‌ها خشک است؛ در حالی که اغلب گیاهان آپارتمانی ترجیح می‌دهند در هوایی مرطوب رشد کنند.

آبیاری کوکداما به چه صورت است؟

آبیاری کوکداما معمولا به دو روش صورت می‌گیرد
روش خیس کردن
با توجه به اندازه کوکدامای خود، یک ظرف مناسب انتخاب کرده و داخل آن را با آبی که به دمای محیط رسیده است پر کنید. می‌توانید از سینک هم استفاده کنید.
کوکداما را در آب قرار دهید، طوری که بخش بالایی آن به سمت شما باشد. سپس توپ خزه را به پایین فشار دهید تا توسط آب احاطه شده و جذب آب را آغاز کند.
عملیات خیس کردن را برای 10 الی 15 دقیقه یا تا زمانی که توپ خزه کاملا از آب اشباع شده بود، ادامه دهید. سپس کوکداما را از آب خارج کنید و به خوبی توپ خزه را تکان دهید تا آب‌های اضافی از آن خارج شوند. اجازه دهید کوکداما برای دقایقی در یک صافی بزرگ قرار بگیرد تا کمی خشک شود. پس از این مرحله، می‌توانید گیاه را به خانه اصلی خود باز گردانید.
روش دوم مرطوب کردن
بسیاری از انواع کوکداما، مرطوب شدن را به خیس شدن ترجیح می‌دهند. برای این کار، یک بطری مناسب انتخاب کرده و به کمک آن سطح و اطراف برگها را با آب اسپری کنید. این کار باید در صبح انجام شود، چون با نزدیک شدن به ظهر، نور خورشید قوی‌تر شده و ممکن است سبب سوختن برگهای گیاه شود.

چگونه به کوکداما کود بدهیم؟

کود دادن یکی از مراحل جالب در نگهداری از کوکداما به حساب می‌آید. نکته‌ای که کوددهی کوکداما را کمی دشوار کرده، این است که هیچ میزان مشخص و صحیحی برای کود دادن به این گیاه وجود ندارد. در واقع این مقدار به خواست و سلیقه شما بستگی دارد. اگر می‌خواهید کوکداما رشدی آرام داشته باشد، سالی دو بار کوددهی برای آن کافی است. اما اگر دوست دارید کوکدامایی با رشدی سریع داشته باشید، هفته‌ای یکبار به آن کود بدهید.
اگر از کودهای محلول در آب استفاده می‌کنید، می‌توانید به آسانی آن را در آبی که کوکداما را در آن خیس می‌کنید حل کنید و سپس گیاه را طبق روند عادی در آن قرار دهید.
اگر هم از روش مرطوب کردن برای آبیاری کوکدامای خود استفاده می‌کنید، کود را در آب حل کنید و به برگها و توپ خزه اسپری کنید.
اگر کودهای هوشمند انتخاب شما هستند، باید آنها را در خاک توپ خزه کوکداما مخلوط کنید. این کود در طی سپری شدن ماه‌ها، عناصر ضروری را به گیاه می‌رساند.
نوع کودی که انتخاب کردید خیلی مهم نیست، مهم این است که طبق دستورالعملهای نوشته شده بر روی راهنمای آن عمل کنید.

چه زمانی باید گیاه داخل کوکداما را به گلدان منتقل کنیم؟

بسته به نوع گیاه انتخاب شده، کوکداما معمولا بین 2 الی 3 سال دوام می‌آورد.
زمانی که ریشه‌های گیاه از توپ خزه خارج شدند، یعنی وقت آن رسیده که گیاه را به گلدانی بزرگتر ببرید و یا کوکداما را مجدد شکل دهید.
برای تشکیل مجدد کوکداما، توپ خزه را به آسانی با بریدن سیم و کنف اطراف آن خارج کنید. سپس خزه‌ها را بردارید، ریشه‌هایی که بلند شده اند را بریده و هرس کنید، خاک مناسب تهیه کنید و با خزه‌های سبز رنگ مجدد توپ خزه را بپیچید.
برای انتقال گیاه به گلدانی بزرگتر، نخ‌ها و فیبرهای اطراف کوکداما را حتما جدا کنید. این الیاف به کمپوست تبدیل نمی‌شوند و گیاه را دچار مشکل می‌کنند. سپس طبق مراحل معمولی کاشت گیاهان در گلدان عمل کنید. به طور کلی گیاهان در گلدان بهتر رشد می‌کنند، پس بهتر است پس از چند سال گیاه را از آن توپ خیس خزه‌ای، به خاکی مرطوب و مناسب منتقل کنید.

روش نگهداری گیاهکوکداما
نظرات (۳)
ثبت نظر
  • ارام

    سلام کوکدامای من آبیاری مناسبی داره نور خوبی هم داره برگ هاش هم سالمه اما گلاش هی پژمرده میشه میریزه ، مشکلش چیه؟

    • مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      نوع گیاهی که در کوکداما کاشته شده را ذکر نکردین ولی مهمترین نکته در نگهداری از کوکداما آبیاری کافی و مناسب و تامین رطوبت آن است.
      بدین منظور برای حفظ رطوبت نسبی آن هر روز با اسپری آب کوکداما را آبپاشی کنید
      برای آبیاری، هر هفته کوکداما را به مدت ۵ دقیقه در آب قرار دهید و آنرا سیراب کنید.