خرید گیاه آپارتمانی با تضمین کیفیت و ارسال رایگان

10 گیاه آپارتمانی مناسب زمستان برای فضای داخل خانه و روش نگهداری آن ها

زمان مطالعه: 17 دقیقه

وقتی هوای بیرون سرد و یخ‌زده باشد هیچ چیزی بهتر از یک خانه زنده و رنگارنگ نیست. با آوردن طبیعت به داخل خانه می‌توانید حس زیبایی را در تمام سال تجربه کنید. نگهداری گیاهان آپارتمانی در زمستان سرگرمی مناسبی برای طی کردن فصل سرماست. با خرید گیاه آپارتمانی نه تنها هوای محیط تصفیه می‌شود بلکه باعث ایجاد آرامش و جریان زندگی نیز می‌شوند.

گُل‌سِتان | گل فروشی آنلاین | سفارش آنلاین گل | گیاه آپارتمانی


در ادامه 10 گیاه آپارتمانی مناسب زمستان برای فضای داخل خانه را معرفی می‌کنیم پس با گُل سِتان همراه باشید.

گیاه آپارتمانی مناسب زمستان

هیبیسکوس

1-هیبیسکوس(Hibiscus)

گیاه هیبیسکوس می‌تواند در طول زمستان محیطی گرمسیری را شبیه‌سازی کند. این گیاه تقریبا بزرگ است و می‌تواند تا دو متر رشد کند و گل‌هایی بیست سانتی را شکوفا کند. نگهداری گلهای آپارتمانی در زمستان جلوه بی نظیری به خانه می‌دهد.

نگهداری از هیبیسکوس

خاک

این گیاه به خاکی با زهکشی مناسب نیاز دارد تا بتواند آب را به خوبی تخلیه کند. وجود سوراخ‌های زهکشی در کف گلدان کمک می‌کند تا آب اضافی تخلیه شود و ریشه‌های گیاه در آب نماند. گلدان این گیاه نباید بیش از حد بزرگ باشد و نهایتا کمی بزرگ‌تر از ریشه‌های آن باشد. بهتر است از گلدان‌های رسی استفاده نکنید زیرا باعث خیس ماندن و همچنین قلیایی شدن خاک می‌شود.

کوددهی

در طول دوران گل‌دهی بهتر است هفته‌ای یک‌بار به این گیاه کود بدهید. بهتر است از کودهای گرانوله استفاده کنید که به صورت آهسته در خاک تجزیه می‌شوند. در زمستان باید کوددهی به این گیاه متوقف کنید.

آب‌دهی

برای آب دادن به هیبیسکوس باید توجه کنید که از آب گرم استفاده کنید. آب سردی که از شیر گرفته شده باشد به گیاه شوک وارد می‌کند البته باید مواظب باشید که آب بیش از حد داغ یا جوش نباشد. در طول ماه‌های گرم بهتر است هر روز به این گیاه آب بدهید و مطمئن شوید که خاک به خوبی زهکشی شده باشد زیرا خیس ماندن زیاد باعث می‌شود که ریشه‌های گیاه بپوسد. در طول زمستان تنها زمانی به گیاه آب بدهید که خاک آن کاملا خشک شده باشد. اگر نشانه‌هایی از زرد شدن در برگ‌ها مشاهده کردید احتمالا از آب‌دهی زیاد است. این مشکل در زمستان بیشتر رخ می‌دهد.

نور

این گیاه دوست دارد در نورگیرترین جای خانه زندگی کند. هرچقدر نور بیشتری وجود داشته باشد گل‌دهی بهتری خواهد داشت. هشت ساعت نور مستقیم در روز چیزی است که هیبیسکوس عاشق آن است. این گیاه می‌تواند سایه را نیز تحمل کند اما ممکن است دیگر نتواند به خوبی گل بدهد.

هرس کردن

اگر می‌خواهید هیبیسکوس شما در فصل بعدی گل‌دهی بهتری داشته باشد می‌تواند آن‌را هرس کنید. در ابتدا به سراغ شاخه‌های ضعیف تر و شلخته بروید و یک سوم آن‌ها را هرس کنید

آفات

حشراتی مانند شته، کنه تارعنکبوتی و مگس سفید جذب این گیاه می‌شوند که می‌توان به کمک ترکیب آب و صابون کاستیل آن‌ها را از بین برد.

سمی بودن

هیبیسکوس برای انسان‌ها و حیوانات خانگی سمی نیست و حتی مصرف آن مفید است. از گل‌های این گیاه برای درست کردن دمنوش یا چای استفاده می‌شود. چای ترش یکی از انواع نوشیدنی‌هایی است که از گل‌های این گیاه درست می‌شود.

2-بنفشه آفریقایی(African Violets)

گیاه آپارتمانی مناسب زمستان دیگری به نام بنفشه افریقایی وجود دارد که برخلاف اسم این گیاه، می‌توان آن را در رنگ‌های مختلفی پیدا کرد. این گیاه به خاطر قابلیت گل‌دهی در تمام سال معروف است. از آنجایی که وسایل گرمایشی در داخل خانه باعث خشک شدن بیش از حد هوا می‌شود، برگ‌های بنفشه آفریقایی می‌تواند کمی رطوبت را به محیط اضافه کند.

نگهداری از بنفشه آفریقایی

خاک

این گیاه به خاکی با زهکشی مناسب نیاز دارد که بتواند آب را به خوبی تخلیه کند. ترکیبی مساوی از پوده، ورمیکولیت و پیت ماس بهترین خاک را برای این گیاه می‌سازد.

آب‌دهی

بنفشه آفریقایی درباره آب‌دهی وسواس دارد. برای این گیاه باید از آبی ولرم یا خنک استفاده کنید که 48 ساعت استراحت کرده باشد تا املاح آن ته نشین شده باشد. مواظب باشید که هیچ‌گاه آب را بر روی برگ‌های گیاه نریزید حتی یک قطره آب می‌تواند باعث آسیب به برگ‌ها شود. هر زمان رطوبت خاک کم شد زمان آب دادن مجدد به گیاه است. خیس شدن بیش از حد یا خشک شدن خاک می‌تواند به گیاه آسیب بزند. آب‌دهی از پایین نیز روشی عالی برای این گیاه است اما ممکن است برای تازه‌کاران سخت باشد.

نور

بنفشه آفریقایی به نوری متوسط و غیر مستقیم نیاز دارد تا بتواند گل بدهد. گیاهی که برگ‌هایش سبز تیره باشد نسبت به گیاهی که برگ‌های روشن‌تری دارد، نور بیشتری نیاز دارد. بهتر است هر چند وقت یک‌بار گلدان را بچرخانید تا تمام قسمت‌های گیاه نور را دریافت کند. بهترین مکان برای این گیاه در فاصله یک متری پنجره‌ای جنوبی یا غربی است. همچنین می‌توانید از نورهای مصنوعی مانند فلورسنت برای جبران نور کم محیط استفاده کنید.

کوددهی

برای کود دادن به این گیاه از کودهای مخصوص بنفشه آفریقایی یا کودی با فسفر زیاد استفاده کنید. می‌توانید این کود را یک چهارم رقیق کنید و با هربار آب‌دهی به گیاه بدهید. در صورت کمبود کود این گیاه گل‌دهی کمتری خواهد داشت و برگ‌هایش کم‌رنگ‌تر می‌شود.

آفات

سیکالمن آفتی است که ممکن است به بنفشه آفریقایی حمله کند. از بین بردن این افت به صورت کامل تقریبا غیر ممکن است و باید گیاه مبتلا را شده را معدوم کرد تا آفت به سایر گیاهان سرایت نکند.

سمی بودن

بنفشه افریقایی برای حیوانات خانگی یا انسان‌ها سمی نیست.

گل اسپاتی فیلوم

3-گل اسپاتی فیلوم(Peace Lilies)

گیاهی مناسب برای تازه کاران که نیاز به مراقبت کم و نور کمی دارد. این گیاه می‌تواند به راحتی هوای اطراف خود را تمیز کند و یکی از بهترین گزینه‌ها در میان گلهای زمستانی آپارتمانی است.

نگهداری از گل اسپاتی فیلوم

نور: گل اسپاتی فیلوم به محیطی سایه روشن علاقه دارد و مشکلی با نور فلورسنت ندارد. در واقع این گیاه می‌تواند در اتاقی بدون پنجره و تنها با نورهای مصنوعی زنده بماند. اگر این گیاه نور زیادی دریافت کند برگ‌هایش زرد می‌شود و در صورتی که در برابر آفتاب شدید و مستقیم باشد برگ‌هایش می‌سوزد و قهوه‌ای می‌شود.

آب‌دهی

برای دوستداران گل و گیاه اب دادن به گلها در زمستان اندکی چالش برانگیز است. حسن نگهداری از گل اسپاتی فیلوم این است که وقتی تشنه شود به شما می‌گوید! هر زمان که دیدید گیاه کمی افتاده شده است یعنی نیاز به آب دارد. به صورت کلی بهتر است هفته‌ای یک بار به این گیاه آب بدهید و خاک را مرطوب نگه دارید. در طول فصل تابستان به کمک آب مقطر برگ‌های این گیاه را اسپری کنید و در زمستان میزان آب‌دهی را کمتر کنید.
حتی اگر آب دادن به این گیاه را فراموش کنید و گیاه شما پژمرده و نرم شد نگران نباشید به محض این‌که دوباره آب دهید و کمی به برگ‌های آن اسپری کنید گل اسپاتی فیلوم سر حال می‌شود.
این گیاه نسبت به کلر حساس است. اگر آب مصرفی شما حاوی کلر زیادی باشد بهتر است یک شب تا صبح آب زا در ظرفی نگه دارید تا املاح آن ته‌نشین شود.

خدمات باغبانی در محل، اعزام سریع باغبان گل و گیاه | گُل‌سِتان
کوددهی

گل اسپاتی فیلوم نیاز به کود دادن مداوم ندارد. سالانه یک بار یا دوبار کوددهی با کودی مایع به همراه آب‌دهی برای این گیاه کافی است

آفات

بر خلاف سایر گیاهان خانگی، گل اسپاتی فیلوم در برابر بیماری و آفات مصونیت زیادی دارد اما به هر حال ممکن است توسط کنه‌های تار عنکبوتی، شته‌ها و شپشک‌ها آسیب ببیند. که می‌توان تعداد کم آن‌ها را با دستمالی تمیز و تعداد زیاد آن‌ها را با آفت‌کش‌های صنعتی از بین برد.

سمی بودن

گل اسپاتی فیلوم برای سگ‌ها و گربه‌ها سمی است زیرا حاوی ماده کلسیم اگزالات است و می‌تواند باعث ایجاد آسیب یا التهاب برای این حیوانات یا کودکان شود.

مطلب مرتبط:اصول نگهداری گیاه اسپاتی فیلوم

4-یاسمن(Jasmine)

این گیاه به خاطر رایحه شیرینی که دارد معروف است و می‌تواند فضای خانه را در طول زمستان خوشبو کند. بستگی به طراحی خانه شما، این گل خوشبو می‌تواند در گلدان یا سبد زندگی کند.

نگهداری از یاسمن

آب‌دهی: گیاه یاسمن دوست دارد هفته‌ای چند بار آب دریافت کند مخصوصا در ماه‌های گرم‌تر سال. هر زمان که چند سانت بالایی خاک خشک شد زمان آب دادن مجدد به گیاه است. بهتر است از آب باران یا آب آشامیدنی‌ای استفاده کنید که حداقل یک شب استراحت کرده باشد و املاح آن ته نشین شده باشد. بهتر است در تابستان روزی دو نوبت (صبح زود و بعد از ظهر) به گیاه آب دهید. این گیاه خیس بودن را بهتر از خشک بودن تحمل می‌کند.

نور

یاسمن نیاز به نوری کامل و کمی سایه دارد. حدود شش ساعت یا بیشتر نور مستقیم و کامل خورشید و دو الی چهار ساعت قرار گرفتن در سایه، شرایط ایده‌آل برای یاسمن است.

هرس کردن

هرس کردن یاسمن کاری مفید و شاید ضروری است. برای هرس کردن اول به سراغ شاخه‌های مرده و آسیب دیده بروید تا باعث تکثیر بیماری یا آسیب نشوند. سپس به سراغ شاخه‌های نامرتب و یا بدون گل بروید. بعد از اینکه گل‌های گیاه ضعیف شدند سریعا باید آن‌ها را هرس کرد تا ساقه بتواند تا فصل شکوفایی بعدی رشد کند. هرس کردن به موقع کمک می‌کند تا گیاه بتواند رشد بهتری داشته باشد.

کوددهی

برای اینکه یاسمن گل‌دهی خوبی داشته باشد و شاخه‌هایش پرپشت باشد باید تغذیه شود. از بهار تا تابستان دادن کودی مایع برای این گیاه ضروری است.

مشکلات و آفات

توجه نکردن به این گیاه باعث ایجاد بیماری‌ها و حمله آفات می‌شود. به عنوان مثال اگر آبی که به یاسمن می‌دهید دارای کلسیم زیادی باشد باعث می‌شود که گیاه دچار کلروز شود و نتواند اهن مورد نیازش را تامین کند. آب‌دهی زیاد باعث پوسیدن ریشه‌ها و آب‌دهی کم باعث ضعیف شدن گل‌ها و برگ‌ها می‌شود.
آفاتی مانند شته و شپشک می‌تواتد به این گیاه آسیب بزند. برای از بین بردن شپشک‌ها می‌تدانید از افت‌کش‌های روغنی و برای از بین بردن شته‌ها می‌توانید از ترکیب آب و روغن پارافین استفاده کنید.

سمی بودن

این گیاه برای حیوانات خانگی یا انسان‌ها سمی محسوب نمی‌شود و بی خطر است.

اشلومبرگرا
گل فصل زمستان

5-اشلومبرگرا (Christmas Cactus)

در ادامه لیست گیاهان زمستانی به این گیاه زیبا می‌رسیم. این گیاه با نام کاکتوس کریسمس هم شناخته می‌شود و مناسب نگهداری در زمستان است. وقتی این گیاه گل‌های سفید و قرمزش را شکوفا می‌کند شبیه به یک آبنبات چوبی می‌شود.

نگهداری از کاکتوس کریسمس

نور

اشلومبرگرا یا کاکتوس کریسمس می‌تواند در نور کم نیز زنده بماند اما برای گل‌دهی به موقع بهتر است در محیطی نورگیر و با نور غیر مستقیم زندگی کند. نور مستقیم شدید می‌تواند برگ‌های گیاه را بسوزاند به همین خاطر بهتر است نور به صورت فیلتر شده به گیاه برسد

خاک

خاکی سبک و با زهکشی عالی، برای این گیاه بسیار مهم است. می‌توانید از خاک‌های آماده کاکتوس یا ساکولنت استفاده کنید و یا ترکیبی شامل دو سوم خاک گلدان و یک سوم شن را با یکدیگر مخلوط کنید. وجود سوراخ‌های تخلیه آب در زیر گلدان نیز نکته مهمی است زیرا آب اضافه باید تخلیه شود و در گلدان باقی نماند.

آب‌دهی

این‌که می‌گویند کاکتوس‌ها نیاز به آب ندارند بیشتر یک افسانه است. رشد آهسته ان‌ها باعث می‌شود که نشانه‌های کم آبی دیرتر مشخص شود. این گیاه از بهار تا شهربور نیاز به یک آب‌دهی معمول دارد یعنی زمانی که سطح خاک خشک شد باید مجددا به گیاه آب داد. کاکتوس تعطیلات از آب‌دهی زیاد بدش می‌آید زیرا ریشه‌های گیاه پوسیده می‌شود. برای همین خاک گیاه باید بتواند آب را به خوبی تخلیه کند.
برای اینکه گیاه بتواند گل‌های ارکیده شکل خود را شکوفا کند نیاز به استراحت دارد. در طول فصل سرما و زمانی که دمای هوای زیر 12 درجه می‌رسد باید میزان آب‌دهی را کم کرد. اگر شرایط آب‌دهی به خوبی مهیا شود این گیاه در زمستان شکوفه می‌زند و در اواخر زمستان و حوالی کریسمس گل‌ها باز می‌شود.

کوددهی

از اردیبهشت تا شهریور می‌توان به این گیاه کود داد. کود مخصوص کاکتوس که در آب حل شده باشد بهترین روش کوددهی برای این گیاه است. بعد از شهریور و با شروع فصل سرما هیچ‌گاه به گیاه کود ندهید زیرا باعث آسیب به آن می‌شود.

آفات

آفات خانگی علاقه چندانی به کاکتوس‌ها و ساکولنت‌ها ندارند و معمولا این آفات از طریق گیاهان دیگر به این گیاه سرایت می‌کنند. در صورت مشاهده هر گونه آفت باید سریعا اقدام کرد و آن‌ها را از بین برد زیرا با افزایش جمعیت آن‌ها، خلاص شدن از دستشان سخت‌تر می‌شود.
می‌توانید با دستمالی تمیز آفات را از روی برگ‌ها پاک کنید همچنین برگ‌های گزنه را در آب دم کنید و سپس به گیاه اسپری کنید. سعی کنید تا جای ممکن از آفت‌کش‌های صنعتی استفاده نکنید.

بیماری‌ها

نشانه‌هایی مانند تغییر رنگ برگ‌ها، ضعیف شدن برگ‌ها یا رشد کند گیاه معمولا به خاطر ایراد در آب‌دهی و پوسیدن ریشه است. کاکتوس تعطیلات رطوبت را ذوست دارد اما از خیس ماندن بیزار است زیرا باعث تشکیل قارچ در خاک و آسیب به ریشه‌های آن می‌شود.. اگر پوسیدگی بیش از حد گسترش پیدا نکرده باشد می‌توان گیاه را دوباره نجات داد. باید گیاه را به خاکی کاملا خشک منتقل کرد و در چند روز اول به آن آب نداد تا گیاه بتواند خود را بازیابی کند.

سمی بودن

کاکتوس کریسمس برای سگ‌ها، گربه‌ها یا انسان‌ها سمی نیست اما این به آن معنی نیست که اجازه دهید کودک یا حیوان خانگی شما سروع به خوردن این گیاه کند زیرا مواد الیافی گیاه در صورت زیاد مصرف شدن می‌تواند باعث اسهال یا استفراغ شود.

خرید آنلاین گل برای کریسمس

6-نماتانسوس(Goldfish Plant)

نام دیگر این گیاه ماهی قرمز است. اگر دسترسی به نور خورشید دارید می‌توانید منتظر گل‌های نارنجی و زیبای این گیاه باشید وقتی این گیاه را در سبد به صورت آویزان نگهداری کنید ساقه‌های آن به همراه گل‌های ماهی شکلش مانند یک قلاب ماهیگیری است که یک ماهی به آن گیر کرده است.

نگهداری از گیاه ماهی قرمز

نور

اگر می‌خواهید گیاه شما گل بدهد باید برای او محیطی نورگیر ولی با نور غیر مستقیم را فراهم کنید. نور مستقیم می‌تواند به گیاه آسیب بزند و نور کم باعث تاخیر در گل دهی یا گل‌دهی ضعیف می‌شود.

آب‌دهی

برای آب دادن به گیاه ماهی قرمز باید اجازه دهید چند سانت بالایی خاک خشک شود. این گیاه از آب زیاد خوشش نمی‌آید و در صورتی که بیش از حد آب دریافت کند شروع به ریزش برگ‌های سبزش می‌کند.

کوددهی

در طول بهار و تابستان می‌توانید هر دو هفته یک بار به گیاه کود دهید. این مدت فصل رشد گیاه است و کودی که به اندازه نصف رقیق شده باشد برای آن مناسب است. در طول پاییز و زمستان نیز می‌توانید کوددهی را ادامه دهید اما فاصله آن را باید به ماهی یه بار افزایش دهید.

رطوبت

یکی از نیازهای اساسی این گیاه رطوبت است. ماهی قرمز دوست دارد در محیطی با رطوبت متوسط رو به بالا زندگی کند. اگر شما در محیطی خشک زندگی می‌کنید می‌توانید این رطوبت را از طریق دستگاه بخور یا از طریق ریختن سنگ در سینی زیر گلدان برای گیاه تامین کنید. مواظب باشید که آب جمع شده در زیر گلدان با گیاه تماس پیدا نکند زیرا باعث پوسیدن ریشه‌ها خواهد شد.

خاک

خاکی غنی که مواد غذایی کامل را داشته باشد، آب را به سرعت خالی نکند و البته بیش از حد نیز نگه ندارد برای این گیاه عالی است. می‌توانید از خاک بنفشه آفریقایی برای گیاه ماهی قرمز استفاده کنید

آفات

گیاه ماهی قرمز می‌تواند توسط شته‌ها و شپشک‌ها آسیب ببیند. اگر این حشرات به گیاه حمله کنند خلاص شدن از دست آن‌ها کار راحتی نیست زیرا می‌توانند در زیر تمام برگ‌های کوچک گیاه پنهان شوند. بهتر است با آفت‌کش‌های صنعتی به برگ‌های گیاه اسپری کنید اما تا جای ممکن سعی کنید که به گل‌ها چیزی نپاشید زیرا باعث آسیب به آن‌ها می‌شود.

سمی بودن

گیاه ماهی قرمز کمی سمی است. برخی از انواع این گیاه حاوی مواد شیمیایی مانند اگزالات، سولانین، گلیکوزید و یا لیکورین هستند که باعث استفراغ، تهوع، اسهال و یا تورم و ملتهب شدن دهان و لب می‌شوند و حتی ممکن است مشکلات تنفسی ایجاد کند.

بگونیا

7-بگونیا(Begonias)

تمام انواع این گیاه مناسب نگهداری در داخل خانه نیستند و تنها انواعی از آن که در زمستان گل می‌دهد می‌توانند در داخل خانه ماندگار شوند زیرا برای گل‌دهی نیاز به نور کمی دارند. شب‌های بلند زمستان به این گیاه کمک می‌کند تا بتواند گل‌های خود را شکوفا کند.

نگهداری از بگونیا

آب‌دهی

بزرگترین چالش نگهداری از بگونیا آب دادن درست است. خاک گیاه باید همیشه مرطوب باشد اما خیس بودن بیش از حد می‌تواند باعث پوسیدگی ریشه شود. بهتر است قبل از آب دادن به گیاه خاک گیاه را با انگشت خود تست کنید و اگر چند سانت بالایی خاک خشک بود زمان آب دادن مجدد به آن است.
هیچ‌گاه آب را بر روی برگ‌ها نریزید یا به آن اسپری نکنید و تنها خاک گیاه را خیس کنید.

رطوبت

بگونیا گیاهی رطوبت دوست است. مکان‌هایی مانند حمام یا اشپزخانه دارای رطوبت بیشتر و بهترین مکان برای نگهداری بگونیا هستند. همچنین می‌توانید از دستگاه بخور یا قرار دادن ظرف آب در اطراف گیاه برای تامین رطوبت استفاده کنید.

نور

برای تامین نور بگونیا باید به گونه‌ای که دارید توجه کنید. بعضی گونه‌های بگونیا نور زیاد و غیر مستقیم را دوست دارند و برخی دیگر نور کمتری را می‌پسندند. اما در هر صورت از قرار دادن گیاه در نور مستقیم خودداری کنید زیرا باعث سوختن برگ‌های گیاه خواهد شد.

کوددهی

می‌توانید هر دو هفته یک بار از کودی مایع و طبق دستورالعمل بسته‌بندی محصول برای بگونیا استفاده کنید. این کار باعث می‌شود تا برگ‌های گیاه بزرگ‌تر شود و راحت‌تر گل بدهد.

خاک

بگونیا به خاکی غنی و با زهکشی مناسب احتیاج دارد. خاک سرد، سنگین و خیس می‌تواند به راحتی گیاه را از بین ببرد. می‌توانید با ترکیبی مساوی از خاک گلدان، پرلیت و پیت ماس یک خاک عالی برای بگونیا بسازید.

مشکلات

بوتریتیس قارچی است که این گیاه را آلوده می‌کند و دلیل آن خیس ماندن بیش از حد خاک است. برای حل این مشکل باید سعی کنید خاک گیاه را سبک‌تر و میزان آب‌دهی را کمتر کنید.

آفات

شپشک آردی آفتی است که به این گیاه حمله می‌کند و شما آن‌ها را به شکل توده‌ای سفید رنگ و آردی می‌بینید که بر روی برگ‌ها یا گل‌ها جا خوش کرده‌اند.
مگس سفید و شپشک معمولی نیز به این گیاه علاقه دارند مخصوصا اگر در داخل خانه نگهداری شود. می‌توانید با اسپری کردن صابون آفت‌کش و استفاده از دستمال الکلی از شر این حشرات خلاص شوید.

سمی بودن

بگونیا برای حیوانات خانگی سمی است. سمی‌ترین قسمت این گیاه ریشه‌های آن است.

مطلب پیشنهادی: روش نگهداری گیاه بگونیا

8-کالانکوئه(Kalanchoe)

اگر هیچ مهارتی در نگهداری از گل و گیاه ندارید کالانکوئه بهترین انتخاب شما است. این گیاه می‌تواند بسیاری از رفتاری‌ها و فراموش‌کاری‌های شما را تحمل کند. حتی اگر در تمام زمستان یادتان رفت به این گیاه آب بدهید مشکلی وجود ندارد.

نگهداری از کالانکوئه

نور: کالانکوئه برای گل دادن نیاز به محیطی کاملا نورگیر و نور زیاد ولی غیر مستقیم دارد. این گیاه را در اتاقی با نور طبیعی و زیاد قرار دهید و مواظب باشید نور مستقیم و شدید به این گیاه آسیب نزند و برگ‌های آن را نسوزاند.

خاک

بهترین خاک برای کالانکوئه خاکی است که بتواند به راحتی تخلیه شود و زهکشی خوبی داشته باشد. ترکیب‌هایی مانند نیمی خاک گلدان و نیمی خاک کاکتوس یا 60% پیت ماس و 40% پرلیت بهترین ترکیب‌های موجود برای این گیاه است. برای تخلیه بهتری خاک، میتوانید گیاه را در گلدانی سفالی بکارید تا خاک بتواند راحت تر خشک شود.

آب‌دهی

کالانکوئه درباره کم آبی سخت‌گیر نیست و می‌تواند فراموش‌کاری شما را تحمل کند زیرا این گیاه یک ساکولنت است و می‌تواند کمی آب در برگ‌های خود ذخیره کند. این گیاه هر چند هفته یک‌بار به آبیاری کامل نیاز دارد طوری که اضافه آن از زیر گلدان خارج شود و این میزان حتی در زمستان می‌تواند کمتر شود. اجازه دهید بین فواصل آب‌دهی خاک گلدان کاملا خشک شود تا ریشه‌های گیاه سالم بماند.

کوددهی

مانند هر گیاه دیگری کالانکوئه هم کوددهی را دوست دارد. این کار مخصوصا در زمان گل‌دهی بسیار مفید است. در طول بهار و تابستان می‌توانید ماهی یک‌باراز کود معمولی استفاده استفاده کنید. اگر می‌خواهید گل‌دهی گیاه شما بهتر سود می‌توانید از کودی استفاده کنید که پتاسیم بالاتری داشته باشد.

آفات

شته‌ها، شپشک‌های آردی و شپشک‌های معمولی مهم‌ترین افاتی هستند که به این گیاه حمله می‌کنند. این حشرات از شیره گیاه تغذیه می‌کنند و باعث ایجاد بیماری و درنهایت مرگ گیاه می‌شوند. می‌توانید این آفات را با کمک آب، دستمال الکلی و یا جدا کردن از روی گیاه از بین ببرید.

سمی بودن

کالانکوئه گیاهی سمی است و می‌تواند با سگ‌ها، گربه‌ها و کودکان آسیب بزند. برگ‌ها و گل‌های این گیاه حاوی ماده‌ای با نام بوفادینولید است که سمی محسوب می‌شود.

مطلب مرتبط: روش نگهداری گیاه کالانکوئه

استرپتوکارپوس

9-استرپتوکارپوس(Cape Primrose)

یکی دیگر از گیاه آپارتمانی مناسب زمستان استرپتوکارپوس است.
گیاهی که با نام پیچان پر هم شناخته می‌شود و رابطه نزدیکی با بنفشه آفریقایی دارد. اگر در آب دادن به گیاه مهارت ندارید باید بدانید که این گیاه بسیار بخشنده است و شما را اذیت نمی‌کند.

نگهداری از استرپتوکارپوس

آب‌دهی

ریشه‌های گیاه استرپتوکارپوس به شدت در برابر پوسیدگی آسیب پذیر است. بهتر است آب دهی به این گیاه از پایین گلدان انجام شود و هیچوقت اجازه ندهید که خاک گلدان بیش از حد خیس شود. در بین فواصل آب‌دهی اجازه دهید تا خاک گیاه کاملا خشک شود.

خاک

خاکی سبک با زهکشی عالی که بتواند به راحتی آب اضافه را خالی کند برای این گیاه مناسب است. همچنین بهتر است خاک این گیاه مواد مغذی کافی برای تامین نیازهای گیاه را داشته باشد

نور

این گیاه مانند بنفشه آفریقایی نیاز به محیطی روشن با نور غیر مستقیم دارد. نور مستقیم می‌تواند باعث سوختن این گیاه شود و گل‌دهی آن را متوقف کند.

کوددهی

برای کود دادن به استرپتوکارپوس می‌توانید از کود بنفشه آفریقایی که رقیق‌تر شده است استفاده کنید. این کار را هر دو هفته یک‌بار و طول فصل رشد گیاه و در زمان گل‌دهی انجام دهید

آفات

این گیاه ممکن است توسط شپشک‌ها، شته‌ها و کنه‌های تارعنکبوتی آسیب ببیند. این حشرات در صورت کنترل نشدن می‌توانند باعث مرگ گیاه شوند. برای خلاصی از این حشرات می‌توان با دستمال تمیز و مخلوط آب و صابون آفت‌کش آن‌ها را از بین برد اما اگر تعداد ان‌ها زیاد شود باید از افت‌کش‌های صنعتی استفاده کرد.

سمی بودن

این گیاه برای حیوانات خانگی مانند سگ و گربه و انسان‌ها سمی نیست.

10-گل‌های پیازی(Bulb Flowers)

انتقال گل‌های پیازدار به داخل خانه کاری حرفه‌ای است و ممکن است برای باغبانان تازه کار کار راحتی نباشد. لاله، نرگس، سنبل و زنبق نمونه‌هایی از گل‌های پیازدار هستند. این نوع گیاهان برای گل دهی مجدد نیاز به چهار ماه استراحت در داخل زمین دارند. شبی سازی این شرایط در داخل خانه کاری ممکن اما سخت است.

مطلب مرتبط: چگونه از پیاز گل مراقبت کنیم تا سال بعد گل بدهد؟

حرف پایانی

در این مطلب سعی کردیم همه آنچه در مورد گیاهان آپارتمانی مناسب زمستان لازم است بدانید را برای شما تشریح کنیم، چنانچه مطلبی ناگفته مانده است و یا پرسشی در ذهن شماست که نیاز به مشاوره تخصصی روی گیاه خود دارید، می‌توانید سوالات خود را از طریق ارتباط با کلینیک گیاه پزشکی گُل‌سِتان مطرح نمایید. کارشناسان باتجربه گیاه‌پزشکی ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند. گیاه پزشکان مشکل شما را بررسی می‌کنند و در صورت نیاز غذای گیاه (کود)، سم و سایر ملزومات گیاه را برای شما ارسال خواهند کرد. ضمن اینکه اگر زمان یا تخصص کافی برای رسیدگی به گیاه خود را ندارید، می توانید از سرویس باغبانی سیار گُل‌سِتان (اعزام باغبان و گیاه پزشک به محل شما) استفاده کنید تا متخصصین ما با ابزار مورد نیاز شما در محل شما حضور یابند و خدماتی مانند تشخیص بیماری، علت عدم رشد، تعویض خاک و گلدان، سم پاشی، کوددهی و یا حتی کاشت و … را به شما ارائه دهند.

خرید گیاه و گل آپارتمانی آنلاین - تحویل رایگان 4ساعته | گُل‌سِتان

فیکوس الاستیکای شرابی در گلدان طلایی
978,000 تومان
مانسترا غول پیکر
19,000,000 تومان
فیکوس بلک در گلدان مواد آلی سفید
827,000 تومان
لوتوس سه تایی
679,000 تومان
زامیفولیا بلک سه قلاف
645,000 تومان
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.