خرید گیاه آپارتمانی با تضمین کیفیت و ارسال رایگان

معرفی و روش نگهداری گیاه کروتون (Croton)

زمان مطالعه: 6 دقیقه

معرفی کروتون

در معرفی گیاه کروتون باید بگوییم کروتون گیاهی بسیار بسیار رک است! طوری که اگر کاری انجام دهید که باب میل آن نیست، به سرعت با اخم کردن و بداخلاقی آن را تلافی خواهد کرد! بی دلیل نیست که آن به حساس بودن معروف است. اگر بتوانید به خوبی از آن نگهداری کنید، یعنی واقعا در این کار حرفه ای هستید.

گیاه کروتون متعلق به اقیانوسیه است و برگهای وحشی رنگارنگی دارد. رنگ برگهای آن سبز، زرد و قرمز هستند. گیاه کروتون واقعا زیباست. اگر میخواهید کمی رنگ و زیبایی به منزل خود اضافه کنید، خرید گیاهان آپارتمانی به خصوص گیاه کروتون انتخاب مناسبی است.
برای دانستن روش نگهداری گیاه کروتون با گُل‎سِتان همراه باشید.

گُل‌سِتان | گل فروشی آنلاین | سفارش آنلاین گل | گیاه آپارتمانی

مروری سریع بر کروتون

نام علمی : Codiaeum Variegatum
نام رایج : کروتون
نوع گیاه : همیشه سبز قائم / آپارتمانی
سمی بودن : سمی است
دشواری نگهداری : سخت

فیکوس الاستیکای شرابی در گلدان طلایی
978,000 تومان
مانسترا غول پیکر
19,000,000 تومان
فیکوس بلک در گلدان مواد آلی سفید
827,000 تومان
لوتوس سه تایی
679,000 تومان
زامیفولیا بلک سه قلاف
645,000 تومان

روش نگهداری کروتون

نور

پس از معرفی گیاه به روش نگهداری گیاه کروتون میپردازیم.
کروتون نور کامل خورشید را ترجیح می‌دهداما اگر نور خورشید بسیار داغ است گیاه را در معرض آن قرار ندهید، چون باعث سوختن گیاه می‌شود. اما بعضی از انواع آن نیز هستند که می‌توانند در سایه نسبی رشد خوبی داشته باشند. میزان نور دریافتی به طور مستقیم بر کیفیت و تراکم رنگ برگهای گیاه تاثیر می‌گذارد. پس اگر دوست دارید گیاه رنگهایی شاداب و قوی داشته باشد، باید آن را در شرایط نوری خوبی قرار دهید.
اگر جای آن را عوض کردید و شروع به ریختن برگهای خود کرد، نگران نشوید. این موضوع واکنش طبیعی گیاه به تغیر مکان است. گیاه اصلا دوست ندارد که از جای اصلی خود تکان داده شود، پس یک مکان ثابت را برای ان در نظر بگیرید. گفته بودیم که حساس است!

شرایط نگهداری گیاه کروتون

آبیاری

گیاه کروتون برخواسته از طبیعتی گرمسیری است، بنابراین هوای گرم و مرطوب برای آن بسیار ایده‌آل است. خاکی که کروتون در آن کاشته می‌شود، باید بتواند در فصل بهار و تابستان (فصول رشد گیاه) به خوبی رطوبت را در خود حفظ کند و در عین حال خیس نباشد.
برای تشخیص زمان صحیح آبیاری، چند سانتی‌متر رویی خاک را لمس کنید. اگر خاک خشک بود، باید گیاه را آبیاری کنید.
اگر هوای اتاق خشک است، لازم است هر چندوقت یکبار گیاه را به کمک یک اسپری آب مرطوب کنید. این کار به حفظ سلامت برگها کمک می‌کند.

مانند اکثر گیاهان دیگر، آبیاری کروتون نیز به دقت بالایی نیاز دارد. این گیاه نیازمند آبیاری مداوم است، اما شما باید دقت کافی را به خرج دهید تا آن را غرقاب نکنید.
آب بیش از حد پوسیدگی ریشه را در پی خواهد داشت، در حالی که آبیاری کم نیز باعث خشک شدن این گیاه رطوبت دوست می‌شود. می‌توانید برگهای جدیدتر گیاه را به عنوان شاخصی برای تعیین میزان نیاز گیاه به آب در نظر بگیرید، به گونه‌ای که اگر برگ شروع به پژمرده شدن کرد یعنی کم‌آب است و باید سریعا آبیاری شود.

رطوبت و دما

بهتر است آن را در مکانی مرطوب قرار دهید و یا با روش های مصنوعی رطوبت هوای اطراف گیاه را تامین کنید. بهترین راه قرار دادن کالاتیا در حمام و یا آشپزخانه است.
یک راه مناسب برای حفظ طراوت کروتون قرار دادن آن در مکان خنک است.
به عنوان یک گیاه گرمسیری، کروتون از بودن در هوای گرم لذت می‌برد. اگر در دمای کمتر از 12 درجه سانتی‌گراد قرار بگیرد، برگهای آن قهوه‌ای رنگ می‌شوند. بهترین دما برای کروتون، دمایی نزدیک و یا کمتر از 26 درجه است. کروتون نمی‌تواند در دمای بیشتر از این دوام بیاورد.

خاک

بهترین رشد کروتون در خاکی است که ضمن داشتن زه‌کشی مناسب برای عبور دادن آب‌های اضافی، بتواند هنوز کمی رطوبت را در خود حفظ کند. همانطور که بالاتر گفتیم وجود رطوبت برای کروتون (به عنوان گیاهی گرمسیری) ضروری است. اگر خاک بیش از حد آب را درون خود نگه دارد، زمینه‌های اساسی برای فاسد شدن ریشه را برای گیاه فراهم می‌کند.

کوددهی

این گیاه واقعا به کود نیاز دارد، چون اکثرا گرسنه است! بهترین کودی که می‌توان برای این گیاه تهیه کرد، کودی با سطح نیتروژن پایین، آرام تجزیه شونده و گرانوله است در واقع کودی با مقیاس NPK 18-3-6 برای کروتون عالی است. این کود را در فصل بهار و زمانی که هوا رو به گرم شدن می‌رود بر روی سطح خاک گیاه پراکنده کنید و اجازه دهید به مرور زمان تجزیه شود.

هرس کردن

کروتون فقط باید برای از بین بردن بخش‌های ناسالم و مرتب شدن ظاهری هرس شود. برگ‌ها و شاخه‌های مرده باید از منشا اصلی خود جدا شوند، اما برگهایی که بیش از حد رشد کرده‌اند کافی است تا بالای ساقه خود بریده شوند.
هرگز بیش از یک سوم ارتفاع ساقه را در یک مرحله هرس کردن از بین نبرید. قبل از هرس مجدد، اجازه دهید گیاه باز هم رشد کند.

گلدهی

این گیاه گل‌هایی زرد و ستاره‌ای شکل می‌دهد که بر روی خوشه‌های بلندی بین برگ‌های گیاه آویزان می‌شود. اما این گل‌ها به شدت کوچک هستند که شاید هیچ‌گاه به چشم نیایند و نقطه قوت این گیاه برگ‌های زیبای آن است.

سمی بودن

اگر چه کروتون جزو گیاهان سمی خطرناک نیست، اما نباید توسط انسانها و حیوانات خورده شود.
شیره این گیاه در صورت تماس با پوست می‌تواند باعث ایجاد حساسیت‌های پوستی یا خارش شود. همچنین بلعیدن برگ‌های کروتون نیز می‌تواند باعث ایجاد اشکال در سیستم گوارشی، استفراغ یا اسهال شود. مصرف کم این گیاه نمی‌تواند آسیب جدی ایجاد کند اما در صورت مصرف حجم زیادی از آن می‌تواند کشنده باشد.
پس با توجه به ظاهر رنگارنگ و جذاب کروتون، آن را از دسترس کودکان و حیوانات دور نگه دارید.
اگر حیوان خانگی شما پس از خوردن برگهای کروتون دچار احساس ضعف، بی‌حالی و تهوع شد او را سریعا به دامپزشکی ببرید.

حرف آخر

در این مطلب سعی کردیم همه آنچه درباره گیاه کروتون و نگهداری آن لازم است بدانید را برای شما تشریح کنیم، چنانچه مطلبی ناگفته مانده است و یا پرسشی در ذهن شماست که نیاز به مشاوره تخصصی روی گیاه خود دارید، می‌توانید سوالات خود را از طریق ارتباط با مشاوره گل و گیاه پزشکی گُل‌سِتان مطرح نمایید. کارشناسان باتجربه گیاه‌پزشکی ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند. گیاه پزشکان مشکل شما را بررسی می‌کنند و در صورت نیاز غذای گیاه (کود)، سم و سایر ملزومات گیاه را برای شما ارسال خواهند کرد. ضمن اینکه اگر زمان یا تخصص کافی برای رسیدگی به گیاه خود را ندارید، می توانید از خدمات باغبانی در محل گُل‌سِتان (اعزام باغبان و گیاه پزشک به محل شما) استفاده کنید تا متخصصین ما با ابزار مورد نیاز شما در محل شما حضور یابند و خدماتی مانند تشخیص بیماری، علت عدم رشد، تعویض خاک و گلدان، سم پاشی، کوددهی و یا حتی کاشت و … را به شما ارائه دهند.

اگر سوالی هم در رابطه با روش نگهداری گیاه کروتون دارید می‌توانید زیر همین پست کامنت بگذارید تا کارشناسان متخصص گُل سِتان به شما پاسخ دهند.

خرید گیاه و گل آپارتمانی آنلاین - تحویل رایگان 4ساعته | گُل‌سِتان
چرا برگ‌های کروتون می‌ریزد؟

یکی از مهم‌ترین دلایل ریزش برگ‌های کروتون رطوبت ناکافی و استرس‌های دمایی است. این گیاه از مناطق گرمسیری آمده است بنابراین به محیطی بیش از حد خشک یا سرد عادت ندارد و این مساله باعث ریزش برگ‌های گیاه می‌شود.
از سوی دیگر کمبود منابع غذایی و انرژی نیز می‌تواند باعث ریزش برگ‌های کورتون شود. عواملی مانند نور کم، آبیاری کم یا آبیاری بیش از حد که باعث پوسیدن ریشه‌های گیاه شود می‌تواند گیاه را با کمبود انرژی و ریزش برگ مواجه کند.

چرا برگ‌های کروتون زرد می‌شود؟

یکی از مهم‌ترین دلایل زرد شدن برگ‌های این گیاه آبیاری اشتباه است. آبیاری کم و یا زیاد می‌تواند باعث زرد شدن و ریزش برگ‌های گیاه کروتون شود. یک آبیاری صحیح می‌تواند باعث پیشگیری از این اتفاق شود.

چطور کروتون را رنگین‌تر کنیم؟

اگر می‌خواهید رنگ‌ برگ‌های گیاه کروتون شما کامل و درخشان باشد اولین قدم تامین یک خوب برای گیاه است. گیاهی که در نور زیاد یا نور کم باشد نمی‌تواند رنگ‌های خود را حفظ کند. آبیاری کافی و کوددهی به موقع نیز عوامل دیگری هستند که باعث سالم‌تر شدن گیاه و رنگین‌تر شدن آن می‌شود.

چرا برگ‌های کروتون قهوه‌ای می‌شود؟

اگر برگ‌های گیاه کروتون قهوه‌ای و ترد شود نشانه‌ای از آبیاری نامناسب. کمبود رطوبت است. این موارد می‌تواند به گیاه آسیب بزند و برگ‌ها از لبه شروع به قهوه‌ای شدن می‌کنند و به تمام برگ سرایت می‌کند. اما اگر این قهوه‌ای شدن به صورت لکه‌هایی بر روی سطح برگ ظاهر شود نشانه‌ای از بیماری گیاه است.

۷۳ نظرات
  1. منیره می گوید

    باسلام کورتون من برگ‌های پایینش میریزه
    ‌برگ‌هاش حالت سوختگی داره چیکارکنم
    سم هم زدم به برگاش اما خوب نشده

    1. کارشناس دپارتمان حمایت از مشتریان گُل سِتان می گوید

      سلام.گیاه کرتن نیاز به رطوبت محیطی زیاد دارد با اسپری اب و غبار پاشی دارد .نور متوسط .کود های تقویتی. ابیاری منظم و زهکش گلدان.

      1. علی مهدوی یار می گوید

        برای من خیلی خیلی خوب رشد میکنه و اصلا نگهداریش سخ نی…

  2. Soori می گوید

    من ۵ شش ماهی کورتون پنجه کلاغی داشتم و ترسیدم گلدانش را عوض کنم تا گیاه ب محیط منزل کنار بیاید همینم شد اما در موقع تعویض گلدان متوجه هزاران بچه هزارپا شدم و واقعا وحشت کردم و مجبور ب انتخاب بین گل و محیط امن شدم! تصمیم برآن شد تا ریشه ها رابشویم و بعد از آن گیاه کامل پرپر شد. حدود یک ماه پیش این کار را کردم و بعد از کاشت مجدد در خاک جدید ساقه را کاور کردم اما جوانه ای نزد. آیا گیاه کامل از دست رفته است
    شما بودید چه تصمیمی میگرفتید؟

    1. hosseinHD می گوید

      نمیدونم چرا و ایا دلیل علمی دارد یاخیر ولی من هرکجا کروتون دیدم و یا داشتم داخل خاکش هزارپاهای ریز وجود داشته ولی هرگز از گلدان بیرون نمی -یند و هیچ وقت هم ندیدم که بیش از یکی سانتیمتر رشد کنند و در واقع فکر نمیکنم ازاری داشته باشند .و اینکه حداقل به تعویض خاک بسنده میکردید و دیگر شستن ریشه ها کمی بی انصافی در حق گیاه بوده.

  3. یارا می گوید

    تکثیر گیاه کروتون رو توضیح میدین ودرچه فصلی باشه

    1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

      سلام . در ظرف اب نگه داری کنید و وقتی ریشه ها تولید شدند ان را به گلدان انتقال دهید .

  4. ناشناس می گوید

    سلام من سه روز هست گل رو خریدم و الان برگاش افتاده حال شد و من پشت پنجره دارم نگهداری میکنم مشکلش چیه ممنون میشم جواب بدید

    1. کارشناس دپارتمان حمایت از مشتریان گُل سِتان می گوید

      با سلام . گیاه کروتون به رطوبت محیطی حساس است . رطوبت محیطی را با اسپری کردن زیاد کنید .

    2. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

      سلام . در تهران مشکل گیاهان کروتن رطوبت محیطی کم است.
      می توانید با اسپری کردن اب روی برگ ها رطوبت گیاه را افزایش دهید.
      و گیاه را به میزانی ابیاری کنید که نصف ان از انتهای گلدان خارج شود.

  5. ناشناس می گوید

    سلام
    من خریدنی گفتن که نیازی به آفتاب مستقیم نداره ولی شما تو نوشته هاتون گفتید که نور مستقیم میخواد الان چیکار کنیم نور مستقیم یا ِیر مستقیم

    1. کارشناس دپارتمان حمایت از مشتریان گُل سِتان می گوید

      با سلام. نور متوسط و بیشتر و تنظیم نور گیاه و رطوبت محیطی برای گیاه لازم است .

  6. Vahid می گوید

    سلام
    من خریدنی گفتن که نیازی به آفتاب مستقیم نداره ولی شما تو نوشته هاتون گفتید که نور مستقیم میخواد الان چیکار کنیم نور مستقیم یا ِیر مستقیم

  7. عرشیا می گوید

    سلام کل برگای گلم ریخته خیلی عصبی شدم چیکار کنم

    1. کارشناس دپارتمان حمایت از مشتریان گُل سِتان می گوید

      باسلام . گیاه کروتن نیاز به رطوبت محیطی زیاد دارد. بدلیل خشک بودن محیط منزل این گیاه برگ ریزی میکند .

  8. M.N می گوید

    سلام من دوماهه که کروتن خریدم ولی فقط یدونه برگ داده،الان حس میکنم رشد گیاه متوقف شده. باید چیکارکنم؟

  9. محمد رضا می گوید

    سلام. من واقعاً خوشحالم که تونستم سایت شما رو پیدا کنم. معلومه که زحمت و پشتکارتون عالیه. اطلاعات درج شده در سایت خیلی جامع و قابل درک برای همه است. امیدوارم موفق باشید.

  10. پریسا می گوید

    من این گیاه رو تازه خریدم خونم آفتاب مستقیم ندارم ایا با نور معمول خونه میشه سالم نگهش دارم؟

    1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

      سلام
      روزتون بخیر
      گیاه کروتون بدلیل ابلق بودن برگها به نور زیاد آفتاب احتیاج دارد. همچنین باید رطوبت محیط گیاه را با اسپری نمودن آب رو برگ های آن افزایش دهید .

  11. ناشناس 2 می گوید

    من یک ماه میشه گل کورتون رو خریدم برگهای جدید که در اومده با کمترین ضربه دست که بهش میخوره میریزه علتش چیه؟

    1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

      با سلام
      گیاه کرتن نیاز زیادی به رطوبت محیطی دارد.
      شما میتوانید با اسپری کردن آب بر روی برگها رطوبت محیط گیاه را افزایش دهید.

  12. امیر مهدی اعتمادی می گوید

    سلام من یک ماهه یک گل کروتون خرید م الان تمام برگاش ریخته لطفا راهنماییم کنید

    1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

      سلام
      آقای اعتمادی عزیز، گیاه کرتن نیاز زیادی به رطوبت محیطی دارد.
      بنابراین شما میتوانید با اسپری کردن آب بر روی برگها ، رطوبت محیط را افزایش دهید.

  13. پیام می گوید

    سلام من یک ماهه که کورتون دارم در فضای خانه هست و آفتاب غیر مستقیم بعدازظهرها داره اما الان تعدادی از برگهاش پیچ خورده و برگ‌های جدیدش کوچک باقی مونده میشه منو راهنمایی کنید

    1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

      سلام
      گیاه کرتن به رطوبت کم حساس است لذا با اسپری کردن آب باید رطوبت محیط را افزایش دهید.
      همچنین یک برنامه منظم آبیاری و چک کردن زهکش گلدان به رشد گیاه کمک میکند.

  14. ناشناس می گوید

    سلام خسته نباشید لطفا روش تکثیر کروتون رو توضیح بدید ممنون

    1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

      سلام وقتتون خوش
      قلمه ساقه با دوبرگ به اندازه ۲۰ سانت در پاییز و قرار دادن در ماسه رودخانه و حفظ رطوبت آن

  15. م.ا می گوید

    با سلام روش قلمه زدن وتکثیر کروتون را لطفا آموزش دهید ممنون از مطالب خوبتون

    1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

      سلام . از ساقه اصلی ۲ برگ سالم را برش بزنید و نصف قلمه را در ماسه رودخانه ای بکارید .
      و به طور منظم ابیاری کنید . همچنین رطوبت محیطی گیاه را با اسپری کردن اب روی برگ ها فراهم کنید

  16. ناشناس می گوید

    سلام من چند روزی هست این گیاه رو خریدم نوک چند تا از برگاش حالت خشکی داره چکار کنم

    1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

      سلام . گیاه کروتون حساس به کمبود رطوبت محیطی است .
      می توانید رطوبت محیطی را اسپری کردن اب روی برگ ها فراهم کنید . . همچنین نیازمند ابیاری کمتر و خروج میزان کمی اب از ته گلدان است.

  17. مهدی حسن پور می گوید

    سلام خسته نباشید گیاه کروتون ما بعد از اینکه جاش رو عوض کردیم کل برگهاش ریخته چیکار باید بکنیم؟

    1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

      سلام وقتتون بخیر
      گیاه کروتن حساس به تعویض گلدان و جابجایی میباشد
      افزایش رطوبت محیطی با اسپری اب روی برگها صبح ها
      ابیاری منظم و خروجی اب از ته گلدان

  18. لاله می گوید

    سلام مرسی از سایت خوبتون..گیاه کروتون من اول برگاش ریخت بعد از اینکه خریدمش و گلدانش را جابه جا کردم..حالا هم ی چیزایی سفید مانند مث انگل و شپش و اینا روی ساقه و برگه هاش هست..نمیدونم چیکار کنم اصلا گیاه ک پر از برگ و خوشگل بود حالا فقط ی ساقه است ساقه اشم از نرم بودن داره سفت میشه

    1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

      سلام دوست عزیز گل ستان وقتتون بخیر
      گیاه کروتون نیاز به رطوبت محیطی زیادی دارد
      افزایش رطوبت محیطی با اسپری اب روی برگهای گیاه در صبح توصیه میشود
      ابیاری کمتر انجام شود
      همچنین بررسی کنید که مسیر خروجی اب از ته گلدان مسدود نباشد

  19. ناشناس می گوید

    سلام من ۴ ماه پیش گیاه کروتون روخریدم ولی الان چندوقته نوک برگهای اون دارن خشک میشن وداخل خاک گلدان هم هزارپادراورده بایدچکارکنم

    1. ویدا رضایی می گوید

      سلام دوست عزیز گُل‌سِتان، وقتتون بخیر
      گیاه کروتون به رطوبت محیطی زیادی نیاز دارد
      آبیاری گیاه باید به گونه‌ای انجام شود که آب اضافی از زیر گلدان خارج شود
      (از مسدود نبودن مسیر خروجی آب اضافی اطمینان حاصل فرمایید )
      به منظور حفظ رطوبت محیطی گیاه، بهتر است هر روز صبح، آب روی برگهای گیاهتان اسپری کنید

  20. فاطیما محسنیان می گوید

    سلام گیاه کروتون من اوایل خیلی خیلی حالش خوب بود و سرحال ولی بخاطر سردی هوا داخل پارکینگ بااینکه سربسته هست دیدم برگاش اومده پایین و سرده اوردم داخل خونه تا اوردمش بعد یکروز برگاش ریخت فقط برگای بالاییش مونده خیلی ناراحتم لطفا کمک کنین باید چیکار کنم؟؟؟/؟؟

    1. مشاور گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      سلام دوست عزیز گُل‌سِتان، وقتتون بخیر
      این گیاه به رطوبت محیطی زیادی نیاز دارد
      آبیاری گیاه باید به گونه‌ای انجام شود که آب اضافی از زیر گلدان خارج شود
      (از مسدود نبودن مسیر خروجی آب اضافی اطمینان حاصل فرمایید )
      به منظور حفظ رطوبت محیطی گیاه، بهتر است هر روز صبح، آب روی برگهای گیاهتان اسپری کنید

  21. فاطمه می گوید

    _سلام ببخشید من دو ماه گیاه کروتون دارم اصلا برگ جدید نداده بعد الان یه چند روزی چندین برگش زرد شده و میریزه لطفا راهنمایی کنید

    1. مشاور گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      سلام دوست عزیز گُل‌سِتان، وقتتون بخیر
      گیاه کروتن به رطوبت محیطی زیادی نیاز دارد
      آبیاری گیاه باید به گونه‌ای انجام شود که آب اضافی از زیر گلدان خارج شود
      (از مسدود نبودن مسیر خروجی آب اضافی اطمینان حاصل فرمایید )
      به منظور حفظ رطوبت محیطی گیاه، بهتر است هر روز صبح، آب روی برگهای گیاهتان اسپری کنید

  22. ترانه می گوید

    باسلام
    سایتتون خیلی خوب ومطالب کاربردی وعالیست
    امامن دوماهیه این گل کروتن روخریدم هم برگاش میریزه وهم ازقسمت گلاش چیزای پنبه ای چسبنده ای روگل رو گرفته چیکارکنمممنون ازراهنماییتون

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      با توجه به اینکه این گیاه به شدت رطوبت دوست و نور پسند است بنابراین یکی از دلایل ریزش برگ کمبود نور و رطوبت نیز هست.
      گیاه کروتون به جابه جایی حساس هست و به محض جابه جایی ریزش برگ پیدا می کند بنابرابن نگران نباشید فقط به نور، رطوبت و کودهی گیاه توجه کنید

  23. Zohre می گوید

    سلام ببخشید من ی گل کروتن داشتم داخل پاسیون بوده امروزگلدونشو با جاشو عوض کردم یعنی گذاشتم کنج خونه یعنی خراب میشه؟؟؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      گیاه کروتون نیاز به نور زیاد و رطوبت بالا دارد و کمی حساس است به جابه جایی بنابراین در صورت جابه جایی شرایطی رو که خدمتتون گفتم فراهم کنید.

  24. سپيده می گوید

    سلام گل من اول کل برگاش ریخت و الان در نهایت خوشحالی کل ساقش جوونه زده و به من افتخار داده و خونم و زیبا کرده اطرافش هم دو تا گیاه خوشگل در اومده اما اون کوچولوها نمیتونن خوب رشد کنن برگاشون میخوره به ساقه بزرگ میشه راهنمایی کنین چه کنم؟!

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      میتونید پاجوش ها وتنه جوش ها رو جدا کنید و در یک گلدان جدید بکارید

  25. M می گوید

    سلام ببخشید من تقریباً ۲ ماه میشه که این گل رو خریدم اول خیلی خوب رشد میکرد تا اینکه به جلوی پنجره منتقلش کردم از وقتی که به جلوی پنجره منتقل شده همه برگ ها در حال افتادن هست و برگ های زیری هم در حال خشک شدن
    نمیدونم چکار کنم تا مثل اولش بشه

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      گیاه کروتون از جمله گیاهانی هست که رطوبت بالا و نور مستقیم نیاز داره
      دلیل ریزش برگهای کروتون شما هم می تونه به دلیل خشکی هوا و یا نور شدید و مستقیم و یا وجود حشره یا آفت باشه. البته این نکته حائز اهمیت هست که این گیاه نیاز نوری بالایی دارد ولی نباید نور مستقیم بتابد.
      بنابراین در درجه اول برگ ها و ساقه رو چک کنید که حشره یا بیماری خاصی نداشته باشد و در مرحله ی بعدی رطوبت اطراف گیاه رو با اسپری آب یا دستگاه بخور سرد و یا تشکیل جزیره افزایش بدین

      1. Mehri می گوید

        سلام و درود میخواستم بپرسم کروتون مگه گل میده گلدون من گلایی شبیه قاصدک داده یجا خوندم زده بود باید اون و بکنید جلوی رشد گیاه و میگیره درسته؟؟

        1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

          دوست گُل‌سِتانی سلام
          بله کروتون گل هم میدهد. چون بخش زینتی این گیاه برگ اون هست و گلدهی باعث می شه گیاه وارد مرحله زایشی بشه و از کیفیت برگ ها کم بشه بهتر هست گلها جدا شود

        2. محبی می گوید

          با سلام
          نوک چند گلدان کروتون، قهوه ای و خشک شده و داره بیشتر می شه. چه اقدامی باید انجام بدم و یا چه کاری باید اصلاح بشه.
          نتشکرم

          1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

            دوست گُل‌سِتانی سلام
            گیاه کروتون به نور و روطبت زیادی نیاز داره و خشک شدن نوک برگ هم در اکثر مواقع به دلیل کمبود این موارد هست
            گیاه رو روزی دوبار با فاصله ۲۰ سانتی از گیاه اون رو غبارپاشی(اسپری با ذرات ریز آب) کنید و در یک مکان پر نور با نور فیلتر شده قرارش بدین

  26. یگانه می گوید

    سلام بخشید گیاه کورتون من تمام برگهای ریخته بعد مت جه شدم روی سافا هاش یه حالت برفکی گرفته علائم چیه میشه راهنمایم کنید

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      گیاه کروتون به نور، رطوبت و تغذیه زیادی احتیاج داره و نبود این عوامل از دلایل ریزش برگ این گیاه هست
      البته که گویا گیاه شما درگیر بیماری و یا آفت هم شده است. اگر در حالت برفکی که میفرمایید حشره های سفید رنگ پنبه ای هم وجود دارد حتما باید با یک حشره‌کش گیاه رو سمپاشی کنید
      در غیر این صورت به احتمال زیاد نوعی بیماری قارچی هست که باید از یک قارچکش استفاده کنید

  27. مریم می گوید

    سلام ببخشید گل کروتون من پژمرده شده و ریزش برگ نداره فقط تمام برگ هاش رو ب پایین افتاده و شاداب نیست باید چکار کنم

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      کروتون از جمله گیاهان با نیاز کودی و نوری بالا هست
      علت پژمرده شدن گیاه معمولا به دلیل نور و رطوبت کم هست. روزی دوبار گیاه رو غبارپاشی کنید و اون رو در یک مکان پرنور قرار بدین
      به آبیاری گیاه هم دقت کنید هر زمان که خاک خشک بود باید سریعا آبیاری بشه و حتما آب اضافی از سوراخ زهکش کف گلدان خارج بشه

  28. حمیدرضا زینالی می گوید

    من هفته قبل کروتن خریدم و آوردمش خونه و خاک و گلدونش رو عوض کردم و سیرابش کردم.
    همون لحظه با پارچه برگهاشو تمیز کردم و چون تهران زندگی میکنم برای تامین رطوب روی برگهاش آب اسپری کردم
    از روز بعدش همینجوری داره پژمرده میشه و داره خشک میشه

    چیکار باید بکنم ؟
    به کی نشونش بدم ؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      کروتون نیاز نوری و کودی بالایی داره
      گیاه باید در فاصله ۰.۵ متری یک پنجره پر نور باشه
      گیاه رطوبت بسیار بالایی احتیاج داره بنابراین یا از دستگاه بخور سرد استفاده کنید یا علاوه بر روزی دوبار غبارپاشی برای گیاه جزیره هم تشکیل بدین
      هر دو هفته هم از کود سه بییست استفاده بشه
      علت اصلی ریزش برگ این گیاه: نور کم و رطوبت محیطی پایین هست، البته که چون گیاه تازه خریداری شده تا حدودی این پژمردگی طبیعی هست

  29. شکوه یدالهی می گوید

    سلام گیاه کروتون من کرمهایی روی سطح خاکش میبینم آیا اینها آفت هستند؟وداروی آن را معرفی کنیدممنون

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      می تونید دو مرحله با فاصله هر ۷ روز با سم آیکون ۱۰ و یا سم سوین خاک گیاه رو آبیاری کنید

  30. مجتبی می گوید

    سلام کروتون من خیلی سرحال بود وخوب رشد میکرد اما به تازگی برگ های جدید که مزنه میریزند. دلیلش چیه؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      همراه گل‌سِتانی سلام
      ریزش جوانه های جدید گیاه شما دلایل زیادی دارد از جمله کمبود رطوبت محیطی، کمبود نور، کمبود عناصر ریزمغذی و همچنین بیماری.
      رطوبت محیطی رو از طریق دستگاه بخور سرد و یا غبارپاشی روزانه زیاد کنید، گیاه رو در یک مکان پرنور قرار بدین و اگر علائمی از بیماری روی گیاه و یا ریشه دیده نمی شود بهتر هست حداقل سه مرحله برگ ها رو با کود میکرو کامل محلولپاشی کنید.

  31. ساناز می گوید

    سلام من ۱۰روزه این گیاهو خریدم و یکی از برگای بالاییش زرد شد و افتاد اما برگ های ریزی که به تازگی دراورده بود کاملا ترد شده بودند … میشه بگین ابیاری رو به چه شکلی باید تصحیح کنم؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      همراه گل‌سِتانی سلام
      گیاه کروتون نیاز به هفته ای دوبار آبیاری دارد و اینکه باید توجه داشته باشید که این گیاه نیازمند رطوبت محیطی بالایی هم هست بنابراین بهتر هست برگ های گیاه رو غبارپاشی کنید و یا از دستگاه بخور سرد استفاده کنید.

  32. Milad می گوید

    سلام ببخشید برای این گیاه میشه از نور مصنوعی استفاده کرد؟؟؟اگه میشه چند ساعت براش کافیه؟؟

  33. Milad می گوید

    ببخشید داخل خاک گیاه من هزار پا هست باید چه کای انجام بدم؟؟

  34. Milad می گوید

    سلام خسته نباشید ببخشید داخل خاک گیاه من هزار پا هست باید چکارش کنم؟؟. و اینکه برای این گیاه میشه از نور مصنوعی استفاده کرد؟؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      همراه گل‌سِتانی سلام
      با توجه به اینکه هزارپا برای گیاه آفت محسوب می شود بهتر تا جایی که ممکن هست به صورت فیزیکی و با دست از خاک خارج شود و اگر تعداد اونها زیاد از سموم حشره کش برای سمپاشی خاک استفاده کنید.
      بله از لامپ های رشدی مخصوص گیاه می توانید استفاده کنید.

  35. Milad می گوید

    از چه سمی استفاده کنم برای از بین بردن هزار پا؟؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      همراه گل‌سِتانی سلام
      می توانید از سم آیکون۱۰ استفاده کنید.

  36. .... می گوید

    باسلام
    من نور افتاب کامل ندارم تو خونم نمیدونم چیکار کنم بنظرتون چکار کنم:(

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      همراه گل‌سِتانی سلام
      اگر نور کامل ندارین و قصد خرید گیاه با نیاز نوری بالایی دارین بهتر هست لامپ های رشدی مخصوص گیاه رو تهیه بفرمایید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.