معرفی گل رز مینیاتوری(Spray Rose Miniature)

زمان مطالعه: 4 دقیقه

معرفی

رزهای مینیاتوری، همان رزهای معمولی هستند که فقط از نظر اندازه کوچک­ترند. اغلب این رزها گل کوچک­تری نسبت به اندازه استاندارد دارند اما تنوع رنگ و شکل آن­ها از انواع معمولی بیشتر است.
برخلاف ظاهر کوچک و ظریف، رز مینیاتوری بسیار مقاوم است. در واقع آن­ها نسبت به انواع معمولی رز در زمستان مقاوم­تر هستند و شانس زنده ماندن آن­ها بیشتر است.
رز مینیاتوری در سال چندین بار شکوفه می­زند. تشخیص انواع مختلف این گل کار راحتی نیست، چون از قرن هفدهم تا به امروز  آن­ها مرتبا در حال تغییر و پیوند زدن هستند. رز مینیاتوری برای باغچه و حاشیه باغ بسیار مناسب است و در عین حال در گلدان هم بسیار خوب عمل می­کند.


با گُل‎سِتان همرا باشید تا پس از معرفی گل رز مینیاتوری و نماد آن، روش کاشت و نگهداری و موارد مصرف گل را نیز بدانید.

تاریخچه

تاریخچه رز مینیاتوری اغلب گیج کننده است. در واقع محققین این حوزه هنوز به یک نظر مشترک در مورد مکان و زمان تشکیل این رزها نرسیده اند. عده ­ای معتقدند که این گل هرگز در طبیعت بکر وجود نداشته و ساخته دست بشر است، اما عده دیگر می­گویند قدمت این رز به سالها قبل برمی­گردد و در طبیعت یافته شده است. بسیاری از رزهای مینیاتوری که ما امروزه می­شناسیم، پیوند زده شده و حاصل دستکاری­های ژنتیکی هستند.

نماد و معنی

معنی گل رز مینیاتوری با توجه به رنگ آن متفاوت است :
گل رز قرمز نماد عشق و محبت حقیقی است.
رز صورتی بیانگر سپاس، تشکر، ظرافت، ستایش و لذت است.
رز نارنجی شور و هیجان را نشان می­دهد.
رز زرد نماد دوستی و رز سفید بیانگر خلوص و پاک بودن است.

رز جاودان مهرسا پایه قرمز
694,000 تومان
باکس رز جاودان موزیکال Q&Q
2,506,000 تومان 2,414,000 تومان
رز جاودان موزیکال کوپه
961,000 تومان
رز جاودان موزیکال لیدیا
1,107,000 تومان
رز جاودان موزیکال لاولی
1,107,000 تومان

انواع

 این گل انواع مختلفی دارد. این تنوع مربوط به شکل گلبرگ، تعداد گلها روی هر ساقه، رنگ، قد ساقه و زمان گلدهی است.
جالب است بدانید یک گونه رز در جهان به نام “رز اصفهان” نامگذاری شده است. رز اصفهان صورتی روشن است و هر ساقه آن دو دسته گل را شامل می‌شود. رز مینیاتوری بسیار معطر است و سالی یکبار شکوفه می‌دهد؛ اما مدت زمان گلدهی آن طولانی است.

سمی بودن

رز مینیاتوری سمی نیست و برای انسانها و حیوانات خانگی بی‌خطر است.

روش نگهداری و کاشت

رز مینیاتوری گلدانی معمولا در نزدیکی ولنتاین و مناسبتهای عاشقانه فروخته می‌شود. هدیه دادن یک گلدان رز مینیاتوری از خریدن یک دسته گلی که پس از چند روز خشک و پژمرده می‌شود قطعا بهتر است! اما باید بدانید که این گل برای نگهداری در داخل منزل خیلی مناسب نیست. این گل باید در فضای باز و در زیر نور خورشید قرار بگیرد و هوای تازه دریافت کند.

اگر می‌خواهید رز را در باغچه خود بکارید، مکانی نورگیر برای آن انتخاب کنید. اگر رز مینیاتوری نور کافی دریافت نکند، گل نخواهد داد. آن را مرتبا آبیاری کنید و برگ‌های مرده و پژمرده را جدا کنید.
و پیشنهاد میکنیم مطلب پرورش و تکثیر گل رز در گلدان و باغچه را نیز مطالعه کنید.

معطر بودن

رز گلی معطر است. رزهایی با گلبرگ تیره‌تر و شلوغ‌تر عطر بیشتری دارند. رز صورتی و قرمز عطر معمولی و رز سفید و زرد عطری شبیه به بنفشه و گاهی مرکبات دارند.

موارد مصرف

رز به دلیل عطر شیرین خود در صنایع عطر سازی و تولید لوازم آرایش به وفور استفاده می‌شود. گلاب هم که معرف حضور همه هست! گلاب آب رز است و خاصیت ضدالتهابی دارد و می‌تواند در نرم کردن پوست موثر باشد. گلاب آبرسان خوبی برای پوست هم هست. میوه رز خوراکی و سرشار از ویتامین c است.

اگر سوالی هم در رابطه با گل و گیاهان‌تان که در حال خشک شدن یا زرد شدن هستند، دارید می‌توانید زیر همین پست کامنت بگذارید تا کارشناسان متخصص گُل‎سِتان، به شما پاسخ دهند.

حرف پایانی

در این مطلب سعی کردیم همه آنچه در مورد گل رز مینیاتوری لازم است بدانید را برای شما تشریح کنیم، چنانچه مطلبی ناگفته مانده است و یا پرسشی در ذهن شماست که نیاز به مشاوره تخصصی روی گیاه خود دارید، می‌توانید سوالات خود را از طریق ارتباط با کلینیک گیاه پزشکی گُل‌سِتان مطرح نمایید. کارشناسان باتجربه گیاه‌پزشکی ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند. گیاه پزشکان مشکل شما را بررسی می‌کنند و در صورت نیاز غذای گیاه (کود)، سم و سایر ملزومات گیاه را برای شما ارسال خواهند کرد. ضمن اینکه اگر زمان یا تخصص کافی برای رسیدگی به گیاه خود را ندارید، می توانید از خدمات گل در منزل گُل‌سِتان (اعزام باغبان و گیاه پزشک به محل شما) استفاده کنید تا متخصصین ما با ابزار مورد نیاز شما در محل شما حضور یابند و خدماتی مانند تشخیص بیماری، علت عدم رشد، تعویض خاک و گلدان، سم پاشی، کوددهی و یا حتی کاشت و … را به شما ارائه دهند.

نظرات (۲)
ثبت نظر
  • اعظم

    لطفا عکس انواع رز مینیا توری را نشان دهید

    • مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      در مقالات بعدی حتما به آن خواهیم پرداخت