آنچه باید درباره گل گلایول (gladiolus) بدانید

زمان مطالعه: 4 دقیقه

معرفی گلایول

گل گلایول نام گلی است که اغلب در کناره های دریای مدیترانه در رنگ و گونه های متنوعی می‌روید. این گل ها با رنگ های سفید، صورتی پررنگ، یاسی،نارنجی، آبی و حتی سبز یافت می شوند.
گل گلایل، شامل 260 نوع گونه مختلف می‌شود. حدود 250 نوع از این گونه‌ها متعلق به صحراهای آفریقا، بخصوص بخش جنوبی آن است. از این بین، تنها 10 گونه از گلایول هستند که به اوراسیا ( آسیا و اروپا) تعلق دارد.
فرقی نمی‌کند چگونه از گلایل نگهداری می‌کنید؛ در گلدان آب، گلدان خاک، باغچه، شاخه‌ای و حتی در دسته گل! گلایل برای تمام منظورها عالی و بی‌نظیر است.
در یونان باستان، نام این گل Xiphium بوده است. این کلمه به معنی شمشیر است!
برای نخستین بار در قرن هجدهم، گلایول‌های آفریقایی در مقیاس زیادی به اروپا برده شد و بلافاصله به محبوبیت زیادی دست پیدا کرد.

این گل زیبا در ایران نیز وجود داشته و طرفداران زیادی نیز به خود جلب کرده است. چرا که این گل هم زیبا بوده و هم می توان به مدت طولانی تری آن را نگهداری کرد. اما توجه داشته باشید، با اینکه نوع این گل در ایران محدود است، اما امکان پرورش گل گلایول در خانه وجود دارد.
گل دادن گل گلایل بسته به نوعی که می خواهید آن را پرورش دهید، متفاوت بوده و به شرایط ویژه ای از جمله، نوع گل، آب و هوای مناسب، خاک مناسب و شرایط نگهداری نیاز دارد.

انواع گل گلایل

این گل تنوع زیادی دارد و در رنگ های مختلف یافت می‌شود. انواع گلایول عبارتند از:

  • گل گلایل سفید
  • گلایول قرمز
  • گلایل صورتی
  • گلایل بنفش
  • گلایل زرد
  • گلایل مشکی
  • گلایل پاپیلیو
  • گلایل نارنجی

نماد و معنی گل گلایل

گلایل گل یادآوری و تداعی خاطرات است. به گیرنده خود می‌گوید که فردی عاشق و شیفته اوست. گلایول همچنین نماد استقامت، قوی بودن، ایمان داشتن و افتخار کردن است.

رز جاودان مهرسا پایه قرمز
694,000 تومان
باکس رز جاودان موزیکال Q&Q
2,506,000 تومان 2,414,000 تومان
رز جاودان موزیکال کوپه
961,000 تومان
رز جاودان موزیکال لیدیا
1,107,000 تومان
رز جاودان موزیکال لاولی
1,107,000 تومان

سمی بودن

گلایول برای حیوانات خانگی (سگ و گربه) سمی است و اگر توسط آنها خورده شود، عوارض گوارشی مثل استفراغ و اسهال در پی خواهد داشت.
اگر پوست حساسی دارید، بهتر است هنگام دست زدن و رسیدگی به گلایول از دستکش استفاده کنید.

موارد مصرف

در گذشته گلایول مصارف دارویی داشته است و گاهی هم به صورت موضعی برای درمان درد مفاصل از آن استفاده می‌شده است.
از گلایول‌هایی که در مدیترانه و انگلستان رشد می‌کردند برای درمان دردهای مزمن بدن استفاده می‌شده است.
اما امروزه بخش غالب کاربرد گلایول، محدود به کاشت در باغچه و یا حضور در دسته گلهاست.

عکس گل گلایل

برای پرورش گل گلایل به نکات زیر توجه کنید

  • نگهداری گل گلایل در آپارتمان و باغچه امکان پذیر است. مقدار Ph خاک باید بین 6 تا 6.5 بوده و جنس خاک می تواند از ترکیب رس و ماسه و یا ترکیب پیتماس، کوکوپیت و خاک معمولی باشد. که ترکیب دوم برای این گیاه مناسب تر است.
  • آبیاری این گل باید مرتب اما با رطوبت کم باشد. زیرا به رطوبت زیاد حساسیت داشته و واکنش نشان می دهد. سعی کنید گل را 1 بار در هفته و در فصل تابستان 2 بار در هفته، آبیاری کنید. مراقب باشید که گل هیچ وقت بدون رطوبت نماند. زیرا خشک شده و زیبایی خود را از دست می دهد.
  • دمای مناسب آن در بهار و تابستان 5 درجه سانتی گراد است. اما توجه کنید که این گل در دمای 18 تا 25 درجه بهترین رشد را داشته و در زیر دمای 7 و بالای 30 درجه رشد نمی کند.
  • نوری که این گل باید دریافت کند، بسیار کم بوده و مدت زمان نوردهی به گل، بین 13 تا 14 ساعت در روز و با طول ملایم می باشد. نور زیاد کیفیت گل را افزایش داده اما باعث می شود که دیر تر گل بدهد.
  • پیاز های بزرگ این گل بهتر و زیباتر از پیاز های کوچک آن، گل می دهند. بنابراین از پیاز های بزرگ این گل استفاده کنید. همچنین پیاز این گل می تواند زود گل یا دیر گل باشد. پس هنگام کاشت حتماً از نوع گل دهی آن اطلاعات کسب کنید.
  • اگر قصد کاشت و پرورش گل گلایل را دارید، بهتر است آن را در بهار تا اوایل تیر ماه بکارید. زمان کاشت پیاز گلایل اواخر بهار و ابتدای تابستان است.

جالب است بدانید امکان نگهداری طولانی مدت گل گلایول نیز وجود داشته و شما می توانید طول عمر آن را افزایش دهید. همچنین خاصیت این گل برای پرورش مو و ناخن بسیار مفید بوده و می توانید از آن چای گل گلایول نیز تهیه کرده و نوش جان کنید.

حرف آخر

در این مطلب سعی کردیم همه آنچه در مورد گل گلایول لازم است بدانید را برای شما تشریح کنیم، چنانچه مطلبی ناگفته مانده است و یا پرسشی در ذهن شماست که نیاز به مشاوره تخصصی روی گیاه خود دارید، می‌توانید سوالات خود را از طریق ارتباط با مشاوره گیاه پزشکی گُل‌سِتان مطرح نمایید. کارشناسان باتجربه گیاه‌پزشکی ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند. گیاه پزشکان مشکل شما را بررسی می‌کنند و در صورت نیاز غذای گیاه (کود)، سم و سایر ملزومات گیاه را برای شما ارسال خواهند کرد. ضمن اینکه اگر زمان یا تخصص کافی برای رسیدگی به گیاه خود را ندارید، می توانید از خدمات طراحی فضای سبز گُل‌سِتان (اعزام باغبان و گیاه پزشک به محل شما) استفاده کنید تا متخصصین ما با ابزار مورد نیاز شما در محل شما حضور یابند و خدماتی مانند تشخیص بیماری، علت عدم رشد، تعویض خاک و گلدان، سم پاشی، کوددهی و یا حتی کاشت و … را به شما ارائه دهند.

نظرات (۰)
ثبت نظر