خرید گیاه آپارتمانی با تضمین کیفیت و ارسال رایگان

روش نگهداری گیاه فیتونیا (Fittonia)

زمان مطالعه: 16 دقیقه

معرفی

گیاه فیتونیا که با اسم‌های پوست ماری، برگ نعنایی و گیاه موزائیکی هم شناخته می‌شود.
یکی از احساسی‌ترین گیاهانی است که خواهید دید. چرا احساسی؟
کافی است کمی نسبت به آب‌دهی به این گیاه بی‌توجهی کنید تا ببینید چطور مثل یک معتاد به قهوه که دسترسی به کافئین ندارد، پژمرده می‌شود.
خوشبختانه فیتونیا زود آشتی می‌کند و زمانی که دوباره به آن توجه کنید سرحال و شاداب می‌شود.

این گیاه اصالتا از کشور پرو آمده است و نام خود را از روی رگ‌های قرمز، سفید و صورتی‌ که بر روی برگ‌هایش قرار دارد گرفته است.
این گیاه در طبیعت می‌تواند خود را بر روی زمین گسترش دهد و پخش شود اما در خانه نقش یک گیاه خاص و چشم‌گیر را بازی می‌کند.

گُل‌سِتان | گل فروشی آنلاین | سفارش آنلاین گل | گیاه آپارتمانی


این گیاه نیاز به رطوبت بالا و خاکی نمناک دارد. فیتونیا همچنین به هرس کردن نیاز دارد تا همیشه پرپشت به نظر بیاید. چند ماه بعد از اینکه گیاه در گلدان جدیدش قرار گرفت، دادن کمی کود برای جبران مواد مغذی، کمک زیادی به رشد گیاه می‌کند. ونکته مثبت دیگر این گیاه آن است که کاملا بی خطر و غیر سمی است و آسیبی به حیوانات خانگی نمی‌زند.
گبی سانتیاگو، سرپرست باغبانی وبسایت rooted درباره این گیاه می‌گوید: “از نظر من فیتونیا یکی از خاص‌ترین گیاهانی است که وجود دارد”.

برگ‌های زیبای گیاه فیتونیا با طرح‌های ظریف خود، آن را بسیار منحصربه فرد کرده است و جزو اصلی لیست خرید گیاهان آپارتمانی قرار گرفته است.
حال با گُل سِتان همراه باشید تا روش نگهداری گیاه فیتونیا را بخوانید.

انواع گیاه فیتونیا
انواع فیتونیا

فهرست مطالب این مقاله :


انواع گیاه فیتونیا

فیتونیای نقره‌ای و فیتونیای آلبیونیس دو گونه مشهور این گیاه هستند. نوع نگهداری از تمام گونه‌های فیتونیا مانند یکدیگر است و همین موضوع، کار را برای کسانی که میخواهند تمام انواع این گیاه را داشته باشند، آسان می‌کند.

-فیتونیای قرمز برگ‌های سبز تیره و رگ‌های قرمز رنگی روی آن دارد و در صورتی که در شرایط خوبی باشد گل‌های زرد رنگی را به شما هدیه می‌دهد.
-فیتونیا گونه‌های صورتی رنگی نیز دارد که مشهورترین آن فیتونیای فرانکی است که برگ‌های آن بیشتر صورتی است تا سبز.
در ادامه راهنمای روش نگهداری گیاه فیتونیا را برای شما آماده کردیم، مطمئن باشید با کمی توجه و مراقبت می‌توانید از زیبایی خاص این گیاه در محیط خود به خوبی استفاده کنید.


روش نگهداری گیاه فیتونیا

آب

اگر فیتونیای خود را دوست دارید پس باید آبیاری آن را هم دوست داشته باشید در غیر اینصورت گیاه شما پژمرده خواهد شد.
فیتونیا اصلا دوست ندارد که خاکش خشک باشد، از سوی دیگر از خاک خیس هم بدش می‌آید. بهترین حالت برای این گیاه، خاکی با رطوبت کم است و دمای آب باید معمولی باشد و با دمای اتاق یکسان باشد.
آب‌دهی زیاد باعث می‌شود تا جریان هوا در اطراف ریشه‌های گیاه قطع شود و باعث تغییر رنگ گیاه و پژمردگی آن می‌شود.

بهترین راه برای اینکه متوجه شویم گیاه به آب نیاز دارد یا خیر محاسبه وزن گلدان، قبل و بعد از آب‌دهی است.
همچنین می‌توانید با فرو کردن انگشت در خاک میزان رطوبت خاک را متوجه شوید.
افزودن سنگ‌ریزه به سینی زیر گلدان باعث می‌شود تا سرعت تبخیر آب در زیر گلدان کمتر شود و رطوبت بیشتری برای گیاه فراهم شود.
زیستگاه طبیعی این گیاه یک منطقه گرمسیر و مرطوب است برای همین بهتر است روزی یک یا دوباره با آب معمولی گیاه را غبارپاشی کنید.

نور

فیتونیا یک نور روشن و غیر مستقیم را ترجیح می‌دهد.
میتوانید گیاه را در کنار یک پنجره شمالی یا شرقی قرار دهید و یا آن را در محلی قرار دهید که نور با عبور از پرده به گیاه برسد.
در هر صورت هیچ‌گیاه گیاه را در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندهید.
گاهی این گیاه را به اسم گیاهی که نور کمی می‌خواهد می‌فروشند اما اگر می‌خواهید رشد و شادابی فیتونیا را ببینید باید آن را در معرض نور زیاد و غیر مستقیم قرار دهید. البته این گیاه در سایه میتواند زنده بماند اما دیگر خبری از شادابی تحسین برانگیزش نیست.

نور فیلتر شده، شبیه همان نوری است که گیاه در زادگاه طبیعی‌اش در سایه درختان گرمسیری، دریافت می‌کند.
نور مستقیم و زیاد باعث می‌شود که برگ‌های گیاه فیتونیا بسوزد، تغییر رنگ دهد و شکننده شود.
نورهای مصنوعی مانند چراغ‌های فلورسنت می‌تواند موثر باشد اما گیاه باید در نزدیکترین حالت به چراغ قرار گیرد زیرا نور چراغ فلورسنت به اندازه کافی قوی نیست.

خاک

خاک فیتونیا باید حاوی مقدار زیادی مواد ارگانیک باشد تا شبیه به خاک زیستگاه اصلی گیاه باشد. خاکی که مواد ارگانیک زیادی داشته باشد آب را بیشتر در خود نگه می‌دارد.
خاک فیتونیا نباید هیچ‌گاه بیش از حد خیس بماند زیرا باعث پوسیدگی ریشه می‌شود. می‌توانید با اضافه کردن سنگ‌های درشت‌تر تخلیه آب را برای خاک آسان‌تر کنید.

ساخت یک خاک ترکیبی

یک ترکیب خوب برای گیاه فیتونیا، مقدار مساوی از خاک گلدان، شن درشت، گیاه‌خاک، و پوده است.
خاک گلدان نقش زهکشی و مواد مغذی را دارد، شن برای زهکشی بهتر است و گیاه‌خاک، باعث حفظ رطوبت و ساختار خاک می‌شود و پوده حاوی مواد آلی است و با تجزیه شدن به مرور زمان مواد مغذی بیشتری را آزاد می‌کند.
این یک ترکیب اجباری نیست، حتی خاک باغچه هم برای این گیاه خوب است البته تا جایی که تخلیه آب به خوبی صورت بگیرد و ساختار خاک بیش از حد رسی یا ماسه‌ای نباشد.

دما و رطوبت

فیتونیا را در محیطی قرار دهید که دمایی بین 18 الی 21 درجه سانتی گراد داشته باشد.
فیتونیا محیط‌های سرد را دوست ندارد و باد سرد می‌تواند به آن آسیب بزند.
دمای بسیار پایین باعث پژمردن گیاه می‌شود و ممکن است گیاه دیگر شاداب نشود.

گفتیم فیتونیا از کشور پرو می‌آید پس این گیاه برای شاداب بودن نیاز به رطوبت دارد. یک آشپزخانه یا سرویس بهداشتی نورگیر بهترین محل برای زندگی فیتونیا است.

گیاه فتونیا
پرپشت ماندن گیاه با هرس کردن

هرس کردن

فیتونیا اگر در محیط دلخواهش باشد به سرعت رشد می‌کند به همین خاطر بهتر است به صورت دوره‌ای این گیاه را هرس کنیم تا همیشه پرپشت و منظم باشد.
گل‌های کوچک را جدا کنید، این گل‌ها منابعی که باید صرف رشد برگ‌های زیبای گیاه شود را مصرف می‌کنند.
کندن گل‌ها آسیبی به گیاه نمی‌زند بلکه باعث می‌شود منابع غذایی به صورت کامل به برگ‌ها برسد.

کوددهی

در ادامه روش نگهداری گیاه فیتونیا باید از کوددهی آن بگوییم.
پس از گذشت چند ماه از قرار دادن فیتونیا در گلدان جدیدش می‌توان به آن کود داد.
کود گیاهان خانگی با نسبت 5-5-5 NPK و به صورت محلول در آب یا دانه‌ای برای این گیاه مناسب است.

اگر از کود محلول در آب را انتخاب کردید، نصف مقدار ذکر شده بر روی بسته را استفاده کنید. کود را در بین فواصل آب‌دهی به گیاه بدهید.
کودهای دانه‌ای مواد مغذی را در طول زمان و به آهستگی رها می‌کنند. از این کود میتوان روی خاک یا در داخل خاک استفاده کرد اما باید توجه کرد که مقدار کمی از این کود کافی است.

مطلب مرتبط : روش تهیه کود خانگی برای گل و گیاه

تکثیر

فیتونیا را می‌توان به راحتی از طریق قلمه زدن ساقه یا برگ، تکثیر کرد.
برای این‌کار کافی است ساقه فیتونیا را از گره‌اش ببرید و در آب قرار دهید. سپس آن را به محیطی گرم و با نور زیاد منتقل کنید.

همچنین می‌توانید به جای ساقه، برگ گیاه را ببرید و در آب قرار دهید. بعد از دو الی هشت هفته می‌توانید ریشه‌های گیاه جدید را ببینید. همچنین می‌توانید از هورمون‌های ریشه‌افزایی برای سرعت بخشیدن به این پروسه استفاده کنید.

خدمات باغبانی در محل، اعزام سریع باغبان گل و گیاه | گُل‌سِتان


مشکلات گیاه

چرا برگ‌های فیتونیا پیچ خورده و لوله‌ای شکل شده‌اند؟

پیچ خوردن برگ‌ها، اتفاقی بسیار شایع در نگهداری از فیتونیاست. اگرچه پیچ خوردگی مشکل بزرگی برای گیاه به شمار نمی‌آید، اما به هر حال سبب تغییر ظاهر آن می‌شود.
علت پیچ خوردن برگ‌های فیتونیا:
می‌دانیم که ترجیح فیتونیا، هوای گرم، رطوبت بالا، نور درخشان و غیرمستقیم خورشید و در کل محیطی شبیه به جنگل‌های بارانی است. پس اگر آن به مشکل خورده است، احتمالا یکی از این سه فاکتور برایش مهیا نیست.

رطوبت

معمولا رایج‌ترین علت پیچ خوردن برگ‌های فیتونیا، کم بودن رطوبت هواست. هوای اغلب منازل، رطوبتی کمتر از میزان موردنظر فیتونیا دارد. بنابراین برگ‌هایش خشک شده و لوله‌ای می‌شوند.

نور

همچنین در صورت قرار گرفتن تحت تابش مستقیم خورشید نیز لوله‌ای می‌شود. اگر میزان نور بیش از حد تحمل فیتونیا باشد، این پیچ خوردگی با سوختن برگ‌ها همراه خواهد بود.

آفات

دلیل دیگری نیز هست که کمتر رخ می‌دهد. گاهی ممکن است حضور آفات سبب این تغییر باشد. آفاتی مانند شته‌ها و کنه تار عنکبوتی، طی مکیدن رطوبت را از داخل گیاه خارج کرده و درنهایت سبب پژمردگی و پیچ خوردن برگ‌ها می‌شوند.

راه حل این مشکلات

بهترین روش برای برطرف کردن این اتفاق، افزایش رطوبت هوا در اطراف گیاه و کاهش میزان نور مستقیم خورشید است.
کم کردن نور مستقیم دریافتی گیاه بسیار ساده است. فقط کافی است فیتونیا را به محل دیگری ببرید؛ محلی که در آنجا نور کافی خورشید را به طور غیرمستقیم دریافت کند.
افزایش رطوبت نیز با کمک دستگاه مرطوب کننده هوا، سینی آب و سنگریزه و اسپری کردن آب ممکن است.

علت خشک، شکننده و پژمرده شدن بر های فیتونیا چیست؟

اصلی‌ترین دلیلی پژمردگی فیتونیا، کم آبی است. در موارد حاد، کم آبی با پژمردگی و شکننده شدن برگ‌ها همراه می‌شود. ریشه‌های فیتونیا پیوسته به رطوبت نیاز دارند؛ پس اگر واقعا عاشق فیتونیای خود هستید، هرگز نباید آبیاری آن را فراموش کنید باید آب کافی دریافت کند تا بتواند برگ‌های زیبا و درخشان داشته باشد.

نکاتی برای برطرف کردن این مشکل:
همیشه خاک فیتونیا را مرطوب نگه دارید. هر روز آن را چک کنید و به محض اینکه سطح خاک شروع به خشک شدن کرد، گیاه را آبیاری کنید.
آبیاری باید کامل صورت بگیرد، پس تا زمان خارج شدن آب اضافی از زیر گلدان به این کار ادامه دهید. فراموش نکنید که زیرگلدانی را از هرگونه آب خالی کنید. میزان آب مورد نیاز گیاه شما به اندازه خود گیاه ، اندازه گلدان، میزان رشد و خاک و نور دریافتی آن بستگی دارد. متاسفانه نادیده گرفتن آبیاری فیتونیا در فصل تابستان خیلی ساده است. اما در این فصل به سرعت در حال رشد کردن است، پس هرگز نباید خشکی را تجربه کند.
نکته دیگر این است که آب فیتونیا، باید در دمای محیط باشد تا از وارد آمدن هرگونه شوک به آن جلوگیری شود. آبیاری فیتونیا با آب سرد، ممکن است سبب دردسر برای گیاه شود.

حرف پایانی

در این مطلب سعی کردیم همه آنچه در مورد روش نگهداری گیاه فیتونیا لازم است بدانید را برای شما تشریح کنیم، چنانچه مطلبی ناگفته مانده است و یا پرسشی در ذهن شماست که نیاز به مشاوره تخصصی روی گیاه خود دارید، می‌توانید سوالات خود را از طریق ارتباط با مشاوره آنلاین گل وگیاه گُل‌سِتان مطرح نمایید. کارشناسان باتجربه گیاه‌پزشکی ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند. گیاه پزشکان مشکل شما را بررسی می‌کنند و در صورت نیاز غذای گیاه (کود)، سم و سایر ملزومات گیاه را برای شما ارسال خواهند کرد. ضمن اینکه اگر زمان یا تخصص کافی برای رسیدگی به گیاه خود را ندارید، می توانید از خدمات باغبانی در تهران گُل‌سِتان (اعزام باغبان و گیاه پزشک به محل شما) استفاده کنید تا متخصصین ما با ابزار مورد نیاز شما در محل شما حضور یابند و خدماتی مانند تشخیص بیماری، علت عدم رشد، تعویض خاک و گلدان، سم پاشی، کوددهی و یا حتی کاشت و … را به شما ارائه دهند.

خرید گیاه و گل آپارتمانی آنلاین - تحویل رایگان 4ساعته | گُل‌سِتان

سوالات متداول

پرسش1:
فیتونیای من بیش از حد برای گلدانش بزرگ شده است به همین خاطر تصمیم گرفتم تا گیاه را به سه قسمت تقسیم کنم و در سه گلدان قرار دهم اما هر سه گلدان من در سه روز گذشته پژمرده شدند. آیا این طبیعی است یا من باعث مرگ گیاه شدم؟

پاسخ1:
تقسیم کردن گیاه ممکن است باعث شوکه شدن آن شود. باید مواظب باشید که گیاه نباید بیش از حد منابع طبیعی مانند آب را دریافت کند.
خاک گیاه باید کمی نمناک باشد و سوراخ‌های زهکشی در کف گلدان وجود داشته باشد. به گیاه کمی فرصت دهید تا بتواند دوباره شاداب شود.

فیکوس الاستیکای شرابی در گلدان طلایی
978,000 تومان
مانسترا غول پیکر
19,000,000 تومان
فیکوس بلک در گلدان مواد آلی سفید
827,000 تومان
لوتوس سه تایی
679,000 تومان
زامیفولیا بلک سه قلاف
645,000 تومان

پرسش2:
من سه هفته پیش یک گلدان فیتونیا خریدم که سه شاخه در آن کاشته شده است. اما در چند روز گذشته متوجه شدم که دو برگ از یک شاخه، شروع به زرد شدن کرده است.
گیاه دارد به سمت کچل شدن کامل پیش می‌رود و لبه برگ‌ها قهوه‌ای شده است.
تمام این سه شاخه در عمق خاک قرار گرفتند اما این شاخه‌ای که رو به زردی می‌رود از همه عمیق‌تر کاشته شده و از پایین آن شروع به زرد شدن کرده است.

من مواظب بودم که به گیاه بیش از حد آب ندهم و سوراخ‌های زهکشی را برای آن فراهم کرده‌ام. همچنین گلدان را بر روی سینی‌ای که دارای سنگ ریزه است قرار دادم و برای یک‌بار، نصف دستور معمول، به آن کود دادم.
همیشه مواظب هستم تا نور شدید و مستقیم به آن نخورد. بقیه گیاه در سلامت کامل است. مشکل کجاست؟ آیا راهی برای بازیابی این شاخه است یا باید آن را از گلدان خارج کنم؟

پاسخ2:
هنگامی که یک برگ یا شاخه تبدیل به مصرف کنندهٔ صرف شود و دیگر انرژی تولید نکند، دستورات شیمیایی به گیاه می‌گوید که باید از شر این برگ یا شاخه خلاص شود و این باعث ریزش برگ‌ها می‌شود.
به عنوان مثال این دستورات شیمیایی می‌تواند با تغییر در میزان نور فعال شود و باعث ریزش برگ‌های گیاه شود.

علاوه بر تغییر نور، سایه انداختن برگ‌های قدیمی بر روی تنه گیاه، تراکم بیش از حد ریشه، استرس و آب‌دهی نامناسب، کوددهی بیش از حد و تغییرات ناگهانی دما عوامل دیگری هستند که باعث ریزش برگ‌ها می‌شود.
هر زمان که شخصی نگران برگ‌های زرد فیتونیای خود است به احتمال نود درصد مشکل از اشباع شدن بیش از حد خاک از آب است که به عملکرد و سلامت ریشه آسیب می‌زند پس در اولین قدم این موضوع را بررسی کنید.

اگر زمانی که هنوز بالای خاک خیس است، به گیاه آب می‌دهید در واقع دارید به فیتونیا آسیب می‌زنید. خاک گیاه باید بتواند آب را به خوبی تخلیه کند و آب در آن ماندگار نشود.
اگر انتظار دارید گیاه شما سالم باشد باید در اولین قدم گیاه ریشه‌ای سالم داشته باشد. انتخاب خاک مناسب همیشه مهمترین بخش نگهداری این گیاه است.

پرسش3:
چگونه فیتونیای پژمرده شده را درمان کنیم؟

پاسخ3:
اگر شما نیز یک گیاه فیتونیای زیبا در منزل خود دارید، احتمالا تا الان متوجه شده اید که آن به رسیدگی زیادی نیاز دارد. در واقع اگر نمی‌خواهید فیتونیای پژمرده‌ای داشته باشید، باید هشیارانه تغییراتش را رصد کرده و به موقع به آنها پاسخ دهید.
حال چگونه می‌توان این مشکل را حل کرد؟ به آن آب بدهید! اگر گیاه خشک باشد، سریعا نشانه‌های پژمردگی را ظاهر می‌کند. سایر دلایل می‌تواند نور کم، دمای نامناسب و هوای خشک باشد. در حقیقت، کمبود آب، رطوبت پایین، وجود دستگاه‌های سرمایشی و گرمایشی، دمای بسیار بالا و قرار گرفتن تحت تابش مستقیم خورشید از اصلی‌ترین دلایل نابودی فیتونیا هستند.

اگر با فیتونیای پژمرده و بی‌حال روبرو شدید، این سه اقدام را انجام دهید:
قدم اول- گیاه را به خوبی آبیاری کنید.
فیتونیا نسبت به آبیاری بسیار حساس است. حتی اگر یک بار آبدهی به آن را فراموش کنید، در ظاهر گیاه تغییراتی ایجاد خواهد شد. البته خیلی هم دور از انتظار نیست، فیتونیا به عنوان گیاهی گرمسیری و متعلق به جنگل‌های بارانی، به مقدار بسیار زیادی از آب و رطوبت نیاز دارد. (خاک مرطوب و بالا بودن رطوبت هوا)
فیتونیا می‌تواند یک گیاه ایده‌آل برای تراریوم‌ها باشد.
اما این گیاه به چه مقدار آب نیاز دارد؟ پاسخ این سوال، به شرایط محیطی اطرافش بستگی دارد. با این وجود اگر بخواهیم یک قانون کلی وضع کنیم باید هر روز با لمس کردن سطح خاک، میزان رطوبت آن را بسنجید. خاک باید مرطوب باشد، اما نه طوری که از آب اشباع شده باشد. حتی اگر احساس کردید خاک کمی خشک شده است، باید مقداری آب به آن برسانید. با توجه به تکرر دفعات آبیاری، باید نهایت دقت خود را به کار بگیرید تا آن را غرقاب نکنید.

در طول تابستان هر روز یا یک روز در میان، و در فصول سرما 3-2 بار در هفته فیتونیا را آبیاری کنید. این دفعات، برای یک محیط ایده‌آل از نظر رطوبت و نور پیشنهاد شده است. اگر در محیطی خشک و پرنور هستید و یا فیتونیا را در مکانی کم نور و مرطوب پرورش می‎دهید، باید دفعات آبیاری را با نیازهای گیاه خود هماهنگ کنید. زرد شدن برگ‌ها نشانه آبیاری بیش از حد است، پس مراقب باشید. خاک فیتونیا باید قادر باشد که زه کشی را به بهترین نحو ممکن انجام دهد، گیاه هرگز نباید در آب غوطه ور شود.
پس از آبیاری فیتونیا، چند ساعت (یا حتی یک شب تا صبح) به آن زمان دهید تا به ظاهر قبلی خود بازگردد. اگر چنین نشد، قدم بعدی را عملی کنید.

قدم دوم- گیاه را به مکانی روشن‌تر/ تاریک‌تر منتقل کنید:
اگر تغییر در آبیاری نتوانست مشکل گیاه شما را برطرف کند، شاید شرایط نوری برای رشد آن مناسب نیست. فیتونیا در مورد نیازهای نوری خود بسیار حساس است. نمی‌تواند نور مستقیم یا بسیار کم خورشید را تحمل کند.
برای دریافت بهترین نتیجه: فیتونیا را در کنار یک پنجره نورگیر شرقی/ غربی قرار دهید؛ به گونه‌ای که مقدار زیادی نور خورشید را به صورت غیرمستقیم دریافت کند. اگر قصد دارید فیتونیا را در کنار یک پنجره جنوبی قرار دهید، باید گلدان را کمی عقب‌تر ببرید تا نور خورشید به صورت مستقیم به آن نتابد. یا می‌توانید یک پرده بر روی پنجره نصب کنید تا نور به صورت فیلتر شده به آن برسد.
اگر فیتونیا را در مکانی با نور کم نگهداری می‌کنید، بهتر است از لامپ‌های فلوئورسنت کمک بگیرید. بعضی از انواع لامپ‌های فلوئورسنت، تایمر دارند و انواع مختلفی از نور را نمایش می‌دهند.

قدم سوم- رطوبت محیط را افزایش دهید:
فیتونیا یک گیاه گرمسیری است، به همین علت عاشق رطوبت است. اگر هوا بیش از حد خشک شود، برگ‌ها پژمرده می‌شوند و گیاه دیگر ظاهر سرحال و باطراوت سابق را نخواهد داشت. حتی عده‌ای نگهداری از فیتونیا را بسیار دشوار می‌دانند، زیرا فراهم کردن رطوبت و آب کافی برایشان مقدور نیست.
اگر با فیتونیا نیز مانند سایر گیاهان آپارتمانی رفتار کنید، یعنی فیتونیا را در گلدان کاشته و روی میز قرار دهید، واکنش بسیار بدی نسبت به این رفتار شما خواهد داشت!
هوای اغلب منازل برای رشد فیتونیا خشک است. به همین علت بسیاری از مردم ترجیح می‌دهند تا فیتونیا را در تراریوم بکارند، زیرا بدین شکل حفظ رطوبت ایده‌آل بسیار آسان‌تر خواهد بود.

اما از آنجا که کاشت فیتونیا در گلدان، ترجیح اکثریت ماست؛ می‌توان با رعایت کردن چند نکته، به راحتی نیازها رطوبتی فیتونیا را برطرف کرد:

  • گیاه را روزانه اسپری کنید. یک اسپری آب یا آب پاش‌های مخصوص گیاهان را انتخاب کرده و در نزدیکی آن قرار دهید. هر روز با آن گیاه را خیس کنید گلدان را بر روی یک سینی آب و سنگریزه قرار دهید. چک کنید که انتهای گلدان بر روی سنگریزه‌ها قرار گرفته باشد و به سطح آب برخورد نکند.
  • یک دستگاه مرطوب کننده هوا در اتاق قرار دهید. هر چه فیتونیا به این دستگاه نزدیک‌تر باشد، بهتر است. آن بیشتر از اغلب گیاهان آپارتمانی به رطوبت نیاز دارد.

در مجموع در این مطلب سعی کردیم، از روش نگهداری گیاه فیتونیا اطلاعات لازم را در اختیار شما گذاشته باشیم؛ اما چنانچه در حین خواندن، سوالی به ذهنتان رسیده است اما پاسخ آن را نیافته‌اید یا نیاز به مشاوره گیاه دارید، از طریق بخش نظرات زیر همین مطلب سوالات خود را با کارشناسان گُل‌سِتان درمیان بگذارید تا در اسرع وقت به آن پاسخ دهند.

آیا کوددهی برای فیتونیا ضروری است؟

اگر فیتونیا عناصر کافی دریافت نکند، درخشش برگ‌های خود را از دست خواهد داد و ظاهری بیمارگونه پیدا خواهد کرد. البته، کوددهی بیش از حد به آن نیز می‌تواند سبب سوختن برگ‌ها شده و حتی گیاه را از درون متلاشی کند!
کمبود “کود” صرفا مشکلات خاصی برای آن ایجاد نمی‌کند، زیرا اغلب خاک‌ها دارای مقادیر مناسبی از عناصر ضروری هستند و در کل فیتونیا از گیاهانی است که به مقادیر بالای کود نیاز ندارد.
اما اگر دوست دارید گیاه شما ظاهری بهتر و رشدی سریع‌تر داشته باشد، کوددهی راه خوبی است. اما باید نکات مهمی را در این مورد بدانید:
بهترین زمان برای کود دادن به فیتونیا، از بهار تا پاییز است. در این مدت، می‌توانید هر 4-3 هفته یکبار با یک کود متعادل مخصوص گیاهان آپارتمانی، گیاه خود را تقویت کنید. برای پیشگیری از بروز هرگونه مشکل احتمالی، پیشنهاد می‌کنیم کود انتخابی را تا نصف غلظت توصیه شده رقیق کنید. به هر حال فیتونیا گیاه حساسی است.
ممکن است در مرور زمان، کود در خاک جمع شود. حتی شاید نمک‌های باقی مانده را در سطح خاک نیز مشاهده کنید. در چنین حالتی گیاه ظاهری پژمرده پیدا می‌کند. برای پیشگیری و رفع این مشکل، هر چند ماه یک بار خاک را بشویید. البته شستن خاک با شستن ظروف متفاوت است! برای این منظور، گلدان را در سینک ظرفشویی قرار دهید و و آب را باز کنید. اجازه دهید آب از تمام بخش‌های خاک عبور کند. اگر فکر می‌کنید خاک دیگر ساختار لازم را ندارد، می‌توانید آن را به کلی عوض کنید.
در طول پاییز و زمستان، از کوددهی به فیتونیا خودداری کنید. رشد آن در این فصول بسیار آرام می‌شود و نیازی به کوددهی نخواهد داشت.

بااینکه فیتونیا عاشق رطوبت است، آیا آبیاری بیش از حد برای آن خطرناک است؟

فیتونیا ازی خاک خشک متنفر است، اما در عین حال آبیاری بیش از حد نیز برایش خوشایند نیست. ریشه‌هایش نمی‌توانند برای مدت طولانی در آب بمانند. آبیاری بیش از حد بستر را برای فاسد شدن ریشه فراهم می‌کند، سپس برگ‌ها زرد میشوند و گیاه به کلی بیمار خواهد شد.

بهترین راه برای محافظت از ریشه‌ها در برابر فاسد شدن، اصلاح روند آبیاری است:
تنها زمانی به گیاه آب بدهید که متوجه شدید لایه بالایی خاک در حال خشک شدن است.
حتما پس از آبیاری، زیر گلدانی را خشک کنید. اگر فیتونیا را در گلدان‌های تزئینی کاشته‌اید، مطمئن شوید که آب در زیر او جمع نمی‌شود.
همه گلدان‌ها باید دارای حفرات زه کشی باشند تا با خارج کردن آب اضافی، مانع از پوسیدگی ریشه شوند.
آبیاری بیش از حد گاهی به علت گلدان نیز رخ می‌دهد. اگر گیاه خود را در گلدانی بسیار بزرگ کاشته‌اید، مقدار زیادی از خاک همواره خیس باقی خواهد ماند. زیرا ریشه به آنها دسترسی نداشته و نمی‌تواند رطوبت را جذب کند. پس حتما اندازه گلدان را متناسب با اندازه گیاه خود انتخاب کنید.

۱۹ نظرات
  1. اعظ م می گوید

    عالی. عالی. ممنونم.

  2. Fatemeh می گوید

    توضیحاتتون خیلی عالی بودن. ممنون.
    گیاه من از زمانی ک داخل گلدان کاشتم تا مدتی رشد داشت ولی متوقف شده و رشد نمیکنه و برگ های ریزی هم که میزنه گاهی وقتا میوفتن . چطور میتونم این مشکل رو حل کنم؟؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      نور کم، آبیاری نامناسب و کمبود رطوبت می تونه از دلایل ریزش و کمبود رشد گیاهتون باشه

      1. سمیه می گوید

        توضیحات کامل بود ممنونم

    2. محمد پژمان می گوید

      شما یه جا میگید زیر گلدانی باید خشک باشه یه جا میگید جزیره براش خوبه میشه بهتر توضیح بدید ممنون.

      1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

        دوست گُل‌سِتانی سلام
        آب زیرگلدانی بله حتما باید خالی بشه و درست کردن جزیره کاملا با این قضیه متفاوت هست
        برای تشکیل جزیره شما در یک زیرگلدانی ثانویه بزرگتر و یا در همان زیرگلدانی خور گیاه سنگ ریزه ریخته تا یک فاصله ای بین زیرگلدانی و زهکش کف گلدان ایجاد بشه و سپس در این زیرگلدانی حاوی سنگ ریزه آب میریزید تا در طول روز بخار بشه و هوای محیط گیاه رو مزطوب کنید
        در تشکیل جزیره آب زیر گلدانی نباید باعث بسته شدن سوراخ زهکش کف گلدان بشه

  3. سعید می گوید

    سلام چرا برگهای گیاه فیتونیای من سوراخ سوراخ هست

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      وجود حشرات داخل خاک و یا روی برگ ها می تونه از دلایل سوراخ شدن برگ گیاه شما باشه بنابراین سطح خاک و برگ های گیاه رو به دقت چک کنید

  4. آنیا می گوید

    گیاه فیتونیا را ۲ روزه خریدم اما پژمرده شد ایا با آبیاری درست میشود؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      بستگی داره دلیل پژمردگی گیاه شما چی باشه ولی گیاه پژمرده با آبیاری زیاد به حالت اول بر نمی گردد و حتی ممکن هست که کلا گیاه از بین برود

  5. آینوش می گوید

    بسیار بسیار عالی و سپاس از اینهمه لطف و توجه.

  6. رضوان می گوید

    من یک تراریوم از این گیاه خریدم، الان رشد کرده و برگهای اون نزدیک به بالای شیشه و چوب پنبه شده، باید اون رو از شیشه خارج کنم؟یا راهی وجود داره که بزارم توی همون شیشه باقی بمونه؟میشه کلا چوب پنبه رو از روی شیشه بردارم تا گیاه از شیشه بیرون بزنه؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      می تونید گیاه رو هرس کنید تا داخل همون شیشه به رشد خودش ادامه بده
      بله می تونید چوب پنبه رو هم بردارید

  7. زهرانوری می گوید

    سلام..من یک گیا فیتونیا داخل شیشه گرفتم…الان بزرگ شده خواستم از شیشه خارج کنم و داخل گلدون بکارم، گل فروشی گفت اگه اینکارو کنی گیاه شوکه میشه و خراب میشه .گفت باید داخل شیشه بزرگتر بکاری
    شما که تخصص دارید امکانش هست من رو راهنمایی کنید چیکار کنم؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      اگر منظورتون از شیشه این هست که گیاه داخل تراریوم هست بله می تونید به تراریوم بزرگتر منتقل کنید و مشکلی نیست
      به گلدان سایز خود گیاه هم می تونید منتقل کنید ولی باید رطوبت محیطی رو از طریق تشکیل جزیره زیاد کنید

  8. هانیه می گوید

    سلام
    من گل فیتونیا دارم ولی ی دفعه همه برگاش ریخت مشکلش چی میتونه باشه؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      ریزش برگ فیتونیا شما می تونه به دلیل نور کم، آبیاری زیاد و بیماری باشه.
      گیاه رو در یک مکان پرنور نگهداری کنید و هر زمان که خاک خشک بود گیاه رو آبیاری کنید.
      برای رشد بهتر گیاه می تونید براش جزیره هم تشکیل بدین.

  9. هدیه می گوید

    سلام وقت بخیر
    من امروز گلدان فیتونیا رو عوض کردم ولی پس از چند ساعت به شدت پژمرده و بی حال شدن.
    فتونیام میمیره؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      همراه گل‌سِتانی سلام
      احتمال زیادی وجود دارد که گیاه دچار تنش شده باشد.
      بهتر هست برای گیاه محیطی با رطوبت بالا ترتیب بدهید(برای مثال از طریق تشکیل جزیره) و از کود های اسیدآمینه و هیومیک اسید برای تقویت ریشه و کم کردن تنش های محیطی در گیاه استفاده کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.