خرید گیاه آپارتمانی با تضمین کیفیت و ارسال رایگان

آموزش نگهداری از گل ارکیده فیلیپینی

زمان مطالعه: 9 دقیقه

ارکیده فیلیپینی، همانطور که از اسمش مشخص است، از فیلیپین آمده تا با ظاهر فوق‌العاده زیبا و منحصربه‌فرد خود جلوه‌‌ای خاص و متفاوت به خانه شما بدهد. نظیر برگ‌های ارکیده فیلیپینی را کمتر دیده اید، برگ‌هایی با رنگ سبز تیره که مانند گوشواره به گل خود آویزان است. نام دیگر این گیاه، ارکیده‌ی پرزرق وبرق است! دلیلش هم واضح است، کافیست کمی به ظاهر متفاوت و زیبای این ارکیده توجه کنید، واقعا لایق این اسم نیست؟ در جنگل‌ها، ارکیده فیلیپینی یک اپیفایت است، یعنی گیاهی است که در داخل حفره‌های روی تنه درخت‌های بزرگ رشد می‌کند، اما از دسته اپیفیت‌هایی است که غذا و انرژی خود را از آن درختها دریافت نمی‌کند. این گیاه در مناطق گرم، به‌عنوان گیاهی چندساله رشد می‌کند و برگ‌های محکم و بزرگ آن قادرند تا رطوبت را به مقدار زیادی برای گیاه حفظ کنند، این به این معناست که گیاه به این زودی‌ها تشنه نمی‌شود! ازاین‌رو باید گفت که با گیاهی با نیاز آبیاری کم روبه‌رو هستید. در مجموع با توجه ویژگی‌های ارکیده فیلیپینی اگر دنبال خرید گیاهان گلدار و طرفدار پر و پاقرص این دسته از گیاهان آپارتمانی هستید، نگهداری از ارکیده فیلیپینی قطعا برایتان جذاب و لذت بخش خواهد بود. بنابراین سری به بازار زده و با خرید ارکیده پیش رو جلوه‌ای متفاوت برای خانه‌تان ایجاد کنید. برای یادگیری روش نگهداری آن نیز با این مطلب گُل‌سِتان همراه شده و همه آنچه درباره نگهداری گل ارکیده فیلیپینی لازم است بدانید را یاد بگیرید.

گُل‌سِتان | گل فروشی آنلاین | سفارش آنلاین گل | گیاه آپارتمانی

فهرست مطالب:


مشخصات کلی ارکیده فیلیپینی

  • نام علمی: Medinilla magnifica
  • نام رایج: ارکیده فیلیپینی ، چراغ صورتی
  • نوع گیاه: همیشه سبز / آپارتمانی
  • وضعیت سمی بودن یا نبودن: سمی نیست.
  • دشواری نگهداری: معمولی
  • خواستگاه: مناطق گرمسیری آفریقا، جنوب شرقی آسیا و اقیانوس آرام


روش نگهداری گل ارکیده فیلیپینی

آبیاری

در طول فصل‌های رشد گیاه که از بهار تا تابستان است، باید ارکیده خود را به‌خوبی آبیاری کرده و بین هر دفعه آبدهی اجازه بدهید تا سطح خاک کمی خشک شود، اما در زمستان باید از میزان آب کم کرده و تنها زمانی به گیاه آب بدهید که خاک آن کاملا خشک شده باشد.

اینکه هر چند روز یکبار به گیاه خود آب بدهید، بسته به اندازه گلدان و شرایط آب و هوایی منطقه زندگی شما بستگی دارد؛ مثلا ممکن است خاک گلدان شما پس از چند روز رو به خشکی رفته و موقع آبیاری گیاه باشد. در مقابل ممکن است تا یک هفته و حتی 10 روز نیازی به آبیاری مجدد گیاه نباشد.

مطلب مرتبط: روش آبیاری گیاهان در مسافرت

روش نگهداری ارکیده فیلیپینی
ارکیده فیلیپینی زیبا

نور مورد نیاز برای نگهداری از ارکیده فیلیپینی

ارکیده فیلیپینی به نور درخشان خورشید علاقه دارد، و بهتر است نور زیاد خورشید را به صورت فیلتر شده دریافت کند. ارکیده فیلیپینی در طول زمستان نیز به دریافت نور کافی خورشید نیاز دارد و می‌توانید آن را زیر نور مستقیم خورشید قرار دهید، منتها باید یادن باشد که از فروردین تا اوایل آبان، گیاه را در معرض نور مستقیم قرار نداده و آن را به محیطی پرنور اما با نور غیرمستقیم منتقل کنید تا برگهایش دچار سوختگی نشوند.

آنتوریوم قرمز در گلدان فلزی استوانه
1,077,000 تومان
آنتوریوم صورتی با گلدان فلزی استوانه
1,086,000 تومان
آنتوریوم صورتی با گلدان فلزی مخروطی
756,000 تومان
گیاه بنت قنسول با گلدان طوسی
491,000 تومان
گیاه بنت قنسول با گلدان مشکی
500,000 تومان

با توجه میزان نوری که ارکیده فیلیپینی نیاز دارد، برای تامین نور مورد این گیاه قرار دادن آن اطراف یک پنجره در بخش شرقی یا غربی منزل‌تان یک انتخاب هوشمندانه است.

دما و رطوبت مورد نیاز برای نگهداری از گل ارکیده فیلیپینی

دمای ایده‌آل برای رشد ارکیده فیلیپینی بین 18 تا 26 درجه سانتی‌گراد است و کاهش دما در شب نیز باعث افزایش ماندگاری گل‌های آن و سرعت رشد جوانه‌های جدیدش می‌شود، منتها نباید اجازه دهید گیاه دمای کمتر از 15 درجه را تجربه کند، چراکه باعث از دمای کمتر از 15 درجه سانتی‌گراد باعث از بین رفتن گیاه خواهد شد. این نکته بخصوص در فصل زمستان و یا پس از پایان گلدهی بسیار حائز اهمیت است و باید به آن توجه داشته باشید.

خدمات باغبانی در محل، اعزام سریع باغبان گل و گیاه | گُل‌سِتان

از دمای مناسب برای نگهداری از ارکیده فیلیپینی گذشته نوبت به رطوبت مورد نیاز برای نگهداری از آن می‌رسد. در این باره باید بگوییم که ارکیده فیلیپینی واقعا از رطوبت بالای هوا لذت می‌برد. ازاین‌رو اگر هوای منزل شما خشک است باید حتما سطح رطوبت خانه‌تان را بالا ببرید. به‌این منظور می‌توانید از یک دستگاه بخور سرد استفاده کرده یا از سایر روش های افزایش رطوبت گیاهان آپارتمانی استفاده کنید تا ازاین‌طریق رطوبت اطراف گیاه را افزایش داده و شرایط ایده‌آل ارکیده فیلیپینی را برای آن فراهم کنید.

دما و رطوبت مورد نیاز برای نگهداری از ارکیده فیلیپینی
ارکیده فیلیپینی با گلدان

کوددهی

در طول نگهداری از ارکیده فیلیپینی در بهار، تابستان و پاییز هر 2 ماه یکبار به آن کود مایع بدهید. به‌این‌منظور کودی با میزان بالای فسفر مثلا کود 10-20-10 در گلدهی آن موثر بوده و سبب افزایش تعداد گل‌های آن می‌شود. برای کوددهی به ارکیده خود، کودی که تهیه می‌کنید را دو برابر میزان توصیه شده رقیق کنید.

برای مثال اگر به ازای هر لیتر یک پیمانه کود لازم است، شما به ازای هر دو لیتر یک پیمانه کود استفاده کنید. همچنین یادتان باشد که ارکیده فیلیپینی در فصل زمستان به کود احتیاجی نداشته و نباید در این فصل به آن کود بدهید.

روش تکثیر ارکیده فیلیپینی

برای تکثیر ارکیده فیلیپینی خود باید با استفاده از روش قلمه زدن این کار را انجام دهید، اما در این باره باید درنظر داشته باشید که معمولا تکثیر انواع ارکیده با یکدیگر فرق داشته و جز کارهای حساس و کمی سخت است. ازاین‌رو توصیه می‌کنیم به‌جای تکثیر گیاه خود سراغ خرید ارکیده های جوان بروید.

مطلب پیشنهادی: 5 روش کارآمد برای تکثیر گل ارکیده

روش تکثیر ارکیده فیلیپینی
ارکیده فیلیپینی صورتی

تعویض گلدان

اینکه در طول نگهداری از ارکیده فیلیپینی چه زمانی گیاه شما به تعویض گلدان نیاز دارد، بستگی به شرایط محیطی و میزان رشد آن دارد، اما نشانه‌های کلی برای تعویض گلدان یک گیاه بیرون زدن ریشه از گلدان، کمتر شدن سرعت رشد با وجود فراهم بودن شرایط است. باتوجه به این شرایط در صورتی که تشخیص دادید گلدان گیاه‌تان باید عوض شود، در فصل بهار اقدام کرده و موقع تعویض گلدان مواظب باشید تا به ریشه گیاه آسیبی نزنید.

برای انتخاب و خرید گلدان نیز سراغ گلدانی با یک سایز بزرگ‌تر رفته و از گرفتن گلدان خیلی بزرگ خودداری کنید. در نهایت نیز بعد از تعویض گلدان سطح خاک را به طور کامل با کمپوست مخصوص ارکیده بپوشانید.

مطلب مرتبط: چگونه و چه موقع گلدان و خاک گیاه را عوض کنیم؟

هرس کردن

ارکیده فیلیپینی از آن دسته از گیاهای است که به هرس کردن نیاز دارد. برای هرس کردن این گیاه بعد از اینکه گلدهی آن به پایان رسید اقدام کرده و با جدا کردن برگها و شاخه‌های اضافی، به گیاه کمک می‌کنید تا تمرکز خود را بر بازسازی بهتر خود بگذارد.

ارکیده فیلیپینی قرمز

سخن آخر

در این مطلب سعی کردیم همه آنچه در مورد روش نگهداری ارکیده فیلیپینی لازم است بدانید را برای شما تشریح کنیم، چنانچه مطلبی ناگفته مانده است و یا پرسشی در ذهن شماست که نیاز به مشاوره تخصصی روی گیاه خود دارید، می‌توانید سوالات خود را از طریق ارتباط با اورژانس گل و گیاه گُل‌سِتان مطرح نمایید. کارشناسان باتجربه گیاه‌پزشکی ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند. گیاه پزشکان مشکل شما را بررسی می‌کنند و در صورت نیاز غذای گیاه (کود)، سم و سایر ملزومات گیاه را برای شما ارسال خواهند کرد. ضمن اینکه اگر زمان یا تخصص کافی برای رسیدگی به گیاه خود را ندارید، می توانید از خدمات گل و گیاه در منزل گُل‌سِتان (اعزام باغبان و گیاه پزشک به محل شما) استفاده کنید تا متخصصین ما با ابزار مورد نیاز شما در محل شما حضور یابند و خدماتی مانند تشخیص بیماری، علت عدم رشد، تعویض خاک و گلدان، سم پاشی، کوددهی و یا حتی کاشت و … را به شما ارائه دهند.

خرید گیاه و گل آپارتمانی آنلاین - تحویل رایگان 4ساعته | گُل‌سِتان

فیکوس الاستیکای شرابی در گلدان طلایی
978,000 تومان
مانسترا غول پیکر
19,000,000 تومان
فیکوس بلک در گلدان مواد آلی سفید
827,000 تومان
لوتوس سه تایی
679,000 تومان
زامیفولیا بلک سه قلاف
645,000 تومان


سوالات پرتکرار شما در مورد نگهداری از گل ارکیده فیلیپینی

آیا ارکیده فیلیپینی سمی است؟

خوشبختانه این گیاه برای حیوانات و انسان‌ها سمی نیست و مشکلی برای آن‌ها ایجاد نمی‌کند.

آیا می‌توانیم از ارکیده فیلیپینی در محیط داخلی خانه نگهداری کنیم؟

بله، در اصل نگهداری از ارکیده فیلیپینی در داخل خانه انجام می‌شود. مثل بیشتر ارکیده‌ها این گیاه نیز به محلی نیاز دارد بیش‌ازحد سرد یا گرم نباشد. بنابراین بهتر است این گیاه درون خانه نگهداری شود تا از سرمای زمستان و گرمای تابستان در امان باشد.

چقدر به ارکیده فیلیپینی آب بدهیم؟

در طول فصل رشد ارکیده فیلیپینی که بهار و تابستان است، هر زمان دو سانتی‌متر بالایی خاک گیاه خشک شد دوباره به آن آب بدهید. همچنین سعی کنید خاک گیاه همیشه کمی مرطوب بماند. البته فراموش نکنید خیس ماندن و خشک شدن بیش‌ازحد خاک می‌تواند باعث آسیب به ریشه‌های گیاه شود. در طول فصل استراحت گیاه که پاییز و زمستان می‌شود نیز بهتر است میزان آبیاری را کمتر کنید و فقط به‌اندازه‌ای گیاه آبیاری کنید که خاک گیاه کاملا خشک نشود.

چرا ارکیده فیلیپینی گل نمی‌دهد؟

یکی از دلایل گل ندادن در این گیاه عدم تامین نور کافی است. برای حل این مشکل بهتر است از بهار تا تابستان گیاه خود را در محلی کاملا نورگیر با نور غیرمستقیم بگذارید. در طول پاییز و زمستان نیز می‌توانید گیاه را در برابر نور مستقیم بگذارید، چراکه در این فصل‌ها قدرت نور کمتر است و به گیاه آسیب نمی‌زند. علاوه‌بر عدم دریافت نور کافی یکی دیگر از عوامل مهم، نگهداری گیاه در دمایی بین 15 الی 18 درجه سانتی‌گراد در طول زمستان و برای دو ماه است. این کار باعث تحریک گیاه به گل‌دهی مجدد می‌شود. بنابراین اگر در طول نگهداری از ارکیده فیلپینی گیاه را در دمایی بین 15 الی 18 درجه سانتی‌گراد در طول زمستان و برای دو ماه نگهداری نمی‌کنید، ازاین به بعد این کار را انجام دهید.

نور مورد نیاز ارکیده فیلیپینی چقدر است؟

ارکیده فیلیپینی به محیطی با نور زیاد، اما غیرمستقیم نیاز دارد. بااین‌حال اگر محیط نگهداری که برای آن انتخاب کرده‌اید نور مستقیم دریافت می‌کند می‌توانید این گیاه را در آنجا نگهداری کنید، به‌شرطی که این نور بسیار قوی و شدید نباشد. آفتاب شدید و مستقیم می‌تواند باعث سوختن برگ‌های گیاه شود.

چرا برگ‌های ارکیده فیلیپینی قهوه می‌شوند یا پیچ می‌خورند؟

مهم‌ترین دلیل تغییر رنگ یا پیچ خوردن برگ‌های ارکیده فیلیپینی کمبود رطوبت یا گرمای بیش‌ازحد است. معمولا این اتفاق به‌خاطر حضور گیاه در محیطی با نور بسیار زیاد و مستقیم خورشید رخ می‌دهد. برای حل این مشکل و بازیابی گیاه کافی است آن را به محلی خنک‌تر و دور از نور مستقیم آفتاب منتقل کنید. همچنین برگ‌های گیاه را مرطوب کنید تا خشکی و کمبود رطوبت آن‌ها برطرف شود.

ارکیده فیلیپینی چه زمانی گل می‌دهد؟

فصل گل‌دهی ارکیده فیلیپینی از اواخر بهار تا اوایل تابستان است. گل‌های این گیاه در انتهای ساقه رشد می‌کنند و به خاطر وزن گل‌ها ساقه‌ها به پایین خم می‌شوند و ظاهری زیبا به گیاه می‌دهند. گفتنی است هر گل از گل‌های ارکیده فیلیپینی می‌تواند برای حدود پنج هفته و گاهی نزدیک به دو ماه زنده بماند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.