خرید گیاه آپارتمانی با تضمین کیفیت و ارسال رایگان

راهنمای نگهداری از خزه اسپانیایی و آنچه در مورد آن باید بدانید

زمان مطالعه: 12 دقیقه

خزه اسپانیایی به‌واقع از جمله زیباترین گیاهان هوازی و آویزی است که می‌توانید آن را داخل آپارتمان نگهداری کنید. این گیاه به‌خاطر زیبایی خاص خود می‌تواند در دکوراسیون منزل‌تان نیز مورد استفاده قرار بگیرد. روش نگهداری از خزه اسپانیایی نسبتا آسان است، به‌همین دلیل اگر تازه کار باشید، برای نگهداری از آن کار سختی پیش رویتان نیست، ضمن اینکه چون گیاه از نوع گیاهان هوازی است، نیازی به خاک و گلدان ندارد، در نتیجه هر چند یکبار به تعویض خاک یا گلدن آن نیازی نخواهد داشت. اگر به‌تازگی قصد خرید گیاه داشته و دنبال خرید گیاه هوازی هستید، خزه اسپانیایی می‌تواند انتخابی مناسب برای شما باشد. برای آشنایی بیشتر با این گیاه دوست داشتنی و روش نگهداری از آن با این مطلب از فروشگاه آنلاین گل و گیاه گُل‌سِتان همراه باشید. در این مطلب ابتدا به معرفی خزه اسپانیایی و بهترین گونه‌های آن، سپس روش نگهداری از خزه اسپانیایی و در انتها نیز به شیوه تکثیر و استفاده از آن در دکوراسیون منزل خواهیم پرداخت.

گُل‌سِتان | گل فروشی آنلاین | سفارش آنلاین گل | گیاه آپارتمانی

فهرست مطالب:


مشخصات کلی گیاه

  • ناحیه مقاومت: 11-7
  • دشواری نگهداری: آسان تا متوسط
  • نام‌های رایج: خزه اسپانیایی، درخت مو، ریش اسپانیایی، ریش پیرمرد

مطلب پیشنهادی: آشنایی با 140 تا از گیاهان آپارتمانی همراه با عکس

فیکوس الاستیکای شرابی در گلدان طلایی
978,000 تومان
مانسترا غول پیکر
19,000,000 تومان
فیکوس بلک در گلدان مواد آلی سفید
827,000 تومان
لوتوس سه تایی
679,000 تومان
زامیفولیا بلک سه قلاف
645,000 تومان


معرفی خزه اسپانیایی

خزه اسپانیایی، یک خزه واقعی نیست! در واقع، یک گیاه گل دار است که روی درختان رشد کرده و در کمال بزرگواری، از عناصر مغذی آنها تغذیه نمی‌کند! این گیاه بومی مناطق شمالی، مرکزی و جنوبی آمریکا بوده و به خانواده بروملیادها یا همان خانواده آناناس‌ها تعلق دارد.

 همان‌طور که کمی قبل‌تر اشاره کردیم، خزه اسپانیایی یک “گیاه هوازی” است. گیاهان هوازی، گیاهانی هستند که روی گیاهان دیگر قرار داشته و رشد می‌کنند؛ اما از از انرژی میزبان خود مصرف نکرده و خود آن را نیز مورد حمله قرار نمی‌دهند. خزه اسپانیایی در طبیعت اصلی خود به‌صورت کلونی یافت می‌شود. این حالت کلونی و دسته جمعی تنها محدود به روی درختان نیست، بلکه کابل‌های برق، سیم‌ها و روی سنگ‌ها نیز محل خوبی برای زندگی آنهاست.

جوانه‌های خزه اسپانیایی، بسته به فرم ظاهری خود می‌توانند ضخامت و طول‌های بسیار مختلفی داشته باشند. خزه اسپانیایی معمولا در ماه‌های گرم گل می‌دهد؛ به‌طوری‌که وقتی خزه اسپانیایی گل می‌دهد گل‌های آن کوچک و در رنگ سبز-زرد ظاهر می‌شوند گل‌های زیبای خزه اسپانیایی، در آغاز روز یا هنگامی که در نور کم قرار دارند، عطر دل‌انگیزی ار خود منتشر می‌کنند. مانند سایر گیاهان هوازی، این خزه نیز آب و عناصر مورد نیاز خود را از ذرات موجود در هوا تامین می‌کند.

آشنایی با خزه اسپانیایی
خزه اسپانیایی


بهترین گونه‎‌های خزه اسپانیایی

Munro’s Filformis

این گونه از خزه اسپانیاییبومی پاراگوئه بوده و با نام “روح نقره‌ای” نیز شناخته می‌شود. بخش‌های پیچک مانند سبز-خاکستری این گیاه، ظاهر آن را کمی شبح‌وار کرده و گل‌های آن نیز، لکه‌های سبزرنگ دارند.

Maurice’s Robusta

این نوع از خزه اسپانیایی در استرالیا بسیار محبوب است ولی در اصل، متعلق به کشور مکزیک است. این گونه در مقایسه با “روح نقره‌ای”، برگ‌های ضخیم‌تر و خاکستری‌تری دارد.

Spanish Gold

همان‌طور که از نام این گونه از خزه اسپانیایی مشخص است، رنگ زرد و طلایی وجه تمایز این خزه است. این گیاه برخواسته از آمریکای جنوبی است، اما باسرعت بسیار بالایی در حال کسب محبوبیت در سایر نقاط جهان نیز هست! برگ‌های خاکستری-سبز زیبایی چشم‌نوازی داشته و با گل‌های زرد روشن آراسته شده‌اند.

Tight and Curly

معنی نام این گونه “سفت و لوله‌ای” است؛ پس به راحتی می‌توان ظاهر این خزه را تصور کرد! به‌طوری‌که برگ‌های این گیاه، به‌صورت فشرده و لوله‌ای در کنار هم قرار گرفته‌اند. خزه اسپانیایی نوع “سفت و لوله‌ای” را می‌توانید بیشتر در کالیفرنیا مشاهده کنید.

Odin’s Genuina

زیبایی کلی این خزه به لطف گل‌های زرد و قهوه‌ای آن دوچندان شده است. گواتمالا و مکزیک، دو خواستگاه اصلی این گونه از خزه اسپانیایی هستند.

بعد از آشنایی و معرفی گونه‌های مختلف خزه اسپانیایی نوبت به روش نگهداری آن می‌رسد.


روش نگهداری از خزه اسپانیایی

نور مورد نیاز برای نگهداری از خزه اسپانیایی

به‌طورکلی، ترجیح خزه اسپانیایی بر نور نسبتا زیاد اما غیرمستقیم خورشید است. تهویه مناسب هوا، از دیگر نیازمندی‌های این گیاه است. مکانی را برای آن انتخاب کنید که نور صبحگاهی و غروب را به‌خوبی دریافت می‌کند. از آنجایی که نور باید به‌طور غیرمستقیم به این گیاه بتابد، بهتر است نور ابتدا از یک درخت یا پرده عبور کند و سپس به خزه اسپانیایی برسد.

در نگهداری از خزه اسپانیایی توجه داشته باشید که اگر در منطقه گرمسیری زندگی می‌کنید، در فصل تابستان هرگز خزه را نزدیک یک پنجره یا دیوار داغ قرار ندهید؛ زیرا حرارت به گیاه منتقل شده و می‌تواند برای آن بسیار زیان‌آور باشد، همچنین اگر خزه شما شروع به سیاه شدن کرد، یعنی نور بیش‌ازحد به آن می‌تابد. در نتیجه سریعا برای جلوگیری از بدتر شدن اوضاع و قبل از مرگ آن، حتما گیاه را به محلی با نور مناسب منتقل کنید.

آبیاری

خزه اسپانیایی به آب و رطوبت علاقه داشته و به آنها نیازمند است، زیرا این دو مورد برای رشد آن حیاتی هستند. به‌این‌منظور در فصل تابستان، هفته‌ای 1 الی 2 بار گیاه را با ریشه (منظور بخش پایینی آن است) در آب کافی غرق کنید. در زمستان اما، این کار را یک هفته در میان انجام دهید. درخصوص آبیاری خزه اسپانیایی در نظر داشته باشید اگر در منطقه‌ای گرم و خشک زندگی می‌کنید، همواره خزه اسپانیایی را مرطوب نگه دارید. اگر برگ‌ها در بین دفعات خیساندن، خشک شده‌اند می‌توانید آن‌ها را مرطوب کنید. در مناطق مرطوب و بارانی، تنها زمانی به سراغ برگ‌ها بروید که واقعا خشک به‌نظر می‌رسند؛ به‌طورکلی در این مناطق بهتر است آب را به مقدار کمتری به برگ‌ها اسپری کنید. اگر خزه مرطوب باشد و آن را مجدد آبیاری کنید، شرایط برای او بسیار خطرناک خواهد شد.

خدمات باغبانی در محل، اعزام سریع باغبان گل و گیاه | گُل‌سِتان

اگر سیستم آبیاری قطره‌ای ندارید و یا به طور مداوم گیاه را آبیاری نمی‌کنید، هرگز آن را در مقابل نور کامل خورشید قرار ندهید. همچنین درنظر داشته باشید که خزه اسپانیایی به کلر موجود در آب حساس است، پس بهتر است آن را با آب باران یا آب مقطر آبیاری کنید. کلر اضافی موجود در آب شهری، می‌تواند سبب مرگ این گیاه شود.

نکته مهمی که نباید آن را فراموش کنید، خشک کردن گیاه پس از خیساندن آن است. بعد از اینکه خزه را به‌مدت کافی در آب قرار دادید، آن را حدود 20 الی 30 دقیقه در نور مستقیم خورشید و یا روی یک حوله قرار دهید تا آب اضافه آن خارج شود؛ چراکه مقدار اضافی آب می‌تواند سبب بروز بیماری‌ها قارچی و باکتریایی برای خزه شود.

مطلب پیشنهادی: آشنایی با روش آبیاری و نور مناسب گیاه آپارتمانی

خزه اسپانیایی
خزه اسپانیایی از نمای نزدیک

رطوبت مورد نیاز برای نگهداری از خزه اسپانیایی

رطوبت یک فاکتور مهم است، بخصوص وقتی از خزه در داخل محیط خانه نگهداری می‌کنید. جهت پیشگیری از خشک شدن بخش‌های پشتی یا میانی گیاه، بهتر است آب را به تمامی بخش‌های آن اسپری کنید. در مورد رطوبت رسانی به خزه اسپانیایی گاهی اوقات به جلوی گیاه بسنده می‌شود و بخش‌های دور از دید را فراموش خواهد شد که این موضوع باعث نرسیدن رطوبت به همه قسمت‌ها آن می‌شود. پس بهتر است هنگام اسپری آب گیاه را بچرخانید تا به‌طورکامل تمامی بخش‌های آن مرطوب شوند.

کوددهی

خزه اسپانیایی در حالت طبیعی خود به کود نیازی ندارد؛ زیرا می‌تواند شخصا نیازهای عنصری خود را برطرف کند، اما اگر گیاه شما رشد طبیعی ندارد یا در حال کمرنگ شدن است، می‌توانید به آن کود بدهید. به‌علاوه، کوددهی سبب حفظ سلامت گیاه نیز می‌شود. در فصل تابستان، ماهی 2 الی 3 بار و در ماه‌های زمستانی، ماهی یکبار به آن کود بدهید. به‌این‌منظور کود انتخابی را در آب رقیق کرده و سپس به گیاه اسپری کنید. همچنین می‌توانید به‌جای کود کمپوست چای نیز به گیاه اسپری کنید. فقط یادتان باشد کمپوست چای نیز باید با اندازه برابری از آب ترکیب و سپس به گیاه اسپری شود.

عکس خزه اسپانیایی
تصویر دو خزه اسپانیایی

هرس کردن

برای هرس کردن خزه اسپانیایی به‌سادگی انتهای شاخه‌ها را با قیچی ببرید و اندازه آن‌ها را به حالت اصلی برگردانید. از هرس کردن بی‌رویه خودداری کنید، زیرا سبب ایجاد رشد نامتوازن خواهد شد.

مانسترا غول پیکر
19,000,000 تومان
فیکوس بلک در گلدان مواد آلی سفید
827,000 تومان
لوتوس سه تایی
679,000 تومان
زامیفولیا بلک سه قلاف
645,000 تومان
زامیفولیا 9 قلاف سبز با گلدان مواد آلی
1,365,000 تومان

زمستان گذرانی

در مورد نگهداری از خزه اسپانیایی در نظر داشته باشید که در مناطق سردسیر، احتمال از بین رفتن خزه اسپانیایی در فصل زمستان بالاست، زیرا نمی‌تواند دمای کمتر از 10 درجه سانتی‌گراد را برای مدت طولانی تحمل کند. ناگفته نماند گیاه توانایی تحمل دما تا منفی 5 درجه سانتی‌گراد را نیز دارد، اما فقط برای مدتی کوتاه! پس برای زنده نگه داشتن خزه خود در فصل زمستان، حتما خزه را در داخل خانه نگهداری کنید. به‌این‌منظور آن را در نزدیکی یک پنجره نورگیر آویزان نموده و دما را نیز حوالی 10 الی 21 درجه سانتی‌گراد نگه دارید.

نگهداری از خزه اسپانیایی در تابستان

برای نگهداری از خزه اسپانیایی در فصل تابستان، یک سایه نسبی ایجاد کرده و آبیاری را افزایش دهید. در تابستان‌های بسیار گرم، خیساندن کلی گیاه می‌تواند بسیار مفید باشد.

نگهداری از خزه اسپانیایی در تابستان
خزه اسپانیایی زیبا

آفات و بیماری‌ها

خزه اسپانیایی خود حاوی عناصر جاذب آفات نیست و به ندرت بیمار می‌شود، بنابراین در این باره نگرانی و مشکلی وجود ندارد، منتها اگر گیاه را در بیرون از خانه نگهداری می‌کنید، در نظر داشته باشید بسیاری از موجودات مثل مارهای رت، عنکبوت‌های جهنده، کنه و شب‌پرک می‌توانند به داخل آن نفوذ کنند. پس قبل از اینکه شروع به هرس کردن یا مرتب کردن خزه کنید، حتما از دستکش و حتی لباس محافظ استفاده کنید.

برای آشنایی با انواع آفت گیاهان پیشنهاد می‌کنیم، مطلب همه چیز درباره انواع آفت گیاهان از تشخیص تا درمان را در وبلاگ گُل‌سِتان از دست ندهید.


تکثیر خزه اسپانیایی

در طول نگهداری از خزه اسپانیایی احتمالا دوست داشته باشید بر تعداد آن‌ها اضافه کنید. دراین‌باره باید بگوییم در اغلب اوقات، تکثیر خزه اسپانیایی به‌طور طبیعی با پخش شدن تکه‌های ریشه و ساقه آن در هوای بادی و بارانی انجام می‌شود. البته این موضوع به‌شرطی است که این گیاه را در خارج از خانه نگهداری کنید. درغیراینصورت اگر از گیاه در خانه نگهداری می‌کنید و خودتان قصد دارید آن را تکثیر کنید، می‌توانید این کار را به روش تقسیم کردن (جدا کردن جوانه‌ها و برگ‌های کناری) انجام دهید.

در سوی دیگر برای رویاندن این گیاه از دانه نیز، باید دانه‌ها را در لایه زیرین خاک بکارید و آن را در مکانی روشن قرار دهید. گلدان انتخابی باید دارای حفرات زهکشی کافی باشد. به‌خاطر داشته باشید با اینکه رطوبت فرآیند جوانه زنی را تکثیر می‌کند، اما پس از جوانه زنی، آبیاری مداوم و پیوسته می‌تواند سبب فاسد شدن گیاه جوان شود. درنظر داشته باشید رشد کردن خزه اسپانیایی از دانه روندی آرام و طولانی دارد و پس از چند ماه به ارتفاع تنها برابر 1 سانتی‌متر می‌رسد. در نتیجه بهتر است اگر حوصله انجام اینکار را ندارید، بهتر است، یک سراغ خرید گیاه رفته و بعد از مدتی به‌روش تقسیم کردن آن را تکثیر کنید.

گیاه هوازی خزه اسپانیایی از نمای نزدیک
گیاه خزه اسپانیایی


استفاده از خزه اسپانیایی در دکوراسیون منزل

بعد از روش نگهداری از خزه اسپانیایی و روش تکثیر آن نوبت به معرفی ایده‌های مختلف برای استفاده از زیبایی این گیاه در محیط خانه می‌رسد. برای این منظور به روش‌های مختلفی می‌توانید از زیبایی این خزه در منزل خود بهره‌‌مند شوید و این موضوع بیشتر به خلاقیت شما بستگی دارد؛ برخی از ایده‌های استفاده از این گیاه زیبا در دکوراسیون منزل‌تان به‌شرح زیر است:

تراریوم‌ها

اغلب تراریوم‌ها، گلدان‌های زیبا و خاصی هستند که برای هدیه دادن یا تزئین محیط کاملا مناسب‌اند. شکل‌ها و اندازه‌های مختلفی از تراریوم‌ در بازار موجود است. می‌توانید کمی شن، سنگریزه، سنگ، صدف، تزئینات پلاستیکی و … به آن اضافه کنید تا زیبایی تراریوم را چند برابر کنند.

 حتی می‌توانید کف تراریوم را با یک لایه شن/سنگ بپوشانید تا چرخه حیات گیاه هوازی به طور طبیعی ادامه پیدا کند. تراریوم را می‌توانید بر روی میز قرار داده و یا آن را به دوست عزیزی هدیه کنید. می‌توانید با نوارهای تزئینی، دور گلدان را تزئین کنید و جلوه آن را بیشتر کنید. راه دیگر، آویزان کردن تراریوم در مکانی امن است.

آئریوم‌ها

آئریوم‌ها نیز مثل تراریوم‌ها، راه خلاقانه دیگری برای نمایش زیبایی‌های خزه اسپانیایی هستند. مانند تراریوم، می‌توانید عناصر تزئینی مختلفی مانند سنگریزه، سنگ، شن و صدف در آن بریزید و آن را با یک زنجیر زیبا آویزان یا بر روی سطوح مختلف قرار دهید.

آویزان کردن به سقف

خزه اسپانیایی معمولا بدون یک پایه ثابت در هوا آویزان می‌شود تا ساقه‌های بلند آن فضای کافی برای رشد داشته باشند.

اما می‌توان این کلیشه را شکست و آن را به وسیله یک نگهدارنده ثابت، در ارتفاع مشخص نصب کرد. اتفاقا نتیجه خیلی زیبا خواهد بود، بخصوص اگر خزه بزرگی دارید. نیازی نیست پایه سطح زیرین داشته باشد و زیر خزه را بپوشاند. مثلا می‌توانید از یک تخته چوب استفاده کرده و ریشه خزه را به آن متصل کنید. در این مورد، راه‌های فراوانی وجود دارد. خزه به خوبی می‌تواند حتی با تکیه دادن بر روی یک جسم، به رشد خود ادامه دهد.

حرف آخر

در این مطلب سعی کردیم همه آنچه در مورد روش نگهداری از خزه اسپانیایی لازم است بدانید را برای شما تشریح کنیم، چنانچه مطلبی ناگفته مانده است و یا پرسشی در ذهن شماست که نیاز به مشاوره تخصصی روی گیاه خود دارید، می‌توانید سوالات خود را از طریق ارتباط با مشاوره آنلاین گل و گیاه گُل‌سِتان مطرح نمایید. کارشناسان باتجربه گیاه‌پزشکی ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند. گیاه پزشکان مشکل شما را بررسی می‌کنند و در صورت نیاز غذای گیاه (کود)، سم و سایر ملزومات گیاه را برای شما ارسال خواهند کرد. ضمن اینکه اگر زمان یا تخصص کافی برای رسیدگی به گیاه خود را ندارید، می توانید از خدمات کوددهی گل و گیاه گُل‌سِتان (اعزام باغبان و گیاه پزشک به محل شما) استفاده کنید تا متخصصین ما با ابزار مورد نیاز شما در محل شما حضور یابند و خدماتی مانند تشخیص بیماری، علت عدم رشد، تعویض خاک و گلدان، سم پاشی، کوددهی و یا حتی کاشت و … را به شما ارائه دهند.

خرید گیاه و گل آپارتمانی آنلاین - تحویل رایگان 4ساعته | گُل‌سِتان

زامیفولیا 9 قلاف سبز با گلدان مواد آلی
1,365,000 تومان
سانسوریا کراواتی امریکن با گلدان مواد آلی
812,000 تومان
زامیفولیا بلک 9 قلاف در گلدان مواد آلی استوانه بلند
1,611,000 تومان
دراسنا کامپکت با گلدان مواد آلی
523,000 تومان
سانسوریا سبز با گلدان مواد آلی مخروطی
774,000 تومان


سوالات پرتکرار شما درباره روش نگهداری خزه اسپانیایی

نور مورد نیاز خزه اسپانیایی چقدر است؟

این گیاه محیطی نورگیر ولی با نور غیرمستقیم را دوست دارد. نور مستقیم آفتاب می‌تواند باعث خشک شدن گیاه شود. نور بسیار کم نیز باعث ضعیف شدن و توقف رشد گیاه خواهد شد.

چطور خزه اسپانیایی را تکثیر کنیم؟

این گیاه را می‌توانید با دو روش تکثیر کنید. یکی از آسان‌ترین روش‌ها جدا کردن پاجوش‌هایی است که کنار گیاه می‌روید. روش دیگر نیز کاشت بذر است.

چرا خزه اسپانیایی قهوه‌ای می‌شود؟

قهوه‌ای شدن این گیاه نشانه‌ای از کم آبی و دریافت ناکافی آب است. همچنین رطوبت کم در محیط نیز می‌تواند باعث تغییر رنگ برگ‌های گیاه شود. این مشکل مخصوصا در زمستان و زمانی که وسائل گرمایشی فعال هستند بیشتر رخ می‌دهد.

آیا خزه اسپانیایی مشکلی برای سایر گیاهان ایجاد می‌کند؟

وجود این گیاه یا حتی رشد آن روی تنه درختان دیگر به خودی خود هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کند، چون این گیاه از مواد مغذی گیاهان دیگر استفاده نمی‌کند، اما در صورتی که رشد بیش‌ازحدی داشته باشد می‌تواند مانع رسیدن نور به گیاه زیرین شود.

چطور به خزه اسپانیایی کود بدهیم؟

این گیاه در مجموع نیاز خاصی به کوددهی ندارد، اما اگر می‌خواهید به رشد گیاه خود کمک کنید می‌توانید در بهار و تابستان از یک کود مایع ارگانیک که دو برابر بیشتر رقیق شده باشد به‌صورت اسپری روی گیاه بپاشید. این کار را ماهی یک بار انجام دهید و در پاییز و زمستان کوددهی را متوقف کنید.

بدون نظر
  1. ستاره می گوید

    من این گیاه رو ازتون خریدم و الان بعد از یک روز از تحویلم قسمت هایی از گل خشک شده
    دلیلش چی میتونه باشه و چطور میتونم درستش کنم؟؟؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      خشک کردن این گیاه کار بسیار سختی هست چون این گیاه یک گیاه هوازی هست و فقط هر از چندگاهی با اسپری کردن آب باید اون رو تازه نگهداشت
      الان فقط لازم هست گیاه رو کامل با اسپری آب سیراب کنید و یا حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه داخل سطل آب قرار دهید
      هر زمان احساس کردین خزه طراوت و رطوبت خود رو از دست داده، آب اسپری کنید

      1. ستاره می گوید

        ممنون از پاسختون
        بله دیشب بهش اب اسپری کردم. باید برگاش چه رنگی باشه که بدونم سالم و سرحاله الان؟

        1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

          دوست گُل‌سِتانی سلام
          رنگ این خزه چیزی بین نقره‌ای و سبز مغزپسته‌ای هست

          1. ستاره می گوید

            ممنونم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.