خرید گیاه آپارتمانی با تضمین کیفیت و ارسال رایگان

آشنایی با درخت افرا ژاپنی (Acer Palmatum) و روش نگهداری از آن

زمان مطالعه: 8 دقیقه

معرفی درخت افرا ژاپنی

درخت افرا ژاپنی اصالتا متعلق به آسیای شرقی است. اگر آثار هنری باستانی شرق آسیا را دیده باشید، قطعا بارها تصویر این درخت زیبا به چشمتان خورده است. بی دلیل نیست که مردم عاشق این درخت هستند و از آن الهام می‌گیرند، چون برگ‌های سرخ آتشین آن واقعا دیدنی و آرامش بخش است. شاید بپرسید درخت افرا نماد چیست؟ افرای ژاپنی همیشه نماد الهام بخشی در ژاپن است. به همین دلیل در این کشور، آن را بیشتر در مکان‌های مقدس یا در اطراف مکان‌های خاکسپاری پیدا خواهید کرد.
گل افرا ژاپنی در آیین سلتیک هم نماد مهمی است. در آیین سلتیک افرای ژاپنی به الهه باروری (دانا) نسبت داده شده و نمادی از صبر و پایداری محسوب می‌شود. همین پیشینه زیبا و غنی این گیاه باعث شده تا به یکی از اعضای جدانشدنی طبیعت تبدیل شود.
اگر دوست دارید بدانید هر گیاه چه معنایی دارد مطلب نماد و معانی گیاهان مختلف را از دست ندهید.

گُل‌سِتان | گل فروشی آنلاین | سفارش آنلاین گل | گیاه آپارتمانی

خبر خوب این است که این گیاه علی‌رغم داشتن ظاهر بسیار زیبا و پیچیده، نگهداری بسیار آسانی دارد و نگهداری افرا قرمز در منزل نیز امکان پذیر است. بنابراین اگر قصد خرید این درخت زیبا را دارید، حتما در اولین فرصت این کار را انجام دهید چرا که در ادامه متوجه خواهید شد که به‌راحتی می‌توانید از پس آن برآیید!
اگر عاشق گل و گیاه هستید با  خرید گل و گیاه آپارتمانی منزل خود را طراوت ببخشید.

برگ های افرا ژاپنی
عکس درخت افرا

روش نگهداری از درخت افرا ژاپنی

نور

افرای ژاپنی را در محیطی با نور فیلتر شده و دارای کمی سایه قرار دهید. به عنوان یک درختچه، تحمل نور کم و حتی حضور در سایه کامل نیز برای افرا کار دشواری نیست. اما به دلیل ویژگی‌های خاص هر گونه از آن ، بهتر است قبل از خرید در مورد ویژگی‌های آن با فروشنده صحبت کنید.
نور خورشید به هنگام بعدازظهر، برای اکثر گونه‌های افرا قابل تحمل نبوده و اگر برگ‌ها قهوه‌ای شدند و یا تغییر فرم دادند، یعنی نور زیاد خورشید باعث سوختن آنها شده است. بنابراین باید کمی سایه درخت را بیشتر کنید. البته این مورد نگرانی ندارد چون به مرور زمان مشکل تیرگی برگ درخت افرا حل خواهد شد.

آبیاری افرای ژاپنی

همه درختان در فصل‌های گرم سال به آبیاری بیشتری نیاز دارند، درخت افرا ژاپنی نیز از این قاعده مستثنی نیست؛ مثلا هفته‌ای ۳ بار آبیاری در تابستان برای این درخت کافی است.
اما در سایر فصول خصوصا فصل‌های سرد سال تعداد دفعات آبیاری باید کاهش یابد.
نکته‌ای که موقع آبیاری گیاه باید به یاد داشته باشید این است که هرگز روی برگ‌های گیاه افرا آب نریزید زیرا برگ‌های ظریف درخت افرا ژاپنی به آفتاب سوختگی ویخ زدگی در تابستان و زمستان حساس هستند.
ریشه افرا سطحی است و نمی‌تواند به عمق خاک نفوذ کرده و آب را از لایه‌های زیرین برداشت کند. به همین دلیل مرطوب ماندن سطح خاک برای سیراب شدن گیاه حائز اهمیت است.
راحت‌ترین راه برای حفظ رطوبت خاک اطراف افرا، ریختن مالچ بر روی آنهاست. در روزهای آغازین کاشت، باید گیاه را همواره مرطوب نگه دارید. اما پس از اینکه این درخت زیبا به خوبی در خاک مستقر شد، تنها زمانی که خاک خشک بود گیاه را آبیاری کنید. اگر در منطقه شما بارش باران صورت می‌گیرد، می‌توانید گیاه را به زیر باران ببرید! اگر افرا را در گلدان می‌کارید، از وجود حفرات متعدد زه کشی در سطح زیرین آن اطمینان حاصل کنید. گلدان افرا باید رطوبت کافی دریافت کند.

دما

افرای ژاپنی برگ سبز، در آب و هوای گرم و خشک رشد بهتری خواهد داشت. افرا را در معرض بادهای شدید قرار ندهید.
برای رشد بهتر درخت افرا بهتر است آن را در دمای ۱۰ تا ۳۰ درجه سانتی‌گراد نگهداری کنید.

فیکوس الاستیکای شرابی در گلدان طلایی
978,000 تومان
مانسترا غول پیکر
19,000,000 تومان
فیکوس بلک در گلدان مواد آلی سفید
827,000 تومان
لوتوس سه تایی
679,000 تومان
زامیفولیا بلک سه قلاف
645,000 تومان

رطوبت

خاک درخت افرا باید رطوبت کافی داشته باشد، بنابراین برای این که خاک رطوبت خود را حفظ کند، توصیه می‌کنیم مقداری از سطح خاک (حدود 10 سانتی‌متر) را با کود و الیاف گیاهی مانند پوشال چوبی یا تنه خورد شده درخت بپوشانید.

برگ های افرا ژاپنی از نمای نزدیک
افرای سرخ

خاک

افرای ژاپنی عاشق خاکی مرطوب، اما با زه کشی عالی است. خاکی که دارای مقادیر کمی از شن و ماسه است برای افرا انتخاب خوبی است. از خاک‌های قلیایی برای افرا جدا خودداری کنید، درختچه افرا قرمز در خاکی با کمی اسیدیته زندگی بهتری خواهد داشت.

کوددهی

هنگام کاشت، مقداری کود با خاک مخلوط کنید و گیاه را در آن ترکیب بکارید. پس از سپری شدن یکسال از کاشت گیاه، می‌توانید در اواخر زمستان یا اوایل بهار به آن کود بدهید. در صورت لزوم، کوددهی را در فصل تابستان نیز تکرار کنید. کود مایع یا کود های 10-10-10-برای افرا مناسب است.

هرس کردن

به‌عنوان آخرین بخش از مطلب به موضوع هرس کردن درخت افرا ژاپنی می‌پردازیم.
سرعت رشد درخت افرا کم است. افرای ژاپنی به هرس کردن خاصی نیاز ندارد. اما برای داشتن ظاهری زیباتر و گیاهی سالم‌تر، بهتر است زمانی را برای این کار اختصاص دهید. هرس کردن را از شاخه‌های پایینی آغاز کنید و تمام شاخه‌های شکسته یا بیش از حد متراکم را حذف کنید. می‌توانید به سادگی شاخه‌های مرده، بیمار و آسیب دیده را با دست جدا کنید.
اگر قصد دارید افرا ژاپنی را هرس و مرتب کنید، بهتر است در فصل زمستان و قبل از باز شدن جوانه‌ها این کار را انجام دهید. گفتنی است درخت افرا در ایران نیز قابل پرورش و نگهداری است.

در این مطلب سعی کردیم همه آنچه در مورد درخت افرا ژاپنی لازم است بدانید را برای شما تشریح کنیم، چنانچه مطلبی ناگفته مانده است و یا پرسشی در ذهن شماست که نیاز به مشاوره تخصصی روی گیاه خود دارید، می‌توانید سوالات خود را از طریق ارتباط با مشاوره اینترنتی گل و گیاه گُل‌سِتان مطرح نمایید. کارشناسان باتجربه گیاه‌پزشکی ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند. گیاه پزشکان مشکل شما را بررسی می‌کنند و در صورت نیاز غذای گیاه (کود)، سم و سایر ملزومات گیاه را برای شما ارسال خواهند کرد. ضمن اینکه اگر زمان یا تخصص کافی برای رسیدگی به گیاه خود را ندارید، می توانید از خدمات گل و گیاه در محل گُل‌سِتان (اعزام باغبان و گیاه پزشک به محل شما) استفاده کنید تا متخصصین ما با ابزار مورد نیاز شما در محل شما حضور یابند و خدماتی مانند تشخیص بیماری، علت عدم رشد، تعویض خاک و گلدان، سم پاشی، کوددهی و یا حتی کاشت و … را به شما ارائه دهند.

خرید گیاه و گل آپارتمانی آنلاین - تحویل رایگان 4ساعته | گُل‌سِتان


سوالات پرتکرار شما درباره روش نگهداری از درخت افرا ژاپنی

چرا افرا های ژاپنی بسیار گران هستند؟

مهمترین عامل گرانی افراهای ژاپنی این است که بیشتر آن‌ها به‌عنوان گیاهانی هستند که پیوند زده شده‌اند. این امر هزینه قابل توجهی را برای هر گیاه به‌همراه می آورد، زیرا تولید نهال بسیار ارزان‌تر است. علاوه‌براین مورد رشد بسیار آرام افراهای ژاپنی نیز علت دیگری برای گران بودنشان است.

آیا افرا ژاپنی سمی است؟

این درخت کاملاً ایمن است و شما نباید نگران سمی بودن این درخت تزئینی در حیاط خود باشید؛ چراکه قسمت‌های مختلف این گیاه برای انسان‌ها یا حیوانات خانگی غیرسمی محسوب می‌شود و نمی‌تواند باعث ایجاد مسمویت شود.

نور مورد نیاز افرا ژاپنی چقدر است؟

افرا ژاپنی روزانه حدود ۴ ساعت نور مستقیم آفتاب بدون فیلتر به اضافه کمی سایه نیاز دارد. ضمن اینکه این گیاه می‌تواند در نور کامل آفتاب که ۶ ساعت یا بیشتر باشد نیز رشد کنند.

چطور به افرا ژاپنی آب بدهیم؟

افرا های ژاپنی وقتی بالغ می‌شوند تقریبا توان بالایی برای مقابله با کم‌آبی دارند، اما مثل اکثر درختان دیگر، نوع جوان این درختان در چند سال اول به آبیاری عمیق و منظم احتیاج دارند. افرا ژاپنی به هفته‌ای دوبار آبیاری عمیق و کامل در آب‌وهوای معمولی و هفته‌ای سه یا چهار بار آبیاری در آب‌وهوای گرم و خشک نیاز دارد.

بهترین مکان برای کاشت افرا ژاپنی کجاست؟

در ایده‌آل‌ ترین حالت درخت افرا ژاپنی باید در مکانی قرار بگیرد که ساعاتی از روز سایه باشد.

افرا ژاپنی سالانه چقدر رشد می‌کند؟

این درخت به‌طور معمول سالانه حدود 30 الی 60 سانتی‌متر رشد می‌کنند. باتوجه به این موضوع عاقلانه است که بزرگترین افرایی که می‌توانید را تهیه کنید.

درختان افرا ژاپنی چقدر بزرگ می‌شوند؟

در بلند‌ترین حالت درختان افرا ژاپنی می‌توانند به 6 الی 9 متر برسد و فرم‌های مختلفی مثل گرد، پاکوتاه، صاف یا حتی آبشاری داشته باشد. افرا های ژاپنی سرعت رشد کمی دارند و ممکن است برای سال‌ها کمتر از 4 متر باشد، اما پس از آن رشد بیشتری داشته و بالاتر می‌روند. اگرهم دوست ندارید خیلی درخت شما بزرگ شود، می‌توانید با هرس کردن رشد آن را کنترل کنید.

آیا می‌توانید افرا ژاپنی را در نزدیکی خانه بکارید؟

افرا ژاپنی مشکلی با هرس شدن به‌موقع و درست ندارد. ضمن بسیاری از انواع این گیاه بیشتر از 2 متر رشد نمی‌کنند. بنابراین در گوشه‌ای از خانه، زیر پنجره‌ یا زیر یک درختی که سایه متوسط ​​یا بزرگی دارد نیز به‌خوبی می‌توانند رشد کنند.

بهترین زمان برای کاشت افرا ژاپنی چه زمانی است؟

بهتر است این گیاه در اوایل بهار یا پاییز کاشته شود، ضمن اینکه باید آب‌وهوای محل مورد نظر برای کاشت افرا را نیز درنظر بگیرید. طبق یک قاعده کلی بهتر است این گیاه را زمانی بکارید که هوا هنوز بیش‌ازحد گرم یا بیش‌ازحد سرد نشده باشد و هوایی معتدل و مناسب در جریان باشد.

آیا افرا ژاپنی درختی سرسخت است؟

افرا ژاپنی به سرسختی مشهور است و اگر نیازهای آن تامین شود توان بالایی در تحمل شرایط مختلف دارد. ضمن اینکه این گیاه گونه‌های مختلفی دارد که توانایی آن‌ها در تحمل شرایط مختلف متفاوت است، اما در مجموع می‌توان گفت این درخت، گیاهی سرسخت و ماندگار است.

آیا افرا ژاپنی خوراکی است؟

شیره افرا حاوی مقداری شکر است و می‌تواند به‌عنوان نوشیدنی استفاده شود. همچنین می‌توان با جوشاندن و تبخیر آب آن به شربتی غلیظ تبدیل شود.

طول عمر افرا ژاپنی چقدر است؟

در شرایط مناسب این گیاه می‌تواند بیش از صد سال عمر کنند.

آیا افرا ژاپنی آفت می‌گیرد؟

شایع‌ترین آفت برای این درخت سوسک‌های ژاپنی هستند. این حشرات می‌توانند ظاهر افرا ژاپنی را در عرض چند هفته از بین ببرند و برگ‌های آن را بجوند. علاوه‌بر سوسک‌های ژاپنی از دیگر آفات افرا ژاپنی می‌توان به شپشک و کنه‌ها اشاره کرد. این آفات ممکن است به این درخت در هر سنی حمله کنند، اما ترجیح می‌دهند به سراغ درخت‌های جوان‌تر بروند.

افرای ژاپنی چه زمانی گل می‌دهد؟

گل‌های افرا ژاپنی بین ماه‌های اردیبهشت تا تیر شکوفا می‌شوند تا توسط حشرات گرده‌افشان تکثیر شوند. افرا ژاپنی میوه‌ای به نام سامارا می‌دهد که به‌رنگ سبز یا قرمز است و حدود یک الی دو سانتی‌متر اندازه دارد. این میوه بسیار سبک است و در شهریور و مهر توسط باد پراکنده می‌شود.

آیا افرا ژاپنی در زمستان برگ‌های خود را از دست می‌دهد؟

بله، این درخت گیاهی برگ‌ریز است و در مهر و آبان برگ‌های آن تغییر رنگ می‌دهند و پاییزی می‌شوند. افرا ژاپنی در اواخر آبان و آذر شروع به ریزش برگ می‌کند و می‌توانید در زمستان آن را بدون برگ‌های زیبایش ببینید.

۵۹ نظرات
  1. محمد می گوید

    سلام وقت بخیر خدمت کارشناس محترم من درخت افرا سبز دارم مشکل اینه که برگاش از نوکشون درحال خشک شدن هستن آبیاریش مرتبه

    1. کارشناس دپارتمان حمایت از مشتریان گُل سِتان می گوید

      سلام. احتمالا مکانی که کاشته اید مشکل دارد و زمین سفت شده و ریشه ها خوب کار نمی کند. اگر به یک باره برگها خشک میشوند د چار بیماری قارچی شده است.

      1. مهری می گوید

        سلام
        من در تورونتو کانادا زندگی می کنم سه هفته پیش درخت افرا ژاپنی قرمز کاشتم ولی چند روزی است که تمام برگهایش جمع شده چگونه می توانم احیایش کنم افتاب صبح کمی تند است ولی بقیه روز خوب است روی چمن کاشتم

        1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

          دوست گُل‌سِتانی سلام
          افرا ژاپنی در نیمه آفتاب رشد بهتری خواهد داشت و با توجه به محل زندگی شما ممکن هست الان کمی هوا برایش سرد باشد

    2. سالار می گوید

      سلام ماله منم از نک خشک میشن اسم دارو قارچی میتونین بگین بزنیم

      1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

        سلام
        برای افرا ژاپنی نور مناسب، افزایش رطوبت محیطی و همچنین تنظیم آبیاری موثر میباشد.
        همچنین از سموم قارچکش و کنترل بیماری های گیاهی مانند کانکوزب و کاپتان به نسبت ۲ در هزار نیز استفاده نمایید.
        موفق باشید

  2. مقدس می گوید

    سلام درخت افرا بذری دارم پنج ساله در زمین کلاردشت کاشتم مینیاتوری و چندان رشد نکرد میخوام منتقل کنم تهران در منزل ،برگ هاش هنوز باز نشده چون سرد هست الان مناسبه برای جابجایی یا بگذارم زمستان سال بعد .ممنون

    1. کارشناس دپارتمان حمایت از مشتریان گُل سِتان می گوید

      سلام . زمان مناسب برای انتقال افرا ، قبل از باز شدن برگ ها میباشد.

  3. غزاله می گوید

    سلام،درخت افرا ژاپنی من برگاش سبز شده و فقط برگای کوچیک قرمز و بعد اوناهم سبز میشه

    1. کارشناس دپارتمان حمایت از مشتریان گُل سِتان می گوید

      با سلام . نور متناسب به گیاه میتواند برگها قرمز یا سبز کند.

  4. بهرام می گوید

    درخت افرا در مناطقی مثل مشهد که تقریبا سردتر وبادی هست جواب میده

    1. کارشناس دپارتمان حمایت از مشتریان گُل سِتان می گوید

      با سلام . مشکلی برای رشد درخت افرا نیست . گیاهی است خزان کننده

  5. بهمن فيروز می گوید

    شماره تماس میخواستم در مورد افرا سرخ ژاپنی

  6. شیوا می گوید

    درخت افرا ژاپنی مناسب مناطق سرد مثل تبریز هست؟ بعضی زمستونا تا منفی شونزده، هفده سرد میشه، و چند ماه زمستون یخبندون.

  7. خوشدل می گوید

    سلام، درخت افرا ژاپنی با قد یک متر در گلدان دارم. چند روزی مسافرت بودم که از بی آبی تماپ برگهاش خشک شده و فقط شاخه هایش زنده است. لطفا راهنمایی کنید ایا الان کود برگدهی بدهم احیا و پر برگ میشود ؟
    پیشنهاد شما چیست؟

    1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

      سلام این گیاه نیاز به آبیاری زیاد و رطوبت محیطی زیاد و همچنین اسپری آب روی برگها و ساقه های اصلی و فرعی دارد

  8. کاوه می گوید

    ضمن عرض سلام، می‌خواستم بپرسم آیا این درخت زیبا رو می‌شه داخل آپارتمان نگهداری و پرورش داد به صورت یک درختچه تزئینی؟ می‌خوام داخل گلدون با شرایط مناسب نگهداری کنم که قدش بیشتر از ۲ متر رشد نکنه و احتیاج به تعویض گلدون و خاکش نباشه. صرفاً نور لازم و کود ذکر شده به همراه آب کافی و دمای مناسب آپارتمانی.
    اگه جواب مثبته حدود قیمتش چند در می‌آد و چه زمانی موجود و ارسال می‌شه؟ من تهران محدوده دولت ساکن هستم و می‌خوام قد درختچه از بالای سطح خاک حدود ۸۰ تا ۹۰ سانت باشه.

    پیشاپیش از توجه شما سپاسگزارم.

    1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

      سلام گیاه افرا نیاز به نور زیاد و غیر مستقیم دارد و در کل جز گیاهان بیرون از آپارتمان محسوب می شوند

      1. حامد می گوید

        در متن آمده که درخت افرا باید در سایه باشد حال جنابتان می فرمایید به نور فراوان نیاز دارد؟!!!

        1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

          دوست گُل‌سِتانی سلام
          سایه-آفتاب بهترین مکان برای نگهداری افرا هست
          یعنی مکانی که نور آفتاب رو به صورت غیرمستقیم و ملایم دریافت می کند

  9. دانیال می گوید

    با سلام
    ایا درخت افرا در منطق گرمسیر جنوب کشور کە دا بە ۴٠ تا ۴۵ درجە میرسد رشد میکند؟

    1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

      سلام وقت بخیر
      مشکلی نیست در صورتی که رطوبت محیطی را زیاد بفرمایید

    2. دانیال می گوید

      با عرض سلام

      سلام وقت بخیر
      مشکلی نیست در صورتی که رطوبت محیطی را زیاد بفرمایید
      (چطور میتونیم رطوبت محیط را زیاد کنیم؟

      1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

        سلام و عرض ادب
        با اسپری کردن و غبارپاشی منظم آب میتوانید رطوبت محیط گیاه مورد نظر رو افزایش دهید.

  10. مهرگان سادات خورشید می گوید

    با سلام
    آیا درخت افرا میشه در گلدان نگهداری کرد یا حتما باید در باغچه کاشت ؟
    و اینکه بدون نور خورشید امکان نگهداری ازش هست یا خیر ؟ ( نور سایه بدون آفتاب )

    1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

      سلام
      درخت افرا را میتوان در گلدان های بزرگ نگه داری کرد ولی نیاز به نور زیاد دارد

  11. وفایی می گوید

    سلام برگ های درخت افرا قرمز ما رو گنجشک هامیکنند الان که خرداد ماهه باز برگ میده

    1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

      سلام
      بله . آبیاری زیاد و افزایش رطوبت محیطی سبب رشد بهتر و برگهای جدید خواهد شد.
      موفق باشید

  12. امینی می گوید

    سلام.من یه درخت افرا ژاپنی خریدم و داخل یک گلدان بزرگ در حیاط خلوت خانه گذاشتم.نور غیر مستقیم داره و آبیاری منظم داره.
    متاسفانه به مرور همه برگ ها خشک شده و دیگه برگ جدید و تازه نداده.
    میخواستم بپرسم مشکلش چیه؟

  13. ایرج می گوید

    با سلام ،من یک درخت افرا قرمز خریداری کردم که متوجه شدم برگهاش داره سوراخ میشه ،در سایه ودر حیاط خانه نگهداری میشه ،علت چیست ؟ولطفا از چه افت کشی استفاده کنم ،سپاس گذارم.

    1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

      سلام . لطفا عکس گیاه مورد نظر را در واتس آپ ارسال کنید
      ۰۹۱۲۰۷۸۵۱۹۱
      با تشکر

  14. حامد می گوید

    با عرض سلام و احترام
    میخواستم بدونم میشه افرای قرمز رو توی آپارتمان و زیر نور وال واشر رشد گیاه نگهداری کرد؟

    1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

      سلام وقت بخیر . خیر متاسفانه
      گیاه افرا گیاه بیرونی است

  15. مرتضی پور می گوید

    سلام افرا درجنوب ایران رشد میکند ممنون

  16. ناشناس می گوید

    سلام درخت افرا برای بهار از چه زمانی جوانه می زند ؟

    1. مشاور گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      سلام دوست عزیز گُل‌سِتان، وقتتون بخیر
      معمولااز اوایل بهار جوانه های برگ درخت افرا رشد میکنند

    2. ماهان می گوید

      سلام ببخشید من بذر افرا رو چطوری بکام

      1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

        دوست گُل‌سِتانی سلام
        بذر ها برای جوانه زنی نیاز دارند تا ایتدا در آب به مدت ۴۸ ساعت خیسانده شوند. سپس بذر ها را از آب خارج و با کوکوپیت یا پیت‌ماس ترکیب و داخل یک زیپ‌کیف و در داخل یخچال قرار دهید. حدودا ۵۰ تا ۱۲۰ روز زمان میبرد تا بذر ها جوانه بزنند.
        بعد از جوانه زنی، بذرهای جوانه زده را خارج کرده و در خاک در عمق ۲-۳ سانتی متری آنها را بکارید

  17. سعید می گوید

    سلام خسته نباشید ما اول بهار دوتا درخت دو سه متری افرا خریدیم که ریشه داشت ولی برگ نداشت گفتیم اقا خشک نشده تست کرد خیس بود اوردیم کاشتیم ولی الان بالای سه هفته میشه نه برگی نه علامتی کود گوسفندی دادیم کود بیست بیست هم دادیم اب هم مرتب میدیم ولی هیچ که هیچ

    حتی به فکرم زد بردارم تو سطل اب بزارم شاید برگ بده بعد بکارم رو بید مجنون اینکارو کردیم جداب داد ولی گفتم باز بپرسم خراب کاری نکنیم

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      به هیچ وجه گیاهی که در خاک کاشته شده رو دوباره خارج نکنین و در آب بزارین چرا که گیاه رو دچار تنش می کنه و گیاه خشک میشه
      خاک رو همواره مرطوب نگه دارید البته که در صورت امکان ریشه گیاه رو چک کنید که پوسیده و سیاه نباشد
      تا گیاه به شزرایط جدید عادت کند ممکن است کمی طول بکشد پس فعلا صبور باشید

  18. سارا می گوید

    سلام وقت شما بخیر ممنون از راهنمایی خوبتون من یه درخت افرا دارم توی گلدون کاشتم تو حیاط خونه فقط یک تایم کوتاهی از روز بهش آفتاب میخوره ولی برگهاش سوخته و مطلب دیگه اینکه ما تهران زندگی میکنیم آیا تو زمستان در هوای بیرون تحمل سرما رو داره؟ یا اینکه در فصل سرما نیاز به مراقبت خاصی داره

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      سوختگی برگ اگر که شرایط نوری خوب هست ممکنه به دلیل کمبود برخ عناصر غذایی و یا وجود آفت باشد
      بله در آب و هوای تهران قابل کشت هست. در دماهای زیر صفر می توان دور گیاه رو پوشاند.

  19. ناهید می گوید

    با سلام
    درخت افرا کوچکی دارم حدودا نیم متری داخل گلدون توی تراس جنوبی گذاشتم، نور زیاد داره ولی آفتاب بهش اصلا نمیتابه،در هوای تهران، آبیاری هم یکروز درمیان با خشکی سطح خاک انجام میدم،توی این دوماه که خریدمش فقط یکبار ۱۵رپز پیش با کود سه بیست تغذیه کردم، چند روزِ که تقریبا همه برگهاش از نوک خشک شده و قسمتهای خشک تیره رنگ هست و زرد نیست.پشت برگها هم آفتی ندیدم، علت این خشکی چیه؟ برگها رو بچینیم جاش برگ جدید میده؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      بله برگ های خشک شده رو جدا کنید
      به احتمال زیاد محیط نگهداری گیاه خیلی گرم و خشک هست و باید مکان نگهداریش رو تغییر بدین

  20. محمدمهدی نیک می گوید

    سلام و وقت بخیر، درخت افرای قرمز من در تابستان برگاش سبزش در میاد و در ابتدای پاییز شروع به زرد و سپس کم کم متمایل به قرمز شدن میکنه ،، ولی متاسفانه قبل از قرمز شدن برگا، یهویی تمام برگاش شروع به ریزش میکنه و کاملا لخت میشه و ما رو از یه منظره زیبا محروم می کنه !،، لطفا راهنمایی بفرمایید ،، ممنونم

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      برای قرمز شدن برگ های افرا و رشد خوب این گیاه بهتر هست که محیط نگهداریش رطوبت بالایی داشته باشه و گیاه تحت تابش نور فیلتر شده قرار داشته باشه

  21. محمد می گوید

    سلام خسته نباشید
    میخواستم بدونم اگه افرا ژاپنی رو زیر درخت های بزرگتری مثل گردو یا چنار بکاریم آسیب میبیند؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      همراه گل‌سِتانی سلام
      کاشت درخت افرا زیر درخت گردو به هیچ وجه توصیه نمی شود ولی در نزدیکی درخت چنار مشکلی ندارد.

  22. قاسم نورانی می گوید

    سلام درختی که مورد تنش اب هوای یا محیط میشود چقدر زمان میبرد دس شود؟؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      همراه گل‌سِتانی سلام
      زمان دقیق ندارد چرا که به میزان تنش وارد شده به گیاه، رفع تننش ها و نگهداری صحیح از گیاه بستگی دارد.

      1. قاسم نورانی می گوید

        با سلام درخت افرا قرمز من پارسال کاملا قرمز بود برگهاش ولی امسال اصلا اثری از قرمز ندیدم برگهاش انگار افرا سبز هست -مشکلش چی هست ؟کود هست قرمز کنه؟؟

        1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

          همراه گُل‌سِتانی سلام
          با توجه به اینکه گیاه افرا مختص مناطق تقریبا خنک، مرطوب و نیازمند خاک های اسیدی هست، نبود هر یک از این پارمتر ها باعث عدم رشد مطلوب گیاه خواهد شد و برگ ها رنگ خودشون رو از دست می دهند.
          گیاه رو در یک مکان سایه آفتاب نگهداری کنید، اگر محل زندگی شما هوای خشکی دارد با غبارپاشی روزانه برگ ها، رطوبت محیطی رو بالا ببرید و از کود های اسیدی برای تقویت گیاه استفاده کنید.

  23. قاسم نورانی می گوید

    تنش درختچه رو چطور رفع کنیم

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      همراه گل‌سِتانی سلام
      گیاه درگیر تنش های متفاوتی از جمله: تنش دمایی، تنش نوری، تنش آبی و… می شود بنابراین در در جه اول باید دلیل و نوع تنش رو پیدا کرد و در مرحله بعدی اقدامات لازمه رو انجام داد.

  24. فرزام می گوید

    با سلام ببخشید یک افرای سرخ ۲۰ سانتی داشتم که رشد داشت دیروز حدود چند ساعت بیرون از خونه گزاشتمش که هوا بخوره امروز صبح متوجه شدم همه برگهاش لوله و بیحال شدن میتونه از شوک دمایی باشه؟ چطوری رفعش کن؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      همراه گل‌سِتانی سلام
      با توجه به توضیحات شما و جابه جا شدن گیاه بله ممکن هست به دلیل شوک دمایی و یا برخورد نور مستقیم به گیاه باشد.
      در کل بهتر هست مکان نگهداری گیاه ثابت باشد و گیاه جابه جا نشود.
      از کود آمینواسید برای تقویت ریشه و کم کردن عوارض شوک استفاده کنید.

  25. فرزام می گوید

    با سلام و خسته نباشید من دیروز افرای سرخم رو حدود چند ساعت روی بالکن گزاشتم ولی امروز صبح متوجه شدم یه یکباره تمامی برگ هاش خشک لوله و بیحال شده میتونه از شوک دمایی باشه یا چیز دیگه ای هست و برای درست شدنش چه کاری میتونم بکنم؟
    با تشکر.

  26. قاسم نورانی می گوید

    درختچه شب خسب دارم تنش دمایی محیط شده تازه برگهاش رشد کرده اونم ضعیف وکوچک هست

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      همراه گل‌سِتانی سلام
      برای تنش های وارد شده به گیاه بهتر هست از کود ها و عناصر تغذیه کننده ریشه گیاه استفاده کنید.
      کود هایی مثل آمینواسید و هیومیک اسید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.