خرید گیاه آپارتمانی با تضمین کیفیت و ارسال رایگان

روش نگهداری گل آنتوریوم و موارد مصرف آن

زمان مطالعه: 13 دقیقه

معرفی آنتوریوم

گُل‌سِتان | گل فروشی آنلاین | سفارش آنلاین گل | گیاه آپارتمانی

برای معرفی آنتوریوم باید بگوییم که آنتوریوم حدود 800 گونه متفاوت دارد که در مکزیک، آمریکا، آرژانتین و ارورگوئه کشف شده اند. نام‌های دیگر این گل، گل فلامینگو، گل جادویی و یا زبان رنگ شده است.
آنتوریوم به دلیل گل‌های رنگارنگ و برگهای زینتی اش در بین مردم جهان محبوب است. گل قرمز رنگ او براق و چرمی است، طوری که نگاه هر بیننده ای را به خود خیره می‌کند.

گل آنتریوم قرمز

تاریخچه

در کمتر از 200 سال پیش، آنتوریوم به کلی متفاوت با آنتوریوم امروزی بود. آنها گلهای بزرگتری تولید می‌کردند و در طبیعت بکر جنگل‌های آمازون، دست نخورده باقی مانده بودند. اما در سال 1800 یک مردی به نام “ساموئل دامون”، این گل را به هاوایی برد و به مردم معرفی کرد. تقریبا از سال 1940، پس از تغییرات مختلف آنتوریوم امروزی شکل گرفت.

نماد و معنی

پس از معرفی آنتوریوم به شرح نماد و معانی آن میپردازیم.
گل خاص آنتوریوم با گلبرگ‌های باز شده و وسیع خود، بدون شک نماد مهمان نوازی و خون گرمی است. عده ای باور دارند که این گل خوش شانسی آورده و شیطان را دور می‌کند. به همین دلیل بد نیست گاهی اوقات خرید گل آنتوریوم زیبا را در لیست خرید خود بگنجانید.
معنی دیگر این گل، شادمانی و خوشحالی است. کافی است یک آنتوریوم در باغچه و یا گلدان خود داشته باشید تا تغییر روحیه خود را بهتر احساس کنید.

گلبرگ آنتریوم
گلبرگ آنتریوم قرمز از نمای نزدیک

انواع

آنتوریوم انواع مختلفی دارد. برگ گلبرگ‌های او می‌تواند سفید، زرد، قرمز، صورتی، نارنجی یا سبز باشد. علاوه بر این، قد آنتوریوم هم متفاوت است.

روش نگهداری

نور

چه داخل و چه خارج از خانه، آنتوریوم در نور کافی و غیر مستقیم خورشید بهترین رشد را خواهد داشت. آن را از اشعه مستقیم نور خورشید دور نگه دارید، زیرا سبب سوختن برگهایش می‌شود اما نور غیر مستقیم باعث گلدهی آن میشود.

آبیاری

خاک باید همواره کمی مرطوب نگه داشته و اجازه ندهید کاملا خشک شود. قرار دادن گلدان گیاه در سینی مملو از سنگ ریزه و آب، ضمن فراهم کردن زه کشی بهتر سبب افزایش میزان رطوبت محیط نیز می‌شود.
بهتر است بین هر بار آبیاری، اجازه دهید سطح خاک کمی خشک شود. چند سانتی متر رویی را با انگشت خود لمس کرده و اگر خشک بود، گیاه را آبیاری کنید.
اگر آبیاری زیاد باشد برگهایش زرد میشود و اگر آبیاری کم باشد نوک برگهایش قهوه ای میوند.
در فصل گرم هفته ای دوبار و در فصل سرد هفته ای یکبار آن را آبیاری کنید و در تابستان و بهار هر روز غبار پاشی شود.

خاک

آنتوریوم خاک درشت دانه با زه کشی مناسب را ترجیح می‌دهد. مخلوط خاک گلدان ارکیده با کمی شن و خزه ذغال سنگ، ترکیبی ایده آل برای آنتوریوم است.

آنتوریوم قرمز در گلدان فلزی استوانه
1,077,000 تومان
آنتوریوم صورتی با گلدان فلزی استوانه
1,086,000 تومان
آنتوریوم صورتی با گلدان فلزی مخروطی
756,000 تومان
آنتوریوم قرمز با گلدان فلزی مخروطی
741,000 تومان

دما و رطوبت

تمام گونه‌های مختلف آنتوریوم گیاهانی گرمسیری هستند؛ بنابراین فراهم کردن شرایطی شبیه به محیط زندگی آنها شانس داشتن گیاهی سالم را بسیار افزایش می‌دهد. این گیاه عاشق رطوبت است و بازه دمایی بین 18 الی 30 درجه سانتی گراد را ترجیح می‌دهد و می‌تواند دمای کمتر از 18 درجه را نیز تحمل کند، اما در دمای 4 درجه و کمتر از بین خواهد رفت.
اگر در منطقه‌ای معتدل و مرطوب زندگی می‌کنید، می‌توانید بدون نگرانی گلدان آنتوریوم را به خارج از خانه ببرید.
در مناطق خشک – یا در طول ماه‌های خشک زمستان – برای افزایش رطوبت، گیاه را به صورت روزانه مرطوب کنید. شاید بد نباشد اگر در طول ماه‌های خشک سال، از یک دستگاه مرطوب کننده هوا استفاده کنید.

کوددهی

استفاده از کود مایع در طول فصول رشد برای آنتوریوم مفید و توصیه شده است. از کودی دارای مقادیر بالای فسفر استفاده کرده و آن را به نصف میزان توصیه شده رقیق کنید. می‌توانید هر دو هفته یکبار در بهار و تابستان به آنتوریوم کود بدهید.

آفات و بیماری ها

آنتوریوم نیز در معرض ابتلای آفات رایج برای گیاهان آپارتمانی است مانند : شته، شپشک، کنه، تار عنکبوتی و مگس سفید.
روغن‌های مخصوص باغبانی و صابون‌ها در درمان این آفات به شما کمک خواهند کرد.
قرار گرفتن گیاه در هوایی خشک و یا در کنار پنجره و دستگاه‌های سرمایشی/ گرمایشی سبب سوختن برگهای آن خواهد شد.
در موارد نادر ممکن است ریشه‌های قارچی، زنگ زدگی یا لکه‌های برگی نیز در گیاه ایجاد شوند.

تکثیر

آنتوریوم به دو روش تکثیر می‌شود. تقسیم ریشه و یا کاشت قلمه

تقسیم ریشه

خوشبختانه تقسیم ریشه این گیاه کار دشواری نیست. اگر احساس کردید گیاه بیش از حد بزرگ شده و در حال خارج شدن از گلدان خود است، می‌توانید به راحتی آن را به اندازه‌های کوچک‌تر تقسیم کرده و شاهد رشد و سلامت آنها باشید.
برای این کار، گیاه را از گلدان خارج کرده و مقداری از ریشه آن را جدا کنید. بهتر است به دنبال جوانه‌ها و ریشه‌های تازه رشد کرده بگردید، اینها معمولا انشعابات ریشه اصلی هستند. این بخش‌هایی که راحت‌تر از ریشه جدا می‌شوند را جدا کرده و در گلدانی دیگر بکارید. بسته به اینکه چقدر آنتوریوم شما بزرگ است، می‌توانید بین 2 الی 10 گلدان کوچک از آن جدا کنید.

قلمه

1- یک آنتوریوم سالم را برای این کار انتخاب کنید. با یک قیچی تیز و تمیز، حداقل 15 سانتی‌ متر از ساقه را ببرید. این بخش بریده شده باید دارای حداقل 2 یا 3 برگ باشد.
2- یک گلدان سفالی با قطر 25 سانتی‌متر را با خاک مرغوب پر کنید. حدودا سه چهارم گلدان باید با خاک پوشیده شده باشد. گلدانی را انتخاب کنید که حفرات زه کشی متعددی در بخش زیرین خود داشته باشد.
3- در مرکز خاک، یک حفره به عمق 8 سانتی متر ایجاد کنید. می‌توانید این کار را با انگشتان خود و یا بیلچه مخصوص انجام دهید.
4- ساقه را از سطح بریده شده در این حفره قرار دهید. سپس حفره را با خاک پر کنید. اگر برگ‌های پایینی ساقه داخل خاک رفتند و یا سطح آن را لمس کردند، آنها را با انگشت از خاک بیرون بکشید.
5- خاک را تا زمانی که کاملا اشباع شود، آبیاری کنید. بعد از آن، هر یک روز در میان آبیاری را انجام داده و اجازه ندهید که سطح خاک خشک شود. آنتوریوم در طبیعت، در جنگل‌های پرباران رشد می‌کند، بنابراین همواره رطوبت را ترجیح می‌دهد.
6- گلدان را در مکانی با نور فیلتر شده و رطوبت بالا قرار دهید. اجازه دهید ریشه تشکیل شده و گسترش پیدا کند. این امر معمولا بین 4 الی 6 هفته طول خواهد کشید. زمانی متوجه رشد ریشه خواهید شد که برگهای جدید در ساقه ایجاد شوند یا ارتفاع آن بیشتر شود.

تعویض گلدان

زمانی که آنتوریوم تمام حجم گلدان خود را پر کرد و ریشه‌های هوایی متعددی در گیاه ظاهر شد، زمان تعویض گلدان فرا رسیده است.
معمولا لازم است هر دو سال یکبار آنتوریوم را به گلدانی بزرگتر منتقل کنید. فراموش نکنید که گیاه باید به گلدانی کمی بزرگتر منتقل شود، این اختلاف اندازه با گلدان قدیمی نباید نهایت بیش از 5 سانتی‌متر باشد.
حدود یک سوم از گلدان جدید را با خاکی تازه پر کنید، سپس گیاه را در آن قرار داده و باقی خاک را اضافه کنید. خاک جدید باید گیاه رادقیقا به اندازه‌ای که قبلا در خاک بوده است پوشش دهد. پس از اینکه تعدادی ریشه هوایی در بالای خاک ایجاد شدند، به آرامی باقی خاک را بریزید و آن ریشه‌های تازه را نیز با خاک بپوشانید. معمولا ظاهر شدن این ریشه‌ها چند هفته‌ای طول می‌کشد.

ریشه های آنتریوم

هرس کردن

آنتوریوم گیاهی با طول عمر بالا است مخصوصا اگر از آن به خوبی نگهداری شود. با هرس کردن درست و به موقع آنتوریوم می‌توانید طول عمر آن را بیشتر هم بکنید.

ابزار هرس کردن آنتوریوم
برای هرس کردن گیاه آنتوریوم به لوازم زیر نیاز دارید:
1-قیچی باغبانی
2-یک اسپری آب

روش هرس کردن آنتوریوم:

  • در ابتدا باید برگ‌های زرد یا قهوه‌ای را از گیاه جدا کنید. اگر این برگ‌ها به راحتی و با دست کنده نمی‌شوند می‌توانید از قیچی باغبانی استفاده کنید.
  • بهترین راه برای هرس کردن گل‌های مرده این گیاه، بریدن ساقه گل از انتهای آن و نزدیک به تنه گیاه است. این کار باعث می‌شود تا انرژی گیاه برای این ساقه هدر نرود و صرف گل جدید شود.
  • سپس یک نگاه کلی به گیاه بکنید و تمام برگ‌هایی که شکل کلی گیاه را به هم میریزد هرس کنید مانند برگ‌هایی که بیش از حد بلند شده‌اند یا در زاویه‌ای نامتقارن رشد کرده‌اند. مراقب باشید که بیش از حد برگ‌ها را هرس نکنید و حداقل چهار برگ بر روی آنتوریوم باقی بگذارید.
  • در آخر با کمک یک اسپری آب برگ‌ها و ساقه‌های آنتوریوم را مرطوب کنید.

معطر بودن

بعضی از انواع آنتوریوم معطر هستند و بویی شیرین دارند.

خدمات باغبانی در محل، اعزام سریع باغبان گل و گیاه | گُل‌سِتان

سمی بودن

تمام بخش‌های آنتوریوم به علت داشتن کریستال کلسیم اگزالات سمی هستند. اگر پوست دست شما با شیره این گیاه تماس پیدا کند خارش، التهاب و سوختگی را در پی خواهد داشت.
عوارض ناشی از خوردن این گیاه در حیوانات و انسان‌ها بسیار مشابه است. تاول زدن پوست و مخاط غشایی، گرفتگی صدا و مشکل در بلع از شایع‌ترین عوارض این گیاه هستند. در موارد نادر، آنزیم‌های موجود در شیره آنتوریوم واکنش‌های کشنده‌ای در پی خواهد داشت.
اگر پوست خیلی حساسی دارید، در تماس با آنتوریوم مواظب باشید و یا از دستکش استفاده کنید.

موارد مصرف

در آخر برای تکمیل معرفی آنتوریوم به موارد مصرف آن میپردازیم.
می‌توان ساقه آنتوریوم را برید، در ظرف آبجوش انداخت و از بخور آن برای درمان گرفتگی مفصل و آرتروز و روماتسیم استفاده کرد.

مشکلات احتمالی و راه حل

علت پژمرده شدن برگ‌های آنتوریوم چیست؟

کوددهی بیش از حد

کوددهی افراطی می‌تواند گیاه را دچار خفگی کرده و سبب پژمرده یا زرد شدن برگهای آن شود. اگر برگ‌های بخش پایین‌تر گیاه زرد و پژمرده شده و نوک آنها قهوه‌ای رنگ شد، یعنی کوددهی زیاد برای گیاه نامطلوب بوده است.
در این شرایط میزان کود را به حداقل برسانید. بهتر است خاک اطراف ریشه را به خوبی بشویید تا باقی مانده کودهای قبلی از آن پاک شوند. برای شستن خاک، باید آن را تا زمانی که آب از زیر آن خارج شود، آبیاری کنید.

آبیاری بیش از حد

خاک آنتوریوم باید همواره کمی مرطوب باشد، اما خیس و غرقاب بودن برای آن ایده‌آل نیست. آبیاری بیش از حد آنتوریوم به زرد و پژمرده شدن برگهای قدیمی‌تر منجر خواهد شد.
برای درمان این معضل، آبیاری را کاهش دهید، طوری که خاک فقط کمی مرطوب شود. گیاه را به مکانی با نور کمتر ببرید و اجازه دهید بهبود پیدا کند.

کنه تار عنکبوتی

کنه تار عنکبوتی تار تولید نمی‌کند. این آفات به قدری ریز هستند که تا زمان بروز مشکل در گیاه، متوجه حضور آنها نخواهید شد. زرد، پژمرده و بی‌حال شدن گیاه می‌تواند نتیجه حضور این آفات باشد. برای درمان، ابتدا گیاه را از سایر گیاهان جدا کرده و سپس با آب و صابون به خوبی مناطق درگیر را شست و شو دهید.

دسته گل استرلیتزیا ( پرنده بهشتی )
874,000 تومان

سخن پایانی

در این مطلب سعی کردیم همه آنچه درباره گل آنتوریوم و نگهداری آن در خانه لازم است بدانید را برای شما تشریح کنیم، چنانچه مطلبی ناگفته مانده است و یا پرسشی در ذهن شماست که نیاز به مشاوره تخصصی روی گیاه خود دارید، می‌توانید سوالات خود را از طریق مشاوره گیاه پزشک گُل‌سِتان استفاده نمایید. کارشناسان باتجربه گیاه‌پزشکی ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند. گیاه پزشکان مشکل شما را بررسی می‌کنند و در صورت نیاز غذای گیاه (کود)، سم و سایر ملزومات گیاه را برای شما ارسال خواهند کرد. ضمن اینکه اگر زمان یا تخصص کافی برای رسیدگی به گیاه خود را ندارید، می توانید از خدمات کوددهی گُل‌سِتان (اعزام باغبان و گیاه پزشک به محل شما) استفاده کنید تا متخصصین ما با ابزار مورد نیاز شما در محل شما حضور یابند و خدماتی مانند تشخیص بیماری، علت عدم رشد، تعویض خاک و گلدان، سم پاشی، کوددهی و یا حتی کاشت و … را به شما ارائه دهند.

خرید گیاه و گل آپارتمانی آنلاین - تحویل رایگان 4ساعته | گُل‌سِتان
آیا آنتوریوم برای داخل خانه مناسب است؟

آنتوریوم یک اپی فیت است. یعنی در طبیعت به صورت گیاهی هوازی بر سطح گیاهان دیگر رشد می‌کند. خوشبختانه آن به عنوان یک گیاه آپارتمانی، ماندگاری بالایی داشته و به نگهداری کمی برای ادامه زندگی خود نیاز دارد. آنتوریوم، یکی از گیاهان منتخب ناسا در زمینه تصفیه کنندگی هواست.
یکی از بهترین گیاهانی است که می‌توانند هوای درون خانه را تصفیه کرده و به افزایش کیفیت آن کمک کنند. برگ‌های بزرگ و سبزرنگ آنتوریوم، آمونیاک، فرمالدهید، تولوئن و زایلن را از هوا حذف کرده و بنابراین برای محل کار بسیار مناسب است؛ بخصوص برای قرار گرفتن در اطراف پرینتر، دستگاه کپی و چسب‌ها.
البته فراموش نکنید که آنتوریوم به دلیل داشتن کریستال کلسیم اگزالات، گیاهی سمی است. شیره آن می‌تواند سبب التهاب چشم‌ها و پوست شود. اگر توسط حیوانات یا کودکان خورده شود، عوارض گوارشی در پی خواهد داشت. پس ان را دور از دسترس حیوانات و کودکان قرار دهید و هنگام کار کردن با آن، از دستکش استفاده کنید.

عوامل موثر در گلدهی آنتوریوم چیست؟

بهترین و موثرترین شیوه برای تشویق آنتوریوم به گلدهی، فراهم کردن شرایط محیطی مطلوب برای آن است. آنتوریوم برای تولید گل و شکوفه، باید انرژی کافی داشته باشد و این انرژی در صورت مساعد بودن محیط در آن ایجاد خواهد شد. برای نگهداری مناسب از آنتوریوم، باید نیازهای آن را بشناسید:
خاک
خاکی با زه کشی عالی و بر پایه ذغال سنگ نارس، یا خاک پوست درخت کاج
نور
در تمام طول روز باید نور کامل و غیرمستقیم خورشید به آن بتابد.
دما
میزان دمای ایده آل انتوریوم 29-21 درجه سانتی گراد است.
میزان رطوبت هوا
گل آنتوریوم رطوبت بالا را دوست دارد.
آبیاری
اجازه دهید خاک بین هر بار آب دهی خشک شود.
کوددهی
در طول فصول رشد، هفته‌ای یکبار به آن کود بدهید. کود باید مایع و دارای مقادیر بالای فسفر باشد. آن را تا 20-10 درصد قدرت خود رقیق کرده و ضمن آبیاری به خاک گیاه اضافه کنید.
تعویض گلدان
بهتر است هر دو سال یکبار تعویض شود.
یکی از رایج‌ترین دلایل عدم گلدهی آنتوریوم، میزان ناکافی نور ورودی است. آنتوریوم می‌تواند در نور کم رشد کرده و حتی برگ‌های بسیار زیبایی تولید کند، اما اگر نور زیاد و غیرمستقیم خورشید به آن نتابد، گل نخواهد داد.
آنتوریوم باید در نقطه‌ای قرار بگیرد که در تمام طول روز بتواند نور فیلتر شده و پراکنده خورشید را به خوبی دریافت کند. تنها چند ساعت تحت نور خورشید قرار گرفتن برای آن ایده‌آل نیست. اگر در منزل یا محل کار خود چنین نقطه‌ای ندارید، می‌توانید از لامپ‌های مخصوص استفاده کنید. آنتوریوم باید روزانه 9 ساعت تحت نور این لامپها قرار بگیرد.
آبیاری نیز یکی از دیگر موثرترین دلایل در گلدهی آنتوریوم است. ابتدا باید آن را به خوبی آبیاری کرده و اجازه بدهید آب اضافی از زیر گیاه خارج شود. سپس زیر گلدانی را تخلیه کنید. با انگشت یا سیخ چوبی، میزان رطوبت خاک را بسنجید. اگر کمی خشک بود، گیاه را آبیاری کنید. اجازه ندهید آنتوریوم کاملا خشک شود.

چه کودی برای آنتوریوم مناسب است؟

کود مخصوص گیاهان گلدار برای آن مناسب است. کود انتخابی باید مایع و غنی از فسفر باشد. فسفر، عدد میانی نوشته شده بر روی کودهاست. این کود را رقیق کرده و در حالت طبیعی، ماهی یکبار ضمن یا بعد از آبیاری به گیاه اضافه کنید. اما اگر قصد دارید گیاه را برای گلدهی تشویق کنید، بهتر است این کار را هفتگی انجام دهید. چرا؟ علت این است :
گفتیم که آنتوریوم در طبیعت به صورت اپی فیت زندگی می‌کند. چون در آن شرایط خاکی ندارد تا عناصر ضروری خود را از آن دریافت کند، بنابراین کمبود منابع معدنی را از طریق دریافت آب باران، باقی مانده گیاهان یا سایر اجزای جنگل تامین می‌کند. در این حالت، میزان منابع دریافتی آن بسیار کم بوده و مانند گیاهی که در خاک کاشته شده است، به صورت دائم از حضور آنها بهره مند نیست.
حال هدف این است که برای حداکثر کردن گلدهی، طبیعت اصلی را برای گیاه شبیه سازی کنیم. بدین شکل که هر هفته مقدار کمی کود به گیاه بدهیم تا انرژی آن برای تشکیل گل افزایش یابد. اگر قصد دارید این روش را امتحان کنید، باید کود را تا 10 الی 20 درصد قدرت خود رقیق کنید تا به گیاه آسیب نرسد. این متد “هفتگی، هفتگی” نام داشته و دقیقا همان چیزی است که آنتوریوم برای گلدهی به آن نیاز دارد.

آیا گل آنتوریوم سمی است؟

بله. تمام بخش‌های آنتوریوم به علت داشتن کریستال کلسیم اگزالات سمی هستند. اگر پوست دست شما با شیره این گیاه تماس پیدا کند خارش، التهاب و سوختگی را در پی خواهد داشت. عوارض ناشی از خوردن این گیاه در حیوانات و انسان‌ها بسیار مشابه است. تاول زدن پوست و مخاط غشایی، گرفتگی صدا و مشکل در بلع از شایع‌ترین عوارض این گیاه هستند. در موارد نادر، آنزیم‌های موجود در شیره آنتوریوم واکنش‌های کشنده‌ای در پی خواهد داشت.
اگر حیوانات شما عوارضی ناشی از خوردن آنتوریوم نشان دادند، سریعا آنها را به دامپزشکی ببرید. با این که به دلیل طعم تلخ این گیاه، حیوانات معمولا مقدار زیادی از آن را نمی‌خورند، اما به دلیل امکان ابتلای آنها به مشکلات تنفسی، ضروری است اقدامی سریع داشته باشید. در انسان‌ها، مادامی که مشکلات تنفسی ایجاد نشده باشد، تجویز دکتر نوشیدن آب و مایعات زیاد، و شستن بخش درگیر پوست با صابون است.

روش نگهداری از آنتوریوم چگونه است؟

آنتوریوم در هوای گرم و مرطوب بهتر رشد می‌کند، ولی نسبت به هوای سرد حساس است و دمای بین 18 الی 25 درجه برای آن مطلوب است.
در بهار و تابستان به آبیاری فراوان نیاز دارد و غبارپاشی را دوست دارد.
و بهترین مکان پشت پنجره با نور غیر مستقیم است.

۵۳ نظرات
  1. ناشناس می گوید

    روش تکثیر این گل چجوریه؟؟؟

    1. مسئول سفارشات و موجودی می گوید

      سلام.انتوریوم با جدا کردن گیاهچه از گیاه مادری تکثیر میشود.رطوبت زیاد محیطی برای ان خوب هست.

  2. محمدامین نصیروند می گوید

    سلام ما گیا انتوریوم رو داریم ولی گل نمی دهد مشکل چیست؟

    1. ا می گوید

      نحوه نگه داریی انتاریوم در آپارتمان

      1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

        سلام وقت بخیر
        آنتوریوم گیاهی هست که برای گلدهی نور زیاد میخواهد و آبیاری منظم در گلدهی آن موثر هست

        1. حسنا می گوید

          سلام وقت بخیر گل آنتوریم من برگاش کلا قهوه ای شدن علتش چی میتونه باشه؟

          1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

            دوست گُل‌سِتانی سلام
            آبیاری زیاد، نبود زهکش کف گلدان، بیماری های قارچی و باد کولر میتونه از دلایل قهوه ای شدن برگ آنتوریوم باشه

    2. ناشناس می گوید

      نوردهی مداوم غیر مستقیم/ابدهی به صورتی که خشک نشود گل بالا توضیح داده و کود دهی برای شما هفتگی که گل بده

  3. مصطفی می گوید

    سلام. خدا قوت..
    من آنتروم بلک دارم. مدتی هست که گلدهی کند و گلهایی که داشته خمیده به سمت بیرون و چروک و جمع شده هستن. نور خونه و دما منایبه. گلهای دیگه ای هم دارم تو منزل. ولی این مشکل آنتریوم منو خیلی ناراحت کرده و کلا از شادابی و رنگ زیبای این گل خیلی کم شده.. کود تقویتی مایع هم بهش دادم.. ممنون میشم منو راهنمایی کنید..

    1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

      سلام
      سلامت باشید آقا مصطفی
      گیاه آنتوریوم نیاز مبرم به محیطی با رطوبت بالا دارد .
      بدین منظور شما میتوانید با اسپری کردن آب بر روی برگهای گیاه ، رطوبت محیط را افزایش دهید
      همچنین استفاده از کود های تقویتی نیز لازم میباشد

  4. رقی می گوید

    سلام خداقوت
    چقدر زمان می برد که آنتاریوم گل دهد؟

    1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

      سلام . معمولا ۶ ماه از زمان کاشت انتوریوم در گلدان

  5. یادگار می گوید

    سلام و وقت بخیر
    از روی گلش هم میشه تکثیر کرد یا باید برگش یا پیازش باشه؟

    1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

      سلام وقتتون بخیر . تکثیر انتوریوم جدا کردن و پاجوش های این گیاه از گیاه مادر هست و کاشت داخل گلدان دیگر باید انجام شود

  6. Sss می گوید

    سلام آنتوریوم من مدتیه که برگاش از وسط لک‌های زرد میارن و هی گسترده میشن و کل برگ رو میگیرن من هم جداشون میکنم و الان خیلی از برگاش و گلاش کم شدن و برگ و گل جدید هم نمیده. روی سطح خاکش هم تارهای خیلی نازکی بسته که به چشم به سختی دیده میشه. ممنون میشم راهنمایی کنید گیاهم بیشتر از این از بین نره

    1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

      سلام دوست عزیز گُل‌سِتان، وقتتون بخیر
      لطفا عکس گیاه را ارسال کنید داخل واتس اپ
      ۰۹۱۲۰۷۸۵۱۹۱
      ممنون از شما

  7. منصورشاه حسینی می گوید

    مایه آنتریوم دوسال ونیمه خریدیم اولش پرگل قرمز بود کم کم درطول یکسال تمام گلهاش خشکید و بهیچوجه گل نداد هرچی بفکرتون بیاد من بهش دادم کود خاک مخصوص گلدهی مخصوص خودش نور پشت پنجره گلدونشاعوض کردم هیچ اثری نداشت کم آب دادم زیاد آب دادم ولی برگهاش خوشگل وسبز و براق هستش دیگه خسته شدم نمیدونم چیکار کنم

    1. مشاور گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      سلام دوست عزیز گُل‌سِتان، وقتتون بخیر
      گیاه آنتوریوم حساس به کمبود رطوبت محیطی است
      آبیاری گیاه باید به گونه‌ای انجام شود که آب اضافی از زیر گلدان خارج شود
      (از مسدود نبودن مسیر خروجی آب اضافی اطمینان حاصل فرمایید )
      به منظور حفظ رطوبت محیطی گیاه، بهتر است هر روز صبح، آب روی برگهای گیاهتان اسپری کنید

  8. اربابی می گوید

    سلام ، من یک گلدان از انتریکم تکثیر کردم ولی زشد نمیکند ..
    در ضمن برگهای گلدان اصلی داری لک شده اند و برگهای جدید بسیار کوچک و ضعیف در میایند .در ضمن اصلا گل نمیده

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      برای گلدهی و رشد خوب نیاز فراهم کردن شرایط خوب رشدی خوب است نظیر نور زیاد و غیر مستقیم و دادن کودهای تغذیه ای در فصل رشدی
      لکه های قهوه ای برگ دلایل مختلفی دارد مثل برخورد نور مستقیم و یا آبپاشب در مقابل نور و یا وجود آفات.
      پشت و روی برگ را از نظر وجود آفات چک کنید اگر حشره ای بود از یک سم حشره کش مثل دیازینون طبق دستور روی بسته استفاده کنید

  9. ندا می گوید

    سلام من یک گل انتریوم دارم که وقتی خریدم گل های درشتی میداد ولی الان کوچیک شدنو عمر گل کم شده و برگهاش هم اول لکه قهوه ای میگیره و رفته رفته این لکه بزرگ میشه و برگ از بین میره

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      برای داشتن برگ و گل های درشت آنتوریوم نیاز به تغذیه در فصول رشدی است. همچنین کمبود رطوبت و نور هم از دلایل کوچک شدن گل هست.
      لکه های قهوه ای ممکنه به دلیل وجود عوامل قارچی و یا نور مستقیم خورشید باشد.
      گیاه را از نور مستقیم خورشید دور کنید و اگر اسپری آب انجام میدین به هیچ وجه جلوی نور نباشه چرا که باعث سوختگی برگ میشه.
      اگر شرایط گفته شده را رعایت کردین و لکه ها ادامه داشت از یک قاچکش طبق دستور روی بسته آن استفاده کنید

  10. وحیده می گوید

    سلام وقتتون بخیر.. من حدود ۱سالی هست انتوریوم دارم اولش رشد خیلی خوبی داشت و برگ و گل تازه میداد… الان هم نسبتا رشدش خوبه ولی دیگه گل نمیده و برگای تازه که درمیاد اندازشون خیلی کوچیکتره و زود خشک میشن…

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      برای گلدهی و بزرگ شدن برگ ها باید شرایط رشدیتون مساعد باشه
      از جمله اینکه نور متوسط تا زیاد و غیر مستقیم، آبیاری زمانی که خاک خشک شد
      زرد شدن میتونه به دلیل سردی هوا و یا بیش بود رطوبت باشه

  11. ویونا می گوید

    سلام ما گل آنتریوم قرمز داریم.نوک ررگاش یواش یواش قهوه ای و زرد شد.دو تا از برگاش کلا نابود شد.گلی که داده بودم خشک شده..ولی اون قسمت زرد رنگ داخل گل دونه هاش درشت شده..اول به زرد تیره و الان به نارنجی تغییر رنگ داده.و در طول این اتفاقات یه برگ جدید از وسط درومده.من اصلا بی آب نزاشتمش…بنظرتون چرا گلش اینجوری شده؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      زرد شدن برگ میتونه به دلیل رطوبت بالا، سرما و یا آبیاری بیش از حد باشه
      آبیاری باید زمانی انجام بشه که سطح خاک خشک شده و آبیاری زیاد برای گیاه مضر هست

  12. پریزاد می گوید

    سلام ازاینکه اطلاعاتتون رودرموارد نگهداری گلها دراختیار میگذارید سپاسگزارم.

  13. زهرا می گوید

    سلام وقتتون بخیر برگهای گل آنتریوم من از سر برگ خشک شده قهوه ای ودروش زدرشده حالت سوختگی داره و یکسری خز هم از همون ابتدا که روی گلدان بود رو من برداشتم گفتم شاید از اون باشه میشه لطفاراهنماییم کنید چکار کنم وبرگ های خراب شده رو باید از کجا بکنم؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      حتما ابیاری زمانی باشه که خاک خشک شده و چک کنید که کف گلدون سوراخ زهکش داشته باشه
      برگ های بیمار را از پایین ساقه جدا کنید و از یک سم قارچکش-باکتری کش طبق دستور روی بسته ی آن استفاده کنید

  14. مژگان می گوید

    گل آنتریوم من مرتب گل میکنه ولی گل هاش کوچیک شده اند و از یک حدی بیشتر رشد نمی کنند ، اون رنگ قرمزی که قبلا داشتند رو هم دیگه ندارند صورتی و سبز و ریز هستند گلاش ، علتش چیه؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      ممکن هست به دلیل کمبود عناصر غذایی خاک باشه. از کودهای پتاس بالا برای تقویت گیاه استفاده کنید

  15. پرهام می گوید

    با سلام من یک گل آنتوریم دارم برگ هاش خوب هستن اما گل نمی ده

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      سلام
      گل ندادن آنتوریوم بیشتر به شرایط نگهداری شما مربوط میشود. اگر نور محل نگهداری گیاه کم هست اون رو زیاد کنید، رطوبت اطراف گیاه رو هم زیاد کرده و از یک کود پتاس بالا برای تقویت گیاه استفاده کنید

  16. مهناز شیرافکن می گوید

    سلام وقت بخیر… گل انتوریوم من یکی از گلاش باز نمیشه با اینکه بزرگه ولی یکی از گلها باز نمیشه وچند تا از برگهای پایینی زرد شدن علتش چیه؟؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      باز نشدن گل ها میتونه به دلیل کمبود رطوبت باشه و زرد شدن برگ پایینی هم میتونه به دلیل آبیاری زیاد، نبود زهکش کف گلدان و حتی وجود آفات و بیماری باشه

  17. مهدی می گوید

    سلام به همه. خواستم یه پیشنهاد بکنم. من آنتوریوم قرمز و سفید دارم. آنتوریوم سفیدم اصلا ناز نمیکنه و خیلی خوب رشد میکنه ولی قرمز زیاد نه. توی یه گلدون هستند.اگر مبتدی هستید آنتوریوم سفید بخرید.

  18. هاشمی می گوید

    من گل آنترویوم دارم ولی گلهای جدید رنگی نیست وبیشتر سبز مونده مشکلش چیه .من آنترویوم گل صورتی وگل سفید دارم

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      سبز شدن گلهای آنتوریوم در اکثر موارد به دلیل کمبود نور هست بنابراین گیاه رو به یک مکان پرنورتر اما با نور غیر مستقیم انتقال بدین

  19. فرود می گوید

    احسنت،عالی

  20. نوید می گوید

    با سلام من برای اولین بار از سایت شما سفارش خرید دو گلدان رو انجام دادم . میخواستم از شما کمال تشکر رو داشته باشم بابت برخورد حرفه ای و خوب شما . امیدوارم خداوند به کسب و کار شما برکت عطا کنه . آرزوی بهترین هارو دارم . و چقدر خوبه که آدم شغلی داشته باشه که در خوشحالی مردم شریک بشه . 🙏🏻🌻

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      همراهِ گُل‌سِتانی سلام
      خیلی خوشحالیم که پیام رضایت شما رو میبینیم
      ممنون از انتخاب تیم گُل‌سِتان برای خریدتون

  21. سابر می گوید

    سلام
    گیاه من الان چند ماه هست که برخی از برگهاش خشک شده، البته نه کاملا خشک و فقط تیکه هایی از برگ خشک شده، هرچی صبر کردم به اندازه ای برسه که خودشون بیفتن اما نیفتادن، درضمن همزمان گیاه رشد هم داره و میکنه و برگهای جدید داره، می خواستم ببینم اگه این برگهای نیمه خشک شده رو هرس کنم مشکلی نداره؟ و اینکه برای هرس کردن برگهارو از کجا ببرم؟ از انتهای ساقه برگ و قسمت نزدیک به بدنه و ساقه اصلی گیاه خوبه؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      همراه گل‌سِتانی سلام
      برای رشد بهتر آنتوریوم برگ و گل های خشک رو از انتهای ساقه ببرید.
      و برای سرحال نگهداشتن آنتوریوم بهتر هست که هر روز برگ های گیاه رو غبارپاشی کنید تا رطوبت مورد نیاز گیاه تامین شود.

  22. انوشا می گوید

    سلام. من تقریبا دو هفته پیش انتوریوم رو تهیه کردم. چند روز پیش گلهاش شروع کرد به خشک شدن. ولی برگ ها سالمه و به نظر نمیاد مشکل آبدهی یا نور داشته باشه. برای گلدهی دوباره چه کار باید بکنیم؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      همراه گل‌سِتانی سلام
      برگ و گل های خشک رو از روی گیاه جدا کنید و دور بریزید، حتما هر روز برگ های گیاه رو غبارپاشی کنید.
      برای گلدهی می تونید از کود پتاس بالا استفاده کنید.

  23. محمدحسن می گوید

    سلام
    من چند وقتی هست توی خاک گلدون موجودات خیلی ریز سفید و شیری رنگ میبینم، فقط هم توی خاک هستن نه روی برگ و خود گیاه، خاک رو هم یه بار عوض کردم، یه مدت نبودن ولی دوباره پیداشون شده، میخواستم بدونم نیاز هست از سم یا چیزی استفاده کنم؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      همراه گل‌سِتانی سلام
      تشخیص نوع حشره و آفت فقط با دیدن عکس امکان پذیر هست ولی اگر جمعیت این حشره زیاد هست، دو تا سه مرحله از سموم حشره‌کش استفاده کنید.

  24. اسیه حسینی می گوید

    سلام .انتریوم من توی گلدان خاکی هست که کاملا شیشه ای هست برام هدیه اوردن واز پشت گلدان میتونم ریشه هاشو حتی ببینم الان با دو بار ابیاری همه برگ هایش وسط یا نوکش لکه قهوه ای افتاده و بعضی گل هاش سوخت و خشک شد خواهش میکنم راهنمایی کنید مشکل کار کجاست .ایا به خاطر جنس گلدانش هست که ریشه هاش معلومه و از پشت شیشه نور میخوره؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      همراه گل‌سِتانی سلام
      مشکلی از بابت کاشت گیاه در گلدان شیشه ای نیست فقط باید شرایط نگهداریتون رو اصلاح کنید.
      آبیاری هفته ای یکبار، غبارپاشی روزانه برگ ها و نور متوسط.
      حتما هم برگ و گل های خشک رو از روی گیاه جدا کنید و دور بریزید.

  25. ۱۲۳ می گوید

    خیلی عالی , پر محتوا و مفید

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      همراه گُل‌سِتانی سلام
      خیلی خوشحالیم که بلاگ های گُل‌سِتان رو برای مطالعه انتخاب کردید
      ممنون از انتقال حس خوبتون به ما.

  26. بهار می گوید

    سلام خسته نباشید انتریوم من یکی از گل هاش خشک شده و برگش هم یکیش حالت سوخته پیدا مرده چکار کنم ؟؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      همراه گل‌سِتانی سلام
      خشک شدن گل های آنتوریوم طبیعی هست؛ یعنی به مرور زمان گل های گیاه خشک شده و باید جداشون کنید تا گیاه مجدد گل های جدید بدهد.
      خشک شدن برگ های گیاه هم می تواند به دلیل کمبود رطوبت محیطی باشد که حتما باید رطوبت محیطی رو زیاد کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.