خرید گیاه آپارتمانی با تضمین کیفیت و ارسال رایگان

روش نگهداری گیاه آستارانتیا ستاره گون (Astrantia Major Red)

زمان مطالعه: 8 دقیقه

معرفی آستارانتیا ستاره گون

اسم این گیاه زیبا از کلمه لاتین aster  به معنی ستاره گرفته شده است. آستارانتیا برای محیط خارجی منزل، مثل باغچه‌ها مناسب است. گل‌های زیبا و خوش رنگ آن باعث شده که او واقعا مثل یک ستاره در هر فضایی بدرخشد!
نام علمی آن Astrantia major Hadspen blood میباشد.

گُل‌سِتان | گل فروشی آنلاین | سفارش آنلاین گل | گیاه آپارتمانی


نگهداری از آن خیلی پیچیده نیست. فقط باید آن را در یک محیط پر نور قرار دهید و خاک آن را از اوایل بهار تا پاییز همیشه مرطوب نگه دارید. باد شدید به آستارانتیا آسیب می‌زند. پس بهتر است آن را در محیطی قرار دهید که از وزش باد در امان باشد. آستارانتیا برای زنبور ها بسیار جذاب است! پس اگر قصد نگهداری از آستارانتیا را دارید، باید میزبان زنبور ها هم باشید.
اگر در آپارتمان ساکن هستید، می توانید با خرید گلدان گل طراوت را در فضای خانه بیاورید.
با گُل سِتان همراه باشید تا روش نگهداری گیاه آستارانتیا ستاره گون را بدانید

شرایط نگهداری

شناخت گیاه آستارانتیا

 نور و دما

آستارانتیا برای رشد به نور کامل خورشید نیاز دارد. البته فراموش نکنید که در چنین شرایطی باید آبیاری مرتبی نیز داشته باشد.
البته جای نگرانی نیست، چون آستارانتیا گیاه تطبیق پذیری است و می‌تواند در سایه نیز رشد خوبی داشته باشد.

شرایط ایده‌آل این است که آستارانتیا را در نقطه‌ای قرار دهید که در ساعاتی از روز، نور کافی را دریافت می‌کند و در باقی روز سایه کمی نیز دارد. داشتن سایه برای این گیاه ضروری است، چون مانع از سوختن برگ‌های آن می‌شود.
آستارانتیا می‌تواند سرمای شدید زمستان و سایر شرایط دشوار محیطی را تحمل کند، اما هوای گرم و مرطوب برای آن خوشایند نیست. در واقع ترکیب رطوبت و گرمای شدید برایش مشکل ساز است.

آبیاری

این گیاه برای بقا و جلوگیری از بیماری‌های مختلف، به داشتن خاکی مرطوب نیاز دارد. مطمئن شوید که در فصل‌های گرما گیاه را به خوبی آبیاری می‌کنید. دفعات آبیاری را در طول تابستان‌های گرم افزایش دهید. در غیر این صورت آستارانتیا سریعا پژمرده خواهد شد.

به عبارت دیگر، باید همیشه خاک آستارانتیا را مرطوب نگه دارید، چون آن نمی‌تواند دوره طولانی خشکی را تحمل کند و معمولا از بین خواهد رفت. پس بدون شک داشتن خاکی با زه‌کشی مناسب برای آن ضروری است.

خاک و کوددهی

آستارانتیا در خاک رس غنی همراه با ترکیبات مخصوص گیاهان آپارتمانی رشد چشمگیری دارد. علاوه بر این، خاک آن باید کمی اسیدی نیز باشد.
از زه‌کشی مناسب خاک غافل نشوید، خاک باید آب را به خوبی از خود عبور دهد. به طوری که گیاه در خیسی راکد خاک قرار نگیرد.

برای افزایش مواد معدنی خاک به آن برگهای خشک شده،کمپوست و یا دانه قهوه اضافه کنید و برای بهینه کردن رشد گیاه، بهتر است سطح خاک را با کمپوست و یا مالچ‌های طبیعی بپوشانید تا رطوبت در خاک باقی بماند. سالی یک الی دو بار برای تقویت گیاه از کود متعادل استفاده کنید.
دانه‌های قهوه علاوه بر غنی کردن خاک، باعث افزایش میزان اسیدی بودن آن نیز می‌شوند.

خدمات باغبانی در محل، اعزام سریع باغبان گل و گیاه | گُل‌سِتان

هرس کردن و گل دهی

شکوفه‌ آستارانتیا در اواسط تابستان ظاهر می‌شود و معمولا همراه با این فصل پایان می‌یابد. گل آستارانتیا گرد، پهن و معمولا ترکیبی از رنگ صورتی و سفید است.
این گلهای زیبا به صورت دسته‌هایی متراکم توسط برگچه‌هایی گل مانند احاطه شده‌اند. شکل خاص این گلها، باعث شده تا یادآور شعله آتش و یا یک ستاره پرنور باشند.
برای اینکه گیاه را تحریک کنید که در تابستان هم گل بدهد، باید به محض اینکه شکوفه‌ها شروع به پژمرده شدن کردند، آن ها را از گیاه جدا کنید. این کار را با قیچی و یا ابزار مخصوص باغبانی انجام دهید.

آستارانتیا گیاهی بسیار پرکار بوده و شخصا برای خود گرده افشانی می‌کند. پس اگر می‌خواهید از این کار جلوگیری کرده و در عین حال در آینده گلهای زیباتری داشته باشید، حتما طبق دستور بالا عمل کرده و گلها را قبل از افتادن جدا کنید.
حتی می‌توانید گل آستارانتیا را به عنوان گلی شاخه بریده در دسته گلهای خود استفاده کنید. چون عمر این گلها به طور طبیعی کوتاه است، بهتر است تا زمانی که هستند از آنها استفاده کنید! آنها در گلدان نیز جلوه بسیار زیبایی خواهند داشت.
اگر هنوز با گلهای شاخه بریده آشنایی ندارید مطلب اسم انواع گل طبیعی شاخه بریده با عکس را مطالعه کنید.

فیکوس الاستیکای شرابی در گلدان طلایی
978,000 تومان
مانسترا غول پیکر
19,000,000 تومان
فیکوس بلک در گلدان مواد آلی سفید
827,000 تومان
لوتوس سه تایی
679,000 تومان
زامیفولیا بلک سه قلاف
645,000 تومان

آفات و بیماری ها

خوشبختانه آستارانتیا به طور جدی از حضور آفات و یا ابتلا به بیماری‌ها رنج نمی‌برد.
اما ممکن است مورد حمله شته و حلزون قرار بگیرد. این آفات به برگ آستارانتیا بسیار علاقمندند. پس توصیه می‌کنیم به طور مرتب سلامت برگها را چک کنید.
اگر اوضاع وخیم‌تر شود، گیاه مورد حمله کپکهای آردی قرار خواهد گرفت.

تکثیر

این گیاه به روش کاشت بذر و تقسیم بوته تکثیر پیدا میکند و بهتر است در اوایل پاییز یا بهار انجام شود.

موارد مصرف

آستارانتیا یکی از زیباترین گلها برای سنگفرش کردن باغچه است. آن را در زیر درختها، حاشیه باغچه و نزدیکی پله‌ها بکارید تا زمین را بسیار زیباتر کند.
آستارانتیا یک گل شاخه بریده بسیار مقاوم نیز هست و می‌تواند نقش مهمی در دسته گل‌های شما ایفا کند.
ریزوم و ساقه این گیاه نیز در تهیه دارو برای مقاصد پزشکی پرمصرف هستند.
جالب است بدانید از روغن استخراج شده از این گیاه در ترکیبات شربت معده استفاده می‌شود.
از برگ‌های خشک شده آستارانتیا در ترکیب داروهای گیاهی به عنوان محرک دستگاه گوارش و برای کمک به سیستم هضم غذا استفاده می‌شود.

سمی بودن

این گیاه برای کودکان و حیوانات خانگی بی خطر است.

حرف پایانی

در این مطلب سعی کردیم همه آنچه در مورد روش نگهداری گیاه آستارانتیا ستاره گون لازم است بدانید را برای شما تشریح کنیم، چنانچه مطلبی ناگفته مانده است و یا پرسشی در ذهن شماست که نیاز به مشاوره تخصصی روی گیاه خود دارید، می‌توانید سوالات خود را از طریق ارتباط با مشاوره گیاه پزشکی گُل‌سِتان مطرح نمایید. کارشناسان باتجربه گیاه‌پزشکی ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند. گیاه پزشکان مشکل شما را بررسی می‌کنند و در صورت نیاز غذای گیاه (کود)، سم و سایر ملزومات گیاه را برای شما ارسال خواهند کرد. ضمن اینکه اگر زمان یا تخصص کافی برای رسیدگی به گیاه خود را ندارید، می توانید از خدمات باغبانی در منزل گُل‌سِتان (اعزام باغبان و گیاه پزشک به محل شما) استفاده کنید تا متخصصین ما با ابزار مورد نیاز شما در محل شما حضور یابند و خدماتی مانند تشخیص بیماری، علت عدم رشد، تعویض خاک و گلدان، سم پاشی، کوددهی و یا حتی کاشت و … را به شما ارائه دهند.

خرید گیاه و گل آپارتمانی آنلاین - تحویل رایگان 4ساعته | گُل‌سِتان

سوالات پرتکرار شما درباره روش نگهداری گیاه آستارانتیا ستاره گون

آیا آستارانتیا برای سگ‌ها سمی است؟

این گیاه برای سگ‌ها یا سایر حیوانات خانگی سمی است است و بهتر است حیوان خانگی خود را از این گیاه و گل‌هایش به طور کامل دور نگه دارید. گفتنی است میزان سمی بودن این گیاه بسیار بالاست و حتی می‌تواند کشنده نیز باشد.

آستارانتیا چه زمانی گل می‌دهد؟

آستارانتیا تایم گل‌دهی طولانی دارد و می‌تواند از اوایل تابستان تا اواسط پاییز گل بدهد. جالب است بدانید گل‌های آستارانتیا برای گل‌آراها بسیار محبوب هستند و معمولا در دسته‌گل‌های عروسی یا سایر طراحی‌ها استفاده می‌شوند؛ این گل‌ها همچنین به عنوان گل شاخه بریده نیز استفاده شده و خوبی آن‌ها در این است که ماندگاری بالایی دارند.

آیا پرورش آستارانتیا از طریق بذر ممکن است؟

بله، بذرهای آستارانتیا در خاک مرطوب بهترین عملکرد را دارند و اگر به‌صورت گروهی کاشته شوند منظره‌ای زیبا و پر گل را ایجاد می کنند. بذر آسترانتیا برای رویش نیاز به یک دوره سرما دارد تا خواب آن‌ها شکسته شده و شروع به جوانه زدن کند. ازاین‌رو بهترین زمان برای کاشت این گیاه در اواخر پاییز است تا در این مدت بذر یک دوره سرما را سپری کرده و آماده جوانه زدن شود. جوانه‌ها در بهار رشد خود را شروع کرده و رویش خود را آغاز خواهند کرد. جالب است بدانید هر چقدر بذر آستارانتیا پیرتر باشد جوانه زدن آن بیشتر طول خواهد کشید.

چرا آستارانتیا گل نمی‌دهد؟

آستارانتیا رطوبت را دوست دارد و برای رشد و نمو نیاز به خاکی دائما مرطوب دارد. براین‌اساس اگر خاکی که آستارانتیا در آن رشد می‌کند خیلی خشک باشد، گیاه تمرکز خود را روی حفظ رطوبت و تامین نیاز برگ‌هایش می‌گذارد و در نتیجه توانایی آن برای گل دادن ضعیف خواهد شد.

چگونه می‌توان کاری کرد تا گل‌های شاخه بریده آستارانتیا بیشتر باقی بمانند؟

اگر می‌خواهید عمر گل‌های شاخه بریده آستارانتیا را بیشتر کنید، ظرفی که شاخه گل‌های خود را در آن‌ها قرار داده‌اید را بین یک چهارم تا نصف آن پر از آب ولرم کنید سپس غذای گل را با نسبت مناسب به آن اضافه کنید. (غذای گل به جلوگیری از رشد باکتری‌ها کمک می کند) به‌این‌شکل ماندگاری گل‌های شاخه بریده آستارانتیا بیشتر خواهد شد. دراین‌باره نکاتی که باید به آن توجه داشته باشید این است که ظرفی که گل‌ها را در آن نگهداری می‌کنید تمیز و شسته باشد. همچنی سعی کنید گل را در جایی به دور از نور مستقیم خورشید، وسائل گرمایشی، سوز سرما یا ظرف میوه قرار دهید.

آستارانتیا گیاهی آفتاب دوست است یا سایه دوست؟

آستارانتیا ترجیح می‌دهد در نوری غیرمستقیم و روشن زندگی کند، بااین‌حال اگر ساعات کمی از روز را در آفتاب و ساعاتی را در سایه باشد هم مشکلی ندارد. نکته مهمی که دراین‌باره لازم است بدانید این است که آفتاب شدید و دائم می‌تواند باعث سوختن برگ‌های آستارانتیا و آسیب به آن شود.

چطور آسترانتیا را تکثیر کنیم؟

آسترانتیا را می‌توانید از طریق تقسیم ریشه تکثیر کنید. برای این کار با یک قیچی استریل شده وسط گیاه را برش دهید و سعی کنید بین نقاط در حال رشد فاصله بیندازید. سپس هر کدام از بخش‌ها را جداگانه بکارید. برای انجام اینکار می‌توانید کل گیاه را از خاک خارج کرده و سپس آن تقسیم کنید یا اینکه فقط به بیرون آوردن نیمی از ریشه که کار ساده‌تری است بسنده کنید.

آستارانتیا به چه نوع خاکی احتیاج دارد؟

گل آستارانتیا در خاک سنگین و مرطوب رشد می‌کند؛ ازاین‌رو بهترین ترکیب خاک برای این گیاه شامل مقدار زیادی از مواد آلی مثل کمپوست خانگی‌ و کود خوب پوسیده‌شده یا خاک برگ است.

چرا برگ‌های آسترانتیا زرد می‌شود؟

دلایل مختلفی برای زرد شدن برگ‌های آستارانتیا وجود دارد که مهم‌ترین آن‌ها نور بیش‌ازحد خورشید است؛ به‌طوری‌که اگر این گیاه بیش‌ازحد در معرض نور مستقیم باشد دچار سوختگی برگ می‌شود. علاوه‌بر این مورد دمای بیش‌ازحد محیط یا کوددهی بیش‌ازحد نیز می‌تواند باعث زرد شدن برگ‌های آستارانتیا شود.

آیا باید آسترانتیا را هرس کرد؟

بستگی به خودتان دارد، شما می‌توانید پس از پایان گل‌دهی آسترانتیا با قطع شاخ و برگ‌های قدیمی آن تا نزدیکی زمین آسترانتیا خود را به تولید شاخ و برگ‌های تازه و گل‌های جدید ترغیب کنید.

1 نظر
  1. نرگس می گوید

    مفید و کاربردی. خیلی متشکرم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.