خرید گیاه آپارتمانی با تضمین کیفیت و ارسال رایگان

تاریخچه، خواص و روش نگهداری گیاه برگ بو (bay tree)

زمان مطالعه: 9 دقیقه

معرفی برگ بو

گیاه برگ بو که اصالتا متعلق به مدیترانه است، گیاهی است که فارغ از دوره و زمان همیشه محبوب بوده و به همین دلیل پیشینه قوی هم دارد.
اجازه بدهید داستانی را برایتان تعریف کنیم:
در یونان باستان افسانه ای هست به نام دافنه و آپولو.
دافنه یک حوری زیبا بود که در یک کوهی زندگی می‌کرد. آپولو عاشق دافنه می‌شود اما دافنه نه.

اینجا بود که دافنه از گایا ( مادر زمین) درخواست میکند که در زمین راهی برای دافنه باز کند تا او به مکان اصلی خود برگردد و از پیش آپولو برود.
دافنه رفت و گیاه برگ بو را که آپولو برای او برده بود تنها گذاشت. وقتی آپولو متوجه فرار دافنه شد، برای تسکین دادن غم خود شروع کرد و از برگ‌های درخت برگ بو برای خود تاج گل‌های متعددی ساخت.
به همین دلیل در تاریخ یونان، تاج گل ساخته شده از برگ بو اهمیت و ارزش بسیار زیادی دارد. این نماد تا روم هم رفته و در بین رومی‌ها هم نمادی از جاودانگی، پیروزی و ثروت است.

گُل‌سِتان | گل فروشی آنلاین | سفارش آنلاین گل | گیاه آپارتمانی

اما علاوه بر این داستان زیبا، ما عاشق بوی برگ‌های درخشان این گیاه هستیم.
اگر دوست دارید گیاهان معطر بیشتری رو بشناسید مطلب گل و گیاهان معطر آپارتمانی رو هم بخونید.
و البته خوشبختانه باید بگوییم که این برگ‌ها خوراکی هستند! چند برگ بو را به همراه ادویه کاری و سایر ادویه ها به غذای خود اضافه کنید و از عطر و طعم آن لذت ببرید.
اگر هنوز از انتخاب این گیاه مطمئن نشدید، باید بگوییم که برگ بو اصلا به مراقبت خاصی نیاز ندارد و به راحتی 15-10 سال عمر می‌کند، آیا هنوز هم در انتخاب این گیاه شک دارید؟!
اگر قصد خرید گل و گیاه آپارتمانی دارید قبل از خرید،می‌توانید با مشاورین خرید آنلاین گیاه صحبت کنید تا با توجه به نیاز شما و شرایط منزلتان بهترین گیاهان ممکن را به شما پییشنهاد دهند.

روش نگهداری

نور

برگ بو عاشق نور خورشید است ولی در سایه هم به خوبی رشد می‌کند و بهتر است از آفتاب شدید و مستقیم به دور باشد. بهترین جا برای زندگی برگ بو مکانی است که نور کاملی در طول روز به آن برسد اما این نور غیر مستقیم و فیلتر شده باشد. نور مستقیم، طولانی مدت و شدید می‌تواند باعث سوختن این گیاه شود.

اگر می‌خواهید از برگ بو در داخل خانه نگهداری کنید، بهتر است آن را در فصل زمستان نزدیک پنجره‌ای نورگیر قرار دهید. از قرار دادن گلدان برگ بو در نزدیکی دستگاه‌های سرمایشی/ گرمایشی بپرهیزید.
گیاه برگ بو می‌تواند زمستان را در بیرون از خانه سر کند اما باید مراقب باشید که آن را در جایی قرار دهید که از شر باد‌های شدید و سرد امان باشد و در پناه جایی مثل دیوار یا درختان دیگر قرار گرفته باشد. بادهای شدید و سرد می‌توانند باعث از بین رفتن برگ‌های این گیاه شود.
برگ بویی که در خارج از خانه قرار دارد، نیازمند نور کامل تا کمی سایه است. در مناطقی با تابستان‌های گرم و خشک، کمی سایه مطلق در بعدازظهر برای گیاه مطلوب خواهد بود.

روش نگهداری گیاه برگ بو

آبیاری

ریشه برگ بو کوتاه و کم عمق است و به همین علت آبیاری منظم گیاه در ایام خشک سال ضروری است. هنگام جدا کردن علف‌های هرز یا هرگونه فعالیت باغبانی دیگری در اطراف گیاه، مواظب باشید به ریشه‌های آن آسیبی نزنید.
آبیاری برگ بو باید منظم انجام شود، اما همیشه اجازه دهید بین هر بار آبیاری خاک تقریبا خشک شود، زیرا بدین شکل از فاسد شدن ریشه جلوگیری می‌کنید. با فرا رسیدن فصل خفتگی، گیاه وارد دوران رکود شده و ممکن است کمی از برگ‌های خود را از دست بدهد؛ اجازه ندهید گیاه در این دوره کم‌آبی (خشکی) را برای مدت طولانی تحمل کند.

برای آبیاری برگ بو باید به خاک این گیاه دقت کنید. هر زمان چند سانت بالایی خاک برگ بو خشک شده بود زمان آبیاری مجدد این گیاه فرا رسیده است. آب را باید تا جایی ریخت که اضافه آن از زیر گلدان خارج شود. مراقبت باشید که آب خارج شده با گلدان در تماش نباشد و گیاه در آب نماند زیرا باعث می‌شود ریشه‌های گیاه آسیب ببیند.
در مقابل هیچ‌گاه اجازه ندهید که خاک گیاه کاملا خشک شود زیرا این مساله نیز می‌تواند به گیاه آسیب بزند.

دما و رطوبت

در مناطق سردسیری، با آمدن فصل زمستان باید گلدان گیاه را به داخل خانه منتقل کنید. توجه داشته باشید که ممکن است کمی با نگهداری برگ بو در داخل خانه مشکل پیدا کنید، چون رطوبت هوای داخلی خانه برای گیاه کم است. نشانه کمبود رطوبت، ریزش برگهاست. در این شرایط از برگ‌های ریخته شده در آشپزی استفاده کرده و پس از آن، گیاه را مرتبا با آب اسپری کنید.

خدمات باغبانی در محل، اعزام سریع باغبان گل و گیاه | گُل‌سِتان

خاک

این گیاه خیلی به نوع خاک حساس نیست، اما بسیار به مناسب بودن زه کشی آن حساس است.
اگر می‌خواهید گلدان آن را عوض کرده و یا به زمین منتقل کنید، گیاه را در عمقی یکسان با عمق خاک گلدان اصلی بکارید. گلدان مناسب برای برگ بو، گلدانی است که دارای حفرات زه کشی متعددی باشد.

هرس کردن

اگر برگ بو را بدون هرس کردن رها کنید، می‌تواند به راحتی به ارتفاعی بیش از 18 متر برسد! البته جای نگرانی نیست، چون درخت‌هایی که در گلدان کاشته شده و یا مرتبا هرس می‌شوند، هرگز به چنین ارتفاعی نخواهند رسید
برای اینکه برگ بوی گلدانی خود را قابل حمل نگه دارید، به وسیله هرس کردن اجازه ندهید بیش از 1.5 متر رشد کند. در واقع برگ بو به دو علت اساسی هرس می‌شود : کنترل کردن اندازه و ساختن ظاهری زیباتر.

هرس کردن معمولا در فصل بهار صورت می‌گیرد، درست زمانی که بخش‌های جدید گیاه نمایان می‌شوند. دست شما در این کار کاملا باز است؛ می‌توانید درخت خود را تا حد ممکن کوچک کرده و یا طبق سلیقه خود آن را بیارید.

اگر گیاه از سپری کردن زمستانی سرد آسیب ببیند، برگ‌های آن قهوه‌ای و خشک خواهند شد. معمولا برگ بو مجدد در بهار خود را ترمیم می‌کند. اما اگر با آمدن بهار نشانه‌های نابودی را در گیاه دیدید، ساقه را تا محل آسیب دیده ببرید تا با بخشی جدید جایگزین شود. در موارد شدیدتر، ساقه را حدود 15 سانتی متر کوتاه کنید تا گیاه فرصت کافی برای ترمیم خود پیدا کند.

فیکوس الاستیکای شرابی در گلدان طلایی
978,000 تومان
مانسترا غول پیکر
19,000,000 تومان
فیکوس بلک در گلدان مواد آلی سفید
827,000 تومان
لوتوس سه تایی
679,000 تومان
زامیفولیا بلک سه قلاف
645,000 تومان

کوددهی

برگ بو گیاهی با رشد آرام است، به همین علت به دریافت میزان بالای کود نیاز ندارد. به طور کلی اغلب گیاهانی که در گلدان هستند، به کوددهی برای تقویت خود نیاز دارند.
به برگ بوی گلدانی از بهار تا اواسط تابستان کود بدهید.

کود منتخب شما باید کودی ملایم و طبیعی (مانند غذای ماهی) باشد.این کار همچنین سبب تازه شدن سطح خاک گیاه می‌شود. مواظب باشید در طی کوددهی، آسیبی به ریشه کم عمق گیاه وارد نکنید.
اگر برگ بو را در گلدان کاشته اید، باید در بهار به آن کود مناسب بدهید. کمی کود گیاهی به آن اضافه کنید و آن را خوشحال و باطراوت کنید.

کاشت و تعویض گلدان

برگ بو می‌تواند برای سالها در گلدان سالم و زیبا باقی بماند. برای اینکه بتوانید اندازه آن را کنترل کنید، بهتر است از گلدان‌های کوچک استفاده کنید. فقط مطمئن شوید پایه ( ریشه و تنه ) گیاه فضای کافی برای رشد دارد، طوری که در اثر وزش باد در هوا معلق نشود!

یک گلدان 60 سانتی متری برای گیاهی با ارتفاع 1.5 متر مناسب است. بهترین رشد برگ بو، پس از استقرار ریشه‌اش در گلدان جدید صورت می‌گیرد، حتی مشکلی نیست که ریشه‌های آن کمی از گلدان بیرون بزنند. نیازی نیست بیشتر از 5 سال یکبار گلدان برگ بو را عوض کنید.

آفات و بیماری ها

در اغلب موارد، برگ بو گیاهی بدون آفت است؛ حتی از آن برای راندن حشرات از سایر گیاهان نیز استفاده می‌شود. با این وجود گاهی شپشک می‌تواند برای برگ بو دردسر ایجاد کند. انواعی از بیدها نیز هستند که در بین دو برگ گیاه تخم گذاری کرده و آنها را با پوششی نرم به هم می‌چسباند. اگر دیدید دو برگ گیاه به هم چسبیده است، آنها را به آرامی جدا کرده و تخم‌های بید را از سطح آنها پاک کنید.

خواص برگ بو

در طب سنتی برگ بو برای جوانسازی پوست و مو و تقویت معده و دستگاه گوارش، روغن برگ آن برای ماساژ پیشانی مواقع میگرن و سردردو کاهش استرس و اضطراب و… مفید است.

سمی بودن

این گیاه در صورتی که مقدار کمی توسط حیوانات خورده شود کشنده نیست و خطر جدی ندارد اما ممکن است باعث دل‌درد یا تهوع در حیوانات شود. در صورتی که حیوان شما برگ بو را بخورد بعد از چند روز خوب می‌شود اما ممکن است در این فاصله کمی اذیت شود و شاید لازم باشد به یک دامپزشک مراجعه کنید.

مروری سریع بر برگ بو

نام علمی : Laurus nobilis
نام رایج : برگ بو / پیرامید
نوع گیاه : همیشه سبز / مناسب فضای بیرونی
سمی بودن : سمی نیست
زمان گلدهی : اواخر بهار تا اوایل تابستان
نوع خاک : کاملا زه کشی شده، اغلب انواع خاک.
رنگ گل : زرد کمرنگ
خواستگاه : مدیترانه
دشواری نگهداری : آسان و کم دردسر

اگر سوالی هم در رابطه روش نگهداری گیاه برگ بو و یا گل و گیاهان‌تان در حال خشک شدن یا زرد شدن هستند، دارید می‌توانید زیر همین پست کامنت بگذارید تا کارشناسان متخصص گُل سِتان به شما پاسخ دهند.

حرف آخر

در این مطلب سعی کردیم همه آنچه در مورد روش نگهداری گیاه برگ بو لازم است بدانید را برای شما تشریح کنیم، چنانچه مطلبی ناگفته مانده است و یا پرسشی در ذهن شماست که نیاز به مشاوره تخصصی روی گیاه خود دارید، می‌توانید سوالات خود را از طریق ارتباط با مشاوره گیاه پزشکی گیاهان آپارتمانی گُل‌سِتان مطرح نمایید. کارشناسان باتجربه گیاه‌پزشکی ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند. گیاه پزشکان مشکل شما را بررسی می‌کنند و در صورت نیاز غذای گیاه (کود)، سم و سایر ملزومات گیاه را برای شما ارسال خواهند کرد. ضمن اینکه اگر زمان یا تخصص کافی برای رسیدگی به گیاه خود را ندارید، می توانید از خدمات گل و گیاه در محل گُل‌سِتان (اعزام باغبان و گیاه پزشک به محل شما) استفاده کنید تا متخصصین ما با ابزار مورد نیاز شما در محل شما حضور یابند و خدماتی مانند تشخیص بیماری، علت عدم رشد، تعویض خاک و گلدان، سم پاشی، کوددهی و یا حتی کاشت و … را به شما ارائه دهند.

خرید گیاه و گل آپارتمانی آنلاین - تحویل رایگان 4ساعته | گُل‌سِتان
آیا برگ‌های گیاه برگ بو قابل مصرف است؟

برگ‌های این گیاه کاملا ایمن و قابل مصرف است و می‌توان از آن به عنوان یک طمع دهنده در پخت غذا استفاده کرد. در مصرف این برگ‌ها باید دقت کنید زیرا برگ بو لبه‌های تیزی دارد و بهتر است قبل از سرو آن را از درون غذای خود خارج کنید و از آن تنها به عنوان یک طمع دهنده در زمان پخت استفاده کنید و خود برگ‌ها را مصرف نکنید.

فواید برگ بو چیست؟

برگ بو گیاهی درمانی و مفید است که می‌توان از برگ‌های آن به عنوان یک طمع دهنده غذا در زمان پخت یا حتی برای درست کردن یک دمنوش خوب استفاده کرد.
برگ بو منبعی از ویتامین A، ویتامین C، آهن، پتاسیم، کلسیم و منیزیم است. تحقیقات مختلفی وجود دارد که ثابت می‌کند برگ بو می‌تواند در درمان میگرن مورد استفاده قرار بگیرد همچنین برگ بو حاوی آنزیم‌هایی است که می‌تواند هضم غذا را سریع‌تر کند و در التیام سوءهاضمه کمک کند.

چرا برگ‌های برگ بو زرد می‌شود؟

یکی از مهم‌ترین دلایل زرد شدن برگ بو کمبود مواد معدنی است. کلروز آهن اتفاقی است که درخاک‌های قلیایی و یا در گیاهی با ریشه آسیب دیده رخ می‌دهد و گسترش پیدا می‌کند. در این حالت لبه برگ‌های گیاه شما رو به زردی می‌رود و این زرد شدن در تمام برگ شروع به گسترش می‌کند در حالی که رگ‌برگ‌ها کماکان سبز باقی مانده است.
گیاهی که آب بیش از حدی دریافت کرده باشد ریشه‌های آن پوسیده می‌شود و نمی‌تواند منابع غذایی را از خاک دریافت کند. همچنین خاکی که قلیایی باشد مواد معدنی کمتری دارد. با اصلاح روش‌های آبیاری می‌توانید ریشه گیاه را نجات دهید و با اضافه کردن کمی سولفور یا پیت ماس می‌تواند سطح pH خاک را اصلاح کنید.

چرا برگ بو چروکیده می‌شود؟

اگر برگ‌های گیاه برگ بو شما پیچ خورده، فر یا چروک می‌شود احتمالا باید به دنبال آفتی در گیاه خود بگردید.
آفت‌هایی وجود دارند که می‌توانند به گیاه شما بچسبند و شیره گیاه شما را بنوشند و این اتفاق معمولا در فصل تابستان بیشتر رخ می‌دهد. در این حالت گیاه شما زرد، چروکیده و لاغر می‌شود.
می‌توانید با کمک آفت‌کش‌های صنعتی گیاه خود را درمان کنید.

چرا برگ‌های برگ بو قهوه‌ای می‌شود؟

یکی از دلایل مرتبط با قهوه‌ای شدن برگ‌های بو، نور شدید خورشید است که باعث آفتاب سوختگی این گیاه می‌شود. عوامل جانبی دیگر مانند کم آبی، کوددهی زیاد، باد‌های شدید یا ریشه‌های آسیب دیده نیز می‌تواند این روند را تقویت و تشدید کند. تمامی این موارد باعث ایجاد استرس و آسیب به گیاه می‌شود که در نتیجه خود را با قهوه‌ای شدن برگ‌ها نمایان می‌کند.

چطور برگ بو را پر پشت کنیم؟

کلید پر پشت کردن گیاه برگ بو در یک هرس به موقع و اصولی است. این هرس باید در فصل رشد گیاه انجام شود و شاخه‌های خارج از شکل و نامرتب بریده شود تا گیاه بتواند مجددا رشد جدیدی را آغاز کند و به شکل مطلوب شما ادامه دهد.
فصل رشد گیاه برگ بو بهار و اوایل تابستان است بنابراین بهتر است شما این هرس کردن را در همین زمان انجام دهید تا گیاه دچار استرس یا شوک نشود. باید توجه کنید که ابزار هرس کردن بسیار مهم است و یک ابزار آلوده می‌تواند گیاه شما را بیمار کند یا حتی بکشد.

۱۷ نظرات
  1. مهناز می گوید

    برگ بودی من تمام برگهاش خشگ و زرد دارن میشن چی کار کنم

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      دلایل زیادی دارد اول از همه باید سطح برگ ها و خاک رو چک کنید که حشره یا آفتی نداشته باشد
      در مرحله بعدی دلیلش میتونه آبیاری نامناسب و کمبود عناصر غذایی خاکتون باشه. آبیاری زمانی باشه که سطح خاک خشکه و از آبیاری زیاد پرهیز کنید.الن هم که تو فصل رشدی گیاهان هستیم، میتونید کود سه بیست که حاوی عناصر ریز مغذی هم باشد (TE+) تهیه کرده و هر ماه به گیاه بدین

    2. حسین ذوالفقاری می گوید

      برگ بوی من یکباره در عرض یک روز تمام برگهای سبزش خشک شده آیا دوباره برگ می زند علت آن چیست ممنون

      1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

        دوست گُل‌سِتانی سلام
        با داشتن اطلاعات اندک از شرایط نگهداری گیاه نمی توان نظر کارشناسی دقیق داد
        ممکن هست گیاه دچار بیماری یا آفت شده باشه که در این صورت باید سمپاشی بشه
        اگر ریشه ها سالم باشند با فراهم کردن شرایط رشدی مناسب بله دوباره برگ خواهند داد

  2. حمزه می گوید

    با سلام
    مدتی است که برگهای درختچه خشک و خشکیدگی آن از نوک برگ شروع و به کنارها ها کشیده میشود.تمام موارد رعایت کامل میشود.

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      جهت چت کردن با کارشناس مشاوره گل و گیاه وارد لینک زیر شوید
      https://dr.golsetan.com

  3. ناشناس می گوید

    سلام از راهنمایی شما متشکرم وقتی برش زرد رخشک مشود چکار باید کرد چطور باید تکسیر شود سپاس

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      جهت چت کردن با کارشناس مشاوره گل و گیاه وارد لینک زیر شوید
      https://dr.golsetan.com

  4. اصغر روشان می گوید

    چگونه میتوانیم این گیاه را بکاریم

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      منظورتان رو دقیق متوجه نشدم.منظورتان روش تکثیر هست یا انتقال آن از گلدان به مکانی دیگر؟

    2. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      اگر منظورتان روش تکثیر هست با قلمه‌گیری از ساقه های یکساله تکثیر می شود

  5. اصغر روشان می گوید

    بسیارعالی ازشما کمال تشکر را دارم

  6. وحید می گوید

    سلام عرض ادب زمان مناسب برای تکثیر برگ بو چه زمانی هست؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      از بهار تا پاییز زمان مناسبی برای تکثیر برگ بو هست

  7. س.ق می گوید

    خیلی خوب بودوقابل استفاده.
    ممنون …ولی برای برگ بوی من که درباغچه کاشتم چندروزی است که مشکل خشک شدن برگ وبعضی ازشاخه هاش بوجودآمده ،علتش چیه؟اردیبهشت امسال کاشتم وخوب بودمرتب برگ میداد ولی امروزکلی برگ خشک ازش چیدم .

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      نگهداری برگ‌بو در مکانی که گرما و نور شدید دارد یکی از دلایل خشک شدن برگ ها هست. در مناطقی که تابستان های گرم و خشک دارد کمی سایه مطلق در بعدازظهر برای گیاه مطلوب خواهد بود.
      دلیل بعدی که باعث خشک شدن برگ این گیاه می شود آبیاری نامنظم مخصوصا در فصل های گرم سال هست.
      اگر خشک شدن برگ مربوط به شاخه خاصی هست، اون شاخه رو کلا کات کنید

      1. ناشناس می گوید

        شاخه های ریزهمه برگهاش خشکندولی بعضی سرشاخه هاش جوانه زده.
        ممنونم ازراهنمایی تون.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.