خرید گیاه آپارتمانی با تضمین کیفیت و ارسال رایگان

روش نگهداری گیاه کالاتیا اوربیفولیا (Calathea orbifolia)

زمان مطالعه: 8 دقیقه

کالاتیا اوربیفولیا

ظاهر کالاتیا اوربیفولیا زیبا نیست، بی نظیر است! این گیاه آپارتمانی تنوع زیادی دارد و در اندازه ها و رنگهای مختلفی موجود است.
به برگهای آن با دقت نگاه کنید. انگار یک نقاش حرفه ای با قلم مو آنها را نقاشی کرده است.
گیاهان کالاتیا بخشی از خانواده بزرگ گیاهان Marantaceae هستند؛ خانواده‌ای که از گیاهان گل‌دار مناطق گرمسیری (مانند آفریقا) تشکیل شده است. این گیاهان به داشتن برگ‌های سبز، رنگارنگ و پهن معروف هستند.
داشتن برگ‌های پهن و بزرگ، آن‌ها را به شکل موثری برای قرارگیری در مناطق کم‌نور بهینه می‌کند.

گُل‌سِتان | گل فروشی آنلاین | سفارش آنلاین گل | گیاه آپارتمانی

گیاهانی که به نور کمی برای رشد نیاز دارند، دارای برگ‌های بزرگی هستند تا بتوانند تا حد امکان نور خورشید را دریافت کرده و بهترین استفاده را از آن برای رشد خود بکنند. در طبیعت، همچین گیاهانی در جنگل و کنار تنه درختان یافت می‌شوند.

جالب است بدانید کالاتیا در روز برگهایش را برای جذب موثر نورخورشید کاملا باز می کند و در شب آنها را مجددا لوله می‌کند!

کالاتیا یک گیاه محبوب است که معمولا با هدف تزیین و دکور کردن محیط به کار گرفته می‌شود. بنابراین یک گیاه رایج و پرکاربرد در منازل و محیط‌های کاری است. کالاتیا از جمله گیاهانی است که نور غیرمستقیم خورشید را ترجیح می‌دهند؛ همین موضوع است که باعث شده کالاتیا به یک گیاه آپارتمانی ایده‌آل تبدیل شود.

به طور کلی گیاهان گونه کالاتیا به علت آسان بودن نگهداری، ظاهر زیبا و برگ‌های سبز همیشه درخشان خود سهم بزرگی از گیاهان رایج را از آن خود کرده‌اند.

اگر به دنبال گیاهی زیبا، رنگارنگ و گلدار هستید و درعین حال نور کمی داشته و در کل قصد ندارید خیلی با نگهداری از آن گیاه خود را به دردسر بیاندازید، کالاتیا انتخاب خوبی برای شما خواهد بود.
برگ‌ها‌ی زیبا، براق و سبز رنگ این گیاه  باعث شده که گیاه کالاتیا در تمامی لیست‌ های خرید گل و گیاهان آپارتمانی نقش مهمی را ایفا کند.   
در این مطلب میخواهیم درباره روش نگهداری گیاه کالاتیا اوربیفولیا اطلاعاتی در اختیارتان بگذاریم، پس با گُل سِتان همراه باشید.

شرایط نگهداری

نور

درباره روش نگهداری گیاه کالاتیا اوربیفولیا باید بدانید که چون در زیستگاهش در مناطق گرمسیری رشد میکند باید محیطی مشابه برای آن فراهم کنید.
به نور کافی و غیرمستقیم خورشید نیاز دارد. پس آن را در یک اتاق با نور کافی و سایه نسبی قرار دهید.
گفتیم که کالاتیا برای رشد، به نور درخشان اما غیرمستقیم خورشید نیاز دارد. این نیاز ناشی از طبیعت اصلی آنست؛ کالاتیا در سطح زمین جنگل رشد می‌کند، جایی که به دلیل وجود درخت‌های پر شاخ و برگ، نور کمی از خورشید به آن می‌رسد. در حقیقت، نور مستقیم خورشید باعث سوختن و یا رنگ پریدگی برگ‌های آن می‌شود.

رطوبت و دما

وقتی از نگهداری کالاتیا صحبت می‌کنیم، ناگزیر به یاد دما و رطوبت می‌افتیم. معمولا تمام مشکلات کالاتیا در دو فاکتور اصلی دما و آب خلاصه می‌شود. اگر آبیاری کافی نبوده، دمای مناسب نباشد و میزان رطوبت هوا پایین باشد، کالاتیا به مشکل برخواهد خورد.

اگر حواستان به میزان صحیح آبیاری و دمای مناسب اتاق هست، باید به سراغ رطوبت هوای محیط بروید. اگر این سه عامل را به خوبی رعایت کنید، کالاتیایی زیبا، سبز و باطراوت خواهید داشت. لابی، اتاق جلسات و اتاق‌های کوچک رطوبت بیشتری نسبت به سایر بخش‌های ساختمان دارند و چون معمولا نور غیرمستقیم خورشید را دریافت می‌کنند، می‌توانند مکان‌های بسیار مناسبی برای قرارگیری این گیاه دکوراتیو باشند. البته، گل‌خانه و راهروی خانه‌ها هم جای بدی برای کالاتیا نیست!

رطوبت برای این گیاه خیلی مهم است. پس سعی کنید رطوبت هوای اطراف آن را حفظ کنید.رطوبت مطلوب این گیاه بین 70 تا 80 درصد میباشد و در دمای 18 الی 25 درجه رشد خوبی دارد. ممکن است برگهای آن گرد و غبار را جذب کنند، در این صورت می توانید با یک دستمال نمناک آنها را به آرامی تمیزکنید.

کالاتیا خیلی به حضور در آب و هوای سرد تمایلی ندارد. البته دور از انتظار هم نیست، چون متعلق به مناطق گرمسیری جهان است، جایی که دمای هوا همیشه بین 18 الی 28 درجه سانتی‌گراد متغیر است. دمای خارج از این محدوده ممکن است به گیاه آسیب برساند. معمولا اولین نشانه آسیب دمایی به کالاتیا، لوله‌ای و جمع شدن برگ‌هاست.

شرایط مراقبت گیاه کالاتیا اوربیفولیا

آبیاری

از بهار تا اوایل پاییز، خاک آن را مرطوب نگه دارید. در این مدت هفته ای یک بار آن را آبیاری کنید. اگر پس از یک هفته هنوز خاک مرطوب بود، برای آبیاری مجدد باید چند روزی صبر کنید. در زمستان از میزان آب کم کنید و هر 15 روز گیاه را آبیاری کنید. سعی کنید همیشه رطوبت خاک این گیاه را بالا نگه دارید.
کالاتیا به خاک مرطوب علاقه دارد، نه خاک خیس!  پس در آبیاری آن دقت کنید، این گیاه به آب زیادی نیاز ندارد، پس باید آب اضافی را بیرون ‌کند. در نتیجه هرگز کالاتیا را بیش از حد آبیاری نکنید، چون ممکن است در آب اضافی جمع شده در زیر گلدان غرق شود!
بهتر است به جای آب معمولی، به آن آب تصفیه شده و یا آب باران بدهید.

کوددهی

کالاتیا خیلی به کود و یا تقویت کننده نیازی ندارد. اما اگر در طول بهار، تابستان و پاییز کود مخصوص گیاهان آپارتمانی را دریافت کند قطعا رشد بهتر و گل‌دهی بیشتری خواهد داشت. اصل نیاز این گیاه به کود، در طول فصول رشد است.

هرس کردن

راستی، خبر خوب این است که کالاتیا به هرس کردن نیازی ندارد! فقط کافی است مثل سایر گیاهان، در صورت لزوم برگ‌های زرد و قهوه‌‌ای را از گیاه جدا کنید.

سمی بودن

گیاه کالاتیا برای کودکان و حیوانات خانگی هیچ خطری ندارد و سمی نیست.

حرف آخر

در این مطلب سعی کردیم هر آنچه در مورد روش نگهداری گیاه کالاتیا اوربیفولیا لازم است بدانید را برای شما تشریح کنیم، چنانچه مطلبی ناگفته مانده است و یا پرسشی در ذهن شماست که نیاز به مشاوره تخصصی روی گیاه خود دارید، می‌توانید سوالات خود را از طریق ارتباط با مشاوره تخصصی گیاه گُل‌سِتان مطرح نمایید. کارشناسان باتجربه گیاه‌پزشکی ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند. گیاه پزشکان مشکل شما را بررسی می‌کنند و در صورت نیاز غذای گیاه (کود)، سم و سایر ملزومات گیاه را برای شما ارسال خواهند کرد. ضمن اینکه اگر زمان یا تخصص کافی برای رسیدگی به گیاه خود را ندارید، می‌توانید از خدمات اجرای فضای سبز تهران گُل‌سِتان (اعزام باغبان و گیاه پزشک به محل شما) استفاده کنید تا متخصصین ما با ابزار مورد نیاز شما در محل شما حضور یابند و خدماتی مانند تشخیص بیماری، علت عدم رشد، تعویض خاک و گلدان، سم پاشی، کوددهی و یا حتی کاشت و … را به شما ارائه دهند.

فیکوس الاستیکای شرابی در گلدان طلایی
978,000 تومان
مانسترا غول پیکر
19,000,000 تومان
فیکوس بلک در گلدان مواد آلی سفید
827,000 تومان
لوتوس سه تایی
679,000 تومان
زامیفولیا بلک سه قلاف
645,000 تومان
خرید گیاه و گل آپارتمانی آنلاین - تحویل رایگان 4ساعته | گُل‌سِتان

سوالات پرتکرار شما درباره روش نگهداری گیاه کالاتیا اوربیفولیا

آیا کالاتیا اوربیفولیا سمی است؟

خوشبختانه این گیاه جزء گیاهان غیرسمی است، بنابراین اگر حیوان خانگی یا فرزند کوچکی در خانه دارید می‌توانید با خیال راحت این گیاه را تهیه و نگهداری کنید. گفتنی است برخی دیگر از گونه‌های کالاتیا مثل لانسیفولیا، روفیباربا و مدالیون نیز غیرسمی هستند و برای حیوانات خانگی ایمن محسوب می‌شوند.

چقدر به کالاتیا اوربیفولیا آب بدهیم؟

میزان آب مورد نیاز کالاتیا اوربیفولیا کاملا بستگی به شرایط و محیط شما دارد. در مجموع این گیاه ترجیح می‌دهد خاکی همیشه مرطوب داشته باشد. البته نباید این رطوبت را با خیس ماندن بیش‌ازحد خاک اشتباه بگیرید. برای تعیین زمان دقیق آبیاری کافی است به خاک گیاه دقت کنید و یک انگشت یا خلال دندان را در خاک فرو کنید. اگر 5 سانتی‌متر بالایی خاک گیاه خشک شده باشد یعنی زمان آبیاری مجدد فرا رسیده است، اما اگر هنوز رطوبت را احساس می‌کنید باید کمی بیشتر صبر کنید تا خاک خشک‌تر شود. در مورد آبیاری کالاتیا اوربیفولیا گفتنی است آبیاری زیاد یا کم هر دو برای این گیاه مضر هستند.

چطور کالاتیا اوربیفولیا را پرپشت کنیم؟

برخلاف بیشتر گیاهان کالاتیا اوربیفولیا نیاز کمی به هرس کردن دارد و نمی‌توانید از طریق هرس کردن آن را پرپشت کنید، در نتیجه برای تقویت این گیاه باید محیطی مناسب و مراقبتی خوب را درباره آن انجام دهید تا ساقه‌هایی سالم و برگ‌دار داشته باشد. صحبت از هرس کردن شد ازاین‌رو ذکر این نکته ضروری است که تنها زمانی گیاه را هرس کنید که برگ‌های مرده یا آسیب دیده روی آن باشد و در سایر شرایط از هرس کردن آن خودداری کنید.

خاک مناسب کالاتیا اوربیفولیا چیست؟

کالاتیا اوربیفولیا خاکی مرطوب را دوست دارد که بیش‌ازحد خیس یا خشک نباشد. برای درست کردن یک ترکیب خوب برای کالاتیا اوربیفولیا می‌توانید 50 درصد خاک معمول گلدان را با 20 درصد خاک مخصوص ارکیده، 20 درصد زغال و 10 درصد پرلیت ترکیب کنید. این ترکیب می‌تواند زهکشی خوبی داشته و در عین حال آب را به اندازه کافی در خود نگه دارد، ضمن اینکه این ترکیب از نظر مواد مغذی نیز برای این گیاه مناسب خواهد بود.

نور مورد نیاز کالاتیا اوربیفولیا چقدر است؟

مثل بیشتر گونه‌های کالاتیا، این گیاه نیز به محیطی نورگیر با نور غیرمستقیم نیاز دارد. نور شدید و مستقیم خورشید می‌تواند باعث سوختن برگ‌های گیاه و بی رنگ شدن آن‌ها شود. کالاتیا اوربیفولیا می‌تواند کمی سایه در روز را نیز تحمل کند، اما هرچقدر نور غیرمستقیم بیشتری بگیرد سالم‌تر و شاداب‌تر خواهد بود.

چطور کالاتیا اوربیفولیا را تکثیر کنیم؟

کالاتیا اوربیفولیا را می‌توانید از طریق تقسیم کردن تکثیر کنید. برای این کار کافی است گیاه را به‌آرامی از گلدان خارج کنید، سپس بخشی از گیاه را انتخاب کنید که به اندازه کافی ریشه، حداقل یک تنه و حداقل یک برگ سالم داشته باشد؛ هرچقدر این تنه و ساقه‌ها بیشتر باشد بهتر است. حال این بخش را از گیاه اصلی جدا کنید و در خاک و گلدان جدیدی بکارید تا گیاهی جدید داشته باشید.

چرا برگ‌های کالاتیا اوربیفولیا زرد می‌شود؟

این اتفاق معمولا به‌خاطر عادت‌های اشتباه آبیاری رخ می‌دهد. آبیاری بسیار کم یا بسیار زیاد باعث آسیب به ریشه‌های گیاه و در نتیجه زرد شدن برگ‌ها می‌شود. علاوه‌بر مشکلات آبیاری تغییر رنگ برگ‌های کالاتیا اوربیفولیا گاهی نیز به‌خاطر استرس رخ می‌دهد؛ چیزهایی مثل تغییر ناگهانی دما، بادهای سرد یا حتی جابه‌جایی گیاه به مکانی با شرایط کاملا متفاوت؛ دراین‌باره باید بگوییم که معمولا اگر این گیاه تغییر بزرگی را تجربه کند برگ‌هایش زرد می‌شود و پس از مدتی به شرایط جدید عادت می‌کند.

چرا کالاتیا اوربیفولیا قهوه‌ای می‌شود؟

یکی از مهم‌ترین دلایل قهوه‌ای شدن لبه برگ‌های این گیاه کیفیت آبی است که به آن می‌دهید. معمولا آب‌های لوله‌کشی و تصفیه شده حاوی نمک، کلر و فلوراید است. این مواد به مرور زمان در خاک گیاه جمع شده و در طولانی مدت باعث آسیب به گیاه می‌شوند. در نتیجه این اتفاق لبه برگ‌های گیاه قهوه‌ای و گاهی در خود جمع می‌شود. اگر می‌خواهید جلوی این اتفاق را بگیرید سعی کنید از جوشانده سرد شده، آبی که حداقل 24 ساعت استراحت کرده و املاح آن ته‌نشین شده، آب باران یا آب مقطر استفاده کنید.

۴ نظرات
  1. ناشناس می گوید

    علت اینکه نوک برگها قهوه ای میشه و شروع به خشک شدن میکنه چیه؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      ممکن هست به دلایل: رطوبت کم محیط، آبیاری نامناسب، استفاده از آب کلردار، نور شدید و مستقیم و یا وجود برخی آفات و بیماری ها باشد

  2. Roya می گوید

    با سلام من یک گیاه کالاتیا اوربیفولیا دارم نوک برگها مدام دچار سوختگی میشود و بعد از cut کردن دوباره نوک برگها شروع به سوختن‌میکند برگها خیلی ریز درمیاید و ریشه پوسیده برای احیای گیاه باید چکار کنم و چه کودی استفاده کنم ؟ ابیاری هر چند روز یکبار باید باشد؟ یک غده از گیاه را جدا کردم چگونه گیاه را تکثیر کنم ؟ با تشکر

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      سوختگی برگ گیاه کالاتیا در اکثر مواقع به دلیل نور شدید و مستقیم، رطوبت کم محیط، استفاده از آب کلردار و یا آبیاری غیر اصولی هستش بنابراین شرایط محیطی خودتون رو چک کنید
      بله می تونید از طریق تقسیم ریشه و یا قلمه ساقه گیاه رو تکثیر کنید . آبیاری زمانی باشه که خاک خشک شده

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.