خرید گیاه آپارتمانی با تضمین کیفیت و ارسال رایگان

معرفی گیاه جینجر(Ginger) روش کاشت و مواردمصرف آن

زمان مطالعه: 9 دقیقه

معرفی جینجر یا گل زنجبیل

جینجر یکی از زیباترین و خوش رنگ‌­ترین گلها در دنیای گیاهان است. در علم گیاه‌شناسی، جینجر ریزوم یک گیاه چندساله است. جینجر متعلق به خط ساحلی جنوب شرقی هند است.
جینجر چیست؟ جینجر، این گل زیبا در عین دارا بودن خاصیت درمانی، با ظاهر جذاب، رنگهای فریبنده و شکل متقارن خود، قلمروی عظیم و باشکوه برای خود ایجاد کرده است! قلمروی که شامل 1300 گونه مختلف است. از بین تمام این گونه‌ها، تنها یک نوع از جینجر خوراکی است و به طور گسترده استفاده می‌شود. گیاهی دارویی که همه آن را می‌شناسیم :
زنجبیل! ( Zingiber officinale)
با گُل‎‌سِتان همراه باشید تا پس از معرفی گیاه جینجر ، نماد و موارد مصرف آن را بدانید.

گُل‌سِتان | گل فروشی آنلاین | سفارش آنلاین گل | گیاه آپارتمانی

تاریخچه گل زنجبیل

قرن‌هاست که جینجر به طور گسترده در سراسر جهان کاشته می‌شود؛ به همین دلیل منشا دقیق آن نامشخص است. هزاران سال پیش، جینجر هم در چین و هم در هند وجود داشته است. اگر بخواهیم دقیق‌تر بررسی کنیم، قدمت این گیاه در این دو کشور به حدود 2000 سال پیش بازمی‌گردد.

نماد و معنی

گل جینجر نماد زیبایی، سخت کوشی و استقامت است.

آشنایی با گیاه جینجر
عکس گل زنجبیل

انواع

حدود 1300 گونه مختلف برای جینجر ثبت شده است. از این میان، معروف‌ترین آن‌ها همان گیاه زنجبیل است. این گیاه خاصیت دارویی فراوانی دارد.
این گل در مناطق گرمسیری جهان رشد می‌کند. جالب است بدانید باکیفیت‌ترین و گران‌ترین انواع جینجر، متعلق به کشور استرالیاست.

روش نگهداری گیاه زنجبیل

نور

در نگهداری گیاه جینجر باید بدانید که اغلب انواع جنجر در نور فیلتر شده خورشید رشد خوبی خواهند داشت؛ درست مانند شرایطی که در طبیعت اصلی خود، یعنی در جنگلهای بارانی، تجربه کردند. اگر جینجر تحت تابش مستقیم یا بیش از حد خورشید قرار بگیرد، دچار قهوه‌ای و سوختن برگ زنجبیل خواهد شد.

آبیاری

فصل کاشت زنجبیل بهار است. در طول فصول رشد، گیاه را مرتبا آبیاری کنید. مانند اغلب گیاهان دیگر، آمدن فصل پاییز و زمستان برای جینجر خوراکی به منزله کاهش میزان آبیاری است. فراموش نکنید برای اکثر گیاهان، آبیاری عمقی و هفتگی بهتر از آبیاری سطحی و روزانه است. پس جینجر را هفته‌ای یکبار، کاملا آبیاری کنید.

دما و رطوبت

جینجر گیاهی گرمسیری است، بنابراین عاشق رطوبت هوا و خاکی مرطوب است. اگر این گیاه خیلی خشک شود، گلدهی آن واضحا کاهش یافته و ممکن است وارد دوران خفتگی شود.
به عنوان یک گیاه گرمسیری، جینجر دمای بالاتر از 10 درجه سانتی گراد را ترجیح می‌دهد

خدمات باغبانی در محل، اعزام سریع باغبان گل و گیاه | گُل‌سِتان

خاک

گیاه جینجر به خاکی غنی، مرطوب و دارای زه کشی عالی نیازمند است. PH خاک آن بهتر است خنثی تا کمی اسیدی باشد.

کوددهی

جینجر از جمله گیاهانی است که شدیدا به کود نیاز دارد. بنابراین توصیه می‌کنیم که در فصل تابستان، هفته‌ای دوبار به آن کود بدهید. اگر کود کامل مخصوص گیاهان گلدار استفاده می‌کنید، ماهی یکبار کافی است.

روش کاشت

می‌توانید خودتان ریزوم جینجر را بخرید و در خانه بکارید. اما این کار از نظر زمان و انرژی خیلی به صرفه نیست. بخصوص اگر تمایل دارید گلهای جینجر را هر چه زودتر ببینید، بهتر است آن را به صورت کاشته شده تهیه کنید.
لزومی ندارد آن را حتما به باغچه منتقل کنید، آن را به گلدانی بزرگ منتقل کنید و در فضای باز قرار دهید. در مورد نحوه کاشت زنجبیل در گلدان باید بگوییم این گلدان باید حدود 60 سانتی‌متر عمق داشته باشد. یک کود گلدانی سنگین برای آن تهیه کنید و همواره رشد آن را تحت نظر داشته باشید. زمان کاشت زنجبیل فصل بهار و ابتدای تابستان است.
جینجر به نور فیلتر شده، خاک غنی و مرطوب، آبیاری هفتگی و کمی رطوبت نیاز دارد.

سمی بودن

این گیاه در صورت خورده شدن توسط حیوانات خانگی عوارض گواشی خفیفی را ایجاد می‌کند؛ پس برای آنها سمی است. اما خطری برای انسانها ندارد.

فیکوس الاستیکای شرابی در گلدان طلایی
978,000 تومان
مانسترا غول پیکر
19,000,000 تومان
فیکوس بلک در گلدان مواد آلی سفید
827,000 تومان
لوتوس سه تایی
679,000 تومان
زامیفولیا بلک سه قلاف
645,000 تومان

معطربودن

انواع خاصی از جینجر معطر هستند. گاهی اوقات عطر آنها به قدری شدید است که به سرعت فضای یک اتاق را پر می‌کند. معمولا جینجر سفیدرنگ عطر بیشتری دارد.
در صورت تمایل میتوانید مطلب گل و گیاهان آپارتمانی معطر را مطالعه کنید.

موارد مصرف

از جینجر برای تهیه روغن‌های معطر، عطر و داروهای مختلف (بخصوص داروهای دل درد) استفاده می‌شود. زنجبیل در درمان سرماخوردگی، سرفه، سردرد و گرفتگی سینوس‌ها موثر است. علاوه بر خواص دارویی، زنجبیل نقش پررنگی در آشپزی آسیایی دارد. از زنجبیل در طب سنتی چینی برای تقویت سیستم گوارشی استفاده می‌شود.

مشکلات احتمالی گیاه و راه حل

علت پیچ خوردن برگهای جینجر چیست؟

اگر شاهد پیچ خوردن برگهای جینجر به سمت داخل هستید، به احتمال قوی گیاه درگیر پژمردگی باکتریایی شده است؛ اتفاقی که به پژمردگی سبز نیز معروف است.
در این شرایط پیچ خوردگی برگها، از بخش پایینی گیاه آغاز می‌شود. با پیشروی بیماری در گیاه، برگ‌ها نیز طی سه الی چهار روز زرد/ قهوه‌ای شدن را آغاز می‌کنند. برگچه‌ها و جوانه‌ها نرم و پوسیده خواهند شد، حتما آنها را از ریزوم گیاه جدا کنید. اما دلیل این اتفاق چیست؟
این باکتری‌ می‌تواند از طریق آب و خاک وارد گیاه شود. پس باید از تمیز بودن آنها اطمینان حاصل کنید. جینجر را در گلدان یا زمینی فاقد بقایای جینجرهای قبلی بکارید. حضور نعنا در گلدان جینجر برای آن دردسر ساز خواهد شد پس آنها را جدا از هم بکارید.
قبل از کاشت جینجر، خاک را کاملا بررسی کنید. سپس در آن روغن‌های مخصوص ضدباکتری ریخته و اجازه دهید به خوبی تمیز شود. این کار باید حداقل یک ماه قبل از کاشت جینجر در خاک صورت بگیرد. متاسفانه درمانی برای این نوع از پژمردگی گیاه وجود ندارد. پس بهتر است به فکر پیشگیری باشید.
اگر قصد دارید جینجر را در باغچه بکارید، بهتر است بخشی مرتفع را برای آن انتخاب کنید. کاشتن جینجر در تپه یا سطحی بالاتر از سایر گیاهان، ریسک ابتلای جینجر به باکتری را کاهش می‌دهد. ارتفاع 30 سانتی متر و وسعت 1 متر از خاک برای قرار گرفتن جینجر عالی است.

چرا برگ‌های جینجر قهوه‌ای می‌شوند؟

قهوه‌ای شدن برگهای این گیاه، نشانه خطر است اما همیشه به این معنا نیست که گیاه شما در آستانه از بین رفتن احتمالی است. پس بهتر است خونسردی خود را حفظ کرده و به فکر درمان گیاه باشید.
اغلب عوامل قهوه‌ای شدن برگهای جینجر، به راحتی برطرف می‌شوند :
• خفتگی:
جینجر در اثر عدم دریافت آب کافی، مجبور به تحمل دوره‌های متناوب خفتگی خواهد شد. برای اینکه از آبیاری صحیح گیاه خود مطمئن شوید، به این شکل عمل کنید:
اجازه دهید خاک کاملا خشک شود، سپس آن را به خوبی آبیاری کنید. معمولا هفته‌ای یکبار آبیاری برای این گیاه کافی است. اگر آن را در داخل خانه نگهداری می‌کنید، باید هر روز برگها را مرطوب کنید. بدین شکل رطوبت لازم برای رشد گیاه در محیط بسته فراهم می‌شود.
• نور:
اگر لبه برگها در حال قهوه‌ای شدن بودند، یعنی گیاه بیش از حد نور خورشید دریافت می‌کند. جینجر در مناطق گرم و مرطوب (با دمای 30-23 درجه سانتی گراد) لذت خواهد برد، اما برای داشتن رشدی سالم باید کمی سایه را نیز در محل خود داشته باشد. بنابراین نور درخشان و غیرمستقیم خورشید برای جینجر ایده‌آل است.
اگر فکر می‌کنید مشکل گیاه شما سوختگی است، آن را به مکانی منتقل کنید که سایه بیشتری داشته باشد. اگرچه راهی برای درمان سوختگی برگها وجود ندارد، اما با انتقال گیاه به مکانی مناسب برگهای جدید رشد کرده و جایگزین قبلی‌ها خواهند شد. پس فراموش نکنید برگهای سوخته را از گیاه جدا کنید.
• کوددهی:
اگر لبه برگها قهوه‌ای و سوخته به نظر می‌رسد اما مرکز آن زرد رنگ است، گیاه دچار سوء تغذیه شده است. جینجر به کود سنگین 5-5-5، یعنی کودی متعادل از نظر میزان نیتروژن، پتاسیم و فسفر نیاز دارد. در این شرایط کوددهی را از سر بگیرید.

مانسترا غول پیکر
19,000,000 تومان
فیکوس بلک در گلدان مواد آلی سفید
827,000 تومان
زامیفولیا بلک 9 قلاف در گلدان مواد آلی استوانه بلند
1,611,000 تومان
سانسوریا ابلق با گلدان مواد آلی استوانه مشکی
996,000 تومان
سانسوریا سبز با گلدان مواد آلی مخروطی
774,000 تومان

دلیل زرد شدن برگهای جینجر چیست؟

زرد شدن برگ این گیاه، نشانه حضور آفات است. در این شرایط تمام بخش‌های جینجر را اعم از ریزوم، برگها و ساقه‌ها به خوبی بررسی کرده و محل حضور آفات را شناسایی کنید.
علت اصلی این مشکل، آبیاری بیش از حد و مناسب نبودن زه کشی خاک است. پس از یافتن علت، برگهای درگیر را از گیاه جدا کرده و گیاه را در خاکی تمیز بکارید. در برابر زرد شدن برگها سهل انگار نبوده و سریعا دست به کار شوید.

حرف آخر

در این مطلب سعی کردیم همه آنچه در مورد معرفی گیاه جینجر، تاریخچه، معانی این گل زیبا و روش کاشت آن لازم است بدانید را برای شما تشریح کنیم، چنانچه مطلبی ناگفته مانده است و یا پرسشی در ذهن شماست که نیاز به مشاوره تخصصی روی گیاه خود دارید، می‌توانید سوالات خود را از طریق ارتباط با مشاوره تخصصی گیاه گُل‌سِتان مطرح نمایید. کارشناسان باتجربه گیاه‌پزشکی ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند. گیاه پزشکان مشکل شما را بررسی می‌کنند و در صورت نیاز غذای گیاه (کود)، سم و سایر ملزومات گیاه را برای شما ارسال خواهند کرد. ضمن اینکه اگر زمان یا تخصص کافی برای رسیدگی به گیاه خود را ندارید، می توانید از خدمات کاشت گل و گیاه گُل‌سِتان (اعزام باغبان و گیاه پزشک به محل شما) استفاده کنید تا متخصصین ما با ابزار مورد نیاز شما در محل شما حضور یابند و خدماتی مانند تشخیص بیماری، علت عدم رشد، تعویض خاک و گلدان، سم پاشی، کوددهی و یا حتی کاشت و … را به شما ارائه دهند.

خرید گیاه و گل آپارتمانی آنلاین - تحویل رایگان 4ساعته | گُل‌سِتان


سوالات پرتکرار شما در مورد روش نگهداری جینجر

آیا برگ‌های جینجر خوراکی است؟

بله، برگ‌های این گیاه را می‌توانید به‌صورت خام یا پخته شده مصرف کنید. معمولا خوردن این برگ‌ها به‌صورت یک‌تکه و کامل سخت است و بهتر است آن‌ها را به‌صورت خرد شده در سالاد استفاده کنید. ضمن اینکه از برگ‌های جینجر می‌توانید به‌عنوان گارنیش و دورچین غذا نیز استفاده کنید.

آیا ریشه جینجر خوراکی است؟

بله، ریشه جینجر که به‌صورت ریزوم رشد می‌کند در اصل همان زنجبیل است که می‌توانید از آن در تهیه غذاها یا دمنوش‌های مختلف استفاده کرده و از خواص دارویی فراوان آن بهره‌مند شوید.

چه زمان جینجر آماده مصرف است؟

اگر گیاه شما شروع به گل دادن کند یعنی ریزوم‌های گیاه به اندازه کافی بالغ شده‌اند و آماده مصرف هستند. معمولا 10 الی 12 ماه بعد از جوانه زدن، گیاه بالغ می‌شود. در این زمان برگ‌های گیاه زرد و خشک شده و ساقه‌های گیاه پژمرده و افتاده می‌شوند.

چقدر به جینجر آب بدهیم؟

جینجر به خاکی نیاز دارد که مرطوب باشد و از خاکی بیش‌ازحد خشک یا بیش‌از‌حد خیس آسیب می‌بیند. ازاین‌رو بهترین زمان برای آبیاری به این گیاه وقتی است که چند سانتی‌متر بالایی خاک خشک شده باشد. برای آبیاری جینجر بهتر است از آب باران یا آبی استفاده کنید که املاح و مواد شیمیایی کمتری داشته باشد، زیرا آب نامناسب می‌تواند به گیاه آسیب بزند.

نور مورد نیاز جینجر چقدر است؟

این گیاه به محیطی گرم و مرطوب نیاز دارد و بهتر است در محلی با نور زیاد قرار بگیرد که حداقل 2 الی 5 ساعت نور مستقیم خورشید به آن برسد تا نیاز نوری گیاه به‌خوبی تامین شود.

کود مناسب جینجر چیست؟

برای کوددهی به این گیاه از کودی استفاده کنید که نیتروژن کمتری داشته باشد، چراکه اگر نیتروژن بالایی به این گیاه داده شود باعث می‌شود برگ‌های گیاه رشد بیشتری داشته باشند و در نتیجه ریزوم‌های گیاه کوچک‌تر و ضعیف‌تر شوند. به‌این‌منظور کودی با نسبت 10-20-20 برای این گیاه، انتخابی مناسب است.

چرا برگ‌های جینجر فر می‌خورد؟

فر خرودن و گرد شدن برگ‌های جینجر معمولا به‌خاطر آبی است که به گیاه داده می‌شود؛ در صورتی که گیاه آبی ناسالم دریافت کند باکتری‌های موجود در آب می‌توانند بافت آوندی گیاه را مسدود کرده و ازاین‌طریق سیستم آبرسانی گیاه دچار اختلال شود. این اختلال پس از مدتی باعث زردی برگ‌های گیاه و سپس قهوه‌ای شدن آن‌ها می‌شود. درنهایت نیز برگ‌ها از قسمت پایینی گیاه شروع به مردن می‌کنند.

چرا برگ‌های جینجر قهوه‌ای می‌شود؟

در صورتی که این گیاه نتواند رطوبت مورد نیاز خود را از خاک جذب کند شروع به قهوه‌ای شدن می‌کند. این عدم توانایی در جذب رطوبت می‌تواند به دلایل مختلفی رخ دهد؛ آبیاری کم، آبیاری بیش‌از‌حد که باعث پوسیدن ریشه‌های گیاه می‌شود، کیفیت نامناسب آب که باعث آسیب به بافت آوندی گیاه خواهد شد، خشک بودن محیط اطراف و نبودن رطوبت کافی در محیط همه دلایلی هستند که باعث ضعف جینجر در دریافت رطوبت کافی خواهند شد.

۲ نظرات
  1. مینا می گوید

    کاشکی طریقه کاشت پیاز رو هم میگفتید

    1. مشاور گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      سلام دوست عزیز گُل‌سِتان، وقتتون بخیر
      بله چشم حتما در اینده داخل سایت قرار میگیره

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.