خرید گیاه آپارتمانی با تضمین کیفیت و ارسال رایگان

معرفی و روش نگهداری گیاه فیلودندرون برگ قلبی (PhilodendronScandens)

زمان مطالعه: 8 دقیقه

معرفی گیاه فیلودندرون برگ قلبی

در شروع معرفی گیاه فیلودندرون برگ قلبی باید بگوییم که سالهاست که عضو ثابت اکثر خانه هاست. این گیاه آپارتمانی زیبا به دلیل داشتن برگ هایی که شبیه به قلب هستند به این نام معروف شده است.
این گیاه دربرابر نوع نگهداری علائم خوبی از خود نشان می‌دهد. یعنی سریع در برابر مساعد و یا نامساعد بودن شرایط واکنش نشان داده و شما را به سرعت باخبر می‌کند. همین موضوع باعث شده که نگهداری از آن کار سختی نباشد.
اگر قصد خرید گیاهان آپارتمانی را دارید، گیاه فیلودندرون پیشنهاد خوبی است.
این گیاه آپارتمانی مقاوم است و بدنه و ریشه محکمی دارد، به طوری که می‌تواند به راحتی رشد کند و قد بلندی پیدا کند.
فیلودندرون برگ قلبی می تواند تا حدود 1.5 متر رشد کند. هر وقت که احساس کردید نیاز است می توانید کمی آن را هرس کنید تا شکل بهتری داشته باشد.
با گُل‌سِتان همراه باشید تا روش نگهداری گیاه فیلودندرروش نگهداری گیاه فیلودندرون برگ قلبی را بدانید.

گُل‌سِتان | گل فروشی آنلاین | سفارش آنلاین گل | گیاه آپارتمانی

روش نگهداری

نور

یکی از دلایل محبوبیت فیلودندرون برگ قلبی، نیاز کمتر آن به نور درمقایسه با سایر گیاهان آپارتمانی است.
این گیاه اصالتا متعلق به جنگل‌های بارانی آمریکای جنوبی است، جایی که میزان کمی از نور مستقیم خورشید نیاز تمام گیاهان به نور را برطرف می‌کند.
فیلودندرون خود را در مکانی قرار دهید که روزانه حداقل برای 3 الی 4 ساعت نور غیرمستقیم اما درخشان خورشید را دریافت کند.

این گیاه می‌تواند میزان‌های مختلفی از نور دزیافتی را تحمل کرده و با آن مطابقت پیدا کند می‌تواند در مکانی کاملا نورانی یا کاملا سایه رشد کند، حتی می‌تواند تحت نور لامپهای فلوئورسنت نیز به حیات خود ادامه دهد.
هرگز فیلودندرون برگ قلبی را تحت اشعه مستقیم نور خورشید قرار دهید، چون سریعا باعث سوختن برگ‌های آن خواهد شد.
نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که هرچه نور کمتری به گیاه بتابد، سرعت رشد نیز کمتر خواهد بود. برگ‌های کوچک و یا زیاد شدن فاصله بین برگ‌ها و بلند شدن ساقه ها نشانه عدم دریافت نور کافی است.

فیکوس الاستیکای شرابی در گلدان طلایی
978,000 تومان
مانسترا غول پیکر
19,000,000 تومان
فیکوس بلک در گلدان مواد آلی سفید
827,000 تومان
لوتوس سه تایی
679,000 تومان
زامیفولیا بلک سه قلاف
645,000 تومان

رطوبت

فیلودندرون برگ قبی، در خانه‌های با هوای مرطوب رشدی بی‌نظیر خواهد داشت. طبق این توصیف، حمام یکی از بهترین مناطق برای قرار گیری آن است، البته به شرط اینکه نور کافی را در آنجا دریافت کند.
هوای گرم و مرطوب، یادآور محیط طبیعی آنهاست. هرچه میزان رطوبت موجود در هوا بیشتر باشد، برگ‌ها بزرگتر و زیباتر خواهند بود.
با اینکه فیلوندرون هوای مرطوب را ترجیح می‌دهد، اما مانند سایر گیاهان آپارتمانی می‌تواند در هوای معمولی خانه نیز رشد خوبی داشته باشد.

دقت کنید که اگر نوک برگ‌ها قهوه‌ای شد، یعنی هوای خیلی خشک است. در این صورت می‌توانید با اسپری کردن آب به گیاه برای چند بار در هفته، رطوبت ایده‌آل را برای آن فراهم کنید. راه دیگر، قرار دادن گیاهان متعدد در کنار هم و یا گذاشتن گلدان برگ قلبی بر روی سینی از آب و سنگریزه است.

شرایط نگهداری فیلودندرون برگ قلبی

آبیاری

در طول فصل رشد فعال گیاه (بهار و تابستان)، خاک گیاه را همواره مرطوب نگه دارید.
با آمدن زمستان و کاهش سرعت رشد گیاه، قبل از آبیاری اجازه دهید سطح خاک کاملا خشک شود. برگ‌های زرد نشانه آبیاری بیش از حد و برگ‌های قهوه‌ای نماد کم‌آبی است.
برای آبیاری، از آب معمولی لوله کشی استفاده کنید. بهتر است این آب را برای چند روز در ظرفی رو باز قرار دهید تا تمام کلرهای آن خارج شود.

دما

یکی از دلایل رشد خوب فیلودندرون در منازل، این است که دمای ترجیحی آن تقریبا با بازه دمایی مطلوب برای ما انسان‌ها یکسان است.
برای داشتن بهترین عملکرد، همواره گیاه را در بازه دمایی بین 24 الی 27 درجه سانتی گراد در طول روز، و بالای 13 درجه در طول شب نگه دارید.
گیاه را در نزدیکی باد پنجره و یا دستگاه‌های سرمایشی و گرمایشی قرار ندهید.

خاک

فیلودندرون برگ قلبی خاکی را ترجیح می‌دهد که عملیات زه‌کشی را فورا انجام داده و گردش هوای خوبی در اطراف ریشه برایش فراهم کند.
طبق تجربیات ما، یک خاک گلدان چندمنظوره (خاک گلدان معمولی) برای آن کاملا مناسب است. از خاک‌ مخصوص گیاهانی مشخص (مانند خاک ساکولنت، خاک کاکتوس و … ) برای فیلودندرون استفاده نکنید.
خاک گلدان صنعتی ترکیبی “بدون خاک” از پرلیت، خزه زغال سنگ و الیاف نارگیل است. بنابراین لازم نیست از هر کدام از این موارد به صورت جداگانه در گلدان استفاده کنید، چون می‌تواند به تجمع آب در خاک منجر شود. اما برای بهبود زه کشی، اضافه کردن مقدار بیشتری پرلیت منعی ندارد.

کوددهی

فیلودندرون گیاهی است که به سرعت بزرگ می شود و باید تغذیه شود.
در فصل رشد، هر 4-3 هفته یکبار می‌توانید کمی به گیاه کود بدهید. یک کود محلول در آب و یا غذای گیاه چندمنظوره مایع انتخاب کنید و آن را طبق دستور نوشته شده بر روی بسته، به گیاه اضافه کنید. حتی بهتر است کمی آن را رقیق‌تر کنید.
در طول زمستان، تغذیه می تواند یک ماه در میان با استفاده از یک غذای پایه گیاهان خانگی انجام گردد.

تکثیر

بهترین زمان برای قلمه زدن ساقه در فصل بهار یا اوایل تابستان است. ساقه را در آب یا خاک مرطوب قرار دهید. به راحتی ریشه می کند.

سمی بودن

صحبت آخر برای روش نگهداری گیاه فیلودندرون برگ قلبی، بررسی سمی بودن آن گیاه است.
برگ های فیلودندرون در صورت خورده شدن برای هر دو سمی است. پس آن را دور از دسترس کودکان و حیوانات قرار دهید.

حرف آخر

در این مطلب سعی کردیم هر آنچه در مورد روش نگهداری گیاه فیلودندرون قلبی لازم است بدانید را برای شما تشریح کنیم، چنانچه مطلبی ناگفته مانده است و یا پرسشی در ذهن شماست که نیاز به مشاوره تخصصی روی گیاه خود دارید، می‌توانید سوالات خود را از طریق ارتباط با مشاوره تخصصی گیاه پزشکی گُل‌سِتان مطرح نمایید. کارشناسان باتجربه گیاه‌پزشکی ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند. گیاه پزشکان مشکل شما را بررسی می‌کنند و در صورت نیاز غذای گیاه (کود)، سم و سایر ملزومات گیاه را برای شما ارسال خواهند کرد. ضمن اینکه اگر زمان یا تخصص کافی برای رسیدگی به گیاه خود را ندارید، می‌توانید از خدمات تشخیص بیماری و درمان گیاه گُل‌سِتان (اعزام باغبان و گیاه پزشک به محل شما) استفاده کنید تا متخصصین ما با ابزار مورد نیاز شما در محل شما حضور یابند و خدماتی مانند تشخیص بیماری، علت عدم رشد، تعویض خاک و گلدان، سم پاشی، کوددهی و یا حتی کاشت و … را به شما ارائه دهند.

خرید گیاه و گل آپارتمانی آنلاین - تحویل رایگان 4ساعته | گُل‌سِتان

سوالات پرتکرار شما درباره نگهداری از گیاه فیلندرون

چطور از فیلودندرون برگ قلبی مراقبت کنیم؟

فیلودندرون برگ قلبی دوست دارد در محیطی روشن و نور زیاد، اما غیرمستقیم زندگی کند. ضمن اینکه با کمی سایه در روز نیز مشکلی ندارد. این گیاه همچنین ترجیح می‌دهد در خاکی با زهکشی خوب که تقریبا همیشه مرطوب باشد زندگی کند. فیلوندرون برگ قلبی از خیس بودن یا خشک بودن بیش‌ازحد خاک خوشش نمی‌آید و در طول نگهداری از آن باید به این نکته نیز توجه داشته باشید.

نور مورد نیاز فیلودندرون برگ قلبی چقدر است؟

فیلودندرون برگ قلبی بومی مناطق گرمسیری و بدون یخبندان است. این گیاه در محیط طبیعی‌اش نوری زیاد ولی غیرمستقیم دریافت می‌کند، درنتیجه باتوجه به این موضع در داخل خانه نیز به چنین محیطی نیاز دارد. گفتنی است قرار دادن فیلودندرون برگ قلبی در جایی که نور به‌صورت فیلتر شده (مثلا از پشت پرده) به آن برسد، می‌تواند کمک زیادی به آن بکند؛ همچنین نور مستقیم خورشید نیز می‌تواند باعث سوختن برگ‌های گیاه شود.

چطور به فیلوندرون برگ قلبی آب بدهیم؟

این گیاه حدودا به هفته‌ای یک بار آبیاری نیاز دارد. این زمان ممکن است با توجه به شرایط دمایی و محیط، بیشتر یا کمتر شود. در نتیجه نمی‌توان معیار دقیقی برای آن درنظر گرفت. برای تشخیص دقیق زمان آبیاری به خاک گیاه دقت کنید. بهتر است بین هر بار آبیاری، یک چهارم بالایی خاک کاملا خشک شده باشد، سپس آب را تا جایی بریزید که تمام خاک خیس شده و اضافه آن از گلدان خارج شود. گفتنی است در طول زمستان بهتر است میزان آبیاری گیاه را کمتر کرده و فواصل بین آبیاری را بیشتر کنید.

چرا برگ‌های فیلودندرون برگ قلبی زرد می‌شود؟

یکی از مهم‌ترین دلایل زرد شدن برگ‌های فیلودندرون برگ قلبی رطوبت نامناسب خاک و مخصوصا آبیاری بیش‌ازحد است. بنابراین آبیاری گیاه را به‌موقع و درست انجام دهید. به‌این‌منظور هر زمان یک چهارم بالایی خاک گیاه خشک شد، زمان آبیاری مجدد به آن است. همچنین باید به‌شدت مراقب آب خارج شده از گلدان باشید. این آب که در زیرگلدانی گیاه جمع می‌شود می‌تواند در طولانی مدت به گیاه آسیب بزند و اجازه خشک شدن طبیعی خاک را ندهد. بنابراین پس از هر بار آبیاری این آب خارج شده را تخلیه کنید.

چرا برگ‌های فیلودندرون برگ قلبی قهوه‌ای می‌شود؟

مهم‌ترین دلیل قهوه‌ای شدن برگ‌های فیلودندرون، کم‌آبی است. در حالت کلی لبه برگ‌های گیاهی که آب کمی دریافت کند شروع به قهوه‌ای شدن می‌کند و پس از مدتی به تمام برگ سرایت می‌کند. ضمن اینکه رطوبت ناکافی و خشکی بیش‌ازحد محیط نیز باعث قهوه‌ای شدن برگ‌ها می‌شود. این مشکل مخصوصا در زمستان بیشتر رخ می‌دهد، زمانی که وسایل گرمایشی درون خانه مشغول به کار است و رطوبت داخل خانه را از بین می‌برد.

چطور به فیلودندرون برگ قلبی کود بدهیم؟

برای کود دادن به فیلودندرون برگ قلبی از یک کود متوازن استفاده کنید که مواد مغذی زیادی داشته باشد. کوددهی را باید در بهار و تابستان به‌صورت ماهانه انجام دهید و در پاییز و زمستان هر 6 یا 8 هفته یک‌بار انجام دهید. موقع کوددهی به گیاه حتما یادتان باشد که با هر بار کوددهی به گیاه آب نیز بدهید تا ریشه‌های گیاه دچار سوختگی نشده و نمک در خاک تشکیل نشود.

چطور فیلودندرون برگ قلبی را تکثیر کنیم؟

برای تکثیر این گیاه می‌توانید از روش قلمه زدن برگ‌ها استفاده کنید. به‌این‌منظور شاخه‌ای سالم را با اندازه حدودا 15 سانتی‌متر از گیاه جدا کنید. برای انجام این‌کار از ابزاری تیز و استریل شده کمک گرفته و برش خود را از زیر گره برگ انجام دهید. سپس چند برگ پایینی را از روی گیاه جدا کنید و آن را درون آب قرار دهید. بعد از حدود 10 روز این ساقه شروع به ریشه دادن می‌کند و آماده انتقال به گلدان خواهد شد.

آیا فیلودندرون برگ قلبی نیاز به رطوبت دارد؟

این گیاه از مناطق گرمسیری آمده است، یعنی جایی که رطوبت تقریبا بالایی در اطرافش بوده است. فیلودندرون‌ها نیاز به رطوبت بسیار بالایی ندارند و می‌توانند با همان میزان رطوبت معمول در خانه نیز خوشحال باشند، اما باید بدانید که رطوبت خیلی کم می‌تواند باعث آسیب به گیاه و قهوه‌ای شدن برگ‌هایش شود.

۳۰ نظرات
  1. ناشناس می گوید

    سلام من یه فیلودندرون دارم ک قبلا خیلی سر حال و خوب بود یه ۶ ۷ ماه پیش خونه رو سمپاشی کردیم و از اون وقت همه برگاش ریخت از سر ساقه قلمه زدم بعد از ریشه دار شدن تو همون گلدون مادری کاشتم ولی اونا هم رشد نکرد

    1. مسئول سفارشات و موجودی می گوید

      سلام برای قلمه تازه ریشه دار باید خاک سبک استفاده شود احتمالا خاک ان مشکل داشته.

  2. رهرا می گوید

    سلام گیاه من اصلا رشد نمیکنه،دوماهه تو خاکه

    1. کارشناس دپارتمان حمایت از مشتریان گُل سِتان می گوید

      سلام. رطوبت محیطی را زیاد کرده و از کود های کامل برای گیاه هر هفته با دز مشخص استفاده کنید.

  3. N می گوید

    سلام من گیاهم دوتا از برگاش زرد شد و یکیش کلا قهوه ای شد و افتاد از نور مهتابی تغذیه میکرد الان روبه رو پنجره قرارش دادم به نظرتون مشکلش نور بوده

    1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

      سلام وقت بخیر
      احتمالا کم نوری و ا ستفاده از نورهای مهتابی باعث زرد شدن برگ ها در گیاه شما بوده است. استفاده از لامپ های LED مخصوص گیاه میتواند به رشد گیاهان در محیط های کم نور کمک کند
      موفق باشید

  4. فاطمه می گوید

    سلام. فیلو دندرون همون پیتوسه.. اخه شکلش مثل اونه؟

    1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

      سلام . وقتتون بخیر
      این دو گیاه از یک خانواده هستند ولی با یکدیگر تفاوت دارند.

  5. mojtaba می گوید

    سلام و عرض ادب
    دوست عزیز این نوع گل من به تازگی برگ هاش زرد میشه و به راحتی از ساقه جدا میشه ممنون میشم کمکم کنید

    1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

      سلام . وقت عالی بخیر
      راه حل مشکل گیاه شما اینست که میزان آبیاری دقیق و با برنامه منظم انجام شود . همچنین شما باید رطوبت محیط را افزایش دهید. زهکشی گلدان را چک نمایید .
      و در نهایت چنانچه ریزش برگ متوقف نشد از سموم قارچ کش برای کنترل بیماریهای گیاه استفاده نمایید.

  6. Taha می گوید

    سلام وقت بخیر گیاه فیلودندرون من به بیش از سه متر ارتفاع رسیده و برگ هاش شاداب و اندازه هر برگ تا ۳۰ سانت هم رسیده ولی بازم خبری از گل نیست ، میخواستم ببینم در چه صورتی گل میده چون عکس های زیادی از گل دادن این گیاه دیدم

    1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

      سلام
      روزتون خوش
      این گیاه در شرایطی خاص همراه با رطوبت محیطی زیاد و نور مناسب گل میدهد.
      موفق باشید.

  7. حنا می گوید

    سلام شما فرمودین کوچک ماندن برگ از کم نوری و زرد شدن از پرنوریه ولی گیاه من هم برگاش کوچیک مونده هم هروز میبینم یه برگ جدید زرد شده و البته ک کمی هم پژمردس. آبیاری رو هم منظم و هفته ای دوبار انجام میدم میشه راهنماییم کنین 🙁

    1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

      سلام وقتتون بخیر
      احتمالا رطوبت محیطی شما کم هست
      افزایش رطوبت محیطی و اسپری اب بر روی برگ گیاه و تنظیم نور برای گیاه توصیه میشود

  8. ناشناس می گوید

    سلام گل فیلودندرونم از ساقه شیکسته تو اب گذاشتم یه روز برگاش پلاسیده و کم جون شدن‌ الان بدون ریشه گذاشتم توگلدون؟ به نظرتون چیکار کنم تقریبا دو ما شده گلم حیفم میاد خراب بشه

    1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

      سلام وقت بخیر . رطوبت محیطی را با اسپری کردن اب روی برگ ها افزایش دهید

  9. عباس می گوید

    سلام وقت بخیر من تو مهر ماه قلمه زدم گذاشتم داخل اب ولی الان یک ماهه که اصلا ریشه نداده و
    قسمتی که قلمه زدم یکم پوسیده شده ولی گل سر حال چیکارش کنم راهه دیگه ی داره

    1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

      سلام وقتتون بخیر دوست عزیز
      توصیه کارشناس : قسمت خراب و پوسیده را از قلمه جدا کنید
      و مجددا در اب و یا ماسه بگذارید
      رطوبت برگ و ساقه را با اسپری اب حفظ کنید

  10. ناشناس می گوید

    سبلم من چنتا برگ فیلودندرون گذاشتم دراب وریشه داده حدودا سه ماهه الان میتونم بزارم توخاک؟؟

    1. مشاور گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      سلام دوست عزیز گُل‌سِتان، وقتتون بخیر
      اگر ریشه قوی و کافی دارد میتوانید در خاک بگذارید
      آبیاری گیاه باید به گونه‌ای انجام شود که آب اضافی از زیر گلدان خارج شود
      (از مسدود نبودن مسیر خروجی آب اضافی اطمینان حاصل فرمایید )
      به منظور حفظ رطوبت محیطی گیاه، بهتر است هر روز صبح، آب روی برگهای گیاهتان اسپری کنید

  11. مینا می گوید

    من نزدیک ۲۰ روز گوش گرگی خریدم اما چند روز بعد از اینکه آوردمش خونه برگاش نوبتی دارن زرد میشن و میریزن. کلا هم دوبار بهش آب دادم و ۳ روز یه بار غبارپاشی کردم. مشکلش چیه؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      شرایط نگهداریتون باید به دقت بررسی بشه. زردی برگ ممکن است به دلیل کمبود نور باشد، ممکن هست به دلیل خشکی هوا و باد سرد کولر باشد و یا ممکن است به دلیل کمبود عناصر غذایی خاک باشد.
      گیاه رو در یک مکان با نور متوسط تا زیاد و با نور غیر مستقیم قرار بدین.
      برای تامین رطوبت بهتر است هر روز آبپاشی انجام شود و یا برای گیاه جزیره تشکیل بدین

  12. ناشناس می گوید

    سلام
    گیاه من با تازگی برگهاش افتاده و کم کم زرد میشه و میوفته
    زهکشی و ابیاری و اسپری اب روی برگهاش رو به موقع انجام دادم ولی تاثیری نداره
    الان باید چیکار کنم

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      ممکن هست به دلیل کمبود مواد غذایی خاک، بیماری های ریشه و یا آبیاری زیاد یا کم باشد
      حتی الامکان ریشه رو چک کنید که پوسیده و سیاه نباشد، در مرحله بعدی اگر ریشه ها سالم بود و علائمی از بیماری و آفات روی برگ ها و داخل خاک نبود باید از کود های تغذیه ای مثل سه بیست برای تغذیه گیاهتون استفاده کنید
      و به این نکته هم توجه کنید که نور کم هم می تواند باعث زردی و پژمردگی برگ ها شود

  13. درسا می گوید

    سلام وقت بخیر میتونم این گل رو توی آب نگهداری کنم و در خاک نکارم؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      بله در آب هم می توانید نگهداری کنید ولی در خاک رشد بهتری خواهد داشت

  14. درسا می گوید

    سلام وقت بخیر من این گل رو اول در آب نگهداری میکردم و بعد از دوماه کاشتمش در گلدان و پشت پنجره گذاشتم اما گل با وجود سرحالی اصلا رشد نمیکنه و برگ های جدید نمیده
    چکار باید بکنم؟
    توی قسمت ساقه هاش هم یه سری خطوط قهوه ای رنگ وجود داره که نمیدونم طبیعیه یا نه
    ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      گیاهانی که در آب ریشه دار می شوند بعد از اینکه طول ریشه اونها به حدود ۲-۳ سانتی متر رسید بهتر هست که به خاک منتقل شوند
      در غیر اینصورت اگر مدت زمان زیادی در آب باشند و بعد به خاک منتقل بشوند امکان پژمردگی و توقف رشد گیاه وجود داره
      از کود های تغذیه ای مثل سه بیست برای تقویت گیاه استفاده کنید
      خطوط قهوه ای هم ممکن هست به دلیل آسیب فیزیکی یا آبیاری نامناسب باشه

  15. ناشناس می گوید

    سلام خسته نباشید
    من می‌خواهم برای پشت پنجره‌ی حمام منزلم گیاه رونده و ریزشی تهیه کنم. نور محیط خیلی زیاد نیست اما روشنه. جریان هوا وجود داره، مخصوصا در فصول سرد هوای سرد و باد از درزهای پنجره کمی داخل میشه که برای خیلی از گیاهان خوشایند نیست مثل پوتوس و فیلودندرون. می‌خواستم مشورت بگیرم چه گیاهی مناسبه

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      همراه گل‌سِتانی سلام
      از گیاهان رونده و ریزشی ای مثل سیسوس، عشقه، هویا و… می توانید استفاده کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.