خرید گیاه آپارتمانی با تضمین کیفیت و ارسال رایگان

روش نگهداری گیاه آرالیا دروغین (Schefflera elegantissima)

زمان مطالعه: 7 دقیقه

معرفی آرالیای دروغین

برای معرفی گیاه آرالیای دروغین زیبا باید بگوییم که اصالتا متعلق به اسکاتلند است، می‌تواند در زیستگاه طبیعی خود تا حدود 15 متر هم رشد کند. البته خیالتان راحت باشد. چون آرالیای دروغین در آپارتمان ها و به طور کلی دور از زیستگاه اصلی خود، نمی‌تواند خیلی رشد کند و مشکلی برای شما از نظر ارتفاع ایجاد نخواهد کرد.

یکی از اصلی‌ترین دلایل نگهداری از این آرالیا، برگ‌های جذاب و زیبای آن است. برگ‌هایی به رنگ سبز تیره، بلند و ظریف.
برگ‌های بخش پایینی این گیاه احتمالا شما را شدیدا به یاد گیاه ماریجوانا می‌اندازد، اما این شباهت فقط ظاهری است و این دو گیاه ارتباطی به هم ندارند.
این گیاه معمولا به عنوان گیاهی آپارتمانی و در داخل خانه نگهداری می‌شود، البته می‌توانید آن را در خارج از خانه نیز قرار دهید؛ اما تطبیق پذیری مجدد با محیط داخلی خانه برای گیاهی که تابستان را در حیاط گذرانده کمی دشوار است.

گُل‌سِتان | گل فروشی آنلاین | سفارش آنلاین گل | گیاه آپارتمانی

گیاه آرالیای دروغین به نگهداری زیادی احتیاج ندارد و در عین حال ظرافت و زیبایی خاصی به محیط می‌بخشد، به همین دلیل این گیاه انتخاب بسیار مناسبی برای منزل و ادارات است.
اگر قصد خرید گیاه برای محل کار خود را دارید پیشنهاد میشود مطلب گیاهان مناسب برای محل کار را مطالعه کنید تا بهترین انتخاب را اشته باشید.
این گیاه ریشه‌ی قوی دارد و برگ‌هایش به رنگ قهوه‌ای تیره هستند که گاهی با یک نوار سفید زیبا پوشیده شده‌اند.
آرالیای دروغین مثل ما به هوای پاک و تمیز نیاز دارد، پس آن را در محیط‌های آلوده قرار ندهید.
با گُل‎سِتان همراه باشید تا روش نگهداری گیاه آرالیا دروغین را بدانید.

گیاه آرالیای دروغین

شرایط نگهداری

رطوبت و دما

هر چه مرطوب‌تر، بهتر! گیاه آرالیای دروغین در فضای مرطوب مثل حمام، خوشحال‌تر است. اما اگر نمی‌خواهید آن را در محیط مرطوب قرار دهید، باید برگهای آن را مرتبا آب پاشی کنید.
برای نگهداری آرالیای دروغین در خانه، نیازی نیست که با دماسنج در اطراف آن بگردید! چون این گیاه تزئینی زیبا، در دمای معمولی خانه (18 الی 29 سانتی گراد) به خوبی رشد خواهد کرد. مواظب باشید که گیاه هرگز سرما را تجربه نکند. چون با رسیدن دما به زیر 15 درجه، برگهای گیاه شروع به آسیب دیدن می‌کنند.

نور

این گیاه زیبا دوست دارد در نور زیاد ولی غیرمستقیم خورشید غرق شود! توصیه ما به شما این است که آن را در نزدیکی پنجره‌ای نورگیر قرار دهید، به طوری که نور درخشان خورشید را به خوبی دریافت کرده و در عین حال هرگز تحت تابش اشعه‌های مستقیم قرار نگیرد. تابش مستقیم نور خورشید به این گیاه، سبب سوختن و قهوه‌ای شدن نوک و حاشیه برگهای آن می‌شود.

آبیاری

این گیاه رطوبت را دوست دارد. در هر بار آب‌دهی تا جایی به گیاه آب بدهید که تمام خاک خیس شود و اضافه آن از زیر گلدان خارج شود. برای نوبت بعدی آبیاری حدود یک هفته صبر کنید تا خاک گیاه کمی خشک شود سپس می‌توانید مجددا به گیاه آب بدهید. بهتر است از آبی استفاده کنید که املاح کمتری داشته باشد یا حداقل یک شبانه روز استراحت کرده باشد تا املاح آن ته‌نشین شده باشد. مرطوب ماندن تقریبی خاک گیاه مساله مهمی برای آن است.

در کل یک نگهداری صحیح و برنامه ریزی شده برای آرالیا، قطعا شامل آبیاری منظم است.
آب با دمای متعادل یا همان ولرم چیزی است که آرالیای دروغین نیاز دارد. وقتی که چندسانتی متر از سطح خاک خشک شد، گیاه را آبیاری کنید. فراموش نکنید که برای فراهم کردن رطوبت موردنیاز گیاه، باید مرتبا به سطح برگ‌ها، آب اسپری کنید.

آرالیای دروغین در فضای بیرون

خاک

برای گیاه آرالیای دروغین خاکی با پایه پیت برای کاشت این گیاه مناسب است، اما باید دقت کنید که دانه‌های پیت درشت باشند تا زهکشی خوبی در خاک به وجود آید. آرالیای دروغین خاک‌های اسفنج مانند را دوست ندارد.

هر سال با آمدن فصل بهار، گلدان آرالیا را عوض کنید. از خاک گلدان چندمنظوره (خاک گلدان رایج) استفاده کرده و گیاه را در گلدانی بزرگتر و با اندازه مناسب بکارید.
اندازه گلدان، باید برای حضور ریشه کافی باشد. در نظر داشته باشید که آرالیا جزو گیاهانی است که دوست دارند در گلدانی تنگ و فشرده رشد کنند. پس گلدان خیلی بزرگ برای آن مناسب نخواهد بود.

اگر آرالیای سنگین را در گلدانی کوچک و سبک کاشته اید، بهتر است گلدانی سنگین را جایگزین کرده و یا به انتهای خاک، یک لایه سنگریزه اضافه کنید. تا بدین ترتیب بین وزن گیاه و گلدان تعادل ایجاد شده و در نتیجه از واژگونی آن جلوگیری شود.

آرالیا اصلا دوست ندارد جابه‌جا شود. یک تغییر ناگهانی در مکان آن، به ریزش برگ‌هایش منجر خواهد شد. اگر قصد دارید مکان گیاه را تغییر دهید، باید این کار را به تدریج و به آرامی انجام دهید. فراموش نکنید که تغییر مکان گیاه نباید در فصل زمستان صورت بگیرد.

هرس کردن

این گیاه به هرس کردن خاصی نیاز ندارد و خودش می‌تواند به زیبایی و مرتب رشد کند. اما اگر گیاه شما شروع به ریزش برگ می‌کند و بیش از حد نازک شده است می‌توانید آن‌را در فصل بهار کمی هرس کنید تا بتواند رشد جدیدتر و قوی‌تری داشته باشد و آرالیای شما پرپشت‌تر شود. همچنین می‌توانید از شاخه‌های بریده این گیاه به عنوان قلمه و در تکثیر گیاه استفاده کنید.

کوددهی

می‌توانید برای تقویت رشد گیاه از کود مایع استفاده کنید. برای این کار در طول فصول رشد گیاه (بهار و تابستان) هر دو هفته یکبار به گیاه کود بدهید. به هیچ وجه در فصل زمستان گیاه را کوددهی نکنید.

خدمات باغبانی در محل، اعزام سریع باغبان گل و گیاه | گُل‌سِتان

تکثیر

این گیاه را می‌توان از طریق بذر یا قلمه زدن ساقه به راحتی تکثیر کرد. بهتر است قلمه زدن را در فصل بهار انجام دهید و این قلمه را در خاکی مرطوب بکارید تا زمانی که شروع به ریشه دادن بکند و رشد خود را آغاز کند. همچنین برای سرعت دادن به کار می‌توانید از هورمون‌های ریشه استفاده کنید.

آفات و بیماری ها

کنه تار عنکبوتی، تخم حشرات و شپشک‌ آردی تنها آفاتی هستند که برای آرالیا ایجاد دردسر می‌کنند.
درگیری گسترده گیاه با کنه تار عنکبوتی، می‌تواند منجر به مرگ گیاه شود! در صورت ابتلای گیاه به این آفت، یک دستمال نرم را به محلول آب و صابون ضدعفونی کننده آغشته کرده و برای یک هفته، با آن سطح زیرین برگها را دو بار در روز تمیز کنید. اگر نشانه‌های بهبودی در گیاه ظاهر نشد، بهتر است با گیاه خداحافظی کنید!

تا جایی که می‌توانید سعی کنید به صورت دستی شپشک‌های آردی را از گیاه جدا کنید. نقاط پایینی برگها را به کمک یک دستمال آغشته به الکل، هر 5 روز یکبار تمیز کنید. (بخصوص نقاطی را که عوارض شپشک را در آنجا مشاهده کرده اید.) استفاده از صابون‌های ضدعفونی هم در مرحله اولیه حضور شپشک‌ها در گیاه بسیار مفید است

سمی بودن

این گیاه برای حیوانات خانگی یا انسان سمی نیست و نمی‌تواند آسیبی وارد کند. البته بدیهی است که خوردن زیاد برگ‌های آن ممکن است باعث ایجاد اشکال در سیستم گوارشی یا دل‌درد شود اما به صورت کلی خطری ندارد.

حرف آخر

در این مطلب سعی کردیم همه آنچه در مورد گیاه آرالیای دروغین لازم است بدانید را برای شما تشریح کنیم، چنانچه مطلبی ناگفته مانده است و یا پرسشی در ذهن شماست که نیاز به مشاوره تخصصی روی گیاه خود دارید، می‌توانید سوالات خود را از طریق ارتباط با کلینیک گیاه پزشکی گُل‌سِتان مطرح نمایید. کارشناسان باتجربه گیاه‌پزشکی ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند. گیاه پزشکان مشکل شما را بررسی می‌کنند و در صورت نیاز غذای گیاه (کود)، سم و سایر ملزومات گیاه را برای شما ارسال خواهند کرد. ضمن اینکه اگر زمان یا تخصص کافی برای رسیدگی به گیاه خود را ندارید، می توانید از خدمات باغبانی در محل گُل‌سِتان (اعزام باغبان و گیاه پزشک به محل شما) استفاده کنید تا متخصصین ما با ابزار مورد نیاز شما در محل شما حضور یابند و خدماتی مانند تشخیص بیماری، علت عدم رشد، تعویض خاک و گلدان، سم پاشی، کوددهی و یا حتی کاشت و … را به شما ارائه دهند.

خرید گیاه و گل آپارتمانی آنلاین - تحویل رایگان 4ساعته | گُل‌سِتان

فیکوس الاستیکای شرابی در گلدان طلایی
978,000 تومان
مانسترا غول پیکر
19,000,000 تومان
فیکوس بلک در گلدان مواد آلی سفید
827,000 تومان
لوتوس سه تایی
679,000 تومان
زامیفولیا بلک سه قلاف
645,000 تومان

سوال‌های پرتکرار درمورد آرالیای دروغین

چرا برگ‌های آرالیای دروغین می‌ریزد؟

رطوبت کم در محیط و رطوبت نامناسب خاک دو دلیل اصلی ریزش برگ‌های آرالیای دروغین است. این گیاه به محیطی تقریبا مرطوب نیاز دارد تا بتواند سالم و سرزنده باشد. محیطی خشک یا نزدیکی با وسائل گرمایشی می‌تواند به این گیاه آسیب بزند و باعث ریزش برگ‌های آن شود.
همچنین رطوبت کم یا زیاد خاک نیز این گیاه را آزار می‌دهد. خاکی که بیش از حد خیس و غرق‌آب باشد ریشه‌های گیاه را از بین می‌برد، همچنین خاکی که بیش از حد خشک و کم آب باشد باعث کاهش توانایی گیاه در جذب مواد غذایی می‌شود. همیشه سعی کنید تعادلی بین یک خاک بیش از حد خیس و یک خاک بیش از حد خشک را برای گیاه فراهم کنید.

چرا برگ‌های آرالیای دروغین زرد می‌شود؟

یکی از مهم‌ترین دلایل زرد شدن آرالیای دروغین کم آبی است. این گیاه نسبت به آب دریافتی حساس است و در صورتی که خشکی طولانی مدتی را تحمل کند شروع به زرد کردن برگ‌های پایین‌تر خود می‌کند.
برگ‌های پایینی گیاه برگ‌هایی پیرتر هستند و گیاه با فدا کردن این برگ‌ها سعی می‌کند تا برگ‌های جوان‌تر خود را زنده نگه دارد و منابع محدود خود را متمرکز به برگ‌های جوان‌تر می‌کند.

چرا برگ‌های آرالیای دروغین قهوه‌ای می‌شود؟

قهوه‌ای شدن برگ‌های آرالیای دروغین نشانه‌ای از آفتاب سوختگی است. زمانی که گیاه در معرض نور شدید و طولانی مدت خورشید باشد دچار آفتاب سوختگی می‌شود و لبه برگ‌های آن قهوه‌ای می‌شود که به مرور به تمام برگ سرایت می‌کند. بهترین دما برای نگهداری آرالیای دروغین همان دمای معمول اتاق است یعنی چیزی بین 18 الی 30 درجه سانتی گراد.

۱۲ نظرات
  1. ناشناس می گوید

    سلام وقت به خیر ، آرالیا دارم هفته ای دوبار آب میدم ، پشت پنجره با نور خوب هست، اما تقریبا نصف برگهاش ریخته و هر روز برگ جدیدی ازش خشک میشه و میریزه ، لطفا راهنمایی ببرمایید

    1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

      سلام دوست عزیز گُل‌سِتان، وقتتون بخیر
      گیاه شما حساس به کمبود رطوبت است
      با توجه به دما و رطوبت محیطی، گیاهتان را به‌طور منظم آبیاری نمایید
      آبیاری گیاه باید به گونه‌ای انجام شود که آب اضافی از زیر گلدان خارج شود
      (از مسدود نبودن مسیر خروجی آب اضافی اطمینان حاصل فرمایید )
      به منظور حفظ رطوبت محیطی گیاه، بهتر است هر روز صبح، آب روی برگهای گیاهتان اسپری کنید

  2. مهران می گوید

    سلام. تقریبا ۲ هفته پیش گلدان آرالیای دروغینم رو عوض کردم و در گلدان کوچکتر گذاشتم . کلا خاک آنرا هم عوض کردم و بعد بهش کود دادم. آبیاری و آبپاشی مناسب رو انجام میدم ولی در حال حاضر حالش خوب نیست و برگ های آن نزدیک به خشک شدن هست. لطفا راهنماییم کنید که چیکار کنم ؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      آرالیا از جمله گیاهانی است که نیاز رطوبتی بالایی دارد بنابراین رطوبت آنرا افزایش داده.
      به نور آن هم دقت شود که نور زیاد و غیر مستقیم احتیاج دارد نیاز دارد
      پشت و روی برگ ها را چک کنید که به آفت خاصی آلوده نشده باشد

  3. ناشناس می گوید

    با سلام من آلاریا دارم اول هفته ای دوبار آب میدادم ولی الان هفته ای یکبار آب میدم الان مدتی هست خیلی ریزش برگ گرفته میشه علتش رو توضیح بدین البته اول هر روز روی برگهاش اسپره میکردم الان هر روز نمیکنم

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      آبیاری باید زمانی باشد که سطح خاک خشک شده است همچنین از دلایل ریزش برگ این گیاه نداشتن رطوبت بالا، سردی هوا و آبیاری بیش از حد رو می توان نام برد.
      برای تامین رطوبت آن می توانید در زیر گلدانی آن جزیره تشکیل دهید و یا از بخور سرد استفاده کنید.
      جا به جایی گیاه هم می تواند باعث ریزش برگهاش شود بنابراین سعی کنید که مکان قرار گیری گیاه ثابت باشد.

  4. Mahsa می گوید

    سلام
    این گیاه برای اتاق خواب مناسب هست؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل سِتانی سلام
      اگر اتاق خواب شما نور کافی و رطوبت متعادل را داراست ، نگهداری این گیاه در اتاق مانعی ندارد و مناسب است.
      برای تامین رطوبت می توانید از اسپری آب روی برگها استفاده کنید.

  5. اریو می گوید

    سلام من به تازگی یک‌ ارالیای دروغین خریدم خیلی بزرگه، از روزی که خریدم از داخل خاکش مورچه میاد بیرون ، دور تا دور گلدان و سطح خاکش رو اسپری حشره کش زدم ، قطع شد ولی دوباره مورچه ها بعداز چندروز پیدا شدن، چیکار باید بکنم؟؟ نیاز هست خاکشو عوض کنم؟؟؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      بستگی داره چند دوره و از چه سمی استفاده کردید ولی اگر دوره مصرف سم شما درست بوده و هنوز مورچه وجود دارد بله بهتر هست خاک عوض بشه

  6. نجمه می گوید

    وقت بخیر گل آرالیا تهیه کردم بعد از یک ماه دچار افتهای سفید رنگ شده چیکار میشه کرد

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      جهت چت کردن با کارشناس مشاوره گل و گیاه وارد لینک زیر شوید
      https://dr.golsetan.com

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.