خرید گیاه آپارتمانی با تضمین کیفیت و ارسال رایگان

روش نگهداری و معرفی گل مارگریت (Shastadaisy) و مشکلات احتمالی آن

زمان مطالعه: 9 دقیقه

معرفی مارگریت یا گل daisy

مارگریت خندان، یک گل قدیمی و چندساله است. مارگریت خیلی شبیه به بنفشه‌های حاشیه رودخانه‌هاست، اما گل‌های آن بزرگ‌تر و شکوفه‌های آن قوی‌تر از بنفشه هستند. برگ‌های همیشه سبز آن، در تمام طول سال باقی می‌مانند؛ حتی زمانی که مارگریت گل ندارد و در دوران خفتگی است.
مارگریت به صورت دسته‌ای رشد می‌کند. هر دسته از این گل می‌توانند حدود 90 سانتی‌متر قد و 60 سانتی‌متر عرض و پهنا داشته باشد. اکثر مارگریت‌ها گل‌برگ‌های سفید، مرکز زرد و برگ‌های براق و سبزرنگ دارند.

مارگریت درست در آغاز هر بهار و یا اوایل تابستان برمی‌گردد و تا اوایل پاییز به شکوفه‌ دادن ادامه می‌دهد. از نظر زیست محیطی، مارگریت گونه‌ای مهاجم نیست و حذف شدنش از محیط باعث به هم ریختن اکوسیستم منطقه نمی‌شود، اما  باید بدانید که آن اصلا برای بریده شدن و استفاده به صورت شاخه ای مناسب نیست.
اگر عاشق گل و گیاه هستید با  خرید گل آپارتمانی منزل خود را طراوت ببخشید.

در این مطلب با گُل‎سِتان همراه باشید تا پس از معرفی گل مارگریت ، روش نگهداری آن را نیز بدانید.

گُل‌سِتان | گل فروشی آنلاین | سفارش آنلاین گل | گیاه آپارتمانی

تاریخچه گل مارگارت

در سال 1901، محققی به نام “بوربانک” مجموعه جدیدی از گلهای خود را به نمایش گذاشت. گل مارگریت هم جزو همان گل‌ها بود. این مجموعه شامل گلهایی تازه کشف شده و  پیوندی بود. سپس او انواع دیگری از این گل را به جهان عرضه کرد و برای هر کدام نامی جداگانه انتخاب کرد. پیوند زدن و ساختن گونه‌های جدید از این گل ادامه پیدا کرد، تا جایی که امروزه بیش از 100 نوع جدید برای مارگریت ثبت شده است. قطعا مارگریت در بین گلهای پیوندی آمریکایی، غنی‌ترین پیشینه را دارد.

گل مارگریت نماد چیست

مارگریت گل زیبا، بیانگر امید، بی‌گناهی و پاکدامنی است.

دسته گل روشنک
611,000 تومان
رز جاودان مهرسا پایه قرمز
679,000 تومان
باکس رز جاودان موزیکال Q&Q
2,399,000 تومان
باکس رز جاودان موزیکال ملودی
994,000 تومان
رز جاودان موزیکال لاولی
994,000 تومان

انواع گل مارگریت

همانطور که گفتیم، امروزه انواع مختلفی از گیاه مارگریت ایجاد شده است.  بین گونه‌های مختلف مارگریت، 4 نوع از بقیه رایج‌تر و محبوب‌تر هستند :

* Cobham Gold –در راس ساقه این نوع، دو دسته مارگریت قرار دارد و دایره زرد رنگ آن، حدود 60 سانتی‌متر ساقه را از زمین دور کرده است.

* Horace Reed – این گل بسیار زیبا و خاص است، بخصوص که دو گل را روی هر ساقه دارد و مرکز زرد رنگ او خم شده است. گل مارگریت زرد بسیار زیبا و چشم نواز است.

* Snow Lady – رشد این مارگریت بسیار سریع است، چندساله است و در اولین سال پس از کاشته شدن بذر، گلهایی زیبا و سفید در تابستان ایجاد می‌کند. وی هر ساقه آن یک مارگریت قرار دارد.

سمی بودن

مارگریت برای حیوانات خانگی مثل سگ و گربه سمی است. خوردن آن برای حیوانات خانگی عوارض گوارشی ایجاد می‌کند.

شرایط نگهداری گل مارگریت
عکس گل مارگریت

روش کاشت و نگهداری

اگر قصد دارید بذر مارگریت را بکارید، گلدان مورد نظر را در مکانی خنک قرار دهید. فصل کاشت برای این گل، بهار و یا پاییز است. معمولا مارگریت، پس از سپری کردن یک دوره رشد کامل رشد می‌کند؛ یعنی در سال اول منتظر شکوفه دادن آن نباشید.

اگر مارگریت را به صورت کاشته شده و در گلدان خریده اید، در بهار آن را به باغچه منتقل کنید. مکانی پرنور را برای آن انتخاب کنید، مارگریت در نور کافی به خوبی شکوفه می‌دهد.
خاک آن باید غنی و در عین حال سبک باشد. در طول تابستان – اگر بارش باران کم بود – هفته‌ای یک بار به آن آب بدهید. همین که چندسانتی‌متر رویی خاک خیس شود، کافی است. در آغاز بهار، به آن کود اضافه کنید. هر 4-3 سال یکبار، آن را مجدد در آغاز بهار یا اواخر تابستان تقسیم کنید.

معطر بودن

مارگریت عطر خاصی ندارد.

موارد مصرف

این گل برای سنگفرش کردن حاشیه باغچه‌ها بسیار مناسب است. دسته گل مارگریت نیز برای هدیه دادن مناسب است.

مشکلات برگ‌ها

ریزش برگ‌ها، چوبی شدن ساقه: مشکلات آبیاری

• آبیاری بیش از حد:
اگر مارگریت در خاکی با زه کشی نامناسب، سنگین یا در خاکی با آبیاری بالا کاشته شود به مرور زمان دچار ریزش برگ‌ها خواهد شد. در این شرایط گیاه در حال غرق شدن است!
گیاه را به خاکی با زه کشی بهتر منتقل کرده و روند آبیاری را اصلاح کنید.
طبق تجربه ما، بهترین راه این است که خودتان کمی ترکیبات خاک را اصلاح کنید: مقداری شن، ماسه، زغال سنگ و سایر مواد طبیعی را با خاک گلدان مخلوط کنید تا بهترین زه کشی حاصل شود، بدین شکل آب اضافی سریع‌تر از خاک خارج خواهد شد.

• آبیاری خیلی کم:
اگر مارگریت را پیوسته در حالت کم آبی قرار بگیرد، طی زمان ساقه‌ها را چوبی‌تر‌ کرده و بسیاری از برگ‌های بخش پایینی خود را از دست خواهد داد.
در این شرایط دفعات آبیاری را افزایش داده و مطمئن شوید که آب به خوبی تمام بخش‌های خاک را خیس می‌کند. اگر مارگریت را در باغچه کاشته‌اید، میزان بارش را در نظر بگیرید. در صورت خشک شدن هوا و کاهش باران، باید بیشتر گیاه را آبیاری کنید.

بلند، باریک و ست شدن ساقه: بیش از حد بودن سایه

مارگریت روزانه به دریافت حداقل 5 ساعت نور خورشید احتیاج دارد، حتی هر چه بیشتر، بهتر! اگر آن این میزان نور را دریافت نمی‌کند، باید اقدامات زیر را در راستای کاهش سایه انجام دهید:
• هرس کردن شاخه‌های مجاور، اگر بر گیاه سایه می‌اندازند
• تغییر مکان گیاهانی که مانع از دریافت نور مارگریت می‌شوند
• بردن گیاه به مکانی با میزان نور بیشتر
اگر مارگریت را در باغچه کاشته‌اید، باید حساسیت بیشتری نسبت به نور آن داشته باشید. در صورت کمبود نور خورشید در حیاط شما، بهتر است آن را در گلدان بکارید تا بتوانید متناسب با محل نور، مکان آن را نیز تغییر دهید.

خدمات باغبانی در محل، اعزام سریع باغبان گل و گیاه | گُل‌سِتان

پیچ خوردن و لوله‌ای شدن برگ‌ها، در اثر وجود شته‌ها

شته، که به آن شپش گیاه نیز گفته می‌شود، حشره‌ای نرم، گلابی شکل و مکنده است.
این آفت، ریز است؛ به اندازه نوک یک سوزن!
حمله شته‌ها به صورت گروهی صورت می‌گیرد. در واقع آنها به صورت تجمعاتی بزرگ و قابل مشاهده، بر نوک نرم برگ‌ها و ساقه‌های مارگریت حمله می‌کنند.
گفتیم که شته مکنده است؛ همین تغذیه کردن آن از گیاه سبب توقف رشد گیاه خواهد شد.
در نتیجه اخلال ایجاد شده در رشد، برگ‌ها نیز زرد یا قهوه‌ای می‌شوند. چنین گیاهی حتی در صورت قرار گرفتن در نور کافی، پژمرده شده، چروک می‌خورد و یا ظاهری لوله‌ای مانند پیدا می‌کند. اما خوشبختانه در اغلب اوقات، می‌توان به راحتی شته را از بین برد.
تنها کافی است آنها را شناسایی کنید و سپس به روش دستی، بخش‌های درگیر گیاه را به همراه شته‌های ساکن در آن، از سطح گیاه جدا کنید. این بخش‌های جداشده را باید در پلاستیکی ضخیم بریزید و در سطل آشغال بیاندازید.
مارگریت به خوبی با جدا شدن بخش‌های بیمار کنار می‌آید، پس بدون نگرانی این کار را انجام دهید. اگر شته بازگشت، این بار باید از صابون‌های حشره کش استفاده کرده و طبق دستورات مخصوص نوشته شده بر روی جعبه آنها عمل کنید.
اما در همین حین، به شرایط گیاه فکر کنید. چه تغییری سبب وارد شدن استرس به گیاه شده است؟ وجود مجدد شته، ممکن است نتیجه چه عامل نادرستی در نگهداری گیاه باشد؟

رشد ضعیف گیاه: وجود شپشک آردی

شپشک آردی نیز نوعی از آفات است. اندازه آنها بین 3 الی 4 سانتی متر بوده و ظاهری بیضی شکل و مسطح دارند. سطح شپشک آردی با پوشش مومی-پودری سفید رنگ احاطه شده و دور آنها با خارهای متعدد تزئین شده است.
شپشک شیره گیاه را می‌مکد؛ اما مشکل به همین جا ختم نمی‌شود. ترشحات شکری خارج شده از دهان آنها در حین مکیدن، زمینه را برای رشد کپک‌ها در سطح برگ فراهم کرده و مورچه‌ها را به آن سمت جذب می‌کند.
گیاهی با این آفت درگیر است، ظاهری ناخوش آیند پیدا کرده و رشدی بسیار ضعیف خواهد داشت. اگر شدت حمله شپشک بالا باشد، به مرگ گیاه منجر خواهد شد. می‌توانید با اسپری کردن مستقیم صابون حشره کش، حضور آنها را کنترل کنید. برای مصرف این صابون، طبق توضیحات درج شده بر روی بسته بندی عمل کنید.

حفرات متعدد در سطح برگ‌ها: جویده شدن توسط حلزون‌ها

دو نوع حلزون در اینجا مطرح است:
یک نوع حلزون معمولی که همه می‌شناسیم،
و نوعی دیگر حلزون بدون صدف محافظ. این نوع حلزون‌ها معمولا 2 الی 5 سانتی متر داراز دارند( بعضی از انواع آنها تا 16 سانتی متر نیز می‌رسند). رنگ آنها ممکن است خاکستری، سفید، زرد، قهوه‌ای یا مشکی باشد.
پس علاوه بر جست و جو برای حلزون عادی، انتظار چنین موجودی را نیز داشته باشید.
اگر این حلزون‌ها به مارگریت حمله کنند، در سطح برگ‌ها و ساقه حفراتی بزرگ و متعدد ایجاد خواهند کرد. این آفات جذب محیط‌های مرطوب، زمین‌هایی با مالچ فراوان و خاک اسیدی می‌شوند.
فعالیت حلزون‌ها در شب است: با زبان سوهان مانند خود برگ‌ها و ساقه‌ها را جویده و سوراخ‌هایی زبر در سطح آنها بر جای می‌گذارند. در طول روز، زیر سطح برگ‌ها پنهان شده و به استراحت می‌پردازند!

برای از بین بردن آنها، می‌توانید از تله مخصوص حلزون استفاده کنید.
روش خانگی، کمک گرفتن از ظرفی کم عمق و پر شده از آبجو به عنوان دام است!
این ظرف را باید در باغچه یا در میان گلدان‌ها قرار دهید. آفات به سمت مخمر موجود در آبجو جذب می‌شوند، از ظرف بالا رفته و درون آن می‌افتند. این کار را سه یا چهار هفته بعد از سپری شدن آخرین موج سرمای هوا انجام دهید. هر چه زودتر آنها را به دام بیاندازید، کمتر در طول فصول رشد تکثیر خواهند شد. اگر ظرف شما بدون پوشش است، بعد از بارش باران آبجو را تعویض کنید. می‌توانید از سایر نوشیدنی‌های حاوی مخمر نیز استفاده کنید.

لکه لکه و خالدار شدن برگ‌ها: اثر کپک خاکستری بوتریس

هوای سرد و مرطوب یا تاریک بودن محیط، سبب حمله این قارچ به مارگریت خواهد شد.
می‌توانید با هرس کردن گیاه جریان هوا را در داخل آن افزایش داده و به این طریق از ظهور این آفت جلوگیری کنید.
راه دیگر، بردن مارگریت به مکانی نورانی‌تر و یا تقویت کردن زه کشی خاک است.
رگ‌های آسیب دیده را از گیاه جدا کنید و سایر برگ‌ها را به کمک یک قارچ کش دارای گوگرد، تمیز کنید. این کار از تکثیر و پخش قارچ‌ها جلوگیری می‌کند.
اگر گیاهی هر سال به این مشکل دچار می‌شود، بهتر است ان را از خاک خارج کرده و از بین ببرید.

پوشیده شدن برگ‌ها با پودری سفید رنگ: وجود سفیدک سطحی

سفیدک سطحی به علت وجود یک قارچ ایجاد می‌شود؛ این نوع قارچ در سطح سلول‌های گیاه زندگی کرده و در داخل آن وجود ندارد.
برگ‌های بیمار با یک لایه کپک پودری سفید-خاکستری پوشیده می‌شوند. اگر میزان درگیری بسیار بالا باشد، برگ‌ها دچار رنگ پریدگی شده، ظاهر طبیعی خود را از دست می‌دهند و در نهایت به ریزش دچار خواهند شد.
سفیدک سطحی هم در هوای بسیار خشک و هم در هوای بسیار مرطوب دوام می‌آورد.
اگرچه آنها خطری جدی برای حیات گیاه به شمار نمی‌روند؛ اما به هر حال ظاهری ناخوشایند برای آن ایجاد می‌کنند. اگر نمی‌توانید آنها را نادیده بگیرید، می‌توانید برگ‌های سالم و گیاهان اطراف را با قارچ کش گوگردی اسپری کنید. بدین شکل از پخش شدن قارچ جلوگیری خواهید کرد. برای مصرف این قارچ کش، دستورات نوشته شده بر جعبه را انجام دهید.

فاصله کافی بین گیاهان را رعایت کنید تا هوا بتواند به خوبی در بین آنها جریان پیدا کند. با فاصله کاشتن گیاهان همچنین کمک می‌کند تا در فصل پاییز راحت‌تر بتوانید برگ‌های ریخته شده را جمع آوری کنید.

حرف پایانی

در این مطلب سعی کردیم همه آنچه در مورد روش نگهداری گل مارگریت لازم است بدانید را برای شما تشریح کنیم، چنانچه مطلبی ناگفته مانده است و یا پرسشی در ذهن شماست که نیاز به مشاوره تخصصی روی گیاه خود دارید، می‌توانید سوالات خود را از طریق ارتباط با کلینیک گیاه پزشکی گُل‌سِتان مطرح نمایید. کارشناسان باتجربه گیاه‌پزشکی ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند. گیاه پزشکان مشکل شما را بررسی می‌کنند و در صورت نیاز غذای گیاه (کود)، سم و سایر ملزومات گیاه را برای شما ارسال خواهند کرد. ضمن اینکه اگر زمان یا تخصص کافی برای رسیدگی به گیاه خود را ندارید، می توانید از خدمات کاشت گل و گیاه گُل‌سِتان (اعزام باغبان و گیاه پزشک به محل شما) استفاده کنید تا متخصصین ما با ابزار مورد نیاز شما در محل شما حضور یابند و خدماتی مانند تشخیص بیماری، علت عدم رشد، تعویض خاک و گلدان، سم پاشی، کوددهی و یا حتی کاشت و … را به شما ارائه دهند.

خرید گیاه و گل آپارتمانی آنلاین - تحویل رایگان 4ساعته | گُل‌سِتان
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.