خرید انواع دسته،سبد و باکس گل با ارسال فوری

فواید گیاهان خانگی

زمان مطالعه: 6 دقیقه

نگهداری و انتقال گیاهان به داخل خانه به دوران روم و یونان باستان بر‌می‌گردد. در دوران ویکتوریا نیز، اشراف نخل‌های خود را در داخل گلدان قرار می‌دادند و به درون کاخ‌هایشان منتقل می‌کردند. در واقع آن دوران عدم وجود سرخس و گندمی‌ها در خانه‌ها بی‌معنا بود. مزیت وجود گیاهان در داخل خانه چیزی بیشتر از یک وسیله دکوری است. گیاهان خانگی می‌توانند تاثیر به‌سزایی در عملکرد و سلامت موجودات اطراف خود بگذارند. بنابراین با خرید آنلاین گیاه افزون بر زیبایی و طراوت، از فواید آن نیز بهره‌مند شوید. اگر می‌خواهید درباره فواید گیاهان خانگی بدانید در ادامه مطلب با گُل‌سِتان همراه باشید.

گُل‌سِتان | گل فروشی آنلاین | سفارش آنلاین گل | گیاه آپارتمانی

فهرست مطالب این مقاله:


کمک به تنفس بهتر

انسان‌ها در زمان تنفس، اکسیژن را از هوا می‌گیرند و سپس آن را به صورت دی‌اکسید کربن خارج می‌کنند، اما گیاهان در طول فرآیند فتوسنتز این پروسه را برعکس انجام می‌دهند. یعنی آن‌ها دی‌اکسید‌ کربن را جذب می‌کنند و سپس به صورت اکسیژن خارج می‌کنند. این پروسه باعث می‌شود گیاهان و انسان‌ها تبدیل به جفت‌هایی بسیار مناسب برای یکدیگر شوند. در واقع ما هوای مورد نیاز گیاهان را تامین می‌کنیم و گیاهان نیز در عوض سطح اکسیژن محیط را برای ما افزایش می‌دهند.
نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که برخی گیاهان در شب فتوسنتز را متوقف می‌کنند. در این زمان آن‌ها اکسیژن را جذب و دی‌اکسید کربن را رها می‌کنند. اما برخی گیاهان خاص مانند ارکیده‌ها، ساکولنت‌ها و گیاهان هوازی حتی در این شرایط نیز دی‌اکسید کربن را جذب و اکسیژن را منتشر می‌کنند. در واقع شما می‌توانید از این گیاهان در اتاق خواب خود استفاده کنید و خوابی عالی را تجربه کنید.

فیکوس الاستیکای شرابی در گلدان طلایی
978,000 تومان
مانسترا غول پیکر
19,000,000 تومان
فیکوس بلک در گلدان مواد آلی سفید
827,000 تومان
لوتوس سه تایی
679,000 تومان
زامیفولیا بلک سه قلاف
645,000 تومان


جلوگیری از بیماری

زمانی که گیاهان در بیرون از خانه زندگی می‌کنند، با کمک ریشه‌های خود آب‌های زیرزمینی را جذب کرده و طی فرآیندی آنرا از طریق برگ‌های خود تبخیر می‌کنند، به این فرآیند تَرادَمِش گفته می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد حدود ده درصد از رطوبت اتمسفر از این طریق تامین می‌‌گردد. این فرآیند در گیاهان داخل خانه نیز رخ می‌دهد، فقط دیگر در این مورد آب‌های زیرزمینی وجود ندارند.
گیاهان با این کار باعث افزایش رطوبت فضای داخل خانه می‌شوند. شاید این فرآیند در ماه‌های گرم اثر چندانی نداشته باشد، اما در ماه‌های سرد و مناطق خشک یک هدیه محسوب می‌شود. مطالعات نشان می‌دهد استفاده از گیاهان در داخل خانه‌های خشک، باعث افزایش رطوبت می‌شود که وجود این رطوبت از خشک شدن پوست، سرماخوردگی، گلودرد یا سرفه‌های خشک جلوگیری می‌کند. همچنین افزایش رطوبت باعث کاهش سرعت انتقال ویروس‌ها از جمله آنفولانزا نیز می‌شود.

گیاهان خانگی نصفیه کننده هوا
گیاهان خانگی تصفیه کننده هوا

تصفیه هوا

ناسا تحقیقات زیادی را بر روی کیفیت هوا در محیط‌های مهر و موم شده انجام داده است. این تحقیقات منجر به کشف بزرگی شد که گیاهان نقش مهمی را در آن ایفا می‌کنند. برگ‌ها و ریشه‌های گیاهان می‌توانند باعث از بین بردن گازهای سمی در داخل فضاهای بسته شوند. همچنین برگ‌های گیاهان به تنهایی می‌توانند سطح کمی از مونوکسیدکربن و فرمالدهید را در محیط‌های داخلی از بین ببرند.
ناسا در ادامه توضیح می‌دهد که گیاهان وقتی به عنوان غذا خورده می‌شوند مواد مغذی بدن را تامین می‌کنند. گیاهان می‌توانند مونوکسیدکربن را از هوا جذب کنند و اکسیژن را رها کنند که تاثیر مثبتی بر تنفس انسان دارد. طبق تحقیقات ناسا، برخی از گیاهان در کاهش سطح آلاینده‌ها در محیط نقش بسزایی دارند. این گیاهان شامل موارد زیر هستند:

● پوتوس طلایی
● پاپیتال
● داوودی
● ژربرا
● نخل بامبو
● درخت اژدها

مطلب مرتبط: 10 گیاه برتر تصفیه کننده هوا از نظر ناسا

خدمات باغبانی در محل، اعزام سریع باغبان گل و گیاه | گُل‌سِتان


کاهش دوران نقاهت

شاید فکر کنید هدیه دادن گل یا گیاه در یک ملاقات بیمارستانی کاری کلیشه‌ای است. اما باید بدانید تحقیقات نشان داده است که گیاهان در افزایش سرعت بهبودی بیماران جراحی شده تاثیر به سزایی دارند و از آن به عنوان یک داروی غیرتهاجمی و ارزان برای افراد جراحی شده یاد می‌شود. این تحقیقات در دانشگاه کانزاس انجام شده و نشان می‌دهد مشاهده گل‌ها یا گیاهان در طول دوران نقاهت، باعث بهبود پاسخ‌های فیزیلوژیک بدن می‌شود. بیمارانی که گیاه یا گلی در اطراف خود دارند، در مقایسه با بیمارانی که هیچ گیاهی اطراف خود ندارند فشار خون کمتری دارند و میزان درد کمتری را متحمل می‌شوند. یکی دیگر از تکنیک‌های افزایش سرعت بهبودی در بیماران، تکنیک باغبانی درمانی است. در این روش بیمار با گیاه در تعامل می‌شود و از آن مراقبت می‌کند. بیمارانی که به صورت فیزیکی با گیاهان در ارتباط هستند و از آن مراقبت می‌کنند، با سرعت بیشتری دوران نقاهت را پشت سر می‌گذارند.


بهبود کارایی

تحقیقات زیادی نشان داده‌اند که مطالعه یا فعالیت در مجاورت گیاهان نتایج بسیار بهتری دارد. همانطور که بودن در طبیعت باعث بهبود کارایی مغز ما می‌شود، بودن در کنار گیاهان خانگی نیز به بهبود تمرکز، حافظه و خلاقیت کمک می‌کند. دو مطالعه علمی در نروژ نشان دادند که بهره‌وری و خلاقیت کارکنانی که در کنار گیاهان فعالیت می‌کنند، بسیار بیشتر از کارکنانی است که هیچ گیاهی در اطراف آن‌ها نیست. فعالیت‌هایی که در اطراف گیاهان انجام می‌شود با کیفیت، دقت و ظرافت بیشتر و بهتری صورت می‌گیرد.
در تحقیقی که با حضور 23 نفر انجام شد، محققان داوطلبان را درون کلاس‌هایی با گل‌های مصنوعی، گیاهان طبیعی، عکسی از یک گیاه یا بدون هیچ اثری از گیاه بود، قرار دادند. اسکن‌های مغزی از این داوطلبان نشان داد، آن‌هایی که در کنار گیاهان طبیعی بودند، توجه و تمرکز بیشتری را نسبت به سایر داوطلبان در گروه‌های دیگر داشتند. همچنین مطالعاتی در سال 1996 نشان داد که دانش‌آموزان وقتی در کنار گیاهان قرار دارند، 12 درصد سریع‌تر فعالیت می‌کنند و استرس کمتری را متحمل می‌شوند. در سال 2004 نیز محققان از داوطلبان خواستند تا کلماتی خلاقانه از خود بسازند. در این تحقیق وقتی داوطلبان در کنار گیاهان بودند، عملکردی به شدت بهتر داشتند.


کاهش استرس

طبق تحقیقی که در ژورنال انسان‌شناسی روانشناختی منتشر شده، وجود گیاهان خانگی در محیط خانه یا محل کار می‌تواند باعث ایجاد آرامش، راحتی و حس حضور در طبیعت شود. در این تحقیق از افراد خواسته شد تا بین دو فعالیت مختلف یکی را انجام دهند، یکی از گزینه‌ها تعویض گلدان یک گیاه خانگی و دیگری کامل کردن یک فعالیت کامپیوتری بود. پس از انجام هر کدام از این فعالیت‌ها، محققان اقدام به اندازه‌گیری پارامترهای بیولوژیکی مرتبط با استرس، مانند ضربان قلب یا فشار خون در هر گروه کردند. آن‌ها متوجه شدند گروهی که باغبانی کردند، نسبت به گروهی که فعالیت کامپیوتری داشتند، سطح استرس کمتری را تجربه کرده‌اند و سطح فشار خون و ضربان قلب در گروهی که فعالیت کامپیوتری کرده بودند، نسبت به گروه باغبان بالاتر بود.


خاصیت درمانی

وجود گیاهان خانگی می‌تواند برای افرادی که تجربه بیماری‌های روانی دارند موثر و کارآمد باشد. طبق مطالعات علمی، باغبانی درمانی می‌تواند حس بهتری را در افرادی که به افسردگی یا اضطراب مبتلا هستند ایجاد کند. باغبانی درمانی، در تمامی قرن‌ها وجود داشته است. اما در دنیای مدرن امروز نیز روشی برای درمان بیماری‌ها محسوب می‌شود. حتی برخی کلینیک‌های پزشکی در منچستر، برای درمان بیماری‌های مانند افسردگی و اضطراب، نگهداری از گیاهان خانگی را تجویز می‌کنند.


افزایش رضایت شغلی

شاید اگر محیط کاری شما منظره‌ای عالی رو به طبیعت داشته باشد، از حضور در آنجا لذت ببرید. اما باید بدانید یک گیاه خانگی نیز می‌تواند همان نتیجه را برای شما داشته باشد. محققان طی مصاحبه با 440 کارمند سایت آمازون در هند و ایالات متحده آمریکا، دریافتند افرادی که عناصر و گیاهان طبیعی در محیط‌های شغلی آن‌ها وجود دارد، رضایت شغلی و وفاداری بیشتری نسبت به کارشان دارند و از حضور در محیط کاری خود لذت بیشتری را کسب می‌کنند، در نتیجه کارایی بهتری نیز دارند.

حرف آخر

در این مطلب سعی کردیم از فواید گیاهان خانگی اطلاعات لازم را در اختیار شما قرار دهیم، چنانچه مطلبی ناگفته مانده است و یا پرسشی در ذهن شماست که نیاز به مشاوره تخصصی روی گیاه خود دارید، می‌توانید سوالات خود را از طریق ارتباط با مشاوره آنلاین گیاهان آپارتمانی گُل‌سِتان مطرح نمایید. کارشناسان باتجربه گیاه‌پزشکی ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند. گیاه پزشکان مشکل شما را بررسی می‌کنند و در صورت نیاز غذای گیاه (کود)، سم و سایر ملزومات گیاه را برای شما ارسال خواهند کرد. ضمن اینکه اگر زمان یا تخصص کافی برای رسیدگی به گیاه خود را ندارید، می‌توانید از خدمات باغبانی در منزل گُل‌سِتان (اعزام باغبان و گیاه پزشک به محل شما) استفاده کنید تا متخصصین ما با ابزار مورد نیاز شما در محل شما حضور یابند و خدماتی مانند تشخیص بیماری، علت عدم رشد، تعویض خاک و گلدان، سم پاشی، کوددهی و یا حتی کاشت و … را به شما ارائه دهند.

مانسترا غول پیکر
19,000,000 تومان
فیکوس بلک در گلدان مواد آلی سفید
827,000 تومان
لوتوس سه تایی
679,000 تومان
زامیفولیا بلک سه قلاف
645,000 تومان
زامیفولیا 9 قلاف سبز با گلدان مواد آلی
1,365,000 تومان
خرید گیاه و گل آپارتمانی آنلاین - تحویل رایگان 4ساعته | گُل‌سِتان
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.