خرید گیاه آپارتمانی با تضمین کیفیت و ارسال رایگان

روند تکامل گل فروشی‌ها – از گل فروشی سنتی تا آنلاین

زمان مطالعه: 8 دقیقه

همانطور که قبلا در پست تاریخچه‌ی گل و گل‌آرایی از عهد باستان تا دوره‌ی ویکتوریا گفته شد. تاریخ گل آرایی و به طور کلی استفاده از گل به دوران باستان و مصر بر می‌گردد.

طبیعی است که هرچیزی که مصرف داشته باشد به هر حال فروشنده‌ای هم خواهد داشت. در نتیجه به مرور زمان و از قرن‌های ۱۵ و ۱۶ میلادی به بعد کم کم تعداد کسانی که به شغل گل‌فروشی مشغول بودند افزایش یافتند و در نتیجه‌ی آن گل فروشی‌ها شکل گرفتند. همانطور که در مرجع گل شاخه بریده طبیعی همراه با عکس مشخص است امروزه گونه های گلهای شاخه بریده نیز در اکثر نقاط دنیا در بیشتر فصول یافت می شود و گلفروشی به یک صنعت جهانی تبدیل شده است.

برای سال‌ها گل فروشی‌ها به شکل سنتی خود ادامه دادند تا اینکه با گسترش تلگراف و تلفن در اروپا و آمریکا گل فروشی‌های تلفنی ظهور کردند.

گُل‌سِتان | گل فروشی آنلاین | سفارش آنلاین گل | گیاه آپارتمانی

استفاده از تلفن در گل‌فروشی‌ها باعث شد تا گل‌ها بسیار آسان‌تر و سریع‌تر به دست مردم برسد. روند کار اینگونه بود که شرکت‌های خدمات تلفنی گل، با ارتباط داشتن با گل‌فروشی‌هایی محلی در سراسر شهر به محض اینکه سفارشی دریافت می‌کردند سفارش را به نزدیک‌ترین گل‌فروشی می‌دادند و اینگونه در هزینه‌های خود صرفه جویی می‌کردند ضمن اینکه بخشی از سود فروش به آن‌ها تعلف می‌گرفت و گل‌های تازه‌تری نیز به مقصد می‌رسید.

اولین شرکت خدمات تلفنی گل در سال ۱۹۱۰ توسط ۱۵ گل‌ فروش آمریکایی تأسیس و نامش ” خدمات ارسال گل با تلگراف (FTD) ” گذاشته شد. این شرکت به صورت شراکتی بین این ۱۵ گلفروشی افتتاح شد. این گلفروشی ها از طریق پیام ‌های تلگراف سفارش‌ گل را تبادل می کردند و به همین علت نام “FTD خدمات تلفنی (سیمی) ارسال گل” را روی آن گذاشتند .

در سال ۱۹۶۵ با معرفی ارسال سفارشی بین‌ المللی، FTD نامش را به “خدمات ارسال بین ‌المللی گل” تغییر داد و نه تنها در آمریکا بلکه در کشورهای دیگر نیز شروع به ارائه خدمات ارسال گل هدیه کرد.

درشکه گل فروشی FTD در حال تحویل بسته های گل طبیعی در 108 سال قبل در آمریکا

در دهه‌ ۱۹۲۰ میلادی گروهی از گل‌ فروش‌ های انگلیسی یک شبکه‌ی مشابه با نام گل تلفنی (Flowers by Wire) افتتاح کردند. این شرکت هم به ‌صورت شراکتی مدیریت می‌ شد و از سال ۱۹۵۳ فعالیتش را با نام اینترفلورا (Interflora) ادامه داد. تا سال ۱۹۷۰ شعبه ‌های اینترفلورا در اکثر کشورهای دنیا شروع به کار کرد.

رفته رفته با گسترش اینترنت در سال‌های پایانی دهه‌ی ۹۰ میلادی، گل‌ فروشی‌هایی که در ابتدا به صورت تلگرافی فعالیت می‌کردند و بعد به سمت تلفن رفتند. اینبار نیز فرصت را مغتنم شمردند و آهسته بر بستر دیجیتال فعالیت خود را آغاز کردند.

در زیر نام برخی از معتبر‌ترین های گل‌فروشی آنلاین خارج از کشور آورده شده است.

عملیات گل فروشی آنلاین

کار اصلی خدمات تلفنی و اینترنتی ارسال گل، مانند آژانس‌‌های مسافرتی، ایفای نقش به‌ عنوان نماینده و فروش محصولات و خدمات از طرف گل فروشی‌های محلی است. برخلاف سایر کسب‌ و کارهای خرده‌ فروشی، فروشنده (گل فروشی تلفنی و آنلاین) گلی را انبار یا نگهداری نمی‌کند و دسته‌ ها و باکس‌ های گل تنها زمانی که یک مشتری سفارش می دهد از گل فروشی خریداری و برای مشتری ارسال می‌شود.

قیمت گل‌های گل فروشان محلی با قیمتی پایین تر از مشتری نهایی به شرکت‌های گل فروش داده می شود، در نتیجه سود عاید (کمیسیون) می شد که برابر است با اختلاف بین قیمت فروش به فروشنده نهایی و قیمت خرید که گلفروشی محلی ارائه می داد.

گل فروشی های آنلاین و تلفنی در دنیا در ابتدا به ‌صورت شراکتی اداره می ‌شدند، اما پس از مدتی به بخش خصوصی واگذار شدند.

گل‌ فروش‌ ها از طریق گروهی به نام Florists for Change به آدرس وب‌ سایت RealLocalFlorists.com خدمات خود را با سایر گل فروش های همکار ارائه می‌ دهند.

رز جاودان مهرسا پایه قرمز
694,000 تومان
باکس رز جاودان موزیکال Q&Q
2,414,000 تومان
رز جاودان موزیکال کوپه
961,000 تومان
رز جاودان موزیکال لیدیا
1,107,000 تومان
رز جاودان موزیکال لاولی
1,107,000 تومان

تاریخچه گل فروشی در ایران

بر اساس کتاب « تهران قدیم» نوشته جعفر شهری گل فروشی «ژرژیک» در چهار راه کنت (لاله زار نو) در اواخر دهه ۱۳۱۰ اولین مغازه گل‌فروشی در شهر تهران بوده است.

بنابراین حرفه گل فروشی را برای نخستین بار ارامنه‌ای که از عثمانی به ایران مهاجرت کرده بوند به شهر تهران آورده‌اند.

اما اما اولین گل فروشی مدرن و اولین تولیدکننده صنعتی مشهور که به او امپراطور گل هم می‌گویند سید حسن زعیم بوده است.

موسسه کشاورزی و گل‌های زعیم از سال ۱۳۱۹ شروع به کار کرده است، او که بر حسب علاقه وارد این کار شده است پس از چندی که توان سفر به خارج از کشور را پیدا کرده است اقدام به واردات انواع گل‌ها و درختچه‌های زیتنی به داخل کشور کرده است.

تهران اما حالا ۴هزار و ۳۰۰ گل‌فروشی دارد که هر کدام به توان مالیشان پر هستند از انواع گل‌های لوکس و گران قیمت.
آدرس گل و گیاه فروشی های شهر تهران همراه شرح خدمات

خدمات باغبانی در محل، اعزام سریع باغبان گل و گیاه | گُل‌سِتان

این گل فروشی ها سرویس های متنوع و محصولات متنوعی ارائه می دهند که به برخی از آنها اشاره می کنیم:
سرویس ارسال گل در تهران درب منزل مشتری
سرویس ارسال گل به ایران از خارج از کشور
سرویس اضافه کردن هدیه همراه گل از قبیل شکلات کادویی، عروسک کادویی، چاپ عکس
سرویس ارسال به خارج از ایران
سرویس پرداخت مبلغ با Paypal، ویزا کارت مستر کارت به دلار، یورو و سایر ارز ها

محصولاتی مانند:
دسته گل
باکس گل (جعبه گل)
سبد گل
تاج گل افتتاحیه
تاج گل ترحیم
اشتراک گل
گل آپارتمانی
گلدان تبلیغاتی
تراریوم (باغ شیشه ای)
دیش گاردن
گیاهان هوازی
کوکداما

در ایران نیز گل فروشی‌های آنلاین زیادی وجود دارد که سفارش گل شما را در تهران و یا سایر شهرهای ایران تحویل می دهند که در زیر برخی از مهمترین‌ آن‌ها آورده شده است.

انواع مدل‌های ارائه سرویس توسط  گل‌فروشی‌های آنلاین

وبسایت‌هایی برای گل ‌فروشی‌های محلی

این نوع وب سایت ها به هر گل فروشی کمک می کند تا گل های خود را در این سایت به نمایش بگذارد و در صورت فروش، گل‌ها با استفاده از ون یا پرسنل گلفروشی، به مشتری تحویل می گردد.

مزیت استفاده از این وب سایت اتصال به نرم افزار موجودی گل فروشگاه است. تا سفارش گل‌های موجود را برای گل فروشی از مشتریان دریافت کند. هزینه ‌های تحویل در محل مشتری عموما جدا از قیمت گل در فاکتور محاسبه خواهد شد و از مشتری دریافت می گردد و گل فروش محلی درصدی از فروش خود را به آن وب سایت پرداخت می‌کند.

گل فروشی‌های آنلاین واسطه

واسطه‌‌های فروش گل، گل فروشی‌های دیگری هستند که تصاویر دسته‌ گلها و سایر محصولات دیگر گل فروش‌ها را در صفحه فروشگاه آنلاین خود قرار می دهد و در صورت فروش، سفارش‌ ها را برای تهیه و ارسال به گلفروش‌‌های محل نزدیک مشتری ارسال می کنند.

وب سایت گل فروشی موظف است کمیسیونی را بابت گل آرایی و هزینه حمل آن دسته گل تا محل مشتری را به گل فروشی محلی پرداخت نماید. مزیت این نوع گل فروشی اینترنتی ، امکان گرفتن سفارش مشتری در آدرس های مختلف سطح شهر است .

اما نقطه ضعف این روش این است که مشتری نمی ‌تواند گل خود را دقیقا از گل فروشی مد نظر تحویل بگیرید و دسته گلش توسط گل فروشی دیگری تهیه و می تواند با عکس دسته گلی که در سایت دیده و انتخاب کرده تفاوت‌های زیادی از نظر نوع دیزاین و یا رنگ و یا نوع گل ها داشته باشد.
اغلب گل‌ فروش‌‌ها برای ارسال گل به داخل و یا خارج از کشور از این روش استفاده می کنند.

گل فروشی‌های مارکت پلیس

یک سرویس کمکی، که معمولا نامش را یک گل‌ فروشی مارکت پلِیس می‌ گذارند، یک وب‌ سایت است که گل فروش‌ها محصولات خود را بر روی آن قرار می دهند و وقتی وب سایت فروش را انجام داد و مبلغ سفارش را گرفت؛ قسمتی از مبلغ سفارش را برداشته و بقیه را به گل فروشی های محلی می دهد تا آنها سرویس را به مشتری ارائه کنند.

گل فروشی های بدون واسطه و نزدیک به باغبان

گل ‌های چیده شده از باغ ها به ‌صورت بسته بندی ‌شده، توسط یک فروشگاه آنلاین گل خریداری می شود و در انبارهای لجستیک گل مرتب و آماده ارسال می‌شود، سپس داخل پک و یا باکس قرار می گیرند و از طریق پیک‌‌های توزیع خودشان مستقیما سفارشات مشتریان را در محل مشتری به دستشان می ‌رسانند.

مزیت این ارائه دهنده های خدمات گل آنلاین این است که چون گل‌ ها مستقیما از باغ ها ارسال می‌ شوند، تازه ‌تر هستند و ماندگاری بیشتری دارند، ضمن اینکه با قیمت کمتری نیز به دست مشتری می‌رسد. و خرید گل ارزان یکی از مهمترین مزیت های این نوع گل فروشی های هستند.

خوشحال می‌شویم اگر تجربه‌ی خرید از هر یک از گل فروشی‌های آنلاین یا فیزیکی ایران را داشته‌اید آن را با ما و دیگر دوستان نیز به اشتراک بگذارید.

خرید گیاه و گل آپارتمانی آنلاین - تحویل رایگان 4ساعته | گُل‌سِتان


ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.