خرید گیاه آپارتمانی با تضمین کیفیت و ارسال رایگان

روش نگهداری گیاه سینره (Cineraria)

زمان مطالعه: 8 دقیقه

معرفی سینره

سینره ی زیبا از جزایر قناری تا به اینجا آمده! باورش سخت است، اما سینره از آفریقا و آمریکا به سایر بخش های جهان فرستاده شده است.
سینره جذاب متعلق به خانواده گیاهان باقلاییان است. بخش‌های زیادی از این گیاه خوراکی هستند و به همین علت می‌توان گفت سینره تقریبا گیاهی بی‌خطر است. او از دید زنبورها هم بسیار دوست‌داشتنی است! سینره منبع مناسبی برای جذب پروتئین توسط زنبورهاست و بنابراین در پروسه تولید عسل هم نقش به‌سزایی دارد. علاوه بر این، میوه‌ها و دانه‌ی این گیاه پرخاصیت منبعی غنی برای تغذیه حیوانات وحشی به شمار می‌رود. سینره یک گیاه بهاری است، یعنی فقط در فصل بهار گل می دهد و در کشور ما به عنوان گل نوروزی معروف است.
سینره به سینرا هم معروف است اما در ایران بیشتر آن را به نام سینره می‌شناسند.

گُل‌سِتان | گل فروشی آنلاین | سفارش آنلاین گل | گیاه آپارتمانی


سینره را بیشتر در نزدیکی ایام نوروز و در پایان اسفند ماه میبینیم بعضی از انواع سینره مانند Dichrostachys گل‌های عجیبی دارند که در رنگ های مختلفی مثل بنفش، صورتی و سفید به عنوان یک گیاه تزیینی فروخته می‌شود.
اگر میخواهید کمی رنگ و زیبایی به منزل خود اضافه کنید، خرید گیاهان گل دار انتخاب مناسبی است.
با گُل سِتان همراه باشد تا روش نگهداری گیاه سینره را بخوانید.

نور

گلدان را در نزدیکی پنجره‌ای نورگیر قرار دهید، طوری که در بیشتر طول روز نور غیرمستقیم و کافی خورشید را دریافت کند. به خاطر داشته باشید که سینره خیلی شاخ و برگ پیدا می‌کند و برای رشد به محیط زیادی نیاز دارد.

سینره دوره سرمای کوتاه زمستانی را تحمل می‌کند، اما به طور کلی در طبیعت، در مناطق بدون زمستان رشد می‌کند.

سینره را در نقطه‌ای بکارید که نور کامل خورشید و یا کمی سایه را دریافت می‌کند. اگر سرمای زمستان در شهر شما طولانی است و دمای هوا بیش از چند روز به زیر صفر می‌رسد، توصیه می‌کنیم سینره را به صورت گلدانی بکارید و در داخل خانه نگهداری کنید.
گیاه سینره محیط خنک را بیشتر دوست دارد و دمای تا 7 درجه را تحمل میکند. و در دمای 12 الی 15 درجه گلدهی میکند.

آبیاری

سعی کنید خاک آن را اکثرا مرطوب نگه دارید و بین هر وعده آبیاری اجازه بدهید تا خاک خشک شود. .هرگز گیاه سینره را غرقاب نکنید و حتما به زه کشی خاک توجه کنید.

در طول ماه‌های گرم‌تر، خاک سینره را پیوسته مرطوب نگهدارید. اگر آن را در باغچه کاشته اید و در طول هفته بارندگی قابل توجهی ندارید، آن را شخصا آبیاری کنید.
اضافه کردن کمی مالچ بر روی خاک رطوبت آن را بیشتر حفظ کرده و از آسیب دیدن ریشه در دماهای خیلی بالا جلوگیری می‌کند.

شرایط نگهداری گیاه سینره

کود دهی

برای تشویق گیاه به رشد بهتر، در فصل بهار کودی با رهایش آرام به گیاه بدهید. بعد از گلدهی گیاه، از کود مایع چندمنظوره استفاده کنید.
در زمستان گیاه به خواب فرو می‌رود، پس کوددهی را در این فصل متوقف کنید.

معطر بودن و گلدهی

همانطور که از شکل این گیاه مشخص است، گلهای خوش‌رنگ آن نقش اصلی را در محبوبیت آن ایفا می‌کنند. در واقع گلها مهم‌ترین بخش این گیاه هستند. شکوفه‌ها از اواخر پاییز تا اوایل بهار نمایان می‌شوند، البته این بیشتر به نوع آب و هوای محل بستگی دارد. مثلا در مناطق گرم‌تر، شکوفه‌ها کمی دیرتر رشد می‌کنند.

سینره‌هایی که چندرنگ هستند، معمولا اندازه بزرگتری نسبت به سایر سینره‌ها پیدا می‌کنند. در سینره‌های دو رنگ، گلهای بالاتر معمولا صورتی، بنفش و یا یاسی هستند و سینره‌های پایین‌تر خردلی، زرد و یا قهوه‌ای هستند. نوع چندرنگ سینره، عطری دلنشین و آرامش‌بخش تولید می‌کند.

خاک و تعویض گلدان

از خاکی با زه کشی مناسب برای سینره استفاده کنید. اضافه کردن کمی شن و ماسه به خاک گلدان معمولی زه کشی آن را بهتر می‌کند. اگر گیاه را در گلدان کاشته اید، لازم است هرچند سال یک بار گلدان آن را تعویض کنید. این کار را در بهار و قبل از ظاهر شدن جوانه‌ها انجام دهید. برای گلدان جدید، خاک قدیمی را با خاک جدید و تازه مخلوط کنید.

آفات و بیماری‌ها

متاسفانه سینره دچار آفات زیادی می‌شود، مثل :
سوسک خالدار خیار
سوسک بگخوار سیب زمینی
ساس
کک
شته
تخم عنکبوت و … .
پس ضروری است که همواره با اسپری کردن مخلوط آب و صابون به تمام بخش‌های گیاه، آن را از ابتلا به موارد بالا حفظ کنید.

سینره همچنین مستعد ابتلا به بیماری‌های باکتریایی و قارچی هم هست. برای کاهش ریسک ابتلای گیاه به این موارد، او را در اتاق‌های کوچک و یا باغچه پرگیاه نکارید. سینره باید فضای زیادی برای نفس کشیدن داشته باشد. به محض اینکه متوجه شدید گیاه به باکتری یا قارچ دچار شده، هر بخشی را که با آن درگیر است از گیاه جدا کنید تا بیماری به ریشه نرسد و پخش نشود.

البته همیشه نمی‌توان آفات و بیماری‌ها را مقصر دانست. گاهی مشکل خود گیاه است! به عبارت دیگر، سینره گیاهی تهاجمی است. طبق بررسی‌های انجام شده و با استناد بر لیست جهانی گیاهان تهاجمی، رفتاری تهاجمی در برابر سایر گیاهان دارد.

این گیاه زود رشد، معمولا به زمین‌های کشاورزی و حاشیه پارک‌ها و پیاده رو‌ها حمله می‌کند. اگر آن را در خارج از گلدان کاشته اید، ریشه آن را از سایر گیاهان جدا کنید و منحصرا رشد و تکثیرش را زیر نظر داشته باشید.

خدمات باغبانی در محل، اعزام سریع باغبان گل و گیاه | گُل‌سِتان

هرس کردن

شاخه‌های سینره را در فصل بهار هرس کنید تا اندازه گیاه ثابت بماند، بخصوص اگر آن را در گلدان کاشته‌اید. اگر سینره گلدانی را هر سال هرس نکنید، می‌تواند بسیار بزرگ و بدشکل شود.

موارد مصرف

از ساقه و شاخه‌های آن به عنوان سوخت چوبی استفاده می‌شود. چون آسان، سریع و بدون سمیت می‌سوزد.

سمی بودن

گیاه سینره برای کودکان و حیوانات خانگی سمی نیست.

فیکوس الاستیکای شرابی در گلدان طلایی
978,000 تومان
مانسترا غول پیکر
19,000,000 تومان
فیکوس بلک در گلدان مواد آلی سفید
827,000 تومان
لوتوس سه تایی
679,000 تومان
زامیفولیا بلک سه قلاف
645,000 تومان

حرف پایانی

در این مطلب سعی کردیم همه آنچه در مورد روش نگهداری گل سینره لازم است بدانید را برای شما تشریح کنیم، چنانچه مطلبی ناگفته مانده است و یا پرسشی در ذهن شماست که نیاز به مشاوره تخصصی روی گیاه خود دارید، می‌توانید سوالات خود را از طریق ارتباط با کلینیک گل و گیاه گُل‌سِتان مطرح نمایید. کارشناسان باتجربه گیاه‌پزشکی ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند. گیاه پزشکان مشکل شما را بررسی می‌کنند و در صورت نیاز غذای گیاه (کود)، سم و سایر ملزومات گیاه را برای شما ارسال خواهند کرد. ضمن اینکه اگر زمان یا تخصص کافی برای رسیدگی به گیاه خود را ندارید، می توانید از خدمات کاشت گیاه گُل‌سِتان (اعزام باغبان و گیاه پزشک به محل شما) استفاده کنید تا متخصصین ما با ابزار مورد نیاز شما در محل شما حضور یابند و خدماتی مانند تشخیص بیماری، علت عدم رشد، تعویض خاک و گلدان، سم پاشی، کوددهی و یا حتی کاشت و … را به شما ارائه دهند.

خرید گیاه و گل آپارتمانی آنلاین - تحویل رایگان 4ساعته | گُل‌سِتان


سوالات پرتکرار شما درباره روش نگهداری از گیاه سینره

چطور از سینره مراقبت کنیم؟

این گیاه باید در مکانی نورگیر قرار بگیرد که نور غیرمستقیم به آن برسد. همچنین محیط باید دمایی حدود 15 درجه سانتی‌گراد داشته باشد. در مورد خاک گیاه نیز باید بگوییم که خاک گیاه باید تقریبا مرطوب بماند، اما بیش‌ازحد خیس یا خشک نشود؛ چراکه اگر خاک گیاه بیش‌ازحد خشک بماند گیاه به‌سرعت پژمرده شده و در صورتی که آبیاری نشود ممکن است بمیرد و در صورتی هم که بیش‌ازحد خیس بماند، ریشه‌های آن در معرض پوسیدگی و خرابی قرار خواهند گرفت.

نور مورد نیاز سینره چقدر است؟

سینره گیاهی گل‌دار است، اما بر خلاف اکثر گیاهان گل‌دار ترجیح می‌دهد بیشتدر سایه باشد تا آفتاب، در نتیجه بهتر است است گیاه را در محلی قرار دهید که روشن و نورگیر باشد، اما نور به‌صورت غیرمستقیم و فیلتر شده به گیاه برسد.

چطور به سینره آب بدهیم؟

این گیاه نیاز دارد تا خاکی همیشه مرطوب داشته باشد و این رطوبت باید مدیریت شده باشد؛ یعنی نه بیش‌ازحد خیس باشد و نه بیش‌ازحد خشک باشد. برای آبیاری مجدد گیاه نیز باید صبر کنید تا 5 سانتی‌متر بالایی خاک خشک شود سپس به‌‎طور کامل گیاه را آبیاری کنید طوری‌که آب به تمام قسمت‌های خاک برسد تا به‌این‌شکل همه ریشه‌ها بتوانند آب را دریافت کنند. یادتان باشد حتما 15 دقیقه بعد از آبیاری آب خارج شده از زیر گلدان را دور بریزید تا در تماس با گیاه نماند زیرا این آب باعث می‌شود خاک گیاه دیرتر خشک شود و ریشه‌های آن آسیب ببینند. به‌عنوان نکته آخر نیز فراموش نکنید که هرچه‌قدر این گیاه گل‌های بیشتری داشته باشد، آب بیشتری نیاز دارد.

چرا برگ‌های سینره زرد یا قهوه‌ای می‌شود؟

دلایل مختلفی برای این زرد یا قهوه‌ای شدن برگ‌های سینره وجود دارد که مهم‌ترین آن قرار گرفتن گیاه در معرض نور مستقیم و شدید آفتاب است. در صورتی که سینره در برابر نور مستقیم و شدید آفتاب قرار بگیرد برگ‌هایش سوخته و زرد می‌شود. دلیل بعد برخی از بیماری‌ها و باکتری‌ها هستند که می‌توانند به این گیاه آسیب بزنند و برگ‌های آن را بی رنگ یا قهوه‌ای کنند. دلیل آخر نیز آبیاری بیش‌ازحد و زهکشی نامناسب خاک است که می‌تواند باعث پوسیدن ریشه و ساقه‌های گیاه شده و نتیجتا به پژمرده و قهوه‌ای شدن برگ‌ها منجر شود.

آیا سینره سمی است؟

این گیاه برای حیوانات خانگی مثل سگ یا گربه سمی است. گرچه این گیاه مزه خوبی برای خورده شدن ندارد، اما ممکن است مورد توجه حیوانات کنجکاو قرار بگیرد و جویده شود؛ بنابراین آن را از دسترس حیوانات دور نگه دارید. همچنین در صورتی که احساس کردید حیوان خانگی شما این گیاه را بلعیده سریعا به دامپزشک مراجعه کنید.

چطور سینره را تکثیر کنیم؟

این گیاه را می‌توانید از طریق قلمه زدن ساقه تکثیر کنید. برای اینکار بهتر است قلمه را در فصل تابستان از گیاه گرفته و ساقه‌ای را انتخاب کنید که سالم و تقریبا بالغ باشد. البته ناگفته نماند که می‌توانید سینره را از طریق بذر نیز تکثیر کنید. برای این‌کار بذرها را در آب ریخته و بگذارید چند ساعتی خیس بخورند، سپس بذرها را آبکش کرده و داخل یک سینی بریزید. درنهایت مرتبا بذرها را مرطوب کنید تا جوانه بزنند. توجه کنید که بذرهای سینره را نباید با پلاستیک یا چیز دیگری بپوشانید و باید روی آن‌ها باز باشد.

چرا سینره گل نمی‌دهد؟

یکی از مهم‌ترین دلایل گل ندادن سینره، مشکلات دما است؛ به‌این‌معنا که دمای محیط مناسب و باب میل گیاه نیست. درباره دمای مناسب سینره باید درنظر داشته باشید که این گیاه نیاز دارد تا در بازه دمایی بین 10 الی 18 درجه زندگی کند؛ درغیراینصورت گیاه با مشکلاتی از قبیل عدم گلدهی مواجه خواهد شد. البته ناگفته نماند که دلایل دیگری مثل کمبود منابع انرژی (نور، آب یا خاک ضعیف) نیز می‌تواند مانع از گل‌دهی در سینره شود.

۴ نظرات
  1. علی می گوید

    سلام
    هفته آخر اسفند یک گلدان سینره خریدم جهت کاشت در باغچه. دو هفته ای گذشت تا آن را کاشتم الان کلا پژمره شده. با فاصله ۲۰ سانتی گیاه شب بو را کاشتم.
    لطفا راهنمایی کنید چیکار کنم از پژمردگی در بیاد.
    ممنون.

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      در شرایط آب و هوایی ایران که کمی خشک هست (البته بسته به شهر زندگی شما متفاوت است)، نگهداری سینره بیشتر در گلدان و در هوای مرطوب داخل خونه توصیه میشود
      در حال حاضر ابتدا روی برگ ها و ساقه ها رو از نظر وجود آفاتی مثل شته و غیره بررسی کنید که آلوده نشده باشد
      و اینکه دوره ی گلدهی سینره معمولا تا اوایل بهار هست و در صورت نگهداری صحیح گیاهی حداکثر تا دوسال میتونید از اون نگهداری کنید
      برای خروج از پژمردگی رطوبت اطراف گیاه رو افزایش بدین و آبیاری زمانی انجام شود که سطح خاک خشک شده و اجازه ی خشکی کشیدن طولانی مدت رو به گیاه ندین

  2. ... می گوید

    سلام
    سینره ی من یک هفته بعد از خرید تمام برگ هاش خشک شده در حالی ک آب و نور مناسب داشته و من آنها رو جدا کردم و بعد از سه هفته گل ها شروع به پژمردگی کرد
    باید ساقه گل های خشک رو جدا کنم ؟ و راهی هست ک برای گل دهی و رشد برگ های جدید بتونم انجام بدم ؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      بله قسمت های خشک شده رو جدا کنید
      گیاه رو در یک مکان پر نور با نور غیر مستقیم قرار بدین و هر زمان که سطح خاک خشک شد آبیاری انجان بدین.حتما چک کنید که کف گلدون سوراخ باشه
      سینره یک گیاه یک ساله تا دوساله هست.اگر شرایط رشدی به طور کامل مهیا باشد می تواند سال بعد به گلدهی برود ولی معمولا یکبار گل هستند

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.