خرید گیاه آپارتمانی با تضمین کیفیت و ارسال رایگان

روش نگهداری گیاه کردیلین / کوردلینا (Cordyline)

زمان مطالعه: 7 دقیقه

معرفی گیاه کردیلین

گیاه کردیلین در جنوب اروپا و جنوب شرقی آسیا به وفور یافت می‌شود. روش نگهداری گیاه کردیلین ،این گیاه گرمسیری زیبا تقریبا راحت است.
این گیاه نخل مانند، سالها به عنوان غذا و دارو توسط قبیله‌های آسیایی استفاده می‌شد. مثلا آنها ریشه ی گیاه را تفت می دادند و از شکر استخراج شده از آن استفاده می‌کردند. در گینه نو هم قبایل محلی با گره زدن برگهای بلند این گیاه، حصاری بین زمینهای کشاورزی خود درست می‌کردند.

این گیاه دارای دو رنگ خیره کننده سبز و قرمز است، و زیبایی آن زمانی آشکار می‌شود که آن را در کنار سایر گیاهان قرار دهید. نگهداری آسان، مقاومت بالا و تطبیق پذیر بودن این گیاه، دلیلی است بر محبوبیت بیش از حد آن! و همین خصوصیات باعث شده گل فروشی آنلاین گُل سِتان امکان خرید آنلاین گیاه آپارتمانی کردیلین را برای شما مهیا کند.

گُل‌سِتان | گل فروشی آنلاین | سفارش آنلاین گل | گیاه آپارتمانی

بعضی از انواع کردیلین، گل‌هایی زیبا و معطر تولید می‌کنند. این گلها میوه‌هایی توت مانند خواهند داشت. گل کردیلین تقریبا سفید و شبیه به یک لوندر رنگ پریده است! شکل آنها فنجانی بوده و دارای رایحه‌ای شیرین هستند. آن‌ها در آغاز تابستان شکوفه می‌دهند و به محض باز شدن گل‌ها، میوه‌های ریز هم پدیدار می‌شوند. معمولا فقط کردیلین‌هایی که در باغچه کاشته شده اند گل تولید می‌کنند، اما گاهی هم ممکن است انواع آپارتمانی آن شما را با گلهای خود غافلگیر کنند.
اگر قصد خرید گیاه کردیلین را دارید پیشنهاد میکنیم مطلب روش نگهداری گیاهان آپارتمانی رو از دست ندید.
با گُل‎سِتان همراه باشید تا روش نگهداری گیاه کردیلین را بدانید.

شیوه نگهداری

نور

بهتر است در محیط نیم سایه قرار بگیرد و باید توجه داشته باشید که نور مستقیم باعث سوختگی برگ گیاه میشود.
کردیلین به نور کافی اما غیرمستقیم خورشید نیاز دارد. نور مستقیم خورشید برای کردیلینی که به عنوان گیاه آپارتمانی نگهداری می‌شود می‌تواند مضر باشد و باعث سوختگی برگ گیاه میشود.

البته، رنگ برگها هم در این زمینه تعیین کننده هستند. کردیلین با برگهای سبزرنگ، در صورت دریافت نور مستقیم خورشید به خوبی رشد می‌کند. در حالی که سایر انواع کردیلین نور غیرمستقیم و یا فیلتر شده خورشید را ترجیح می‌دهند.

شرایط نگهداری گیاه کردیلین
کردیلین

آبیاری

هرگز نگذارید کردیلین خشک شود و تشنگی بکشد. خاک آن را همیشه مرطوب نگه دارید و اگر خیلی باران نمی‌بارد، خودتان او را آبیاری کنید. به دلیل نیاز او به آب، باید خاک کردیلین زه کشی کاملا مناسبی داشته باشد.

مهم‌ترین نکته‌ای که باید در آبیاری کردیلین (و تقریبا همه گیاهان دیگر) به خاطر بسپارید این است که گیاه را در شرایط غرقابی قرار ندهید؛ چون به سرعت باعث از بین رفتن ریشه می‌شود.

رطوبت و دما

کردیلین در دمای بالای 15 درجه سانتی‌گراد به خوبی رشد کرده و محیطی با رطوبت بالا را ترجیح می‌دهد. گیاه را در نزدیکی دستگاه‌های سرمایشی و یا پنجره قرار ندهید. بخصوص اگر دمای هوای خروجی از آنها زیر 15 درجه است.

فراموش نکنید که کردیلین گیاهی جنگلی است، پس اگر گیاه دچار ریزش برگ‌ها شد، دما و رطوبت محیط را بالا ببرید.
بهترین دما برای گیاه کردلین بین 18 تا 21 درجه میباشد و اگر دما بالاتر باشد باید حتما گیاه را غبارپاشی کنید.

خدمات باغبانی در محل، اعزام سریع باغبان گل و گیاه | گُل‌سِتان

خاک و کوددهی

کردیلین به خاک غنی، باکیفیت و دارای زه‌کشی مناسب نیاز دارد. برای او از خاک گلدان با اسیدیته‌ی 6 تا 6.5 استفاده کنید. اگر در فصول گرم سال گلدان کردیلین را به خارج از خانه منتقل می‌کنید، مطمئن شوید که زه‌کشی خاک به خوبی صورت بگیرد.

براین گیاه می‌تواند در بهار کود ملایمی دریافت کند. برای این منظور، کود گلوله‌ای با رهایش آرام انتخاب کنید. در طول فصول رشد، می‌توانید هفته‌ای یکبار با اضافه کردن کود مایع 20-20-20 با نصف قدرت توصیه شده گیاه را تقویت کنید. در طول زمستان هیچ نوع کودی به گیاه ندهید.

فیکوس الاستیکای شرابی در گلدان طلایی
978,000 تومان
مانسترا غول پیکر
19,000,000 تومان
فیکوس بلک در گلدان مواد آلی سفید
827,000 تومان
لوتوس سه تایی
679,000 تومان
زامیفولیا بلک سه قلاف
645,000 تومان

آفات و بیماری‌ها

کردیلین علی رغم زیبایی خود، زمینه ساز ابتلا به آفات و مشکلاتی خواهند شد
رایج‌ترین این آفات، شپشک آردی، تخم عنکبوت و انواع دیگر شپشک هستند.
گاهی هم ممکن است بیماری‌های قارچی، پوسیدگی باکتریایی گیاه و یا فاسد شدن ریشه در این گیاه دیده شود.

در صورت ابتلای گیاه به آفات، می‌توانید به راحتی با کمک محلول آب و صابون مشکل را حل کنید. مخلوط آب و الکل هم می‌تواند مفید باشد.
مخلوط را به تمامی بخشهای گیاه اسپری کنید. اگر درگیر شدن برگی به وضوح مشخص بود، می‌توانید آن را به صورت جداگانه شست و شو دهید. در کل فراموش نکنید که گیاه بیمار را از سایر گیاهان دور کنید.

یک مشکل رایج برای کردیلین، قهوه‌ای شدن نوک و لبه برگهاست. این عارضه ممکن است در اثر عوامل مختلف مانند آبیاری بیش از حد، سوختگی در اثر زیادی کودهای شیمیایی، خشک شدن ریشه و یا خشکی بیش از حد هوا اتفاق بیفتد.

یکی از رایج‌ترین علل این مشکل، نوع آب است. آب سنگین معمولا باعث ایجاد مشکل در کردیلین می‌شود.
به آبی سنگین گفته می‌شود که دارای مقادیر زیاد نمک، کلر و فلوئور است. همه این مواد می‌توانند با تجمع در خاک گیاه باعث سوختگی و در نتیجه قهوه‌ای شدن نوک برگها شوند. راه مقابله، استفاده از آب تصفیه شده است.

اگر سیستم تصفیه آب ندارید، می‌توانید آب معمولی را برای یک شب در ظرفی در باز بریزید و اجازه دهید تا صبح باقی بماند. این کار به خارج شدن کلر موجود در آب کمک می‌کند.

حرف آخر

در این مطلب سعی کردیم همه آنچه در مورد روش نگهداری گیاه کردیلین لازم است بدانید را برای شما تشریح کنیم، چنانچه مطلبی ناگفته مانده است و یا پرسشی در ذهن شماست که نیاز به مشاوره تخصصی روی گیاه خود دارید، می‌توانید سوالات خود را از طریق ارتباط با کلینیک گل و گیاه گُل‌سِتان مطرح نمایید. کارشناسان باتجربه گیاه‌پزشکی ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند. گیاه پزشکان مشکل شما را بررسی می‌کنند و در صورت نیاز غذای گیاه (کود)، سم و سایر ملزومات گیاه را برای شما ارسال خواهند کرد. ضمن اینکه اگر زمان یا تخصص کافی برای رسیدگی به گیاه خود را ندارید، می توانید از خدمات باغبانی منازل گُل‌سِتان (اعزام باغبان و گیاه پزشک به محل شما) استفاده کنید تا متخصصین ما با ابزار مورد نیاز شما در محل شما حضور یابند و خدماتی مانند تشخیص بیماری، علت عدم رشد، تعویض خاک و گلدان، سم پاشی، کوددهی و یا حتی کاشت و … را به شما ارائه دهند.

خرید گیاه و گل آپارتمانی آنلاین - تحویل رایگان 4ساعته | گُل‌سِتان

سوالات پرتکرار شما درباره روش نگهداری از گیاه کردیلین

آب مورد نیاز کردیلین چقدر است؟

این گیاه خاکی خیس و همیشه مرطوب را دوست ندارد و ترجیح می‌دهد خاکی با رطوبت کم داشته باشد که بین هر نوبت آبیاری چند سانتی‌متر بالایی آن خشک شود. در مورد آب مورد نیاز کردیلین درنظر داشته باشید که درست است کردیلین کم‌آبی را به آبیاری زیاد ترجیح می‌دهد، اما از سوی دیگر خشک شدن کامل خاک نیز می‌تواند باعث آسیب دیدن گیاه شود.

نور مورد نیاز کردیلین چقدر است؟

 نور مورد نیاز این گیاه بسته به نوع آن متغیر است، انواعی از این گیاه که برگ‌های سبزی دارند نورمستقیم را ترجیح می‌دهند، اما انواع دیگری از گیاه که برگ‌های رنگی دارند ترجیح می‌دهند در نوری غیرمستقیم و فیلتر شده زندگی کنند.

آیا می‌توان کردیلین را در گلدان نگهداری کرد؟

بله، این گیاه می‌تواند به‌عنوان یک گیاه خانگی و در گلدان نیز زندگی کند، منتها به‌شرطی که گلدانی بزرگ داشته باشد؛ چراکه اگر کردیلین در گلدانی کوچک باشد ممکن است بعد 1 الی 2 سال نیاز به تعویض گلدان پیدا کند.

چرا برگ‌های کردیلین زرد می‌شود؟

دلایل مختلفی برای زرد شدن کردیلین وجود دارد که شامل آبیاری اشتباه یا دریافت بیش‌ازحد نور خورشید است. به‌طوری‌که نور مستقیم و طولانی مدت خورشید می‌تواند باعث سوختن برگ‌های کردیلین شده و برگ‌های گیاه زرد شود. علاوه‌براین یک بیماری به نام فیوزاریوم نیز می‌تواند ریشه گیاه را درگیر کرده و موجب به زرد شدن برگ‌های گیاه شود.

چرا برگ‌های کردیلین قهوه‌ای می‌شود؟

در گیاهانی که برگ‌های تیزی دارند مثل کردیلین، قهوه‌ای شدن نوک برگ‌ها به‌دلیل عدم توانایی برگ در دریافت رطوبت یا آب کافی است. زمانی که گیاه نتواند آب کافی را از خاک جذب کند نوک برگ‌ها شروع به قهوه‌ای شدن می‌کند. این عدم توانایی می‌تواند حاصل پوسیدن ریشه به‌دلیل آبیاری زیاد، سوختن ریشه به‌دلیل کوددهی زیاد، عدم دسترسی به آب کافی به‌خاطر آبیاری کم یا حضور در محیطی خشک و بدون رطوبت باشد.

 چطور کردیلین را پرپشت کنیم؟

 برای پرپشت کردن کردیلین می‌توانید در محل رشد ساقه‌ها زخم یا خراش ایجاد کنید. با این کار ساقه به دو قسمت تقسیم شده و هر کدام به صورت جداگانه رشد خواهند کرد و نتیجه این‌کار متراکم‌تر و پرپشت‌تر گیاه خواهد شد. در مورد ظاهر گیاه خود درنظر داشته باشید اگر شاخه‌ای از گیاه به‌صورت ناموزون و خارج از قاعده رشد کرده باشد، می‌توانید آن را هرس کنید تا به شکل دلخواه شما برگردد.

چطور به کردیلین کود بدهیم؟

در طول فصل رشد این گیاه یعنی تابستان می‌توانید ماهی دو بار به این گیاه کود بدهید. همچنین در اواسط بهار و پاییز نیز ماهی یک بار کوددهی برای کردیلین کفایت می‌کند، منتها به‌هیچ‌وجه نباید در زمستان کودی به گیاه بدهید، زیرا در زمستان گیاه در حال استراحت است و کوددهی باعث آسیب دیدن آن می‌شود. برای کوددهی به کردیلین بهتر است از کودی  با نسبت 20-20-20 یا 20-10-20 استفاده کنید که طبق دستورالعمل روی بسته‌بندی رقیق شده باشد.

۶ نظرات
  1. Ea می گوید

    دلایل پیچ شدن برگ ها چیست

    1. کارشناس دپارتمان حمایت از مشتریان گُل سِتان می گوید

      سلام.فکر کنم رطوبت محیطی شما کم هست. با اسپری اب رطوبت را بیشتر کنید.

  2. شادي می گوید

    سلام روش تکثیرم میگین لطفا

    1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

      سلام وقتتون بخیر
      قلمه جوانه های فرعی به طول ۲۰ سانت با ۲برگ را در ماسه و پرلایت قرار دهید
      حفظ رطوبت و قلمه برگها و افزایش رطوبت محیطی با اسپری اب فراوان روی برگها توصیه میشود هر روز صبح ها
      ابیاری منظم و خروجی اب از ته گلدان

  3. Fsh می گوید

    با سلام .در خصوص برگ ریزی طبیعی گیاه توضیح دهید؟ گیاه من به تازگی خیلی برگهایش زود زرد می شود؟

    1. مشاور گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      سلام دوست عزیز گُل‌سِتان، وقتتون بخیر
      لطفا عکس از گیاه ارسال کنید تا بهتر بتونیم راهنماییتون کنیم.
      ۰۹۱۲۰۷۸۵۱۹۱
      ممنون از شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.