خرید گیاه آپارتمانی با تضمین کیفیت و ارسال رایگان

روش نگهداری کاکتوس هنگینگ (Hanging cactus)

زمان مطالعه: 6 دقیقه

معرفی کاکتوس هنگینگ

این نوع کاکتوس اخیرا بسیار محبوب شده است. اگر اهل دنبال کردن ترند های اینستاگرامی باشید، احتمالا این گیاه را زیاد دیده اید. هنگینگ نه تنها بسیار زیباست، بلکه مراقبت راحت و کم دردسر آن باعث شده که انتخاب بسیار مناسبی برای این روزها باشد.
این کاکتوس متعلق به آمریکاست. به آن کاکتوس آویزی هم گفته می شود. چون بخاطر شکل آبشاری و رو به پایین برگهای آن، بهتر است آن را روی قفسه های بلند قرار دهید و یا حتی آن را آویزان کنید.
اگر داشتن کاکتوس ها برایتان جذاب است، انواع کاکتوس را بشناسید.
با گُل سِتان همراه باشید تا روش نگهداری کاکتوس هنگینگ را بدانید.

گُل‌سِتان | گل فروشی آنلاین | سفارش آنلاین گل | گیاه آپارتمانی

شیوه نگهداری

نور

کاکتوس‌ها عاشق نورند و روزانه به دریافت حدودا 6 ساعت نور خورشید نیاز دارند. کاکتوسی که به تازگی کاشته شده باشد ممکن است تحت تابش مستقیم نورخورشید دچار سوختگی شود. بنابراین نیاز است هنگینگ جوان را به آرامی و در مرور زمان با نور خورشید آشنا کنید.

همانطور که گفتیم کاکتوس عاشق نور مستقیم خورشید است اما اگر هر روز در یک نقطه ثابت بماند، انگار فقط یک سمت آن نور خورشید را دریافت می‌کند. توصیه می‌کنیم هر چند روز یکبار کاکتوس خود را بچرخانید تا نور به صورت مساوی به تمام بخش‌های آن بتابد.
کاکتوس هنگینگ می‌تواند به سمت منبع نور متمایل شود، پس چرخاندن مرتب گلدان برای داشتن گیاهی قائم و استوار ضروری است. البته گاهی متمایل شدن گیاه به معنی عدم دریافت نور کافی نیز هست. در این شرایط می‌توانید با بررسی نسبی میزان نور، نیاز گیاه را تشخیص دهید.

کاکتوس هنگینگ در سایه هم رشد می کند اما بهترین حالت برای آن ، نور مستقیم و گرم خورشید است! پس بهتر است آن را کنار یک پنجره نورگیر قرار دهید.

خدمات باغبانی در محل، اعزام سریع باغبان گل و گیاه | گُل‌سِتان

آبیاری

درست مثل خود ما، کاکتوس نیز در دوران رشد خود به انرژی بیشتری نیاز دارد. در بهار و تابستان، هنگینگ تشنه است و در مقایسه با پاییز و زمستان به دریافت آب تمایل بسیار بیشتری دارد.
توصیه می‌کنیم برای تشخیص زمان صحیح آبیاری هنگینگ از روش لمسی استفاده کنید. به کمک انگشت خود چند سانتی‌متر رویی خاک را لمس کنید و اگر خشک بود، گیاه را آبیاری کنید. آبیاری بیش از حد می‌تواند منجر به مرگ گیاه شود، پس حتما بین هر بار آبیاری اجازه دهید خاک به خوبی خشک شود.

هنگام آبیاری هنگینگ، باید خاک را تا زمانی سیراب کنید که آب از حفرات زه‌کشی زیر گلدان خارج شوند.( اگر گلدان شما حفره ندارد، کمتر هنگینگ را آبیاری کنید.)
برای آبیاری این گیاه از اسپری آب استفاده نکنید. خیس کردن گیاه ممکن است سبب شکننده شدن ریشه و لزج شدن برگها شود.
راه دیگر برای آبیاری کاکتوس، قرار دادن ان در ظرفی پر از آب است. هنگینگ را در چنین ظرفی قرار دهید تا به خوبی آب را از طریق حفرات زه‌کشی خود جذب کند. زمانی که سطح خاک خیس شد، گیاه را از ظرف بیرون بیاورید.

شرایط نگهداری از کاکتوس هنگینگ
کاکتوس هنگینگ

خاک

کاکتوس به خاکی با زه‌کشی مناسب نیاز دارد. بنابراین خاک معمولی باغچه نمی‌تواند نیاز آن را برآورده کند. برای این منظور، از خاک مخصوص کاکتوس استفاده کنید. می‌توانید از خاک گلدان نیز بهره بگیرید، اما باید به آن شن، ماسه و پرلیت اضافه کنید. ریشه کاکتوس خیلی حساس است، در نتیجه هنگام تعویض گلدان با ظرافت با آن برخورد کنید.

دما

کاکتوس میتواند دمای بین 32 الی 38 درجه را تحمل کند اما بهترین دما برای آن 12 درجه میباشد.

کوددهی

کاکتوس برای رشد به کود زیادی نیاز ندارد. اما می‌توانید در طول بهار و تابستان به آن کودی سبک بدهید. مواظب باشید که بیش از حد به گیاه کود ندهید، زیرا با افزایش سرعت رشد سبب ضعیف شدن گیاه می‌شود.
بهتر است کاکتوس را باکودهای ازت پایین و پتاس بالا ماهیانه کود دهی کرد.

آفات و بیماری ها

آفات معمولا به سراغ کاکتوس‌های آپارتمانی نمی‌روند؛ اما ممکن است به جای آفات با حشرات موذی درگیر شوید. پشه‌های ریز (که عموما با نام پشه ریزه گلدان شناخته می‌شوند) جذب کاکتوسی می‌شوند که در خاکی بسیار خیس کاشته شده و زه‌کشی درستی نیز ندارد.
برای اینکه از شر این حشرات و تخم‌های آنها خلاص شوید، خاک را با الکل ایزوپروپیل 70 درصد به خوبی اسپری کنید.

گاهی نیز ممکن است شپشک آردی به هنگینگ حمله کند و لازم باشد با آن نیز برخورد کنید. آبیاری و کوددهی بیش از حد، از دلایل اصلی ایجاد شپشک آردی هستند. گیاهان مبتلا را از سایر گیاهان دور کرده و آنها را در جایی دیگر نگهداری کنید. برای مقابله با شپشک آردی نیز به گیاه الکل ایزوپروپیل 70 درصد اسپری کنید.

افوربیا قرمز با گلدان مواد آلی
448,000 تومان
سم اسبی با گلدان مواد آلی
432,000 تومان

حرف آخر

در این مطلب سعی کردیم همه آنچه در مورد روش نگهداری کاکتوس هنگینگ لازم است بدانید را به شما معرفی کنیم، چنانچه مطلبی ناگفته مانده است و یا پرسشی در ذهن شماست که نیاز به مشاوره تخصصی روی گیاه خود دارید، می‌توانید سوالات خود را از طریق ارتباط با کلینیک گیاه پزشکی گُل‌سِتان مطرح نمایید. کارشناسان باتجربه گیاه‌پزشکی ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند. گیاه پزشکان مشکل شما را بررسی می‌کنند و در صورت نیاز غذای گیاه (کود)، سم و سایر ملزومات گیاه را برای شما ارسال خواهند کرد. ضمن اینکه اگر زمان یا تخصص کافی برای رسیدگی به گیاه خود را ندارید، می توانید برای اموری مثل کاشت، کوددهی، آفت کشی و اجرای دیوار سبز از خدمات باغبانی گُل‌سِتان (اعزام باغبان و گیاه پزشک به محل شما) استفاده کنید تا متخصصین ما با ابزار مورد نیاز شما در محل شما حضور یابند و خدماتی مانند تشخیص بیماری، علت عدم رشد، تعویض خاک و گلدان، سم پاشی، کوددهی و یا حتی کاشت و … را به شما ارائه دهند.

خرید گیاه و گل آپارتمانی آنلاین - تحویل رایگان 4ساعته | گُل‌سِتان


سوالات پرتکرار درباره روش نگهداری کاکتوس هنگینگ

چرا کاکتوس هنگینگ گل نمی‌دهد؟

این گیاه برای گل دادن نیاز به انرژی دارد و این انرژی را از طریق آبیاری و نور خورشید جذب می‌کند. ازاین‌رو آبیاری نامناسب و نور کم باعث می‌شود تا گیاه نتواند انرژی لازم برای گل‌دهی را ذخیره کند. برای جلوگیری از این مسئله در طول بهار و تابستان در هر نوبت به این گیاه آب کافی و زیادی بدهید، به‌طوری‌که اضافه آن از زیر گلدان خارج شود. در پاییز و زمستان نیز آبیاری را کمتر کرده و در هر نوبت فقط خاک گیاه را مرطوب کنید. علاوه بر این موارد نور کافی و مستقیم نیز تضمین می‌کند که کاکتوس هنگینگ شما در بهار بعدی گل‌دهی خوبی داشته باشد.

چقدر به کاکتوس هنگینگ آب بدهیم؟

همانطور که از اسم این گیاه مشخص است با یک کاکتوس طرف هستید، بنابراین باید مثل یک کاکتوس یا ساکولنت با آن رفتار کنید؛ یعنی پرهیز از آبیاری زیاد و آبیاری فقط در زمانی که خاک گیاه رو به خشکی است. در مورد آبیاری کاکتوس هنگینگ یادتان باشد که این کاکتوس از بهار تا پاییز به آبیاری بیشتر و در زمستان به آبیاری کمتری نیاز دارد و در این فصل بهتر است بین نوبت‌های آبیاری خاک گیاه کاملا خشک شود.

نور مورد نیاز کاکتوس هنگینگ چقدر است؟

از آنجایی که این گیاه یک کاکتوس است به نوری زیاد و مستقیم نیاز دارد. کاکتوس هنگینگ می‌تواند خود را با نور زیاد ولی غیرمستقیم نیز هماهنگ کند، اما بهتر است نور مستقیم دریافت کند. یادتان باشد که کاکتوس هنگینگ هر چه قدر نور بیشتری دریافت کند رشد قوی‌تری دارد و گیاه سالم‌تری خواهد بود.

آیا کاکتوس هنگینگ گل می‌دهد؟

اگر به‌خوبی از کاکتوس هنگینگ نگهداری کنید و نیازهای آن تامین شود، می‌تواند از اواخر بهار یا اوایل تابستان شروع به گل دادن کند. گل‌های این گیاه صورتی رنگ هستند و حدود 5 الی 8 سانتی‌متر رشد می‌کنند. کاکتوس هنگینگ گل‌های متعددی می‌دهد که هر گل حدود 3 الی 4 روز زنده می‌مانند.

چرا کاکتوس هنگینگ قهوه‌ای می‌شود؟

اگر متوجه شدید که پایه کاکتوس هنگینگ شما قهوه‌ای یا زرد شده و ساقه‌های گیاه نرم است احتمالا کاکتوس شما با پوسیدگی ریشه مواجه شده است. این اتفاق به‌خاطر آبیاری بیش‌ازحد، رطوبت زیاد محیط یا زهکشی نامناسب خاک رخ می‌دهد. در این شرایط باید گیاه را پیش متخصص گیاه ببرید تا دقیقا از دلیل این اتفاق با خبر شده و اقدامات لازم را برای آن انجام دهد. همیشه به‌یاد داشته باشید که کاکتوس هنگینگ از محیط‌های بیش‌ازحد مرطوب یا خاکی بیش‌ازحد خیس خوشش نمی‌آید و دچار آسیب خواهد شد.

 چطور کاکتوس هنگینگ را تکثیر کنیم؟

کاکتوس هنگینگ را می‌توانید از طریق کاشت بذر یا قلمه زدن ساقه تکثیر کنید که بهترین و موثرترین روش، قلمه زدن ساقه است. برای تکثیر این کاکتوس از طریق قلمه کافی است ساقه‌ای از گیاه را ببرید و برای چند روز در محلی خشک قرار دهید تا انتهای آن پینه ببندد. سپس این قلمه را در خاکی ارگانیک و غنی بکارید. پس از چند هفته این قلمه، ریشه می‌دهد و گیاه رشد جدید خود را آغاز خواهد کرد.

۶ نظرات
  1. مبینا می گوید

    عالیییییییییییییییییییییییییه

    1. ویدا رضایی می گوید

      سلام وقتتون بخیر.
      ممنون از محبت شما

  2. ستایش می گوید

    سلام میشه بگید چی کار کنیم که کاکتوس خیلی رشد کنه؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      نور زیاد و کمی رطوبت به اضافه ی گلدون مناسب به رشد بهتر کاکتوس شما کمک میکنه
      همچنین در فصل بهار و تابستان می تونید ماهی یکبار از کودهای مخصوص کاکتوس استفاده کنید

  3. کیمیا می گوید

    کاکتوس من داغون شده برگ هاش هنوز سبز میخواستم ببینم امکانش هست با برگ هاش یه کاکتوس جدید ازش بگیرم ؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      بله اگر هنوز قسمت های سالم و سبز داره میتونید برای تکثیر استفاده کنید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.