خرید گیاه آپارتمانی با تضمین کیفیت و ارسال رایگان

روش نگهداری سوسن پلاتینی (Hosta)

زمان مطالعه: 5 دقیقه

سوسن پلاتینی قهرمان باغ هاست! تقریبا در هر دمایی دوام می آورد، نگهداری خاصی نیاز ندارد ، تنوع بسیار زیادی دارد و می توانید انتظار رنگهای مختلف، از آبی کاربنی گرفته تا سبز روشن و حتی سفید را از آن ها داشته باشید!
سوسن پلاتینی به نام نیلوفرهای چنار و گاه به نام ژاپنی جیبوشی شناخته میشود
و مربوط به مناطق شمال شرقی آسیا هست.
اگر نیاز به یک گیاه بی دردسر با روش نگهداری ساده دارید میتوانید با خرید اینترنتی گیاه آپارتمانی سوسن پلاتینی از گل فروشی آنلاین گُل سِتان ، این گیاه را در منزل خود داشته باشید.
اکنون با گُل سِتان همراه باشید تا روش نگهداری سوسن پلاتینی را بدانید.

گُل‌سِتان | گل فروشی آنلاین | سفارش آنلاین گل | گیاه آپارتمانی

روش نگهداری

آبیاری

آبیاری سوسن پلاتینی باید به گونه‌ای باشد که ضمن مرطوب کردن خاک سبب خیس شدن آن نشود.
پس از کاشتن گیاه و زمانی که گیاه به ثبات نسبی رسید، می‌تواند برای مدتی کوتاه کم‌آبی را تحمل کند اما اگر دوران خشکی طولانی شود از بین خواهد رفت. پس فراموش نکنید که آن را مرتب آبیاری کنید.

بهترین راه آبیاری سوسن پلاتینی، آبیاری از بخش پایینی گیاه است، جایی دقیقا نزدیک به خاک. اگر آب را از بالا روی گیاه بریزید، ضمن آسیب رسیدن به گیاه باعث جذب حلزون‌ها و خزندگان موذی می‌شود.

نور

سوسن پلاتینی کاملا سایه‎دوست است، به طوری که در سایه مطلق هم به خوبی رشد می‌کند. بعضی از انواع این گل در صورت دریافت نور خورشید برای چند ساعت در طول روز، رشد بهتری خواهند داشت. هر گاه برگ‌های سبز و زرد گیاه نمایان شدند، دریافت نور صبحگاهی خورشید در تقویت و تشدید رنگ زرد آنها موثر خواهد بود.
میزان نور مطلوب برای سوسن پلاتینی، به رنگ آن بستگی دارد. هر چه روشن ترباشد، نور بیشتری نیاز است.

دما

سوسن پلاتینی نسبت به دما و رطوبت هوا حساسیت زیادی ندارد. در نتیجه می‌تواند در انواع مختلف شرایط آب و هوایی رشد موفقی داشته باشد. او را در مکانی قرار دهید که از وزش بادهای شدید در امان باشد.
سوسن پلاتینی به سرمای هوا عادت می کند و نیازی نیست در زمستان نگرانش باشید.

خدمات باغبانی در محل، اعزام سریع باغبان گل و گیاه | گُل‌سِتان

خاک و کوددهی

سوسن پلاتینی می‌تواند انواع مختلف خاک را به عنوان بستر دائمی خود بپذیرد، البته به شرط آنکه خاک زه‌کشی خوبی داشته باشد.
پلاتینی خیلی با خاک رس سازگار نیست، چون این نوع خاک رطوبت را برای مدت طولانی در خود نگه می‌دارد.
کمی ماسه در اطراف آن بریزید، اینگونه ریشه گیاه بیشتر محافظت می شود. و خاک آن را مرطوب نگه دارید.

از دیگر ویژگی‌های خاک ایده‌آل برای این گیاه، غنی بودن آن است. خاک دارای کود کافی، سرشار از منابع معدنی است و برای سوسن مناسب‌تر است.
معمولا بهترین و البته ساده‌ترین راه برای کوددهی سوسن پلاتینی، ریختن یک لایه کمپوست بر روی خاک آن در فصل بهار است. در این روش مواد معدنی به خاک منتقل شده و زنجیره غذایی گیاه تقویت می‌شود. می‌توانید از کود طبیعی متعادل هم استفاده کنید.

شرایط نگهداری سوسن پلاتینی
سوسن پلاتینی

روش تکثیر

اگر تمایل داشتید، می‌توانید گیاه را در آغاز بهار یا پاییز تکثیر کنید. ریشه توپی مانند آن را از خاک خارج کرده و آن را به توده‌های کوچک شامل ریشه و برگ تقسیم کنید.
سپس هر توده را در گلدانی دیگر بکارید. همانطور که گفتیم رشد این گیاه آسان است و گیاه جدید نیز به سرعت با گلدان خود تطبیق پیدا می‌کند.

تنها بخش دشوار تکثیر آن، تقسیم کردن ریشه به بخش‌های کوچک‌ است که با کمی دقت و حوصله می‌توانید از پس آن بر بیایید. در نظر داشته باشید که نیازی نیست ریشه را نصف کنید! حتی بخش بسیار کوچکی از آن هم می‌تواند گیاهی زیبا و جوان برای شما به ارمغان بیاورد.

رز جاودان مهرسا پایه قرمز
694,000 تومان
باکس رز جاودان موزیکال Q&Q
2,414,000 تومان
رز جاودان موزیکال کوپه
961,000 تومان
رز جاودان موزیکال لیدیا
1,107,000 تومان
رز جاودان موزیکال لاولی
1,107,000 تومان

آفات و بیماری

سوسن پلاتینی می‌تواند طعمه حلزون‌ها و خزندگان موذی شود. آنها با جویدن ناهمواری‌های سطح برگها، از گیاه تغذیه می‌کنند و اگر نابود نشوند، موجب مرگ گیاه خواهند شد.
گوزن‌ها هم از علاقمندان به طعم برگ‌های سوسن پلاتینی هستند! اگر گوزنی بسیار گرسنه باشد، بدون شک سوسن پلاتینی انتخاب موردعلاقه اوست.

کرم های موجود در باغچه هم می‌توانند از سوسن پلاتینی به عنوان میزبان خود استفاده کنند. حضور این نوع کرم‌ها باعث تغییر رنگ و قهوه‌ای شدن رگه‌های سطح برگ‌ها می‌شود.
علاوه بر این، لکه دار شدن برگ و پوسیدگی ساقه اصلی گیاه نیز می‌تواند از عوارض حضور کرم‌ها باشد.
ویروس‌های مختلفی نیز شناخته شده‌اند که می‌توانند سوسن را بیمار کنند. در چنین شرایطی باید سریعا اعضای بیمار گیاه را جدا کرد و از بین برد.

تگرگ می‌تواند به روش‌های مختلف باعث آسیب دیدن برگهای گیاه شده و زمینه ساز ابتلای گیاه به بیماری‌های دیگر شود. در این شرایط باید برگ‌های آسیب دیده را از گیاه جدا کنید. البته جای نگرانی نیست، چون گیاه به سرعت خود را بازسازی خواهد کرد.

سمی بودن

سوسن پلاتینی خوراکی است و در بعضی از نقاط آسیا به عنوان غذا شناخته می‌شود.
اما برای گربه، سگ و اسب سمی است. اگر این حیوانات برگهای سوسن را بخورند، احتمالا اسهال، استفراغ و یا افسردگی را تجربه خواهند کرد.

مروری سریع بر سوسن پلاتینی :
نام علمی : Hosta
نام رایج : سوسن پلاتینی
نوع گیاه : علفی چندساله همیشه سبز
سمی بودن : برای سگ ها و گربه ها سمی است
رنگ گل : سفید، بنفش و صورتی
خواستگاه اصلی: چین، ژاپن، کره، روسیه

حرف پایانی

در این مطلب سعی کردیم همه آنچه در مورد روش نگهداری سوسن پلاتینی لازم است بدانید را برای شما تشریح کنیم، چنانچه مطلبی ناگفته مانده است و یا پرسشی در ذهن شماست که نیاز به مشاوره تخصصی روی گیاه خود دارید، می‌توانید سوالات خود را از طریق ارتباط با کلینیک گل و گیاه گُل‌سِتان مطرح نمایید. کارشناسان باتجربه گیاه‌پزشکی ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند. گیاه پزشکان مشکل شما را بررسی می‌کنند و در صورت نیاز غذای گیاه (کود)، سم و سایر ملزومات گیاه را برای شما ارسال خواهند کرد. ضمن اینکه اگر زمان یا تخصص کافی برای رسیدگی به گیاه خود را ندارید، می توانید از سرویس باغبانی گُل‌سِتان (اعزام باغبان و گیاه پزشک به محل شما) که شامل تشخیص بیماری گیاه نیز می‌شود، استفاده کنید تا متخصصین ما با ابزار مورد نیاز شما در محل شما حضور یابند و خدماتی مانند تشخیص بیماری، علت عدم رشد، تعویض خاک و گلدان، سم پاشی، کوددهی و یا حتی کاشت و … را به شما ارائه دهند.

خرید گیاه و گل آپارتمانی آنلاین - تحویل رایگان 4ساعته | گُل‌سِتان
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.