خرید گیاه آپارتمانی با تضمین کیفیت و ارسال رایگان

معرفی و روش نگهداری گل لیاتریس (Liatris)

زمان مطالعه: 5 دقیقه

معرفی و تاریخچه

اگرچه لیاتریس عطری به باغچه شما اضافه نمی‌کند، اما از لحاظ‌های دیگر انتخاب بسیار مناسبی است.
رنگ بنفش و یاسی مانند آن، یک نقطه خیره کننده‌ای در باغچه ایجاد می‌کند، گوش‌های شما با وجود لیاتریس از صدای زنبورهای خوشحال پر خواهد شد!
قطعا هر بار که از کنار لیاتریس بگذرید، آن را لمس خواهید کرد. گلبرگ‌های کرکی و نرم آن در فصل تابستان ظاهر می‌شوند.
گل لیاتریس متعلق به علفزارهای آمریکای شرقی است.
لیاتریس یک گل چندسالانه بهاری است. قد آن بین 60 تا 120 سانتی‌متر است و گل مورد علاقه پروانه هاست.
نام لیاتریس، یک نام بسیار قدیمی و باستانی است که متاسفانه معنی آن در گذر زمان فراموش شده است.
اگر عاشق گل و گیاه هستید با  خرید گلدان گل منزل خود را طراوت ببخشید.
با گُل‎سِتان همراه باشید تا روش نگهداری گل لیاتریس ، نماد و موارد مصرف آن را بدانید.

گُل‌سِتان | گل فروشی آنلاین | سفارش آنلاین گل | گیاه آپارتمانی

نماد و معنی

گل لیاتریس نماد شادی ، لذت و برکت است. علاوه بر این، لیاتریس بیانگر تلاش دوباره، لیاقت رسیدن به مراتب بالا و عذر خواهی کردن هم هست.

انواع

حدود 40 گونه طبیعی برای لیاتریس وجود دارد، اما از این میان تنها سه گونه از آن در دسترس است.
spicata ، aspera و pycostachya.
از ترکیب و پیوند زدن این سه گونه، مشتقات جدید و زیبایی ایجاد شده است،
مثلا :
Dotted blazing star، شکوفه‌های بنفش رنگی دارد و از تیر تا پایان پاییز شکوفه می‌دهد.
Floristan white ، به ارتفاع حدود 90 سانتی‌متر می‌رسد و مدت گلدهی طولانی دارد.
Kobold شکوفه‌هایی شبیه به گل رز دارد و تا حدود 60 سانتی‌متر رشد می‌کند.

دسته گل روشنک
611,000 تومان
رز جاودان مهرسا پایه قرمز
679,000 تومان
باکس رز جاودان موزیکال Q&Q
2,399,000 تومان
باکس رز جاودان موزیکال ملودی
994,000 تومان
رز جاودان موزیکال لاولی
994,000 تومان

روش نگهداری گل لیاتریس

نور

گل لیاتریس به مکانی پرنور نیاز دارد.

خاک

لیاتریس گل مقاومیست و تقریبا در هر نوع خاک به خوبی رشد می‌کند. از زه کشی مناسب اطمینان حاصل کنید و اسیدیته خاک را خنثی نگه دارید.

آبیاری

در طول فصول گرم سال، هفته‌ای یکبار آن را آبیاری کنید. همین که چند سانتیمتر رویی خاک خیس شود کافی است.
پس از کاشت لیاترس در خاک، کورم (غده زیر زمینی پیاز مانند) آن را به خوبی آبیاری کنید. سپس تا زمان ظاهر شدن جوانه‌های گیاه، دیگر نیازی نیست کورم را آبیاری کنید.
2.5 سانت آبیاری در گرم‌ترین ماه‌های سال برای لیاتریس کافی است و از سوختگی برگها و پژمرده شدن گلهای آن جلوگیری می‌کند.
آب را درست در بخش پایینی گیاه ریخته و از خیس کردن سایر بخش‌ها خودداری کنید. می‌توانید برای پیشگیری از ابتلای گیاه به بیماری‌های قارچی، از سیستم آبیاری قطره‌ای برای لیاتریس استفاده کنید.
این گیاه در سالهای نخست زندگی خود به آبیاری بیشتری نیاز دارد، اما به محض عبور از سالهای نخستین در برابر کم آبی مقاوم شده و می‌تواند خشکی خاک را به خوبی تحمل کند.

شرایط مراقبت از گل لیاتریس

دما و رطوبت

لیاتریس نسبت به گرما و رطوبت حساس نیست و در مناطق خیلی گرم هم رشد می‌کند، اما اگر در زمستان غرقاب شود دچار پوسیدگی ریشه خواهد شد.

کوددهی

این گل خیلی به کود نیاز ندارد، اما اگر مواد معدنی خاک کم بود و غنی نبود، سالی یکبار در فصل بهار به خاک کود ملایم اضافه کنید.

سمی بودن

گل لیاتریس برای کودکان و حیوانات خانگی سمی نیست.

تکثیر گیاه

در ادامه روش نگهداری گل لیاتریس در مورد تکثیر آن سخن میگوییم،
تکثیر گیاهان کاری جالب و سودآور است. تکثیر لیاتریس نیز از طریق کورم آن صورت می‌گیرد.
بهتر است این کار را در فصل پاییز انجام دهید، هنگامی که ساقه توسط اولین دوره سرما از بین رفته باشد، که معمولا اواخر پاییز چنین شرایطی رخ می‌دهد، اطراف گیاه را حفر کرده و کورم آن را از خاک خارج کنید. به دقت به آن نگاه کرده و کورم‌های کوچک چسبیده به کورم مادر را شناسایی کنید. این کورم‌های کوچک را جدا کرده و به آرامی تکان دهید تا تمام خاک‌های چسبیده به آن جدا شوند. حال آن را در مکانی خنک (مانند حیاط) نگهداری کنید تا در فصل بهار آن را بکارید.
اگرچه بهتر است تکثیر لیاتریس در پاییز صورت بگیرد، اما انجام این کار در بهار نیز مشکلی ندارد. فقط مرحله سرمادهی به کورم حذف می‌شود.

خدمات باغبانی در محل، اعزام سریع باغبان گل و گیاه | گُل‌سِتان

کاشت در گلدان

معمولا لیاتریس در باغچه کاشته می‌شود. اما اگر شما نیز باغچه‌ای برای کاشت این گل زیبا ندارید، می‌توانید به راحتی آن را در گلدان کاشته و در داخل خانه خود از وجود آن لذت ببرید!
لیاتریس یک گیاه چندساله است و رشد آسان و کم دردسری دارد. یعنی نگهداری از آن نیازمند صرف زمان و دقت نیست و گیاه خود به خود در زمستان وارد خواب طولانی شده و در فصل بهار مجدد با شکوفه‌های زیبایش باز می‌گردد.

کاشت گیاهان چندساله در گلدان راهی بی‌نظیر برای صرفه جویی در زمان و هزینه است؛ زیرا هر سال زیباتر از سال قبل رشد کرده و چندین سال پیاپی مهمان شما خواهد بود.
لیاتریس گلدانی خاک ماسه‌ای و متخلخل را ترجیح داده و در نور کامل تا کمی سایه رشد می‌کند.

رایج‌ترین روش کاشت لیاتریس در گلدان، تکثیر کورم آن است اما از طریق کاشت دانه نیز تکثیر می‌شود. دقت کنید که دانه برای جوانه زنی، باید یک دوره سرما را پشت سر گذاشته باشد. دانه‌ها را جمع آوری کرده و به صورت دستی بذرپاشی کنید. آنها را در سطح خاک پخش کرده و اجازه بدهید یک زمستان را به این شکل سپری کنند. جوانه زنی با گرم شدن هوا در فصل بهار آغاز خواهد شد.

راه دیگر، ترکیب کردن دانه‌ها با ماسه‌های مرطوب و قرار دادن آنها در فریزر است. این کار نیز باید در پاییز صورت بگیرد. پس از دو ماه دانه‌ها را از خاک خارج کرده و آنها را در گلخانه خود به صورت دستی بپاشید. می‌توانید پس از سپری شدن کامل سرمای زمستان، آنها را به گلدان منتقل کرده و در خارج از خانه قرار دهید.
نیازهای لیاتریس گلدانی دقیقا مانند لیاتریسی است که در خاک باغچه کاشته شده است.

معطر بودن

لیاتریس عطر خاصی ندارد. اما گونه‌های کمی از آن عطر بسیار کم، ملایم و شیرینی دارند.

موارد مصرف

در گذشته، ساکنین بومی آمریکا از لیاتریس به عنوان یک دارو برای درمان فشار خون، کنترل میزان تعریق، ایجاد هیجان و گاهی هم خلط آور استفاده می‌کردند.

سخن آخر

در این مطلب سعی کردیم همه آنچه در مورد روش نگهداری گل لیاتریس لازم است بدانید را برای شما تشریح کنیم، چنانچه مطلبی ناگفته مانده است و یا پرسشی در ذهن شماست که نیاز به مشاوره تخصصی روی گیاه خود دارید، می‌توانید سوالات خود را از طریق ارتباط با مشاوره گیاه پزشکی گُل‌سِتان مطرح نمایید. کارشناسان باتجربه گیاه‌پزشکی ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند. گیاه پزشکان مشکل شما را بررسی می‌کنند و در صورت نیاز غذای گیاه (کود)، سم و سایر ملزومات گیاه را برای شما ارسال خواهند کرد. ضمن اینکه اگر زمان یا تخصص کافی برای رسیدگی به گیاه خود را ندارید، می توانید از خدمات اعزام باغبان گُل‌سِتان (اعزام باغبان و گیاه پزشک به محل شما) استفاده کنید تا متخصصین ما با ابزار مورد نیاز شما در محل شما حضور یابند و خدماتی مانند تشخیص بیماری، علت عدم رشد، تعویض خاک و گلدان، سم پاشی، کوددهی و یا حتی کاشت و … را به شما ارائه دهند.

خرید گیاه و گل آپارتمانی آنلاین - تحویل رایگان 4ساعته | گُل‌سِتان
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.