خرید گیاه آپارتمانی با تضمین کیفیت و ارسال رایگان

روش نگهداری گیاه پدیلانتوس (pedilanthus)

زمان مطالعه: 11 دقیقه

معرفی

پدیلانتوس، گیاهی با ساقه‌های آبدار ضخیم است که ساقه‌های آن به صورت زیگ زاگ و برگ‌هایش به صورت عقب و جلو رشد می‌کنند. این گیاه زیبا دارای دو واریته سبز و ابلق است و در محیط‌های بسیار روشن و آفتابی رگ برگ‌های گلگون به خود می‌گیرند که زیبایی آن را چند برابر می‌کند و تا ارتفاع حدود 2متر میرسد، با این حال در داخل منزل معمولا تا ارتفاع 60 سانتی رشد میکند. اگر شرایط اولیه را فراهم کنید نگهداری از گیاه زیگزاگی آسان است.
اگرچه بدلیل کمیاب بودن و خاص بودن این گیاه، معمولا پیدا کردن پدیلانتوس در فصل آن سخت است اما فروشگاه اینترنتی گل و گیاه گُل سِتان شرایطی را مهیا کرده تا هر سال در فصلش بتوانید این گیاه زیبا را تهیه کنید.
نام های دیگر گیاه پدیلانتوس، گل لغزنده، ستون فقرات شیطان، گیاه زیگزاگی و نام علمی آن Pedilanthus tithymaloides میباشد. نام پدیلانتوس از ترکیب دو کلمه یونانی به معنای “گیاه” و “کفش” گرفته شده است.
اکنون با گُل سِتان همراه باشد تا روش نگهداری گیاه پدیلانتوس را بدانید.

گُل‌سِتان | گل فروشی آنلاین | سفارش آنلاین گل | گیاه آپارتمانی

فهرست این مقاله:
مروری سریع بر پدیلانتوس
روش نگهداری پدیلانتوس
مشکلات نگهداری و راه حل آنها


مروری سریع بر پدیلانتوس

شکل زندگی: بوته
خانواده: افوربیاسه
خاستگاه: مناطق حاره و نیمه حاره آمریکا
اندازه: ارتفاع تا 60-80 سانتیمتر، نمونه های بزرگ زینتی (دکوراتیو) نیستند.
نرخ رشد: 15-20 سانتیمتر در سال
عمر: یک گیاه چندساله، در طول سالها قسمت‌هایی از ساقه خالی می‌شود.

سانسوریا ابلق کراواتی پر غلاف ارتفاع45
502,000 تومان
قاشقی بلک در گلدان فلزی
433,000 تومان
پتوس ابلق در گلدان آویز
517,000 تومان
گیاه سانسوریا سبز پرغلاف
459,000 تومان
گیاه آگلونما متوسط
512,000 تومان


روش نگهداری گیاه پدیلانتوس

آبیاری

شرح روش نگهداری گیاه پدیلانتوس را با آبیاری آغاز میکنیم:
در تابستان، آبیاری منظم 2-3 بار در هفته و گاهی اوقات بیشتر نیاز است و خاک نباید خشک شود و بهتر است که رطوبت خاک تقریبا ثابت نگه داشته شود.
در زمستان، آبیاری را به هر 4-5 روز کاهش دهید. دقت کنید با آبیاری ناکافی، گیاه برگهای پایینی را از دست میدهد. حواستان باشد از غرقاب کردن گیاه بپرهیزید چون باعث پوسیدن ریشه میشود.

نور گیاه پدیلانتوس

نور

گیاه پدیلانتوس میتواند مقدار کم نور مستقیم خورشید را تحمل کند،و باید در نور غیر مستقیم خورشید باشد و گیاه پدیلانتوس در بیرون از منزل در سایه آفتاب نیز دوام میاورد.
پدیلانتوس گیاهی گرمسیری است، بنابراین به ترکیب ایده‌آلی از نور و رطوبت نیاز دارد. آن را در مکانی روشن و نورگیر قرار دهید. نور کافی سبب می‌شود تا برگ‌ها رنگ و طرح زیباتری داشته باشند. این گیاه می‌تواند مقدار بسیار کمی از نور مستقیم خورشید را نیز تحمل کند، اما اگر آن را در نزدیکی پنجره‌ای نورگیر با نور مستقیم خورشید قرار داده‌اید، حتما از پرده یا هر فیلتر دیگری استفاده کنید. زرد شدن نوک برگ‌ها، نشانه دریافت بیش از حد نور یا گرمای شدید هواست.

دما

 بهترین دما در تابستان 25 تا 30 درجه سانتیگراد است و در زمستان، گیاه باید از هوای سرد محافظت شود. اگر پدیلانتوس به طور مداوم در دمای کمتر از 12 درجه سانتیگراد نگهداری شود زنده نمی ماند.

رطوبت

یک ویژگی مهم مثبت از این گیاه مقاومت آن در برابر کمبود رطوبت است. پدیلانتوس در یک اتاق خشک هم احساس خوبی دارد ولی با این حال، آبیاری پدیلانتوس باید با دقت بیشتری انجام شود.
پدیلانتوس را در طول فصل رشد به طور منظم آبیاری کنید، اجازه دهید خاک کمی مرطوب باشد، غرقاب و خیس نباشد. چرا که ریشه شروع به پوسیدگی میکند.
با تغییر فصل از پاییز به زمستان آبیاری را کمی کاهش دهید؛ اما اجازه ندهید که خاک کاملا خشک شود. اگر خاک به طور دائم و کامل خشک باشد، ریزش برگها شروع میشود.
حتی در فصول سرما. یک سینی پر از آب و سنگریزه در زیر گلدانش قرار دهید و اگر فکر می‌کنید هوا بیش از حد خشک است، هر روز با یک اسپری آب، برگ‌ها را نیز مرطوب کنید.

فیکوس الاستیکای شرابی در گلدان طلایی
978,000 تومان
مانسترا غول پیکر
19,000,000 تومان
فیکوس بلک در گلدان مواد آلی سفید
827,000 تومان
لوتوس سه تایی
679,000 تومان
زامیفولیا بلک سه قلاف
645,000 تومان

مطلب مرتبط : روش های افزایش رطوبت گیاهان آپارتمانی

تغذیه و کوددهی

در ادامه روش نگهداری گیاه پدیلانتوس در مورد تغذیه نکاتی را مطرح می کنیم:
کود باید در فاصله بهار تا پاییز به گیاه داده شود.با اتمام پاییز کوددهی را تا بهار متوقف کنید.
کوددهی به طور مکرر (یک بار در ماه) استفاده شود.کوددهی منظم رشد، سلامت و برگ دهی را تضمین میکند.
کود مناسب برای گیاه پدیلانتوس باید نیتروژن پایین داشته باشد چون نیتروژن زیاد منجر به کاهش عملکرد ریشه گیاه میشود.
کود های ارگانیک برای این گیاه مناسب تر هستند و به منظور جلوگیری از سوختگی ریشه ها قبل از کوددهی آبیاری کنید و از دستورالعمل روی بسته پیروی کنید.

خاک

برای اینکه پدیلانتوس را سالم و عاری از بیماری‌های قارچی نگه دارید، از خاک‌ کاکتوس تجاری (خاکی به صورت بسته بندی و استریل به فروش می‌رسد) استفاده کرده و یا ترکیب خودتان را بسازید. زه کشی برای پدیلانتوس بسیار مهم است. برای ساخت ترکیب خود، دو راه پیش روی شماست:

مقدار کافی خاک گلدان معمولی را با کمی پیت ماس ترکیب کنید تا جذب آب آن بهبود پیدا کند.
3 قسمت خاک باغچه، 1 قسمت پیت ماس و 1 قسمت شن را با هم مخلوط کنید.
این گیاه باید هر 3-2 سال یکبار مجدد در خاکی با زه کشی مناسب کاشته شود. اگر می‌خواهید گلدان را تعویض کنید، ابتدا باید گلدان جدید را آماده کنید. خاک را در آن بریزید و کمی مرطوب کنید. سپس گیاه را از گلدان قبلی خارج کرده و به آرامی تکان دهید تا خاک‌های چسبیده به ریشه از آن جدا شوند. سپس گیاه را در خاک تازه بگذارید و باقی فضا را با خاک مرطوب شده پر کنید. عمق گیاه باید بدون تغییر نسبت به گلدان قبلی حفظ شود.

مطلب مرتبط : روش تهیه کود خانگی برای گل و گیاه

گلدهی

پدیلانتوس یک بوته گلدار است. گلهایش شکل نامتعارفی دارد. شکوفه های قرمز در اواخر بهار یا تابستان بوجود می آیند و در طول این مدت، افزایش تعداد دفعات آبیاری و عدم تغییر مکان گلدان توصیه میشود.
گل در گل آذین رأسی متراکم با دو براکت کوچک قرمز رنگ حدودا دو سانتی متری تشکیل میشود. گل آذین صورتی یا قرمز است و شبیه سر یک پرنده کوچک یا کفش است.

تعویض گلدان

وقتی ریشه ها گلدان را پر کردند گیاه نیاز به جابجایی دارد و چون  ریشه های پدیلانتوس رشد آرام و فشرده ای دارند جابجایی به ندرت اتفاق می افتد.
در بهار، با شروع رشد اگر گلدان از ریشه پر شده باشد بهترین زمان تعویض گلدان است.
پدیلانتوس در گلدان کوچک بهتر رشد میکند و گلدان جدید باید قطری تقریبا برابر با ارتفاعش داشته باشد. کف گلدان باید با سنگریزه برای زهکشی مناسب پوشانده شود و نبود این مورد منجر به پوسیدگی ریشه و مرگ گیاه میشود.
دقت کنید بعد از جابجایی برای مدت کوتاهی، گیاه باید در سایه باشد.
تاکید میکنیم اگر پدیلانتوس را به عنوان گیاه آپارتمانی نگهداری میکنید از گلدان کوچک استفاده کنید.،این گیاه ریشه های محدود را میپسندد.

تکثیر

تکثیر از طریق قلمه متداول ترین روش است،
تکثیر گیاه پدیلانتوس در فصل بهار انجام میشود و موارد زیر لازم است:
– قلمه های 8-10 سانتیمتری، حداقل با دو جفت برگ سالم (جفت برگ پایینی باید بریده شوند)
– گلخانه ای با پوشش پلی اتیلنی
– مخلوط پیت و پرلیت یا خاک و شن
– استفاده از هترواکسین در دمای 22-23 تا 25 درجه سانتیگراد

بعد از انتخاب و هرس قلمه ها، آنها باید برای مدت کوتاهی در آب نگهداری شوند تا مایع شیری آن شسته شود.
2-3 هفته بعد جوانه زنی آغاز و سپس ریشه ظاهر میشود. سپس می‌توانید هر3 قلمه را در یک گلدان بکارید.

هرس

در صورت نیاز در فصل رشد باید گیاه را هرس کنید، و اگر گیاه ارتفاع مطلوب دارد فقط با قیچی مخصوص هرس، برگهای مرده یا بیمار را جدا کنید.
برای جلوگیری از رسیدن شیره به دستتان دستکش باغبانی بپوشید، چون ممکن است منجر به خارش پوست شود.

آفات و بیماری ها

پدیلانتوس اغلب اوقات از سفیدک پودری، مگس سفید، شته ها و کرم عنکبوتی ها آسیب میبیند.
باید به صورت دوره ای گیاه را چک کنید تا از وجود آفات با خبر شوید.
و برای دیدن کرم عنکبوتی نیاز به یک ذره بین داری چون خیلی کوچکند.
برای حذف آفت از گیاه با حذف برگهایی که بشدت درگیر هستند و یا با استفاده از اسپری صابون حشره کش با آفت مقابله کنید.

سمی بودن

مثل دیگر گیاهان خانواده افوربیاسه، پدیلانتوس حاوی شیره‌ای سمی و تقریبا خطرناک است. این گیاه را دور از دسترس کودکان و حیوانات خاگی قرار دهید.
توصیه میکنیم هنگام کار با این گیاه، حتما از دستکش‌های ضخیم استفاده کنید. اگر به هر نحوی این شیره با چشم تماس پیدا کرد، باید چشم را به مدت 15 دقیقه شست و شو دهید. تماس شیره پدیلانتوس با چشم، معمولا به ایجاد درد و قرمزی در آن ناحیه منجر می‌شود. این توصیه‌ها برای افراد دارای پوست‌های حساس، جدی‌تر است.
اگرچه خورده شدن پدیلانتوس توسط انسان‌ها و کودکان به ندرت رخ می‌دهد، اما مقدار کافی از آن می‌تواند سبب بروز مشکل در دستگاه گوارش مانند ایجاد تهوع و استفراغ شود.
پدیلانتوس برای حیوانات خانگی نیز سمی است. اگر توسط سگ/ گربه خورده شود، عوارضی همچون ضعف، افسردگی، تهوع، استفراغ، سرگیجه، عدم کنترل آب دهان و ضربان غیرطبیعی قلب را در پی خواهد داشت. اگر حیوان شما مقداری از این گیاه را بلعید، سریعا او را به کلینیک دامپزشکی ببرید.


مشکلات نگهداری و راه حل آنها

  • بر اثر نگهداری نادرست، برگها ممکن است زرد شوند و بریزند، برای رفع این مورد تعادل در میزان آبیاری ضروری است.
  • اگر گیاه قد طویلی پیدا کند، حاکی از کمبود نور است و باید به محیطی با نور غیرمستقیم برده شود.
  • نیاز است که گیاه را از سرما و خشکی خصوصا در زمستان محافظت کنید، در این گونه مواقع گیاه نمیمیرد اما تمام برگهایش را از دست میدهد باید به وضعیت ساقه توجه کنید و قسمتهای مرده و یخ زده را جدا کنید تا در محل برش ساقه های جدید جوانه بزنند.
  • اگر پاییز یا زمستان دیر رس باشد ساقه ها کشیده میشوند نیاز است که دمای محل نگهداری را کاهش دهید و حواستان به نور باشد. ممکن است گیاه نیاز به نور بیشتری داشته باشد.
  • اگر نوک برگهای گیاه زرد می شود احتمالا از خشکی محیط است یا گیاه در نور شدید خورشید قرار دارد.
  • اگر برگ های گیاه کوچک بمانند و در حالی که سبز هستند بریزند، به احتمال خیلی زیاد گیاه کمبود نور دارد بایدبه محیط با نور زیاد و غیر مستقیم منتقل شود.
  • اگر برگ ها سبز میشوند و دمبرگشان تشکیل نمیشود به دلیل مقدار زیاد نیتروژن در خاک است.
مانسترا غول پیکر
19,000,000 تومان
فیکوس بلک در گلدان مواد آلی سفید
827,000 تومان
لوتوس سه تایی
679,000 تومان
زامیفولیا بلک سه قلاف
645,000 تومان
زامیفولیا 9 قلاف سبز با گلدان مواد آلی
1,365,000 تومان

در این مطلب سعی کردیم همه آنچه درباره روش نگهداری گیاه پدیلانتوس در خانه یا محل کار لازم است بدانید را برای شما تشریح کنیم، چنانچه مطلبی ناگفته مانده است و یا پرسشی در ذهن شماست که نیاز به مشاوره تخصصی روی گیاه خود دارید، می‌توانید سوالات خود را از طریق اورژانس گیاه پزشکی گُل‌سِتان استفاده نمایید. کارشناسان باتجربه گیاه‌پزشکی ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند. گیاه پزشکان مشکل شما را بررسی می‌کنند و در صورت نیاز غذای گیاه (کود)، سم و سایر ملزومات گیاه را برای شما ارسال خواهند کرد. ضمن اینکه اگر زمان یا تخصص کافی برای رسیدگی به گیاه خود را ندارید، می توانید از خدمات کاشت گیاه گُل‌سِتان (اعزام باغبان و گیاه پزشک به محل شما) استفاده کنید تا متخصصین ما با ابزار مورد نیاز شما در محل شما حضور یابند و خدماتی مانند تشخیص بیماری، علت عدم رشد، تعویض خاک و گلدان، سم پاشی، کوددهی و یا حتی کاشت و … را به شما ارائه دهند.

خرید گیاه و گل آپارتمانی آنلاین - تحویل رایگان 4ساعته | گُل‌سِتان
چگونه باید پدیلانتوس را آبیاری کرد؟

آبیاری صحیح، رمز سلامت و شادابی پدیلانتوس است. این گیاه در تمام طول سال، به خاکی مرطوب نیاز دارد. اما اگر در هر بازه‌ای از سال بیش از حد نیاز آن را آبیاری کنید، ریشه آن دچار پوسیدگی خواهد شد؛ مشکلی که برای حیات ساکولنت‌ها تهدیدی اساسی به شمار می‌رود. در فصل تابستان، خاک پدیلانتوس را به صورت عمقی آبیاری کنید. آبیاری صحیح نباید در روزی بخصوص از هفته انجام شود، پس صبر کنید تا سطح خاک کمی خشک شود و سپس به گیاه آب بدهید. با سرد شدن هوا در فصل پاییز و زمستان، آبیاری را کاهش دهید.
شاید لازم باشد در ماه‌های بسیار گرم، هر هفته پدیلانتوس را آبیاری کنید. اما برای اطمینان بیشتر، همیشه سطح خاک را با انگشتان خود چک کنید. اگر چند سانتی متر رویی خشک بود، پدیلانتوس را آبیاری کنید.
آبیاری را تا هنگامی ادامه دهید که مقدار اضافی آب، از حفرات زیر گلدان خارج شوند. حتما آب‌های جمع شده را از زیر گلدانی خارج کنید تا گیاه در آب نماند. بین هر بار آبیاری، بهتر است بگذارید خاک به صورت واضح خشک شود. اما افراط نکنید، زیرا پژمردگی ناشی از تشنگی به ساقه‌ها آسیب می‌زند.

آیا پدیلانتوس به کوددهی نیاز دارد؟

پدیلانتوس می‌تواند بدون دریافت کود هم رشد مناسبی داشته باشد؛ اما رسیدن مقدار کافی از عناصر ضروری در فصل تابستان، می‌تواند به آن کمک کند تا گلبرگ‌های زیبای قرمز رنگش را نمایان سازد، گلبرگ‌هایی که در اواخر بهار یا اوایل تابستان ظاهر می‌شوند.
کوددهی بیش از حد، نتیجه‌ای معکوس داشته و به ضعیف شدن گیاه منجر خواهد شد؛ پس فقط در فصول رشد این کار را انجام دهید و در پاییز و زمستان روند کوددهی را متوقف کنید تا گیاه فرصت کافی برای استراحت داشته باشد. از کود محلول در آب با فرمول متعادل مانند 15-15-15، یا فرمول مخصوص گلدهی مانند 5-9-7 استفاده کنید. بهتر است برای پدیلانتوس سراغ کودهایی با مقادیر بالای نیتروژن نروید، زیرا سبب می‌شود تا همه برگ‌ها بدون تولید هیچ گلی رشد کنند.
توصیه ما این است که نصف قاشق چای خوری کود را در حدود 1 لیتر آب حل کنید. از بهار تا اواخر تابستان، هر یک هفته در میان این کود را به پدیلانتوس برسانید. مواظب باشید که هرگز کود را بر روی برگ‌ها و ساقه‌ها نریزید. هنگام کوددهی، خاک باید همیشه خیس باشد تا از سوختن ریشه جلوگیری شود. اگر پدیلانتوس به شکل افراطی به تولید برگ پرداخت اما شکوفه‌ای ایجاد نکرد، میزان کود را نصف کنید.

آیا شرایط نگهداری از پدیلانتوس در تمام فصول سال یکسان است؟

نیازها و نحوه نگهداری از پدیلانتوس، در هر موقعیت زمانی از سال متفاوت است. به جز تفاوت در میزان آبیاری و کوددهی، در فصول تابستان و زمستان باید اقدامات دیگری نیز برای این گیاه انجام دهید.
تابستان، بهترین فرصت برای هرس کردن پدیلانتوس است. برای این کار، صبر کنید تا تمام گل‌های این گیاه عمر مفید خود را سپری کنند، سپس به سراغ هرس کردن بروید. حتما دستکش بپوشید تا از شیره سمی پدیلانتوس در امان باشید. از یک چاقو تیز یا قیچی باغبانی استفاده کنید: تمام ساقه‌های نامتناسب یا بخش‌های اضافی را از پایه جدا کنید.
در تمام مناطق (بجز مناطق بسیار گرم)، پدیلانتوس باید در فصل زمستان شرایط خاصی داشته باشد، یا به اصطلاح یک دوره “زمستان گذرانی” را تجربه کند. آن را در اتاقی گرم و نورانی قرار دهید، به گونه‌ای که هر روز 6 ساعت نور خورشید را دریافت کند و دمای محیط نیز بالای 18 درجه سانتی گراد باشد. در پایان زمستان و قبل از جوانه زنی، گلدان گیاه را عوض کنید. البته تعویض باید هر 3-2 سال یکبار صورت بگیرد. گلدانی با حفرات زه کشی کافی انتخاب کنید. اندازه آن باید 5-3 سانتی متر از گلدان قبلی بزرگ‌تر باشد. خاک مخصوص ساکولنت را از قبل مرطوب کنید و سپس پدیلانتوس را در آن بکارید. دقت کنید که گیاه در عمق مشابهی از خاک کاشته شود، برابر با همان عمق کاشته شده در گلدان اولیه.

۲۲ نظرات
  1. ژیلا می گوید

    برگ گیاه زیگزاگی من سفیدک زده درمانش چیه؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      جهت چت کردن با کارشناس مشاوره گل و گیاه وارد لینک زیر شوید
      https://dr.golsetan.com

  2. گیتی فرمانی می گوید

    سلام گیاه پدیلانتوس من دچار افت شپشک اردالود شد وتقریبا ازبین رفت ولی دوباره سبز شد اما الان هم رشدش خیلی خیلی کمه تا چندتا‌برگ درمیاره دوباره شپشک میزنه مرتب سم پاشی میکنم ابیاری وقتی ۲ سانت خاک خشک شده ونور هم به فاصله دومتری از پنجره جنوبیه
    ممنون‌میشم راهنمایی کنید چیکار کنم برای رشد بهترضمنا کود سه بیست هم دادم به تازگی

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      در درجه اول کف گلدان را چک کنید که سوراخ باشه و اینکه رطوبت اطراف گیاه رو کم کنید و دقت کنید که تهویه به دقت انجام شود
      سمپاشی رو در دو الی سه مرحله بسته به شدت بیماری تکرار کنید

  3. ناشناس می گوید

    منظور از نور چیست.مثلا گل رو کجا بزاریم

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      نور متوسط تا زیاد و غیر مستقیم
      مثلا با فاصله ۲-۳ متری از پنجره جنوبی

  4. Sepide می گوید

    سلام
    تمام برگهاى صورتى گلدان من ریخته و برگهاى جدید همه سبز هستند
    میشه بگید علت و درمانش چیه؟
    ممنونم

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      برگ های پدیلانتوس در هوای خنک و نور زیاد به صورتی متمایل می شود
      به همین دلیل شرایط محیطی خودتون رو به دقت چک کنید چراکه ممکن هست نورتون کم بوده باشه

  5. ناشناس می گوید

    سلام میتوانم از کود بیست بیست بیست یا ۱۰ ۵۲ ۱۰ برای گیاه پدیلانتوس استفاده کنم؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      بله به دفعات کم میتونید استفاده کنید

  6. شاپرک می گوید

    سلام پدیلانتوس من برگهای پایینش زرد میشن ومیریزن ابیاریشم بعد خشکی خاکه الان میتونم خاکشا عوض کنم چون خاکش خاک باغچه هست

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      زرد شدن برگ های پایینی می تونه به دلیل استفاده شما از خاک سنگین باغچه باشه
      دلیل دیگر هم کمبود مواد غذایی خاک هست
      بله بهتر هست خاک گیاه رو عوض کنید و از یک خاک سبک با زهکشی خوب استفاده کنید

  7. Fatemeh می گوید

    سلام خسته نباشید چند روز پیش به دلایلی گلدان پدیلانتوسم رو عوض کردم و چون مورچه اون اطراف بود یکم سم روی سطح خاکش ریختم و سه روز بهش اب ندادم الان چند تا از برگ هاش زرد و نرم شده برگه های سبزش هم نرم و خمیده شدن باید چیکار کنم؟؟؟ لطفا کمک کنید خیلی دوستش دارممم😢

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      از چه سمی استفاده کردین و اینکه با آب مخلوط کردین یا نه؟

  8. سامیار می گوید

    سلام
    گل پدیلانتوس من دچار افتادگی شده،یعنی ساقه ها صاف نمی ایستند و حالت افتادگی دارن
    باید چیکار کنم؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      دو فاکتور مهم در نگهداری پدیلانتوس نور زیاد و تهویه محیطی بالا هست
      گیاه رو در یک مکان پرنور با تهویه خوب نگهداری کنید و از آبیاری زیاد خودداری کنید

  9. پرستو می گوید

    سلام
    من حدود یک هفته پیش گلدون وخاک گیاه پدیلانتوس رو عوض کردم وپشت پنجره با نور کم گذاشتم الان شاخه ها وبرگها خم شدند
    میشه علتشو بهم بگید

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      پدیلانتوس گیاهی هست که به نور و تهویه بالایی نیاز دارد پس در درجه اول گیاه رو در یک مکان پرنور نگهداری کنید
      در ارتباط با تعویض گلدان و خاک و پژمردگی گیاه، این احتمال وجود دارد که به ریشه گیاه آسیب رسیده باشه که در این صورت بهتر هست تا دو ماه هر دو هفته از کود هیومیک اسید استفاده کنید.

  10. آرمان می گوید

    سلام خسته نباشید
    من خاک گلدونم با اینکه حالت ماسه ای داره ولی خیلی رطوبت رو نگه میداره. مثلا تا هشت نه روز بعد هنوز می بینم سطح خاک خیلی مرطوبه.
    حالت غرقابی هم آبیاری نمی کنم. رشد گیاهمم مناسبه.
    خواستم بدونم یه وقت ریشه هاش نپوسه.

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      جهت چت کردن با کارشناس مشاوره گل و گیاه وارد لینک زیر شوید
      https://dr.golsetan.com

  11. نارنین می گوید

    سلام وقتتون بخیر
    پدیلانتوس من سفیدک پودری زده، ترکیب آب و دارچین با اسپری روی برگ هاش امشب زدم، این کار کفایت می‌کنه یا باید حتما از آفت کش استفاده بشه ؟ و از چی استفاده کنم؟
    تشکر

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      همراه گل‌سِتانی سلام
      اگر گیاه شما درگیر سفیدک پودری هست بایستی از سموم قارچکش استفاده بشه چراکه دارچین تاثیر چندانی ندارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.