خرید گیاه آپارتمانی با تضمین کیفیت و ارسال رایگان

روش نگهداری گیاه برگ انجیری (Swiss cheese plant)

زمان مطالعه: 10 دقیقه

معرفی گیاه برگ انجیری

برگ انجیری یا به قول عده ای، پنیر سوییسی، از گیاهانی است که این روزها خیلی روی بورس است و طرفداران زیادی دارد و برای دکوراسیون داخلی از ان استفاده میشود.
این گیاه همراه با برگ های زیبا و چشم نوازش، اصالتا متعلق به مکزیک است.
برگ انجیری گیاه مقاومی است و به نگهداری چندانی نیاز ندارد.و دارای گونه های مختلفی هست، این گیاه ریشه های بلندی دارد و برگ‌های روشن و سفید رنگ برگ انجیری توانایی زیادی در جذب نور خورشید ندارند، و گیاه باید بیشتر از سایر گیاهان برای انجام فتوسنتز تلاش کند. پس آن را در مکان های کم نور قرار ندهید. نگهداری آن ساده است و برگ‌های بسیار زیبایی هم دارد. ستون محکم گیاه باعث شده او همیشه استوار و قائم بماند.
اگر به دنبال خرید گیاهان آپارتمانی خاص هستید، گیاه برگ انجیری میتواند گزینه‎ی خوبی باشد.
با گُل سِتان همرا باشید تا روش نگهداری گیاه برگ انجیری را بدانید.

گُل‌سِتان | گل فروشی آنلاین | سفارش آنلاین گل | گیاه آپارتمانی

شرایط نگهداری

روش مراقبت از گیاه برگ انجیری

نور و دما

برگ انجیری می‌تواند در هر بخشی از منزل شما به خوبی رشد کند! اگرچه آن در برابر میزان مختلف نور مقاوم است، اما برای داشتن رشدی سریع‌تر و گیاهی سالم‌تر، بهتر است آن را همواره تحت تابش غیرمستقیم خورشید قرار دهید چون نور زیاد باعث زرد شدن برگ ها و در نتیجه آسیب دیدن گیاه می‌شود. نور خیلی کم هم برای آن خوب نیست، چون باعث کند شدن رشد و یا حتی متوقف شدن آن می‌شود.
برگ انجیری دوست دارد در نیم سایه باشد.
دمای متعادل اتاق و نور زیاد خورشید خواسته های این گیاه از شماست.

آبیاری

هرچه دمای محیط بیشتر باشد، نیاز برگ انجیری به آب و رطوبت بیشتر می‌شود.
کمی رطوبت برای خاک گیاه لازم است، به عبارتی دیگر بهتر است بعد از خشک شدن خاک آن را آبیاری کنید تا خیس و غرقاب نشود.
هر زمان که نیمه بالایی خاک خشک شد، آن را به خوبی آبیاری کنید. آبیاری را تا زمانی که آب اضافی از زیر گلدان خارج شود ادامه داده و سپس زیر گلدانی را از هرگونه آب خالی کنید و در تابستان هم میتوانید گیاه را غبار پاشی کنید.
برگهای گیاه برگ انجیری را با دستمال مرطوب تمیز نمایید و از اسپری های شیمیایی براق کننده خودداری نمایید.

رطوبت و دما

این گیاه تقریبا در هر محیطی می‌تواند رشد مناسب داشته باشد، محیط گرم و مرطوب برای این گیاه زیبا کاملا ایده آل است و در چنین شرایطی به سرعت رشد می کند. و دمای 13 درجه برای این گیاه ایده آل است.
اگر می‌خواهید نگهداری از آن را به بهترین شکل ممکن انجام دهید می‌توانید هفته‌ای یکبار را مرطوب کنید. این کار را به کمک یک اسپری آب انجام دهید.
بهترین زمان برای خیس کردن برگهای گیاهان، آغاز روز است. زیرا آب فرصت کافی برای تبخیر شدن را خواهد داشت و از بیمار شدن برگ جلوگیری خواهد شد.
برگ انجیری را در نزدیکی در و یا وسایل حرارتی قرار ندهید. چون تغییر رطوبت هوا و تغییر دما باعث آسیب دیدن برگ انجیری شده و آن را ضعیف می‌کند.
با درست کردن یک جزیره در زیر گلدان برگ انجیری میتوانید رطوبت مورد نیاز گیاه را تامین کنید.

کود دهی

برای داشتن بهترین نتیجه و اگر دوست دارید همیشه شاهد برگ های تازه و شاداب باشید، در طول بهار و تابستان ماهی یکبار به گیاه خود کود بدهید. مقدار کمی کود مایع کافی است تا رشد برگ انجیری به طور واضحی بهبود پیدا کند. نباید در زمستان به گیاه کود بدهید، برگ انجیری باید در این زمان استراحت کرده و مدتی را بدون کود سپری کند.

سمی بودن

برگ‌های این گیاه کمی برای انسانها و حیوانات خانگی سمی هستند. معمولا خوردن آنها سبب التهاب دهان و معده شده و استفراغ را به همراه خواهد داشت.
پس گیاه را دور از دسترس آن ها قرار دهید.

مانسترا غول پیکر
19,000,000 تومان
فیکوس بلک در گلدان مواد آلی سفید
827,000 تومان
لوتوس سه تایی
679,000 تومان
زامیفولیا بلک سه قلاف
645,000 تومان
زامیفولیا 9 قلاف سبز با گلدان مواد آلی
1,365,000 تومان

چگونه سرعت رشد برگ انجیری را افزایش دهیم؟

این سوال یکی از پرتکرارترین سوالات در نگهداری از این گیاه به شمار می‌رود. پاسخ ما در اولین قدم، نور است!
میانبری در نگهداری از گیاهان وجود ندارد، در واقع علت همه مشکلات آنها فقط در نحوه نگهداری خلاصه می‌شود. برگ انجیری برای داشتن رشدی بیشتر، باید در محیطی با نور بسیار خوب قرار بگیرد. یعنی درست کنار پنجره‌ای نورگیر!
علاوه بر نور، به فاکتورهای دیگری مانند هوای گرم، خاکی با زه کشی عالی و کودی مناسب نیز نیاز دارید.

مشکلات گیاه و راه حل

علت قهوه‌ای شدن برگهای برگ انجیری چیست؟

دلایل مختلفی برای ظاهر شدن لکه‌های قهوه‌ای بر سطح برگهای این گیاه وجود دارد :

نامناسب بودن رطوبت خاک

اگر نوک برگها در حال قهوه‌ای شدن هستند، احتمالا مشکل به خاک و آبیاری باز می‌گردد. اگر خاک بیش از حد سریع خشک شود یا آبیاری به قدر کافی صورت نگیرد، شاهد قهوه‌ای شدن نوک و لبه برگهای برگ انجیری خواهید بود.
هرگز اجازه ندهید تمام خاک خشک شود. آبیاری را به صورت کامل و عمقی انجام دهید، به طوری که هیچ بخشی از خاک خشک باقی نمانده باشد. این موضوع بسیار مهم است.

مشکلات قارچی

اگر گیاه شما دارای لکه‌های قهوه‌ای بر سطح برگ است، لکه‌هایی که با یک هاله زرد رنگ احاطه شده‌‌اند، شاهد نشانه‌های اولیه بیماری قارچی هستید.
اگر گیاه برای مدتی طولانی در شرایط خیس و مرطوب قرار بگیرد، قارچ‌ها به آن حمله خواهند کرد. بخصوص اگر گردش هوای مناسبی در اطراف گیاه و ریشه وجود نداشته باشد. دقت کنید که گاهی اوقات این مشکل با گیاهی تازه خریداری شده همراه است، بنابراین توصیه می‌کنیم هرگز از فروشگاه‌هایی که مراقبت‌های لازم را از گیاهان خود به عمل نمی‌آورند خرید نکنید.
اگر لکه‌هایی با مشخصات فوق در برگها مشاهده کردید، بهترین کار این است که تمام برگهای مبتلا را از گیاه جدا کنید. سایر برگها را نیز برای مدتی کاملا خشک نگه دارید و مواظب باشید هنگام آبیاری آنها را خیس نکنید.
این دو مورد، اساسی‌ترین موارد قهوه‌ای شدن برگ انجیری هستند. اگر علت مشکل گیاه شما این موارد نبود، میزان آبیاری را چک کنید.

علت زرد شدن برگهای برگ انجیری چیست؟

در اغلب اوقات، دلیل زرد شدن برگهای این گیاه به میزان آبیاری مربوط است.
اگر متوجه شدید برگهای بخش پایینی گیاه (به ویژه برگ‌های قدیمی‌) در حال زرد شدن هستند، باید گیاه را آبیاری کنید. اگر خاک بیش از حد خشک باشد، ابتدا برگ‌های قدیمی شروع به زرد شدن می‌کنند. اگر به گیاه آب کافی نرسانید، زرد شدن ادامه خواهد داشت.
اما اگر برگ‌های جوان گیاه در حال تغییر رنگ بودند، و یا احساس کردید مشکل گیاه شما خشکی بیش از حد نیست؛ باید دلایل دیگری را بررسی کنید.

گاهی اوقات زرد شدن برگها در نتیجه آبیاری بیش از حد رخ می‌دهد. گیاه را در مکانی قرار دهید که بتواند به میزان کافی نور غیر مستقیم خورشید را دریافت کرده تا خاک آن به خوبی خشک شود. همواره اجازه دهید سطح خاک خشک شود و سپس گیاه را آبیاری کنید.

علت دیگر، کمبود عناصر ضروری است. پس زرد شدن برگها فرصت خوبی برای کوددهی برگ انجیری است. یک کود مایع مناسب انتخاب کرده و آن را ضمن آبیاری به گیاه اضافه کنید.

علت پژمرده شدن برگ انجیری چیست؟

این اتفاق به دلیل خشکی یا خیسی بیش از حد خاک رخ می‌دهد. هر زمان که متوجه آغاز روند پژمردگی گیاه شدید، باید میزان رطوبت خاک را بسنجید. آیا کاملا خشک شده است؟ اگر بله، سریعا آن را به قدر کافی آبیاری کنید.
اما اگر حس کردید برگ انجیری در حال پژمرده شدن بوده و خاکش خیلی خیس است، یعنی گیاه از پوسیدگی ریشه رنج می‌برد.
اگر گلدان گیاه فاقد حفرات زه کشی متعدد باشد، ریسک ابتلای ریشه به پوسیدگی بسیار افزایش خواهد یافت. در این شرایط، گیاه را از گلدان خارج کرده و ریشه‌ را به خوبی بررسی کنید. آیا می‌توانید بخش پوسیده را ببینید؟ آیا خاک بویی نامطبوع دارد؟
حال باید بخش‌های مرده ریشه را جدا کرده و تا حد ممکن خاک آنها را پاک کنید. سپس مجدد ریشه تمیز و بدون خاک را در گلدانی دیگر و خاکی تازه بکارید.

چرا برگ‌های جدید برگ انجیری قبل از باز شدن قهوه‌ای یا سیاه می‌شوند؟

اگر برگ‌های جوان گیاه شما قبل از گشوده شدن کامل، قهوه‌ای یا سیاه رنگ می‌شوند؛ گیاه در حال رنج بردن از نامتعادل بودن رطوبت خاک است. این اتفاق به معنای بسیار نامناسب بودن روند آبیاری توسط شماست. هرگز اجازه ندهید خاکش کاملا خشک شود و در عین حال از خیس کردن بیش از حد آن پرهیز کنید. هر زمان که سطح خاک خشک شد گیاه را آبیاری کرده و تا خشک شدن مجدد آن، دیگر آبی به خاک اضافه نکنید.

مانسترا غول پیکر
19,000,000 تومان
زامیفولیا بلک سه قلاف
645,000 تومان
زامیفولیا 9 قلاف سبز با گلدان مواد آلی
1,365,000 تومان
مانسترا متوسط با گلدان مواد آلی استوانه
922,000 تومان
سانسوریا کراواتی امریکن با گلدان مواد آلی
812,000 تومان

حرف آخر

در این مطلب سعی کردیم همه آنچه درباره گیاه برگ انجیری و نگهداری آن در خانه یا محل کار لازم است بدانید را برای شما تشریح کنیم، چنانچه مطلبی ناگفته مانده است و یا پرسشی در ذهن شماست که نیاز به مشاوره تخصصی روی گیاه خود دارید، می‌توانید سوالات خود را از طریق مشاوره آنلاین گل و گیاه گُل‌سِتان استفاده نمایید. کارشناسان باتجربه گیاه‌پزشکی ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند. گیاه پزشکان مشکل شما را بررسی می‌کنند و در صورت نیاز غذای گیاه (کود)، سم و سایر ملزومات گیاه را برای شما ارسال خواهند کرد. ضمن اینکه اگر زمان یا تخصص کافی برای رسیدگی به گیاه خود را ندارید، می توانید از خدمات کاشت و کوددهی گُل‌سِتان (اعزام باغبان و گیاه پزشک به محل شما) استفاده کنید تا متخصصین ما با ابزار مورد نیاز شما در محل شما حضور یابند و خدماتی مانند تشخیص بیماری، علت عدم رشد، تعویض خاک و گلدان، سم پاشی، کوددهی و یا حتی کاشت و … را به شما ارائه دهند.

اگر سوالی هم در رابطه با گیاهان‌تان که در حال خشک شدن یا زرد شدن هستند، دارید می‌توانید زیر همین پست کامنت بگذارید تا کارشناسان متخصص گیاهان ما به شما پاسخ دهند.

خرید گیاه و گل آپارتمانی آنلاین - تحویل رایگان 4ساعته | گُل‌سِتان


سوالات پرتکرار شما درباره نگهداری از گیاه برگ انجیری

چطور از برگ انجیری مراقبت کنیم؟

این گیاه به نوری زیاد ولی غیرمستقیم نیاز دارد. برگ انجیری می‌تواند نور کم را نیز تحمل کند، اما رشد کند‌تری خواهد داشت. برگ انجیری با خاک خیس و همیشه مرطوب میانه خوبی نداشته و آبیاری آن باید هر زمان که 5 الی 8 سانتی‌متر بالایی خاک خشک شد انجام شود.

چطور به برگ انجیری آب بدهیم؟

این گیاه تقریبا به هفته‌ای یک‌بار آبیاری نیاز دارد. البته این میزان به دمای محیط و مقدار نوری که گیاه دریافت می‌کند نیز بستگی دارد. طبق یک قانون کلی بهتر است هر زمان 5 الی 8 سانتی‌متر بالایی خاک خشک شد مجددا به گیاه آب بدهید و هیچ‌گاه نگذارید بیشتر از 75% خاک گیاه خشک شود، زیرا ممکن است گیاه پژمرده شده و از بین برود. همچنین پس از آبیاری نیز آب اضافه خارج شده در زیر گلدان را تخلیه کنید.

چرا برگ‌های برگ انجیری زرد/قهوه‌ای می‌شود؟

زرد یا قهوه‌ای شدن برگ‌های برگ انجیری معمولا به‌خاطر آبیاری اشتباه و عموما آبیاری بیش‌ازحد است. البته که ترکیب آبیاری بیش‌ازحد و نور کم نیز می‌تواند سرعت این مشکل را زیاد کند و باید به آن توجه داشته باشید. از سوی دیگر خشک شدن بیش از حد خاک و آبیاری ناگهانی نیز می‌تواند به گیاه استرس وارد کند و برگ‌های گیاه را زرد یا قهوه‌ای کند. در نتیجه برای جلوگیری از مشکلات یاد شده حواستان به آبیاری گیاه بوده و یادتان باشد که بهترین زمان برای آبیاری برگ انجیری وقتی است که 5 الی 8 سانتی‌متر بالایی خاک آن خشک شده باشد.

نور مورد نیاز برگ انجیری یا مونسترا چقدر است؟

برگ انجیری نوری متوسط تا زیاد نیاز دارد و این نور باید غیرمستقیم و فیلتر شده باشد. در مورد نور مورد نیاز برگ انجیری این نکته را نیز باید یادآوری کنیم که نور مستقیم و بیش‌ازحد می‌تواند باعث سوختن برگ‌های آن شود و نور کم نیز باعث کند شدن رشد گیاه و کم‌پشت شدن آن خواهد شد. برای تامین نور کافی و مناسب برای برگ انجیری می‌توانید آن را پشت پنجره جنوبی‌، شرقی یا غربی خانه‌تان قرار دهید.

چطور برگ انجیری را پرپشت کنیم؟

بهترین راه برای پرپشت کردن برگ انجیری، هرس کردن آن است. برای این کار بهتر است شاخه‌های بلند را هرس کنید. این هرس کردن را می‌توانید از هر جای شاخه انجام دهید و خیالتان راحت باشد که گیاه می‌تواند دوباره از آن محل رشد جدیدی را با قدرت بیشتر آغاز کند. بهترین محل قیچی کردن شاخه چند سانتی‌متر بالا‌تر از گلدان است تا گیاه متمرکز و متراکم شود.

چرا برگ‌های برگ انجیری فر می‌خورد؟

مهم‌ترین دلیل پیچ‌خوردگی یا فرخوردن برگ‌های برگ انجیری آبیاری کم است. در این حالت گیاه برگ‌های خود را جمع می‌کند تا آب کمی که دریافت می‌کند، دیرتر تبخیر شود. برای رفع این مشکل‌ می‌توانید گیاه خود را حمام کنید! به‌این‌منظور گیاه را از گلدان خارج کرده و ریشه‌های آن را در معرض جریان آب قرار دهید. سپس اجازه دهید گیاه کاملا خشک شده و دوباره آن را به گلدان خودش بازگردانید.

چطور به برگ انجیری کود بدهیم؟

بهتر است ماهی یک بار به این گیاه کود داده شود. برای کوددهی به برگ انجیری از یک کود متوازن و مایع استفاده کنید. کودی با نسبت 20-20-20 برای این گیاه عالی است. اگر برای کوددهی به برگ انجیری می‌خواهید از کود یاد شده استفاده کنید بهتر است این کود را 2 برابر بیشتر از دستور‌العمل روی بسته‌بندی رقیق کرده و سپس به برگ انجیری بدهید. در مورد کوددهی به برگ انجیری یادتان باشد که این گیاه از کوددهی بیش‌ازحد آسیب می‌بیند و ممکن است ریشه و برگ‌های آن را بسوزاند، پس حتما مراقب این مورد باشید و به گیاه خود بیش‌ازحد کود ندهید.

۳۴ نظرات
  1. حمید شیروانی می گوید

    با سلام
    گیاه برگ انجیری که من دارم قبلا دارای برگهای قاچ خورده بود ولی چند مدته که برگ صاف و ساده در میاره و از زیباییش کاسته شده ممنونم

    1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

      سلام
      شما میتوانید با افزایش رطوبت محیطی به وضعیت بهتر گیاه کمک نمایید .
      موفق باشید

  2. سجاد می گوید

    سلام برگهای گیاه من دارن زرد میشن علت چیه و چکار باید بکنم؟

    1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

      سلام . فراهم کردن رطوبت گیاه با اسپری اب روی برگ ها و تنظیم نور مناسب برای گیاه لازم است .
      همچنین گیاه را به میزانی ابیاری کنید که نصف ان از گلدان خارج شود.

  3. نرگس می گوید

    گیاه پوتوس دارم برگهای ریز شده ودر حال پلاسیده شدن می باشد چه کار کنم

    1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

      سلام وقتتون بخیر
      ابیاری منظم و خروجی اب از ته گلدان فراموش نشود
      افزایش رطوبت محیطی و همچنین اسپری اب فراوان روی برگهای گیاه هر روز صبح توصیه میشود
      کود تقویتی نیز استفاده کنید

  4. مهدی می گوید

    با سلام . من از این گیاه دارم .برگ هاش رفته رفته دارن کوچیک در میان و قارچی نمیشن .علت چیه چیکار کنم ؟ و این که چطور این گل رو جدا کنم وبه گلدان دیگه ای بزارم ؟

    1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

      سلام وقت بخیر . رطوبت محیطی را با اسپری کردن اب روی برگ ها افزایش دهید. و از کود تقویتی ۳بست استفاده کنید

  5. سپیده می گوید

    با تشکر از اطلاعات شما گیاه من چندین زخم روی برگهایش ایجاد شده و برگ هایش قاچ نمیخورد پنجره خانه چون جنوبی هست ان را در انتهای خانه قرار دااده ام چون پنجره مرتب در حال بز و بسته شدنست فاصله ان تا پنجره پنج متر است چکار باید بکنم خاک گلدانش مرتب خشک میشود

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      برای شکاف خوردن برگِ برگ انجیری نیاز به نور زیاد و آبیاری منظم هست.
      آبیاری را زمانی انجام دهید که سطح خاک خشک شده است.
      لکه ها و زخم های سیاه به دلیل سرما و همچنین بیماری های قارچی به وجود می آید.
      اگر لکه ها کم است، برگ های آلوده را قطع کنید در غیر این صورت از قارچکش استفاده کنید

  6. محمد می گوید

    سلام گل برگ انجیری رو چیکار کنیم تا شیاردار بشه

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      بعد از رسیدن به بلوغ و دریافت نور مناسب شکاف میخورند

  7. ریحانه می گوید

    سلام من از این گل دارم سالم هم هست اما از وقتی خریدمش فقط یک شاخش رشد کرده حالا این شاخه خیلی بلند شده و به صورت اریب رشد کرده و پر از ریشه هوایی بلنده چطوری باید قلمه بگیرم ازش؟؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      برای تکثیر، ساقه ای رو انتخاب کنید که حداقل ۲-۳ برگ داشته باشه سپس ساقه رو از محل های زیر جوانه برگ(محلی که برگ ها از آنجا شروع به رشد کرده ان) برش زده و به سه قلمه مجزا تقسیم کنید(بسته به تعداد برگ شما).
      سپس این قلمه ها در آب ریشه دار کنید. هر ۲-۳ روز یکبار هم آبش را عوض کرده و قلمه ها رو در یک مکان مرطوب و گرم با نور متوسط قرار دهید

  8. Green می گوید

    سلام برای نگهداری برگ انجیری توی اتاق نوری که از روشن دون هست هم کافیه؟!

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      اگر منظورتون لامپ های مهتابی منزل هست که خیر تاثیری در رشد گیاه ندارند

  9. قربانی می گوید

    علت متوقف شدن فیکوس چی میتونه باشه؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      باید شرایط نگهداری و سلامت گیاهتون رو چک کنید
      ممکن هست نور، آبیاری و یا رطوبت محیط مناسب و کافی نبوده باشه و یا گیاه دچاری بیماری شده باشه

  10. قربانی می گوید

    علت زرد شدن برگ انجیری چی میتونه باشه. هفته ای دومرتبه آبیاری میشه. زهکشی خوبی هم داره

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      با اطلاعات محدود نمیشه دلیل اصلی زرد شدن برگ برگ انجیری رو تشخیص داد ولی در کل زرد شدن برگ این گیاه می تونه به دلایل زیر باشه:
      ۱- نور کم ۲-بسته بودن زهکش کف گلدان ۳-وجود آفات و بیماری ۴-وجود تنش های محیطی مثل در معرض باد کولر بودن

  11. آرش می گوید

    سلام گیاه برگ انجیری نیاز به خاک سبک دارد یا خاک سنگین؟ باتشکر

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      خاک سبک برای این گیاه مناسب هست

  12. Aila می گوید

    با بلند شدن ساقه برگ انجیری ایا نیازه از قیم استفاده کنیم که دورش بپیچه؟ یا هرس و پرپشت کردن گلدان پیشنهاد بهتری ست؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      بله برای استوار نگهداشتن برگ انجیری بهتره از قیم استفاده کنید

  13. شریعتی می گوید

    با سلام و تشکر ؛
    اگر ریشه های هوایی برگ انجیری را بزنیم به خود گل صدمه نمیرنه ؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      خیر مشکلی نیست می توانید کات کنید

  14. نسرین می گوید

    سلام گل برگ انجیری من برگهایش قبل از باز شدن حالت سوختگی و جمع شدن میگیرد مشکل چیست؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      همراه گُل‌سِتانی سلام
      به احتمال زیاد رطوبت هوای محیط شما کم هست.
      بهتر هست برای گیاه از دستگاه بخور سرد استفاده کنید و یا هر روز برگ های گیاه رو با فاصله ۲۰ سانتی از اون غبارپاشی(اسپری با ذرات ریز آب) کنید.

  15. آرش می گوید

    با سلام و خسته نباشید.من به گلدون برگ انجیری دارم که ۴، ۵ شاخه داده و هر شاخه یک برگ داره.او لا دوتا از برگها قسمتی شون حالت خشکی و ریختگی پیدا کرده میخام ببینم علتش چیه.ثانیا واسه قلمه زدن کافیه یکی از همین ساقه ها که یک برگ هم داره رو ده سانت از روی سطح خاک ببر م و بزنم داخل آب یا نه کار دیگه ای باید انجام بدم. ممنونم از راهنماییتون

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      همراه گل‌سِتانی سلام
      خشکی برگ گیاه شما می تونه به دلیل خشکی هوا و یا کمبود مواد غذایی باشه. بهتر هست هر روز برگ های گیاه رو غبارپاشی و یا از دستگاه بخور سرد استفاده کنید.
      بله برای قلمه می توانید از این ساقه ها استفاده کنید.

  16. E می گوید

    سلام من گل برگ انجیری تازه کاشتم ولی داره از پایین خشک میشه برگاش چکار کنم؟ممنون

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      همراه گل‌سِتانی سلام
      تازه کاشتین یعنی تازه قلمه زدین؟
      اگر منظورتون همین هست که به احتمال زیاد حجم ریشه کم هست وگیاه شرایط نگهداری مناسبی ندارد.
      آبیاری رو زمانی که خاک خشک هست انجام بدین و از کود های تقویت کننده ریشه استفاده کنید.

  17. Sheyda می گوید

    سلام من گل برگ انجیر دارم فقط صاف میره بالا اصلا از پایین هیچ برگ اضافی نمی ده یه شاخه صافه که هر یک وجب یه برگ داده

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      همراه گل‌سِتانی سلام
      شرایط نگهداریتون باید بررسی شود ممکن هست عدم رشد برگ ها به دلیل کمبود نور، مواد غذایی و عوامل دیگر باشد.
      گیاه رو در یک مکان تقریبا پرنور با نور غیر مستقیم قرار بدین و فعلا تا دو ماه از کود ۳۰:۱۰:۱۰ و کود آمینواسید برای تحریک گیاه به برگدهی استفاده کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.