خرید گیاه آپارتمانی با تضمین کیفیت و ارسال رایگان

روش نگهداری گیاه فردوس (Synadenium granti) و راه حل مشکلات گیاه

زمان مطالعه: 7 دقیقه

معرفی گل فردوس

فردوس گیاهی بوته‌ای، همیشه سبز با برگ‌های سبز رنگ که رگه‌هایی قرمز دارد و زیر آن ارغوانی است، همچنین شاخه‌هایی فنجانی شکل که سبز متمایل به زرد هستند.
گاهی اوقات به عنوان سینادیوم گرانتی و یا سینادیوم کامپکتوم نامیده می‌شود و نام دیگر این گیاه بوته شیر آفریقایی است.
این گیاه که اصالتا از مناطق گرمسیری تانزانیا آمده است نوعی ساکولنت است که به صورت درختچه رشد می‌کند و می‌تواند در طول سال گل بدهد.
این گیاه هم به عنوان گیاه آپارتمانی و هم به عنوان درختچه در حاشیه خیابان‌ها می‌تواند نگهداری شود.
برگ‌ها‌ی زیبای این گیاه و ساده بودن روش نگهداری آن، باعث شده که فردوس در تمامی لیست‌ های خرید آنلاین گیاه آپارتمانی نقش مهمی را ایفا کند.
اکنون با گُل‌سِتان همراه باشید تا روش نگهداری گیاه فردوس را بخوانید.

گُل‌سِتان | گل فروشی آنلاین | سفارش آنلاین گل | گیاه آپارتمانی

مروری سریع بر گیاه فردوس

نام علمی: Euphorbia grantii
خانواده: فرفیون
ارتفاع: تا سه متر
عرض: تا دو متر
مشخصات گیاه: نیاز به نگهداری کم، سمی، مدور
مشخصات برگ: برگ‌های درشت، همیشه سبز، سمی
مشخصات گل: سمی، سبز یا زرد
نور: نیاز به نور کامل دارد
مقدار pH: از 5.0 الی 6.5

دسته گل روشنک
611,000 تومان

روش نگهداری گیاه فردوس

گیاه فردوس مراقبت زیادی نمی‌خواهد. این گیاه می‌تواند شرایط دمایی و نور مختلف را تحمل کند و تنها چیزی که نیاز دارد خاکی خوب است که بتواند آب را به خوبی تخلیه کند. این گیاه مانند هر گیاه گرمسیری دیگر از سرما بیزار است و اصلا دلش نمیخواد در محیطی خیس زندگی کند. نگهداری گل فردوس به طور کلی آسان است و چالش زیادی ندارد.

کاشت گیاه فردوس
خاک و کوددهی مناسب

کوددهی

گیاه فردوس تا زمانی که جوان است به فسفر بیشتری نیاز دارد تا بتواند ریشه‌های خود را تقویت کند برای همین بهتر است از کودی استفاده کنید که حاوی فسفر باشد. بهترین زمان برای کود دادن به این گیاه در اوایل فصل رشد گیاه و یا در زمان کاشت این گیاه است.
بهتر است این کوددهی را سالانه یک‌بار انجام دهید و هیچ‌گاه در زمستان یا اواخر پاییز به گیاه کود ندهید زیرا گیاه در این فصل در حال استراحت است. کوددهی موجب پر پشت شدن گل فردوس می‌شود.

کودی که دارای نیترون (N) بالا باشد می‌تواند باعث رشد بهتر برگ های سبز در گیاه شود و نیتروژن اضافی در خارج از فصل رشد گیاه ممکن است باعث ایجاد جوانه در گیاه شود پس بهتر است برای جلوگیری از این مورد کوددهی را در فصل رشد گیاه انجام دهیم.
کوددهی درست و اصولی در فصل رشد گیاه میتواند باعث شادابی و رشد بهتر گیاه شود.
برای کود دادن به این گیاه می‌توان از کودهای محلول در آب یا کودهایی استفاده کرد که با خاک مخلوط شده و به آرامی تجزیه می‌شوند. میزان کوددهی را مطابق با دستورالعمل نوشته شده بر روی آن انجام دهید.

نور

برای این گیاه، نور یک موضوع حیاتی است. گیاه فردوس نیاز به نوری کامل ولی غیر مستقیم دارد. بهترین جا برای این گیاه نزدیک به یک پنجره جنوبی نورگیر است اما می‌توان آن را در اتاقی روشن نیز قرار داد.
برای اینکه این گیاه در سلامت کامل باشد باید نور مناسب خود را دریافت کند. نور مناسب برای این گیاه یعنی شش ساعت نور غیر مستقیم در روز.
اگر گیاه فردوس نور کافی را دریافت نکند کم برگ، بی‌رنگ و پژمرده خواهد شد.

آب‌دهی

در ادامه روش نگهداری گیاه فردوس به نحوه آبیاری گیاه میپردازیم:
گل فردوس سبز نیاز دارد که خاکی مرطوب داشته باشد.
خاک این گیاه نباید بیش از حد خشک یا بیش از حد خیس شود. فردوس زمانی به آب نیاز دارد که چند سانت بالایی خاک آن خشک شده باشد سپس باید تا جایی به آن آب داد که اضافه آن از زیر گلدان خارج شود.
در آب دادن به این گیاه توجه کنید که:

  • هیچ‌وقت اجازه ندهید که آب در زیر گلدان جمع شود زیرا باعث آسیب به ریشه‌های آن می‌شود.
  • از آب خیلی سرد استفاده نکنید زیرا باعث آسیب به ریشه‌های گیاه می‌شود.
  • آب را از پایین و نزدیک به خاک بریزید تا تماس کمی با برگ‌های گیاه داشته باشد و به آن آسیب نزند.
  • بهتر است در هر نوبت آب‌دهی، آب را به اندازه کافی بریزید تا تمام ریشه خیس شود و اضافه آن خارج شود. از آب دادن کم در هر نوبت خودداری کنید زیرا باعث تشکیل نمک در خاک می‌شود.
  • بهتر است آب را در اوایل صبح یا اواخر روز بدهید تا گیاه دچار استرس نشود.
  • آب دادن زیاد باعث پوسیدگی ریشه، ایجاد قارچ و یا حتی مرگ گیاه می‌شود.
  • اجازه ندهید در فواصل آب‌دهی، برگ‌ها پژمرده شوند.
  • گیاه فردوس در فصل‌های سرد به آب کمتری نیاز دارد زیرا در حال استراحت است.

خاک

خاک ایده آل این گیاه ترکیبی از خاک گلدان و کمپوست است و مراقب باشید که خاک گیاه بیش از حد شنی یا ماسه‌ای نباشد.

هرس کردن

گیاه فردوس را به دو دلیل می‌توان هرس کرد. یکی برای جدا کردن شاخه‌های مرده یا قدیمی تا گیاه بتواند راحت‌تر تنفس کند و جلوگیری از ایجاد بیماری و دلیل دیگر برای تازه سازی شاخه‌ها و کمک به رشد گیاه تا بتواند دوباره گل بدهد.
به محض مشاهده شاخه یا ساقه‌های مرده یا بیمار باید آن را از گیاه جدا کرد.

سمی بودن

تمام قسمت‌های این گیاه در صورت بلعیده شدن سمی است. همچنین اگر شیره این گیاه با پوست تماس پیدا کند باعث ایجاد التهابات پوستی می‌شود.
هنگام هرس کردن شاخه توجه زیاد کنید چون ممکن است شیره های این گیاه بر روی چشم، پلک، مژه ها، لب و بینی پاشیده شود و باعث ایجاد حساسیت شود.

سانسوریا ابلق کراواتی پر غلاف ارتفاع45
502,000 تومان
پتوس ابلق در گلدان آویز
517,000 تومان
گیاه سانسوریا سبز پرغلاف
459,000 تومان
گیاه آگلونما متوسط
512,000 تومان
آنتوریوم قرمز با گلدان فلزی مخروطی
726,000 تومان

کاشت

برای کاشتن گیاه فردوس به نکات زیر توجه کنید:

  • چاله‌ای به اندازه دو برابر توپ ریشه گیاه بکنید و گیاه را در همان عمقی بکارید که قبلا بوده است.
    می‌توانید برای تشخیص عمق مناسب به بخش پایینی گیاه دقت کنید تا اختلاف رنگی جزیی را مشاهده کنید. این اختلاف رنگ نشان می‌دهد که گیاه قبلا از کجا در خاک بوده است.
  • بهتر است خاک گیاه ترکیبی از خاک گلدان و کمپوست باشد. مراقب باشید که خاک گیاه بیش از حد شنی یا ماسه‌ای نباشد. گیاه فردوس به خاکی نیاز دارد که زهکشی خوبی داشته باشد و آب با سرعت خیلی زیاد یا خیلی کم از آن خارج نشود.
  • قبل از خارج کردن گیاه از گلدان قبلی به خوبی به آن آب دهید، این‌کار باعث می‌شود تا خاک مرطوب شده و به ریشه گیاه بچسبد و از ان محافظت کند.
  • اگر در بیرون آوردن گیاه از گلدان مشکل دارید می‌توانید چاقویی را در اطراف لبه‌های گلدان بچرخانید تا خاک شل شود و از گلدان خارج شود.
  • بلافاصله پس از قرار دادن گیاه فردوس در گلدان جدید به آن کود ندهید زیرا باعث ایجاد شوک در گیاه خواهید شد.
  • گیاه را از گلدان قبلی خود خارج کنید و به آرامی و با دقت ریشه‌های گیاه را ماساژ دهید تا گره‌های آن باز شود.
  • پس از قرار دادن گیاه در خاک جدید کمی خاک را با دست فشار دهید تا جای آن سفت شود اما این کار را زیاد انجام ندهید زیرا باعث بسته شدن راه تنفس خاک می‌شوید.
  • گلدان جدیدی که انتخاب می‌کنید بسیار مهم است، گلدانی انتخاب کنید که نهایتا قطر آن سه سانت بیشتر از گلدان قبلی باشد.

مشکلات گیاه فرودس آپارتمانی

پس از شرح روش نگهداری گیاه فردوس به بررسی مشکلات احتمالی گیاه میپردازیم:
گیاه فردوس نیز مانند هر گیاه دیگری ممکن است دچار مشکلاتی شود.
در صورتی که این مشکلات را بشناسید می‌توانید به راحتی با آن مقابله کنید.

ریزش برگ‌ها

ریزش برگ‌ها و علت کوچک شدن برگ فردوس مساله‌ای است که ممکن است با آن روبرو باشید. این مساله ممکن است به خاطر اختلاف دما، کمبود یا زیادی رطوبت، آب دادن با آب سرد یا پوسیدگی ریشه باشد.
بهتر است دمای آبی که به گیاه می‌دهید معتدل باشد، ریشه‌های آسیب دیده را جدا کنید و از قارچ‌کش‌های مناسب استفاده کنید.

سوختن برگ‌ها

این گیاه به نور کامل نیاز دارد اما باید مواظب بود تا این نور به صورت مستقیم و شدید به گیاه نرسد.
نور مستقیم و شدید می‌تواند باعث تغییر رنگ در برگ‌ها یا سوختن آن شود. همچنین کمبود نور می‌تواند باعث کشیده شدن شاخه‌ها و کم برگ شدن آن شود.

پوسیدگی ریشه

گیاه فردوس به خاکی نیاز دارد که زه‌کشی مناسبی داشته باشد و آب بتواند به راحتی تخلیه شود. در صورتی که خاک این گیاه بیش از حد خیس بماند یا به راحتی آ را تخلیه نکند دچار پوسیدگی ریشه و ساقه خواهد شد.

رز جاودان مهرسا
659,000 تومان
مانسترا غول پیکر
19,000,000 تومان
باکس بهگل
1,168,000 تومان
زامیفولیا بلک 6 قلاف در گلدان مواد آلی استوانه
1,146,000 تومان
پاچیرا پنج تنه ارتفاع50
698,000 تومان

شپشک آردی

حشره‌ای کوچک، بدون بال و سفید که چیزی شبیه به پودر آرد از خود به جای می‌گذارند. این حشره مزاحم می‌تواند شیره گیاه را بنوشد.
این نوع آفت به گیاهان زیادی حمله می‌کنند و بیشتر در محل اتصال برگ‌ها به ساقه سکونت می‌کنند. این حشرات همچنین شیره‌ای از خود تولید می‌کنند که باعث ایجاد بیماری‌های قارچی برای گیاه می‌شود.
برای مبارزه با این آفت باید گیاه بیمار را از سایر گیاهان جدا کنید و با آفت‌کش‌های صنعتی آن را درمان کنید. همچنین می‌توانید از حشرات مفید مثل کفشدوزک استفاده کنید تا شپشک‌های آردی را از بین ببرند.

در این مطلب سعی کردیم همه آنچه درباره گیاه فردوس و نگهداری آن لازم است بدانید را برای شما تشریح کنیم، چنانچه مطلبی ناگفته مانده است و یا پرسشی در ذهن شماست که نیاز به مشاوره تخصصی روی گیاه خود دارید، می‌توانید سوالات خود را از طریق مشاوره گیاه گُل‌سِتان استفاده نمایید. کارشناسان باتجربه گیاه‌پزشکی ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند. گیاه پزشکان مشکل شما را بررسی می‌کنند و در صورت نیاز غذای گیاه (کود)، سم و سایر ملزومات گیاه را برای شما ارسال خواهند کرد. ضمن اینکه اگر زمان یا تخصص کافی برای رسیدگی به گیاه خود را ندارید، می توانید از خدمات طراحی فضای سبز گُل‌سِتان (اعزام باغبان و گیاه پزشک به محل شما) استفاده کنید تا متخصصین ما با ابزار مورد نیاز شما در محل شما حضور یابند و خدماتی مانند تشخیص بیماری، علت عدم رشد، تعویض خاک و گلدان، سم پاشی، کوددهی و یا حتی کاشت و … را به شما ارائه دهند.

خرید گیاه و گل آپارتمانی آنلاین - تحویل رایگان 4ساعته | گُل‌سِتان
۱۰۸ نظرات
  1. نازی می گوید

    بسیار عالی بود ممنون از مطالب مفید شما،فقط یک سوال گیاه فردوسی که ساقه اش علفی شده و خیلی نازک شده را باید چکار کرد تا دوباره جانی تازه بگیره و ساقه ضخیم تر شه و مقاوم تر بشه ممنون میشم راهنمایی بفرمائید.

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      رشد علفی به دلیل کمبود نور به وجود می آید بنابراین گیاه را به مکان پرنور تری انتقال دهید.
      آبیاری زیاد به نسبت نور کم هم در این مورد بی تاثیر نیست.

  2. سعید می گوید

    سلام چند روز پیش گیاه فردوس خریداری کردم الان متوجه شدم برگهای پایین گیاه حالت لول میگیرند و با یک اشاره از ساقه جدا میشن خیلی بهش اب ندادم و اب ولرم هم بهش دادم چون تو خونمون شرایط نگهداری کنار پنجره رو نداریم روزها تو حیاط میزارم تا تابش نور رو داشته باشه میدونم نور غیرمستقیم میخواد ولی چون تابش خورشید جوندار نیست و دمای هوارو هم چک میکنم ب بیشتر از ۲۸ درجه نمیرسه میزارم لب پله تو حیاط و شبها ک هوا سرد میشه میزارمش تو خونه خودم فک میکنم قبل از خرید این مشکل رو داشته ممنون میشم راهنماییم کنید

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      مکان نگه داری فردس حتما باید ثابت باشد و از جابه‌جا کردن آن تا حد امکان خودداری کنید
      از دلایل لوله شدن برگ های گیاه فردوس رطوبت کم محیط، آبیاری غیر اصولی و حمله ی آفات هستش.
      آبیاری باید زمانی انجام بشه که سطح خاک خشک شده

  3. mehdi porrahdar مهدی پورراهدار می گوید

    باسلام
    مطالب بسیار عالی و مفید بود ممنون از سایت خوبتون
    اجرکم عندالله……
    موفق و پیروز باشید

  4. شفیعی می گوید

    سلام گیاه فرودس من از بالایا نوک داره پژمرده میشه و خشک میشود دلیلش چیست و چطور میتونم مشکلش را حل کنم. ممنونم

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      یکی از دلایل خشک شدن برگ آن نور مستقیم هستش.آبیاری بیش از حد نیز می تواند باعث پژمردگی گیاه شما شود.
      حتما سطح برگها چک شود که عاری از هرگونه حشره و آفتی باشد و نیز گیاه را در مکانی قرار دهید که نور آفتاب به صورت غیر مستقیم به گیاه تابش کند.
      آبیاری زمانی انجام بشه که خاک خشک شده و حتما کف گلدون چک بشه که سوراخ زهکش برای خروج آب داشته باشد

  5. سحر می گوید

    سلام ممنون از مطالب خوبتون میخواستم بپرسم میتونم گیاه فردوس رو توی تراس شمالی یا جنوبی نگهدارم گرمای تابستان و سرمای زمستان اذیتش نمیکنه؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      گیاه فردوس باید از آفتاب مستقیم دور باشه همچنین این گیاه به سرما بسیار حساس هست و باید در مکان گرمی نگه داری شود

  6. احمد می گوید

    سلام خسته نباشید نمیدونستم گیاه فردوس جلو نور مستقیم گزاشتم بعضی از برگاش پز مرده و زرد شده اون برگاروبکنم ممنون

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      گیاه فردوس یه نور زیاد و غیر مستقیم نیاز داره
      بله برگ های زرد شده را از گیاه جدا کنید و گیاه رو در مکانی قرار بدین که نور فیلتر شده به گیاه بخورد

  7. ناشناس می گوید

    بسیار عالی❤ممنون❤

    1. هدی می گوید

      سلام ببخشید فردوس من بی حال شده و برگهاش شل شدن مشکلش چیه

      1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

        دوست گُل‌سِتانی سلام
        دو فاکتور مهم در نگهداری گیاه فردوس داشتن نور زیاد و رطوبت متوسط هست
        گیاه رو در یک مکان پرنور قرار بدین، یک روز درمیان با فاصله گیاه رو غبارپاشی(اسپری با ذرات ریز آب) کنید و ۲ بار در هفته هم گیاه رو سیراب کنید

  8. ناشناس می گوید

    سلام ببخشید من گیاه فردوس تازه خریدم به برگهای ان قارچ کش زدم الان برگهایش بی حال شده باید چکار کنم ممنون جواب بدید

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      گیاه تازه خریداری شده فردوس به جابه جایی حساس هست اسپری کردن همزمان قارچکش به اون ممکنه باعثه تنش در گیاه شده باشد
      گیاه رو در یک مکان با نور زیاد و غیر مستقیم قرار بدین و رطوبت و شرایط آبیاری مناسب را برای ان فراهم کنید تا گیاه سرحال بشه
      از ابیاری زیاد هم پرهیز کنید و فقط زمانی آبیاری انجام بدین که سطح خاک خشک شده

  9. فدایی می گوید

    ممنون از مطالب مفیدتون..استفاده کردم.
    فقط نگفتید هرچند روز یکبار آب نیاز داره ..مرسی

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      هر زمان که خاک خشک شد اقدام به آبیاری کنید به نحوی که گیاه سیراب شده و آب اضافی از کف گلدان خارج شود

    2. آوا می گوید

      سلام خسته نباشید
      من گل فردوس تازه خریدم یکم پژمرده شده و ریزش برگ داره یه دونه قرص کود دادم بهش
      بعد میخوام ک گلدونش عوض کنم خاک داخل گلدون کمه گفتم با کود برگ مخلوط کنم ب نظرتون اشکال داره کود قاطی خاک کنم بعد بذارم گلدون جدید؟
      ب نظرم خاکش خوب نیس

      1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

        دوست گُل‌سِتانی سلام
        رطوبت کم محیط و نور کم در ریزش و پژمرده شدن گیاه فردوس خیلی نقش دارد
        بله میتونید خاک با خاک فعلی گیاه مخلوط کنید فقط باید مراقب باشید به ریشه ها آسی نرسد و هوا نخورد و اینکه پروسه تعویض خاک در زمان کوتاهی انجام بشه

  10. Ali sani می گوید

    بادرودواینکه اول انتخاب نامتان که یک واژۀ زیباراتفکیک کرده ایدقابل تحسین است ودوم برگهای فردوس حقیرتازگیهالوله میشوندکه احتمالأ خشک خواهندشدلطفأراهنمائی بفرمائید،سپاس

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      رطوبت و آبیاری کم میتونه از دلایل لوله شدن برگ فردوس باشه
      پشت و روی برگ را چک کنید که آفت نداشته باشد.در صورت وجود آفت از یک حشره‌کش مثل دیازینون طبق دستور روی بسته ان استفاده کنید

  11. مقربی می گوید

    توضیحاتتون خوب وکامل بود

  12. مقربی می گوید

    توضیحاتتون خوب وکامل بود

    1. دارابی می گوید

      با عرض سلام خدمت شما و تشکر از مطالب مفید تون.گیاه فردوس من مدتی هست که رشد نمیکنه علتش چی میتونه باشه؟

      1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

        دوست گُل‌سِتانی سلام
        دلایل زیادی دارد که بستگس به شرایط نگهداری شما دارد. به احتمال زیاد نورتون کمه

  13. هانیه می گوید

    سلام
    من گل فردوسم رو تو یه اتقاق روشن گذاشتم
    جوانه هم کرده و برگ داده اما برگ های جدیدش مثل برگهای قدیمیش صاف نیستن و به سمت پایین تاب برداشتن،دلیلش چی میتونه باشه؟!

  14. مدیا می گوید

    سلام وقتتون بخیر
    گیاه فردوس من یکی از شاخه هاش مدتیه که برگهای راس شاخه در هم تابیده و جمع شده و اون شاخه رشد نکرده علتش چیه؟؟؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      جهت چت کردن با کارشناس مشاوره گل و گیاه وارد لینک زیر شوید
      https://dr.golsetan.com

  15. امیر می گوید

    سلام
    پس از تعویض گلدان گیاه فردوس م در حال خم شدن ساقه به جلو است. علت چیست؟ ممنون

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      ممکن هست گیاه به درستی در خاک مستقر نشده باشد و یا اینکه به سمت نور خم شده و شاید هم به ریشه آسیب رسیده
      هر از چند گاهی گلدان چرخانده شود که همه قسمت های گیاه به یک اندازه نور بخورد

  16. مجید می گوید

    سلام وقتتون به خیر من چند روزه گل فردوس خریدم احساس میکنم روی برگ هاش سفیدک زده و برگ های پایینش داره پژمرده و خشک میشود چیکار کنم ک خوب شه؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      جهت چت کردن با کارشناس مشاوره گل و گیاه وارد لینک زیر شوید
      https://dr.golsetan.com

  17. فریبا می گوید

    راهنماییهای مفیدی کرده بودید سپاسگزارم

  18. سارا می گوید

    سلام فردوس من ظاهرا حالش خوبه اما برگاش به سمت پایین هستن (پژمرده نیستن) نمیدونم علت چیه؟کاش میشد عکسشو بفرستم واستون اگه امکانش هست از طریق جی‌میل پاسخمو بدید عکس نشونتون بدم اخه این گلدون یادگاریه خیلی واسم مهمه که حالش خوب باشه

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      جهت چت کردن با کارشناس مشاوره گل و گیاه وارد لینک زیر شوید
      https://dr.golsetan.com

  19. حمید می گوید

    سلام خسته نباشید.گل فردوس من هم ساقه هاش نازک شده هم برگهاش کوچیک شده و تغییر رنگ داده داخل خونه هست نور غیر مستقیم با فاصله زیاد بهش میخوره ولی نور خونه یا همون چراغ همیشه براش روشن هست علتش چیه .ممنون میشم

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      به احتمال زیاد گیاهتون کمبود نور دارد. نور لامپ های خونه تاثیری در رشد گیاه ندارد مگر لامپ های رشدی مخصوص گیاهان.

  20. خانم مرادی می گوید

    سلام خداقوت، ممنون از توضیحات کاملتون، فقط یک سوال: اینکه گیاه چقدر سمی هست، آیا مثلا اشتباهی خوردنش توسط بچه ها باعث مرگ هم میشه؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      بله در موارد شدید ممکن هست باعث مرگ هم بشود

      1. مرادی می گوید

        با سلام مجدد، کدوم قسمت گیاه سمی هست؟ ممنون از پاسخگوئیتون

        1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

          دوست گُل‌سِتانی سلام
          همه ی قسمت های گیاه در صورت خورده شدن و همچنین شیره‌ی گیاه سمی هست

  21. حدیثه می گوید

    سلام، من میخواستم از سر گلم کمی کوتاه کنم و در گلدان دیگری بگذارم لطفا راهنمایی کنید

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      میتونید از قلمه ساقه گیاه فردوس برای تکثیر استفاده کنید و داخل آب و یا یک خاک سبک ریشه دار کنید

  22. الهام می گوید

    سلام ممنون از توضیحات شما، گل فردوس من خیلی برگ داره ولی برگهاش خیییلی کوچیک هستن امکان داره راهنمایی بفرمایید

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      احتمالا به دلیل کمبود نور و یا عناصر غذایی خاک هستش

  23. Raha می گوید

    سلام میخواستم‌بدونم باید چیکار کنیم که گیاه شپشک اردی نزنه و اگه بزنه راه دیگه ای جز سم پاشی برای از بین بردنش نیست

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      رطوبت نباید بیش از حد باشه و همین طور می توان هنگام خرید دقت کرد که گیاه سالم خریداری بشه
      بهترین راه مقابله با این آفت سمپاشی هست

  24. ناشناس می گوید

    سلام خسته نباشید گیاه من برگ هاش رو به پایین شدن تو دوتا گلدون هم جدا هستن ولی چند روز هر دو گلدان برگ هاش سر یع پایین شدن چه مشکی داره

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      خم شدن برگهای فردوس به سمت پایین ممکن هست به دلیل کمبود نور و یا رطوبت محیط باشه بنابراین شرایط محیطی گیاه رو چک کنید

  25. فردوسی می گوید

    سلام شیره ی برگهای فردوس به لب و زبانم خورده و یه چند ساعتی هست که سوزش داره و قرمز شده ایا خطرناک هست چه باید بکنم.تازه فهمیدم که سمیه

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      با آب فراوان شست و شو بدین. در صورت ادامه سوزش و ناراحتی به پزشکه مربوطه مراجعه کنید

  26. ناشناس می گوید

    سلام من تازه گل فردوس خریدم احساس میکنم برگای پایینش میریزه

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      به احتمال زیاد دچار شوک ناشی از جابه‌جایی به مکان جدید شده و اینکه گاهی کمبود رطوبت محیط هم باعث ریزش برگ این گیاه می شود
      رطوبت محیط اطراف فردوس رو از طریق تشکیل جزیره یا استفاده از دستگاه بخور زیاد کنید

  27. لیلی می گوید

    سلام. خداقوت
    من یه فردوس دارم که چون گفتین محیط مرطوب دوست داره روش آب اسپری میکنم ایا براش مضر هست؟
    و دوم اینکه اخیرا یه پاجوش زده ولی پاجوشش ابلق نیست. برگهای نازک تر و سبز یکدست داره؟ چرا

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      مشکلی از نظر غبارپاشی کردن برگهای این گیاه وجود ندارد
      نازک و سبز بودن پاجوش های جدید فردوس به احتمال زیاد به دلیل نور کم هست

  28. مرضیه می گوید

    سلام من یک گیاه فردوس دارم ولی متاسفانه داره پژمرده میشه نور کافی داره ولی روبه روی کولر گازی هست خاکش هم بیشترش از شن و ماسته هست به نظر شما چیکارکنم

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      گیاهان آپارتمانی نباید جلوی باد کولر باشند مخصوصا کولر گازی چراکه دچار تنش میشوند
      گیاه رو به یک مکان با دمای متعادل و به دور از باد کولر منتقل کنید

  29. فاطمه می گوید

    سلام من یک گل فرودس دارم که چند تا از برگاش افتادگی پیدا کرده و پژمرده شده مممنون میشم راهنماییم کنید

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      احتمال داره پژمردگی فردوس شما به دلیل آبیاری غیر اصولی، کمبود رطوبت و یا وجو آفات یا بیماری باشه
      پشت و روی برگ و حتی سطح خاک رو از نظر وجود آفات چک کنید

  30. مرضیه رنجبر می گوید

    سلام خیلی ممنون و متشکرم

  31. لنا می گوید

    سلام ببخشید من فردوس خریدم خیلی خیلی خوشکل بود بعد من میخواستم ببرم یه شهر دیگه حدود پنج شیش ساعتی توی راه بوده داخل ماشین و هوا گرم بود و من دقت نکردم که پلاستیکی که گیاه و گلدونش داخلش بودن رو بکشم پایین و بخش زیادیش داخل پلاستیک بود، اوردمش خونه و برگاش از پایین لول شدن و هی افتادن توی خونه گلدونش که خیلی کوچیک بود رو تعویض کردم با دقت نگهش داشتم برگای بالاییش خوبن ولی میترسم خراب شه حالا بنظرتون درست میشه؟؟ نکنه یوقت کلا بمیره؟؟؟؟؟برای گلدونا کود سه بیست خریدم به فردوس هم ازش بدم خوبه؟باعث میشه درست بشه

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      احتمال گیاه در طول مسیر تحت دما و گرمای بالا قرار گرفته
      فعلا که هم مکان و هم گلدان گیاه به تازگی عوض شده کودهی رو انجام ندین
      رطوبت اطراف گیاه رو زیاد کنید و هر زمان که خاک خشک بود آبیاری رو انجام بدین. ولی در نهایت اگر بیشتر برگ ها ریزش پیدا کرد می تونید از قسمت های سالم ساقه برای قلمه گیری و تکثیر استفاده کنید

  32. سینا می گوید

    سلام خسته نباشید
    میخواستم بدونم فردوس گیاه گل ده هست یا نه؟؟؟
    اگر گل ده هست چیکارش کنیم ک گل بده؟؟؟
    گلدون من پشت پنجره هست و شرایط خیری خوبی داره ولی ارتفاعش نزدیک ب ۱ متر و ۵۰ شده و دیگ جا نمیشه خورده ب سقف،اگر بذارمش توی اتاق و جلوی پنجره ای ک پرده داره ممکنه اسیب ببینه یا نه؟؟؟
    چون جای دیگه ای ندارم ک نگهداری کنم ازش
    ممنون

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      در شرایطی که گیاه نور کافی داشته باشد و مواد غذایی به اندازه مورد نیاز در اختیار گیاه باشه بله گیاه فردوس به گلدهی هم می رود
      می توانید از کودهای پتاس بالا و فراهم کردن شرایط نوری کافی گیاه رو به سمت گلدهی سوق دهید
      اگر گیاه بیش از اندازه قد کشیده می تونید از ساقه قلمه بگیرید و تکثیر کنید

  33. خادم الزهرا می گوید

    سلام وقت بخیر
    من الان نزدیک به یک ماه است که گل فردوس را گرفتم
    اولش برگاهاش رنگ سبز مایل به بنفش بود ولی الان بنفش پررنگ شده
    آیا بهتر شده یا نه ؟
    در ضمن شنیدم که میگن این گل از زغال خوشش می آید ؟
    آیا درسته ؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      تغییر رنگ برگ گیاه فردوس در اثر داشتن نور زیاد طبیعی هست و جای نگرانی نیست
      البته که می تونید از کود ها فسفر بالا هم برای تقویت گیاه استفاده کنید
      بله برای گیاهانی که رشد خوبی در خاک های قلیایی دارند زغال چوب خوب هست و علاوه بر این ظرفیت ذخیره آب رو هم بالا می بره و بستر گیاه دیرتر خشک میشه

  34. ثنا می گوید

    با سلام
    من دوماهی میشه که یه گلدون فردوس خریدم
    حدود ۵_۷سانت رشد کرده
    اما برگهای بالایی که تازه رشد کردن هم کوچکتر هستن و هم کمی حالت لول گرفتن
    بعد از حدود ۳یا۴بار ابیاری، دفعه بعدش رو با کود سه‌بیست ابیاری میکنم
    الان چکار کنم ک گیاه قویتری داشته باشم

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      سلام روزتون بخیر
      لوله شدن برگ های فردوس به دلیل کمبود رطوبت هست که برای این منظور بهتر هست براش جزیره تشکیل بدین
      کوچک ماندن برگ ها از علائم نشان دهنده نیاز گیاه به مواد غذایی و نور زیاد هست. هر دو هفته از کود سه بیست استفاده کنید و گیاه رو در پرنور ترین مکان منزل قرار بدین

  35. نجمه می گوید

    سلام ممنون از راهنمایی خوبتون
    گیاه فردوس من برگهاش ریخته و برگهای جدیدش خیلی کوچک هستن و رشد نمیکنه گذاشتمش کنار پنجره و نورغیر مستقیم هم دریافت میکنه و الان متوجه شدم که ساقه های گیاه پژمرده شدن بنظرتون دلیلش چیه ؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      دو فاکتور مهم در رشد خوب گیاه فردوس وجود نور زیاد و رطوبت هست
      گیاه رو در یک مکان پرنور قرار بدین و حتما براش جزیره درست کنید

  36. Mahdiye می گوید

    سلام ممنون از راهنمایی شما
    گیاه من رشتش خوبه ولی از قسمت بالای گیاه خم شده

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      بهتر هست در درجه اول ریشه گیاه رو بررسی کنید چرا که ممکن هست به علت پوسیدگی ریشه گیاه خم شده باشد
      نکته بعدی آب دادن به گیاه از چهار طرف گلدان هست چراکه آبیاری از یک سمت باعث خم شدن گیاه میشه
      و حتما مهم هست که گلدان رو هرازچندگاهی بچرخونید تا گیاه از همه طرف به طور یکسان نور دریافت کند

  37. ،soltani،۶۶ می گوید

    با سلام و درود فراوان من گل فردوس دارم اکثر وقتا برگاش لول میشن و از پایین ساقه شروع ب ریزش برگ کرد و حدود ۲۰ سانت از ساقه برگ ندارن و قسمت بالای گیاه برگ داره چطوری میتونم قلمه بزنم و بتونم گیاهم رو زیبا کنم؟
    ممنون میشم پاسخ بدین

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      نکته حائز اهمیت برای پرورش فردوس داشتن نور و رطوبت زیاد هست که باعث میشه برگ ها سرحال و شاداب باشند و گیاه دچار ریزش و لوله شدن برگ نشه
      برای تکثیر فردوس ساقه رو به قسمت های ۸-۵ سانتی تقسیم کنید و اون هارو در یک خاک سبک مثل مخلوطی از کوکوپیت+پرلیت بکارید تا ریشه دار بشه

  38. نغمه می گوید

    سلام
    در مراجعه به گلفروشی تقاضا کردم گلی به من معرفی کنید که نور کمی بخواهد: گل فردوس را پیشنهاد دادند!! گل بعد از یک ماه کاملا پژمرده شد و برگ هایش لوله شد و ریخت فکر می کردم به خاطر کمبود آب هست
    بعد که در سایت شما مطالعه کردم فهمیدم گل بی نوا به نور کامل نیاز داشت
    الان یک هفته پشت پنجره جنوبی است جوانه زده اما به نظرم بی رمق هست . آیا به کوددهی نیاز داره؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      بله دو تا نکته مهم در نگهداری فردوس داشتن نور و رطوبت بالاست
      برای گیاه جزیره تشکیل بدین و از کود سه بیست و هیومیک اسید هم خوبه براش استفاده کنید

  39. شهلا احمدی می گوید

    ممنون بابت توضیحات کاملتون

  40. شهلا احمدی می گوید

    ببخشید پیج انستا هم دارید میشه لطف کنید آدرس پیج بذارید🌹🌺💖

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      بله آدرس پیج اینستا هست:
      gol_setan@

  41. فرید محمدی می گوید

    سللام خسته نباشید من یه فردوس دارم که برگای پایینیش جمع میشند و خشک میشند مشکل چیه؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      جمع شدن برگ های فردوس به دلیل کمبود رطوبت، نور مستقیم و سوزاننده و یا بیماری هست
      برای گیاه جزیره تشکیل بدین و گیاه رو در یک مکان پر نور با نور فیلتر شده نگهداری کنید

  42. پریسا می گوید

    بسیار عالی.سپاسگزارم

  43. شیرازی می گوید

    سلام وقتتون بخیر من سه سالهگل فردوس دارم جای پر نوری هست و آبیاریش تا وقتی خاکش خشک نباشه انجام نمیشه ولی ساقه باریک و بلندی داره و فقط سر شاخه هاش برگ داره و مجبور شدم با چوب نگهدارنده ببندم تا نشکنه چیکار کنم ساقه اش ضخیم بشه؟؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      سلام روزتون بخیر باشه
      با توجه به توضیحات شما بهتره که ساقه رو هرس کنید تا گیاه تحریک به رشد بهتری بشه
      می تونید از کود سه بیست هر دو هفته استفاده کنید

  44. حمید می گوید

    سلام . من چند شاخه از این گیاه فردوس قلمه گرفته ام و در یک گلدان دیگر کاشتم ولی برگ های ان پژمرده شده و می ریزد . (در همین روز ها قلمه گرفتم)

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      نیازی نیست قلمه ها پر از برگ باشند، یک تا دو برگ برای قلمه کافیه
      نکته بعدی در ارتباط با پژمرده شدن قلمه شما این هست که به احتمال زیاد آبیاریتون زیاد بوده و قلمه ها پوسیده
      آبیاری قلمه ها باید در زمان خشک شدن بستر گیاه و در حد مرطوب کردن خاک باشه و نه بیشتر

  45. آزاده می گوید

    ممنون از اطلاعات مفیدتون، من یک گلدان فردوس دارم که برگهای جدید درآورده ولی خیلی کوچک هستن و بزرگ نمیشن علت چیه؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      دلیل اصلی کوچک ماندن برگ فردوس شما در درجه اول کمبود نور و در وحله ی دوم کمبود مواد غذایی هست
      گیاه رو در یک مکان پرنور قرار بدین و حتما هر از چندگاهی هم گلدان رو بچرخانید تا همه قسمت های گیاه به یک اندازه نور ببیند.

  46. رقیه می گوید

    سلام. ممنون از مطالب مفیدتون. من گیاه فردوسی دارم که چند وقت پیش بعد از نقل مکان به مکان دیگه قلمه گرفتم. ولی الان برگ های جدید گیاه مادر و قلمه ای کاشتم بسیار ریز شدن و کمی هم حالت پژمرده به خود گرفتن علت این موضوع چیست؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      به احتمال زیاد گیاه شما کمبود نور دارد و باید گیاه رو در پرنور ترین مکان منزل قرار بدین و با کودهای تغذیه ای گیاه رو تقویت کنید
      بهتر هست برای تامین رطوبت گیاه براش جزیره تشکیل بدین و آبیاری گیاه رو روی هفته ای یکبار تنظیم کنید
      دقت کنید که حتما کف گلدان سوراخ باشد.

  47. Aida می گوید

    سلام وقت بخیر و ممنون از مطلب مفیدتون.
    فقط یه مورد هست اینکه گیاه فردوس من یک متر هست شایدم بیشتر برگ های خیلی شاد و سالمی داره ولی مدت طولانیه که درواقع اون جوانه های بالای گیاه برای برگ های جدید باز نمیشن و همون حالت موندن.. جای گیاه هم عوض کردم و خاکش خوبه ، کنار پنجرست ولی افتاب مستقیم و اذیت کننده‌ای نداره و همچنین آب یاریش هم خوبه و من هر شب با افشانه برگ هاشو آب پاشی میکنم

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      نور گیاه فردوس باید زیاد باشه و حتما هر از چندگاهی هم گلدان رو بچرخانید تا همه قسمت های گیاه به یک اندازه نور ببیند
      ماهیانه از کود های تقویتی مثل آمینواسید و یا هیومیک اسید برای تقویت گیاه استفاده کنید

      1. Aida می گوید

        ممنونمم♡
        تقویتی سه بیست داریم ، خوبه براش؟

        1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

          در این فصل از سه بیست کمتر استفاده کنید بهتر هست
          کودهایی که براتون نوشتم در این فصل جوابگویی بهتری دارند.

  48. ویدا می گوید

    سلام ممنونم از توضیحاتتون .من یک گیاه فردوس دارم که چند ساله دارمش رشد بسیار زبادی داشته و طول ساقه ها به چند متر رسیده که دور استند گل پیچیده و مثل جنگل شده منتهی آلوده به مگس سفید شده و هر کاری کردم این آفت از بین نرفته .چند تا کاغذ زرد گذاشتم اسپری سیر و دارچین و فلفل و مایع شستشو درست کردم زدم ،کمی جمعیتشون کم میشه ولی از بین نمیره چکار کنم نابود بشن ؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      بهتره هست گیاه و خاکش رو سه مرحله با فاصله ۵ روز با سم دیازینون سمپاشی کنید

  49. Fati می گوید

    گیاه من از بعد از همیشه پژمرده است ولی رنگش اصلا عوض نشده نور و دما هم مطلوب هست به نظرتون چیکار کنم ک باز شاداب بشه 🙃

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      همراه گل‌سِتانی سلام
      مشکل گیاهتون رو دقیق متوجه نشدم
      لطف کنید مشکل گیاه و شرایط نگهداریش رو دقیق توضیح بدین.
      با تشکر

    2. سیس می گوید

      گیاه فردوس ما برگ هایش لوله ای میشن اول به پایی خم شده و بعدش لوله ای پیچ میخوره آبیاری هم منظمه و من خیلی بیش از حد بهش آب نمی‌دم یکم که خاکش خشک شد بهش آب میدم البته در طول روز جلبجاش میکنم و میارمش لب پنجره تا نور بگیره

      1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

        همراه گل‌سِتانی سلام
        از آنجایی که مکان نگهداری گیاه باید ثابت باشد، گیاه فردوس خودتان را در یک محل ثابت با نور زیاد و غیر مستقیم نگهداری کنید.
        برای جلوگیری از لوله شدن برگ های گیاه، در یک زیرگلدانی بزرگتر برای گیاه جزیره تشکیل دهید تا رطوبت هوای اطراف گیاه بالاتر برود.

  50. مشهد می گوید

    سلام گل فردوس من یک قلمه بود که در گلدان کاشنم یک ساقه.
    نور کافی هم بهش می رسه . همین طور که قد می کشید و برگ جدید می داد برگهای پایین زرد می شد ومی ریخت حالا یک متر قد کشیده ساقه بلند که بالای آن برگ دارد و برگهابش خیلی بزرگتر از گلدانی است که از آن قلمه زده شده . قرار است تا کجا بالا برود چطور کنترلش کنم و آیا می شود ان را با همین یک ساقه تکثیر کرد ؟ .

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      همراه گل‌سِتانی سلام
      بله شما می توانید ساقه رو تقسیم و از اون ها به عنوان قلمه استفاده کنید و به این صورت رشد عمودی گیاه رو کنترل کنید.

  51. شابرم می گوید

    سلام
    میخواستم بدونم آیا میتونم در طول تابستان شهر قم گیاه فردوس رو توی تراس آپارتمان نگه دارم؟
    نور مستقیم نداره

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      همراه گل‌سِتانی سلام
      گیاه فردوس نیاز به نور تقریبا زیاد (البته غیر مستقیم) و رطوبت محیطی بالا دارد و در هوای بیرون از منزل در قم دوام نخواهد آورد.

  52. مریم می گوید

    سلام گیاه فردوس رو چطوری تکثیر کنم 🥰

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      همراه گل‌سِتانی سلام
      برای تکثیر گیاه فردوس، ساقه های گیاه رو به قسمت های ۸-۵ سانتی تقسیم کنید و اون رو داخل یک خاک سبک مثل ماسه و یا مخلوط کوکوپیت+پرلایت بکارید تا ریشه دار شود.
      قلمه ها رو دور از نور مستقیم خورشید نگهداری کنید و هر زمان که بسترش خشک بود آبیاریش کنید.

  53. حسین می گوید

    واقعا عالی و گفتین.و اینکه این گیاه یکی از بهترین های آپارتمانی هست که خودش رو با شرایط وفق میده

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.