خرید گیاه آپارتمانی با تضمین کیفیت و ارسال رایگان

روش نگهداری سفرس خزنده (Saxifraga)

زمان مطالعه: 5 دقیقه

معرفی سفرس خزنده

گیاه سفرس متعلق به مناطق شرقی آسیاست.
اما تقریبا در هر شرایط محیطی در اروپا، آسیا و آمریکای شمالی هم رشد می‌کند.
تقریبا در تمام دنیا حضور دارد و همین باعث شده که با نام های مختلفی شناخته شود. برگ های خیره کننده سبز- قرمز سفرس که با رده هایی از نقره ای تزیین شده، سفرس را به یکی از زیباترین گیاهان تبدیل کرده است.
خبر خوب این است که نگهداری از این سفرس اصلا سخت نیست و تقریبا همه می توانند از پس آن بر بیایند.
اندازه این گیاه خیلی بزرگ نیست. معمولا از نظر ارتفاع و پهنا بیش از 15 سانتی‌متر است، انواع خاصی از آن به بیش از 1 متر هم می‌رسند.
اگر سرعت رشد گیاه برای شما مهم است، خبر خوب این است که سفرس جوان پس از سپری کردن یک فصل رشد، به گیاهی بالغ تبدیل خواهد شد. پس دوران تطبیق پذیری اولیه آن سریعا طی می‌شود. اگر به خوبی از آن مراقبت کنید، او می‌تواند بیش از ده سال همراه شما بماند.
با گُل سِتان همراه باشید تا روش نگهداری سفرس خزنده را بدانید.

گُل‌سِتان | گل فروشی آنلاین | سفارش آنلاین گل | گیاه آپارتمانی

روش نگهداری

نور

شرح روش نگهداری سفرس خزنده را از نور مورد نیاز گیاه آغاز میکنیم.
نور پراکنده و یا مکانی نیمه سایه برای سفرس مناسب است. البته رنگ‌های درخشان برگ‌های آن در صورت دریافت کافی نور خورشید، بهتر نمایان می‌شوند و اگر نور ناکافی باشد برگهای سفرس رنگ پریده میشود.
همیشه سفرس را از تابش مستقیم اشعه‌های خورشید دور نگه دارید چون قطعا آفتاب مستقیم باعث آسیب رسیدن به برگها می‌شود.
سه ساعت دریافت کردن نور مستقیم خورشید در روز برای سفرس کافی است. دقت کنید، فقط سه ساعت. نه تمام روز.
بهتر است آن را در نزدیکی یک پنجره پرنور قرار دهید.

آبیاری

سفرس در طول فصول رشد ( بهار و تابستان ) به شدت تشنه می شود. پس در این مدت همیشه خاک آن را مرطوب نگه دارید. ولی مواظب باشید آن را در آب غرق نکنید. بعد از اینکه گل دهی شروع شد، می توانید هر دو هفته از میزان آب کم کنید.
بین هر بار آبیاری، اجازه دهید چند سانتی‌متر رویی خاک تقریبا خشک شود. در فصل تابستان، هفته‌ای دوبار و در زمستان هر 12-8 روز یکبار گیاه را آبیاری کنید.
لکه های قهوه ای روی برگ ها نشان از آبیاری زیاد است.

دما و رطوبت

بازه دمایی قابل تحمل برای سفرس، بین 10 الی 18 درجه سانتی‌ گراد است. اگرچه آن می‌تواند با دماهای مختلف منطبق شود، اما کمترین دمای قابل تحمل برای سفرس 7 درجه سانتی گراد است.
رطوبت لازم برای سفرس، رطوبتی متعادل است. سفرس نسبت به خشکی هوا مقاوم است و در عین حال از خیس شدن برگهایش لذت نمی‌برد. درنتیجه هنگام آبیاری مواظب باشید که آب را بر روی برگهای آن نریزید.

خاک

برای سفرس، می‌توانید از خاک گلدان موجود در فروشگاه‌ها استفاده کنید. اما اگر قصد دارید خودتان به ترکیب ایده‌آل برسید، یک واحد زغال سنگ نارس، یک واحد پرلیت یا شن دانه درشت و دو واحد خاک برگ (خاک هوموس) را با هم مخلوط کنید. فراموش نکنید که حتما گیاه را در گلدانی با حفرات زه کشی متعدد بکارید.

با اینکه سفرس رشد آرامتری نسبت به سایر گیاهان دارد اما اگر احساس کردید ریشه ها به قدر کافی بزرگ شده اند ( یعنی وقتی به گیاه آب میدهید، آب سریعا از زیر گیاه خارج می شود) ، وقت آن است که گلدان گیاه را به گلدان بزرگتری تغییر دهید.

کوددهی

برای تقویت رشد گیاه می‌توانید در فصل تابستان، هر ماه به آن کود مایع بدهید. کود انتخابی را در نصف غلظت توصیه شده استفاده کنید. فراموش نکنید که کوددهی هرگز نباید در خاک خشک صورت بگیرد، چون منجر به سوختگی ریشه گیاه خواهد شد. یکی از مزیت‌های کودهای مایع، همین نکته است که می‌توانید آنها را در آب مصرفی گیاه حل کرده و در طی آبیاری به گیاه اضافه کنید؛ بدون اینکه گیاه آسیبی ببیند.

شرایط مراقبت از گیاه سفرس خزنده

دما

سرفس دماهای متفاوت را تحمل می کند اما مناسب ترین دما برای سفرس بین 8 الی 15 درجه سانتی گراد است.

کاشت و تکثیر

سفرس خزنده را می‌توان به راحتی از طریق کاشت برگچه و جوانه‌های ایجاد شده در انتهای ساقه‌ها تکثیر کرد.
این بخش‌های جوان را با دقت از گیاه جدا کرده و مستقیما در خاک بکارید. می‌توانید چند جوانه را با هم در یک گلدان مشترک بکارید.

جالب است بدانید سفرس خزنده در ماه خرداد، شکوفه‌های کوچک و زیبایی ایجاد می‌کند. این شکوفه‌ها سفید رنگ بوده و مرکز آنها زرد است.
بهتر است سفرس را هر سال با آمدن فصل بهار مجدد بکارید. اگر نیاز بود، آن را به گلدان بزرگتری منتقل کنید؛ در غیر این صورت تنها تعویض خاکش کافی است.

آفات و بیماری ها

سفرس به ندرت مورد هجوم آفات قرار می‌گیرد. اما به هر حال گاهی ممکن است شاهد شته و کنه تار عنکبوتی بر روی برگهای گیاه باشید.
برگ‌هایی که از محل اتصال خود به ساقه پژمرده شده اند، نشانه پیر شدن گیاه هستند؛ یعنی باید گیاه را با گیاهی جدید جایگزین کنید.
اگر مواد مغذی و کود کافی در اختیاز سفرس نباشد، رشد خوبی نخواهد داشت. بنابراین علاوه بر کوددهی، تعویض سالیانه خاک قدیمی با خاکی جدید و غنی نیز برای سفرس بسیار مهم است.
رشد بی رویه و ضعیف شدن برگچه‌ها نشانه گرمای بیش از حد هواست.

سمی بودن

سفرس برای کودکان و حیوانات خانگی سمی نیست.
اگر حیوان خانگی در منزل نگهداری میکنید مطلب گیاهان سمی برای حیوانات خانگی را از دست ندهید.

مروری سریع بر سفرس خزنده :
نام علمی : Saxifraga Stolonifera
نام رایج : سفرس خزنده (همانطور که گفتیم اسامی مختلفی برای او ثبت شده که در هر کشور متفاوت است.)
سمی بودن : سمی نیست
دشواری نگهداری : معمولی
خواستگاه اصلی : چین

حرف آخر

در این مطلب سعی کردیم هر آنچه در مورد روش نگهداری سفرس خزنده لازم است بدانید را برای شما تشریح کنیم، چنانچه مطلبی ناگفته مانده است و یا پرسشی در ذهن شماست که نیاز به مشاوره تخصصی روی گیاه خود دارید، می‌توانید سوالات خود را از طریق ارتباط با مشاوره گیاه پزشکی گیاهان آپارتمانی گُل‌سِتان مطرح نمایید. کارشناسان باتجربه گیاه‌پزشکی ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند. گیاه پزشکان مشکل شما را بررسی می‌کنند و در صورت نیاز غذای گیاه (کود)، سم و سایر ملزومات گیاه را برای شما ارسال خواهند کرد. ضمن اینکه اگر زمان یا تخصص کافی برای رسیدگی به گیاه خود را ندارید، می‌توانید از خدمات نگهداری گیاهان گُل‌سِتان (اعزام باغبان و گیاه پزشک به محل شما) استفاده کنید تا متخصصین ما با ابزار مورد نیاز شما در محل شما حضور یابند و خدماتی مانند تشخیص بیماری، علت عدم رشد، تعویض خاک و گلدان، سم پاشی، کوددهی و یا حتی کاشت و … را به شما ارائه دهند.

خرید گیاه و گل آپارتمانی آنلاین - تحویل رایگان 4ساعته | گُل‌سِتان
فیکوس الاستیکای شرابی در گلدان طلایی
978,000 تومان
مانسترا غول پیکر
19,000,000 تومان
فیکوس بلک در گلدان مواد آلی سفید
827,000 تومان
لوتوس سه تایی
679,000 تومان
زامیفولیا بلک سه قلاف
645,000 تومان
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.