خرید گیاه آپارتمانی با تضمین کیفیت و ارسال رایگان

معرفی گل ارکیده و اطلاعاتی کاربردی و جالب درباره آن

زمان مطالعه: 12 دقیقه

معرفی گل ارکیده

مثل همه مطالب معرفی گل و گیاه وبلاگ گُل‌سِتان، برای شروع این مطلب نیز ابتدا سراغ معرفی گل می‌رویم؛ با خرید گلدان ارکیده می توانید یکی از بهترین گل‌هایی طبیعی را به عزیزانتان هدیه بدهید. بعضی از گونه‌های این گل می‌توانند حتی بیشتر از 100 سال هم زنده بمانند! ارکیده با حدود 25000 گونه رسمی ثبت شده، متنوع‌ترین گل دنیاست. فرقی نمی‌کند هوا بسیار گرم است یا خیلی سرد، ارکیده در همه جای جهان رشد می‌کند!
این گل ریشه و پیاز معمولی ندارد بلکه ریزوم دارد. ارکیده گل ملی کشور کلمبیاست و بیشترین ارکیده‌های جهان را هم می‌توان در آمریکای جنوبی پیدا کرد.

گُل‌سِتان | گل فروشی آنلاین | سفارش آنلاین گل | گیاه آپارتمانی

فهرست مطالب این مقاله:


تاریخچه

کلمه ارکیده، از واژه یونانی Orkhis گرفته شده است. این گل توسط یک گیاه شناس یونانی نامگذاری شده است. طبق باورهای یونان باستان، این گل مربوط به قدرت باروری مردان است. آن‌ها باور داشتند که زن و شوهر می‌توانند توسط این گل جنسیت فرزند خود را تعیین کنند. باور داشتند که اگر پدر یک ارکیده بزرگ را بخورد، فرزند پسر خواهد شد و اگر مادر یک ارکیده ضعیف را بخورد، فرزند آنها دختر خواهد بود.
در دوران ویکتوریا، این گل به قدری کمیاب شده بود که مردم آن را مانند وسیله ای گران‌بها نگهداری می‌کردند و به دنبال جمع آوری آن بودند، درست مثل یک کلکسیون با ارزش!
فهمیدن معنا و نماد گل ارکیده راهی است که می‌توان پیام دلخواه خود را به کسی که دوست داریم ارسال کنیم. حتی با یک نگاه هم می‌توان متوجه شد که این گل زیبا پر از معنی و مفهوم است و در طول تاریخ همیشه در گل‌آرایی‌ها و مناسبت‌های مهم حضور داشته است. در دوران ویکتوریا، این گل به قدری کمیاب شده بود که مردم آن را مانند وسیله ای گران‌بها نگهداری می‌کردند و به دنبال جمع آوری آن بودند، درست مثل یک کلکسیون با ارزش!
در ادامه همراه گُل ستان باشید تا با یکی از پر مفهوم‌ترین گل‌ها آشنا شویم.

گل ارکیده از نمای نزدیک
گل ارکیده زرد


روش نگهداری گل ارکیده

آبیاری

بطور کلی آبیاری ارکیده باید یک بار در هفته در زمستان و دو بار در هفته وقتی هوا گرم و خشک می شود انجام گیرد.
اندازه ظرف ارکیده شما به تعیین میزان نیاز ارکیده به آب صرف نظر از شرایط آب و هوایی کمک می کند. به طور معمول ، یک گلدان بزرگ زمان بیشتری رطوبت را در خاک نسبت به گلدان کوچک نگه میدارد.

نور

ارکیده در نور زیاد شکوفا میشود ، اما نور مستقیم خورشید می تواند ارکیده ها را بسوزاند. نور روشن ، غیرمستقیم از یک پنجره شرقی یا جنوبی ایده آل است. رنگ برگ نشانگر خوبی از میزان نور ارکیده است: برگهای سبز روشن نشانگر یک گیاه خوشحال و سالم است.

مکان

محل گلدان ارکیده نباید زیاد تاریک و در مقابل نور مستقیم خورشید باشد ، بهترین مکان، نزدیک پنجره های جنوبی و شرقی است که نور بهتری نسبت به سایر پنجره ها دارد. اگر برگ های ارکیده سبز روشن باید یعنی شرایط نور مناسب است و اگر برگ های آن سبز تیره باشد یعنی نور محیط کم است و باید جای گلدان را عوض کنید و اگر برگهای آن زرد یا قهوه ای باشد یعنی نور در محیط زیاد است.

روش کاشت

شما می‌توانید ارکیده را هم در باغچه و هم در گلدان کاشته و در منزل از آن نگهداری کنید.
برای کاشت ارکیده داخل گلدان، همیشه گلدان بزرگ انتخاب کنید. ریشه این گیاه به هوای زیادی در اطراف خود نیاز دارد. برای آبیاری نیز مثل اکثر گیاهان، اجازه بدهید خاک خشک شود و سپس آن را آبیاری کنید. و به‌عنوان نکته آخر در این بخش نیز از زه کشی مناسب خاک مطمئن شوید.

سمی بودن

خوشبختانه ارکیده سمی نیست و هیچ خطری برای حیوانات خانگی ندارد، اما توصیه می‌شود آن را دور از دسترس کودکان خود نگه دارید.

ارکیده سفید زرد با گلدان مواد آلی
1,543,000 تومان


موارد مصرف

ارکیده به دلیل بوی خوش خود بسیار محبوب است. ازاین‌رو از این گل زیبا در صنایع عطرسازی بسیار استفاده می‌شود. جالب است بدانید وانیل، همان عصاره خوش طعم همیشگی قنادی را مدیون ارکیده هستیم. وانیل از نوع خاصی از گل ارکیده استخراج می‌شود. گلی به نام “ارکیده وانیلی” !
همچنین بد نیست بدانید در چین باستان، از ارکیده برای درمان سرفه و بیماری‌های کلیوی و چشمی استفاده می‌شده است.


نماد و معانی

معنی رنگ‌های ارکیده

پس از معرفی گل ارکیده نوبت به توضیحاتی در مورد نماد و معانی این گل زیبا می‌رسد.
این گل نمادی برای باروری، ظرافت و زیبایی است. اما هر رنگ، معنی خاص دیگری را هم منتقل می‌کند.
برای مثال ارکیده سفید نماد معصومیت و خالص بودن، ارکیده صورتی نمادی برای دنیای زنانه، لذت و شادمانی، ارکیده زرد یادآور دوستی و ارکیده نارنجی نشانه غرور و افتخار است.
رنگ‌ها مهم هستند. شما که نمی‌خواهید برای مادر بزرگ خود گلی بفرستید که به معنای یک عشق زناشویی باشد! یا نمیخواهید رابطه عاشقانه خود را با گلی خراب کنید که به معنای یک دوستی ساده است. بنابراین شناختن رنگ‌ها بسیار مهم است.
اغلب مردم می‌دانند که رز قرمز نمادی از عشق است و رز زرد نمادی از دوستی. اما ارکیده چه معنایی دارد یا کدام ارکیده برای کدام موقعیت مناسب است و معنای دقیقی دارد؟ اگر می‌خواهید مفهوم ارکیده و رنگ‌های مختلف آن‌را بدانید همراه ما باشید.

ارکیده صورتی

رنگ صورتی در ارکیده نمادی از زناشویی است. به صورت سنتی از این گل در چهاردهمین و بیست و هشتمین سالگرد ازدواج استفاده می‌شود. از این گل همچنین برای دوستی و آرزوی سلامتی نیز استفاده می‌شود.

ارکیده قرمز

همانطور که شاید حدس بزنید ارکیده قرمز نمادی از عشق و احساسات عاشقانه است. این گل می‌تواند یک هدیه عالی برای کسی باشد که احساسات عاشقانه به او دارید. اگر می‌خواهید پیامی از عشق و محبت را به کسی بفرستید که میانه خوبی با گل رز ندارد، ارکیده قرمز انتخاب خوبی است.

خدمات باغبانی در محل، اعزام سریع باغبان گل و گیاه | گُل‌سِتان

ارکیده نارنجی

رنگ نارنجی در ارکیده نمادی از قدرت، غرور و جسارت است. از این گل می‌توان برای کسی استفاده کرد که در مسابقه‌ای مهم، مراسمی خاص یا رقابتی ارزشمند قرار دارد.

ارکیده بنفش

این گل نمادی از مقام و شخصیت است. ارسال ارکیده بنفش برای کسی، نمایانگر قدردانی، تحسین و احترام است.

ارکیده سبز

سبز بودن ارکیده نمادی از سلامتی و رفاه است. بنابراین هدیه دادن یک ارکیده سبز به کسی به معنی آرزوی سلامتی و موفقیت برای او است. ارکیده سبز می‌تواند حسادت را در نگاه دیگران برانگیخته کند.

ارکیده زرد

شکوهی از خورشید. این گل نمادی از نشاط و آغازی تازه است. از این گل می‌توان برای هدیه دادن به هرکسی استفاده کرد که شروعی با نشاط و تازه را آغاز کرده است، مانند زوج‌های تازه ازدواج کرده، کسی که به خانه‌ای جدید آماده و…

ارکیده آبی

این رنگ از ارکیده بسیار نایاب و خاص است به همین خاطر این گل نمادی از لوکس و خاص بودن است. دسته گلی از ارکیده‌های آبی می‌تواند جلوه‌ای از خاص و یکتا بودن را به او منتقل کند.

ارکیده سفید

هیچ‌گاه برای هدیه دادن ارکیده سفید نامناسب نیست. آدم‌ها خاص بودن و زیبایی ارکیده سفید را تمجید می‌کنند. اما در هر حال ارکیده سفید در فرهنگ‌های مختلف معانی متفاوتی دارد که شامل معصومیت، خلوص نیت، امید و تزکیه است.
در دوران ویکتوریا در انگلستان ارکیده سفید نمادی از رفاه بود. در ژاپن این گل نمادی از شان و منزلت است.


ارکیده در دنیای مدرن

آیا می‌دانستید بدون اینکه متوجه باشید گل ارکیده سهم بزرگی از زندگی روزمره شما را تشکیل می‌دهد؟ وانیل که یکی از محبوب‌ترین طعم‌دهنده‌های جهان است و در محصولات مختلفی از بستی و کیک گرفته تا رژلب استفاده می‌شود از نوعی ارکیده گرفته می‌شود و خبر خوب این است که ارکیده فاقد گلوتن است.

اگر مطمئن نیستید که کدام نوع ارکیده برای شما مناسب است می‌توانید با کارشناسان ما مشورت کنید تا بهترین نوع و رنگ ارکیده را برای خانه، محل کار یا هدیه دادن به کسی که دوست دارید انتخاب کنید و مطمئن باشید بهترین راهنمایی را دریافت می‌کنید.


اهمیت ارکیده در فرهنگ‌ها

ارزش‌ها و مفاهیم گل ارکیده به مواردی که گفته شد خلاصه نمی‌شود. در سراسر زمین جوامع مختلف از این گل زیبا استفاده‌های زیادی می‌کنند و آن‌را نمادی از کشور خود می‌دانند. برخی از این کشورها شامل:

کلمبیا، ارکیده کریسمس
کاستاریکا، ارکیده گواریانته اسکیننری
برزیل، ارکیده کُرسیج
اندونزی، ارکیده ماه
بلیز، ارکیده سیاه
سیشل، ارکیده تروپیک‌برد
پاناما، ارکیده پریستریا الاتا
سنگاپور،ارکیده سنگاپوری
ونزوئلا، ارکیده کریسمس
ارکیده‌ها معمولا بومی مناطق گرمسیری هستند. کشورهای مختلف انواع مختلفی از این گیاه را بومی خود کرده‌اند اما فرقی نمی‌کند چه فرهنگ یا چه جامعه ای باشد، ارکیده در تمام فرهنگ‌ها شادی‌آور و زیبا هستند.

رز جاودان مهرسا پایه قرمز
694,000 تومان
باکس رز جاودان موزیکال Q&Q
2,414,000 تومان
رز جاودان موزیکال کوپه
961,000 تومان
رز جاودان موزیکال لیدیا
1,107,000 تومان
رز جاودان موزیکال لاولی
1,107,000 تومان


حقایقی در مورد گلهای ارکیده

۱ ـ  بیش از ۲۵۰۰۰ نوع مختلف از ارکیده در طبیعت وجود دارد.
باور کنید یا نه گلهای ارکیده بزرگترین گروه از گلهای شکوفه ای بر روی کره زمین هستند.
آنها در صدها شکل، رنگ و اندازه مختلف در تمام مناطق کره زمین، بجز قطب های شمال و جنوب رشد میکنند. امروزه خوشبختانه تقریباً انواع گلهای ارکیده در دسترس و قابل خرید و همچنین کشت و پرورش هستند.
پیشنهاد میکنیم مطلب انواع گل ارکیده را نیز مطالعه کنید تا انواع و روش نگهداری آن ها را بدانید.

۲ ـ ارکیده ها تقریبا تمام رنگهای رنگین کمان را دارند
متناسب با هر سلیقه ای یک رنگ از گل ارکیده وجود دارد.
ارکیده ها در هر رنگی از سرخابی تیره گرفته تا سفید و سبز به جز رنگ سیاه که به ندرت دیده می شود، حتی گل ارکیده آبی رنگ هم هست که شکوفه هایی با رنگهای ترکیبی مثل بنفش و صورتی یا سبز و زرد دارند.
این یکی از صدها دلایلی است که گلهای ارکیده را از سایر گلها متمایز می کند.

۳ ـ ارکیده ها هنوز هم توسط کسانی که به گلها علاقه مند هستند و آنها را جمع آوری می کنند کلکسیونی درست کرده و در سراسر جهان به فروش می رسانند.
به خاطر کمیاب و نادر بودن بعضی گونه های ارکیده، مشتاقان و علاقه مندان به این گل در سراسر جهان به رقابت می پردازند تا بتوانند از این گل های زیبا بیشتر بهره مند شوند.

4 ـ ارکیده همواره از قدیم به خاطر خاصیت درمانی، ضد بیماری ومحافظت از سلامتی، یک کالای گران قیمت و پر تقاضا بوده و هست.
در طب سنتی چین از گل ارکیده برای کمک به درمان سرفه و بیماری های ریوی استفاده می شود. در یونان باستان ، گل های ارکیده با باروری مردان در ارتباط بوده و با این اعتقاد که اگر زنان گل ارکیده بخورند ، قادرند فرزندی برای ادامه سنت خانواده به دست آورند.
بعضی ها باور داشتند ترکیبی از گلهای ارکیده ی وانیلی و شکلاتی به آنها قدرت فوق العاده می دهد. می گویند مردم انگلیس انواعی از ارکیده های زیبای غیرقابل وصف جمع آوری کرده بودند که آنها را مانند گنجینه های با ارزشی به نمایش می گذاشتند .

5 ـ درآخر اینکه گل ارکیده به ما وانیل هم می دهد، بله درست شنیدید
میدانستید که وانیلی که در کیک و کلوچه استفاده میکنید از ارکیده بدست می آید؟ بله گونه ای از ارکیده به نام پلانیفولیا که البته قابل خوردن هم هست از آن وانیل تهیه می کنند. شاید کسانی فکر می کردند وانیل یک میوه است اما اینطور نیست بلکه وانیل از گل ارکیده تهیه می شود.

گل ارکیده سفید

سخن پایانی

در این مطلب سعی کردیم همه آنچه در مورد روش نگهداری گل ارکیده لازم است بدانید را برای شما تشریح کنیم، چنانچه مطلبی ناگفته مانده است و یا پرسشی در ذهن شماست که نیاز به مشاوره تخصصی روی گیاه خود دارید، می‌توانید سوالات خود را از طریق ارتباط با مشاوره گیاه پزشکی آنلاین گُل‌سِتان مطرح نمایید. کارشناسان باتجربه گیاه‌پزشکی ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند. گیاه پزشکان مشکل شما را بررسی می‌کنند و در صورت نیاز غذای گیاه (کود)، سم و سایر ملزومات گیاه را برای شما ارسال خواهند کرد. ضمن اینکه اگر زمان یا تخصص کافی برای رسیدگی به گیاه خود را ندارید، می توانید از خدمات باغبانی در محل گُل‌سِتان (اعزام باغبان و گیاه پزشک به محل شما) استفاده کنید تا متخصصین ما با ابزار مورد نیاز شما در محل شما حضور یابند و خدماتی مانند تشخیص بیماری، علت عدم رشد، تعویض خاک و گلدان، سم پاشی، کوددهی و یا حتی کاشت و … را به شما ارائه دهند.

خرید گیاه و گل آپارتمانی آنلاین - تحویل رایگان 4ساعته | گُل‌سِتان

سوالات متداول در مورد گل ارکیده

علت زرد شدن برگهای گل ارکیده چیست؟

عوامل مختلفی در زرد شدن برگ ارکیده دخیل هستند. اینجا رایج‌ترین آنها را برای شما بازگو می‌کنیم
زرد شدن برگ گل ارکیده، ممکن است در نتیجه عدم دریافت میزان صحیح نور باشد. ارکیده نباید در معرض دریافت نور مستقیم خورشید قرار بگیرد. به طور کلی سعی کنید ارکیده را در مکانی قرار دهید که نور خورشید را به صورت غیرمستقیم اما به طور کافی دریافت کند.
آبیاری بیش از حد نیز ممکن است دلیل دیگر زرد شدن برگهای ارکیده باشد. در واقع آبیاری گیاه بیش از حد مورد نیاز، سبب پوسیدگی ریشه شده و در نهایت منجر به زرد شدن برگها خواهد شد. در این شرایط، باید خاک گیاه را به کلی عوض کرده و گیاه را مجدد بکارید. اگر در حین تعویض گلدان، دیدید که ریشه هنوز دارای بخش‌های سبز و سالم است؛ قبل از کاشت مجدد حتما قسمت‌های پوسیده و آسیب دیده را از آن جدا کنید.
ابتلای گیاه به بیماری‌ها نیز یکی از اصلی‌ترین دلایل زرد شدن برگهاست. اگر لکه و نقاط مختلف بر سطح برگ ظاهر شد و بوی معمولی داشت، احتمالا گیاه به یک بیماری قارچی دچار شده است. اما اگر متوجه شدید بوی گیاه نامطبوع است، یعنی گیاه درگیر یک بیماری باکتریایی است.
در هر دو مورد، ارکیده را از سایر گیاهان دور کرده و بخش‌های مبتلا را با یک قیچی تیز ببرید. در نهایت تمام بخش‌های گیاه را با یک محلول ضد قارچ اسپری کنید.

نگهداری گل ارکیده در آب چگونه است؟

فرقی نمی‌کند که ارکیده شاخه بریده را از حیاط خود چیده‌اید و یا به عنوان هدیه دریافت کرده اید؛ در هر حالت سالم و تازه نگهداشتن این گل زیبا به کمی دقت نیاز دارد. اگر به خوبی از ارکیده نگهداری کنید، می‌توانید برای 2 الی 3 هفته از تماشای آن لذت ببرید
ابتدا ارکیده را از دسته/سبد گل خارج کرده و آن را برای تقریبا 10 دقیقه در آب غوطه ور کنید. اینکار به تازه کردن گلهای آن کمک می‌کند.
برای راحت‌تر کردن جذب آب، حدود 3 سانتی متر از پایین ساقه را با زاویه 45 درجه ببرید.
بریدن ساقه را زیر آب انجام دهید تا از تشکیل حباب‌های هوا در ساقه جلوگیری شود.
تمام برگهایی را که در گلدان به زیر آب خواهند رفت جدا کنید. در غیر این صورت، این برگها می‌توانند سبب ابتلای گیاه به بیماری‌های باکتریایی شوند.
پس از انجام دادن مراحل بالا، باید به سراغ گلدان بروید. یک گلدان مناسب انتخاب کرده و آن را با صابون و آب ولرم به خوبی بشویید. سپس آن را به آب خنک پر کرده و به آن غذای مخصوص گل اضافه کنید. اکنون می‌توانید ارکیده‌های زیبا را به گلدان منتقل کنید. گلدان را در مکانی خنک و دور از نور مستقیم خورشید، گرما و سرمای شدید نگهداری کنید. یک روز در میان آب آن را تعویض کرده و هر چند روز یکبار، ساقه را ببرید.

معنی رنگ های مختلف گل ارکیده چیست؟

گل ارکیده ی قرمز نماد عشق، ارکیده ی سفید نشان فروتنی، ارکیده ی بنفش نماد تحسین، احترام و وفاداری و ارکیده ی زرد نماد شادی و شروع دوباره است. عطر ارکیده نماد انسانی با ذات خوب است.

چه کار کنیم که گلدان ارکیده ما گل بدهد؟

برای اینکه گل ارکیده گل دهی داشته باشد باید ساقه ی گل ارکیده رو از بالا و پایینِ اولین جوانه ببرید تا شاخه ی جدید رشد کنه و حدود 6 الی 9 ماه طول میکشد تا ارکیده مجدد غنچه دهی کند و پس از آن میتواند حدود 3 الی 4 ماه گل داشته باشد

ارکیده چند وقت زنده می‌ماند؟

طول عمر ارکیده کاملا بستگی به نوع آن و نوع مراقبتی که شما گیاه می‌کنید دارد. گل‌های یک ارکیده گلدانی می‌تداند برای دو الی سه ماه باقی بمانند و در صورتی که مراقبت صحیحی از گیاه شود ارکیده می‌تواند برای دهه‌ها زندگی کند.

آیا ارکیده نشانه‌ای از خوش شانسی است؟

بله. در فرهنگ فنگ شویی از ارکیده به عنوان یکی از شانس‌آورترین گیاهان خانگی شناخته می‌شود. کسانی که ارکیده را هدیه می‌دهند در واقع آرزوی شانس خوب و آینده‌ای خوب را می‌کنند.

آیا ارکیده برای مراسم سوگواری مناسب است؟

ارکیده به عنوان نمادی از عشق و علاقه به فرد تازه در گذشته است و به همین خاطر گلی مناسب برای مراسم عزاداری محسوب می‌شود. از راهنمایی‌هایی که در بالاتر گفته شد استفاده کنید تا بتوانید رنگ مناسب انتخاب کنید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.