خرید گیاه آپارتمانی با تضمین کیفیت و ارسال رایگان

معرفی گیاه شمشاد و روش نگهداری آن ها

زمان مطالعه: 11 دقیقه

انواع شمشاد

شمشادها تنوع بالایی دارند و آنچه این تنوع را ایجاد می‌کند معمولا برگ شمشاد است. انواع شمشاد که شهرت بیشتری نسبت به سایرین دارند عبارتند از :

  • شمشماد جنگلی
  • شمشاد همیشه سبز
  • شمشاد رونده
  • شمشاد هی بی
  • شمشاد طلایی (شمشاد ابلق)
  • شمشاد ژاپنی
  • شمشاد مینیاتوری
  • درخت شمشاد ایرانی
  • شمشاد هلندی
  • شمشاد فرانسوی
  • شمشاد وحشی

در ادامه به معرفی چند مورد از شمشادهای رایج و پرطرفدار می‌پردازیم:

شمشاد جنگلی ( Buxus Sempervirens )

قطعا این مدل از شمشاد را بسیار دیده اید. تقریبا در تمام پارک‌ها، باغ‌ها و فضاهای سبز از این مدل شمشاد استفاده می‌شود. نه تنها در کشور ما، بلکه شمشاد جنگلی در سایر کشورها هم به همین اندازه محبوب است.
شمشاد جنگلی یک گیاه تزیینی بسیار پرکاربرد است و به دلیل ظاهر جذاب و برگ های مستحکم خود، انتخاب مناسبی برای فضای باز است. این شمشاد از نوع شمشاد برگ ریز است. رشد شمشاد نسبتا آرام است و روش نگهداری آسانی دارد بنابراین پرورش شمشاد برای افرادی که مهارتی در نگهداری گیاه ندارند مناسب است.

گُل‌سِتان | گل فروشی آنلاین | سفارش آنلاین گل | گیاه آپارتمانی

این گیاه بوی خاصی دارد که ممکن است همه از آن لذت نبرند. ولی در کل، بوی این شمشاد اصلا آزار دهنده نیست.
انواع شمشاد در تابستان شکوفه های زرد رنگی میزند که در پاییز به میوه های کوچک تبدیل می‌شوند. البته سعی نکنید که میوه شمشاد را بخورید چون هضم نمی‌شوند و سمی هستند.
پیشنهاد می‌شود مطلب گیاهان سمی برای انسان و حیوانات خانگی را مطالعه کنید.

معرفی شمشاد جنگلی
عکس انواع شمشاد

شیوه نگهداری گل شمشاد

خاک

حتما شمشاد جنگلی یا شمشاد سبز را در خاک زه کشی شده بکارید. کاشت شمشاد در گلدان نیز امکان پذیر است. زمان کاشت شمشاد فصل زمستان است که می‌توانید نهال شمشاد را در گلدان یا باغچه بکارید.

آبیاری

آبیاری بیش از حد باعث می‌شود که درخت شمشاد دچار نوعی قارچ شود که اصلا اتفاق خوبی نیست.
در فصول رشد ( بهار و تابستان )، مرتبا گیاه را آبیاری کنید، هرگز اجازه ندهید خاک آن خیلی خشک شود. در زمستان از حجم آب کم کنید، همین که سطح خاک مرطوب باشد کافی است. اگر برگها طراوت کافی را نداشتند، یعنی باید برنامه آبیاری را اصلاح کنید.

هرس کردن

سالی یک بار و ترجیحا در بهار یا تابستان گیاه را هرس کنید. برای تکثیر شمشاد جنگلی می‌توانید آنرا در بهار یا تابستان قلمه بزنید.

کوددهی

در اوایل تابستان کود طبیعی چندمنظوره به آن بدهید تا کیفیت رشد را افزایش دهید.

مروری سریع بر شمشاد جنگلی :
نام علمی : Buxus sempeverens
نام رایج : شمشاد جنگلی، جعبه اروپایی
نوع گیاه : درختچه همیشه سبز / مناسب فضای بیرونی
سمی بودن : برای انسانها و حیوانات سمی است
دشواری نگهداری : آسان و کم دردسر

شمشاد رونده ( Eunymus fortunei )

می توانید از شکل خاص این شمشاد استفاده‌های متفاوتی بکنید. مثلا آن را به عنوان یک حصار کوتاه پرورش دهید و یا با آن باغچه خود را به قسمت‌های مختلفی تقسیم کنید. در تزیین باغچه با شمشاد فضای کافی برای رشد آن در نظر بگیرید، چون اگر آن را هرس نکنید می تواند حتی بیش از 20 متر هم رشد کند!
شمشاد رونده یا شمشاد درختی متعلق به آسیاست. بوته شمشاد به نگهداری خاصی نیاز ندارد و در عین حال سبزی و شادابی زیبایی را به محیط هدیه می‌کند. ما عاشق برگ‌های سبز رنگ، براق و محکم آن هستیم، حتی گاهی ردی از سبز نئونی هم بر روی آنها دیده می‌شود که زیبایی آن را چند برابر می‌کند. با بلندتر شدن شاخه شمشاد فضای زیبایی به وجود می آید. شمشاد بلند معمولا برای تزیین باغ‌ها و باغچه‌ها استفاده می‌شود.
در بهار، شکوفه های سفید رنگ بر روی آن ظاهر می‌شوند که به مرور زمان به میوه تبدیل می‌‌شوند. البته آنها را نخورید چون خوراکی نیستند.

روش نگهداری

نور

فرقی نمی کند درختچه شمشاد را کجا می گذارید. در یک مکان پرنور و یا سایه کامل. شمشاد رونده در هر میزانی از نور رشد می‌کند.

خاک و کوددهی

شمشاد رونده فقط به خاک مناسب نیاز دارد. خاک آن را کاملا زه کشی کنید و از کودهای مناسب استفاده کنید تا شاهد رشد سریع شمشاد باشید. فصل کاشت شمشاد زمستان و اوایل بهار است.

آبیاری شمشاد

اگر خیلی وقت است که باران نباریده، وقت آن است که کمی به شمشاد رونده آب بدهید. اما لازم نیست روی این موضوع حساس باشید، چون شمشاد رونده به مقدار خیلی خیلی کمی آب نیاز دارد.

هرس کردن

هر چند سال یک بار کمی قد گیاه را کوتاه کنید و ساقه آن را ببرید. می‌توانید از قیچی مخصوص استفاده کنید و آن را به هر شکلی که دوست دارید در آورید.

مروری سریع بر شمشاد رونده :
نام علمی : Eunymus fortunei
نام رایج : شمشاد رونده
نوع گیاه : درختچه همیشه سبز / مناسب فضای بیرونی
سمی بودن : برای انسان‌ها و حیوانات سمی است
دشواری نگهداری : آسان و کم دردسر

شمشاد ژاپنی ( Acuba Japonica )

معرفی شمشاد ژاپنی

شمشاد ژاپنی یکی دیگر از انواع شمشاد اپارتمانی و گیاهی است که عموما در باغ ها دیده می‌شود و گیاه کم یابی نیست. رنگبندی و شکل زیبای برگ های آن باعث شده که گیاهی محبوب و در دسترس باشد.
شمشاد ژاپنی خیلی حساس نیست و به مراقبت خاصی هم نیاز ندارد. در سایه مطلق و یا نور شدید خورشید هم رشد می‌کند، اما بهتر است آن را در مکانی قرار دهید که میانگینی از این دو حالت باشد. یعنی نه سایه کامل و نه نور مستقیم!
این درختچه همیشه سبز، پر از برگ های زیبا و براق است که در فصل بهار و تابستان شکوفه ‌های ریز بنفش تولید می‌کنند.
این شکوفه‌ها بعدا به میوه های سیاه رنگی تبدیل می شوند که خوراکی نیستند.
شمشاد ژاپنی رشد آرامی دارد و در هر سال حدود 10 سانتی متر رشد می‌کند. اگر در جستجوی گل شمشاد آپارتمانی هستید این شمشماد انتخاب شایسته‌ایست. علت خشک شدن شمشاد ژاپنی آبیاری زیاد است.

خدمات باغبانی در محل، اعزام سریع باغبان گل و گیاه | گُل‌سِتان

روش نگهداری

خاک

تقریبا هر شرایطی باب میل شمشاد ژاپنی است. فقط به زه کشی مناسب خاک آن توجه ویژه داشته باشید.

نور

نور زیاد باعث آسیب رساندن به همه گیاهان می شود. بهتر است او تمام طول روز در معرض آفتاب نباشد.

آبیاری

اگر آن را در گلدان کاشته اید، در فصلهای گرم سال آن را مرتبا آبیاری کنید. ولی در فصل های سردتر از میزان آب کم کنید. اضافه کردن کود مناسب را فراموش نکنید.

سمی بودن

سمی نیست، اما مواظب باشید که میوه های آن را نخورند.

شمشاد طلایی (Variegated eunymus japonicus )

 شمشاد طلایی گیاهی بسیار مقاوم است به طوری که می تواند در سردترین و خشک ترین زمستانها به خوبی دوام بیاورد. برای کاشت شمشاد دور باغ شمشاد طلایی مناسب است.
این گیاه برگهای بسیار جالبی هم دارد. کمی به آنها دقت کنید، در ابتدای رشد سبز رنگ اند و حالت گرد مانندی دارند. اما با گذشت زمان، دور برگ ها روشن تر شده و ردی از نقره ای هم در آن دیده می شود. جالب تر این است که حالت گردی برگ ها به مربعی شکل تغییر پیدا می‌کند.
گیاه شمشاد طلایی متعلق به چین، ژاپن و کره است. از چوب این درخت استفاده های متنوعی می‌شود، مانند ساخت ابزار آلات موسیقی، میل بافتنی و ….
شمشاد طلایی یکی از زیباترین انواع درخت شمشاد است که در بهار شاهد شکوفه های زیبای سبز رنگ خواهیم بود که در پاییز به میوه‌ی نارنجی رنگ تبدیل می شوند. البته هرگز آنها را امتحان نکنید، چون سمی هستند.

روش نگهداری شمشاد طلایی

نور

شمشاد طلایی خیلی روی محیط اطرافش حساس نیست و در هر شرایط نوری رشد می کند.
اگر آن را در باغچه می کارید، مطمئن شوید که فضای کافی برای رشد آن وجود داشته باشد.

کوددهی

هر زمان که گلدان شمشاد را عوض کردید یا آن را به باغچه منتقل کردید، حتما کود مناسب به آن اضافه کنید. در شهریور ماه هم برای بهبود رشد گیاه می توانید به آن کود بدهید.

آبیاری و رطوبت

شمشاد طلایی ترجیح می دهد خاک مرطوبی داشته باشد. اما مواظب باشید آن را بیش از حد آبیاری نکنید. اگر مدت زیادی است که باران نباریده و یا خاک آن خیلی خشک شده، به مقدار کافی آب به آن بدهید. علت خشک شدن شمشاد طلایی معمولا آبیاری زیاد است.

هرس کردن

اگر می‌خواهید که شمشاد شما ظاهر باطراوت تری داشته باشد، در بهار آن را هرس کنید. این گیاه به راحتی شکل می‌گیرد و می‌توانید به آن فرم دلخواه خود را بدهید.

مروری سریع برشمشاد طلایی :
نام علمی : Euonymus Japonicus
نام رایج : شمشاد طلایی، دوک ژاپنی، دوک همیشه سبز
نوع گیاه : درختچه همیشه سبز / مناسب فضای بیرونی
دشواری نگهداری : آسان و کم دردسر

شمشاد هی بی ( Hebe Andersonii )

معرفی شمشاد هی بی

این عضو از خانواده هی بی‌ها بی نهایت زیباست. برگ‌های مقاوم و مستحکم او باعث شده اند که هی بی در تمام طول سال حتی در سردترین فصل‌ها هم سالم و باطراوت باقی بماند. هی بی یکی دیگر از انواع شمشاد زینتی است که دارای گلهای بنفش رنگ است.
هی بی در تابستان با گلهایی بنفش رنگ، یکی از بهترین انتخاب‌ها برای باغچه شماست.

روش نگهداری

نور

منطقه ای روشن و پرنور در باغچه را برای کاشت شمشاد هی بی در نظر بگیرید. اگرچه او در سایه هم سالم و زیبا باقی می ماند.

آبیاری

مرتبا هی بی را آبیاری کنید طوری که خاک آن همیشه مرطوب ( نه خیس ) باشد. شمشاد در زمستان به آبیاری زیادی نیاز ندارد

خاک

از زه کشی مناسب خاک مطمئن شوید و سپس با آرامش آن را آبیاری کنید!

باد

هی بی در اثر وزش باد آسیب می‌بیند. پس آن را در جایی قرار دهید که باد مستقیما به آن برخورد نکند.

هرس کردن

بهتر است بعد از پایان گل دهی، کمی هی بی را ببرید و آن را هرس کنید. چون با این کار به رشد گلهای زیباتر در سال بعد کمک می‌کنید! عمق ریشه شمشاد معمولا زیاد است و هنگام هرس و انتقال گیاه باید ریشه آنرا هم هرس کنید.

مروری سریع بر شمشاد هی بی :
نام علمی : Hebe Andersonii ‘Variegata’
نام رایج : شمشاد هی بی
سمی بودن : سمی نیست

فیکوس الاستیکای شرابی در گلدان طلایی
978,000 تومان
مانسترا غول پیکر
19,000,000 تومان
فیکوس بلک در گلدان مواد آلی سفید
827,000 تومان
لوتوس سه تایی
679,000 تومان
زامیفولیا بلک سه قلاف
645,000 تومان

در این مطلب سعی کردیم همه آنچه در مورد روش نگهداری شمشاد لازم است بدانید را برای شما تشریح کنیم، چنانچه مطلبی ناگفته مانده است و یا پرسشی در ذهن شماست که نیاز به مشاوره تخصصی روی گیاه خود دارید، می‌توانید سوالات خود را از طریق ارتباط با مشاوره گیاه پزشکی گُل‌سِتان مطرح نمایید. کارشناسان باتجربه گیاه‌پزشکی ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند. گیاه پزشکان مشکل شما را بررسی می‌کنند و در صورت نیاز غذای گیاه (کود)، سم و سایر ملزومات گیاه را برای شما ارسال خواهند کرد. ضمن اینکه اگر زمان یا تخصص کافی برای رسیدگی به گیاه خود را ندارید، می توانید از خدمات باغبانی در تهران گُل‌سِتان (اعزام باغبان و گیاه پزشک به محل شما) استفاده کنید تا متخصصین ما با ابزار مورد نیاز شما در محل شما حضور یابند و خدماتی مانند تشخیص بیماری، علت عدم رشد، تعویض خاک و گلدان، سم پاشی، کوددهی و یا حتی کاشت و … را به شما ارائه دهند.

خرید گیاه و گل آپارتمانی آنلاین - تحویل رایگان 4ساعته | گُل‌سِتان

سوالات پرتکرار شما درباره روش نگهداری گیاه شمشاد

آیا شمشاد سمی است؟

این گیاه برای حیوانات و انسان‌ها سمی محسوب می‌شود، زیرا حاوی ماده استروئید آلکالوئید است و می‌تواند باعث مشکلات گوارشی شود.

نور مورد نیاز برای نگهداری از شمشاد چقدر است؟

شمشاد به نور زیاد و مستقیم خورشید نیاز دارد. بنابراین بهتر است آن را در مکانی بکارید که آفتاب کامل دریافت کند. البته وجود کمی سایه در روز نیز آسیبی به گیاه نمی‌زند. گفتنی است هرچقدر نور مناسب‌تری برای شمشاد خود فراهم کنید گیاه شما رشد سریع‌تر و قوی‌تری خواهد داشت.

چقدر به شمشاد آب بدهیم؟

شمشاد دوست دارد خاکی همیشه مرطوب داشته باشد؛ البته مرطوب بودن خاک نباید با خیس بودن بیش‌ازحد آن اشتباه گرفته شود. به‌طورکلی بهتر است هر زمان احساس کردید چند سانتی‌متر بالایی خاک گیاه خشک شده است مجددا به آن آب بدهید. دراین‌باره باید مطمئن شوید که خاک گیاه شما زهکشی خوبی دارد و آب اضافی را به درستی تخلیه می‌کند، چون این مورد در تخلیه آب اضافعی و جلوگیری از خیس ماندن بیش‌ازحد خاک نقش اساسی دارد. گفتنی است علاوه‌بر خیس ماندن بیش‌ازحد خاک که باعث آسیب رسیدن به شمشاد می‌شود، خشک ماندن بیش‌ازحد خاک نیز می‌تواند باعث ضعیف شدن گیاه شود.

شمشاد به چه خاکی نیاز دارد؟

شمشاد درباره خاک خود سخت‌گیری خاصی ندارد. در واقع هر خاک استانداردی که زهکشی خوبی داشته باشد برای آن مناسب است، اما اگر بحث ترجیح باشد و خاک ایده‌آل شمشاد باشد، باید بگوییم که این گیاه ترجیح می‌دهد در خاکی اسیدی زندگی کند.

بهترین کود برای شمشاد چیست؟

کودی که برای این گیاه توصیه می‌شود کودی با نسبت NPK 10-6-4 است. (یعنی ده درصد نیتروژن، شش درصد فسفر و چهار درصد پتاسیم) دراین‌باره درنظر داشته باشید که کودهای متوازن و بالانس که معمولا برای بیشتر گیاهان استفاده می‌شوند، می‌توانند باعث رشد بیش‌ازحد و کنترل نشده برگ در این گیاه شوند، ازاین‌رو اگر خواهان چنین موردی نیستید سراغ کودهای متوازن برای شمشاد خود نروید.

چرا شمشاد قهوه‌ای می‌شود؟

این اتفاق معمولا برای شمشادی رخ می‌دهد که در گلدان زندگی کند. این تغییر رنگ به‌سرعت رخ داده و اینگونه به نظر می‌رسد که گیاه بیمار است، اما باید بدانید که این اتفاق نه به‌خاطر بیماری، بلکه به‌خاطر کمبود پتاسیم است. پتاسیم می‌تواند به‌راحتی با آبیاری از خاک خارج شده و گیاه دچار کمبود شود. ازاین‌رو اگر شمشاد خود را داخل گلدان نگهداری می‌کنید و گیاه شما تغییر رنگ داده و قهوه‌ای شده است، می‌توانید با اضافه کردن پتاسیم به خاک، آن را دوباره سبز کنید.

چرا شمشاد زرد می‌شود؟

زرد شدن یا نارنجی شدن شمشاد یک اتفاق معمول و طبیعی است. این تغییر رنگ مخصوصا در زمستان و زمانی که گیاه در گلدان زندگی می‌کند بیشتر است. زرد شدن برگ‌های این گیاه نشانه‌ای از وجود استرس‌های محیطی مثل سرد شدن هواست و جزئی از طبیعت گیاه به‌شمار می‌رود. بااین‌حال اگر دوست ندارید شمشاد شما زرد شود می‌توانید با یک آبیاری خوب در تابستان میزان زرد شدن برگ‌های شمشاد خود در زمستان را کاهش دهید.

چطور شمشاد را هرس کنیم؟

هرس کردن شمشاد واقعا کار ساده‌ای است. شما می‌توانید سالی دو بار این گیاه را هرس کنید. یک بار در میانه‌های بهار و یک بار هم در اوایل پاییز؛ به‌این‌منظور با استفاده از یک قیچی باغبانی استریل شده بخش‌ها اضافی و شاخه‌هایی که رشد نامتوازن داشته‌اند را حذف کنید. گفتنی است اگر می‌خواهید ساقه‌های شمشاد شما بعد از هرس شدن زودتر روبه‌راه شوند قبل از اقدام به هرس کردن گیاه را مرطوب کنید. این کار باعث می‌شود تا هم محل‌های برش با سرعت بیشتری ترمیم شوند و هم گیاه از محل زخم‌هایش دچار بیماری نشود.

۲۴ نظرات
  1. رضا بیک می گوید

    سلام
    قصد کاشت شمشاد طلایی در یک باغچه نورگیر به طول ۱۰ متر و عرض ۵۰ سانتیمتر دارم،برای پر شدن باغچه چه تعداد شمشاد طلایی و با چه فاصله ای از یکدیگر بکارم

    1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

      سلام دوست عزیز
      ۲ردیف شمشاد طلایی گلدانی به فاصله ۲۰سانت از هم و در هر ردیف با طول ۳۰ سانتی متر یک عدد بکارید

    2. عباس می گوید

      درود کم ریشه ترین و مقاوم ترین درختچه همانند شمشاد که در پشت بام بعنوان دیوار با ارتفاع حدودا یک متر و نیم بشود استفاده کرد چیست البته داخل باکس با ابعاد عرض سی و ارتفاع شصت
      با تشکر

      1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

        همراه گل‌سِتانی سلام
        از گیاهانی مثل: سرو لاوسون، کامیس پاریس، یاس هلندی، نی خیزران و… می توانید استفاده کنید.

  2. نقی پور می گوید

    سلام من درخچه شمشاد برگ ریز دارم اما متاسفانه برگهایش خشک شده و ریخته چکار کنم ؟لطفا راهنمایی فرمایید

    1. مشاور گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      سلام دوست عزیز گُل‌سِتان، وقتتون بخیر
      آبیاری گیاه باید به گونه‌ای انجام شود که آب اضافی از زیر گلدان خارج شود
      (از مسدود نبودن مسیر خروجی آب اضافی اطمینان حاصل فرمایید )
      به منظور حفظ رطوبت محیطی گیاه، بهتر است هر روز صبح، آب روی برگهای گیاهتان اسپری کنید
      همچنین نور و گرمای مناسب برای گیاهتان فراهم کنید

  3. کاظم می گوید

    سلام
    پیشنهاد شما برای پرچین دور باغ به ارتفاع ۳ متر و عرض ۵۰ سانت که سریع الرشد و ترجیحا همیشه سبز باشد برای منطقه سردسیر کدام هست؟ محدودیت آب نداریم. تشکر

    1. مشاور گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      سلام دوست عزیز گُل‌سِتان، وقتتون بخیر
      اگر شمشادهای سبز برای پرچین مناسب هستند
      کاشت کاج سوزنی با برگهای با تراکم بالا نیز بسیار مناسب خواهند بود

  4. حمید رضا می گوید

    سلام وقت بخیر من سال قبل در اردیبهشت ما تعدادی شمشاد طلایی کاشتم ولی در طول تابستان اصلا رشد نکرد و در زمستان البته چند وقتی دما تا ۱۵ درجه هم زیر صفر رفت ولی برگها نیمه خشک شدن ولی نریخت الان هم بهمان صورت میباشد و انگار خشک شدن ممنون میشم علت رو بفرمایید اگر امکان داشته باشه میتونم عکس هم ارسال کنم خدمتتون با تشکر

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      شمشاد برای رشد بهتر در فصل رشدی نیاز به کوددهی دارد البته اگر ریشه ها دچار یخزدگی نشده باشند
      پشت و روی برگ ها را چک کنید که آلوده به آفات شپشک آردآلود و سفیدک های سطحی نشده باشد

  5. حمیده ل می گوید

    با سلام و تشکر از سایت خوبتان من تعدادی شمشاد سبز و ابلق در فلاور باکس تراس خانه ام دارم چند روز است که تمام ساقه های کلفت و نازک گیاه از چیزی شبیه قارچ یا نوعی شته ی بسیار چسبنده پوشیده شده . آیا راهی وجود دارد ؟ لطفا راهنمایی بفرمایید ممنونم

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      جهت چت کردن با کارشناس مشاوره گل و گیاه وارد لینک زیر شوید
      https://dr.golsetan.com

  6. رضا می گوید

    باسلام از بذل توجهی که به پیام ها مبذول میفرمایید سپاسگذارم در صورتی که در واتساب گروهی دارید ما را اضافه بفرمایید تا از تجارب شما و دیگر طبیعت دوستان عزیز استفاده کنیم ممنون ۰۹۱۲۳۴۰۳۷۶۲

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      متاسفانه در واتساپ گروهی نداریم

  7. حامد می گوید

    سلام، وقت شما بخیر
    دوست عزیز شمشاد از چه نوع و گونه ای جهت استفاده به عنوان دیوار سبز اطراف زمین باغی در منطقه خوزستان با گرمای زیاد و بادهای گرم ولی خاک بسیار مرغوب پیشنهاد میکنید؟ هم از منظر زیبایی و هم از لحاظ استقامت
    و از طرفی خریداری نهال و مشاوره اگر کانال ارتباطی معرفی کنید ممنون میشم، سپاس از شما و مطالب مفیدتون

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      از شمشاد ترون می تونید به عنوان پرچین استفاده کنید فقط در دماهای بالا به آبیاری گیاه دقت شود
      برای خرید نهال شخص مطمئنی رو نمی شناسیم که به شما معرفی کنیم.

  8. رئوف می گوید

    با سلام من میخوام شمشاد بکارم ولی متاسفانه یکم بارون که میاد کلی آب جمع میشه تو زمین و میتونم به جرات بگم از آبان تا اسفند خاک زمینم همش گل هستش آیا شمشاد بکارم ریشش پوسیده میشه؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      همراه گل‌سِتانی سلام
      بهتر هست عمق خاک و زهکشی زمین رو چک کنید و در صورت امکان خاک محل رو با یک خاک جدید و سبک تعویض کنید تا باعث ایجاد مانداب نشود.

  9. ارتی می گوید

    ببخشید این گیاه قابل تکثیره؟؟ اگه اره به چه صورت ریشه می زنه؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      همراه گل‌سِتانی سلام
      تکثیر شمشاد از طریق قلمه ساقه و ریشه دار کردن آن در یک بستر سبک مثل ماسه بادی هست.

  10. مهیا می گوید

    سلام ، گیاه شمشاد برای داخل آپارتمان مناسبه؟ یا صدمه میبینه؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      همراه گل‌سِتانی سلام
      خیر گیاه شمشاد یک گیاه بیرونی هست.

  11. منصور می گوید

    سلام وقت بخیر میخواستم بدونم چه گونه از شمشاد میشه تقصیر گرفت وبیشتر کرد

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      همراه گل‌سِتانی سلام
      تکثیر شمشاد به راحتی و از طریق قلمه زدن ساقه امکان پذیر هست.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.