خرید گیاه آپارتمانی با تضمین کیفیت و ارسال رایگان

آشنایی با گیاه هوازی تیلاندسیا (Tillandsia) و معرفی انواع و روش نگهداری از آن

زمان مطالعه: 16 دقیقه

در سال‌های اخیر گیاهان هوازی در میان مردم و گیاه‌دوستان فراگیر شده‌ و به بخشی از تزیینات خانه‌ی مردم تبدیل شده‌اند. همان‌طور که از اسم‌ این گیاهان (هوازی) معلوم است، با ریشه‌های هوازی‌شان زندگی می‌کنند و به خاک نیاز ندارند.

گیاه‌دوستان، گیاه هوازی تیلاندسیا را به خاطر انعطاف‌پذیری‌شان دوست‌دارند چون علاوه بر مقاوم بودن، می‌توانند با آن‌ها کارهای خلاقانه‌ و بی‌شماری در دیزاین منزل و محل کارشان انجام دهند.

ما قبلا در مورد انواع گیاه آپارتمانی بسیار صحبت کرده‌ایم، گیاهان تصفیه کننده هوا ، مقاوم به نور کم و … اکنون به معرفی گیاه هوازی تیلاندنسیا میپردازیم، میخواهیم به طور کامل به شما یاد بدهیم که چگونه از این گیاهان هوازی نگهداری کنید و چه نیازهایی دارند. و در پایان به سوالات رایج در مورد مراقبت از این گیاهان می‌پردازیم.

گُل‌سِتان | گل فروشی آنلاین | سفارش آنلاین گل | گیاه آپارتمانی

مشخصات کلی گیاهان هوازی
مقدار نیاز به نور خورشید:  متوسط به بالا
آبیاری:‌ متوسط
دمای مورد نیاز: بین ۱۰ تا ۳۲ درجه سانتی‌گراد
سمی بودن:‌ غیرسمی

گیاهان هوازی تیلاندسیا (Tillandsia) یکی از خاص‌ترین گیاهان روی زمین هستند و بیش از ۴۵۰ گونه‌ی متفاوت دارند. اصالت گیاه هوازی به نسل بروملیادها برمی‌گردد و خانواده‌ی تیلاندسیا به خانواده‌ی آنانانس‌ها وصل می‌شوند! گیاهان هوازی در مناطق مختلفی از کره‌ی زمین پراکنده‌اند و به دو دسته‌ی اصلی گیاهان هوازی خشکی‌زی و گیاهان هوازی رطوبت‌دوست تقسیم می‌شوند.

گیاهان هوازی خشکی‌زی در آب و هوای بیابانی زندگی می‌کنند و می‌توانند آب کم‌تر و تابش نور خورشید بیش‌تر را تحمل کنند. گیاهان هوازی مناطق مرطوب برعکس خشکی‌زی‌ها به رطوبت بیش‌ترعلاقه‌دارند و دمایی بین ۱۰ تا ۳۲ درجه را دوست دارند.

گیاهان هوازی در محیط اصلی زندگی‌شان، سبک زندگی انگلی دارند. آن‌ها ریشه‌هایشان را به درخت‌ها، سنگ‌ها و گیاهان دیگر می‌چسبانند و آب را از آن‌ها جذب می‌کنند. ریشه‌ی این گیاهان به سادگی قابل دیدن نیست و به طور کلی فقط به هوا و آب برای زندگی کردن نیاز دارند.

از آن‌جایی که گیاهان هوازی به خاک نیاز ندارند،‌ می‌توانید آن‌ها را تقریبا در هر جایی بگذارید و محدود به یک نقطه نیستید. با کمی خلاقیت می‌توانید گیاهان هوازی را به صورت تراریوم‌های زیبایی درآورید یا داخل صدف بگذارید و از زیبایی‌شان لذت ببرید که در بخش‌های بعدی به ایده‌های مختلف برای دیزاین گیاه هوازی هم می‌پردازیم.

تیلاندسیاها اندازه و رنگ‌های متنوعی دارند. اندازه‌ی این گیاهان ممکن است از ۵ سانتی‌متر تا ۲ متر هم برسد. البته بیشتر گیاهانی که در بازار هستند، در اندازه‌ی ۵ تا ۱۲ سانتی‌متر  و کوچک‌اند. گونه‌هایی  هم هستند که گل می‌دهند اما این گل‌دهی معمولا نشانه‌ی پایان عمر این گیاه است.

این گل‌ها ممکن است چند روز تا چند ماه عمر داشته باشند. گیاهان هوازی قبل از از بین رفتن، جوانه‌ یا گیاهچه‌های کوچکی تولید می‌کنند که دقیقا به جای گیاه هوازی مادر رشد خواهند کرد.
حال اگر میخواهید یک گیاه خاص داشته باشید و زیبایی به منزل خود اضافه کنید، خرید گیاه هوازی تیلاندسیا انتخاب مناسبی است.

معرفی ۱۷ نوع گیاه هوازی

همانطور که گفتیم گیاهان هوازی ترکیب رنگ‌های جالبی هم دارند و از رنگ‌های سبز پاستلی گرفته تا دیگر طیف سبزها و قرمز و صورتی و بنفش هم دارند. جالب است که اکثر گیاهان هوازی خشکی‌زی رنگ نقره‌ای و سبز و  گیاهان هوازی رطوبت‌دوست رنگ‌های پررنگ‌تر و زیباتری دارند. با ما باشید تا ۱۷ نوع گیاه هوازی را همراه با تصاویرشان به شما معرفی کنیم:‌

۱. تیلاندسیا سیانا (Tillandsia cyanea) یا پرصورتی

گیاه هوازی پرصورتی اسمش را به خاطر گل زیبای صورتی‌رنگش  گرفته که به شکل یک پر زیبا است.
نکته‌ی جالب و منحصر به فرد دیگرش این است که می‌تواند هم در خاک به صورت گیاه معمولی رشد کند هم به صورت هوازی و بدون خاک. این گیاه هوازی به ندرت گل می‌دهد و گل‌ش فقط چند روز روی گیاه می‌ماند.

تیلاندسیا سیانا

۲. تیلاندسیا یوسنوئید (Tillandsia usneoides) یا خزه‌ی اسپانیایی

خزه‌ی اسپانیایی از نظر ظاهری با دیگر گیاهان هوازی متفاوت است و برگ‌های درهم و بلند دارد.
این نوع تیلاندسیا برای آویزان کردن بسیار مناسب است. در محیط طبیعی، ساقه‌های این گیاه روی تنه‌ی درخت پخش می‌شوند و منظره‌ی زیبایی را ایجاد می‌کنند. خزه‌ی اسپانیایی واقعا از اسپانیا نیامده‌است و محققان به خاطر شباهت آن به ریش سربازان اسپانیایی این اسم را انتخاب کردند.
خزه اسپانیایی گیاهی رونده است و می‌تواند با گذر زمان روی وسایل‌تان را هم با شاخه‌هایش بپوشاند!‌ هم‌چنین این گیاه عطر ملایمی هم دارد.

۳. تیلاندسیا بالبوسا (Tillandsia bulbosa)

این گیاه هوازی شاخه‌های ظریف با ریشه‌ی غده‌مانند دارد و اگر در فضای بیرون از خانه رشد کند، رابطه‌ی همزیستی با مورچه‌ها برقرار خواهد کرد. به طوری که مورچه‌ها از آن به عنوان سرپناه استفاده می‌کنند و گیاه هم از باقی مانده‌ی آب و غذای مورچه‌ها تغذیه می‌کند. هم‌چنین این گیاه با شرایط کم‌نور هم سازگار است. بالبوسا آب و هوای مرطوب را دوست دارد و اگر در جای خشک زندگی می کنید بهتر است هر روز روی آن را با آب اسپری کنید.
نقطه ضعف این گیاه این است که اگر آب روی ریشه‌ی آن بماند، باعث پوسیدگی ریشه  می‌شود.  پس لازم است بعد از آب‌دادن به آن، روی گیاه را کاملا خشک کنید.

تیلاندسیا بالبوسا

۴. تیلاندسیا آرانتوس (Tillandsia aeranthos bergeri)

این گیاه زیبا ، هر ساله در فصل بهار گل‌های صورتی و بنفش می‌دهد. آرانتوس برگ‌های نوک تیز داشته و به نور غیرمستقیم و زیاد خورشید نیاز دارد. سرعت رشد و جوانه‌زدن  این گیاه هوازی  نسبت به بقیه‌ی گیاهان هوازی بیش‌تر است و اگر قصد تکثیر گیاه هوازی را دارید، حتما به این گیاه فکر کنید. از نظر اندازه هم نسبت به بیش‌تر گیاهان هوازی بزرگ‌تر است و اندازه‌ای حدودا ۱۵ تا ۲۳ سانتی‌متر دارد. گل‌های زیبای آرانتوس  به رنگ صورتی و آبی اند.

۵. تیلاندسیا یوناتا (Tillandsia ionantha)

این تیلاندسیای کوچک اما قوی فقط ۵ سانتی‌متر بلندی دارد و با وجود اندازه‌ی کوچکش، رنگ قرمز و نارنجی زیبایی دارد. رنگ‌ برگ‌های این تیلاندسیا بسیار زیباست و از سبز پررنگ شروع می‌شود و کم کم به رنگ قرمز و صورتی می رسد. خواستگاه این گیاه هوازی جنگل های گرم و مرطوب است و اگر بتوانید شرایط محیطی زیستگاهش را فراهم کنید به خوبی در کنارتان می‌ماند و رشد می‌کند. این تیلاندسیا در اواخر عمرش گل می‌دهد. نام دیگر این تیلاندسیا، فوگو  (fuego) است.

تیلاندسیا یوناتا

۶. تیلاندسیا کاپوت مدوسا (Tillandsia caput-medusae)

این تیلاندسیا شکل منحصر به فردی دارد. برگ‌های آن شبیه به مار هستند و به شکل جریان باد به صورت افقی رشد می‌کنند. این گیاه در اوایل تابستان گل‌های قرمز یا آبی رنگ می‌دهد.

۷. تیلاندسیا آندریانا (Tillandsia andreana)

این تیلاندسیا بومی کلمبیاست و برگ‌هایش در همه‌ی جهات رشد می‌کند. اندازه‌ی گیاه حدود ۱۰ سانتی‌متر است و گل‌های لوله‌ای مانندی را تولید می‌کند که از وسط گیاه بیرون می‌آیند.

تیلاندسیا آندریانا

۸. تیلاندسیا زروگرافیکا (Tillandsia xerographica)

این تیلاندسیا بومی مکزیک و به شکل توپ است. این نوع گیاه هوازی کم‌تر از بقیه‌ی گونه‌ها به آب نیاز دارد یعنی به جای گذاشتن در ظرف آب کافی است آب را به آن اسپری کنید. این تیلاندسیا گل قرمز یا زرد می‌دهد.

۹. تیلاندسیا ماکسیما (Tillandsia maxima)

این تیلاندسیا بومی مناطق آفتابگیر است و می‌تواند مدت بیشتری در مقابل نور خورشید بماند. قبل از گل‌دهی، برگ‌های وسط آن به رنگ قرمز مرجانی درمی‌آید و سپس گل بنفش رنگ زیبایی می‌دهد. این گونه می‌تواند هم‌زمان چند گل هم تولید کند.

فیکوس الاستیکای شرابی در گلدان طلایی
978,000 تومان
مانسترا غول پیکر
19,000,000 تومان
فیکوس بلک در گلدان مواد آلی سفید
827,000 تومان
لوتوس سه تایی
679,000 تومان
زامیفولیا بلک سه قلاف
645,000 تومان
تیلاندسیا ماکسیما

۱۰. تیلاندسیا کاپیتاته (Tillandsia capitate)

این گیاه آب و هوای مرطوب را دوست دارد و در مقابل نور زیاد خورشید مقاوم است. برگ‌های این گیاه قبل از شکفته‌شدن گل‌های بنفش رنگش، به رنگ قرمز یا هلویی درمی‌آیند.

۱۱. تیلاندسیا پشمکی (Cotton candy)

نام دیگرش تیلاندسیا هوستون است. این گیاه دورگه است و از پیوند دونوع تیلاندسیای دیگر به وجود آمده. این گیاه هوازی گل‌های صورتی زیبایی شبیه پشمک تولید می‌کند.

تیلاندسیا پشمکی

۱۲. تیلاندسیا دیدیستیکا (Tillandsia didisticha)

این تیلاندسیا بومی آمریکای جنوبی و یکی از بزرگ‌ترین تیلاندسیاها است که اندازه‌ی آن ممکن است به ۳۰ سانتی‌متر هم برسد. برگ‌هایش به رنگ سبز تیره و صورتی است و گل سفیدرنگ تولید می‌کند.

۱۳. تیلاندسیا فوچ‌سی (Tillandsia fuchsii)

نام قبلی این تیلاندسیا، آرجنتی (argentea) بوده‌‌است. برگ‌هایش به رنگ سبز روشن است و ساقه‌ی صورتی رنگی تولید می‌کند که گلی به رنگ بنفش روشن از آن بیرون می‌آید. این گیاه هوازی در محیط طبیعی و جنگل‌ها به صورت گروهی رشد می‌کند.

تیلاندسیا فوچ‌سی

۱۴. تیلاندسیا فانکیانا (Tillandsia funckiana)

برگ‌های این تیلاندسیای زیبا به شکل کلی شبیه پر است و تمام برگ‌هایش در یک جهت رشد می‌کنند و پیچ می‌خورند. این پیچش هم هم‌جهت با شرایط محیطی مثل نور است. برگ‌ها قبل از گل‌دادن زرد می‌شوند و سپس گلی زیبا به رنگ نارنجی پررنگ سربرمی‌آورد.

۱۵. تیلاندسیا گاردنری (Tillandsia gardneri )

این تیلاندسیای جذاب بومی برزیل، ونزوئلا و کلمبیا است و هوای گرم و مرطوب را دوست دارد اما نباید در مقابل آفتاب مستقیم قرار بگیرد. گل صورتی رنگ این تیلاندسیا از اواخر بهار تا اواخر تابستان باقی می‌ماند و از بین نمی‌رود.

تیلاندسیا گاردنری

۱۶. تیلاندسیا استریکتا (Tillandsia stricta)

خواستگاه این تیلاندزیا آمریکای جنوبی است و می‌تواند در شرایط آب و هوایی مختلفی زندگی کند. این گیاه هوازی در محیط طبیعی روی درخت‌ها و سنگ‌ها هم پیدا می‌شود و گونه‌های مختلفی دارد. معروف‌ترین گونه‌ها‌ی آن استریکتای صورتی برنزی با گل صورتی و استریکتای نیمه‌شب با بابرگ‌هایی به رنگ تیره است.

۱۷. تیلاندسیا چیاپنسیس (Tillandsia chiapensis)

این تیلاندسیا هم بومی مکزیک است و می‌تواند در آب و هواهای مختلفی رشد کند. می‌توانید آن را مقابل آفتاب بگذارید یا در محیط نیمه‌سایه نگه‌داری کنید. این تیلاندسیا می‌تواند تا ۱۲ سانتی‌متر هم برسد و گل‌هایی به رنگ صورتی و قرمز تولید کند.

تیلاندسیا چیاپنسیس

چند ایده برای دیزاین گیاهان هوازی در منزل و محل کار

گیاهان هوازی جذاب می‌توانند قسمتی از دکور منزل‌تان باشند و چشم هر بیننده‌ای را به خودشان خیره کنند. فقط کافی است با خلاقیتتان، خانه‌ای زیبا برایشان درست کنید. در این قسمت چند پیشنهاد برای محل زندگی این گیاهان مینیاتوری را معرفی می‌کنیم که می‌توانید از آن‌ها ایده بگیرید و چه بسا با تلاش و ذوق و سلیقه‌ی خودتان،‌  بتوانید جایی بسیار زیباتر برای گیاه هوازی‌تان درست کنید.

تراریوم

کافی‌است در ظرف شیشه‌ای درباز، چندلایه سنگ با رنگ‌های مختلف و زیبا بچینید و  یک یا چند گیاه هوازی را روی آن بگذارید. به همین راحتی شما صاحب یک تراریوم جذاب با گیاهان هوازی شده‌اید.

گلدان سفالی و سیم

یک گلدان به سلیقه‌ی خودتان انتخاب کنید و سیم مفتول را داخل خاکش فروکنید. سر سیم را طوری بپیچید که گیاه هوازی را بتوان روی آن گذاشت. با این دیزاین ساده گیاه هوازی ‌تان در مرکز توجه قرار می‌گیرد.

سازه‌های چوبی و سیم و ظرف‌های خاص

از تکه‌های چوب غافل نشوید. با کمی سلیقه، یک سیم را به شکل دلخواه به چوب وصل کنید. آن را حالت دهید و گیاه هوازی را روی آن بگذارید.
همانطور که در تصویر می‌بینید،‌ گلدان‌ یا ظرف‌های سمبلیک و خاص هم انتخاب خوبی برای خانه‌ی جدید گیاهان هوازی‌تان هستند.

خدمات باغبانی در محل، اعزام سریع باغبان گل و گیاه | گُل‌سِتان

سازه‌های مدرن برای گیاهان هوازی

می‌توانید شبیه آن‌چه که در تصویر است، سازه‌ای مدرن و ساده تهیه ‌کنید و گیاه هوازی با برگ‌های آویزانش را در آن بگذارید تا زیبایی‌اش را به رخ همگان بکشد!

اشکال هندسی با مفتول

یکی از جذاب‌ترین خانه‌های مینیمالیستی برای گیاهان هوازی، این سازه‌های هندسی با شکل‌های مختلف هستند که از گیاه هوازی‌تان هم محافظت می‌کنند.

دکور آویز بیضی شکل

از میان وسایل بازیافتی و غیرقابل استفاده‌تان، توری یا وسیله‌ای برای آویزکردن گیاه هوازی بسازید و آن را در حمام یا اتاق آویزان کنید.

روش نگهداری از گیاهان هوازی دوست‌داشتنی!

مراقبت از گیاهان هوازی با مراقبت از سایر گیاهان متفاوت است. اما خوشبختانه روش مراقبت از آن‌ها بسیار آسان است و این گیاهان بسیار منعطف هستند. اگر از آن‌ها به خوبی نگه‌داری کنید احتمالا بتوانید گل‌دادن آن‌ها را هم ببینید.

بیشتر گیاهان هوازی به شرایط  کلی و یکسانی برای نگه‌داری نیاز دارند اگر چه شرایط نگه‌داری بعضی از انواع گیاهان هوازی کمی متفاوت است. قدم اول این است که ببینید گیاه هوازی شما خشک‌زی است یا رطوبت‌دوست. در این حالت می‌توانید روش نگه‌داری از گیاه هوازی‌تان را راحت‌تر مشخص کنید.
در ادامه در مورد مقدار نور، روش آبیاری، دما و رطوبت هوای مورد نیاز، سمی بودن و آفت‌های گیاه هوازی صحبت می‌کنیم.

نور مورد نیاز گیاهان هوازی چقدر است؟

گیاهان هوازی به نورغیرمستقیم و زیاد نیاز دارند. بهتر است آن‌ها را دقیقا درجایی بگذارید که در بیش‌تر ساعات روز نور دریافت کنند. البته گیاهان هوازی خشک‌زی می‌توانند نور مستقیم خورشید را تا حدی تحمل کنند.

یکی از ویژگی های مثبت گیاه هوازی این است که می‌تواند با نور مصنوعی هم رشد کند و باید روزانه حداقل به مدت ۱۲ ساعت مقابل نور فلورسنت قراربگیرد و فاصله‌ی آن با منبع نور بیش‌تر از ۹۰ سانتی‌متر نباشد.

چه زمانی گیاهان هوازی را آبیاری کنیم؟

بارها از فروشندگان گیاهان هوازی شنیده‌ایم که کافی است چند بار در هفته آب را به گیاه هوازی اسپری کنید اما اسپری کردن کافی نیست و بدون آبیاری کامل، به مرور باعث از بین رفتن گیاه‌تان می‌شود البته اگر در منطقه‌ای با آب و هوای خیلی مرطوب زندگی می‌کنید یا گیاه هوازی را در گلخانه نگه‌می‌دارید، می‌توانید آبیاری با ظرف را حذف کنید و فقط آب را اسپری کنید. پس لازم است که گیاه‌تان را برای مدت مشخصی به روشی که در ادامه می‌گوییم، در ظرف آب بگذارید.

مقدار آب مورد نیاز گیاه هوازی بستگی به شرایط محیطی محل زندگی‌تان دارد. هرچه قدر محیط زندگی‌تان خشک‌تر و گرم‌تر باشد، به آب بیش‌تری نیاز دارد و هرچه قدر آب و هوای محل زندگی‌تان مرطوب‌تر و خنک‌تر باشد، به آبیاری کم‌تری نیاز است پس لازم است که با تغییر فصل، برنامه‌ی آبیاری گیاه هوازی را عوض کنید. این گیاهان معمولا در تابستان هفته‌ای یک بار و در زمستان هر سه هفته‌ یک‌بار آب نیاز دارند.

چگونه این گیاهان هوازی را آبیاری کنیم؟

می‌توانید برای آبیاری از آب باران یا آب تصفیه شده یا از آب معمولی شیر استفاده کنید. بهتر است آب شیر را به مدت ۲۴ ساعت در ظرف بگذارید تا کلر آن از بین برود چون کلر باعث قهوه‌ای شدن نوک برگ‌ها می‌شود.
نکته: وقتی که گیاه‌تان گل دارد، باید برای آبیاری دقت بیشتری کنید که گل‌ها داخل آب نروند. چون گل‌ها در تماس با آب به سرعت خراب می‌شوند.

  • گیاه هوازی را از سمت ریشه به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در ظرف آبی با دمای معمولی بگذارید. سعی کنید بیش‌تر قسمت‌های گیاه زیر آب برود.
  • بعد از این مدت، آن را از آب بیرون آورید و کمی تکان دهید. سپس به صورت وارونه روی حوله و در مقابل نور خورشید بگذارید تا کاملا خشک شود و آب اضافی لابه لای برگ‌ها باقی نماند. معمولا این کار یک تا سه ساعت طول می‌کشد.

نکته:‌ اگر گیاه تان بعد از این مدت خشک نشد، آن را در جای پرنورتر یا گرم‌تری بگذارید تا کاملا خشک‌شود. لازم است که هیچ رطوبتی روی گیاه نماند چون باعث پوسیدگی ریشه می‌شود.
بعد از خشک شدن کامل ریشه،  آن را به جای اصلی اش برگردانید.

دما و رطوبت هوای مورد نیاز گیاه هوازی چقدر است؟

گیاهان هوازی به طور کلی دمای ۱۰ تا ۳۲ درجه را دوست دارند و خوشبختانه می‌توانند دماهای کم‌تر یا بیش‌تر از این را هم تحمل کنند.
آن‌ها هوای مرطوب را دوست دارند و به خاطر همین در حمام‌های نورگیر خیلی خوب می‌توانند رشد کنند. می‌توانید چندبار در هفته روی گیاهان را غبارپاشی کنید تا رطوبت هوای محل زندگی‌شان بیش‌تر شود.

آیا گیاه هوازی به هوا نیاز دارد؟

همان‌طور که از اسم گیاه هوازی معلوم است، این گیاه به جریان هوا نیاز دارد. این به چه معنی است؟ یعنی این که گیاه هوازی را نباید در ظرف دربسته نگه‌داری نکنید. این گیاه نیاز دارد که هوای تازه به راحتی در محیط زندگی‌اش گردش کند.

آیا گیاهان هوازی سمی هستند؟

خوشبختانه گیاهان هوازی برای حیوانات و انسان‌ها اصلا سمی نیستند و با خیال راحت می‌توانید از آن در منزل‌تان لذت ببرید.

چه آفت‌هایی گیاه هوازی را تهدید می‌کند؟

دو آفتی که می‌توانند گیاهان هوازی را از بین ببرند، شته‌ها و شپشک آردی هستند. شته‌ها به زیر برگ‌ها می‌چسبند و از گیاه تغذیه می‌کنند. شپشک آردی هم حشرات سفیدرنگی هستند که به صورت انگلی از گیاه تغذیه می‌کنند. اگر برگ‌های گیاه در حال ریختن یا زردشدن است حتما آن را از نظر وجود آفت با دقت بررسی کنید.

اگر گیاه‌تان دچار آفت شده است، آن را از بقیه ی گیاهان جدا کنید تا به بقیه‌ی گیاهان سرایت نکند. بهتر است عکسی از گیاه بگیرید و با کارشناسان باغبانی مشورت کنید تاسم مناسب برای آفت را به شما بدهند.

پوسیدگی ریشه

یکی از دلایل مهم از بین رفتن گیاه هوازی پوسیده ریشه‌اش است. و دلیل اصلی‌اش مرطوب ماندن  ریشه‌ی گیاه یا ماندن در ظرف آب به مدت طولانی است. یکی از علایم پوسیدگی قهوه‌ای یا سیاه‌شدن ریشه‌ی گیاه است. برای جلوگیری از این اتفاق، حتما برنامه‌ی آبیاری منظمی برای گیاه هوازی‌تان داشته‌باشید.

عوض‌کردن محل زندگی و تکثیر گیاه هوازی چگونه صورت می‌گیرد؟

چون گیاهان هوازی معمولا در خاک قرار ندارند، عوض کردن محل زندگی‌شان بسیار راحت است. کافی است آن ها را با دست و به راحتی جا به جا کنید اما در هنگام جا‌به جایی گیاه دقت کنید که برگ‌های آن آسیب نبیند.

بهترین راه برای تکثیر گیاه هوازی استفاده از جوانه‌های جدید گیاه است. این جوانه‌ها درواقع  گیاهچه‌های جدیدی هستند که در پایه‌ی گیاه مادر رشد میکنند. فقط کافی است گیاه جدید را با چاقوی تیز و با دقت از گیاه مادر جدا کنید و به صورت یک گیاه مستقل پرورش دهید.

سوالات متداول در مورد پرورش و نگهداری تیلاندسیا

در این جا مجموعه‌ای از سوالات رایج در مورد گیاهان هوازی را جواب داده ایم که ممکن است برای هرفردی پیش بیاید. اگر شما هم سوالی دارید و در این جا جواب نداده‌ایم، حتما برای ما کامنت بگذارید.

آیا گیاهان هوازی هوا را تمیز می‌کنند؟

گیاهان هوازی کربن دی اکسید و مواد آلوده‌کننده‌ی شیمیایی را جذب می‌کنند اما مقدار جذب آن‌ها به اندازه‌ی چشم‌گیری نیست. از طرفی بعضی از مطالعات نشان‌داده که گیاهان هوازی می توانند جیوه‌ی موجود در هوا را جذب کنند.

آیا اندازه‌ی گیاهان هوازی با رشد بیش‌تر تغییر می‌کند؟

بله اگر گیاه هوازی شما به صورت گیاه‌چه باشد، به مرور زمان رشد می‌کند و بزرگ می‌شود اما اگر کاملا بالغ باشد، فقط به اندازه ی تعیین‌‌شده برای گونه‌اش رشد می‌کند و دیگر بزرگ‌تر از آن نمی‌شود. اگر می‌خواهید بدانید گیاه هوازی تان تا چه اندازه رشد خواهد کرد، گونه‌ی آن را بشناسید و ببینید در آن گونه تا چه اندازه‌ای بزرگ خواهد شد.

آیا تیلاندسیا یا گیاه هوازی بعد از گل دادن از بین می‌رود؟

بله متاسفانه بیشتر گیاهان هوازی بعد از گل‌دادن از بین می‌روند و چرخه‌ی زندگی‌شان با گل‌دادن کامل می‌شود اما نکته‌ی مثبتش این است که قبل از ازبین رفتن، گیاه‌چه‌های جدیدی تولید می‌کند که می‌توانید آن‌ها را تکثیر کنید و گیاهان جدیدی داشته‌باشید.

چرا گیاهان هوازی من همیشه از بین می‌روند؟

مهم‌ترین علت از بین رفتن گیاهان هوازی، آبیاری بیش از اندازه‌ است که باعث پوسیدگی ریشه‌ و مرگ‌شان می‌شود. علت دیگر، آب دادن کم‌تر از حد معمول و تشنگی گیاه است که خوشبختانه می‌توانید گیاه را در این مرحله نجات دهید. کافی است نکته‌های زیر را دنبال کنید.

یکی از نشانه‌های آبیاری کم، پژمرده شدن نوک برگ‌ها و خشک شدن بافت گیاه است.
به محض این که متوجه پژمرده شدن گیاه‌تان شدید، گیاه را آبیاری کنید و برنامه ‌ی منظمی برای آبیاری آن در نظر بگیرید.
اگر گیاه‌تان خیلی خشک شده و رنگش قهوه‌ای شده است،‌ مراحل زیر را دنبال کنید:‌
گیاه را در ظرفی پر از آب با دمای معمولی بیندازید.

کمی آن را در آب فرو کنید تا مطمئن شوید که گیاه کاملا با آب در تماس است.
ظرف آب را به جایی بیاورید که نور زیاد دارد و دمای محیط آن بین ۱۸ تا ۲۳ درجه
سانتی‌گراد است.

بگذارید به مدت ۱۲ ساعت گیاه در آب باقی بماند.
بعد از ۱۲ ساعت گیاه را از آب بیرون آورید و تکان دهید تا آب اضافی آن بریزد.
آن را به شکل وارنه روی یک حوله بگذارید تا کاملا در جریان هوا خشک شود.
حالا با استفاده از قیچی کاملا تمیز، برگ‌های کاملا خشک را از گیاه جدا کنید.
اگر گیاه بعد از ۳ روز آبیاری باز هم علایم خشکی را داشت، ‌دوباره این مراحل را برایش تکرار کنید اما این بار فقط ۳ تا ۴ ساعت آن را در آب غوطه ور سازید.

رز جاودان مهرسا پایه قرمز
694,000 تومان
باکس رز جاودان موزیکال Q&Q
2,414,000 تومان
رز جاودان موزیکال کوپه
961,000 تومان
رز جاودان موزیکال لیدیا
1,107,000 تومان
رز جاودان موزیکال لاولی
1,107,000 تومان

حرف آخر

در این مطلب سعی کردیم هر آنچه در مورد روش نگهداری گیاه هوازی تیلاندسیا، تکثیر و مشکلات آن لازم است بدانید را برای شما تشریح کنیم، چنانچه مطلبی ناگفته مانده است و یا پرسشی در ذهن شماست که نیاز به مشاوره تخصصی روی گیاه خود دارید، می‌توانید سوالات خود را از طریق ارتباط با مشاوره گل وگیاه گُل‌سِتان مطرح نمایید. کارشناسان باتجربه گیاه‌پزشکی ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند. گیاه پزشکان مشکل شما را بررسی می‌کنند و در صورت نیاز غذای گیاه (کود)، سم و سایر ملزومات گیاه را برای شما ارسال خواهند کرد. ضمن اینکه اگر زمان یا تخصص کافی برای رسیدگی به گیاه خود را ندارید، می‌توانید از خدمات ارزان باغبانی گُل‌سِتان (اعزام باغبان و گیاه پزشک به محل شما) استفاده کنید تا متخصصین ما با ابزار مورد نیاز شما در محل شما حضور یابند و خدماتی مانند تشخیص بیماری، علت عدم رشد، تعویض خاک و گلدان، سم پاشی، کوددهی و یا حتی کاشت و … را به شما ارائه دهند.

خرید گیاه و گل آپارتمانی آنلاین - تحویل رایگان 4ساعته | گُل‌سِتان
۲ نظرات
  1. وحید می گوید

    سلام
    آیا این نوع گیاهان هوازی رو میشه به روش سلول بنیادی تکثیرش کرد؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      اگر منظورتون کشت بافت هست بله

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.