خرید گیاه آپارتمانی با تضمین کیفیت و ارسال رایگان

معرفی 33 گل و گیاه آپارتمانی معطر و روش نگهداری آن ها

زمان مطالعه: 31 دقیقه

داشتن گل خوشبو و گل ها و گیاهان آپارتمانی معطر، راهی عالی برای اضافه کردن رنگ و طراوت به فضای داخلی منزل است. تعدادی از این گیاهان علاوه بر داشتن ظاهری زیبا، معطر هم هستند و هوای خانه را از عطر خوش خود پر می‌کنند. و ما میخواهیم فهرست معطرترین گلها و گیاهان آپارتمانی را در این مقاله بیان کنیم.
نکته جالب در مورد گیاهان آپارتمانی معطر این است که بسیاری از آنها در گلدان و در داخل خانه در مقایسه با حضورشان در باغچه، عطری بیشتر و بهتر تولید می‌کنند! این گلهای خوش بو حال و هوای باغ و بوستان را به داخل خانه شما می‌آورند و روحیه همه را بهتر می‌کنند.
پس عجله کنید و با خرید گل گلدانی طراوت را به منزل خود بیاورید.

گُل‌سِتان | گل فروشی آنلاین | سفارش آنلاین گل | گیاه آپارتمانی

همه ما عاشق بوی خوش هستیم و گل‌ها تازه‌ترین و بهترین منبع این عطرها هستند. اما از بین گل‌ها، کدام یک عطر بهتری دارند؟ 

ما برای پاسخ به این سوال، توسط شبکه‌های اجتماعی از حدود 3000 باغبان مختلف در بیش از 20 کشور جهان سوال کردیم و از آن‌ها خواستیم تا نظرات و تجربیات خود را برای ما بگویند. آن‌ها به معطرترین گل‌ها رای دادند و گلهایی را انتخاب کردند. ما گلهایی را هم طبق تجربیات خودمان به این لیست اضافه کردیم و به فهرستی کامل در این زمینه رسیدیم. اگر تمایل دارید این گل‌ها را طبق رتبه بندی از آخر به اول بشناسید، با گُل سِتان همراه باشید.

33-  شمعدانی عطری

بعضی از انواع شمعدانی، هیچ عطری ندارند. درحالی که گونه‌هایی از آن بسیار خوش‌بو و معطر هستند و می‌توانند فضا را از عطری شبیه به عطر لیمو، رز، و حتی جوز هندی پر کنند! علاوه بر عطر خوش، شمعدانی‌ها گیاهان زیبایی هم هستند و برگ‌های خاصی دارند.

معرفی گل معطر شمعدانی
شمعدانی عطری

نکات نگهداری

شمعدانی‌ها هم در داخل خانه و هم در محیط بیرونی رشد می‌کنند. اما اگر آن‌ها را به داخل خانه بیاورید، خیلی بهتر متوجه عطر دل‌انگیز آنها خواهید شد.

نور

وقتی شمعدانی‌ها در داخل خانه هستند، به نور بسیار زیادی نیاز پیدا می‌کنند. شمعدانی در زمستان به نور مستقیم خورشید نیاز دارد تا بتواند به رشد خود ادامه بدهد و در آن دما از بین نرود تا به این ترتیب برای گلدهی در سال بعد آماده شود.

دما

بهترین دما برای شمعدانی عطری، در طول روز بین 21-18 درجه و در شب بین 16-13 درجه سانتی‌گراد است

رطوبت

این گیاه از رطوبت بالا لذت می‌برد، اما هرگز برگ‌های آن را خیس نکنید. به جای آن، گلدان را در سینی ای قرار دهید که در آن سنگ‌ریزه‌ها و ماسه‌ها با آب پوشیده شده اند. این کار رطوبت مورد نیاز گیاه را بالا برده و تامین می‌کند.

خاک

شمعدانی به خوبی در خاک مخصوص گلدان رشد می‌کند. خاک را با کمی پرلیت مخلوط کنید تا هم زه کشی به خوبی صورت بگیرد و هم در اطراف ریشه فضای کافی برای جریان هوا ایجاد شود. هر دو هفته یک بار، کود محلول در آب 20-20-20 به آن اضافه کنید تا سلامت گیاه حفظ شود. شمعدانی گل عطری گلدانی است اما در باغچه هم می‌توانید آنرا بکارید.

آبیاری

اجازه دهید خاک بین هر بار آبیاری خشک شود. حدودا بهتر است 3 سانتی‌متر رویی خشک باشد و سپس آبیاری صورت بگیرد. آبیاری را در بخش پایینی گیاه و نزدیک به خاک انجام دهید و برگ‌ها را اصلا خیس نکنید.
در طول ماه‌های زمستان، دفعات آبیاری را کاهش دهید؛ صبر کنید گیاه خشک شود و حتی چند روزی در همین حالت بماند، سپس در حدی به آن بدهید که فقط خاک کمی مرطوب شود و نه بیشتر.

از برگ‌ها و عطر بی‌نظیر شمعدانی معطر لذت ببرید. اگر برگ‌های آن را لمس کنید، عطر بیشتری از آنها خارج می‌شود!

32- مرکبات گلدانی

امکان ندارد وارد اتاقی شوید که در آن گلدان مرکبات وجود دارد و محو عطر خوش آن‌ها نشوید! فرقی نمی‌کند این گیاه لیمو، پرتقال یا هر مرکبات دیگری باشد. همه این‌ها از بهترین گیاهان معطر هستند و به طور چشمگیری هوای خانه را تازه‌تر و مطبوع‌تر می‌کنند.

نکات نگهداری

شما می‌توانید درخت مرکبات را به سادگی در داخل خانه پرورش دهید! آن‌ها برای رشد فقط به نور خوب، کمی رطوبت، خاک با زه کشی مناسب و آبیاری کافی نیاز دارند.

نور

درخت مرکبات برای داشتن یک رشد خوب و سالم، به مقدار زیادی نور احتیاج دارد. آن‌ها را در کنار پنجره‌ای نورگیر قرار دهید، به طوری که روزانه حداقل 12-8 ساعت نور خورشید را دریافت کنند.

دما

مرکبات در دمای بین 29-12 درجه سانتی‌گراد به خوبی رشد می‌کنند.

رطوبت

گیاهان مرکبات از کمی رطوبت لذت می‌برند. یک راه ساده برای فراهم کردن این رطوبت، این است که گلدان را روی یک لایه شن و یا سنگریزه قرار دهید. در این حالت آب اضافی از زیرگلدان خارج شده و در بین این ذرات ذخیره میشود و رطوبت و گردش هوای کافی را برای گیاه فراهم می‌کند.

خاک

از خاکی استفاده کنید که به خوبی زه کشی شده باشد. برای بهبود هوادهی، می‌توانید ورقه‌های نازک و خرد شده چوب را به خاک اضافه کنید.

آبیاری

خاک مرکبات باید همیشه مرطوب باشد، اما نه آنقدر خیس که باعث فاسد شدن ریشه شود. هر چند روز یکبار خاک را چک کنید و اگر لازم بود آبیاری کنید.

گاهی یک گیاه مرکبات برای شکوفه دادن احتیاج به تشویق دارد! یک راه برای اینکه یک گیاه مرکبات سرسخت را وادار به گلدهی کنید این است که مطمئن شوید دمای شب کمتر از دمای روز است. دمای ایده آل در شب برای تشویق گیاه به گلدهی، بین 12-10 درجه سانتی‌گراد است.

31 – اسطخدوس (لوندر)

لوندر فقط یک گیاه زیبا نیست، بلکه بسیار خوش‌بو هم هست! عطر این گیاه با عطر شیرین و رایج گل‌ها متفاوت است و کمی تند است. همین تندی و خاص بودن آن باعث شده تا به سرعت فضای هر اتاقی را پر کند و به خوبی حس شود. اسطخدوس در محیط داخل خانه به خوبی رشد می‌کند، البته گاهی او را در باغچه هم می‌کارند. این گیاه از رایج‌ترین گیاهان خوشبو و معطر است.

معرفی گل خوشبوی لوندر
اسطوخدوس

نکات نگهداری

اگر قصد دارید لوندر را در داخل خانه نگهداری کنید، سراغ گونه‌هایی از آن بروید که اندازه کوچک‌تری دارند و برای کاشت در گلدان مناسب‌تر اند. لوندر انگلیسی عطر قوی‌تری نسبت به لوندر فرانسوی دارد.

نور

گیاه لوندر به نور زیادی احتیاج دارد، پس حتما آن را در کنار یک پنجره نورگیر قرار دهید. اما اگر نمی‌توانید آن را روی طاقچه پنجره قرار دهید، پس حتما تا حد امکان گلدان را به پنجره نزدیک‌تر کنید تا نور مستقیم خورشید به خوبی به گیاه بتابد.

دما

لوندر عاشق گرماست! پس در زمستان آن را در اتاق گرم قرار دهید. به طور کلی حواستان باشد لوندر نباید در اتاقی که دارای کولر و سایر وسایل سرمایشی است قرار بگیرد.

خاک

خاک او باید دارای حفرات کافی باشد تا هوا به خوبی در آن جریان پیدا کند. در کف گلدان حدود 3 سانتی‌متر سنگ آهک خرد شده و شن بریزید و خاک گلدان را بر روی این ترکیب اضافه کنید.

آبیاری

اجازه دهید گیاه بین هر بار آبیاری کاملا خشک شود و سپس آبیاری را انجام دهید.

یک راه عالی و ساده برای استفاده بهتر از لوندر این است که تعدادی از جوانه‌های آن را جدا کنید و با یک روبان به هم ببندید. این دسته کوچک را بر عکس آویزان کنید تا بعد از 4-3 هفته کاملا خشک شود. وقتی کاملا خشک شد، آن را در کشو، کمد و حتی کیف خود قرار دهید و از عطر دل‌انگیز آن لذت ببرید!

30 ارکیده

ارکیده گل خوشبو و زیبا تقریبا در تمام رنگ‌ها یافت می‌شود و شکل گل آن هم تنوع بسیار بالایی دارد. جالب است بدانید هر نوع از ارکیده، عطر خاص خودش را دارد. پس برای اینکه عطر موردنظر خود را از بین انواع مختلف ارکیده پیدا کنید، تنها راه این است که به گلفروشی بروید و آن ها را شخصا بو کنید! ارکیده لوکس‌ترین گل معطر آپارتمانی است.

انواعی از ارکیده هستند که عطر بهتری دارند و در بین مردم محبوب‌تر هستند. مثل :

* سیمبیدیوم ( Cymbidium ) عطر آن شبیه به عطر لیمو است و گل‌هایی زرد و درخشان دارد.
* میلتونیوپسیس (Miltoniopsis santanaei) با عطری شبیه به گل رز و با برگ‌های سفید زیبا.
* براساولا ( Brassavola nodosa)  با گل‌های سفیدش، کمی شبیه به گل برف هم هست.

معشوق
583,000 تومان

نکات نگهداری

به نظر می‌رسد بعضی از ارکیده‌ها رشد سختی دارند و نگهداری از آنها آسان نیست، اما اگر شرایط محیطی ایده آل را به خوبی برای آن‌ها فراهم کنید، دوام می‌آورند و دردسری برای شما ایجاد نمی‌کنند!

ارکیده‌های فالانوپسیس و دندروبیوم از محبوب‌ترین ارکیده‌ها هستند و اگر کمی به آن‌ها رسیدگی کنید، چندین ماه شکوفه خواهند داد.
اگر قصد نگهداری گل ارکیده را دارید مطلب روش نگهداری ارکیده گلدانی را مطالعه کنید.

نور

میزان نور بستگی به نوع ارکیده دارد و برای هر کدام متفاوت است. بعضی از آن ها در نور کم رشد می‌کنند، بعضی به نور متوسط نیاز دارند و بعضی هم فقط در حضور نور مستقیم و زیاد خورشید به حیات خود ادامه می‌دهند.
اگر ارکیده میزان کافی نور دریافت نکند،  شکوفه نخواهد داد. پس اگر مدت‌هاست ارکیده شما گل نمی‌دهد، گلدان آن را به جایی ببرید که نور بیشتری دریافت کند.

آبیاری

مواظب باشید که ارکیده را بیش از حد آبیاری نکنید. بهترین زمان برای آّبیاری ارکیده، هفته ای یک بار است. اجازه دهید بین هر بار آبیاری خاک گیاه کاملا خشک شود.

دما

ارکیده در دمای معمولی روز به خوبی رشد می‌کند. یعنی 29-21 درجه سانتی‌گراد.
دمای هوای شب برای ارکیده باید 10 درجه کمتر از روز باشد.

رطوبت

ارکیده برای داشتن رشد متعادل و سالم، به کمی رطوبت نیاز دارد. می‌توانید از روش سینی خیس و سنگریزه استفاده کنید تا رطوبت هوای آن را تامین کنید.

خاک

ارکیده نباید در خاک گلدان معمولی کاشته شود. برای او از خاک مخصوص ارکیده استفاده کنید، این خاک باید شامل مقدار زیادی پوسته درخت و سایر الیاف طبیعی باشد. ریشه ارکیده معمولا فشرده و کوچک است، پس آن را در گلدان‌های کوچک‌تر بکارید. هر دو هفته یک‌بار به گیاه کود 20-20 مخصوص گل ارکیده بدهید تا رشد بهتری داشته باشد.
اگر تمایل دارید در مورد گل ارکیده بیشتر بدانید مطلب روش نگهداری و مراقبت از گل ارکیده گلدانی را مطالعه کنید.

29 –  فرنجمشک (بادرنجبویه)

تازگی و طراوت فرنجمشک احساس بسیار خوشایندی در محیط ایجاد می‌کند. گیاه را در نزدیکی پنجره قرار دهید و هر گاه هوا گرم و معتدل بود، پنجره را باز کنید، جریان هوا کمک می‌کند عطر لیمو از برگ‌ها بیشتر آزاد شود.

معرفی گیاه خوشعطر بادرنجبویه
بادرنجبویه

نکات نگهداری

فرنجمشک هم برای باغچه و هم برای داخل خانه مناسب است. اگر آن را در گلدان کاشتید و داخل خانه آوردید، باید نور بیشتری برای او فراهم کنید.

نور

این گیاه خاص، در نور زیاد خورشید به خوبی رشد می‌کند و سالم می‌ماند. علاوه بر این، نور زیاد خورشید باعث می‌شود که این گیاه ضخیم‌تر و براق‌تر شود و در نتیجه از نازک و بلند شدن آن جلوگیری می‌کند.

دما

فرنجمشک در هر دمایی به خوبی رشد می‌کند. او حتی می‌تواند دمای بسیار پایین زمستان را هم تحمل کند. برای جلوگیری از آسیب دیدن برگ‌ها او را از وسایل گرمایشی دور کنید، به طوری که در معرض گرمای مستقیم نباشد.

خاک

برای فرنجمشک، می‌توانید از خاک معمولی گلدان استفاده کنید. تنها نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که گلدان فرنجمشک حداقل یک یا دو حفره در انتهای خود برای زه کشی داشته باشد. به این ترتیب آب در زیر گیاه جمع نمی‌شود و ریشه‌ها آسیب نخواهند دید.

آبیاری

خاک این گیاه باید مرطوب باشد، دقت کنید که خاک را خیس و غرقاب نکنید. اگر هوای محیط گرم و خشک است، مقداری ورقه چوبی بر روی سطح خاک قرار دهید تا از خشک شدن سریع آن جلوگیری کنید. در بهار و تابستان هر دو هفته یکبار به گیاه کود رقیق شده 20-20-20 بدهید تا به جوانه زدن خود ادامه دهد.

فرنجمشک گل ندارد، اما عطر خوش و سرزنده او هر محیطی را سرشار از حس طراوت و تازگی می‌کند. جالب است بدانید برگ‌های آن خوراکی هستند و می‌توانید از آنها در بسیاری از غذاها استفاده کنید. یا آنها را به یک لیوان پر از یخ اضافه کنید و نوشیدنی با طعمی شبیه به لیمو داشته باشید.

28 زیتون معطر

این گیاه متعلق به خانواده اسمانتوس فراگناس است و با نام‌های مختلفی مثل اسمانتوس شیرین، زیتون شیرین، زیتون چای و زیتون معطر شناخته می‌شود. زیتون معطر گیاهی با گلهای سفید است.

شکوفه‌های زیتون معطر عطر بسیار متفاوتی نسبت به سایر گیاهان دارند، آنقدر متفاوت و خاص که نمی‌توانید در برابر بوییدن مجدد آن‌ها مقاومت کنید! برگ‌های این گیاه سبز و براق است و شکوفه‌هایش کوچک و سفید. این شکوفه‌های زیبا عطری ملایم و شبیه به عطر شکوفه‌های پرتقال دارند.

نکات نگهداری

زیتون معطر هم برای داخل خانه و هم برای محیط بیرون مناسب است. شرایط ایده‌آل گیاه را برایش فراهم کنید و از نتیجه لذت ببرید!

نور

زیتون معطر از نور زیاد خورشید لذت می‌برد. پس آن را در نزدیکی یک پنجره نورگیر قرار دهید تا نیاز آن به خوبی برطرف شود. در طول ماه‌های گرم تابستان، برای جلوگیری از گرمای شدید شاید لازم باشد در طول روز گیاه را به مکانی با کمی سایه منتقل کنید.

دما

این گیاه هوای خنک را ترجیح می‌دهد، بخصوص در شب. دمای پایین و هوای خنک زیتون معطر را برای گلدهی و شکوفه دادن تشویق می‌کند.

خاک

بهترین خاک برای زیتون معطر، خاکی با زه کشی مناسب و کمی اسیدی است. این گیاه با بیشتر خاکها هماهنگ می‌شود و در آن‌ها رشد می‌کند، اما اگر خاک به قدر کافی اسیدی نباشد گل نخواهد داد.

آبیاری

حدودا هفته‌ای یکبار و زمانی که 5 سانتی‌متر رویی خاک خشک شد به گیاه آب بدهید. اگر لازم بود، در فصول گرم دفعات آبیاری را افزیش دهید تا خاک بیش از حد خشک نشود.

زیتون معطر تا زمانی که حدودا 15 سانتی‌متر رشد نکند، شکوفه نخواهد داد. پس اگر برای دیدن شکوفه‌ها عجله دارید، گیاهی بلندتر بخرید و یا اینکه منتظر رشد قدی گیاه بمانید! گل‌دهی زیتون معطر از بهار شروع شده و تا اواسط تابستان ادامه دارد.

27 نعناع

شما هرگز شاهد گل روی گیاه نعناع نخواهید بود، اما قطعا آنقدر از عطر خنک آن لذت می‌برید که این مسئله را به کل فراموش خواهید کرد! عطر نعناع به سرعت فضا را پر می‌کند، بخصوص اگر بادی در حال وزیدن باشد و این عطر را پخش کند. تنوع گیاه نعناع بسیار زیاد است و می‌توانید از بین آن‌ها بهترین را برای خودتان انتخاب کنید، واضح است که عطر همه آن‌ها، بوی خوش نعناع است

معرفی گیاه معطر نعنا
نعنا

نکات نگهداری

نعناع معمولا به عنوان یک گیاه باغچه‌ای و در خارج از محیط داخلی خانه کاشته می‌شود.  اما نگهداری آن به عنوان یک گلدان آپارتمانی در داخل خانه هم بسیار آسان است. فراموش نکنید که مرتب گیاه را هرس کنید. برای این کار، برگ‌هایی که در نوک ساقه هستند و شکوفه‌های در حال رشد را جدا کنید. این گلها عطری ندارند و فقط نشانه‌ای برای ضعیف شدن گیاه هستند.

نور

نعناع را در یک مکان پرنور و روشن قرار دهید تا نو غیرمستقیم خورشید به میزان کافی به آن برسد. یک پنجره در بخش شرقی خانه برای آن مناسب است، چون در آغاز صبح نور خنک خورشید را برای گیاه فراهم می‌کند.

دما

دمای مناسب هوا برای نعناع در طول روز 21-18 درجه و در شب 16-12 درجه سانتی‌گراد است.

خاک

خاک نعناع باید خاک گلدانی باشد که به خوبی زه کشی شده است. یک ترکیب خوب برای خاک این گیاه، خاکی متشکل از خاک گلدان، ذغال سنگ، شن و کمی پرلیت است. هروقت گیاه ضعیف شد و پژمرده به نظر رسید، به آن کود 20-20-20 بدهید.

آبیاری

به اندازه‌ای به گیاه آب بدهید که همیشه مرطوب باشد، اما غرقاب و خیس نشود.

از عطر خوش نعناع لذت ببرید، و صدالبته از طعم خوش آن!
این گیاه فوق العاده نه تنها بویی خاص به خانه شما  هدیه می‌دهد، بلکه می‌توانید از برگ‌های آن در آشپزی هم استفاده کنید. برگ‌های جوان آن را جدا کنید تا با آن غذاهای خوش طعم و یا چای نعناع درست کنید!

خدمات باغبانی در محل، اعزام سریع باغبان گل و گیاه | گُل‌سِتان

26 گل آفتاب پرست

اگر به دنبال گیاهی هستید که گل‌هایی زیبا و عطری خوش داشته باشد، حتما آفتاب پرست را در لیست خود قرار دهید. گل‌های آن جلوه فوق‌العاده ای به خانه شما می‌دهند و عطر خاص و بی‌نظیر آن هم طعم خوش وانیل را برای شما تداعی می‌کند. اکثر گل‎های آفتاب پرست، بنفش رنگ هستند. اما امروزه رنگ‍های دیگری از آن هم تولید شده است.

نکات نگهداری

این گل معمولا در خارج از خانه وبرای سنگفرش کردن باغچه‌ها استفاده می‌شود. اما می‌توانید آن را به خوبی در خانه هم داشته باشید. بهتر است آن را در یک گلدان مناسب بکارید و در بالکن قرار دهید.

نور

آفتاب پرست به نور زیاد خورشید برای رشد و شکوفه دادن نیاز دارد. آن را در نزدکی پنجره نورگیری قرار دهید که روزانه بین 6 تا 8 ساعت نور خورشید را دریافت کند.

رطوبت

برای اینکه آفتاب پرست را در فصل سرد زمستان خوشحال نگه دارید، برای آن رطوبتی غیرمستقیم ایجاد کنید. ( منظورمان از غیرمستقیم این است که آب را به گیاه اسپری نکنید.) از طرف دیگر، خشکی هوا (بخصوص خشکی ناشی از فعالیت وسایل گرمایشی) باعث خشک شدن گیاه می‌شود. برگ‌های خشک را از گیاه جدا کنید تا آن را در طول فصول خفتگی هم سالم و باطراوت نگه دارید.

خاک

آفتاب پرست را در گلدان‌های معمولی بکارید، البته این گلدان باید دارای حفرات متعدد برای زه کشی باشد و این امر را به سرعت انجام دهد. در فصول رشد، هفته‌ای یک بار کود رقیق شده 20-20-20 به گیاه بدهید. در فصل زمستان هم، ماهی یک بار کافی است.

آبیاری

گیاه را طوری آبیاری کنید که خاک همیشه مرطوب باشد، اما در آب غرق نشود! مواظب باشید که آفتاب پرست هرگز در فصول رشد خشک و کم آب نشود و مرتبا آن را آبیاری کنید. چون به محض خشک شدن، گیاه کم کم از بین می‌رود و نجات دادن آن از این وضعیت کاری دشوار خواهد بود.

اگر شرایط برای آفتاب پرست مساعد باشد، در محیط داخلی خانه هم از اواسط تابستان تا اوسط پاییز گل خواهد داد؛  همانطور که در باغچه گل می‌دهد. اگر این گیاه نور کافی دریافت نکند، فرایند گلدهی متوقف می‌شود و به جای ضخیم و براق شدن، نازک و شکننده خواهد شد.

25 شمعی (هویا)

گل شمعی برگ‌های براق، چرمی و سبز رنگی دارد؛ طوری که عده‌ای آن را به نام گل چرمی هم می‌شناسند. اما فقط برگ‌های زیبای آن نبود که باعث شد در این لیست قرار بگیرد، بلکه عطر خوش شیرین آن دلیل اصلی است! گل هویا شبیه چتر است و عطری دلنشین از خود خارج می‌کند، عطری که در بعدازظهر شدیدتر می‌شود. هویا گل عطری آپارتمانی است.

نکات نگهداری

نگهداری از هویا راحت است. به همین دلیل این گیاه یکی از محبوب‌ترین گل‌های آپارتمانی به شمار می‌رود. برای دیدن گلهای هویا باید کمی صبور باشید. ممکن است چند سال طول بکشد تا هویا شروع به گلدهی کند. البته امکان دارد شما خیلی خوش شانس باشید و در همان سال اول کاشت هویا شاهد گلهای زیبای آن باشید! اما خوب همانطور که گفتیم، معمولا گلدهی هویا زمان بر است.

نور

اغلب انواع هویا به نور خورشید علاقه دارند. این گل را در نزدیکی پنجره نورگیری قرار دهید، به طوری که نورغیرمستقیم خورشید به آن بتابد. این قانون را فراموش نکنید : نور بیشتر، گل و شکوفه بیشتر!

دما

هویا در دماهای مختلف به خوبی رشد می‌کند. اما آن هرگز نباید در کنار لوازم سرمایشی و گرمایشی قرار بگیرد.

رطوبت

هویا یک گل گرمسیری است، پس طبیعی است که به مقداری رطوبت علاقه داشته باشد. می‌توانید هفته‌ای چندبار آن را با آب اسپری کنید.

خاک

از خاکی استفاده کنید که هم به خوبی زه کشی شده باشد و هم حاوی کمی پرلیت و پومیس (سنگ پا) باشد. چون ریشه هویا فشرده و متراکم است، گلدان‌های کوچک را به گلدان‌های بزرگ ترجیح می‌دهد. برای بهبود رشد و گلدهی، در فصل بهار و تابستان هفته ای یکبار کود ضعیف با نسبت 20-20-20 به آن بدهید.

آبیاری

خاک را لمس کنید، هرگاه احساس کردید خشک شده به گیاه آب بدهید. اجازه دهید بین هربار آبیاری خاک کمی خشک شود. چون در فصل زمستان گیاه در حالت خفتگی است و رشد خاصی ندارد، میزان آب را در این فصل کاهش دهید.

گل هویا عطری قوی و تیز دارد، به همین دلیل برای اتاق‌های بزرگ مناسب‌تر است. برای اینکه گیاه را وادار به گلدهی کنید، مواظب باشید که ساقه‌های بلند گیاه را هرس نکنید. چون این ساقه‌ها دقیقا محل رشد گل‌ها و جوانه‌های جدید هستند.

یکی از محبوب‌ترین انواع گل هویا،  Hindu Rope است که گیاهی جمع و جور و زیبا به شمار می‌رود.

24 اکالیپتوس

گیاه دیگری که گل ندارد اما بسیار خوشبو است، گیاهی نیست جز اکالیپتوس! اکثر انواع اکالیپتوس برگ‌های معطر و خوش رنگی دارند، رنگهایی مثل آبی، سبز و نقره ای. همین تنوع باعث شده اکالیپتوس هر اتاقی را زیباتر کند. اکالیپتوس گیاهی طبی بابوی خوش است.

معرفی گیاه خوشبو اکالیپتوس
اکالیپتوس

نکات نگهداری

اکالیپتوس به خوبی در داخل خانه رشد می‌کند. آن را مرتبا هرس کنید تا همیشه پر، زیبا و مرتب به نظر برسد. چون آن به سرعت رشد کرده و می‌تواند خیلی شلوغ، ضعیف و نامرتب به نظر برسد.

نور

اکالیپتوس را در نزدیکی یک پنجره نورگیر قرار دهید. این گیاه نور غیر مستقیم و کافی خورشید را ترجیح می‌دهد.

دما

این گیاه خوش بو باید در دمای متعادل قرار بگیرد. هرگز آن را در معرض نور مستقیم و داغ خورشید قرار ندهید، چون برگ‌های آن به سرعت خشک شده و می‌سوزند. در فصول سرد، آن را در اتاقی خنک و دور از وسایل گرمایشی قرار دهید.

خاک

خاک اکالیپتوس باید سست و متخلخل باشد تا زه کشی ایده‌آل برای گیاه به سرعت انجام شود. می‌توانید از خاک گلدان غنی و مناسب استفاده کنید.

آبیاری

اکالیپتوس را همیشه مرطوب نگه دارید، بدون اینکه آن را غرقاب کنید. اجازه دهید گیاه کمی بین هر بار آبیاری خشک شود. در زمستان، از میزان آب کم کنید و حتی اجازه بدهید گیاه کمی خشکی را تحمل کند!

اکالیپتوس یک گیاه دوست داشتنی با عطری تازه و باطراوت است. این گیاه برای مکانی مثل حمام بسیار مناسب است، چون رطوبت زیاد هوا باعث می‌شود عطر آن بیشتر و بیشتر خارج شود.

23 پامچال

پامچال زیبا بیشتر در اروپا یافت می‌شود. او رنگ‌های مختلفی دارد، برگ‌هایش بسیار زیبا هستند و عطر آن ملایم و شبیه عطر میوه‌هاست. پامچال قاصد بهار است، بخصوص هنگام غروب و وقتی که نسیم عصرگاهی وزیدن پیدا می‌کند و گلبرگ‌های رنگارنگ آن را نوازش می‌کند. نگهداری از او آسان است و برای نگهداری در گلدان بسیار مناسب است.

22 پلومریا

پلومریا که به فرانگی پانی هم معروف است، یک گل گرمسیری (یا نیمه گرمسیری) و متعلق به خانواده خرزهره است. گل‌های او در طول روز عطری ملایم و در شب عطری قوی‌تر از خود ساطع می‌کنند. نام‌های دیگر این گل، یاسمن یا چمپاست. اصلی‌ترین دلیل کاشتن پلومریا، لذت بردن از عطر خوش آن است. گل‌های آن تنوع رنگی زیادی دارند، مثل سفید، زرد، قرمز، صورتی و نارنجی.

معرفی گل معطر پلومریا

نکات نگهداری

همانطور که گفتیم، پلومریا در مناطق گرمسیری رشد می‌کند. اما اگر به خوبی از آن نگهداری کنید، می‌توانید آن را در داخل خانه هم داشته باشید و چندین سال از شکوفه‌ها و عطر خوش او لذت ببرید.

نور

پلومریا را در نزدیکی یک پنجره نورگیر قرار دهید، به طوری که با جابه‌جا شدن خورشید مقداری سایه هم دریافت کند. بهترین شرایط برای او، دریافت 6-4 ساعت نور کامل (بدون فیلتر) خورشید است.

دما

دمای مناسب برای رشد پلومریا در روز 23 درجه و در شب 21-15 درجه سانتی‌گراد است.

رطوبت

مثل همه گیاهان گرمسیری، پلومریا هم برای رشد و شکوفه دادن به رطوبت احتیاج دارد. می‌توانید در طول روز، یک یا دو بار آن را مرطوب کنید. مواظب باشید که آب را فقط به روی برگ‌هایش اسپری کنید و گل‌ها را خیس نکنید.

خاک

بهترین خاک برای پلومریا، ترکیبی برابر از خاک گلدان و شن و ماسه است. آنها به خاکی نیاز دارند که هم زه کشی مناسبی داشته باشد و هم فضای کافی برای جریان داشتن هوا. هر دو هفته یک بار یک کود مایع محلول در آب به او بدهید. کود 10-50-10 ( نیتروژن-فسفات-پتاسیم) برای او مناسب است.

آبیاری

پلومریا را زیاد آبیاری کنید، بخصوص در بهار و تابستان. البته مواظب باشید گیاه را در آب غرق نکنید، چون در این حالت ریشه آن فاسد خواهد شد.

برای اینکه گیاه شروع به گلدهی کند و به آن ادامه بدهد، لازم است که در فصول رشد آن (بهار تا پاییز) مراتبا به گیاه کود بدهید. این کار پلومریا را تشویق کرده و شرایط مورد نیاز آن را فراهم می‌کند.

21 کلماتیس معطر

از اواخر تابستان تا اوایل پاییز، گل‌های سفید و خوش‌بوی آن شکوفه می‌دهند و ظاهری نقره‌ای شکل پیدا می‌کنند. این گل عطر سنگینی دارد که کمی شبیه عطر پودر بچه است و خنکی خاصی به فضا می‌دهد.

20 ایلانگ ایلانگ (کانانگا)

ایلانگ ایلانگ با نام عجیبش، متعلق به جنگل‌های بارانی آسیا و استرالیاست. این گل زرد خوشبو به درخت “عطر” هم معروف است و در تمام طول سال شکوفه می‌دهد. عطر قوی و خوش آن، تا فاصله‌های خیلی دور هم به مشام می‌رسد. اگر در منطقه‌ای گرمسیری زندگی می‌کنید، حتما نگهداری از این گل را امتحان کنید.

معرفی گل معطر یلانگ یلانگ
یلانگ یلانگ

19 توتون

این گل که ما به آن گل تنباکو هم می‌گوییم، در اصل برای آمریکای شمالی و جنوبی است. گل‌های کوچک لوله‌ای شکل آن در بعدازظهر باز می‌شوند و هنگام غروب عطری قوی و شبیه گل لیلیوم منتشر می‌کنند. توتون گیاهی با گل بنفش معطر است.

18 گل برف (موگه)

موگه متعلق به مناطق سرد و معتدل نیمکره شمالی در آسیا و اروپاست. آن گل‌های زنگوله شکل بسیار زیبایی دارد که معمولا سفید و یا صورتی کم‌رنگ هستند و عطر خوش خود را در تمام فضا پخش می‌کنند. خاک موگه باید مرطوب باشد. رشد آن آرام است، به همین دلیل برای کاشتن در باغچه‌ها مناسب است. موگه از خوشبو ترین گل هاست که ظاهر بسیار ظریف و زیبایی دارد.

مطلب مرتبط : معرفی گل موگه و نماد و موارد مصرف آن

معرفی گل معطر موگه
موگه

نکات نگهداری

نگهداری از گل برف در خانه بسیار راحت است و در تمام طول سال حتی زمستان هم به خوبی به رشد خود ادامه می‌دهد.

نور

گل برف به نور زیاد احتیاج دارد، پس گلدان آن را در نزدیکی پنجره‌ای نورگیر قرار دهید، به طوری که روزانه 8-6 ساعت نورخورشید را دریافت کند. اگر می‌توانید گل برف را در مکانی قرار دهید که باد در آنجا جریان دارد، این حالت برای آن خوشایندتر است.

دما

دمای ایده آل برای رشد گل برف، 21-16 درجه سانتی‌گراد است.

خاک

بهترین خاک برای تمام گیاهان، خاکی است که به خوبی زه کشی شده باشد. برای این کار می‌توانید خاک گلدان را با ذغال سنگ و سایر الیاف گیاهی ترکیب کنید. وقتی گیاه در مرحله رشد قرار گرفت، یک کود مایع را رقیق کنید و به آن اضافه کنید. ( نصف محلول آب و نصف دیگر کود مایع باشد.) در فصل خفتگی گیاه، یعنی پاییز و زمستان، به آن کود ندهید.

آبیاری

در فصول رشد (بهار و تابستان) به مقدار کافی به گیاه آب بدهید، طوری که خاک مرطوب باشد اما بیش از حد خیس نشود. وقتی جوانه‌های جدید از خاک خارج شدند، میزان آّبیاری را کم کنید تا به ریشه آنها آسیب نزنید. در این حالت دقت کنید که فقط “خاک” را آبیاری کنید و گیاه را خیس نکنید. مثل همیشه، همین که خاک مرطوب شود برای گیاه کافی است.

اگر گل برف خارج از خانه باشد، معمولا در بهار شکوفه می‌دهد. اما اگر آن را به عنوان یک گیاه آپارتمانی و در خانه نگهداری می‌کنید، می‌توانید تا زمستان هم شاهد گل‌های زیبای آن باشید! البته اگر شرایط ایده‌آل را کاملا برای آن فراهم کنید.

یک نکته مهم : هم برگ و هم گل این گیاه، برای حیوانات و انسان‌ها بسیار سمی است.

17 بداغ

بداغ با برگ‌های زیبا و بوی خوشش، یکی از بهترین گل‌های معطر است. بخصوص گونه “Korean Spice” آن که گل‌های حجیم سفیدرنگی دارد و در بهار و تابستان شکوفه می‌دهد. این گیاه در اصل درختچه با گل سفید خوش بو است.

16 مریم

عطر اغوا کننده‌ی مریم، خاطرات روزهای گرم تابستان را برای انسان تداعی می‌کند. مریم در مناطق گرمسیری، در بهار و تابستان شکوفه می‌دهد و در مناطق سردتر، در تمام سال!
اگر قصد خرید گل مریم را دارید ، براحتی میتوانید از گل فروشی آنلاین گُل سِتان سفارش داده و درب منزل تحویل بگیرید.

معرفی گل مریم
گل مریم

15 اسمانتوس فراگناس

این گل خوش بو، بومی چین، ژاپن و کامبوج است و عطری شیرین و شبیه زردآلو دارد. در ژاپن به آن “Kinmokusei” گفته می‌شود و اغلب در پاسیو و حیاط کاشته می‌شود. اکثر باغبان‌های ژاپنی این درختچه‌ی جالب را پیشنهاد می‌کنند.

14 نرگس درختی

نرگس درختی برای مناطق سردسیری مناسب است و در تابستان شکوفه می‌دهد. عطر این گل بسیار جالب است. بوی آن ترکیبی از بوی پرتقال است و در عین حال ردی از عطر نعنا هم دارد. افرادی که این گل را دارند می‌دانند که بوی نرگس درختی چقدر خاص و دوست داشتنی است.

معرفی گل معطر نرگس درختی
نرگس درختی

13 یاس بنفش

یاس در بهار و تابستان شکوفه می‌دهد و متعلق به اروپا و آمریکاست. اگر دنبال گلی شاخه‌ای و خوش بو برای دسته گل‌های خود هستید، بدون شک یاس بهترین انتخاب است. عطر هشیارکننده‌ی این گل یادآور خاطرات کودکی و آرام بخش این روزهای پرالتهاب است. می‌توانید یاس را به راحتی در گلدان نگهداری کنید. امروزه گونه‌های مختلفی از یاس کاشته است که پاسخگوی همه سلیقه‌هاست.

12 شیپور فرشته

باغبان‌ها معمولا به اشتباه این گل زنگوله ای زرد را “تاتوره” می‌نامند، اما این دو گل کاملا متفاوت هستند.

نام اصلی این گل، “بروگمانسیا” ست، اما به علت گل‌های ترومپتی شکل نارنجی‌اش، به شیپور فرشته معروف شده است. این گل شبیه شیپوری در هنگام غروب، عطر خوش این گل به اوج می‌رسد. اگرچه شیپور فرشته متعلق به مناطق خشک و گرم است، اما با کمی دقت و مراقبت می‌توان در مناطق سرد هم این گل را پرورش داد. عطر خوش و شیرین آن به سرعت محیط را پر می‌کند و شما را به دوران شیرین کودکی فرو می‌برد!

معرفی گل شیپوری فرشته
شیپور فرشته

نکات نگهداری

این گل معمولا در باغچه کاشته می‌شود، اما اگر به خوبی از آن نگهداری کنید و شرایط مورد نیازش را فراهم کنید در داخل خانه هم به خوبی رشد خواهد کرد. متاسفانه حشرات موذی و آفات زیاد جذب این گیاه می‌شوند، پس آن را مرتبا از نظر حضور شپشک آردی، مگس سفید و تخم عنکبوت بررسی کنید و با روشهای مناسب از حضور آنها جلوگیری کنید.

نور

آن را در اتاقی پرنور و در نزدیکی یک پنجره نورگیر قرار دهید. آنها برای رشد، زندگی و شکوفه دادن به نور زیاد نیاز دارند.

دما

دمای مناسب برای رشد بروگمانسیا در روز تقریبا 23 درجه و در شب حدودا 15 تا 21 درجه سانتی‌گراد است.

خاک

خاک آن باید زه کشی خوبی داشته باشد. در بهار و تابستان هفته‌ای یکبار به آن کود ضعیف شده بدهید تا برای گلدهی ترقیب شود.

آبیاری

در طول فصول رشد، گیاه را هر چند روز یکبار آبیاری کنید تا خاک همیشه مرطوب (نه خیس) باشد. در پاییز و زمستان از دفعات و میزان آبیاری بکاهید و اجازه بدهید بین هر بار آبیاری خاک آن کاملا خشک شود.

شیپور فرشته بسیار متنوع است و امروزه انواع جدیدی از آن یافت می‌شود. بین آنها جست و جو کنید و گل مورد علاقه خود را پیدا کنید. بعضی از انواع آن روی هر شاخه به جای یک شکوفه، دو شکوفه دارند و یا تنوع رنگی آنها بیشتر از یک رنگ است.

11 دافنه

دافنه با عطر جذابش، گل محبوب صنایع عطرسازی است. این گل متعلق به چین و ژاپن است و در آنجا به نام “Jimchoge” شناخته می‌شود. با وجود اینکه بسیار خوش بوست، اما باغبانان کمتری این گل را پرورش می‌دهند؛ چون به نگهداری و دقت بیشتری نسبت به سایر گل‌ها نیازمند است. این گیاه مناسب زمستان است و عاشق سرماست. گل‌دهی آن در ماه‌های اسفند و فروردین انجام می‌شود.

10 گل شب بو

گل شب بو، گلی خاطره انگیز و خاص! این گل زیبا با عطر خاص و شیرینش که کمی شبیه به عطر لیلیوم است، برای باغچه‌های مناطق سرد بسیار مناسب است. عطر ملایم آن از بعدازظهر به آرامی شروع به منتشر شدن می‌کند و تا پایان شب فضا را پر خواهد کرد. اگر در مناطق سرد هستید، این گل را در تابستان و اگر در مناطق گرم هستید، این گل را در زمستان بکارید. شب بو را می‌توان یکی از خوشبوترین گل های ایران برشمرد.

معرفی گل معطر شب بو
شب بو

9 چمپا

در ادامه لیست گل های عطری به چمپا می‌رسیم. چمپا متعلق به خانواده “مگنولیا”ست. گل‌های زیبا و کرمی رنگ آن عطری مخلوط از انگور رسیده و موز دارند. این عطر آنقدر شیرین است که وقتی آن را بو می‌کنید، نفس شما را خنک می‌کند!

این گل برای دامنه کوه هیمالیا در جنوب شرقی آسیاست، و اگر در مناطق گرمسیری نگه داری شود در تمام طول سال گل می‌دهد. کمترین دمایی که چمپا می‌تواند تحمل کند، 1- درجه سانتی گراد است. جالب است بدانید گران‌ترین عطرهای دنیا از گل چمپا ساخته می‌شوند.

8 یاس رازقی

یاس رازقی، گل ملی فیلیپین است و به آن یاس عربی یا موگرا هم گفته می‌شود. این گل بودار دوست داشتنی متعلق به جنوب شرقی آسیاست و در تابستان‌های گرم شکوفه می‌دهد. عطر قوی آن با یاسمن‌های معمولی فرق می‌کند، این عطر شبیه به وانیل است. تقریبا شیرین‌ترین بو در بین گلها را دارد و اگر در یک منطقه گرمسیری زندگی می‌کنید، توصیه می‌کنیم حتما یاس رازقی را بکارید. البته انواع پیوندی جدیدی از این گل مخصوص مناطق سردتر هم تولید شده است. اگر در جستجوی گل خوشبو برای بالکن هستید رازقی گزینه مناسبی است.

معرفی گل معطر یاس رزاقی
یاس رزاقی

7 لیلیوم ستاره‌ای

این لیلوم در سایه نسبی رشد می‌کند، شکل خاص آن به گونه ای است که انگار در شب به ستاره‌ها خیره شده است! تمام انواع لیلوم‌ها معطر هستند، اما این گونه‌ی خاص از بقیه عطر بیشتری دارد. عطر دل‌انگیز و کمی تند آن همه را عاشق خود می‌کند.

6 یاس (پیچ) امین الدوله

یاس امین الدوله بسیار متنوع است، به گونه‌ای که برای انواع مختلف آب و هوا گونه‌ای خاص از آن وجود دارد؛ به همین دلیل بین افرادی که به گلهای معطر علاقه دارند بسیار محبوب است. یاس جزء گیاهان رونده معطر و عاشق گرما و محیط‌های گرم است و قد آن می‌تواند به 12 متر هم برسد! گل‌های ظریف و زیبای آن عطری میوه‌ای شکل و شبیه به عسل و وانیل دارند که همیشه قابل استشمام است.

معرفی گل معطر پیچ امین الدوله
پیچ امین الدوله

5 رز

امکان ندارد گل رز در لیست گیاهان معطر حضور نداشته باشد! رز محبوب‌ترین گل در تمام دنیاست و همه عاشق عطر آن هستند. ما معتقدیم هر کسی باید در زندگی اش حداقل یک بار رز کاشته باشد!
اگر قصد دارید یکی از گلهای معطر چهار فصل یعنی گل رز داشته باشید بهتر است مطلب پرورش و تکثیر گل رز در باغچه و گلدان را مطالعه کنید.

ولن ۲
1,408,000 تومان
خانواده تدی
660,000 تومان
باکس میکی لاو
1,307,000 تومان
باکس دلبند
494,000 تومان

4 فریزیا

فریزیا متعلق به آفریقای جنوبی است. بسیاری از باغبانان اروپایی به این گل رای داده اند. عطر این گل شبیه به شراب است؛ خوش‌بو و راضی کننده! توجه داشته باشید که در هنگام خرید فریزیا، رنگ زرد و سفید را انتخاب کنید. این دو رنگ بوی بیشتری نسبت به بقیه رنگ‌های آن دارند.

معرفی گل معطر فریزیا
فریزیا

3 سنبل

گل سنبل زیبا در رنگ‌های قرمز، سفید، آبی، بنفش و بسیاری رنگ‌های دیگر یافت می‌شود. تنوع سنبل امروزه به قدری زیاد شده که هر بیننده را جذب خود می‌کند و عطر خوش آن که ترکیبی از بوی توت فرنگی و یاس است، برای همه آرامش بخش است. سنبل مناطق سرد را ترجیح می‌دهد و در مناطق گرمسیری به سختی رشد می‌کند.
در ایران خرید گل سنبل که یک گل گلدانی است برای عید نوروز مرسوم میباشد.

2 یاسمین

فرقی نمی‌کند کدام نوع از یاسمین را انتخاب کنید، یاسمن شب بو، ملکه شب، یاسمین شعر و یا انواع دیگر.
حقیقت این است که یاسمن معطرترین گل جهان است! عطر یاسمن بسیار بسیار قوی است، شاید به همین دلیل است که عده‌ای از آن استقبال نمی‌کنند. این عطر می‌تواند از فاصله‌های بسیار دور هم به راحتی استشمام شود.
از روغن یاسمن در آروماتراپی (عطردرمانی) استفاده می‌شود. البته همه انواع یاسمن معطر نیستند. مثلا یاسمن صورتی از انواع بسیار معطر یاسمین است. گل‌های آن، عطر شیرینی در شب ایجاد می‌کند، انگار که درست در کنار یک ساحل گرمسیری هستید! یاس بندری (Azores) هم عطر دلنشینی دارد، از بهار تا پاییز گل می‌دهد و بوی آن شبیه به عطر گل گاردنیاست.

معرفی گل معطر یاسمین
یاسمین

نکات نگهداری

یاسمین به عنوان شاخص‌ترین گل های تابستانی خوشبو، معمولا در خارج از خانه و در باغچه کاشته می‌شود. می‌توانید آن را به داخل خانه بیاورید و تمام روز از عطر خوش و شکل زیبای آن لذت ببرید.

نور

مثل اکثر گیاهان گلدار، یاسمن هم برای رشد و شکوفه دادن به نور زیادی نیاز دارد. در طول بهار و تابستان، تا حد ممکن آن را در معرض نور مستقیم خورشید قرار دهید. این گل در طول زمستان هم به نور زیاد احتیاج دارد، اما در این فصل لازم نیست در معرض نور مستقیم خورشید قرار بگیرد.

دما

اگر دمای خانه برای شما مناسب و خوب است، یاسمن هم با شما موافق است!
آن نسبت به دمای محیط حساس نیست، البته نباید هوا خیلی سرد و یا خیلی گرم باشد. آن را دور از وسایل سرمایشی و گرمایشی قرار دهید.

رطوبت

یاسمن به رطوبت علاقه دارد، پس بهتر است یک دستگاه مرطوب کننده هوا در کنار آن قرار دهید. یا می‌توانید گلدان را در یک سینی پر از سنگریزه و آب قرار دهید. آب سینی نباید زیاد باشد، همین که روی سنگریزه‌ها را بپوشاند کافی است.

خاک

از خاکی استفاده کنید که حاوی ذغال سنگ و کود گیاهی باشد، این خاک‌ها زه کشی بسیار بهتری دارند.در فصول رشد، هفته‌ای یک بار کود 20-20-20 به ارکیده بدهید.

آبیاری

زمانی به ارکیده آب بدهید که حدود 2 سانتی‌متر از رویه خاک خشک شده باشد. یاسمن اصلا دوست ندارد در خاک خیس باشد.

ممکن است گلدهی یاسمن در اولین سالی که از آن نگهداری می‌کنید خیلی آرام باشد. صبر کنید و مطمئن باشید که در سال دوم شکوفه‌های بیشتر و خوش‌بوتری خواهید داشت.

1 گاردنیا

در نهایت لیست، وقت آن است که منتخب این مسابقه را اعلام کنیم! نام این گل خوش بو، گاردنیاست. گلی که بیش از 30 درصد باغبان‌ها به آن رای داده اند. این گل به دلایل زیر انتخاب شده است :

  • در همه جا رشد می‌کند. هم در مناطق سرد و هم در نقاط گرم.
  • گل سفید کرمی رنگ آن، بزرگ و زیباست و کمی شبیه به گل رز است. علاوه بر زیبایی، عطر آن بسیار مطبوع است و در عین حال به تیزی عطر یاسمن نیست.
  • بوی آن به خوبی در محیط پخش می‌شود و آزار دهنده نیست، انگار که بوی محیط از اول همینگونه بوده است.

عطر گاردنیا در هنگام باران بسیار بیشتر می‌شود. وقتی نسیم مرطوب در بین گل‌های خامه‌ای رنگ آن جریان پیدا می‌کند، عطر دل انگیز و رضایت بخش آن محیط را دگرگون می‌کند.

نکات نگهداری

اگرچه گاردنیا معمولا در باغچه کاشته می‌شود، اما آن یک گل اپارتمانی خوشبو هم به شمار می‌آید. کافی است شرایط ایده‌آل را برای گاردنیا فراهم کنید تا در تابستان و پاییز شکوفه‌های زیبایش را به شما هدیه کند!

نور

گاردنیا به نور زیاد نیاز دارد. آن باید هرروز حداقل 6 تا 8 ساعت نور خورشید را دریافت کند. با این حساب، آن را در نزدیکی یک پنجره نورگیر قرار دهید. در ماه‌های گرم تابستان مواظب باشید که نور سوزان خورشید مستقیما به گیاه نتابد.

دما

گاردنیا در طول روز، به هوای گرم و در شب به هوای خنک‌تر علاقه دارد. دمای ایده‌آل برای آن در طول روز 13 تا 16 درجه سانتی‌گراد است. هوای خنک‌تر در شب برای گلدهی گیاه ضروری است.

رطوبت

قطعا گاردنیا بیشتر از همه گیاهان این لیست به رطوبت نیاز دارد. حتما هرروز برگ‌های او را مرطوب کنید( با کمک اسپری و یا دستمال خیس). مواظب باشید که گل‌ها و شکوفه‌ها را خیس نکنید، چون باعث رنگ پریدگی و آسیب دیدن آنها خواهد شد.

خاک

خاک گاردنیا باید دارای زه کشی مناسب بوده و کمی هم اسیدی باشد. پس از مخلوطی مثل ذغال سنگ نارس، شن و ماسه و کمی کمپوست اسیدی استفاده کنید. کمی مالچ روی سطح خاک بریزید تا به حفظ رطوبت خاک کمک کند. حفرات زیر گلدان باید به اندازه ای باشد که آب اضافی را به سرعت از گیاه خارج کند و به این ترتیب از پوسیده و فاسد شدن ریشه گیاه جلوگیری کند. در بهار و تابستان کود 15-15-15 به آن بدهید، کودی شامل نیتروژن، فسفر و پتاسیم.

آبیاری

هرگز گاردنیا را بیش از حد آبیاری نکنید. فقط به اندازه ای به آن آب بدهید که خاک همیشه مرطوب بماند. در فصل زمستان رشد گیاه بسیار آرام‌تر است، پس آبیاری را کاهش دهید. اگر گاردنیا در سال اول شکوفه نداد، ناامید نشوید. صبر کنید و از مناسب بودن تمام شرایط برای رشد آن مطمئن شوید، گاردنیا قطعا با شکوفه‌های زیبایش از شما تشکر خواهد کرد.

از عطر ‌بی‌نظیر گیاهان آپارتمانی خود لذت ببرید!
با این لیست طولانی از گلهای آپارتمانی با عطرهای دل انگیز، دیگر وقت را از دست ندهید و هرچه سریعتر یکی را انتخاب کنید! اگر اهل پرورش گل و گیاه هستید، توصیه می‌کنیم چندتا از آنها را با هم نگه دارید و در هر اتاق خانه یکی از آنها را قرار دهید. در این صورت خانه شما مثل بهشت خواهد شد!

فیکوس الاستیکای شرابی در گلدان طلایی
978,000 تومان
مانسترا غول پیکر
19,000,000 تومان
فیکوس بلک در گلدان مواد آلی سفید
827,000 تومان
لوتوس سه تایی
679,000 تومان
زامیفولیا بلک سه قلاف
645,000 تومان

سخن آخر

در این مطلب سعی کردیم همه آنچه در مورد روش نگهداری گیاهان آپارتمانی معطر لازم است بدانید را برای شما تشریح کنیم، چنانچه مطلبی ناگفته مانده است و یا پرسشی در ذهن شماست که نیاز به مشاوره تخصصی روی گیاه خود دارید، می‌توانید سوالات خود را از طریق ارتباط با مشاوره اینترنتی گل و گیاه گُل‌سِتان مطرح نمایید. کارشناسان باتجربه گیاه‌پزشکی ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند. گیاه پزشکان مشکل شما را بررسی می‌کنند و در صورت نیاز غذای گیاه (کود)، سم و سایر ملزومات گیاه را برای شما ارسال خواهند کرد. ضمن اینکه اگر زمان یا تخصص کافی برای رسیدگی به گیاه خود را ندارید، می توانید از خدمات باغبانی در تهران گُل‌سِتان (اعزام باغبان و گیاه پزشک به محل شما) استفاده کنید تا متخصصین ما با ابزار مورد نیاز شما در محل شما حضور یابند و خدماتی مانند تشخیص بیماری، علت عدم رشد، تعویض خاک و گلدان، سم پاشی، کوددهی و یا حتی کاشت و … را به شما ارائه دهند.

خرید گیاه و گل آپارتمانی آنلاین - تحویل رایگان 4ساعته | گُل‌سِتان

اگر سوالی در مورد شناخت، نگهداری و یا پرورش گیاهان خود دارید، می‌توانید در بخش نظرات برای ما بنویسید تا کارشناسان ما در اولین فرصت به سوال شما پاسخ بدهند.

۲۰ نظرات
  1. پریسا می گوید

    گل شب بو را محبوبه شب می نامند

    1. مهسا می گوید

      نخیر.این دو گیاه متفاوت از هم هستند.

  2. امیر می گوید

    سلام من یه گل دارم به شکل نعنا بابرگهای مخملی که وقتی دست روی برگاش میکشی عطرش بلندمیشه مخواستم اسم این گل ونحوه نگهداریشو بهم بگین ممنون میشم

    1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

      جهت چت کردن با کارشناس مشاوره گل و گیاه وارد لینک زیر شوید
      https://dr.golsetan.com

      1. Rezanrazapor می گوید

        منم این گل دارم خیلی بویه خوبیم داره لطف کنید اسمشم به من بگید

        1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

          جهت چت کردن با کارشناس مشاوره گل و گیاه وارد لینک زیر شوید
          https://dr.golsetan.com

    2. عسل بانو می گوید

      سلام منم دقیقا همین سوالو دارم لطفا جوابشو به منم بدید

      1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

        سلام . تنظیم نور مناسب برای کاکتوس ضروری است .
        همچنین گیاه کاکتوس به ابیاری کمی نیاز دارد .
        برای گیاه سرخس هم می توانید رطوبت محیطی را با اسپری کردن اب روی گیاه فراهم کنید

    3. شقایق می گوید

      سلام
      شمعدانی عطری

  3. سید اسد الله جوادپور می گوید

    ممنون از راهنمایی خیلی جامع خوب ممنون

    1. ویدا رضایی می گوید

      سلام دوست عزیز گُل‌سِتان، وقتتون بخیر
      ممنون از همراهی شما

  4. هادی می گوید

    با سلام و خدا قوت از انواع گل یاس کدام نوع خوش تر هست و بیشتر پخش بو داره مثلا بین یاس چمپا تا یاس صورتی و پیچ امین الدوله تا یاس رازقی تا محبوبه شب

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      بستگی به وسعت گیاه شما دارد ولی پخش بوی پیچ امین الدوله و یاس رازقی بیشتر از بقیه مواردی هست که ذکر کردین.

  5. سید مهدی می گوید

    سلام علیکم
    استفاده کردم؛ متشکرم

  6. حسن شمسی زاده می گوید

    ممنون من گل هویا داشتم اسمش رانمیدانستم حالا یاد گرفتم خیلی گل خوبیه وخوشبو ،توصیه میکنم نگه دارید

  7. شقایق می گوید

    به نام خالق زیبایی
    سلام وخداقوت
    عالی بودسپاس
    به نظرمن محشرترازهمه ایناگل محمدی است ولی حیف که زمان گلدهیش خیلی کوتاهست!
    موفق باشید

  8. اسماعیل می گوید

    سلام .. عحیبه که گل نرگس که توی ایران هم هست توی لیستتون نبود !!

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      فصل گل نرگس اواخر زمستان و اوایل بهار هست و الان در بازار موجود نیست

  9. محمد می گوید

    سلام خسته نباشید به استان های دیگه هم ارسال دارید؟!

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      همراه گل‌سِتانی سلام
      خیر متاسفانه
      فعلا فقط به مناطق ۱۴-۱ تهران ارسال داریم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.