خرید گیاه آپارتمانی با تضمین کیفیت و ارسال رایگان

از سیر تا پیاز روش نگهداری گل ارکیده

زمان مطالعه: 16 دقیقه

گل ارکیده یک گیاه زیبا و پرطرفدار با شکوفه‌هایی بزرگ، با دوام و البته به‌رنگ‌های جذاب و خاص است. نگهداری از گل ارکیده نسبتا سخت است،‌ اما زیبایی بی‌بدیل و خاص آن ارزش نگهداری از آن،‌ هر چند هم که مشکل باشد را دارد. این گل نماد زنانگی، زندگی دوباره، شکوه و عشق و یکی از بهترین هدیه های روز زن است. محال است خانم یا آقایی این گل را هدیه بگیرد و از این هدیه شگفت زده نشود.

با توجه به جذابیت‌های بصری گل ارکیده، اگر دنبال یک گل جذاب برای خانه خود هستید، پیشنهاد ما نگهداری و خرید گل ارکیده است. درست است که روش نگهداری گل ارکیده به نسبت سایر گیاهان سخت است، اما نگران نباشید ما در این مطلب از گُل‌سِتان همه آنچه درباره روش نگهداری گل ارکیده لازم است بدانید را به شما خواهیم گفت. با گل‌سِتان همراه باشید.

گُل‌سِتان | گل فروشی آنلاین | سفارش آنلاین گل | گیاه آپارتمانی

فهرست مطالب:


مختصری درباره گل ارکیده

سختی نگهداری از گل ارکیده در این است که این گیاه روش نگهداری متفاوتی نسبت به سایر گیاهان دارد و نگهداری از آن صبوری می خواهد، البته که بین انواع گل های ارکیده شرایط نگهداری بعضی از گونه‌های آن مثل فالانوپسیس (نوعی که بیشترین فراوانی را در بازار گل و گیاه ایران دارد) آسان‌تر است.

ارکیده سفید زرد با گلدان مواد آلی
1,391,000 تومان

جالب است بدانید بیش از 20 هزار نوع ارکیده در سراسر جهان وجود دارد و به جرات می‌توان گفت از نظر تنوع در صدر جدول گیاهان است. وفق پذیری این گیاه با محیط‌های مختلف و همچنین فصل گلد‌هی طولانی آن باعث شده این گیاه به یکی از محبوب‌ترین گیاهان آپارتمانی مبدل شده و در دکوراسیون منزل مورد استفاده قرار بگیرد.

بیشتر مطالعه کنید: نکاتی که برای انتخاب یک گل ارکیده سالم باید در نظر داشته باشید

مختصری درباره گل ارکیده
گل ارکیده نارنجی


روش نگهداری گل ارکیده گلدانی

گل گیاه ارکیده در کشو‌‌رهایی مثل مالزی و تایلند بر سر شاخه‌ها رشد می‌کند، ازاین‌موضوع می‌توان فهمید که گل ارکیده در حالت طبیعی در خاک زندگی نمی‌کند و رطوبت را از هوا و بارش‌های باران دریافت می‌کند و این به رطوبت بالایی نیز احتیاج دارد.

خاک مناسب برای نگهداری از گل ارکیده

باتوجه به آنچه گفته شد می‌توان نتیجه گرفت که ارکیده را نباید در خاک عادی کاشت و خاک خاص خودش را می‌خواهد. مهم ترین ویژگی خاک ارکیده این است که زهکشی مناسبی داشته باشد و آب به سرعت از آن عبور کند.

به‌طورکلی دو نوع خاک برای گل ارکیده استفاده می شود:

  • پوسته درخت (چیپس)
  • خزه درشت (ماس)

اگر خاک ارکیده پوسته درخت باشد، لازم است که سالی یک بار یا دو سال یک بار تعویض شود، چون بافت چوبی آن به مرور زمان خرد می شود و خاصیت زهکشی خود را از دست می‌دهد.

در طول نگهداری از گل ارکیده برای عوض کردن خاک آن کافی است ارکیده را با دقت و به‌آرامی از گلدان بیرون آورید، خاک قبلی آن را دور بریزید و ریشه‌های پوسیده و سیاه شده را با قیچی ببرید. حالا گیاه را دوباره در گلدان بگذارید و خاک جدید را روی آن بریزید. به عقیده ی پرورش دهندگان ارکیده، بهترین خاک برای این گیاه، پوسته درخت یا همان چیپس است.

مطلب مرتبط: بهترین مواد برای درست کردن خاک گل ارکیده در خانه کدام‌اند؟

آبیاری

سوال متداولی که اکثر افراد در مورد نگهداری از گل ارکیده می‌پرسند این است که چند وقت یک بار باید به گلدان ارکیده‌شان آب بدهند؟ این سوال اساسا اشتباه است چون دفعات آبیاری دقیقا بستگی به این دارد که گیاه‌تان چقدر آب نیاز دارد، مقدار رطوبت هوا، گرما و جریان هوای محیط زندگی آن چه‌قدر است و نوع خاک آن چیست؟

بگذارید راز مهمی را به شما بگوییم: اگر بخواهید طبق تقویم و دستور خاصی گیاهان تان را آبیاری کنید، قطعا گیاه شما از بین می‌رود. جواب این سوال این است که گیاه را یک روز قبل از این که خاکش کاملا خشک شود، آبیاری کنید.

برای اینکه مقدار رطوبت خاک گلدان را بفهمید،‌ مقداری از خاک را برداشته و بین انگشتان دست خود نگه دارید تا متوجه میزان رطوبت آن شوید یا اینکه انگشت خود یا یک سیخ چوبی را داخل خاک فرو کرده و به‌کمک آن میزان رطوبت خاک را بررسی کنید. اگر چند سانتی‌متر رویی خاک خشک بود، یعنی زمان آبیاری فرا رسیده است.

بهترین روش آبیاری ارکیده این است که آب تمامی سطح گلدان را آب بپوشاند و مقدار آن به اندازه‌ای باشد که آب اضافی از زیر آن بیرون بیاید. زهکشی گلدان هم نکته ی بسیار مهمی است؛ یعنی کف گلدان باید چند سوراخ داشته باشد که آب اضافی به‌راحتی از آن خارج شود.

گل ارکیده زرد
ارکیده زرد

رطوبت مورد نیاز برای نگهداری از گل ارکیده

گل ارکیده گیاهی رطوبت دوست است و باید محیط نگهداری از آن رطوبتی باشد. باتوجه به این موضوع اگر نزدیک دریا زندگی می‌کنید و محیط زندگی‌تان رطوبت 40 تا 60 درصدی دارد، نیازی به تامین رطوبت نیست، اما اگر در مناطق خشک‌تری زندگی می‌کنید، برای تامین مورد نیاز برای نگهداری از گل ارکیده می‌توانید روزانه با اسپری آب آن را غبارپاشی کنید، همچنین می توانید از دستگاه بخور سرد استفاده کنید یا گلدان را در بستری از سنگریزه و آب بگذارید،‌ منتها توجه کنید که کف گلدان و ریشه‌های گیاه باید با سنگریزه‌ها فاصله داشته و با آب موجود در زیرگلدانی در تماس نباشد، وگرنه رطوبت بیش‌ازحد از سوراخ کف گلدان وارد خاک شده و باعث می‌شود که ریشه‌ها بپوسند.

علاوه‌بر موارد فوق می‌توانید مطلب روش های افزایش رطوبت گیاهان آپارتمانی وبلاگ گُل‌سِتان را نیز مطالعه کرده و از سایر روش‌های گفته شده در این مطلب نیز استفاده کنید.

دمای مناسب برای نگهداری از گل ارکیده

گیاه ارکیده دمای 16 تا 24 درجه سانتیگراد یا دمای معتدل را بسیار دوست دارد. اگر می خواهید گل‌های ارکیده با کیفیت و بزرگ باشند، گلدان را در همین دما و در محیطی بگذارید که جریان هوای متوسطی هم در آن وجود داشته باشد؛‌ مثلا اتاقی که پنجره یا دستگاه تهویه هوا دارد، منتها باید حواستان باشد که ارکیده را در مقابل باد کولر یا دستگاه تهویه هوا نگذارید.

آنتوریوم قرمز در گلدان فلزی استوانه
1,077,000 تومان
آنتوریوم صورتی با گلدان فلزی مخروطی
740,000 تومان
گیاه بنت قنسول با گلدان طوسی
491,000 تومان
آنتوریوم قرمز با گلدان فلزی مخروطی
726,000 تومان
ارکیده سفید زرد با گلدان مواد آلی
1,391,000 تومان

نکته‌ای که در مورد نگهداری گل ارکیده باید درنظر داشته باشید این است که به‌طورکلی باید از گذاشتن گل در نزدیکی بخاری و شوفاژ و جریان هوای خیلی گرم یا سرد خودداری کنید.

دمای مناسب برای نگهداری از گل ارکیده
گل ارکیده زرد

کوددهی وغذارسانی

ارکیده نیاز به کوددهی دارد چون خاک آن مواد مغذی گیاه را تامین نمی‌کند. پرورش دهندگان ارکیده برای کوددهی پیشنهاد می‌کنند که همیشه یک چهارم مقدار توصیه شده از کود محلول در آب را داخل آبی که به ارکیده می‌دهید، حل کنید و آن را آبیاری کنید. به‌این‌شکل همیشه مقدار کمی کود به‌طور ثابت به گیاه می‌رسد و دیگر لازم نیست نگران کوددهی به گیاهان‌تان باشید.

نور مورد نیاز برای نگهداری از گل ارکیده

گل ارکیده محیطی پرنور نیاز دارد، اما نباید مقابل نور مستقیم خورشید قرار بگیرد. ازاین‌رو پنجره‌ها حتما باید پرده نازکی داشته باشند که آفتاب مستقیم به گیاه نتابد. از آن جایی که در بیش‌تر خانه‌ها مقدار نور زیاد نیست، بهتر است سراغ انواع گل ارکیده بروید که به نور کمتری نیاز دارند.

مطلب پیشنهادی: انواع کود‌های مناسب رشد گیاهان


نگهداری از گل ارکیده بعد از گلدهی

پیشنهاد می‌کنیم بعد از هر مرتبه گلدهی، خاک گلدان را عوض کنید و کوددهی را نیز فراموش نکنید. کوددهی در زمان دوران استراحت گیاه باعث قوی شدن آن می‌شود و گل‌های دوره بعدی قوی و زیبا خواهند بود. علاوه‌براین بعد از گلدهی شاخه گل خشک شده را از گیاه جدا کنید.

اگر این دستورالعمل‌ها را دنبال کنید، ارکیده بعد از 6 تا 9 ماه دوباره گل می‌دهد. بااین‌حال ممکن است این اتفاق هم نیفتد، ازاین‌رو اگر ارکیده شما گل نمی‌دهد، ممکن است علت آن یک یا چند مورد از موارد زیر باشد:

  • نور کم یا خیلی زیاد
  • دمای نامناسب
  • کود خیلی کم یا زیاد
  • آبیاری بیش‌ازحد یا خیلی کم
  • نیاز گیاه به تعویض گلدان
نگهداری از گل ارکیده بعد از گلدهی
گل های زیبای ارکیده


یک پیشنهاد براساس تجربه ما در گُل‌سِتان برای گل دهی مجدد گل ارکیده گلدانی

شما می‌توانید برای تداعی هوای پر رطوبت مناطقی که ارکیده در آنجا به‌صورت خودرو رشد می‌کند، گل ارکیده را همراه خود به حمام ببرید تا در این فاصله گل ارکیده از رطوبت هوای داخل حمام نهایت استفاده را ببرد!

البته توجه کنید اگر شما از آن دسته افراد هستید که هوای حمام را با آب خیلی داغ مثل سونا بخار داغ می‌کنید، نباید گل ارکیده را همراه خود به حمام ببرید.

بیشتر مطالعه کنید: همه چیز درباره روش نگهداری گل زیبای ارکیده اونسیدیوم

راز دوباره گل دادن گل ارکیده

اگر نگهداری از گل ارکیده را به‌خوبی انجام دهید، باید حدود 6 الی 9 ماه بعد از پایان گلدهی مجددا شاهد رشد شکوفه‌های زیبا باشید، اما اگر ارکیده شما پس از این مدت گل نداد، به احتمال زیاد باید دلایل زیر را بررسی کنید

1. عدم دریافت نور کافی

ارکیده باید در مکانی روشن، اما دور از تابش مستقیم نور خورشید نگهداری شود. اگر نمی‌توانید چنین شرایطی را برای آن فراهم کنید یا مثلا می‌خواهید آن را بر روی میز یا کنار تخت خود قرار دهید، باید از لامپ‌های مخصوص رشد گیاه کمک بگیرید وگرنه در نگهداری ارکیده به مشکل خواهید خورد و گل شما از بین خواهد رفت.

گل ارکیده قرمز صورتی
ارکیده قرمز صورتی

2. دریافت نور بیش از حد مورد نیاز

مثل بیشتر گیاهان، ارکیده نیز اگر نور خورشید را به مقدار زیاد دریافت کند، از بین خواهد رفت. چون نور مستقیم خورشید سبب سوختگی برگ‌های آن می‌شود. بنابراین در طول نگهداری از گل ارکیده مطمئن شوید که ارکیده شما نور خورشید را به‌طور مستقیم دریافت نمی‌کند. حتی اگر قصد دارید از لامپ‌های رشد استفاده کنید نیز، حتما یک برنامه مناسب برای روشن کردن آن تدوین کنید؛ به‌صورتی که میزان دریافت نور توسط ارکیده برابر با مدت زمان روشنی خورشید باشد،‌ نه بیشتر!

3. شرایط دمایی نامناسب

ارکیده به حضور در بازه دمایی 18 الی 23 درجه سانتی‌گراد نیاز دارد و نمی‌تواند نواسانات مداوم هوایی را تحمل کند. به همین علت توصیه می‌کنیم همیشه ارکیده را در داخل خانه نگهداری کنید و از نگهداری گل ارکیده در بیرون از خانه خودداری کنید.

دسته گل روشنک
611,000 تومان
رز جاودان مهرسا پایه قرمز
679,000 تومان
باکس رز جاودان موزیکال Q&Q
2,399,000 تومان
باکس رز جاودان موزیکال ملودی
994,000 تومان
رز جاودان موزیکال لاولی
994,000 تومان

4. کوددهی خیلی زیاد یا کم

اگر ارکیده شما در خاک استریل شده و غیرارگانیک کاشته شده است، نمی‌تواند تمام مواد مغذی مورد نیاز خود را از آن دریافت کند و دچار کمبود کود می‌شود. بنابراین باید برای تقویت گیاه، از کود استفاده کنید. پیشنهاد ما این است که برای گل ارکیده، از کودهای فاقد اوره استفاده کنید. نقطه مقابل این موضوع نیز می‌تواند باعث عدم گلدهی و حتی نابودی آن شود، بنابراین در مورد کوددهی نهایت دقت را به‌خرج داده و به‌اندازه به گل خود بدهید، نه بیشتر و نه کمتر! ترجیحا کود گل شما کمتر باشد، بهتر است، چون کود زیاد سبب سوختی ریشه‌های ارکیده و از بین رفتن آن‌ها خواهد شد.

عکس یک گل ارکیده زیبا
گل ارکیده زیبا

5. غرقاب شدن گیاه

آبیاری بیش‌ازحد دلیل اصلی تکرار نشدن گلدهی ارکیده است. اگر متوجه پژمردگی برگ‌ها یا قهوه‌ای شدن ریشه شدید، یعنی ارکیده بیش‌ازحد مورد نیاز خود آب دریافت کرده است. در این حالت، قبل از آبیاری دوباره اجازه دهید ارکیده برای یک هفته خشک باقی بماند.

6. آبیاری خیلی کم

همان‌طور که آبیاری بیش‌ازحد می‌تواند گیاه را از بین ببرد، آبیاری خیلی کم نیز اثرات منفی بر رشد ارکیده می‌گذارد. بنابراین اگر درطول مدت نگهداری از گل ارکیده برگ‌های ارکیده شما خشک به‌نظر می‌رسند، حتما گیاه را آبیاری کرده و بیش‌از پیش به آن توجه کنید.

گل ارکیده سفید گلدانی
ارکیده سفید گلدانی

7. مناسب نبودن فصل برای گلدهی

برخلاف اغلب گل‌های باغچه‌ای، ارکیده در فصل پاییز بهتر شکوفه می‌دهد. بنابراین در فصل بهار و تابستان نباید منتظر گلدهی ارکیده باشید، بلکه باید در این فصول در نگهداری از گل ارکیده دقت بیشتری به‌خرج داده و به‌خوبی از آن مراقبت کنید تا شاهد گل‌های زیبای آن باشید.

8. نیاز گیاه به تعویض گلدان

هنگامی که ارکیده بیش از اندازه گلدان خود رشد کند، ریشه فشرده شده و فضای کافی برای تهویه هوا ندارد. این موضوع خود می‌تواند دلیلی بر عدم گلدهی در طول نگهداری از گل ارکیده باشد. برای اینکه تشخیص دهید گل ارکیده شما به تعویض گلدان نیازی دارد یا خیر، باید به ریشه‌های آن بیشتر از برگ‌ها توجه کنید. اگر ریشه قهوه‌ای به نظر می‌رسیدند یا در حال خارج شدن از زیر گلدان بودند، وقت تعویض گلدان است.

گل ارکیده بدون گل
ارکیده بدون گل


روش تکثیر گل ارکیده

تکثیر گل ارکیده سخت است و احتمال خرابی گیاه و شکست پروسه تکثیر بالاست. پیشنهاد ما این است که برای انجام اینکار از یک متخصص کمک گرفته یا سراغ خرید یک ارکیده جدید بروید.

بااین‌حال در مدت زمان نگهداری از گل ارکیده اگر قصد انجام اینکار را دارید، درنظر داشته باشید که روش‌های مختلفی برای اینکار وجود دارد؛ مثل قلمه زدن، تقسیم کردن، کاشت دانه یا کاشت پیاز آن که هر کدام نسبت به نوع ارکیده‌ای که قصد تکثیر آن را دارید عملکرد متفاوتی دارند. برای مثال قلمه زدن ممکن است برای همه انواع ارکیده کار نکند، اما تقسیم کردن معمولا برای اغلب انواع ارکیده کارساز است و نوسانات کمتری نیز دارد.

برای تکثیر گل ارکیده می‌توانید از ریزوم ارکیده نیز استفاده کنید. به‌این‌شکل که به‌راحتی ریشه را از خاک خارج کرده و با احتیاط بخش مستقلی از آن را جدا کنید. سپس تمام گرد و خاک متصل به این بخش را به کمک یک محلول ضد قارچ تمیز کنید تا از ابتلای گیاه به بیماری‌های احتمالی جلوگیری شود. حال می‌توانید این بخش را در گلدانی با خاک تازه بکارید.

خدمات باغبانی در محل، اعزام سریع باغبان گل و گیاه | گُل‌سِتان

راه دیگر، استفاده از جوانه‌های موجود روی گیاه است. بعضی از انواع گل ارکیده این جوانه‌ها را روی نوک ساقه‌های خود ایجاد می‌کنند. می‌توانید جوانه را به‌آرامی از گیاه مادر جدا کرده و در گلدانی دیگر بکارید. اگر این جوانه فاقد هرگونه ریشه بود، به‌آرامی بخش پایینی را کمی باز کرده تا به تولید ریشه کمک کنید. فقط مواظب باشید که به گیاه آسیب نزنید.

نکته مهم در این روش تکثیر گل ارکیده، همواره مرطوب نگه داشتن گلدان گیاه جدید است. ضمن اینکه باید آن‌ها را در محیطی گرم و تقریبا تاریک قرار دهید. چون تابش نور مستقیم به گیاه جوان سبب سوختن آن خواهد شد. پس از اینکه گیاه به خوبی در گلدان مستقر شد، می‌توانید آن را پیش سایر گلدان‌های خود ببرید.


مشکلات و بیماری‌ها در طول نگهداری از گل ارکیده

رایج‌ترین بیماری گل ارکیده، عفونت‌های قارچی است. این عفونت می‌تواند به‌صورت فرو رفتگی، زنگ زدگی و ظاهر شدن حفراتی در سطح برگ‌ها پدیدار شود.

بیمار شدن ریشه و آسیب گلبرگ‌ها نیز از دیگر عوارض عفونت‌های قارچی هستند. علاوه‌براین عفونت‌های باکتریایی نیز می‌توانند سلامت گل ارکیده را به طرز چشمگیری کاهش دهند. برای درمان این مشکلات، تشخیص نوع بیماری گیاه بسیار مهم است.

به‌طورکلی در طول نگهداری از گل ارکیده برای درمان بیماری‌های قارچی آن، باید خاک گیاه را تعویض کرده و از زهکشی مناسب آن مطمئن شوید. قدم بعدی پیشگیری از تجمع قطرات آب روی سطح برگ‌هاست. هوا نیز باید به خوبی در محیط حضور گیاه جریان داشته باشد. ضمن اینکه نباید فراموش کنید که برگ‌ها و ساقه‌های درگیر بیماری را نیز از گیاه جدا کنید.

برای درمان عفونت‌های باکتریایی نیز باید سطح برگ‌ها را از هرگونه رطوبت خشک کرده و بخش‌های آسیب دیده را جدا کنید. شاید لازم باشد کمی هیدروژن پراکسید نیز به گیاه اسپری کنید، البته قبل از اینکار حتما حتما با یک متخصص حوزه گیاهان مشورت کنید.

مطلب پیشنهادی: با 12 مورد از مشکلات گیاهان خانگی بیشتر آشنا شوید

مشکلات و بیماری ها در طول نگهداری از گل ارکیده
ارکیده نارنجی


مسائل رایج در نگهداری از گل ارکیده

1. دلایل پژمرده شدن گل ارکیده

طبق تجربیات ما در نگهداری از گل ارکیده این گل معمولا به 4 دلیل اصلی زیر دچار پژمردگی می‌شود:

دلیل اول،‌ تغییرات محیطی

مسئله مهم در خرید ارکیده‌های در حال گلدهی، حساسیت بیشتر آن‌ها به تغییرات محیطی است. شرایط محیطی گلخانه را در نظر بگیرید، جایی که نور، رطوبت، خاک و کوددهی به نحو احسن برای ارکیده فراهم شده است. قطعا آوردن گیاه از چنین محیطی به خانه شوک بزرگی به آن وارد خواهد کرد. بنابراین سعی کنید هرگز ارکیده‌ای که گل داده را جابه‌جا نکنید. ضمن اینکه خاک آن را نیز نباید عوض کنید، چون اینکار نیز به‌نوعی تغییر محیط نگهداری از گل ارکیده به‌حساب می‌آید.

دلیل این موضوع این است که گل ارکیده از تمام انرژی خود برای تولید گل‌ها استفاده کرده است و اکنون توانی برای تطبیق‌پذیری با بستر جدید ندارد. اگر قصد تغییر مکان یا تعویض گلدان ارکیده خود را دارید صبر کنید تا همه گل‌هایش بریزند، سپس گلدان آن را تعویض یا جایش را تغییر دهید.

دلیل دوم،‌ تغییرات دمایی در محیط نگهداری از گل ارکیده

تغییرات دمایی در دو حالت می‌تواند سبب پژمردگی گیاه شود :

  • حالت اول: اگر گیاه را در زمستان خریداری کرده‌اید، تفاوت دمایی بین گلخانه و ماشین تا خانه می‌تواند برای آن آزار دهنده باشد. پس سعی کنید دمای ماشین را نیز بالا برده و سریعا گیاه را به داخل خانه ببرید.
  • حالت دوم: قرار گرفتن در کنار دستگاه‌های سرمایشی/ گرمایشی برای گیاه اصلا مطلوب نیست. بنابراین سعی کنید آن را از جریان باد این دستگاه‌ها دور نگه دارید.

بیشتر مطالعه کنید: 20 تا از بهترین گیاهان آپارتمانی زود رشد

خانواده تدی
660,000 تومان
باکس بهگل
1,168,000 تومان

دلیل سوم، تغییرات رطوبتی

علاوه بر تغییرات دمایی، تغییرات رطوبتی نیز در نگهداری از گل ارکیده موثر هستند. ارکیده گیاهی است که به حداقل 40 درصد رطوبت نیاز دارد و اگر میزان رطوبت کمتر از این میزان باشد، باعث پژمردگی و آسیب دیدن آن خواهد شد. پس بهتر است از دستگاه‌های تامین رطوبت هوا برای آن استفاده کنید. راه دیگر مرطوب کردن هوای اطرافش با اسپری کردن آب است.

می‌توانید آن را در آشپزخانه نیز قرار دهید، ضمن اینکه اگر نور خوبی در حمام دارید، آنجا هم مکان خوبی برای ارکیده خواهد بود.

آموزش جامع نگهداری از گل ارکیده
گل های ارکیده زرد و صورتی

دلیل چهارم،‌ آبیاری

اگر میزان رطوبت هوا مناسب بود، علت دیگر برای پژمردگی گیاه آبیاری کم است. اگر گیاه تشنه باشد، بلافاصله برگ‌های آن پژمرده خواهند شد و درخشش خود را از دست خواهند داد. به‌طورکلی در نظر داشته باشید که گیاهان گلدار به آبیاری بیشتری نیاز دارند و باید آب مورد نیازشان را تامین کنید. بااین‌حال اگر در طول نگهداری از گل ارکیده به‌نظر گیاه را کامل و صحیح آبیاری می‌کنید و باز هم گیاه شما پژمرده است، احتمالا زهکشی گلدان مناسب نیست و آب را بیش‌ازحد سریع از خود عبور می‌دهد و همین موضوع باعث تشنه ماندن آن می‌شود.

مطلب پیشنهادی: نکاتی که باید درباره آبیاری گیاه آپارتمانی خود بدانید

در این مطلب سعی کردیم همه آنچه درباره گل ارکیده و نگهداری آن در خانه لازم است بدانید را برای شما تشریح کنیم، چنانچه مطلبی ناگفته مانده است و یا پرسشی در ذهن شماست که نیاز به مشاوره تخصصی روی گیاه خود دارید، می‌توانید سوالات خود را از طریق مشاوره آنلاین تخصصی گیاه گُل‌سِتان استفاده نمایید. کارشناسان باتجربه گیاه‌پزشکی ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند. گیاه پزشکان مشکل شما را بررسی می‌کنند و در صورت نیاز غذای گیاه (کود)، سم و سایر ملزومات گیاه را برای شما ارسال خواهند کرد. ضمن اینکه اگر زمان یا تخصص کافی برای رسیدگی به گیاه خود را ندارید، می توانید از خدمات باغبانی تهران گُل‌سِتان (اعزام باغبان و گیاه پزشک به محل شما) استفاده کنید تا متخصصین ما با ابزار مورد نیاز شما در محل شما حضور یابند و خدماتی مانند تشخیص بیماری، علت عدم رشد، تعویض خاک و گلدان، سم پاشی، کوددهی و یا حتی کاشت و … را به شما ارائه دهند.

ضمن اینکه در ادامه نیز برخی از سوالات پرتکرار شما در مورد نگهداری از گل ارکیده را نیز آماده کرده‌ایم و می‌توانید جواب برخی از سوالات خود را پیدا کنید.

خرید گیاه و گل آپارتمانی آنلاین - تحویل رایگان 4ساعته | گُل‌سِتان
رز جاودان مهرسا
659,000 تومان
مانسترا غول پیکر
19,000,000 تومان
باکس بهگل
1,168,000 تومان
زامیفولیا بلک 6 قلاف در گلدان مواد آلی استوانه
1,146,000 تومان
پاچیرا پنج تنه ارتفاع50
698,000 تومان


سوالات پرتکرار شما در مورد نگهداری از گل ارکیده

چطور به گل ارکیده آب بدهیم؟

آبیاری گل ارکیده باید به گونه‌ای باشد که آب به تمام قسمت‌های ریشه برسد و وقتی سطح خاک خشک شد دوباره آبیاری شود نه زودتر! درواقع یکی از اشتباهات در مورد گل ارکیده آبیاری بیش‌ازحد آن است که باید مراقب آن باشید وگرنه گل زیبایی خود را ورطه نابودی می‌کشید. علاوه‌بر آبیاری به‌اندازه و متعادل زهکشی گلدان نیز باید مناسب باشد یعنی کف گلدان باید چند سوراخ داشته باشد که آب اضافی به ‌احتی از آن خارج شود.

کدام مکان خانه برای قرار گرفتن گلدان ارکیده مناسب است؟

محل گلدان ارکیده نباید زیاد تاریک یا در مقابل نور مستقیم خورشید باشد، به‌عبارتی بهترین مکان برای نگهداری از گل ارکیده نزدیک پنجره‌های جنوبی و شرقی است که نور بهتری نسبت به سایر پنجره‌ها دارند. در طول نگهداری از گل ارکیده توجه داشته باشید که اگر برگ‌های ارکیده سبز روشن هستند، یعنی شرایط نور مناسب است. اما اگر برگ‌های آن سبز تیره باشد یعنی نور محیط کم است و باید جای گلدان را عوض کنید؛ اگرهم برگ‌های آن زرد یا قهوه‌ای باشند یعنی نور در محیط زیاد است.

گیاه ارکیده تا چه مدت زنده می ماند؟

چرخه‌ی رشد گل ارکیده شامل گل دهی (که معمولا در فصل پاییز است)، دوره استراحت و گل دهی دوباره است و اگر از آن مراقبت کافی به عمل بیاید، این چرخه رشد هر چند ماه یک بار تکرار می‌شود.

۱۴۰ نظرات
  1. Faeghe می گوید

    خیلی مطلب کامل و خوبی بود.این رو هم اضافه کنم که حتما گلدون ارکیده رو چک کنید تا مجرای عبور هوا داشته باشه.بهتره پلاستیکی و روشن باشه گلدون تا هوا راحت رد بشه و ریشه ها رو ببینید .اگر رنگ ریشه سبزه یعنی آبدهی مناسبه اگر نقره ای شدن یعنی گیاه کمبود آب داره.

    1. گُل‌سِتان می گوید

      خیلی ممنون از نکته‌ای که ذکر کردید. چون معمولا یکی از مشکلاتی که خریداران ما به طور کلی با گیاهان دارند نحوه و زمان آبدهی گیاهشونه که در مورد ارکیده با رعایت نکاتی مثل موردی که شما فرمودید مشکلشون حل میشه.

      1. ناشناس می گوید

        خیلی مفید بود ممنون امیدوارم بتوانم این نکات را مو به مو اجرا کنم

        1. ناشناس می گوید

          عالی بود و بسیار برایم مفید بود. من ۴ماهه دارم و هنوز در زمان گلدهی هست. امیدوارم بتونم درست نگهداری کنم. ممنون

      2. ناشناس می گوید

        خیلی مفید بود ارکیده من پارسال خریدم گل داشت امسال گل نداد داره از شاخه های خالیش دوتا دوتا برگ در میاره

        1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

          دوست گُل‌سِتانی سلام
          راز دوباره گل دادن ارکیده:
          ۱-نور زیاد و غیرمستقیم ۲-نبود نوسانات دمایی ۳- کوددهی مناسب در زمان استراحت ۴- آبیاری مناسب ۵- تامین رطوبت

      3. سعید می گوید

        با سلام .مطالب مفیدی بود .
        محل زندگی من جنوب هین و کدام کولر توی منزل روشن هست و هوای خونه خنکه،آیا این شرایط رو ارکیده میتونه تحمل کنه؟

        1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

          دوست گُل‌سِتانی سلام
          اگر دمای کولر روی ۱۸-۲۴ درجه هست بله میتونه فقط اینکه به هیچ وجه جلوی باد مستقیم کولر نباشه

    2. ناشناس می گوید

      سلام مطالب خوبی بود عمر ارکیده چند سال است

    3. ناشناس می گوید

      شب گل گلستان بخیر اگرمن سفارش خاک ارکیده وگلدان وکود مخصوص ارکیده بچه صورت هست

      1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

        دوست گُل‌سِتانی سلام
        متاسفانه فعلا سفارش خاک و گلدان به صورت جدا از گیاه نداریم

  2. Mansoure می گوید

    گل ارکیده ی من در تنگ شیشه ای بزرگیست که زیرش هیچ سوراخی نیست.این مشکلی نداره؟ آبدهی این گلدون چطور باشه؟

    1. گل‌ستان می گوید

      سلام، باید کم آب بدید تا کف گلدون آب زیادی جمع نشه، ارکیده به رطوبت خوب نیاز داره برای گلدهی مجدد، اگر می تونید یک ظرف آب کنارش قرار بدهید یا اسپره آب هفته ای دوبار داشته باشید. بزاریدشو نزدیک پنجره پر نور ولی آفتاب روش نیفته. گرما هم برای ارکیده خوب نیست.

      1. عسگری می گوید

        سلام
        ارکیده ی من گلهاش داره جمع میشه و میریزه معمولا ۷ یا ۸ روز یکبار بخش آب میدم نور هم مستقیم بهش نمیخوره آیا این طبیعی هست؟
        ممنون میشم جواب بدید
        با تشکر

        1. مسئول سفارشات و موجودی می گوید

          سلام.گلخای ارکیده در هوای خنک وبا رطوبت بالا عمر بیشتری دارند.اب اسپری بروی گیاه و برگها و ساقه وگل.

      2. نرگس می گوید

        سلام من از بهمن ماه گل ارکیده داشتم ولی الان همه گلهاش ریخته و فقط ساقه و برگ داره باید نگهش دارم امکان دوباره گل دادن داره؟؟ کی امکان داره گل بده ؟؟
        ممنون از مطالب مفیدتون

        1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

          دوست گُل‌سِتانی سلام
          بله اگر شرایط نگهداری گیاه خوب باشه میتونه ۶ تا ۹ ماه بعد دوباره گل بده
          بهتر هست ساقه های خشک شده رو جدا کنید و گیاه در یک مکان پرنور با رطوبت مناسب قرار بگیره

  3. کتایون پارسا می گوید

    سلام وقت بخیر ممنون از مطالبه خوبتون یکماهه پیش گل ارکیده خریدم که داخله گلدانه پلاستیکی روشن بود همون موقع گل فروش داخله یک گلدانه سرامیکی گذاشت بعداز اوردن به خانه متاسفانه از پایین گلها شاخه شکست الان هم گلها دارن خشک میشن و اون قسمت از شاخه که شکسته بود خشک شده محبت کنید بفرمایید چیکار کنم تا بتونم نگهش دارم و برای گلدهی بعدی اماده ش کنم

    1. احمد می گوید

      آیا نیاز هست که دروارکیده رابانایلن روشن پوشاند

      1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

        دوست گُل‌سِتانی سلام
        برای تامین رطوبت آن بهتر است از اسپری آب و یا تشکیل جزیره و یا دستگاه بخور سرد استفاده کرد ولی در نهایت اگر ارکیده شما رو گل نباشد، برای تامین رطوبت آن میتونید از نایلون شفاف با چند سوراخ روی آن استفاده کنید

  4. کتایون پارسا می گوید

    سلام وقت بخیر یکماهه گل ارکیده خریدم توی گلدان پلاستیکی بود خوده گلفروش همون موقع توی یه گلدان سفیده سرامیکی گذاشت به مخضه اینکه اوردیم خونه شاخه از پایین گلها شکست به مرور هم گلها زردشدن وریختن والان شاخه ازهمون جایی که شکسته خشک شده لطفا بفرمایید برای نگهداری و گل دهی مجدد چه کارهایی لازمه ممنون

    1. مسئول سفارشات و موجودی می گوید

      سلام. گیاه ارکیده نیاز به نور متوسط و رطوبت محیطی زیاد دارد مرتب بروی برگه وریشه ان اب اسپری کنید ساقه شکسته شده را جدا کنید و چند ماه مراقبت کنید گیاه شما گل خواهد داد.

  5. ناشناس می گوید

    سلام
    من یه ارکیده خریده بودم و خیلی خوب و سرحال بود وگل داده و پس از پایان گل یه دورهای استراحت کرد سپس تواول زمستون بازم ساقه زده بود که گل بده یه دفعه متوجه شدم کل ریشه پوسیده شد و فقط یه ریشه ۱ سانتی داته اون ریشه های پوسیده رو جدا کردم یکم زد قارچ زیرش ریختم ولی نمدونم دیگه چکار کنم اگه ممکنه راهنمایی بفرمایید ممنون میشم

    1. کارشناس دپارتمان حمایت از مشتریان گُل سِتان می گوید

      سلام.تنها ریشه نمی نونه به شما گیاه جدید بدهد اگر برگ دار هست از سم قارچکس مانکوزب دو گرم در لیتر اب حل کرده و اپری کنید. زهکش گلدان رو چک کنید و منظم بر روی برگها .وریشه اب اسپری کنید.

  6. دلارام می گوید

    سلام امکانش هست من از گلم براتون عکس بفرستم؟ زمان گلدهی گلم تموم شده،شاخه خشک شده ،ریشه های سطحی هم چروک و خشک شده اند ولی زیری ها سبزند!

    1. کارشناس دپارتمان حمایت از مشتریان گُل سِتان می گوید

      سلام. گیاه ارکیده نیاز به رطوبت محیطی زیاد دارد.بعد از گل بطورمنظم روی برگه وریشه ها را اسپری اب و غبار پاشی اب کنید.

  7. سونیا می گوید

    ارکیده من یه سال هست که گلهاش ریخته و هر چقدر هم بهش میرسم فقط برگ میده ریشه هاش هم خیلی سرحال و خوبن چرا گل نمیده چیکارش کنم؟ ممنون میشم راهنماییم کنید

    1. کارشناس دپارتمان حمایت از مشتریان گُل سِتان می گوید

      با سلام . از کود های تقویتی برای گل دهی استفاده کنید.

  8. محبوب می گوید

    ببخشید ارکیده ی من گلاش تموم شد الان که گل نداره باید آب بهش بدم یا احتیاجی نداره؟

    1. امیررضا می گوید

      سلام ممنون بابت راهنماییاتون خیلی عالی بود تشکر

      1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

        سلام وقت بخیر
        خیلی ممنون . امیدواریم که بهره کافی از این مطالب را برده باشید

  9. محبوب می گوید

    ببخشید ارکیده ی من گلاش تموم شد الان که گل نداره باید آب بهش بدم یا احتیاجی نداره؟ بعضیا میگند وقتی گلاش تموم میشه باید روی شاخه هاشو بست؟

    1. سپیده می گوید

      سلام خسته نباشید کاهای ارکیده من بیشتر از ۳ماه ریخته ولی شرایطش خوب بود تا الان که برگ هاش و نوک ساقه هاش شروع کرده به زرد شدن آب و کود دهی هم انجام میدم
      ممنون میشم کمکم کنید

      1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

        سلام دوست عزیز گُل‌سِتان، وقتتون بخیر
        باتوجه به دما و رطوبت محیطی، گیاهتان را به‌طور منظم آبیاری نمایید
        آبیاری گیاه باید به گونه‌ای انجام شود که آب اضافی از زیر گلدان خارج شود
        (از مسدود نبودن مسیر خروجی آب اضافی اطمینان حاصل فرمایید )

        به منظور حفظ رطوبت محیطی گیاه، بهتر است هر روز صبح، آب روی برگهای گیاهتان اسپری کنید

  10. الهام می گوید

    از راهنماییتون سپاسگذارم

  11. حمیده ستاری می گوید

    با احترام من تمام نکات را مراعات میکنم با اب غبارپاشی میکنم ولی کود ندادم تا بحال فقط دو شاخه گلدار بود که گل های یکی از شاخه ها خشک شد و افتادن میشه راهنمایی کنید

  12. Ghazal می گوید

    سلام،گل ارکیده من از بهمن گل داده و الان داره گلاش تک تک می افته،طبیعیه گیاه داره وارد مرحله استراحت میشه؟

    1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

      سلام
      بله کاملا این مسئله طبیعی میباشد.
      گیاه ارکیده را به مرحله استراحت ببرید. همچنین باید رطوبت محیط را افزایش داده و میزان آبیاری را نیز تنظیم نمایید.
      موفق باشید

  13. فرقانی اشرفی می گوید

    سلام مطلب ارائه شده مطلوب و راهنمای خوبی برای آرامش خاطر دارندگان گل ارکیده در نگهداری و حفاظت از آن محسوب می گردد. البته در خصوص تکثیر، انواع کودهای مورد نیاز و میزان آنها اشاره ننمودید چنانچه در این خصوص نیز راهنمایی فرمایید کمال تشکر ابراز می گردد.

    1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

      سلام
      گیاه ارکیده پس از گل دهی نیاز به استراحت چند ماهه دارد.
      در این زمان شما میتوانید با ایجاد یک محیط با رطوبت کافی و استفاده از کود های تقویتی . گیاه را برای داشتن بوته گل بهتر آماده کنید.

      1. احمد کاظمی می گوید

        سلام بسیار جالب و توضیحات کامل و جواب تمام سوالهایم را گرفتم موفق باشید

  14. فرهاد می گوید

    سلام گلهای ارکیده سر شاخه همش خشک شده.باید چی کار کرد؟ بایدساقه رو از اونجایی که خشک شده جداکرد؟

    1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

      سلام وقتتون بخیر
      ساقه گل را از ۵ سانتی روی برگ ها بچینید
      افزایش رطوبت محیطی با اسپری اب فراوان بر روی برگ های گیاه

  15. somaieh می گوید

    سلام ، گل ارکیده من گلاش ریخته نوک ساقه هاش زرد شده و چندتا از برگاش راهنماییم کنید چیکار کنم خیللللللللللللللللی ناراحتم

    1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

      سلام وقتتون بخیر
      ساقه گل دهنده را از ۵ سانتی روی برگها بچینید
      افزایش رطوبت محیطی و اسپری اب روی برگهای گیاه میتونن به گیاه شما کمک کنن

  16. شیوا می گوید

    سلام.من۲۰روز پیش که گلدان ارکیده گرفتم .تمام برگها زرد شد و ریخت والان برگ نداردوگلهاش هم داره پژمرده میشم و میریزه هر ۴روز یکبار یک لیوان آب میدادم و الان یک هفته است که آب هم روش اسپری میکنم .در محلی است که باد کولر میخورد.ولی نور کم دارد.کود تا حالا یک بار دادم .تو آشپزخانه که نور غیر مستقیم زیادتری داشت وگرمتربود بدتر شد.ممنون میشم راهنماییم کنید.

    1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

      سلام . فراهم کردن نور متوسط و آبیاری در هفته ای دو نوبت برای گیاه شما بسیار مفید است .
      توجه داشته باشید در معرض باد سرد کولر قرار نگیرد . و همچنین رطوبت مورد نیاز گیاه را اب اسپری اب روی برگ ها فراهم کنید.

  17. احمد کاظمی می گوید

    سلام بسیار جالب و توضیحات کامل و جواب تمام سوالهایم را گرفتم موفق باشید

  18. ناشناس می گوید

    با سلام من هم گل ترکیدم را کناره پنچره که زیره آن شوفاژ هست گذاشتم وچون نور مستقیم داره پرده آن قسمت همیشه پایین هست حال میخوام بدانم جای آن مناسب است ممنون میشم

    1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

      سلام . ارکیده به نور متوسط در فصل گرما نیاز دارد . باید در دمای خنک و محیطی با رطوبت زیاد قرار بگیرد . رطوبت محیطی را می توانید با اسپری کردن اب روی گیاه فراهم کنید .
      و نیاز به ابیاری هفته ای ۲ نوبت دارد

      1. ناشناس می گوید

        سلام گلدونه من بعد از چند تا برگ دادن الان سه تا جوونه زده بعد یک سال و نیم الان نمیدونم چیکار کنم ایا دوباره گلدون و بزارم تو گلدونه سرامیکی وبیارم تو چون الان تو بالکن شیشه ای هست

        1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

          سلام دوست عزیز گُل‌سِتان، وقتتون بخیر برای نگه داری بهتر گیاه ارکیده را به داخل بیاورید.
          باتوجه به دما و رطوبت محیطی، گیاهتان را به‌طور منظم آبیاری نمایید
          آبیاری گیاه باید به گونه‌ای انجام شود که آب اضافی از زیر گلدان خارج شود
          (از مسدود نبودن مسیر خروجی آب اضافی اطمینان حاصل فرمایید )
          به منظور حفظ رطوبت محیطی گیاه، بهتر است هر روز صبح، آب روی برگهای گیاهتان اسپری کنید
          همچنین میتوانید از بخور سرد برای تامین رطوبت استفاده کنید

      2. ناشناس می گوید

        سلام. وقت بخیر. من امروز ۳تا شاخه گل ارکیده رو از باغچه حیاط در اوردم تو گلدون سرامیکی کاشتم. میخوام بزارم داخل پذیرایی. نور خونه هم خوبه. ممنون میشم راهنمایی کنید. دوس دارم گلم سرحال و خوب بمونه

        1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

          دوست گُل‌سِتانی سلام
          ارکیده برای رشد بهتر نیاز به رطوبت بالا، نور زیاد و غیر مستقیم و یک خاک با زهکش بالا دارد
          شرایط نگهداری که خوب باشه شادابی و رشد گیاهتون هم بهتر میشه

  19. غنی ابادی می گوید

    سلام وقت بخیر ، ارکیده من گل هاش ریخته تقریبا دوماه میشه و برگ هایی سبزش هم دونه دونه داره زرد میشه ، نورش خوبه و بخور سرد کنارش گذاشتم ، علتش چی میتونه باشه ممنون میشم پاسخ بدید

    1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

      سلام وقتتون بخیر دوست عزیز
      ارکیده در این زمان نیاز به استراحت دارد
      افزایش رطوبت محیطی به همراه اسپری اب روی برگ ها و همچنین ابیاری هر هفته ۲ نوبت
      در معرض باد سرد و کولر نباشد
      نور متوسط برای ارکیده نیز بسیار مناسب میباشد

  20. مریم حبیبی می گوید

    سلام وقت بخیر من گل ارکیده ام گلهاش همه کم کم به مرور ریختن و کلی از داشتنشون لذت بردم و دوست دارم انقدر خوب بهش برسم که دوباره گل بده ،
    میخام بدونم چقدر کود باید بدم و چه نوع کودی و اینکه خاک مورد نیازش رو اماده از کجا میتونم تهیه کنم و میتونم به گلدان شیشه ای انتقالش بدم

    1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

      سلام وقتتون بخیر
      ابیاری هر هفته یک نوبت- افزایش رطوبت محیطی و اسپری اب روی برگها

  21. صادق می گوید

    سلام و درود، ممنون از سایت خوبتون، ممنون میشم در مورد نگهداری ارکیده بدون خاک هم توضیح بدید، شنیدم که میگن در مالزی که مبدا اصلی ارکیده هست، گلها روی شاخه درختان رشد می کنند، پس میشه خارج از گلدان خاکی هم نگهداری کرد؟؟ باید داخل آب باشه یا هوازی و هر وقت ریشه ها نقره ای شدند آبیاری بشه؟

    1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

      سلام وقت بخیر . در مالزی و مناطق مشابه رطوبت محیطی زیاد است . در ایران نمی شود با این روش از ارکیده نگه داری کرد . . همچنین باید در خاک سبک پوسته ی چوب بکارید و با اسپری کردن اب رطوبت محیطی را افزایش دهید

  22. Qazal می گوید

    سلام وقتتون بخیر
    ارکیده من داره گل میده ولی متاسفانه برگ هاش دونه دونه دارن زرد میشن و ۲تا برگ کوچک داره که رشد نکردن.چکار باید بکنم؟

    1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

      سلام وقت بخیر.
      برای گیاه ارکیده رطوبت محیطی بالا یا اسپری اب روی برگ ها لازم است .

  23. ناهيد می گوید

    با تشکر از اموزشهاى شما
    سئوالا ت و پاسخها هم بسیار عالى واموزنده
    استادان محترم لطفا بفرمائید در زما نیکه گل دارن نیاز به کود دادن هست وهر چه مدت باید کود بدیم
    زمانیکه گل نداره بچه شکل و چند مدت مود بدیم با سپاس

    1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

      سلام دوست عزیز گل ستان وقتتون بخیر
      گل ارکیده بدلیل ریشه هوایی نیاز به کود های تقویتی دارد

  24. دهخدا می گوید

    عالی

  25. ناشناس می گوید

    سلام و خسته نباشید گل ارکیده من بیشتر از ۳ ماه گل هاش ریخته ولی الان برگ های پایینیش و نوک شاخه هاش شروع به زرد شدن کرده باید چکار کرد
    مرسی

    1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

      سلام دوست عزیز گُل‌سِتان، وقتتون بخیر
      باتوجه به دما و رطوبت محیطی، گیاهتان را به‌طور منظم آبیاری نمایید
      آبیاری گیاه باید به گونه‌ای انجام شود که آب اضافی از زیر گلدان خارج شود
      (از مسدود نبودن مسیر خروجی آب اضافی اطمینان حاصل فرمایید )
      به منظور حفظ رطوبت محیطی گیاه، بهتر است هر روز صبح، آب روی برگهای گیاهتان اسپری کنید
      همچنین میتوانید از بخور سرد برای تامین رطوبت استفاده کنید

  26. A.kh می گوید

    سلام مطالب خوب و آموزنده بودند. پیشنهاد میکنم از عکس / هم در مورد خاک ارکیده و هم در مورد توضیحات خودتان همراه با عکس باشد بهتر است. با تشکر

    1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

      سلام دوست عزیز گُل‌سِتان، وقتتون بخیر
      ممنون از پیشنهاد خوبتون حتما رسیدگی میشه

  27. ملیحه هستم تمام مطالب عالی بود چطور میتونم سفارش گل بدم؟؟؟ می گوید

    عالی و خیلی مطالبتون قابل استفاده برای سفارش راهنمائ بفرمائید

    1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

      سلام دوست عزیز گُل‌سِتان، وقتتون بخیر
      ممنون از شما که مطالب ما رو مطالعه کردید
      شما میتونید گیاه و یا گل مورد نظرتون رو داخل سایت ما انتخاب کنید
      با زدن روی دکمه ی ( این گل رو میخوام )
      سپس وارد مرحله ای جدید میشید محصولات افزودنی ، کارت پستال و همچنین بازه زمانی ارسالی خودتون رو وارد میکنید
      وارد مرحله وارد کردن ادرس و نحوه پرداخت ( انلاین و یا کارت به کارت ) رو انتخاب میکنید
      و به این شکل سفارش شما رو ما براتون ارسال میکنیم
      ما تهران مناطق ۱ تا ۱۴ رو ارسال داریم

  28. مهدی می گوید

    سلام ببخشید اگر گل های یک شاخه ریخت و شکست اون شاخه باید از قسمتی که به شاخه اصلی وصل شده اون رو ببرم؟

    1. مشاور گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      سلام دوست عزیز گُل‌سِتان، وقتتون بخیر
      ساقه شکسته شده را جدا کنید
      آبیاری گیاه باید به گونه‌ای انجام شود که آب اضافی از زیر گلدان خارج شود
      (از مسدود نبودن مسیر خروجی آب اضافی اطمینان حاصل فرمایید )
      به منظور حفظ رطوبت محیطی گیاه، بهتر است هر روز صبح، آب روی برگهای گیاهتان اسپری کنید

  29. زهره پیرزاد می گوید

    ضمن تشکر از اطلاعات عالی که در اختیار گذاشتید،سوال: ارکیده من از قسمت بالا هم (ریشه هایی)ساقه هایی به رنگ سفید در اطرافش رشد کرده ،از نظر گل دادن و طراوت هم اوضاع خوبی دارد.آیا این ریشه یا ساقه های اضافه را میتوانم بچینم؟ اگر بله،به چه نحوی

    1. مشاور گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      سلام دوست عزیز گُل‌سِتان، وقتتون بخیر
      ارکیده ها دارای ریشه های هوازی هست . تقویت ریشه های هوازی و برگها باعث می شود گل های بهتری بدهد .
      آبیاری گیاه باید به گونه‌ای انجام شود که آب اضافی از زیر گلدان خارج شود
      (از مسدود نبودن مسیر خروجی آب اضافی اطمینان حاصل فرمایید )
      به منظور حفظ رطوبت محیطی گیاه، بهتر است هر روز صبح، آب روی برگهای گیاهتان اسپری کنید

  30. محمدیان می گوید

    سلام دو روزه گیاه ارکیده رو خریدارری کردم ولی امروز دیدم که برگ ها کمی جمع شده و حالت پژمردگی گرفتن و یکی از برگ های زیرین قهوه ای شده اسن. اب یاری نکردم دور این دو روز ولی اب پاشی داشته و دستگاه بخور سرد هم در محیط روشن است . میشه کمک کنید نجاتش بدم در حال گلدهی است

    1. مشاور گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      سلام دوست عزیز گُل‌سِتان، وقتتون بخیر
      آبیاری گیاه باید به گونه‌ای انجام شود که آب اضافی از زیر گلدان خارج شود
      (از مسدود نبودن مسیر خروجی آب اضافی اطمینان حاصل فرمایید )
      به منظور حفظ رطوبت محیطی گیاه، بهتر است هر روز صبح، آب روی برگهای گیاهتان اسپری کنید و یا اینکه از بخور سرد استفاده کنید
      همچنین گیاهتان را در مکان خنک تر اپارتمان بگذارید

      1. فرناز می گوید

        من یک ارکیده دارم ولی امروز شکست از قسمتی که شکوفه میداد آیا ارکیده دوباره شکوفه می‌دهد و می توان و آیا شاخه ای که افتاده است دوباره ریشه می دهد ؟

        1. مشاور گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

          سلام دوست عزیز گُل‌سِتان، وقتتون بخیر
          نه متاسفانه گل شاخه بریده ارکیده مجدد ریشه نمی دهد
          و گیاه شما با نگه داری و ابیاری مجدد دوباره گل میدهد در فصل جدید

  31. فرناز می گوید

    من یک ارکیده دارم ولی امروز شکست از قسمتی که شکوفه میداد آیا ارکیده دوباره شکوفه می‌دهد و می توان و آیا شاخه ای که افتاده است دوباره ریشه می دهد ؟

    1. مشاور گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      سلام دوست عزیز گُل‌سِتان، وقتتون بخیر
      گیاه ارکیده یک گیاه چند ساله هست بعد از اتمام گل های از گیاه مراقبت کنید تا فصل بعد مجدد گل بدهد
      گیاه ارکیده به رطوبت محیطی زیادی هم نیاز دارد
      به منظور حفظ رطوبت محیطی گیاه، بهتر است هر روز صبح، آب روی برگهای گیاهتان اسپری کنید

  32. Mehrangi می گوید

    سلام
    ببخشید ایا حتما باید گلدان گل ارکیده شفاف باشه و ریشه ها نور ببینن ؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      با توجه به اینکه گیاه ارکیده در حالت طبیعی بر سر شاخه‌ها رشد می کند می توان متوجه شد که ریشه های این گیاه زیبا نیاز به جذب نور دارند.
      بنابراین استفاده از گلدانهای شفاف حائز اهمیت است

  33. Diba می گوید

    سلام من حدود ۸ ماه پیش در خرداد ماه یه گلدان ارکیده سفید گرفتم و تمام این نکات رو رعایت کردم بعد از ریختن گلها ساقه ها رو کوتاه کردم.الان بعد از ۸ ماه مجددا ساقه های جدید و کلی غنچه داده ولی متاسفانه تمام غنچه ها بعد از چند روز قبل از باز شدن یکی یکی زرد میشن و میفتن.از گل فروشی یه مایع تقویتی گرفتم ولی فایده نداشت .کلی هم ریشه جدید دارد .اشکال کار کجاست که غنچه ها باز نمیشود؟

    1. مشاور گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      سلام دوست عزیز گُل‌سِتان، وقتتون بخیر
      احتمالا رطوبت مکانی که گل ارکیده در ان هست کم است لذا افزایش رطوبت محیطی با اسپری اب رو برگها (صبح ها) توصیه میشود
      آبیاری گیاه باید به گونه‌ای انجام شود که آب اضافی از زیر گلدان خارج شود
      (از مسدود نبودن مسیر خروجی آب اضافی اطمینان حاصل فرمایید )

  34. محمد می گوید

    سلام گل ارکیده گل داده وچند تا از گل های اون باز شده اما دوتا از غنچه ها باز نشده افتاده علت چیست

    1. مشاور گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      سلام دوست عزیز گُل‌سِتان، وقتتون بخیر
      آبیاری گیاه باید به گونه‌ای انجام شود که آب اضافی از زیر گلدان خارج شود
      (از مسدود نبودن مسیر خروجی آب اضافی اطمینان حاصل فرمایید )
      به منظور حفظ رطوبت محیطی گیاه، بهتر است هر روز صبح، آب روی برگهای گیاهتان اسپری کنید

      1. س می گوید

        سلام ارکیده من ۲۰روز غنچه داده سوال من اینه که کود درزمان غنچه نیاز داره یا نه میترسم بهش کود بدم خراب بشه لطفا راهنماییم کنید

        1. مشاور گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

          سلام دوست عزیز گُل‌سِتان، وقتتون بخیر
          کود های تقویتی ۳بیست در زمان غنچه دادن مشکلی برای گیاه ندارند و باعث تولید گل های درشت تر میشود
          افزایش رطوبت محیطی و اسپری اب روی برگ های گیاه نیز توصیه میشود

  35. مهديس می گوید

    با سلام گیاه ارکیده ای که امروز خریدم توی گلدونش کج رشد کرده برگهای بزرگ و سنگینش یک طرف افتادن، امکانش هست گلدونش رو عوض کنم و صاف توی گلدون بکارم یا ممکنه آسیب بببینه؟ گلدون خودش پلاستیک شفاف و بی رنگه، در کل چه گلدونهایی برای نگهداری مناسبترن و پیشنهاد می کنین؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      اگر گیاه روی گل هست، تعویض گلدان پیشنهاد نمی شود. فصل پاییز و زمستان زمان بهتری است.
      از آنجایی که ریشه های ارکیده نیاز به نور دارند، بهتر است گلدان شفاف باشد.

  36. سونیا می گوید

    سلام یک گیاه دارم درختچه ای هست و برگهاش زرد میشه و میریزه نمیدونم مشکلش دقیق چیه.. عکسشو میتونم براتون بفرستم.. راهنمایی کنید؟ ممنون

  37. رویا می گوید

    سلام .ممنونم از اطلاعات خوبتون . من دیروز یک گلدان گل ارکیده خریدم که ۳ شاخه گل داره . در یک گلدان شفاف که تعدادی از ریشه ها ازش بیرون زدن و رنگ نقره ای شدن . بقیه ریشه هایی که در خاک هستن سبزند. چه توصیه ای بمن دارید؟
    درضمن کنار پنجره جنوبی و پشت پشت پرده با نور غیر مستقیم و دور از رادیاتور هست .

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      ریشه های هوایی و سبز ارکیده فالانوپسیس نشان از سالم بودن ریشه های درون خاک آن است.
      اگر ریشه ها داخل خاک سیاه شده و طوقه پوسیده باشد، توصیه می شود گیاه را از گلدان خارج کرده و ریشه را داخل قارچکش فرو ببرید.
      نور شما مناسب است فقط توجه کنید که غیر مستقیم باشد و مستقیم به گیاه نتابد.

  38. زهرا می گوید

    سلام دوران گل دهی ارکیده من تمام شده الان برگهایش اهسته اهسته از پایین زرد می شود و میریزد برگ جدیدی هم در نیاورده چکار باید بکنم

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      یکی از دلایل زرد شدن برگهای ارکیده شما میتونه آبیاری زیاد و یا نور زیاد و مستقیم باشد.
      آبیاری را حتما زمانی انجام دهید که سطح خاک خشک شده است و همچنین دقت کنید که نور فیلتر شده به گیاهتون بتابه

  39. مهری می گوید

    سلام.ارکیده ام پر برگ شده ولی گل نمیده.چرا؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      ارکیده فالانوپسیس معمولا دوبار در سال و به فاصله هر ۶-۹ ماه بعد از پایان هر گلدهی دوباره به گل میرود
      اگر ارکیده شما هنوز بعد از مدت ذکر شده در بالا به گل نرفته می تونه به دلایل: ۱- مستقیم بودن نور خورشید ۲- وجود نوسانات دمایی ۳- آبیاری نامناسب(خیلی کم یا خیلی زیاد) ویا ۴-نبود تغذیه مناسب و بزرگ بودن گلدان باشد

  40. وهب می گوید

    سلام ممنون از مطالب خوبتون
    برای من ارکیده هدیه ارسال شده که در اسفنج قرار دادن و اسفنج رو روی گلدان شیشه ای گذاشتن که آب اضافه داخل اون میریزه، آیا نیاز هست که در گلدانی با نوع خاکی که فرمودین بکارم یا همینجوری داخل اسفنج هم دوام میاره؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      اگر منظور شما ارکیده شاخه بریده است که در اسفنج قرار داده شده، دوام طولانی مدتی در آن ندارد.
      اگر گیاه ساقه‌ای دارد که دارای گره(جوانه) است، می تونید از طریق ساقه ی دارای جوانه گیاهتون رو تکثیر کنید تا ریشه دار بشه

  41. ناشناس می گوید

    سلام وقتی گل ارکیده خشک میشه و فصل گل دهی تمام میشه باید شاخه کوتاه بشه یا نه

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      اگر ساقه قهوه ای شده بله باید کوتاه شود

  42. ناشناس می گوید

    سلام بعد از اتمام‌گل دهی باید ساقه رو چه اندازه و چگونه کوتاه کنم واین که ارکیده من داخل گلدان شیشه ایی هس ولی معمولا همون خورده چوباش هر روز یکی دوسانت از بالا خشک میشه من ی کم‌روی خاکش آب اسپری میکنم آیا این‌کار درسته ؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      ساقه بدون گل رو از پایه و نزدیک برگ آن قطع کنید.
      برای آبیاری هم بهتر است هر زمان که احساس کردین خاک خشک شده آن را مرطوب کنید

  43. سهیلا افشار می گوید

    سلام دوست خوبم
    ارکیده قشنگم بعد از چند ماه که گلدهی نداشت ولی بسیار ریشه هایش قوی و سرحال است . دو ماه پیش از نوک شاخه خالی شروع به برگ دادن و همینطور ریشه دهی کرده و تا الان سه تا برگ کوچک و متوسط و کمی بزرگتر داده و سه چهارتا هم ریشه کاش میتونستم عکسشو براتون بفرستم و مشاهده کنید چه وضعیت حساسی پیدا کرده و نگرانم سنگین بشه و از اون بالا بیوفته لطفا زودتر بگید چکارش کنم که این نوزاد ارکیده ام برام بمونه
    ضمنا از بین یکی از برگای پایینیش هم داره یه جوونه برگ میزنه
    با اینکه ریشه های درون و بیرون خاک بسیار سر حالی داره ولی برگاشم دارن چروکیده میشن لطفا کمکم کنید

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      جهت چت کردن با کارشناس مشاوره گل و گیاه وارد لینک زیر شوید
      https://dr.golsetan.com

  44. کوروش می گوید

    درود و سپاس از مطالب بسیار ارزشمند شما.حدود یکماهه که یه گلدان ارکیده خردیم و با گلهای زیبای صورتی.اما دو روز ه که متوجه شدم که گلهاش دارن پژمرده میشن .میشه گفت همه شرایط نگهداری رو رعایت کردم .برگهاش سبز تره است و ریشه هاش بیشتر سبز هستن.آیا فصل گلدهی تموم شده و یا در نگهداریش دچار اشتباه شدم.ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      از دلایل اصلی پژمرده شدن گل ارکیده، نگهداری این گیاه در مکان گرم، کمبود رطوبت و نور کم هست که باعث پژمردگی گیاه میشه

  45. آینا می گوید

    سلام
    بسیار توضیحاتتون عالی و کامل و کاربردی بود
    موفق باشید و سلامت و پاینده

  46. مريم می گوید

    کود مناسب ارکیده چیستو چند وقت یک بار باید داد؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      کودهای مخصوص ارکیده در بازار با همین نام وجود دارند
      قبل از گلدهی و در زمان استراحت گیاه می تونید هر دو هته از این کودها استفاده کنید

      1. مريم می گوید

        ممنون از جوابتون من فکر میکردم در دمانی که گل داره باید کود دهی انجام بشه

  47. کاوه می گوید

    سلام گلدان ارکیده من به تازگی بعد از کوددهی پوسیدگی ریشه شدید گرفته و ریشه هاشو از دست داده . اگر از گلدان در بیارم و داخل آب بزارم ریشه دار میشه .خیلی ناراحتم راهنمایی میکنین؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      اگر ارکیده شما هنوز ساقه گل دهنده سالم و زنده دارد و یا گیاهچه متصل به گیاه مادری دارد، از این دو روش می توانید برای تکثیر ارکیده استفاده کنید

  48. غزاله می گوید

    سلام
    من به تازگی ارکیده گرفتم در حال حاضر گلدان بتنی ‌‌ ‌و خاکی که گل ستان براش در نظر گرفته مناسبه ؟!

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      بله مناسب هست و مشکلی نیست
      زمانی که گیاه از گل افتاد می تونید اون رو در یک گلدان شفاف قرار بدین

  49. همایون می گوید

    سلام
    دوسال قبل ارکیده خریداری کردم .فقط یکبار گل داد با وجود آبیاری وغبار پاشی وعوض کردن خاک گلدان متاسفانه برگهای گل زرد شدن فقط چند برگ باقی مونده
    ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      ارکیده با نگهداری و رسیدگی صحیح حدودا ۱۲-۹ ماه بعد وارد فاز گلدهی میشه
      در این مدت برگ های زرد و ساقه های خشک شده رو جدا کنید، بهتر هست یک مرحله گیاه رو با قارچکش آبیاری کنید، مکان نگهداری گیاه خنک باشه و هر روز برگ های گیاه غبارپاشی بشه
      هر دو هفته از کود مخصوص ارکیده استفاده کنید و گیاه رو در یک مکان با نور متوسط قرار بدین تا مجدد تقویت و وارد فاز گلدهی بشه
      آبیاری هم بهتر هست هفته ای یک مرتبه باشه

  50. الوین می گوید

    سلام وقت بخیر من حدود ۳ روز پیش متاسفانه دستم خورد و ارکیده‌ای که داشتم به زمین افتاد. الان با گذشت ۳ روز پژمرده نشده ولی ریشه های نسبتا خشک که داشت الان درون خاکه قبلا بیرون بود. اقدام خاصی لازم هست انجام بدم؟؟؟ظاهرا میخواسته شاخه بده چون قسمتی از ساقه اصلی)همون جایی که برگ ها بهش متصل اند(در اومده که ریشه هم نیست.

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      ریشه های هوایی که قبلا بیرون از خاک بودند الان هم بهتر هست بیرون از خاک قرار بگیرند بنابراین اون هارو از خاک خارج کنید
      رطوبت اطراف گیاه رو با غبارپاشی روزانه افزایش بدین و از یک کود ضد تنش برای گیاه استفاده کنید

      1. الوین می گوید

        ببخشید فقط قبلا اون ریشه هایی بیرون خاک بودند که رنگ زرد داشتند.الان فقط ریشه های نقره ای و سبز رو بیرون گذاشتم. مشکلی وجود داره؟؟چون واقعیتش می ترسم گلدانش رو دوباره عوض کنم. و اینکه لطفا کودهای ضدتنش رو توضیح بدین.

        1. الوین می گوید

          و اینکه چطور میتونم عکس بفرستم؟؟ چون احساس میکنم با عکس بهتر میتونید راهنماییم کنید🙏🙏🙏🙏

          1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

            جهت چت کردن با کارشناس مشاوره گل و گیاه وارد لینک زیر شوید
            https://dr.golsetan.com

  51. ويدا می گوید

    با سلام، گل ارکیده من امروز پر از مورچه شده بود ، منم گذاشتم یه چند ساعت تو بالکن ، ولی انگار خیلی هوا براش سرد بود ، چون وقتی اووردمش تو همه گلهاش پژمرده و شل شد🥺, الان میشه براش کاری کنم؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      به احتمال زیاد گیاه دچار تنش سرمایی شده
      بستگی داره شدت سرما چقدر بوده باشه، بهتره گیاه رو در یک مکان با دمای متعادل قرار بدین و هر روز گیاه رو غبارپاشی کنید
      کود هیومیک اسید هم براش خوب هست که استفاده کنید

  52. فامون می گوید

    سلام. من یک گلدان ارکیده دارم که وقتی دو سال پیش گلهاش خشک شد، ساقه اش را قطع کردم. از آن موقع دائم ریشه جدید میده و برگ جدید هم داده، اما ساقه در نیاورده که گل بده. چه کنم ساقه در بیاره و گل بده؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      همراه گل‌سِتانی سلام
      از کود های گلدهی مخصوص ارکیده استفاده کنید.

  53. سارا می گوید

    سلام
    خیلی ممنون باب اطلاعات مفید در خصوص نگهداری از گلدان ارکیده
    دوست عزیز یه راهنمایی میفرمائید، گلدان بنده شروع به دادن غنچه کرده، غنچه ها که بزرگ میشن زرد و خشک میشن، میشه لطفا راهنمایی بفرمائید که علتش چیه و یا چه کاری نیاز هست انجام بدم
    خیلی ممنون

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      همراه گل‌سِتانی سلام
      خشک شدن زود هنگام غنچه های ارکیده معمولا به دلیل خشکی هوا هست.
      هر روز گیاه رو غبارپاشی کنید و حتما ارکیده رو در یک مکان خنک نگهداری کنید.

  54. حمید می گوید

    سلام،باتشکر فراوان از مطلب خوبتون و پاسخگویی و راهنمایی با ارزشتون،من یه نشا ارکیده دارم،دوتا برگ و یه برگ تازه داره درمیاره،برای گلدهی با رعایت تمام نکات نگهداری، تو فصل پاییز باید به بالکن ببرمش که هواش سرد باشه حدود ۱۸ درجه یا همون تو دمای ۲۵ درجه خونه گل میده؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      همراه گل‌سِتانی سلام
      اگر اختلاف دمای شب و روز در شهر شما بین ۱۰ تا ۱۵ درجه هست بهتر هست بیرون از منزل نگهداری کنید

  55. نسی می گوید

    مطالب شما خیلی بدرد من خورد… فقط نمیدونستم که ۳ بیست رو میشه اسپری کرد… پس توصیه میکنید هفته ای ۱ بار روی ارکیدم اسپری کنم؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      همراه گل‌سِتانی سلام
      بهتر هست از کود های مخصوص ارکیده استفاده کنید و داخل خاکش آبیاری بشه.
      کودهی بهتر هست زمانی باشه که گیاه روی گل نیست.

  56. آلما حدادی می گوید

    سلام ، مطالبتون بسیار مفید بود ، من اسفند ارکیده خریدم اواخر فروردین کل گلهای دونه دونه افتاد ، بهش آب میدادم و نور غیر مستقیم و خوبی داره خونمون،
    گل فروش گفت ساقه رو جدا کن و بزار جای تاریک بعد از اون چند روز یکبار بهش کود و آب بده تا دوباره گل بده اینکار رو بکنم؟
    میشه دقیق بگید چکار کنم زود گل بده ؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      همراه گل‌سِتانی سلام
      بعد از ریزش گل های ارکیده و کوتاه کردن ساقه های گلدهنده خشک شده، گیاه رو در یک مکان با نور متوسط(حدودا ۲ متری یک پنجره پرنور) قرار بدین و ماهی یکبار هم با کود مخصوص ارکیده گیاه رو تغذیه کنید.

  57. لام کاف می گوید

    ممنون از مطلب جامع و خوبتون، من دو تا گلدون ارکیده دارم که گلهاشون پژمرده شدن و ریختن، وقتی گلدونشون رو چک کردم دیدم که هر دو گیاه توی یک گلدون پلاستیکی از جنس بطری های پلاسنیکی آب معدنی کاشته شدن و چون زهکشی خوبی نداشتن، غرقاب شدن. ریشه هاشون بوی عجیبی میده، کوتاهشون کردم ولی می خوام بدونم که با کمی وایتکس هم میشه عفونت های احتمالی رو از بین برد و‌گندزدایی کرد؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      همراه گل‌سِتانی سلام
      بهتر هست برای ضدعفونی کردن بستر و ریشه های گیاه از قارچکش استفاده کنید و قسمت های آسیب دیده و خراب ریشه گیاه رو جدا کنید و دور بریزید.
      حتما از یک گلدان شفاف و با سوراخ زهکش های متعدد برای نگهداری گیاه استفاده کنید.

  58. شیدا می گوید

    سلام ، ایا گلدان ارکیده حتما باید از جنس شفاف باشه که نوردهی به ریشه انجام بشه؟
    یا اینکه میتونه از جنس غیر شفاف هم باشه؟
    و ایا وجود سنگ ریزه های تزیینی روی سطح خاک میتونه به گل ارکیده اسیب بزنه؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      همراه گل‌سِتانی سلام
      با توجه به اینکه ریشه های گیاه ارکیده به نور و تهویه نیاز دارد بله گلدان این گیاه باید شفاف باشد و زهکش مناسب برای تخلیه آب و همین طور برای تهویه داشته باشد.

  59. شیدا می گوید

    سلام ، ایا گلدان ارکیده حتما باید از جنس شفاف باشه که نوردهی به ریشه انجام بشه؟
    یا اینکه میتونه از جنس غیر شفاف هم باشه؟
    و ایا وجود سنگ ریزه های تزیینی روی سطح خاک میتونه به گل ارکیده اسیب بزنه؟؟؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.