خرید گیاه آپارتمانی با تضمین کیفیت و ارسال رایگان

معرفی و روش نگهداری گیاه دیفن باخیا (Dieffenbachia)

زمان مطالعه: 10 دقیقه

معرفی

دیفن باخیا گیاهی بسیار زیبا و محبوب است. نام دیگر این گیاه، عصای بی عقلی است! چون اگر خورده شود، به علت شیره سمی داخل آن ، ممکن است فرد قدرت تکلم خود را از دست بدهد.
دیفن باخیا عضوی از خانواده بزرگ گیاهان Araceae است. به اتفاق گیاهانی مانند آگلونما، اسپاتی فیلوم و فیلودندرون این خانواده را تشکیل داده است. پس دور از انتظار نیست که بگوییم دیفن باخیا عاشق رطوبت است!
این گیاه متعلق به بخش‌های مرکزی و جنوبی آمریکاست. برگ‌های سبز رنگ آن با مخلوطی از رنگ سفید، آن را به یک گیاه خیره کننده تبدیل کرده است.
دیفن باخیا یک تصفیه کننده خوب هوا هم هست! این گیاه آلودگی‌های هوا را جذب می‌کند و هوای پاکیزه‌تری را برای شما فراهم می‌کند.
جهت خرید گل و گیاه و مشاهده قیمتها میتوانید به گل فروشی آنلاین گُل سِتان مراجعه کنید تا کمتر از 3 ساعت این گل های زیبا د رخانه شما باشد و ما پیشنهاد میکنیم در اسرع وقت برای خرید گیاهان تصفیه کننده هوا اقدام کنید.

با گُل سِتان همراه باشید تا روش نگهداری گیاه دیفن باخیا را بدانید.

گُل‌سِتان | گل فروشی آنلاین | سفارش آنلاین گل | گیاه آپارتمانی

دیفن باخیا در یک نگاه

  • نام علمی: Dieffenbachia Seguine
  • نام رایج: دیفن باخیا، برف گرمسیری
  • نوع گیاه: همیشه سبز چندساله / آپارتمانی
  • سمی بودن: برای انسان‌ها و حیوانات سمی است.
  • دشواری نگهداری: آسان و کم دردسر

مطلب مرتبط: روش نگهداری گیاه فیلودندرون

یک گیاه دیفن باخیا زیبا

شیوه نگهداری

پس از معرفی، نوبت به روش نگهداری گیاه دیفن باخیا زیبا می‌رسد؛ در ادامه جزئیاتی در این باره ارائه خواهیم کرد.

فیکوس الاستیکای شرابی در گلدان طلایی
978,000 تومان
مانسترا غول پیکر
19,000,000 تومان
فیکوس بلک در گلدان مواد آلی سفید
827,000 تومان
لوتوس سه تایی
679,000 تومان
زامیفولیا بلک سه قلاف
645,000 تومان

نور

در ادامه روش نگهداری گیاه دیفن باخیا باید بگوییم ،دیفن باخیا در فضایی تقریبا نورانی همراه با کمی سایه به خوبی رشد می‌کند. پس در هنگام قرار دادن آن در نقاط مختلف منزل، در نظر داشته باشید که به نور زیادی احتیاج ندارد. البته دیفن باخیا در صورت دریافت نور کامل خورشید نیز رشد نسبتا خوبی خواهد داشت. حتی بعضی از انواع آن تحت نورهای مصنوعی نیز رشد می‌کنند. نور کامل خورشید موجب تیره و کدر شدن برگهای دیفن باخیا می‌شود.
در کل به محیطی با نور فیلتر شده و غیرمستقیم نیاز دارد اما می‌تواند نور مستقیم را نیز تحمل کند. نور بیش از حد و شدید می‌تواند باعث سوختن برگ‌های دیفن باخیا شود که آن‌ها را زرد می‌کند. نور بسیار کم نیز باعث بی رنگ شدن و از بین رفتن کلروفیل برگ‌های گیاه می‌شود. در هر دو حالت گیاه آسیب دیده و ممکن است برگ‌های آن شروع به ریزش کند

اما ماجرا برای دیفن باخیایی که در خارج از خانه نگهداری می‌شود فرق می‌کند. در این صورت دیفن باخیا پذیرای نور کامل و درخشان خورشید است، اما باید در برابر باد شدید و آفتاب تیز بعدازظهرهای تابستان در امان باشد. در غیر این صورت ظاهری بیمارگونه پیدا می‌کند.

در کل نور زیاد سبب سوختن برگ‌های دیفن باخیا می‌شود. در مقابل اگر رنگ برگ‌های گیاه شما خیلی زرد/سفید است، سایه زیاد ممکن است سبب رنگ پریدگی گیاه شود.

آبیاری

در مورد آبیاری این گیاه، توصیه می‌کنیم ابتدا آن را به خوبی آبیاری کنید. سپس اجازه دهید بین هر بار آبیاری، گیاه کاملا خشکی را احساس کند.
آبیاری دیفن باخیای آپارتمانی واقعا یک هنر است. هیچ زمان دقیقی برای تشخیص روز آبیاری آن وجود ندارد. شما باید شرایط آب و هوایی، زمانی از سال را که در آن هستید، نوع خاک، میزان نور دریافتی، میزان رطوبت و مکان گیاه را در نظر بگیرید و متناسب با برآیند تمام این عوامل، یک الگوی آبیاری صحیح برای دیفن باخیا خلق کنید. البته این موضوع برای سایر گیاهان نیز صدق می‌کند، هرگز نمی‌توان گفت یک گیاهی دقیقا چقدر به آبیاری نیاز دارد.

دیفن باخیا در طی ماه‌های تابستان، بیشتر از زمستان به آبیاری نیاز دارد. چرخه رشد این گیاه از اواخر اسفند آغاز شده و در میانه آبان به پایان می‌رسد.
آبیاری بیش از حد ممکن است باعث گوشتی شدن ریشه، ضعیف شدن رشد و در نهایت قارچی شدن ساقه شود. پس مطمئن شوید که گلدان دارای حفرات زه‌کشی متعددی باشد. مثل همیشه، زه‌کشی مناسب خاک نیز بسیار مهم است.

به طور کلی بهترین زمان برای آبیاری دیفن باخیا زمانی است که چند سانت بالایی خاک آن خشک شده باشد. در زمان آبیاری باید تا جایی آب داد که اضافه آن از زیر گلدان خارج شود اما این آب خارج شده با گلدان در تماس نباشد زیرا باعث می‌شود که خاک گیاه دیرتر خشک شود و در نتیجه ریشه‌های گیاه آسیب ببنید.
همچنین سعی کنید از آبی استفاده کنید که املاح کمی داشته باشد. بنابراین اگر از آب لوله‌کشی استفاده می‌کنید اجازه دهید این آب چند ساعتی را استراحت کرده باشد تا املاح آن ته‌نشین شده باشد.

دیفن باخیا

دما

دیفن باخیا در تمام طول سال بازه دمایی بین 15 الی 24 درجه سانتی‌گراد را ترجیح می‌دهد. در واقع بهترین رشد آن در این بازه دمایی صورت می‌گیرد.
تمام ابعاد رشد این گیاه در دمای زیر 15 درجه آرام‌تر صورت می‌گیرد. بعضی از انواع دیفن باخیا در دمای زیر 10 درجه، آثار آسیب دمایی ناشی از سرما را از خود نشان می‌دهند. در نتیجه سعی کنید آن را در محیطی با دمایی که گفته شد قرار داده و از قرار دادن آن در محیط سرد بپرهیزید.

رطوبت

گیاه دیفن باخیا به محیطی گرم و مرطوب علاقه دارد. تهیه کردن محیطی گرم برای این گیاه نکته‌ای مهم است زیرا هوای سرد باعث می‌شود که دیفن باخیا آسیب ببنید و برگ‌های آن بریزد. همچنین برای رشد بهتر گیاه بهتر است محیط نگهداری آن را مرطوب نگه دارید. این کار را می‌توانید به کمک یک اسپری آب، دستگاه بخور یا قرار دادن آن در محیطی مانند آشپزخانه یا حمام انجام دهید.
هیچ‌گاه این گیاه را در نزدیکی وسایل گرمایشی قرار ندهید زیرا خشک شدن هوای محیط باعث آسیب رسیدن به گیاه می‌شود.

خاک

خاک گلدان مخصوص گل بنفشه، برای گیاه دیفن باخیا مناسب است.
احتمالا بارها این ترکیب به گوشتان خورده است :
• یک سوم خاک رس چندمنظوره
• یک سوم خزه ذغال سنگ
• یک سوم سنگریزه و یا پرلیت.
اگر دیفن باخیا را در باغچه کاشته اید، در انتخاب ترکیب نهایی خاک آزادید. ترکیبی که در بالا ذکر کردیم می‌تواند برای آن بسیار مفید باشد.

اما اگر دیفن باخیای آپارتمانی دارید، حتما برای آن از خاک مخصوص گیاهان آپارتمانی استفاده کنید و یا ترکیب ایده‌آل را خودتان بسازید : دو قسمت خزه ذغال سنگ و یک قسمت پرلیت. به همین سادگی!
بهترین زمان برای تغییر خاک و یا انتقال گیاه به گلدان جدید، فصل بهار است. در این کار زیاده روی نکنید و گلدانی با حفرات زه‌کشی متعدد انتخاب کنید.

کود دهی

راحت‌ترین راه برای کوددهی دیفن باخیا، این است که هر یک بار در میان پس از آبیاری گیاه، به آن کمی کود مایع اضافه کنید. هرگز در زمستان به گیاه کود ندهید، در این فصل آبیاری به تنهایی برای گیاه کافی است.

یک کود متعادل حلال در آب انتخاب کنید و در حین آبیاری گیاه، آن را در نصف قدرت توصیه شده به گیاه اضافه کنید.
هنگامی که گیاه را به گلدان جدید منتقل کرده و یا خاک آن را عوض کردید، از کود جامد با رهایش طولانی مدت استفاده کنید. همیشه به دستور اصلی نوشته شده روی کود دقت کنید و طبق آن جلو بروید.
بنابراین اگر دوست دارید، دیفن باخیا شما خوب رشد کند، کود دهی به آن را فراموش نکنید.

هرس کردن

لازم نیست بپرسید چه زمانی برای هرس کردن دیفن باخیا مناسب است، چون اصلا به این کار نیازی ندارد! برگهای قدیمی، خود به خود زرد می‌شوند و باید آنها را جدا کنید. در غیر این صورت به هرس کردن قابل توجهی نیاز نخواهد داشت.

تعویض گلدان

معمولا هر دو الی سه سال یک‌بار این گیاه نیاز به تعویض گلدان پیدا می‌کند زیرا ریشه‌های آن رشد می‌کند و فضای کافی برای ادامه رشد نخواهد داشت. بهتر است این کار را در بهار انجام دهید تا گیاه دچار شوک و آسیب نشود. همچنین بهتر است گلدان جدیدی که انتخاب می‌کنید تنها یک سایز بزرگ‌تر از گلدان قبلی باشد زیرا گلدان بیش از حد بزرگ آب زیادی طلب می‌کند و در نتیجه دیرتر خشک می‌شود، چیزی که دیفن باخیا دوست ندارد.

تکثیر کردن

یکی از راحت‌ترین راه‌های تکثیر دیفن باخیا قلمه زدن ساقه آن است. برای این کار کافی است یک شاخه 10 الی 15 سانتی را از گیاه جدا کنید و برگ‌های روی آن را هرس کنید.
سپس این شاخه را درون ظرف آب تمیزی قرار دهید. هر چند روز یک‌بار آب درون ظرف را تعویض کنی. تا از تشکیل جلبک یا باکتری درون آن جلوگیری شود. این ظرف آب را در محلی روشن و گرم قرار دهید تا زمانی که قلمه بریده شده شروع به ریشه دادن بکند.
زمانی که ریشه‌های جوان این قلمه تشکیل شد، قلمه را به گلدانی با خاک سبک که زهکشی خوبی دارد انتقال دهید و از آن مراقبت کنید.

سمی بودن

کشنده بودن و سمی بودن شدید دیفن باخیا بیشتر یک افسانه است تا واقعیت.
واقعیت سمی بودن دیفن باخیا این است که سلول‌های دیفن باخیا حاوی کریستال‌های سوزن شکلی به نام کلسیم اگزالات هستند. اگر برگ‌های این گیاه جویده یا خورده شود این کریستا‌ل‌ها باعث ایجاد حس سوزش، اریتما و در مواردی ورم می‌شوند. کلسیم اگزالات می‌تواند در انسان‌ها یا حیوامات باعث ایجاد دل‌درد، گلو درد، سوزش دهان یا بی حسی شود.
این علائم معمولا به صورت متوسط و خفیف بروز می‌کنند و تهدید جانی محسوب نمی‌شوند. اما در صورتی که این گیاه بیش از حد مصرف شود یا در دهان بماند می‌تواند ورمی در قسمت گلو ایجاد کند که راه تنفسی را ببندد.

گیاه دیفن باخیا

در این مطلب سعی کردیم همه آنچه درباره گیاه دیفن باخیا و نگهداری آن در خانه یا محل کار لازم است بدانید را برای شما تشریح کنیم، چنانچه مطلبی ناگفته مانده است و یا پرسشی در ذهن شماست که نیاز به مشاوره تخصصی روی گیاه خود دارید، می‌توانید سوالات خود را از طریق مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان استفاده نمایید. کارشناسان باتجربه گیاه‌پزشکی ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند. گیاه پزشکان مشکل شما را بررسی می‌کنند و در صورت نیاز غذای گیاه (کود)، سم و سایر ملزومات گیاه را برای شما ارسال خواهند کرد. ضمن اینکه اگر زمان یا تخصص کافی برای رسیدگی به گیاه خود را ندارید، می توانید از خدمات باغبانی در محل گُل‌سِتان (اعزام باغبان و گیاه پزشک به محل شما) استفاده کنید تا متخصصین ما با ابزار مورد نیاز شما در محل شما حضور یابند و خدماتی مانند تشخیص بیماری، علت عدم رشد، تعویض خاک و گلدان، سم پاشی، کوددهی و یا حتی کاشت و … را به شما ارائه دهند.

خرید گیاه و گل آپارتمانی آنلاین - تحویل رایگان 4ساعته | گُل‌سِتان
فیکوس الاستیکای شرابی در گلدان طلایی
978,000 تومان
مانسترا غول پیکر
19,000,000 تومان
فیکوس بلک در گلدان مواد آلی سفید
827,000 تومان
لوتوس سه تایی
679,000 تومان
زامیفولیا بلک سه قلاف
645,000 تومان
چرا برگ‌های دیفن باخیا می‌ریزد؟

یکی از مهم‌ترین دلایل ریزش برگ‌های دیفن باخیا آب‌دهی کم است. بهترین زمان آبیاری این گیاه زمانی است که سطح خاک گیاه خشک شده باشد. اگر خاک گیاه بیش از حد خشک شود و میزان آب دریافتی گیاه کم باشد باعث می‌شود که گیاه تعدادی از برگ‌های خود را فدا کند تا بتواند منابع محدود خود را مدیریت کند.
آب‌دهی بیش از حد نیز می‌تواند باعث ریزش برگ‌های دیفن باخیا شود. آبیاری بیش از حد می‌تواند باعث پوسیدن ریشه‌های گیاه شود که در نتیجه گیاه نمی‌تواند آب را به انداره کافی جذب کند و با کمبود انرژی مواجه می‌شود. در این حالت نیز گیاه شروع به فدا کردن برگ‌هایش می‌کند تا انرژی محدود خود را مدیریت کند.
مواردی مانند نور ناکافی یا هوای بسیار سرد نیز می‌تواند باعث ریزش برگ‌های گیاه شود.

چرا برگ‌های دیفن باخیا زرد می‌شود؟

دلایل مختلفی وجود دارد که ممکن است باعث زرد شدن برگ‌ها یا ساقه‌های دیفن باخیا شود. دلایلی مانند آب‌دهی زیاد، دمای پایین و نور بیش از حد از جمله دلایل زرد شدن این گیاه است. برای جلوگیری از این مشکل باید هر زمان که چند سانت بالایی خاک گیاه خشک شد اقوام به آبیاری مجدد بکنید. گیاه را در محیطی با دمای بین 15 الی 23 درجه نگهداری کنید و مراقب باشید که هیچ‌گاه دیفن باخیا را معرض نور شدید خورشید قرار ندهید زیرا ممکن است باعث آفتاب‌سوختگی در گیاه شود.

چطور دیفن باخیا را پر پشت‌تر کنیم؟

برای اینکه گیاه دیفن باخیا خود را پر پشت کنی باید شاخه‌های بلند و شاخه‌هایی که از مسیر خود خارج شده را هرس کنید تا دوباره جوانه بزند و رشد کند. این کار را باید با یک قیچی یا چاقوی تیز و تمیز انجام دهید.برشی 45 درجه و مورب بزنید به طوری که حداقل 15 سانت از شاخه باقی بماند و فراموش نکنید که این برش را بالای گره برگ بزنید تا ساقه بتواند مجددا رشد کند، ضخیم‌تر شود و گیاه شما را پر پشت کند.

آیا باید برگ‌های زرد دیفن باخیا را هرس کرد؟

باید بدانید که اگر برگ‌های دیفن باخیا زرد شود دیگر نمی‌تواند آن‌ها را احیا کرد و مجدد به رنگ اولیه خود بازگرداند. به همین خاطر بهتر است برگ‌های زرد دیفن باخیا را از روی گیاه هرس کنید تا باعث ایجاد بیماری یا سرایت آن به سایر برگ‌ها و گیاهان نشود.

۵۶ نظرات
  1. ناشناس می گوید

    سلام ببخشید درمورد گیاه دیفن باخیا مخواستم بدونم دوامش در اتاقی که کولر روشن چطوره؟

    1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

      سلام
      دیفن باخیا باید در محیطی با رطوبت بالا نگه داری شود .
      شما میتوانید این کار را با اسپری کردن آب بر روی برگهای گیاه انجام دهید

      1. اسماعیلی می گوید

        سلام روز خوش . گل دیفن باخیا دارم که برگ جدید میزنه ولی یک هفته بیشتره برگ جدید باز نمیشه و رشد نمیکنه . دقت کردم دیدم موقع آبیاری چیزهای سفید رنگی روی آبه . خیلی ریز . آب جذب خاک شد و با ذره بین نگاه کردم نمیدونم حشره هستن انگار چون میپرن کرم نیستن . چکار باید بکنم . ممنون میشم راهنمایی کنین .یکی از ساقه ها از ریشه پوسیده بود فکر کنم کار همین حشره های سفید ریزه

        1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

          دوست گُل‌سِتانی سلام
          پوسیدگی ممکن است به دلیل آبیاری زیاد باشه
          اگر حشره در خاک وجود دارد از یک سم مثل سوین طبق دستور روی بستش استفاده کنید

    2. الهه حجاریزاده می گوید

      سلام سوالی داشتم دیفن باخیا دارم اول رشد خوبی داشت حالا برگ کوچک مدهد ووزرد میشود یا حالت قهوهای سوخته دارد چه کار کنم

      1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

        دوست گُل‌سِتانی سلام
        به احتمال زیاد گیاه شما کمبود نور داره و نیاز به تغذیه
        گیاه رو در یک مکان پرنور قرار بدین، برگ های زرد شده رو جدا کنید و آبیاری رو هفته ای دوبار انجام بدین نه بیشتر
        کف گلدان رو چک کنید که حتما سوراخ باشه
        اگر ریشه ها سالم هستند هر دو هفته از کود سه بیست برای تغذیه گیاه استفاده کنید

  2. Nafas می گوید

    دیفن باخیای من از همون اول که اومد تو خونه شروع کرد به دادن برگای کوچیک. مشکل از نوره یا خاک؟

    1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

      سلام وقتتون بخیر
      دیفن نیاز به رطوبت محیطی زیادی دارد
      افزایش رطوبت محیطی توصیه میشود
      به همراه اسپری اب فراوان روی برگها صبح ها
      ابیاری منظم و کمتر

  3. افکار می گوید

    سلام . ببخشید دیفن من برگهای خیلی کمی داره .چیکار کنم.

    1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

      سلام دوست عزیز گل ستان وقتتون بخیر
      ابیاری منظم و خروجی اب از ته گلدان
      افزایش رطوبت محیطی و اسپری اب رو برگها در صبح انجام شود
      همچنین استفاده از کود تقویتی را فراموش نکنید

    2. مجتبی می گوید

      سلام دیفن من خیلی ساقش بلند شده و داره میشکنه شبیه زرافه شده میشه راهنمایی کنید برگهای چندانی هم نداره

      1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

        دوست گُل‌سِتانی سلام
        اگر ساقه ها خیلی بلند شده و زیبایی گیاه از بین رفته بهتر است از ساقه برای تکثیر دیفن استفاده کنید

      2. سلطانی می گوید

        سلام
        بنده تازه دیفن باخیا را خریداری کردم
        بچه کوچک دارم و تازه متوجه شدم که خطرناکه دوستشم دارم باید چکار کنم
        ممنون

        1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

          دوست گُل‌سِتانی سلام
          بله این گیاه حاوی شیره ی سمی هست که در صورت برخورد با پوست و یا خورده شدن ایجاد حساسیت می کند
          گیاه رو در یک مکان دور از دسترس کودکان خود قرار بدین

  4. اصغری می گوید

    با عرض سلام من همیشه وقتی گلم احتیاج به آب داره بهش اب میدم اینبارم به همون صورت ولی اب بیشتری دادم و ساقه گلم احساس میکنم زیاد اب به خوش گرفته احتمال داره خراب بشه یا با نور خورشید البته نور معمولی درست میشه؟یا لطفا بهم بگید چیکار کنم؟سپاسگذارم

    1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

      سلام دوست عزیز گُل‌سِتان، وقتتون بخیر
      باتوجه به دما و رطوبت محیطی، گیاهتان را به‌طور منظم آبیاری نمایید
      آبیاری گیاه باید به گونه‌ای انجام شود که آب اضافی از زیر گلدان خارج شود
      (از مسدود نبودن مسیر خروجی آب اضافی اطمینان حاصل فرمایید )
      به منظور حفظ رطوبت محیطی گیاه، بهتر است هر روز صبح، آب روی برگهای گیاهتان اسپری کنید

  5. حدیث . می گوید

    سلام وقت بخیر.. دیفن من رشد نمیکنه هفته دو بار آب بهش میدم… خاک هم عوض کردم..چ کودی باید بهش بدم…

    1. مشاور گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      سلام دوست عزیز گُل‌سِتان، وقتتون بخیر
      گیاه دیفن باخیا به رطوبت محیطی زیادی نیاز دارد
      آبیاری گیاه باید به گونه‌ای انجام شود که آب اضافی از زیر گلدان خارج شود
      (از مسدود نبودن مسیر خروجی آب اضافی اطمینان حاصل فرمایید )
      به منظور حفظ رطوبت محیطی گیاه، بهتر است هر روز صبح، آب روی برگهای گیاهتان اسپری کنید. همچنین می توانید از کودهای تقویتی ۳ بست استفاده کنید.

  6. ناشناس می گوید

    سلام ببخشید می خواستم بدونم ی سری نقط ریز سفید رنگ رو ی دیفنباخیا ی من پدید شده اینا چی هستند؟

    1. مشاور گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      سلام دوست عزیز گُل‌سِتان، وقتتون بخیر
      نقاط سفید رنگ کرکی مانند معمولا یک نوع قارچ عامل بیماری گیاهی هست
      برای مشاوره بهتر و دقیق تر عکس ارسال کنید
      ۰۹۱۲۰۷۸۵۱۹۱

  7. قطران می گوید

    سلام دیفن من دراطراف برگ دچار لکه بادور زرد رنگ شده چکارکنم

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      احتمالا به دلیل آفتاب سوختگی است
      اگر گیاه را آبپاشی می کنید، زمانی این کار را انجام دهید که سایه است و نور خورشید به قطرات آب روی برگ نمی تابد.
      پشت و روی برگ را هم چک کنید که آفتی نداشته باشد
      علائم های گفته شده می تواند به دلیل واکنش های فوق حساسیت در گیاه هم باشد

  8. امیر می گوید

    سلام ببخشید من زمانیکه گلدان دیفن باخیا خریدم تمام برگ هاش پهن بود ولی الان برگهای کوچکی داره اگر راهنمایی شما رطوبت هست چطوری رطوبت این گیاه را زیاد کنم ممنونم راهنمایی کنید

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      کوچک شدن برگ دیفن باخیا به دلیل کمبود نور هست عمدتا.
      تغذیه مناسب و دادن هفته ای یکبار کود در فصل رشدی (بهار و تابستان) نیز می تواند موثر باشد.
      بله رطوبت هم بی تاثیر نیست، برای تامین رطوبت می تونید جزیره تشکیل بدین و یا از دستگاه بخور سرد استفاده کنید

  9. اصغری از ارومیه می گوید

    سلام خسته نباشید گل دیفن باخیای من قارچی به شکل شپش دارد چکار کنم؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      برای راهنمای دقیق تر بفرمایید که چه علائمی روی گیاهتون مشاهده می کنید

  10. سیما می گوید

    سلام برکهای گلدون من از کناد قهوه ای میشه وبرگهاشم کوچک در میاد چرا؟ ممنون

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      جهت چت کردن با کارشناس مشاوره گل و گیاه وارد لینک زیر شوید
      https://dr.golsetan.com

  11. پرنیان می گوید

    سلام من نمی‌دونستم سمی کنارش سبزی کاشتم آیا سمی بودن گل رو سبزی هاهم تاثیر میذاره؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      شیره ی گیاه دیفن در صورت خورده شدن و یا برخورد با پوست سمی هست
      برای اطمینان سبزی ها رو مصرف نکنید

  12. عباس می گوید

    سلام،خسته نباشید،
    ببخشید گل دیفن من خیلی بزرگ نیست ،گلدونشم عوض کردم هفته دوبار ابیاری میکنم نور هم تقریبا دارخ ولی یکی از برگهاش کلا زرد شده ، چرا اینطوری شده؟؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      زرد شدن برگ های پایینی دیفن باخیا تا حدودی طبیعی هست.
      اگر شرایط نوری(نور تقریبا زیاد) و آبیاری شما درست هست زردی برگ ممکن هست به دلیل کمبود عناصر غذایی یا بیماری باشه.

  13. سحر می گوید

    سلام خسته نباشید من دوتا بنت القسول دارم و رفتم دو هفته ایی مسافرت و نبودم سپرده بودم که ابیاریش کنن ولی بااین حال وقتی برگشتم همه برگهاش روی ساقه خشک شده بودن الان باید چیکار کنم میتونم احیاش کنم؟ من به این گل خیلی وابسته بودم و قبلا هم شته زده بود اونطوری خشک شد اینسریم شته زد ولی تونستم درمانش کنم ولی الان خشک شده برگاش و ریخت البته ساقه اش هنوز مرطوبه ممنون میشم جواب بدین

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      اگر مطمئن هستید که مشکل از شرایط نگهداری هست و از بیماری یا آفات نیست بهتر هست در ابتدا برگهای خشک گیاه رو بچینید و دور بریزید و سپس رطوبت اطراف گیاه رو زیاد کنید، اون رو در یک مکان با نور متوسط تا کمی زیاد ولی غیر مستقیم قرار بدین و از یک کود هیومیک اسید برای تقویت ریشه استفاده کنید تا گیاه احیا بشه

  14. ناشناس می گوید

    سلام، من در مورد تکثیر دیفن باخیا سوال داشتم، بعد از تقسیم ساقه و قرار دادن افقی آنها روی خاک، نحوه آبیاری و نگهداری اونها چطور هستش؟ ممنون از لطفتون

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      برای آبیاری هر زمان که خاک خشک بود، اون رو مرطوب کنید

  15. بهار می گوید

    سلام . من دیفن باخیام خیلی بزرگه و شیره‌ش دور ساقه‌ی اصلیش زیاده. میخواستم بدونم که این مشکلی ایجاد نمیکنه برای خود گیاه؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      جهت چت کردن با کارشناس مشاوره گل و گیاه وارد لینک زیر شوید
      https://dr.golsetan.com

  16. حمید خطیب می گوید

    سلام من گلم یک جوانه زده بود که جوانش سه تا برگ وریشه کرده بود جوانه رو با ریشه داخل گلدانی کاشتم که دو تا از برگ هاش زرد شد و ریخت برگ سوم هم ضعیف شده باید چیکار کنم

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      احتمالا ریشه گیاه در این جابه‌جایی دچار آسیب و تنش شده
      از کود های ضد تنش مثل هیومیک اسید برای تقویت ریشه گیاه استفاده کنید

  17. پارسا می گوید

    سلام خسته نباشید.کف گلدان دیفن باخیا حالتی شبیه به پشم شده وخودم احساس میکنم که قارچی شده.راه چاره چیه؟درمان داره آیا.تعویض خاک وگلدان میخواد انجام بدم

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      طبق توضیحات شما به نظر میرسد که قارچ هست بنابراین هم میتونید خاک رو عوض کنید هم می تونید با سموم قارچکش ۲ تا ۳ مرحله خاک رو آبیاری کنید
      دقت کنید که آبیاریتون زیاد نباشه و حتما کف گلدان سوراخ برای خروج آب اضافی وجود داشته باشه

  18. amir می گوید

    سلام. گیاه من ارتفاعش تا ۱۶۰ سانت رسیده. هفته ای یک بار آبیاری میکنم (زمستان). برگ های جدید میده و برگهاش بزرگه. اما چند تا از برگهای قدیمی ترش، دورشون دو یا سه تا لکه سوختگی داره اندازه ی یک سکه. مشکلش چیه؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      دلایل متعددی دارد مثل کمبود رطوبت هوا و یا بیماری های مختلف
      بهتر هست برای احتیاط دو مرحله با قارچکش کاپتان با فاصله هر ۵ روز گیاه رو سمپاشی کنید
      حتما در نظر داشته باشید که گیاه دیفن باخیا به رطوبت بالایی نیاز دارد بنابراین هر روز برگ های گیاه رو با آب غبارپاشی کنید

  19. علی سلیمانی می گوید

    سلام گیاه دیفن من مدتی است دجار یک نوع بیماری شده که شبیه پنبه های ریز روی برگ و ساقه رو پوشنده و باعث زردی و پزمردگی گیاه شده ،علت ش چیه ،و احیانا از چه سمی باید استفاده کنم ؟ ممنون میشم راهنمائی بفرمائید.

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      همراه گُل‌سِتانی سلام
      وارد لینک زیر بشین و بعد از ثبت نام عکس گیاه و آفتی که روش هست رو ارسال کنید تا دقیق تر راهنماییتون کنیم:
      https://dr.golsetan.com

  20. امید می گوید

    سلام وقت بخیر
    به من گفتند که گیاه دیفن باخیاه سمی هست و خطرناک است در خانه نگهداری شود آیا درست است یا خیر ؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      همراه گل‌سِتانی سلام
      بله شیره ی گیاه دیفن باخیا سمی هست و باید از برخورد شیره داخلی گیاه با اعضای بدن و یا خوردن آن پرهیز کرد.

  21. امیررضا می گوید

    سلام گیاه دیفن باخیا من ۲۰ سال سنه داره یک سال پیش کل برگ هاش سوخت اما حلا دوباره برگ در آورده اما اندازه برگهاش کوچک تر شده آیا بعد از مدتی مثل قبل میشه

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      همراه گل‌سِتانی سلام
      کوچک ماندن برگ ها معمولا به دلیل کمبود نور و مواد غذایی هست.
      دیفن باخیا نیاز به نور زیادی دارد و برای رشد بهتر برگ ها می توانید از کود جلبک دریایی استفاده کنید.

  22. Fatima می گوید

    سلام خسته نباشید جناب ، ببخشید من تقریبا دو یا سه روزه که دیفن خریدم ، وروز اول برگاش خیلی شاداب بود ، دیروز گلدانشو عوض کردم”چون در یک گلدان پلاستیکی خریدم از گلخانه”
    والان فکر میکنم برگاش پژ مرده ویکم افتادن ‌
    خاکی که در اون کاشتمش خاک برگ بوده‌
    ‌ودیرز‌وز قتی عوض کردم گلدانشو آبیاریش کردم ‌ولی درحد متوسط رو به کم نه زیاد
    ‌جای نورشم متوسط هست وغیر مستقیم ‌
    ‌به نظرتون مشکل از چیه؟؟
    ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      همراه گل‌سِتانی سلام
      چندتا مسئله در ارتباط با شرایط نگهداری شما وجود دارد:
      ۱- بلافاصله بعد از خریداری کردن گیاه و انتقال اون به مکان جدید بهتر هست گلدانش عوض نشه.
      ۲- خاک برگ به تنهایی برای گیاه مناسب نیست و بهتر هست ترکیبی از خاک برگ+ خاک باغچه +پرلایت باشه.
      ۳- دیفن باخیا باید در یک مکان پرنور باشه و حتما هر روز بارپاشی بشه.

  23. امید می گوید

    سلام.من یه دیفن باخیا دارم و یکی از برگاش جدود ۵ سانتی نوکش زرد شده چکار باید بکنم؟ممنون میشم اگر راهنمایی بکنید.

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      همراه گل‌سِتانی سلام
      اگر فقط یک برگ به این صورت هست مشکلی نیست روند طبیعی رشد گیاه هست.
      ولی اگر تعداد این برگ ها بیشتر هست ممکن هست به دلیل کمبود مواد غذایی باشد.

  24. هیچ کس می گوید

    سلام من در ۴ سالگی بخشی از برگ این گیاه را جویده ام اما نبلعیده ام ولی هیچ اتفاقی نیفتاده و هنوز زنده ام پس این گیاه سمی نیست.
    گیاه ما الان ساقش نازک شده و همچنین برگ هایی که در میاد خیلی کوچیکن چیکار میتونم بکنم؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      همراه گُل‌سِتانی سلام
      تقریبا در اکثر مقالات علمی مرتبط با گیاه دیفن باخیا ذکر شده که شیره این گیاه سمی هست.
      آبیاری و نور گیاه باید بررسی بشه. احتمال دارد که آبیاریتون زیاد و نورتون کم هست و نکته آخر اینکه گیاهان پهن برگی مثل دیفن برای رشد بهتر نیاز به کوددهی دارند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.