خرید گیاه آپارتمانی با تضمین کیفیت و ارسال رایگان

انواع گل و گیاهان زینتی را بشناسیم

زمان مطالعه: 18 دقیقه

گیاهان زینتی گیاهانی هستند که به محیط جان و رنگ و لعاب تازه‌ای بخشیده و محیط را سرزنده و شاداب می‌کنند. ضمن اینکه برخی از آن‌ها تصفیه‌کننده هوای محیط نیز بوده و در پاکسازی هوای محیط موثر هستند. بنابراین برای تبدیل محیط خانه‌تان به یک محیط سرزنده و شاداب می‌توانید خرید گیاه زینتی را در اولویت قرار دهید.
اگر عاشق گیاهان زینتی هستید و دوست دارید با این دسته از گیاهان بیشتر آشنا شوید، در ادامه این مطلب با گُل‌سِتان همراه باشید. در این مطلب از وبلاگ گُل‌سِتان از سیر تا پیاز گیاهان تزئینی را برای شما گفته و درختان و گل‌های زینتی را نیز به شما معرفی خواهیم کرد.

گُل‌سِتان | گل فروشی آنلاین | سفارش آنلاین گل | گیاه آپارتمانی

فهرست مطالب این مقاله :


تاریخچه گل و گیاهان زینتی

تاریخچه این گیاهان به حدود 4000 سال قبل و به تمدن‌های نخستین باز می‌گردد. نقاشی‌های موجود در دیواره مقبره‌های مصری مربوط به 1500 سال قبل از میلاد هستند. این نقاشی‌ها اولین شواهد فیزیکی موجود از پیشینه باغبانی و تزیین محیط با گیاهان هستند. این آثار باستانی، تصویر لوتوس‌ها را بیان می‌کنند که با ردیف‌های متقارن اقاقیا و نخل‌ها احاطه شده است. از جمله گیاهان زینتی می‌توان به نرگس، لاله، سانسوریا، آگلونما، پتوس، برگ انجیری، دیفن باخیا، انواع کاکتوس اشاره کرد.


تعریف دقیق‌ گیاهان زینتی

در سراسر جهان، گیاهان در اندازه، رنگ و ظاهر مختلف رشد می‌کنند. بعضی از آن‌ها برای انسان قابل خوردن بوده و یا میوه تولید می‌کنند. بعضی دیگر هم به عنوان سایه‌بان مورد استفاده قرار می‌گیرند و مکانی برای استراحت هستند. در این میان، گیاهان دیگری نیز وجود دارند که فقط از لحاظ زیبایی ظاهری خود، مورد استقبال و توجه عمومی قرار گرفته‌اند.
واژه زینتی، به گیاهانی اتلاق می‌شود که بارزترین خصیصه آن‌ها، زیبایی آن‌هاست. برخی از آن‌ها معمولا به دلیل داشتن گل‌های جذاب در باغچه‌ها کاشته می‌شوند. هدف از کاشت چنین گیاهانی در وهله نخست، بهره بردن از ظاهر آن‌هاست و ویژگی‌های دیگری مانند ارتفاع، میوه، رنگ، قابلیت ایجاد حصار و … در مرتبه بعدی هستند. برخی دیگر در گلدان کاشته شده و به درون خانه‌ها راه یافته‌اند و در تزیین دکوراسیون منزل کاربرد زیادی دارند. ویژگی‌های زیبایی شناسی گیاهان را باید در برگ‌ها، عطر، میوه و ساقه آنها جست و جو کنید.


ویژگی‌های گیاهان زینتی

بخش زیبایی شناختی این گیاهان می‌تواند برگرفته از برگ‌ها، بافت‌های موجود در آن، عطر، گل‌ها، ساقه، برگچه یا هر بخش دیگری از گیاه که آن را به یک گیاه ویژه تبدیل می‌کند، باشد. برای مثال، افراد زیادی تیغ‌های کاکتوس را بسیار جذاب و ارزشمند می‌دانند، به اندازه‌ای که کاکتوس را به عنوان بخش اصلی تزیینات خود انتخاب می‌کنند. همینطور در مورد رز وحشی نیز اینگونه است. رز وحشی (رز سریسه‌آ) نیز در میان طراحان دکوراسیون داخلی، به دلیل داشتن خارهای ایستاده خود بسیار محبوب است!
در علم باغداری، کلمه “گیاه زینتی” بیشتر برای توصیف گیاهان باغچه‌ای به کار می‌رود. اما این تعریف صحیحی برای این گیاهان نیست؛ زیرا همانطور که می‌دانیم گیاهان آپارتمانی مختلفی وجود دارند که بسیار زیبا هستند و فواید متعددی دارند. به علاوه، این کلمه اجحاف در ماهیت اصلی این گیاهان است، زیرا گیاهان زینتی چیزی فراتر از یک وسیله دکوری هستند!

این گیاهان هم از نظر زیبایی و هم از نظر کاربردی دارای مزایای مختلفی هستند. در حقیقت، آنها از نظر دو فاکتوری که بیان کردیم، کاملا غنی هستند. گیاهان زینتی همانقدر که زیبا به نظر می‌رسند، سایر مزایای خود را نیز از طرق مختلف برای شما عرضه می‌کنند. دنیای گیاهان زینتی، بسیار متنوع است، فراموش نکنید که آن‌ها هسته اصلی باغبانی هستند.

گیاهان زینتی در اندازه‌، شکل و رنگ‌های گوناگون در دسترس هستند؛ ضمنا می‌توانند به راحتی با شرایط مختلف محیطی و آب و هوایی تطبیق پیدا کنند. برای مثال، گیاهان زینتی متعددی هستند که به دلیل برگ‌های خاص و متغیر خود بسیار محبوب شده‌اند. رنگ برگ‌های آن‌ها با عوض شدن فصل‌ها تغییر می‌کند. در آغاز برگ‌ها نارنجی هستند و سپس قرمز رنگ شده و در نهایت قبل از ریزش در فصل پاییز، به رنگ زرد تغییر می‌کنند.
این گیاهان گاهی اوقات نیز به دلیل برگ‌های همیشه سبز خود که در تمام طول سال سبزرنگ باقی می‌مانند، محبوب می‌شوند. گاهی اوقات این زیبایی می‌تواند مربوط به داشتن زائده‌های سوزنی‌مانند در سطح برگ‌های نرم بوده، و یا نوار نقره‌ای در حاشیه برگ‌ها که آنها را به گیاهی زینتی و پرطرفدار تبدیل کرده باشد. خیلی اوقات هم دلیل زیبایی، برگ‌ها نیست. بعضی از گیاهان زینتی به دلیل داشتن گل‌های جذاب و همیشه سبز خود مورد استقبال قرار می‌گیرند، چنین گیاهانی برای سال‌ها به گلدهی خود ادامه می‌دهند.
گل و شکوفه گیاهان زینتی می‌تواند بسیار ظریف و با رنگی ملایم بوده و یا دارای تنوعی از رنگ‌های مختلف و چشمگیر باشد. رنگ‌هایی که در کنار هم درست مانند یک پالت نقاشی دنیایی از زیبایی را خلق می‌کنند. عطر گل‌ها و شکوفه‌ها نیز می‌تواند یکی از دلایلی باشد که گیاه را به یک عضو ارزشمند از محیط تبدیل می‌کند.

رز جاودان مهرسا پایه قرمز
694,000 تومان
باکس رز جاودان موزیکال Q&Q
2,414,000 تومان
رز جاودان موزیکال کوپه
961,000 تومان
رز جاودان موزیکال لیدیا
1,107,000 تومان
رز جاودان موزیکال لاولی
1,107,000 تومان


تنوع گل و گیاهان زینتی

گل و گیاهان زینتی، فقط محدود به وسایلی زیبا برای تزیین محیط نیستند. آن‌ها دارای زوایای پنهانی هستند که متاسفانه تا به امروز به قدر کافی به آن زوایا پرداخته نشده است. فرقی نمی‌کند که این گیاهان را در چه جایی قرار می‌دهید، به پنجره آویزان می‌کنید، در گلدانی کنار دیوار می‌گذارید و یا در باغچه می‌کارید، گیاهان زینتی همواره محیط را زیباتر کرده و آثار سخت و خشن معماری خانه را بسیار تلطیف می‌کند.
گیاهان زینتی رنگی، به روزمرگی‌های ما طراوت و تازگی بخشیده و با پیشکش کردن دنیایی از طیف رنگ‌های زیبا، گذران زندگی را به طبیعت نزدیک‌تر می‌کند. حتی پایه بتنی، خطوط سفت و سخت وسایل منزل و ظاهر نامرتب حیاط هم تحت تاثیر شکوه این گیاهان قرار می‌گیرند!

مطلب پیشنهادی: اگر نام گیاه خود را نمی‌دانید، می‌توانید با مطالعه مطلب انواع گیاه آپارتمانی و پیدا کردن گیاه خود از طریق عکس آن، نام آن را پیدا کنید.


تاثیربخشی گیاهان زینتی بر طبیعت

اکنون بیایید در مورد اهمیت گل و گیاه زینتی در اکوسیستم صحبت کرده و چگونگی تاثیربخشی آن‌ها بر اکوسیستم و طبیعت را بازگو کنیم:

• گیاهان زینتی مانع از حضور حشرات و پرنده‌های موذی می‌شوند. این گیاهان دارای خاصیت دفع کنندگی حشرات بوده و در نتیجه مانع از تکثیر حشرات در آن ناحیه می‌شوند. حضور یک درختچه زینتی در حیاط یا یک گلدان گیاهان خوراکی در کنار پنجره آشپزخانه، دقیقا مانند یک جادو برای دور کردن پشه‌ها و سایر حشرات عمل می‌کند.

• بعضی از گیاهان آپارتمانی توسط ناسا برای داشتن خواص تصفیه کنندگی هوا تایید شده‌اند. این گیاهان عناصر فرّار مضر موجود در هوا، مانند فرمالدهید، تری کلرواتیلن و بنزن را حذف کرده و از بین می‌برند. بسیاری از گیاهان آپارتمانی می‌توانند بوی تنباکو را نیز از محیط حذف کنند. گیاهانی مانند گندمی، فیکوس الاستیکا و اسپاتی فیلوم از جمله گیاهانی هستند که ضمن داشتن نگهداری آسان، در از بین بردن آلودگی‌های موجود در هوا بسیار قوی عمل می‌کنند. بر طبق اظهارات ناسا، شما برای تصفیه کردن هوا در محیطی به مساحت 580 متر، تنها به حضور 18 گیاه نیاز دارید!

• گیاهان آپارتمانی، جزء جدانشدنی از فنگ‌شویی هستند. بنا بر این علم باستانی، ریزش برگ‌ها، طرح‌های زیبای رنگی و برگ‌های درخشان، آرامش و لطافت را در محیط جاری می‌کند.

• بعضی از گیاهان زینتی، برای طبیعی‌تر کردن فضای آکواریوم استفاده می‌شوند.

• انواعی از گیاهان، معمولا در تهیه عطر مصرف شده و دارای خواص ضد اضطراب نیز هستند. بسیاری از آنها، تقریبا تمام شهرت خود را مدیون عطر جذاب خود بوده و برای ساخت عطرهای خانگی و دست ساز به کار گرفته می‌شوند. اسطخودوس می‌تواند اعصاب شما را آرام کند، و می‌توانید آن را به عطر تبدیل کنید. عطری که همواره همراه شما خواهد بود تا در صورت لزوم از آن برای کسب آرامش استفاده کنید.
همینطور رز و نعنا هم می‌توانند در دستورهای مختلف غذایی نقش داشته و یا برای عطر خوش خود مورد استفاده قرار گیرند. از عصاره گیاه سیترونلا (علف لیمو) در بسیاری از عودها و عطرهای مخصوص دافع حشرات، پشه‌ و مگس استفاده می‌شود. به جز عطر لیمو مانند سیترونلا، رایحه خاص گل ابری نیز می‌تواند دافعه‌ی حشرات و پشه‌ها را دوبرابر کند. سیترونلا و گل ابری معمولا در بخشی از باغچه کاشته می‌شوند که به درب ورودی نزدیک‌تر است، تا بدین شکل از هجوم حشرات خارجی به داخل خانه جلوگیری کنند.

• برای درک عمق کار بزرگی که گیاهان زینتی برای ما انجام می‌دهند به اطراف خود به خوبی بنگرید. با رشد بی‌سابقه آپارتمان‌ها و توسعه وسیع شهری، زندگی طبیعی و حیات وحش، رو به فراموشی است. اما در این میان، شکوفه‌های قشنگ گل و گیاهان زینتی می‌توانند زنبورها و پروانه‌ها را به خود جذب کنند و این موضوعی است که سبب می‌شود تا چرخه تکثیر و گرده افشانی گلها نیز ادامه پیدا کند. گیاهان میوه‌دار، پرنده‌ها و حیوانات کوچکی مانند سنجاب‌ها را به سوی خود می‌کشانند. گیاهانی مانند سنبل ختایی، زراوند و زالزالک برای مرغ مگس‌خوار و گنجشک‌های اهلی غذا فراهم می‌کنند.
در بخش بعدی جزییاتی از گیاهان زینتی و انواع مختلف آن‌ها را شرح می‌دهیم؛ پس ادامه مطلب را از دست ندهید.

درخت زینتی پیراکانتا
درخت زینتی پیراکانتا


گیاهان و درختان زینتی

یکی از اهداف اصلی از کاشت درختان، فراهم آوردن غذا و تکیه‌گاه برای پرنده‌ها، و فراهم آوردن سایه برای استراحت و کناره‌گیری حیوانات و انسان‌هاست. درختان و گیاهانی که در حاشیه بزرگراه‌ها و جاده‌ها می‌بینید، از نوع درختان زینتی هستند. این درختان تمام مشخصات لازم برای یک درخت عالی را دارند. ناگفته نماند درختان زینتی اثر مثبتی بر تنوع زیستی منطقه می‌گذارند.


چمن‌های زینتی

بله، درست خواندید! چمن‌های زینتی، علف‌هایی واقعی هستند که برای مقاصد تزیینی کاشته می‌شوند. این گیاهان علف مانند، معمولا گیاهان علفی چندساله بوده و می‌توانند از انواع همیشه سبز نیز باشند. آن‌ها دارای رگه‌های موازی در سطح خود بوده و برگ‌هایی نازک و بلند دارند. بعضی از آنها ممکن است بافت‌های چوبی نیز داشته باشند.
این گونه سبزه‌ها در بسیاری از کشورها برای تزیین حیاط‌ جلویی منازل بسیار مورد مصرف قرار می‌گیرند. این علف‌ها با داشتن بافت، رنگ و حالت خطی و ظریف خود، ظاهری چشمگیر ایجاد می‌کنند. آن‌ها ضریب تحمل سختی بالاتری داشته و در برابر سرمای زمستان تقریبا مقاوم هستند. آن‌ها ممکن است در ردیف‌های نیزارمانند رشد کرده و یا به صورت خوشه‌های بالارونده، تا 20 سانتی‌متر مرتفع شوند. نگهداری از آن‌ها واقعا ساده است و گیاهانی کم دردسر هستند. البته، برای رشد برگ‌های جدید هر از گاهی به هرس کردن نیازمندند. همانطور که گفتیم چمن‌های زینتی همیشه سبز هستند؛ مانند پامپاس ارغوانی، جگن، علف بره، بامبو، فاکستیل و پاپیروس.

درختچه زینتی
درختچه زینتی بونسای


درختچه‌های زینتی

این درختچه‌ها معمولا برای ایجاد مرزی زیبا در کنار فنس‌ها کاشته می‌شوند. چنین درختچه‌هایی همیشه سبز هستند و همواره عمود و استوار قرار می‌گیرند. آن‌ها می‌توانند از انواع گلدار یا بدون گل بوده و برگ‌هایی جذاب و چشم نواز ایجاد کنند، برگ‌هایی که به زیبایی در محیط ایستاده تا فضا را بسیار طبیعی کند. حتی اگر گل‌های آن از بین رفته باشند و یا اصلا درختچه گلدار نباشد، حضور برگ‌ها برای تغییر دادن جلوه باغچه شما کافی است.
خلنگ، یاس بنفش، کاملیا و زرشک از نمونه‌های درختچه‌های زینتی هستند. بعضی از گونه‌های درخت افرا و ذغال اخته و مخروطیانی با رشد آرام، مانند کاج نیز به عنوان درختچه محسوب می‌شوند. دورانتا ارکتا یا گل آسمان سفید، درختچه‌ای شلوغ و پرتراکم است و به عنوان گیاهی زینتی کاشته می‌شود.


گیاهان دارویی زینتی

این نوع از گیاهان دارویی زینتی برای خاصیت درمانی و خواص عطرهای خود کاشته می‌شوند. آن‌ها غالبا گیاهان خوراکی مورد استفاده در آشپزخانه هستند و رایحه خوشی دارند. بعضی از آن‌ها مانند رزماری، اسطخودوس، مریم گلی و نعنا بسیار رایج بوده و در حقیقت، کاملا مصارف خانگی و خوراکی دارند. از جمله گیاهان خوراکی زینتی نیز می‌توان به آویشن، ریحان، رزماری و لیمو اشاره کرد.

مخروطیان زینتی
مخروطیان زینتی


مخروطیان زینتی

مخروطیان از جمله محبوب‌ترین درختان و درختچه‌های همیشه سبز هستند. آن‌ها در تمام طول سال سبز باقی می‌مانند، بدون اینکه از تغییرات آب و هوا تاثیری بگیرند. تعدادی از انواع بسیار معروف این درختان سدر، صنوبر و سرو هستند. در کنار این گیاهان، بنسای، کاکتوس و ساکولنت‌ها همگی به عنوان نوعی از مخروطیان زینتی تلقی می‌شوند.
گاهی اوقات، علفی که بخشی از یک گلدان شلوغ است، می‌تواند در فضایی دیگر تنها دلیل زیبایی آن محیط باشد. حتی برگ‌های خاص گیاهانی مانند لوبیای زینتی، کنگر فرنگی و چغندر نیز ممکن است برای تزیین به کار گرفته شوند. برای مثال، شاید شما لوندر را تنها به عنوان گیاهی خوراکی در آشپزخانه خود بکارید، اما در سطوح تجاری، آن برای استخراج روغن کاشته می‌شود. پس ممکن است تمام گیاهان و برگ‌هایشان گاهی کاربرد تزیینی داشته باشند.


کاکتوس و ساکولنت‌ها

کاکتوس‌ها و ساکولنت‌ها، گونه‌ای مقاوم در بین گیاهان بوده و دارای قدی کوتاه هستند. کاشت و نگهداری آن‌ها در محیط‌های داخلی بسیار آسان است (هم در خانه و هم در محیط کار). بونسای، بامبوها و سرخس‌ها به بهترین شکل با زندگی مدرن و دمای داخلی تطبیق پیدا کرده‌اند. آن‌ها را می‌توانید در خاک کاشته و یا حتی در گلدان‌های بسیار کوچک برای قرار دادن روی میز کار نیز بکارید.
به طور میانگین، حدود 15000 گونه از کاکتوس در سراسر جهان وجود دارد که هر کدام از آن‌ها با تنوع آب و هوایی مختلف محیط خود سازگار شده‌اند. ساکولنت‌ها به میزان بالایی برای زندگی در محیط جدید همگام شده‌اند. این گیاهان دارای برگ‌های ضخیم و نوک تیز بوده که رطوبت را در خود نگه می‌دارند و این باعث شده که آن‌ها در زمره گیاهان آپارتمانی با نگهداری آسان قرار بگیرند.
ساکولنت‌ها می‌توانند رطوبت خود را در هوای خشک و یا محیط دارای دستگاه‌های سرمایشی/ گرمایشی به خوبی حفظ کنند و پوشش مومی موجود در سطح برگ‌ها نیز به حفظ آب کمک می‌کند. چنین سازگاری‌هایی با محیط، سبب شده تا آن‌ها به یک انتخاب محبوب برای حضور در منازل و محیط‌های کاری تبدیل شوند. همچنین ساکولنت‌ها به از بین بردن آلاینده‌های مضر موجود در هوای بسته کمک می‌کنند.

خدمات باغبانی در محل، اعزام سریع باغبان گل و گیاه | گُل‌سِتان

درخت‌ها و درختچه‌های خاس

درخت‌ها و درختچه‌های خاس، با برگ‌های درخشان و میوه‌های قرمز براق خود، یکی از گیاهان زینتی محبوب به شمار می‌روند. بعضی از درختان خانواده خاس، مانند داهون، می‌توانند به ارتفاع 12 متر برسند، در حالی که انواع کوتاه درختان خاس تنها تا 2 الی 2.5 متر رشد می‌کنند. اغلب این درختان نور کامل تا جزئی خورشید را ترجیح داده و در خاکی غنی، مرطوب و دارای زه کشی عالی رشد می‌کنند.

چمن پامپاس

چمن پامپاس (کورتادریا سلونا) یک نمونه عالی از چمن‌های زینتی است و دسته‌هایی از برگ‌های نازک و قوسی شکل ایجاد می‌کند و حتی گل می‌دهد! گل پامپاس پفکی و پرمانند است. انواع بزرگ آن، مانند Sunnigdale silver، تا بیش از 3 متر رشد کرده و انواع کوتاه قد آن به ارتفاعی بین 90 الی 180 سانتی‌متر می‌رسند. چمن پامپاس در نور کامل خورشید رشد بسیار خوبی دارد، اما می‌تواند سایه نسبی را نیز تحمل کند. همچنین نسبت به خشکی مقاوم بوده و در مناطق نمکی نزدیک دریا نیز دوام می‌آورد. اغلب خاک‌ها برای آن مناسب‌اند، به جز خاک‌هایی که بیش از حد خیس می‌مانند.

مطلب مرتبط : معرفی چمن مونت کارلو


گل‌های زینتی

در اینجا به چند نمونه از انواع گل زینتی اشاره می‌کنیم :

گل‌های یک ساله زینتی

این گل‌های جذاب و بزرگ، تنها دارای یک فصل شکوفه‌دهی هستند. این گیاهان یکساله، رشد آسانی داشته و دنیایی از رنگ و زیبایی را به باغچه هدیه می‌دهند.

گل زینتی لیلیوم
گل چند ساله زینتی لیلیوم


گل‌های چندساله زینتی

گلهای زینتی چندساله، گیاهانی هستند که هر سال وارد یک فاز دوره‌ای شکوفه‌دهی می‌شوند. در حالی که برگ‌های زیبای آنها همواره پابرجاست، اما گلدهی تنها در بازه مشخصی از سال رخ می‌دهد. گل‌ها پژمرده شده و می‌میرند و سال بعد نیز دوباره به گل می‌نشینند. از میان گیاهان گلدار چندساله، رایج‌ترین آن‌ها رزها، لاله، نرگس، گل جعفری (همیشه بهار)، اطلسی، گل کاغذی و لیلیوم هستند.


پیاز‌های زینتی

پیازهای زینتی عمر کوتاهی دارند، اما در همین عمر کوتاه جلوه بی‎نظیری به باغچه می‌بخشند. آنها برای فصول بهار و تابستان مناسب بوده و دارای گل‌های زیبایی هستند که برای تمام مناظر و محیط‌ها مناسب است. لاله، نرگس، نمونه‌هایی از تنوع پیازهای زینتی هستند. این پیازها باید با آغاز فصل زمستان از خاک خارج شوند. می‌توانید آنها را نگه داشته و مجددا در فصل بهار برای شکوفه‌دهی بکارید.

لاله

لاله‌، گیاه برگریز چندساله با جلوه چشم نواز است و در رنگ‌های زیبا و متنوعی مانند زرد، قرمز، صورتی، بنفش، سفید و نارنجی عرضه می‌شود. لاله‌ها یکی از محبوب‌ترین گلهای زینتی هستند و در باغچه‌ها، گلدان‌ها و حتی به عنوان گل شاخه بریده در دسته گل‌ها به وفور یافت می‌شوند. آن‌ها نور کامل تا سایه نسبی را ترجیح داده و در انواع مختلف خاک رشد می‌کنند.

رزها

رزها (شامل گونه‌های مختلف رز و انواع پیوندی آن)، به عنوان حصار و پرچین به صورت تکی و گروهی کاشته می‌شوند. آن‌ها در بسیاری از مقاصد مختلف به کار می‌روند، مانند تزیین حاشیه باغچه‌ها، زیباسازی فنس اطراف باغچه و یا پوشاندن ناهمواری‌های محیطی. اغلب انواع رز، به مکانی روشن و خاکی ارگانیک نیاز دارند. همچنین خاک مورد استفاده برای رز باید زه کشی خوبی داشته باشد.

اطلسی‌ها

اطلسی یک گیاه محبوب برای کاشت در حاشیه باغچه‌ها و گلدان‌هاست و معمولا به عنوان گیاهی یک ساله رشد می‌کند، اما در مناطق گرم و مساعد گیاهی چندساله خواهد بود. اطلسی دارای تنوع رنگی بالایی است و معمولا به صورت ترکیبی با سایر گیاهان ارائه می‌شود. اطلسی در رنگ‌هایی مانند خانواده قرمز، آبی و انواع مختلف سفید یافت می‌شود. بسیاری از اطلسی‌ها به دلیل شکل خاص گل، اندازه و رنگ ویژه این گل کاشته می‌شوند. اطلسی، نور کامل خورشید تا سایه جزئی را ترجیح داده و در خاکی غنی از مواد مغذی رشد می‌کند.


نگهداری گیاهان زینتی

بسیاری از گل و گیاهان زینتی به اقدامات خاصی در زمینه نگهداری نیازی ندارند. با این وجود بعضی از آن‌ها به نگهداری خاصی مانند کوددهی، آبیاری، مالچ پاشی و هرس کردن احتیاج دارند. اگر شما از درختچه و یا گیاهان یک‌ساله و چندساله نگهداری می‌کنید، باید آن‌ها را برای کنترل آفات، سم پاشی کنید. اما اگر فرصت کافی برای انجام این کار را نیز ندارید، می‌توانید سراغ گیاهان زینتی بروید که به توجه کمتری نیاز دارند. این گیاهان درعین حال که می‌توانند فضا را بسیار زیباتر نمایند، از نظر مالی هم بار سنگینی را به شما تحمیل نمی‌کنند. همچنین اگر بن سای دارید، آن هم برای حفظ ساختار خود به هرس کردن نیاز دارد. اگر آن را هرس نکنید، ارزش تزیینی خود را از دست خواهد داد. حال در این بخش تعدادی از رایج‌ترین گیاهان زینتی را بخوانید :

  • درخت طلایی متعلق به هند بوده و بستر گل‌های کرالا است. علاوه بر اضافه کردن زیبایی به باغچه شما، این گیاه دارای خواص درمانی متعددی است.
  • گل‌مر یا درخت آتشین رایج‌ترین درخت گلدار در سراسر هند است. این گیاه نیز دارای خواص درمانی مختلفی است، اما دلیل اصلی توجه به ان گل‌های نارنجی- قرمز و برگ‌های سرخس مانندش است.
  • نخل دم ماهی، یک نخل گلدار است که ممکن است در حاشیه جاده‌ها دیده شود.
  • درخت کاج نیز از محبوب‌ترین و رایج‌ترین درخت‌های سراسر دنیاست که دارای میوه‌ای مخروطی شکل است. کاج معمولا در حواشی ساحل‌ها و کنار دریاها کاشته می‌شود و علاوه بر داشتن ظاهری زیبا، به عنوان بادشکن نیز عمل می‌کند.
  • آشوکا دروغین نیز یک درخت محبوب دیگر است که متعلق به هند می‌باشد. آشوکا زیباست و می‌تواند میزان آلودگی صوتی را نیز کاهش دهد!
  • درخت شیشه شور، یک گیاه چوبی با اندازه متوسط است و در کشور هند به عنوان درخت زینتی کاشته می‌شود.
  • فیکوس بنجامین به صورت طبیعی یک درخت است، اما امروزه به جهت ارزش بن سای بودن خود کاشته می‌‎شود و انتخابی عالی برای داشتن گیاهی زینتی در خانه و محل کار است.
  • مانند گل‌های کورینیجی (گیاهی در هند)، گل بامبو نیز تنها یکبار به وجود می‌آید. با این وجود هنوز هم گیاه بامبو یک عضو جدانشدنی در بسیاری از دکوراسیون‌های داخلی به شمار می‌رود. جالب است بدانید، بامبو یکی از پرتکرارترین جستجوهای آنلاین برای هدیه دادن است! بامبود در فنگ‌شویی نیز توصیه شده و متخصصین ناسا نیزآنرا در گروه گیاهان تصفیه کننده هوا قرار داده‌اند.
  • سایر نمونه‌های درختان زینتی، درخت سیب، گلابی، گیلاس و یاس بنفش است. اغلب درخت‌های زینتی برگ‌ریز هستند، یعنی در فصل زمستان برگ‌های خود را از دست داده و دوباره در بهار برگ‌های جدید در درخت رشد خواهند کرد.
سانسوریا
سانسوریا از بین برنده آلاینده هوا


چرا حضور گل یا گیاهان آپارتمانی در خانه و محل کار ضروری است؟

تحقیقی که توسط محققین دانشگاه راتگرز نیوجرسی انجام شده، اثبات کرده است که گل و گیاهان زینتی علاوه بر پر کردن فضا و گوشه‌های خالی خانه، می‌توانند گازهای گلخانه‌ای موجود در هوا را نیز جذب کنند. آن‌ها با دریافت گازهای مضری همچون بنزن و فرمالدهید، فضای داخلی را به محیطی ایمن تبدیل کرده و می‌توانند تاثیری مثبت بر روحیه افراد بگذارند. در یک خانه، میزان حضور این آلاینده‌ها بسیار بیشتر از چیزی است که فکر می‌کنید. آن‌ها در عطر، وسایل منزل و به ویژه شوینده‌ها به وفور یافت می‌شوند.
علاوه بر این آلاینده‌ها، گیاهان آپارتمانی گرد و غبار موجود در هوا را نیز از بین می‌برند. نقاطی که دارای تهویه هوای ضعیف هستند و یا حوالی پنجره‌هایی که به ندرت آن‌ها را باز می‌کنید، از این آلاینده‌های مضر اشباع شده‌ است. با کمک گیاهان آپارتمانی می‌توانید عناصر مضر، گرده گل‌ها و حتی کپک‌های موجود در هوا را به شکلی بهینه و کم هزینه از بین ببرید.

تحقیق دیگری توسط دانشگاه اکستر نشان می‌دهد که اضافه کردن یک گیاه به خانه یا محل کار، می‌تواند فعالیت و پویایی افراد را تا 15 درصد افزایش دهد. در این تحقیق، میزان توجه دانشجویان به درس نیز بررسی شده و اثبات شده است که با وجود گیاهان در کلاس درس، عملکرد دانشجویان نیز بهبود یافته است.

اگر فرد خلاقی هستید، اطراف خود را با گیاهان پر کنید تا دنیایی از ایده‌های بکر به ذهن شما سرازیر شود! گیاهان فضایی طبیعی برای شما فراهم می‌کنند، اتفاقی که احساس سبکی به شما بخشیده و کمک می‌کند تا گره‌های ذهنی خود را به راحتی باز کنید. بدون شک در چنین حالتی ذهن، خلاق‌تر خواهد شد! داشتن گیاهان در اطراف خود، احساس آرامش را در شما بهبود بخشیده و سبب می‌شود تا احساس بهتری نسبت به خود داشته باشید.
طبق بررسی‌ها، حضور گیاهان می‌تواند احساس بهبودی را در افراد بیمار ایجاد کند. افرادی که در محیطی پر از گیاهان قرار دارند، سریع‌تر بهبود یافته و پاسخی بهتر به داروهای خود می‌دهند. این گیاهان می‌توانند به عنوان دستیارانی برای پزشکان در روند بازیابی سلامت بیمار، نقش مهمی ایفا کنند. بنابر اظهارات موسسه ملی باغبانی آمریکا، گیاهان آپارتمانی به بیماران کمک می‌کنند تا آرامش خود را حفظ کرده و اضطرابشان را فراموش کنند. گیاهان ذهن شما را آرام کرده و میکروب‌ها و آلاینده‌های هوا را از شما دور می‌کنند. ناسا به علت خواص بی‌نظیر، گیاهان زینتی آپارتمانی را “سیستم طبیعی تقویت زندگی” می‌نامد!

بعضی از گل و گیاهان زینتی آپارتمانی که می‌توانید در خانه خود نگهداری کنید تا از بهبود کیفیت هوا و زیبایی آن‌ها لذت ببرید و آلاینده‌هایی که هرکدام از آن‌ها از بین می‌برند، در جدول زیر قرار داده شده‌اند.

نام گیاهآلاینده‌هایی که از بین می‌برد
نرگسآمونیاک، بنزن، زایلن و فرمالدهید
گندمیزایلن و فرمالدهید
دراسنازایلن، تری کلرو اتیلن، فرمالدهید و بنزن
فیکوس بنجامینبنزن، تری کلرو اتیلن و فرمالدهید
اسپاتی فیلومبنزن، آمونیاک، تری کلرو اتیلن و فرمالدهید
سانسوریابنزن، زایلن، تری کلرو اتیلن و فرمالدهید
نخل بامبوبنزن، تری کلرو اتیلن و فرمالدهید
سرخس بوستونزایلن و فرمالدهید
آلوئه ورافرمالدهید

مطلب مرتبط : گیاهان آپارتمانی مقام و رنگارنگ

در این مطلب سعی کردیم نکات مهم در مورد گل و گیاهان زینتی را برای شما تشریح کنیم، چنانچه مطلبی ناگفته مانده است و یا پرسشی در ذهن شماست که نیاز به مشاوره تخصصی روی گیاه خود دارید، می‌توانید سوالات خود را از طریق ارتباط با مشاوره ارزان گیاه گُل‌سِتان مطرح نمایید. کارشناسان باتجربه گیاه‌پزشکی ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند. گیاه پزشکان مشکل شما را بررسی می‌کنند و در صورت نیاز غذای گیاه (کود)، سم و سایر ملزومات گیاه را برای شما ارسال خواهند کرد. ضمن اینکه اگر زمان یا تخصص کافی برای رسیدگی به گیاه خود را ندارید، می توانید از خدمات فوری باغبانی در محل گُل‌سِتان (اعزام باغبان و گیاه پزشک به محل شما) استفاده کنید تا متخصصین ما با ابزار مورد نیاز شما در محل شما حضور یابند و خدماتی مانند تشخیص بیماری، علت عدم رشد، تعویض خاک و گلدان، سم پاشی، کوددهی و یا حتی کاشت و … را به شما ارائه دهند.

خرید گیاه و گل آپارتمانی آنلاین - تحویل رایگان 4ساعته | گُل‌سِتان
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.