خرید گیاه آپارتمانی با تضمین کیفیت و ارسال رایگان

معرفی و روش نگهداری گیاه کالیسیا (Callisia)

زمان مطالعه: 10 دقیقه

کالیسیا گیاهی زیبا، گل‌دار، همیشه سبز و چند ساله است که با نام برگ بیدی مینیاتوری نیز شناخته می‌شود. کالیسیا گیاهی دوست داشتنی است که در دسته گیاهان آپارتمانی با روش نگهداری نسبتا آسان قرار می‌گیرد. اگر دوستدار گل و گیاه هستید، برای خرید گیاهان آپارتمانی جهت تزیین منزل و محل کارتان، انتخاب‌های زیادی پیش روی شماست که کالیسیا یکی از این گزینه‌هاست. در این مطلب می‌خواهیم درباره معرفی و روش نگهداری گیاه کالیسیا اطلاعاتی در اختیارتان قرار دهیم، پس با گُل‌سِتان همراه باشید.

گُل‌سِتان | گل فروشی آنلاین | سفارش آنلاین گل | گیاه آپارتمانی

فهرست مطالب این مقاله:


معرفی گیاه کالیسیا

بیش از 19 گونه مختلف از کالیسیا وجود دارد که همه آن‌ها بومی آمریکای جنوبی و مرکزی هستند.
این گیاه اولین بار در سال 1720 توسط Pehr Löfling نام گذاری شد و اسم این گیاه از کلمه یونانی kallos به معنی “زیبا” گرفته شده است.
نگهداری گیاه کالیسیا دشوار نیست و در صورتی که این گیاه فضای کافی داشته باشد می‌تواند تا سه متر در ارتفاع و عرض رشد کند.
این میزان رشد ممکن است بین 3 تا 6 سال طول بکشد. سرعت رشد این گیاه تقریبا متوسط و گاهی زیاد است و برخی انواع آن می‌تواند تا 50 سانتی‌متر در سال رشد کند.

فیکوس الاستیکای شرابی در گلدان طلایی
978,000 تومان
مانسترا غول پیکر
19,000,000 تومان
فیکوس بلک در گلدان مواد آلی سفید
827,000 تومان
لوتوس سه تایی
679,000 تومان
زامیفولیا بلک سه قلاف
645,000 تومان


مشخصات کلی کالیسیا

نام علمی: Callisia
خانواده: برگ بیدیان
بومی: آمریکای جنوبی، آمریکای مرکزی، مکزیک
نام‌های مرسوم: برگ بیدی مینیاتوری، بانوی صورتی، کالیسیا


نگهداری گیاه کالیسیا

نگهداری گیاه کالیسیا در آپارتمان کار سختی نیست. این گیاه به مراقبتی معمول نیاز دارد و بیشتر از همه باید مراقب میزان نور و آب‌دهی بود. در ادامه روش نگهداری از گیاه کالیسیا را بررسی می‌کنیم.

گیاه آپارتمانی کالیسیا
گیاه کالیسیا

نور

برای نگهداری از کالیسیا به محیطی نورگیر ولی با نور غیرمستقیم نیاز دارید. هیچ‌گاه نباید این گیاه را در نور بیش از حد قرار داد، زیرا نور بیش از حد باعث پژمردگی، توقف رشد و شکننده شدن برگ‌ها می‌شود.
اگر محیط شما برای یک تکه شکلات گرم باشد و باعث آب شدن آن شود، برای کالیسیا نیز بیش از حد گرم است و باعث آسیب دیدن آن می‌شود.
کالیسیا می‌تواند همیشه در سایه بماند اما این امر در طولانی مدت باعث کاهش میزان فتوسنتز و مرطوب ماندن بیش از حد خاک می‌شود که باعث ضعف گیاه و حتی در مواردی پوسیدگی ریشه می‌شود.

آب

کالیسیا گیاهی رطوبت دوست است. هر زمان که خاک گیاه خشک شود نوبت آب‌دهی بعدی آن است. برای آب دادن به کالیسیا می‌توان به صورت معمول آب را از بالای خاک و از بین برگ‌ها درون گلدان ریخت اما به شرطی که گیاه در محلی با نور غیرمستقیم قرار داشته باشد. روش بهتر برای آب‌دهی به این گیاه، روش آب‌دهی از پایین است. برای این کار باید گلدان را در ظرف آب قرار دهید به طوری که 20% گلدان در آب غوطه‌ور باشد تا زمانی که تمام آب را به خود جذب کند.

مرطوب شدن بیش از حد برگ‌ها در هر بار آب‌دهی باعث زرد شدن برگ‌ها و پوسیدگی ریشه می‌شود. کم آبی گیاه، خود را با نشانه‌هایی مانند خشک شدن برگ‌ها، پیچ‌خوردگی و تغییر رنگ برگ‌ها به طوسی، زرد یا بی‌رنگی نشان می‌دهد.
کم آبی مساله‌ای است که اکثر پرورش دهندگان با آن روبرو هستند. از سوی دیگر آب‌دهی زیاد خود را با نشانه‌هایی مانند زرد شدن برگ‌های پایینی و رشد کم یا توقف رشد نمایان می‌کند.
هیچ‌گاه نباید اجازه داد تا کالیسیا بیش از حد در خاکی خیس یا محیطی تاریک بماند، زیرا ممکن است گیاه را به سمت مرگ هدایت کند. اگر گیاه خود را از بالا و از بین برگ‌ها آبیاری می‌کنید، مواظب باشید که آب کمترین تماس را با برگ‌ها داشته باشد. همچنین برگ‌های خیس شده به سرعت خشک شود تا دچار پوسیدگی نشوند.

خدمات باغبانی در محل، اعزام سریع باغبان گل و گیاه | گُل‌سِتان

رطوبت

کالیسیا به رطوبتی معمول و نرمال نیاز دارد. در واقع همان رطوبت معمول در داخل خانه برای این گیاه کافی است. یکی از نشانه‌های رطوبت کم در این گیاه قهوه‌ای شدن لبه برگ‌های آن است. بهتر است هفته‌ای یک بار برگ‌های گیاه را با اسپری مرطوب کنید و یا در اطراف گیاه ظرف آبی قرار دهید که با تبخیر آهسته آن، رطوبت مورد نیاز گیاه تامین شود.

کوددهی

برای کوددهی به کالیسیا می‌توانید از یک کود متوازن استفاده کنید. باید این کود را در فصل رشد گیاه، هر دو هفته یک‌بار و در باقی سال، ماهی یک‌بار تامین کنید.

دما

کالیسیا در دمایی بین 10 تا 30 درجه سانتی‌گراد عملکرد خوبی دارد. در تابستان می‌توان این گیاه را در خارج از خانه نگهداری کرد به شرطی که در سایه باشد و دمای هوای بالای 12 درجه سانتی‌گراد باشد.
اگر قصد انتقال گیاه به بیرون از خانه را دارید باید مواظب هرگونه آفتاب مستقیم باشید، زیرا ممکن است باعث سوختن گیاه شود. همچنین در زمان انتقال مجدد گیاه به داخل خانه باید مراقب آفات و حشرات باشید تا ناخواسته آن‌ها را به داخل خانه منتقل نکنید.

هرس کردن

برای هرس کردن کالیسیا می‌توانید برگ‌های زرد شده یا مرده را از گیاه جدا کنید تا بتواند نفس تازه‌ای بکشد و به رشد خود ادامه دهد. برای هرس کردن گیاه، همیشه باید از ابزاری تیز و تمیز استفاده کنید تا گیاه دچار عفونت یا باکتری نشود.
نباید هیچ‌گاه برگ‌های زرد شده را به صورت ناقص برش بزنید، زیرا ممکن است باعث گسترش بیماری شود. بریدن شاخه‌ها و برگ‌های زرد یا مرده باید به صورت دقیق و درست انجام شود زیرا برش‌های اشتباه می‌تواند به گیاه شوک وارد کند و گیاه نتواند زخم‌های خود را ترمیم کند.

گل‌دهی

گل دادن کالیسیا کار ساده‌ای است. کافی است در طول دوره استراحت گیاه (فصل زمستان)، مکانی خنک با دمای 12 درجه سانتی گراد، خاکی خشک‌تر و کوددهی کمتر را برای آن تامین کنید، تا در فصل بعد گل‌دهی را آغاز کند. کالیسیای الگانس می‌تواند در اواخر زمستان گل‌هایی سفید و بلند (حدود 20 سانت) بدهد.

کالیسیای معطر می‌تواند در اواخر تابستان گل‌هایی سفید با عطری شامه‌نواز بدهد که برای چند هفته باقی می‌ماند. کالیسیای رپنس گل‌هایی سفید رنگ و خوشه‌ای می‌دهد که در تابستان شکوفا می‌شود.

تعویض گلدان

برای تعویض گلدان کالیسیا باید هر سه سال یک بار و در فصل بهار اقدام کرد. گلدانی انتخاب کنید که یک سایز بزرگ‌تر از گلدان قبلی باشد و حتما از خاکی تازه استفاده کنید و گیاه را با همان خاک قدیمی نکارید. کالیسیا گیاهی حساس است و ممکن است در اثر شوک تعویض گلدان آسیب ببیند، به همین خاطر تا زمانی که احساس نیاز نکردید این کار را انجام ندهید.
24 ساعت قبل از تعویض گلدان به گیاه آب کافی دهید تا به ریشه‌ها کمک کنید در اثر انتقال دچار شوک نشوند. اگر محل زندگی گیاه شما نور کمی دارد از پرلیت در کف گلدان استفاده کنید تا زهکشی بهتری داشته باشد.

سمی بودن

کالیسیا جزء گیاهان سمی محسوب می‌شود و خورده شدن آن توسط انسان‌ها و حیوانات خانگی خطرناک است. خوردن این گیاه باعث استفراغ، تهوع و از دست دادن اشتها می‌شود.

مطلب پیشنهادی: معرفی گیاهان سمی برای حیوانات و کودکان

تکثیر کالیسیا

برای تکثیر گیاه کالیسیا می‌توان از دو روش بذر یا قلمه زدن استفاده کرد که در ادامه به آنها می‌پردازیم :

قلمه زدن

این روش بسیار ساده است. مراحل قلمه زدن به شرح زیر می‌باشد:

  • برای این کار کافی است یک ساقه سالم و تازه را از گیاه انتخاب کنید و به عنوان قلمه جدا کنید. بهتر است این کار را در بهار تا تابستان انجام دهید و شاخه‌ای که انتخاب می‌کنید بین سه الی شش برگ داشته باشد و حداقل هشت سانت باشد.
  • ساقه را از زیر گره برگ‌ها ببرید و برای این کار از چاقو یا قیچی تیز و تمیز استفاده کنید.
  • برگ‌های نیمه پایینی ساقه را جدا کنید تا گیاه بتواند در آن قسمت ریشه‌های خود را گسترش دهد.
  • نیمه پایینی ساقه را درون ظرف آب قرار دهید تا بعد از چند هفته، اولین نشانه‌های ریشه زدن را مشاهده کنید. به محض اینکه ریشه‌ها به حدود سه سانت رسیدند گیاه آماده انتقال به گلدان است.
  • یک گلدان هفت سانتی که سوراخ زهکشی داشته باشد برای این گیاه عالی است. جنس گلدان می‌تواند پلاستیکی یا سفالی باشد.
  • نیمه پایینی گیاه را درون یک خاک مناسب با زهکشی خوب قرار دهید و اجازه دهید برگ‌های قلمه خارج از گلدان باشد.
  • گیاه را از نور مستقیم خورشید دور نگه دارید و با قرار دادن گلدان در یک کیسه پلاستیکی به مدت چند هفته، رطوبت کافی را برای آن تامین کنید.
  • هر دو روز کیسه پلاستیکی را برای 30 دقیقه باز کنید تا هوای کافی در اطراف گلدان به جریان بیفتد. این کار برای جلوگیری از ایجاد بیماری نیاز است. بعد از حدود یک ماه می‌توانید کیسه پلاستیکی را جدا کنید و از گیاه مانند یک کالیسیای بالغ نگهداری کنید.


مشکلات نگهداری کالیسیا

کالیسیا مانند هر موجود زنده‌ دیگری ممکن است دچار بیماری یا مشکلاتی شود که با شناخت نشانه‌های آن می‌توان گیاه را به سرعت درمان کرد و از مرگ آن جلوگیری کرد. در ادامه، مشکلات و بیماری‌های گیاه کالیسیا را با هم مرور می‌کنیم.

آب‌دهی کم

یکی از معمول‌ترین مشکلات در نگهداری این گیاه، آب‌دهی کم است. نشانه‌های معمول برای این مشکل، پژمردگی، زرد شدن برگ‌ها و توقف رشد است. نور بیش از حد خورشید می‌تواند خاک را به سرعت خشک کند، تبخیر آب را سرعت بخشد و گیاه را دچار کم‌آبی کند. بنابراین بهتر است گیاه در محلی با نور غیرمستقیم و کمی سایه باشد. همچنین می‌توانید نوبت‌های آب‌ددهی را بیشتر کنید.
فراموش نکنید که کالیسیا در طبیعت در مناطق جنگلی رشد می‌کند که از نور مستقیم در امان است و زمینی مرطوب دارد. تا زمانی که مواظب خشک شدن خاک گیاه هستید هیچ نگرانی بابت کم‌آبی وجود ندارد.

نور نامناسب

یکی دیگر از مشکلات کالیسیا آفتاب سوختگی است. نور بیش از حد خورشید می‌تواند باعث سوختگی برگ‌ها شود که خود را با قهوه‌ای شدن، ترد شدن برگ‌ها، خشک شدن لبه برگ‌ها و توقف رشد گیاه نشان می‌دهد.
کمبود نور نیز می‌تواند باعث آسیب به گیاه شود اما نه به اندازه نور زیاد. نور کم نیز می‌تواند باعث حفظ بیش از حد رطوبت در خاک شود که به گیاه آسیب می‌زند. یکی دیگر از مشکلات نور نامناسب تغییر در رنگ برگ‌ها است. نور ناکافی می‌تواند باعث از بین رفتن دو رنگی برگ‌ها شود. نور زیاد نیز می‌تواند این دو رنگ بودن را تشدید کند.

شوک‌های گرمایی

یکی از دلایل آسیب دیدن کالیسیا نزدیکی بیش از حد آن به وسایل گرمایشی است. این گیاه باید حداقل چهار متر با هر وسیله گرمایشی مانند شومینه، رادیاتور یا بخاری فاصله داشته باشد. نزدیکی به این وسایل می‌تواند باعث افزایش سرعت تبخیر در گیاه و کاهش رطوبت در اطراف آن شود که معمولا باعث خشکی و قهوه‌ای شدن لبه برگ‌های گیاه می‌شود.

پوسیدگی ریشه

کالیسیا می‌تواند در معرض پوسیدگی ریشه قرار گیرد. نشانه‌های این مشکل شامل زرد شدن سریع برگ‌ها، توقف رشد و جمع شدن ساقه‌هاست. گیاهی که در محیطی با نور بسیار کم و یا در خاکی بیش از حد مرطوب زندگی کند، مستعد پوسیدگی ریشه می‌شود.
برای بررسی این مشکل باید گیاه را از گلدان خارج کنید و ریشه‌های آن را به دقت چک کنید. اگر ریشه‌ها زرد رنگ باشد مشکلی وجود ندارد، اما اگر ریشه‌ها قهوه‌ای و لزج شده باشند یعنی گیاه دچار پوسیدگی ریشه شده است و باید سریعا نسبت به رفع مشکل اقدام کنید.

رطوبت نامناسب

رطوبت بسیار کم می‌تواند لبه برگ‌های گیاه را قهوه‌ای کند. این مشکل معمولا در فصل‌های سرد رخ می‌دهد که وسایل گرمایشی در داخل خانه روشن است، تمام درها و پنجره‌ها بسته است و رطوبت هوا کاهش پیدا می‌کند.
برای حل این مشکل می‌توانید از دستگاه‌های بخور، یک ظرف آب یا قرار دادن گیاه در محیط‌های مرطوب‌تر خانه مانند آشپزخانه یا حمام استفاده کنید. با این کار برگ‌های آسیب دیده درمان نمی‌شوند اما برگ‌های جدید به صورت سالم و سرحال رشد می‌کنند.

آب‌دهی زیاد

زرد شدن برگ‌های قدیمی یکی از نشانه‌های واضح برای آب‌دهی زیاد است که معمولا مقصر اصلی آن نور کم است. این درست است که کالیسیا با نور کم مشکلی ندارد، اما نور کم به معنای دیرتر خشک شدن خاک گیاه و دیرتر تبخیر شدن آب از سطح برگ‌هاست. به همین خاطر در شرایط کم‌نور باید میزان آب‌دهی را نیز کمتر کرد.
چیزی که معمولا افراد از آن غافل می‌شوند این است که ریشه‌های گیاه نیاز به جریان هوا دارد و یک خاک بیش از حد مرطوب باعث کاهش جریان هوا در اطراف ریشه می‌شود. حفظ تعادل بین یک خاک بیش از حد مرطوب و یک خاک خشک مهم‌ترین کاری است که شما باید برای نگهداری از کالیسیا انجام دهید.

مانسترا غول پیکر
19,000,000 تومان
فیکوس بلک در گلدان مواد آلی سفید
827,000 تومان
لوتوس سه تایی
679,000 تومان
زامیفولیا بلک سه قلاف
645,000 تومان
زامیفولیا 9 قلاف سبز با گلدان مواد آلی
1,365,000 تومان

بیماری‌ها و آفات

کالیسیا ممکن است مورد حمله بیماری‌ها یا آفات مختلف قرار بگیرد. کنه تار عنکبوتی، شته، مگس سفید، شپشک آردی و ریشک بال آفاتی هستند که ممکن است به این گیاه حمله کنند.
از سوی دیگر بیماری‌هایی مانند بوتریتیس، لکه‌های برگی، سفیدک سطحی و پوسیدگی ریشه بیماری‌هایی است که ممکن است گیاه را مبتلا کند.

حرف آخر

در این مطلب سعی کردیم همه آنچه درباره روش نگهداری گیاه کالیسیا در خانه یا محل کار لازم است بدانید را برای شما تشریح کنیم، چنانچه مطلبی ناگفته مانده است و یا پرسشی در ذهن شماست که نیاز به مشاوره تخصصی روی گیاه خود دارید، می‌توانید سوالات خود را از طریق مشاوره اینترنتی گیاه پزشکی گُل‌سِتان استفاده نمایید. کارشناسان باتجربه گیاه‌پزشکی ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند. گیاه پزشکان مشکل شما را بررسی می‌کنند و در صورت نیاز غذای گیاه (کود)، سم و سایر ملزومات گیاه را برای شما ارسال خواهند کرد. ضمن اینکه اگر زمان یا تخصص کافی برای رسیدگی به گیاه خود را ندارید، می توانید از خدمات باغبانی منزل گُل‌سِتان (اعزام باغبان و گیاه پزشک به محل شما) استفاده کنید تا متخصصین ما با ابزار مورد نیاز شما در محل شما حضور یابند و خدماتی مانند تشخیص بیماری، علت عدم رشد، تعویض خاک و گلدان، سم پاشی، کوددهی و یا حتی کاشت و … را به شما ارائه دهند.

خرید گیاه و گل آپارتمانی آنلاین - تحویل رایگان 4ساعته | گُل‌سِتان
۳۴ نظرات
  1. محمود قندهاری می گوید

    کارتون وراهنمائی هایتان ارزشمند بود سپاسگزارم

  2. ناشناس می گوید

    عالی بود

  3. ناشناس می گوید

    عالی بود

  4. محبوبه طاهری می گوید

    ممنون از توضیحات کامل و عالی کارشناس محترم بسیار عالی و مفید بود.سبز باشید

  5. ریحان می گوید

    گیاه من دقیقا مثل عکس آفت زده شده چیکارش کنم

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      مثل کدوم عکس منظورتون هست ؟

      1. بهناز می گوید

        عکسی که زیرش نوشتید ،گیاه ممکنه آفت بزنه

      2. بهناز می گوید

        اگر آفت زد ،مثل شکل بالا ،چه کنم؟

        1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

          دوست گُل‌سِتانی سلام
          در درجه اول باید مشخص بشه که علت پژمردگی و خشکی گیاه آفته، بیماریه و یا مربوط به شرایط نامناسب نگهداری شما هست
          ولی چیزی که در عکس هست معمولا به دلیل آبیاری زیاد یا کم، خشکی محیط و یا نور مستقیم خورشید هست
          بنابراین ابتدا برگ و ساقه های خشک شده رو جدا کنید و دور بریزید و سپس شرایط رشدی مناسب گیاه رو مهیا کنید

  6. علیرضا می گوید

    کالیسیای من اصلا رشد نمیکنه برگ هاش هم بنفش نمیشه چی کار کنم خواهش میکنم بگید

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      با توجه به اطلاعاتی که نوشتین به نظر میاد نور گیاه کم هست
      برای رشد بهتر سعی کنید هر زمان که خاک گیاه خشک هست آبیاری رو انجام بدین و به نور گیاه هم توجه کنید

  7. بیتا می گوید

    سلام
    واقعا ممنونم از راهنمایی خوبتون.

  8. مرتضب می گوید

    گیاه من از دیروز یهویی از تو خاک انگار اومدا بیرون و ریشه ها از خاک در اومده

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      ریشه های کالیسیا بسیار سطحی و حساس هست و نباید دستکاریشون کرد و یا با آبیاری زیاد اون هارو از بین برد
      بهتره با دست به آرامی اون ها رو داخل خاک کنید و با کود هیومیک اسید و کود ۱۰:۵۲:۱۰ تقویتشون کنید

  9. F 14 می گوید

    سلام گیاه من از دیروز تا حالا خیلی پژمرده شده و ریشه هاش از سطح خاک بیرون اومده .
    چند روز پیش هم گیاه رو جابه‌جا کردم اما فکر نمیکنم مشکل از اون باشه چون بقیه گل هام مشکل ندارن . آب یاری کم یا زیاد باعث این مشکل شده ؟؟
    باید چیکار کنم ؟!

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      مکان نگهداری کالیسیا باید ثابت و در یک محیط پر نور باشه
      بله ریشه های این گیاه به آبیاری زیاد حساس هست بنابراین آبیاری هفته ای یکبار باشه و آب رو از چهار طرف گلدان داخل خاک بریزید و به هیچ وجه روی برگ ها آب ریخته نشه

  10. Tanin می گوید

    خیلی عالی بود ممنون، منم مثل عکس افت زده شده
    تو گلخونه خریدم و گلدون عوض کردم، رشد که نکرده هیچ، داره از بین میره. از راهنمایی تون استفاده میکنم امیوارم حالش خوب بشه
    ممنون که هستید🌺❤

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      به احتمال زیاد آبیاریتون زیاد، نورِتون کم هست و در هنگام آبیاری آب رو روی ساقه و برگ گیاه می ریزید که همین سه کار باعث آسیب به گیاه می شود

  11. آقای فلاح می گوید

    تشکر فراوان واقعا این گل رو تازه خریده ایم و مرررسی که بهمون یاد دادین چگونگی رفتار با این زیبا جان رو تشکر بهتون افتخار و حسودی میکنم مررررسسسییی از این مطلب مفیدتان واقعا کسب و زندگیتون پربرکت و خیر

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      همراه گُل‌سِتانی سلام
      خیلی خوشحالیم که بلاگ های گُل‌سِتان رو برای مطالعه انتخاب کردید
      ممنون از انتقال حس خوبتون به ما.

  12. الهام می گوید

    سلام وقت شما بخیر. من یک گیاه کالیسیا دارم و با وجود این که در مکانی با نور خوب هست ولی برگ هاش خیلی صورتی نیستن و کمی رنگ پریده است ،البته هیچ گونه آفت یا مشکلی نداره و به خوبی در حال رشد است. آیا کود تقویتی و یا روشی برای صورتی تر شدن برگ ها وجود دارد؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      همراه گُل‌سِتانی سلام
      کمرنگ شدن برگ ها در کالیسیا در اکثر موارد به دلیل نور کم و سرما هست
      گیاه رو به مکان پرنور تری منتقل کنید و نکته آخر اینکه دمای محیط نه زیاد گرم و نه زیاد سرد باشه و گیاه نزدیک وسایل سرمایشی و گرمایشی نباشه

  13. آیدا می گوید

    سلام
    من گل کالیسیا رو تازه خریدم اما برگ هاش داره خشک میشه
    باید چیکارش کنم
    ممنون میشم جواب بدید؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      همراه گُل‌سِتانی سلام
      خشک شدن برگ های کالیسیا معمولا به دلیل نور کم و یا آبیاری روی برگ های گیاه هست
      برگ و ساقه های خشک رو به آرامی با یک قیچی تمیز جدا کنید، گیاه رو در یک مکان پر نور قرار بدین و دقت کنید که آبیاری باید از چهار طرف گلدان باشه و آب رو فقط داخل خاک بریزید.

  14. عباس می گوید

    موارد عنوان شده بسیار مفید بود با تشکر از شما
    فقط خواستم ببینم بذر گیاه کالیسیا رو از کجا می تونم تهیه کنم
    ممنون

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      همراه گل‌سِتانی سلام
      تکثیر گیاه کالیسیا از طریقه قلمه ساقه هست و بذر این گیاه به سختی پیدا می شود.

  15. Snow می گوید

    سلام وقت شما بخیر
    من گلمو تازه خریدم. امروز متوجه شدم روی برگ هاش دونه های ریز مثل پودر قرمز رنگ هست و یه سری از شاخه هاش زرد شدن.
    آفت زده ؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      همراه گل‌سِتانی سلام
      وارد لینک زیر بشین و بعد از ثبت نام عکس گیاه رو داخل پلتفرم چت ارسال کنید تا دقیق تر راهنماییتون کنیم:
      https://dr.golsetan.com

  16. سارا می گوید

    سلام گل من وقتی از گلخونه خریدم یه رنگ یاسی قشنگی داشت الان رشد خیلی خوبی داره اما برگایی که تازه در اومده بیشتر سبز هس تا بنفش و یاسی چیکار کنم ؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      همراه گل‌سِتانی سلام
      نورتون کم هست. گیاه رو به مکان پرنور تری منتقل کنید
      دمای محیط هم بهتر هست خیلی بالا نباشد.

  17. محدثه می گوید

    سلام.وقت تون بخیر 🙏 ممنون از اطلاع کامل تون
    برای تعویض گلدون کالیسیا از چه خاکی استفاده کنم!

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      همراه گل‌سِتانی سلام
      از ترکیب خاک های سبک مثل ترکیبی از: کوکوپیت+پرلایت+کمی خاک باغچه استفاده کنید.

  18. sunshine می گوید

    سلام خیلی ممنون از توضیحاتتون
    گیاه من تقریبا نور کافی دریافت میکنه (غیر مستقیم) اما رنگ صورتی برگ هاش از بین رفته و رشدش زیاده فکر میکنم به خاطر نور کمه اما دقیقا جلوی پنجره هست .

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      همراه گل‌سِتانی سلام
      بهتر هست گیاه رو به یک فضا با تهویه محیطی بالا منتقل کنید و ماهی یکبار با کود پتاسیم بالا اون رو آبیاری کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.