خرید گیاه آپارتمانی با تضمین کیفیت و ارسال رایگان

راهنمای جامع نگهداری از گیاه همیشه سبز دراسنا و مشکلات رایج آن

زمان مطالعه: 17 دقیقه

به لطف حضور برگ‌های شمشیری شکل و خاص و همچنین نیازهای مراقبتی آسان، دراسنا به یکی از بهترین گیاهان آپارتمانی تبدیل شده است. از این رو بین گل‌های آپارتمانی محبوب است و در بیشتر خانه‌ها شاهد حضور حداقل یکی از آن‌ها خواهید بود. باتوجه به این موضوع تصمیم گرفتیم در این مطلب از وبلاگ گُل‌سِتان راهنمای جامع نگهداری گیاه دراسنا را برای شما آماده کنیم. اگر قصد خرید گیاه را داشته و دراسنا را برای خرید انتخاب می‌کنید یا این گیاه را در خانه خود دارید، تا پایان این مطلب از فروشگاه گل و گیاه گُل‌سِتان با ما همراه باشید. در این مقاله ابتدا مقدمه‌ای در مورد گیاه گفته، سپس محبوب‌ترین دراسناها را معرفی می‌کنیم و پس از آن نیز به راهنمای جامع نگهداری از گیاه دراسنا خواهیم پرداخت.

گُل‌سِتان | گل فروشی آنلاین | سفارش آنلاین گل | گیاه آپارتمانی

فهرست مطالب:


مقدمه‌ای بر گیاه دراسنا

به‌طور معمول دراسنا در محیط‌های گرم رشد بهتری دارد، پس اگر در شهری با آب و هوای گرم زندگی می‌کنید و قصد خرید انترنتی گیاه یا خرید از گلفروشی‌ها را دارید، دراسنا می‌تواند انتخاب بسیار مناسبی برای شما باشد. البته از آنجا که حتی در صورت سرد بودن هوا نیز محیط داخلی منزل دمایی متعادل دارد، پس جای نگرانی نیست!

فیکوس الاستیکای شرابی در گلدان طلایی
978,000 تومان
مانسترا غول پیکر
19,000,000 تومان
فیکوس بلک در گلدان مواد آلی سفید
827,000 تومان
لوتوس سه تایی
679,000 تومان
زامیفولیا بلک سه قلاف
645,000 تومان

حدود 120 گونه مختلف از درخت‌ها و درختچه‌های این گیاه زیبا در جهان کشف شده است. فرقی نمی‌کند کدام نوع از آن را دوست دارید؛ بلالی، کامپکت، برگ لیمویی و … هر کدام از انواع دراسنا ضمن دارا بودن زیبایی خاص و ویژه خود، در یک مسئله مشترک‌اند و آن هم، نیاز بسیار کم به رسیدگی است.
گیاهان این خانواده، می‌توانند بسیار بزرگ و متراکم شوند، بنابراین هرس کردن بخش بالایی گیاه برای حفظ تناسب ظاهری امری ضروری به شمار می‌آید.
این گیاه در طبیعت اصلی خود رشد طولی زیادی دارد و معمولا بسیار مرتفع می‌شود؛ اما در شرایط آپارتمانی تا ارتفاع بسیار کمتری رشد خواهد کرد. برای مثال، دراسنا بلالی در مناطق گرمسیری آفریقا تا 15 متر رشد می‌کند، اما اگر به‌عنوان گیاه آپارتمانی نگهداری شود نهایتا به ارتفاع 120 الی 180 سانتی متری خواهد رسید.

برای نگهداری از دراسنا فقط کافی است نور مناسب و آب کافی برای دراسنا فراهم کنید تا برای مدت طولانی از حضور این گیاه زیبا و دلنشین در منزل خود لذت ببرید!

گیاه دراسنا
گیاه دراسنا جذاب و دوست داشتنی


محبوب ترین دراسناها کدام‌اند؟

همانطور که گفتیم، دراسنا گیاهی با تنوع بالاست. اما از این میان، فقط چند نوع مختلف هستند که به صورت تجاری و در ابعاد گسترده، کاشت و فروخته می‌شوند.
با اینکه نگهداری از همه آنها آسان است، اما هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارند.
برای مثال:
دراسنا پرچمی (مارگیناتا)، که به عنوان گیاه آپارتمانی به ارتفاع حدود 2 متر می‌رسد، درست مانند یک نخل کوچک با برگ‌های سبز و باریک بر روی تنه‌ای قائم و چوبی است؛ اما دراسنا رفلکسا (گلبانگ هند) ظاهری مرتب‌تر دارد، برگ‌های سبز رنگ آن خمیدگی حلقه‌ای دارند و به زیبایی با نواری زرد رنگ تزئین شده‌اند. رفلکسا بین 90 الی 120 سانتی‌متر رشد می‌کند.
یکی دیگر از انواع محبوب دراسنا، دراسنا بلالی است. برگ‌های آن پهن و رنگ آمیزی شده هستند و به ارتفاع 60 و پهنای 8 سانتی متر می‌رسند. اگر به برگ بلالی نگاه کنید، تنوع خطوط سبز و زرد را به وضوح خواهید دید.

مطلب مرتبط : معرفی انواع گیاه دراسنا و روش نگهداری آن ها


راهنمای جامع نگهداری از گیاه دراسنا

گوشه‌ای از طبیعت بکر… این دست آورد دراسنا برای شماست!
دراسنا گیاهی خوشحال و باطراوت است؛ این گیاه تقریبا در هر محیطی رشد می‌کند و سرسبزی را بی‌دریغ به اطراف هدیه می‌دهد. پس برای اینکه به بهترین نحو از این گیاه نگهداری کنید، باید شرایط محیطی مخصوص هر گیاه را بدانید و آن را فراهم کنید؛ شرایط نگهداری از دراسنا به شرح زیر است:

آبیاری و نقش آن در نگهداری از دراسنا

شهرت دراسنا، به نیاز کم آن به آبیاری است، اما موقع خشک شدن خاک، باید آن را حسابی آبیاری کنید. آبیاری دراسنا باید به نحوی صورت بگیرد که تمام بخش‌های خاک کاملا خیس شود. برای این کار، گلدان را در سینک یا ظرفی عمیق قرار دهید، حال آبیاری را در سطح خاک به آرامی آغاز کرده و آن تا زمان مشاهده کردن آب اضافی در زیر گلدانی، ادامه دهید.
تعداد دفعات آبیاری، به ویژگی‌های محیطی گیاه مانند میزان نور ورودی، اندازه گلدان، میزان رطوبت هوا و… بستگی دارد، اما نکته‌ای که ما باید به آن توجه کنید، میزان خشک شدن خاک است. معمولا هنگامی که نیمه بالایی خاک خشک شد، زمان مناسبی برای آبیاری دراسناست.
در مورد تعداد دفعات آبیاری نیز باید بگوییم این موضوع به فصل و دمای محیط بستگی دارد، به‌طوری‌که در فصل تابستان شاید لازم باشد هفته‌ای یکبار دراسنا خود را آبیاری کنید.
بعد از تعداد دفعات آبی که گیاه می‌دهید نیز مهم است؛ آب مناسب برای دراسنا آب تصفیه شده، آب باران یا آب مقطر است؛ زیرا این گیاه نسبت به نمک و املاح موجود در آب لوله‌کشی حساس است.
به‌عنوان نکته آخر در مورد نگهداری از دراسنا در بخش آبیاری نیز درنظر داشته باشید که دراسنا خاک خشک را ترجیح می‌دهد و خاک همواره خیس، زمینه‌ساز ابتلای این گیاه به انواع بیماری‌های قارچی و پوسیده شدن ریشه است.

آبیاری و نقش آن در نگهداری از دراسنا
دراسنا سبز زیبا

خاک

دراسنا در خاکی غنی با مقادیر بالای الیاف طبیعی و زهکشی عالی رشد می‌کند. برای مثال، خاک گلدان حاوی زغال سنگ برای آن مناسب است.

نور مورد نیاز برای نگهداری از دراسنا

بعضی از انواع دراسنا مانند دراسنا بلالی در نور کم نیز رشد بسیار خوبی دارند، اما سایر گیاهان خانواده دراسنا، نور زیاد، فلیتر شده و غیرمستقیم خورشید را ترجیح می‌دهند.
مکانی را برای نگهداری از دراسنا و پرورش آن انتخاب کنید که ضمن دریافت نور کافی، از تابش مستقیم در امان باشد. فراموش نکنید که نور مستقیم خورشید به برگ‌ها آسیب می‌زند؛ مگر اینکه گیاه در طبیعت اصلی خود نیز تحت نور مستقیم خورشید رشد کرده باشد. درباره گیاه دراسنا درنظر داشته باشید اگر برگ‌های گیاه کم رنگ و بلندتر شدند، یعنی گیاه به نور بیشتری نیاز دارد. در نتیجه لازم است آن را به محیطی با نور بیشتر منتقل کنید.

گلدان مناسب

یک گلدان خوب، باید امکان زهکشی مناسب را برای خاک فراهم کند. شرط اولیه انتخاب گلدان برای هر گیاهی، داشتن حفرات زهکشی متعدد در سطح زیرین آن است. درمورد گیاه دراسنا نیز باید بگوییم که برای دراسنا، گلدان‌های سفالی مناسب هستند؛ این جنس از گلدان‌ها خاک را بین دفعات آبیاری به‌خوبی خشک کرده اما مانع از خشک شدن مطلق آن می‌شود؛ یعنی دقیقا شرایطی که دراسنا برای رشد به آن نیاز دارد.

بعد از مشخص شدن نوع گلدان نوبت به انتخاب گلدان مناسب برای دراسنا می‌رسد. انتخاب گلدان مناسب به اندازه گیاه شما بستگی دارد؛ بااین‌حال در کوچک‌ترین اندازه این گیاه باید درنظر داشته باشید حداقل اندازه گلدان، گلدانی با قطر 20 سانتی‌متر و ارتفاعی به همین اندازه است.

مطلب پیشنهادی: چگونه و چه موقع گلدان و خاک گیاه را عوض کنیم؟

انتخاب گلدان مناسب یک مسئله مهم در نگهداری از دراسنا
دراسنا بلالی

کوددهی صحیح در نگهداری از دراسنا

الزامی برای کود دادن به دراسنا وجود ندارد، اما قطعا برای نگهداری هر چه بهتر کوددهی صحیح لازم بوده و دراسنا از لذت خواهد برد. در واقع دراسنا نیز مانند اغلب گیاهان آپارتمانی بهتر است سالی یک یا دو بار کود مناسب دریافت کند. کود مایع چندمنظوره گیاهان آپارتمانی یا کود امولسیون ماهی پاسخگوی نیازهای دراسناست.
برای کوددهی کود انتخابی را در یک چهارم غلظت رقیق کرده و به خاک اضافه کنید. یادتان باشد موقع کوددهی خاک باید حتما خیس باشد تا کود سبب سوختن ریشه نشود. همچنین کوددهی تنها باید در فصول رشد گیاه یعنی از فروردین تا شهریور انجام شود.

خدمات باغبانی در محل، اعزام سریع باغبان گل و گیاه | گُل‌سِتان

دما و رطوبت

در نگهداری از گیاه دراسنا باید حواستان به دما و رطوبت محیط باشد، دمای ایده‌آل برای دراسنا، محدوده بالاتر از 18 درجه سانتی گراد است. توجه داشته باشید سرمای ناگهانی می‌تواند به برگ‌ها آسیب بزند، پس گیاه را از دستگاه‌های سرمایشی دور کرده و در فصول سرد، در نزدیکی پنجره و درهایی که مدام باز و بسته می‌شوند قرار ندهید.
گیاهان خانواده دراسنا از تابستان‌های گرم و مرطوب لذت می‌برند. اگر در محیطی با تابستان‌های خشک زندگی می‌کنید، سعی کنید با استفاده از دستگاه‌های مرطوب کننده هوا یا اسپری کردن آب در اطراف گیاه، رطوبت محیط را افزایش دهید.
به‌عنوان نکته آخر این بخش نیز گفتنی است، از آنجا که دراسنا گیاهی گرمسیری است پس نه تنها تابستان، بلکه هر موقعیت گرم و مرطوب دیگری برای آن دوست داشتنی است.

هرس کردن

پاسخ دراسنا نسبت به هرس کردن، کاملا مثبت است. پس برای مثال اگر می‌خواهید قد دراسنا بلالی خود را کوتاه کنید، به سادگی ساقه‌های بالایی را ببرید. بعد از اینکار دسته‌ای از برگ‌های جدید جایگزین آنها شده و ظاهری متراکم‌تر به گیاه خواهند بخشید.
همچنین اگر برگ‌های قهوه‌ای به‌دلیل عدم دریافت نور کافی یا آبیاری بیش‌ازحد در گیاه ظاهر شدند، آنها را جدا کنید تا برگ‌های جدید و سالم در جای آنها رشد کنند.

سمی بودن

دراسنا در صورت بلعیده شدن، اثرات سمی خواهد داشت و عوارض آن ممکن است استفراغ، تهوع، کاهش وزن، بیش فعالی دوره‌ای و یا گشاد شدن مردمک چشم باشد. پس آن را از دسترس کودکان و حیوانات خانگی (بخصوص سگ و گربه) دور نگه دارید.

مانسترا غول پیکر
19,000,000 تومان
فیکوس بلک در گلدان مواد آلی سفید
827,000 تومان
لوتوس سه تایی
679,000 تومان
زامیفولیا بلک سه قلاف
645,000 تومان
زامیفولیا 9 قلاف سبز با گلدان مواد آلی
1,365,000 تومان


مشکلات احتمالی که در نگهداری از دراسنا با آن مواجه خواهید شد

آفات و بیماری‌های مختلف به ندرت برای دراسنا رخ می‌دهند، اما فلوراید موجود در آب، ممکن است سبب زرد یا قهوه‌ای شدن برگ‌های گیاه شود. در این صورت برای حل مشکل، از آب مقطر یا آب باران برای آبیاری گیاه استفاده کنید. این نشانه‌ها ممکن است در اثر کم بودن رطوبت محیط نیز پدیدار شوند، پس بهتر است کمی سنگریزه در زیر گلدانی بریزید تا این سنگریزه‌ها آب خارج شده از زیر گلدان را جذب کرده و فضایی مرطوب در اطراف گیاه ایجاد کنند؛ اگرچه که وسعت این رطوبت زیاد نیست، اما می‌تواند به گیاه کمک شایانی بکند.

قهوه ای شدن برگ دراسنا
قهوه ای شدن برگ دراسنا


علت قهوه‌ای شدن برگ‌های دراسنا چیست؟

لکه‌های قهوه‌ای به دلایل مختلفی ظاهر می‌شوند، اما اغلب اوقات، نامناسب بودن آبیاری علت اصلی است. برای برطرف کردن این مشکل ابتدا باید منظور از قهوه‌ای شدن برگ را بدانیم؛ منظور از قهوه‌ای شدن برگ‌ها به 3 مورد زیر ختم می‌شود:

  1. لکه‌های قهوه‌ای و خشک، روی بعضی از برگ‌ها
  2. قهوه‌ای شدن نوک برگ‌ها
  3. نقاط ریز و قهوه‌ای که با نوار زرد رنگ احاطه شده‌اند

حال نوبت بررسی علل اصلی است:

آبیاری ناپیوسته

در طول نگهداری از دراسنا و پرورش آن اگر شاهد قهوه‌ای شدن نوک برگ‌های آنیا ظهور لکه‌های قهوه‌ای رنگ بودید، به احتمال قوی مشکل عدم پیوستگی دفعات آبیاری است؛ به‌طوری‌که این مسئله باعث خشکی بیش از حد خاک شده و خاک بیش از حد خشک سبب قهوه‌ای شدن نوک برگ‌ها و پدیدار شدن لکه‌های مختلف روی سطح برگ‌های دراسنا می‌شود.

روش درمان:

بهترین روش برای تشخیص زمان صحیح آبیاری، کنار زدن سطح خاک است. به‌این‌منظور چند سانتی‌متر از خاک را کنار بزنید و رطوبت آن را بسنجید. اگر خشک بود، بهتر است گیاه را آبیاری کنید.
هر 10-7 روز، این کار را تکرار کنید و اجازه ندهید بیش از حد بین دفعات آبیاری وقفه ایجاد شود. معمولا محیط داخلی منازل در فصل زمستان، گرم و خشک است. در نتیجه در این مدت گیاه را به حال خود رها نکنید و آبیاری را طبق نیاز آن، ادامه دهید.

حساسیت به آب از جمله عواملی که در نگهداری از دراسنا باعث قهوه‌ای شدن برگ‌ها آن می‌شود

اگر متوجه حضور نقاط قهوه‌ای در نوک و لبه برگ‌ها بودید، احتمالا گیاه با کیفیت آب به مشکل برخورده است. وجود کلر و یا فلوئور در آب لوله‌کشی یا تجمع نمک‌ها در خاک این علائم را ایجاد خواهد کرد. همچنین، اگر تجمع رسوبات سفیدرنگی را در سطح خارجی گلدان مشاهده کردید (بخصوص نزدیک حفرات زه کشی)، نشانه‌ نمک اضافی است.

روش درمان:

برای از بین بردن نمک اضافه از آب باران یا آب مقطر استفاده کرده تا این املاح اضافی را از خاک خارج کنید. برای بهتر شدن کیفیت آب نیز ظرفی مناسب انتخاب کرده و آب لوله کشی را در آن بریزید. اجازه دهید حداقل برای 24 ساعت، بدون درپوش باقی بماند. بدین شکل کلر و فلوراید موجود در آن، تبخیر شده و آب برای گیاه ایده‌آل‌تر خواهد شد. یک راه دیگر هم این است که به‌جای آب لوله‌کشی از آب مقطر یا آب باران استفاده کنید.

بیماری لکه برگی

اگر در سطح برگ دراسنا، لکه‌های قهوه‌ای پوشیده شده با نوار زرد رنگ ایجاد شدند، گیاه شما به بیماری لکه برگی مبتلا شده است. حمله قارچ‌ها و باکتری‌ها به گیاه، ضمن ایجاد لکه قهوه‌ای رنگ، حاشیه زرد رنگی نیز در پی خواهد داشت.
در واقع، این حاشیه زرد مکان تغذیه این میکروارگانیسم‌های ناخوانده است. چنین لکه‌هایی منحصر به یک شکل خاص نبوده و در ظاهر، اندازه و رنگ متفاوت هستند.

روش درمان:

در صورت مشاهده مشکل یاد شده بلافاصله برگ‌های بیمار را جدا کرده، گیاه را از سایر گیاهان جدا کنید و آن را به مکانی منتقل کنید که هیچ گیاه دیگری نباشد.
برای درمان لکه برگی، بهتر است دو قاشق غذاخوری جوش شیرین را با دو قاشق غذاخوری روغن معدنی مخلوط کنید (روغن معدنی با روغن گیاهی متفاوت است)، آن را در بطری اسپری‌دار بریزید. سپس قبل از مصرف به خوبی تکان دهید و آن را به تمام نقاط گیاه که دارای لکه‌های قهوه‌ای رنگ هستند اسپری کنید


علت زرد شدن برگ‌های دراسنا چیست؟

در زمان نگهداری از دراسنا زرد شدن برگ‌ها، نشانه‌ نامناسب بودن شرایط گیاه است. رگ‌های جوان‌تر (واقع در بخش بالایی) نسبت به برگ‌های قدیمی (واقع در بخش پایینی) گیاه، کمتر در خطر زرد شدن هستند. این نشانه‌ها در طی چندین هفته ظاهر می‌شوند، پس اگر تغییرات گیاه را به خوبی زیرنظر داشته باشید می‌توانید سریعا مشکل را برطرف کنید. به‌این‌منظور بررسی کنید که علت زرد شدن برگ‌های دراسنا به‌خاطر کدام یک از مواردی است که در ادامه آورده‌ایم، سپس به درمان آن‌ها بپردازید.

قبل از ذکر دلایل برای شناختن بهتر برگ‌های زرد در نظر داشته باشید این دست از برگ‌ها در دراسنا چنین ویژگی‌هایی دارند:
• رنگ سبز خود را از دست داده و رنگ پریده هستند.
• ظاهر محکم و شکننده خود را از دست داده و نرم و افتاده می‌شوند.
• به جای رشد به سمت بالا، می‌افتند و به سمت زمین خم می‌شوند.
• لکه‌های زرد-قهوه‌ای در مرکز یا لبه برگ ایجاد می‌شوند، جایی که مرگ و خشک شدن برگ از آنجا آغاز می‌شود.

برگ زرد شده دراسنا از نمای نزدیک
برگ زرد شده دراسنا

کمبود فضای کافی برای رشد ریشه مسئله که در نگهداری از دراسنا باید به آن توجه داشته باشید تا برگ‌های آن زرد نشود

رشد ریشه در مرور زمان، سبب متراکم شدن آن می‌شود. اگر گردش هوای کافی برای این سیستم فراهم نباشد، گیاه دچار مشکلات مختلف اعم از زرد شدن برگ‌ها خواهد شد. در این حالت باید گیاه را به گلدان بزرگ‌تری منتقل کرده و خاکی متخلخل برای آن انتخاب کنید.

آبیاری بیش از حد

این مورد، رایج‌ترین دلیل زرد شدن برگ‌های دراسناست. این گیاه نمی‌تواند با میزان بالای آب تطبیق پیدا کند.اگر می‌توانید، نگاهی به ریشه بیندازید، در صورت خیس بودن خاک اطراف آن و داشتن حالتی باتلاقی، اجازه دهید کاملا خشک شود و آبیاری را تا آن موقع، متوقف کنید.

کمبود عناصر ضروری

گاهی اوقات، مشکل به کود باز می‌گردد. کمبود نیتروژن می‌تواند سبب زرد شدن برگ‌ها شود. اگر شرایط محیطی برای گیاه فراهم بود، اما برگ‌های آن زرد شدند، باید به این مورد شک کنید. در این صورت، از کودی با مقادیر بالای نیتروژن استفاده کنید.

برای آشنایی بیشتر با انواع کودهای مناسب گیاهان آپارتمانی پیشنهاد می‌کنیم مطلب انواع کود‌های مناسب رشد گیاهان (پرلیت-پوکه-خاک برگ-پیت ماس-کوکوپیت) را در وبلاگ گُل‌سِتان از دست ندهید.

دمای پایین آب از جمله مواردی که در نگهداری از دراسنا باید به آن توجه کنید

آبیاری گیاه با آب سرد، به آن شوک وارد می‌کند. ممکن است زرد شدن برگ دراسنای شما در نتیجه همین شوک ایجاد شده باشد. دمای آب، باید همیشه چند درجه از دمای محیط بالاتر باشد.

خشک بودن هوا

خشک بودن بیش‌ازحد هوا سبب زرد شدن برگ‌های دراسنا خواهد شد. همان‌طور که گفتیم، دراسنا گیاهی گرمسیری است و به زندگی در محیط‌های مرطوب عادت دارد. پس در نگهداری از دراسنا لازم است رطوبت هوای اطراف آن را افزایش دهید. به‌این‌منظور آن را در نزدیکی دستگاه‌های گرمایشی/ سرمایشی قرار ندهید و سعی کنید با اسپری کردن آب در اطراف آن، رطوبت کافی را برای آن فراهم کنید.

مطلب مرتبط : روش های موثر برای افزایش رطوبت گیاهان آپارتمانی

نزدیکی به منبع حرارت/ سرما

تغییر ناگهانی دما، یا قرار گرفتن آن در حالت آستانه برای گیاه آزار دهنده‌است. به‌طورکلی هر تغییر شدید یا زیاده‌روی در هر موردی به ضرر گیاهان تمام خواهد شد. دراسنا نیز نباید در کنار رادیاتور، شومینه، کولر، در و یا پنجره باز قرار بگیرد.


روش صحیح جدا کردن برگ‌ بیمار برای نگهداری هر چه بهتر از دراسنا

ما همیشه پیشنهاد می‌کنیم که قبل از همه گیر شدن مشکل، برگ‌ها یا نقاط بیمار گیاه را جدا کنید. به این شکل به گیاه کمک می‌کنید تا انرژی کافی برای درمان خود داشته باشد و مجدد سالم به نظر برسد.
برای این کار، نوک برگ‌ها یا سایر نقاط قهوه‌ای یا زرد شده گیاه را با یک قیچی تمیز، ببرید.
مواظب باشید که فقط بخش قهوه‌ای رنگ را برش بزنید و به سایر بخش‌های سالم گیاه آسیبی نرسانید. برای اینکار بهتر است برای جلوگیری از حذف قسمت‌های سالم، یک نوار بسیار باریک از بخش قهوه‌ای یا زرد را باقی بگذارید.
اما اگر تمام سطح برگ قهوه‌اییا زرد شده است، آن را از پایه جدا کنید. کار سختی نیست، زیرا معمولا برگ خودش به‌راحتی می‌شکند! اگر برگ در اثر محکم کشیدن از گیاه جدا نشد، با یک قیچی تیز، آن را از محل اتصال به ساقه ببرید.


چرا دراسنا دچار ریزش برگ‌ها می‌شود؟

ریزش برگ‌های دراسنا هشداری برای شماست و این یعنی اینکه باید در نگهداری از درسنا حواستان بیشتر جمع باشد. البته یادتان باشد گاهی ریزش برگ‌ها بخشی از چرخه زندگی گیاه و امری کاملا طبیعی است؛ به‌طوری‌که مانند سایر گیاهان، دراسنا نیز برای داشتن رشدی کامل‌تر، برگ‌های قدیمی را از خود جدا می‌کند. پس اگر گیاه در حال از دست دادن برگ‌هایی است که برای مدت طولانی بر روی گیاه بودند، این فقط یک اقدام سالم و نظافتی شخصی برای گیاه است!
اما اگر تعداد زیادی از برگ‌های گیاه ناگهان دچار ریزش شدند، ماجرا فرق می‌کند. معمولا چنین اتفاقی زمانی رخ می‌دهد که قصوری از سمت شما شکل گرفته باشد. بنابراین می‌توانید مشکل را به شخصه برطرف کنید. اولین احتمال، حضور آفات نیست؛ بلکه به احتمال بسیار زیاد مشکل از دشمن همیشگی، یعنی آبیاری کم یا بیش از حد است!

  • معمولا هنگامی که اولین برگ‌های ریخته شده را می‌بینید، قبل از هر کار به سمت آب پاش رفته و گیاه را آبیاری می‌کنید، اما غافل از اینکه همین آب اضافی سبب بروز چنین مسئله‌ای شده است. دراسنا نمی‌تواند در خاک خیس دوام بیاورد، چنین خاکی زمینه‌ساز ابتلای گیاه به انواع بیماری‌های قارچی و پوسیده شدن ریشه است گیاه و این موضوع را با ریختن برگ‌های خود به شما نشان می‌دهد.
    دراسنا باید در گلدانی با حفره‌های زهکشی متعدد کاشته شود، همچنین زیر گلدانی نیز باید پس از هر بار آبیاری خالی شود تا به‌این‌شکل آب اضافی مجددا وارد خاک گیاه نشود.
    برای اینکه مطمئن شوید ریزش برگ‌ها به‌خاطر آب اضافه بوده است، بهتر است گیاه را از گلدان خارج کنید. اگر ریشه‌ها فاسد شده به نظر می‌رسیدند و خاک خیس بود، دلیل ریزش برگ روشن شده و به‌خاطر آب اضافه بوده است؛ در نتیجه برای جلوگیری از مشکل بخش‌های آسیب دیده را از ریشه جدا کرده و گیاه را در خاکی جدید بکارید.
  • گاهی آبیاری بسیار کم نیز می‌توان دلیل ریزش برگ‌های گیاه باشد. لمس کردن خاک بخش زیرین گلدان، این موضوع را حل خواهد کرد. اگر خشک بود، یعنی ریشه آب دریافت نمی‌کند.
  • باد سرد یا گرمای بیش‌ازحد هوا نیز ممکن است از دلایل ریزش برگ‌های دراسنا باشد. برای حل این مشکل موقعیت گلدان را بررسی کرده و آن را از پنجره یا منبع گرما دور کنید.
عکس گیاه دراسنا بلالی
گیاه دراسنا بلالی


چطور در طول نگهداری از دراسنا آن را به گلدهی تشویق کنید؟

دراسنا به عنوان گیاهی برگ‌دار شناخته می‌شود. در واقع دلیل اصلی نگهداری از دراسنا لذت بردن از برگ‌های زیبای آن است، اما گاهی می‌توان انتظار داشتن شکوفه را نیز از آن داشت! برای مثال دراسنا بلالی می‌تواند شکوفه‌های ریز، معطر و خوش رنگی ایجاد کند. حال برای اینکه دراسنا خود را به گلدهی تشویق کنید، اقدامات زیر را انجام دهید:

  • گلدان آن را به اتاقی خنک و فاقد دستگاه‌های گرمایشی ببرید.
  • اگر هوای خارج از خانه خنک است، می‌توانید آن را به حیاط منتقل کنید.
  • حداقل دمای قابل تحمل برای دراسنا، 2 درجه سانتی گراد است. پس مواظب باشید آن را در سرما تنها نگذارید.

با انجام کارهای یاد شده می‌توانید شاهد گلدهی دراسنا خود باشید.

سخن آخر

در این مطلب سعی کردیم همه آنچه در مورد روش نگهداری از گیاه دراسنا لازم است بدانید را برای شما تشریح کنیم، چنانچه مطلبی ناگفته مانده است و یا پرسشی در ذهن شماست که نیاز به مشاوره تخصصی روی گیاه خود دارید، می‌توانید سوالات خود را از طریق ارتباط با دکتر گل و گیاه گُل‌سِتان مطرح نمایید. کارشناسان باتجربه گیاه‌پزشکی ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند. گیاه پزشکان مشکل شما را بررسی می‌کنند و در صورت نیاز غذای گیاه (کود)، سم و سایر ملزومات گیاه را برای شما ارسال خواهند کرد. ضمن اینکه اگر زمان یا تخصص کافی برای رسیدگی به گیاه خود را ندارید، می توانید از سرویس باغبان سیار گُل‌سِتان (اعزام باغبان و گیاه پزشک به محل شما) استفاده کنید تا متخصصین ما با ابزار مورد نیاز شما در محل شما حضور یابند و خدماتی مانند تشخیص بیماری، علت عدم رشد، تعویض خاک و گلدان، سم پاشی، کوددهی و یا حتی کاشت و … را به شما ارائه دهند.

خرید گیاه و گل آپارتمانی آنلاین - تحویل رایگان 4ساعته | گُل‌سِتان

زامیفولیا 9 قلاف سبز با گلدان مواد آلی
1,365,000 تومان
سانسوریا کراواتی امریکن با گلدان مواد آلی
812,000 تومان
زامیفولیا بلک 9 قلاف در گلدان مواد آلی استوانه بلند
1,611,000 تومان
دراسنا کامپکت با گلدان مواد آلی
523,000 تومان
سانسوریا سبز با گلدان مواد آلی مخروطی
774,000 تومان


سوالات پرتکرار شما درباره روش نگهداری گیاه دراسنا

آیا دراسنا سمی است؟

بله، این گیاه برای سگ‌ها و گربه‌ها سمی محسوب می‌شود. برگ‌های این گیاه حاوی سمی به نام ساپونین است که در صورت خورده شدن می‌تواند باعث استفراغ، از دست دادن اشتها، ضعف، اسهال و یا افسردگی شود.

فواید دراسنا چیست؟

اولین فایده این گیاه زیبایی و ارزشی است که به محیط اطراف خود اضافه می‌کند، اما علاوه بر زیبایی این گیاه می‌تواند باعث تصفیه هوای محیط، افزایش تمرکز، افزایش رطوبت محیط و جذب آلاینده‌ها شود.

چرا برگ‌های دراسنا قهوه‌ای می‌شوند؟

یکی از مهم‌ترین دلایل قهوه‌ای شدن برگ‌های این گیاه آبیاری کم است. خشک شدن خاک گیاه باعث می‌شود ریشه‌ها نتوانند مواد مغذی را جذب کنند و در نتیجه برگ‌ها شروع به قهوه‌ای شدن می‌کنند. بهتر است خاک این گیاه مخصوصا در فصل رشد (بهار و تابستان) همیشه کمی مرطوب بماند و کاملا خشک نشود.

چرا برگ‌های دراسنا زرد می‌شود؟

آبیاری بیش‌ازحد و خیس ماندن زیاد خاک دلیلی است که برگ‌های این گیاه را زرد می‌کند. این رطوبت زیاد باعث پوسیدن ریشه‌های گیاه می‌شود و ابتدا به‌صورت زرد شدن برگ‌ها و در ادامه با قهوه‌ای شدن آن‌ها خود را نمایش می‌دهد. برای جلوگیری از بروز این مشکل و حل آن، در بین نوبت‌های آبیاری اجازه دهید چند سانتی‌متر بالایی خاک خشک شود و سپس آن را آبیاری کنید.

نور مورد نیاز دراسنا چقدر است؟

این گیاه به محیطی نورگیر با نور غیرمستقیم نیاز دارد و می‌تواند در محیط‌های کم‌نور نیز زندگی کند و مشکلی نداشته باشد. نکته‌ای که در مورد نور این گیاه باید درنظر داشته باشید، این است که نور بیش‌ازحد و مستقیم باعث سوختن لبه برگ‌ها یا ایجاد لکه‌های قهوه‌ای روی برگ‌ها می‌شود، نور کم نیز باعث می‌شود برگ‌های گیاه ضعیف و کوچک شوند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.