خرید گیاه آپارتمانی با تضمین کیفیت و ارسال رایگان

جامع‌ترین روش نگهداری کاکتوس

زمان مطالعه: 17 دقیقه

این روزها تنوع کاکتوس‌های به کار رفته در طراحی و اجرای فضای سبز نسبت به گذشته بسیار بالا رفته است. در مناطقی که از نظر آب و هوایی مطلوب باشند، کاکتوس از جمله گیاهانی است که مورد استفاده قرار می گیرد.
از سوی دیگر پرورش کاکتوس کار آسانی نیست پس باید پس از خرید گلدان کاکتوس به خوبی روش نگهداری کاکتوس ها را بیاموزیم.
اگر به کاکتوس‌ها علاقه دارید پیشنهاد میکنیم قبل از مطالعه این مقاله انواع کاکتوس را بشناسید.

گُل‌سِتان | گل فروشی آنلاین | سفارش آنلاین گل | گیاه آپارتمانی

پرورش کاکتوس در خانه چگونه است؟

به علت ملاحظاتی که در ادامه توضیح خواهیم داد، میتوان گفت که فضای داخل خانه برای پرورش کاکتوس ها ایده آل است. چرا که شما کنترل بیشتری بر روی تغییرات دما، رطوبت و نور خواهید داشت و در نتیجه نگرانی شما در مورد پرورش کاکتوس‌های زیبا کمتر خواهد بود.

گلدان های آپارتمانی

انتخاب بهترین کاکتوس

در زمان انتخاب کاکتوس، باید مکانی نگهداری از آنها را مد نظر داشته باشید. این عامل، در رشد کاکتوس بسیار موثر است. بنابراین، پس از خواندن این مطلب میتوانید بر اساس روش نگهداری کاکتوس، آن را خریداری نمایید!
همچنین باید موارد زیر را نیز در نظر داشته باشید:
آیا اتاق یا باغچه خیلی سرد یا خیلی مرطوب است؟ آیا جای کافی برای رشد کاکتوس وجود دارد؟ کاکتوس مورد نظر شما چه میزان رشد خواهد کرد؟ آیا اتاق یا حیاط نور کافی دارد؟
پیش از انتخاب کاکتوس، در ساعت های مختلف روز اتاق یا حیاط را بر اساس این موارد بررسی کنید. به این ترتیب میتوانید جمع ساعاتی که کاکتوس در معرض نور مستقیم خواهد بود را به دست آورید. سپس، لیستی از شرایط فضای خود تهیه نمایید و در اینترنت به جست و جوی کاکتوس‌هایی بپردازید که با شرایط شما همخوانی دارند.
سپس، با توجه با ویژگی های درج شده بر روی برچسب هر کاکتوس، و کمک گرفتن از فروشنده، میتوانید بر اساس شرایط خانه خود، گیاه را انتخاب نمایید.
کاکتوس های مختلف، به مقادیر مختلف نور نیاز دارند. آنها عاشق نور هستند ولی نیاز نیست که این نور به صورت 12 ساعت نور مستقیم آفتاب باشد. بهترین حالت آن است که کاکتوس، پشت پنجره ی جنوبی یا شرقی باشد تا روزانه 4 تا 6 ساعت نور دریافت نماید.


در زمان انتخاب نوع کاکتوس،بهتر است به دنبال آنهایی باشید که به نور کامل نیاز ندارند. کاکتوس های ساکولنت با رنگ روشن، نیاز به نور بیشتر نیاز دارند.و در فضای باز با هوای معتدل بهتر رشد میکنند.کاکتوس های ساکولنت سبز رنگ، به نور کمتری نیاز دارند و محیط خانه برای آنها مناسب تر است.
کاکتوسهایی که به اندازه ی کافی نور دریافت میکنند گل خواهند داد. همه ی کاکتوس ها نیاز به نور مستقیم ندارند و نورمی تواند آنها را بسوزاند. نشانه ی شدید بودن نور دریافتی از بین رفتن رنگدانه ها و به عبارت دیگر سفید شدن نوک شاخ و برگ های آن است.


در صورتی که شاخه های کاکتوس خود را به سمت نور کشیده اند، بدان معناست که کاکتوس نور کاقی دریافت نمیکند.در صورت دیدن این شرایط کاکتوس را بچرخانید تا تمام قسمت ها نور دریافت کنند. در صورتی که تامین نور کافی برای شما مقدور نیست، میتوانید از نور مصنوعی استفاده نمایید.
هنگامی که دریافتید گیاه نور کافی و لازم را یا بیش از اندازه دریافت میکند، جای آن را عوض کنید تا بتوانید به بیشترین میزان نور دست یابید.

افوربیا قرمز با گلدان مواد آلی
448,000 تومان
سم اسبی با گلدان مواد آلی
432,000 تومان

دمای مناسب برای کاکتوس ها کدام است؟

یکی از موارد مهم نگهداری کاکتوس‌ها دمای مناسب محیط است، کاکتوس ها آب و هوای گرم و خشک را ترجیح میدهند. اما این بدین معنا نیست که باید آنها را در معرض گرما قرار دهید. در صورتی که کاکتوس را در فضای باز نگهداری میکنید، نیاز خواهید داشت تا برای محافظت از آنها، به نوعی برایشان سایه فراهم کنید. برای این کار میتوانید از ماحفه، چتر و یا ایرانیت استفاده نمایید. در صورتی که محیط کاکتوس ها سرد باشد، آنها قادر به ریشه دهی نخواهند بود.
درمورد کاکتوس های ساکولنت، بنا به دلایلی مانند بالا رفتن دما، شدید بودن نور آفتاب، و میزان رطوبت بهتر است آنها را در فضای داخل خانه نگهداری نمایید.

مطلب مرتبط: آشنایی با انواع ساکولنت‌ها ساکولنت ها

مانسترا غول پیکر
19,000,000 تومان
فیکوس بلک در گلدان مواد آلی سفید
827,000 تومان
لوتوس سه تایی
679,000 تومان
زامیفولیا بلک سه قلاف
645,000 تومان
زامیفولیا 9 قلاف سبز با گلدان مواد آلی
1,365,000 تومان

چه نوع گلدانی برای کاکتوس ها و ساکولنت ها مناسب است؟

در هنگام انتخاب گلدان، انواعی را انتخاب کنید که به خاک اجازه ی خشک شدن در اسرع وقت را بدهد، چرا که مانع از گندیدن ریشه ها میشود. همچنین، از وجود حداقل یک سوراخ در کف گلدان اطمینان حاصل کنید تا خشک شدن به صورت موثر انجام گیرد. همچنین اندازه ی گلدان و امکان تنفس گلدان کاکتوس در آن حائز اهمیت است.
گلدانهایی با امکان تنفس، مانند گلدان های گلی، سفالی و سرامیکی بهترین هستند، اما در اصل هر نوع گلدانی برای آن میتواند مناسب باشد. گلدان گلی بدون لعاب و سرامیک بهترین نوع هستند، اما گلدان های پلاستیکی نیز قابل استفاده خواهند بود. گلدان های سرامیکی و گلی سنگین هستند، از همین رو برای کاکتوس های بزرگتر که پر از آب هستند، مکانی ثابت و محکم فراهم خواهد کرد.گلدان های گلی و سرامیکی نفس میکشند وبه خاک اجازه میدهند تا یک دست خشک شوند. گلدان های پلاستیکی سبک هستند و تمیز و جا به جا کردن آنها آسان است. شکل گلدان را باید با توجه به نوع کاکتوس انتخاب نمایید.

هاوارتیا گورخری


اگر در کف گلدانی که انتخاب نموده اید سوراخ وجود ندارد، میتواندبا استفاده از درل، در کف آن سوراخ ایجاد نمایید. همچنین با استفاده از فیلتری یا سوراخ های ریز مانع از خروج خاک از سوراخ شوید.
برای ایجاد سوراخ در کف گلدان، به یک درل و مته ی کربنی یا سرامیکی نیاز دارید. برای گلدان های کوچک، یک یا دو سوراخ کافی خواهد بود. باید فشار را محکم و عمود بر گلدان اعمل نمایید اما بیش از اندازه نیز فشار ندهید، زیرا میتواند موجب ایجاد ترک یا شکستگی گردد. با تمرین در این کار مهارت پیدا خواهید نمود. میتوانید برای تمرین، چند سوراخ کوچک در تکه ای سرامیک یا سفال ایجاد نمایید.

گلدان شیشه ای

اگرچه این گلدان ها ظاهری زیبا دارند، اما به دلیل عدم وجود امکان خشک شدن خاک، بهتر است از آنها استفاده نکنید. در مورد کاکتوس های ساکولنت این موضوع اهمیت بیشتری دارد. بهترین کار استفاده از گلدان های سفالی، سرامیکی، یا پلاستیکی است.
در مورد اندازه ی گلدان، سایزی را انتخاب کنید که برای رشد گلدان فضای کافی را فراهم کند ولی بیش از اندازه بزرگ نباشد. در صورتی که گلدان کاکتوس ساکولنت خیلی بزرگ باشد، سرعت رشد ریشه به قدری زیاد خواهد بود که گیاه نمیتواند خود را با آن همگام سازد.


شما به اندازه نیم اینچ فضا برای رشد ریشه کاکتوس نیاز خواهید داشت. اگر اندازه ی کاکتوس ساکولنت شما 1 اینچ است، به گلدانی با قطر دو اینچ نیاز خواهید داشت. اگر میخواهید کاکتوس های ساکولنت بیشتری اضافه کنید، باید این نکته را در نظر داشته باشید. برخی از کاکتوس ها ریشه های سطحی دارند، بنابراین گلدان های بلند و باریک گزینه ی مناسبی نخواهند بود.


کاکتوس ها سایزها، قیمت ها و اشکال مختلفی هستند.
تخمین زده میشود که حدود 2000 نوع کاکتوس در جهان وجود دارد که نه تنها باعث توجه بسیاری به آنها میشود، بلکه حتی برای تهیه ی کلکسیون مورد استقبال قرار میگیرند.

خدمات باغبانی در محل، اعزام سریع باغبان گل و گیاه | گُل‌سِتان

ساگواروی عظیم الجثه

این کاکتوس، که بزرگترین نوع کاکتوس است، میتواند به طول 75 فیت برسد و تا 200 سال عمر کند. (گمان نمی کنم که گلدان مناسبی برای این کاکتوس وجود داشته باشد.)
اگرچه ساکولنت ها معمولا ارزان قیمت هستند، کاکتوس هایی مانند ساگوارو که تنها درصحرای سونوران آریزونا، اکثر منلطق باژای کالیفورنیا، ونیمی از ایالت سونورا در مکزیک رشد میکنند، قیمت بالایی دارند. از آنجایی که این کاکتوس، نرخ رشد بسیار کمی دارد، حدود 1 فوت در هر 10 سال، آنها از گرانترین کاکتوس ها به حساب می آیند. تصویر فوق از یک ساگوارای بالغ و کمیاب است. خرید و فروش این کاکتوس ها در بسیاری از مناطق آمریکا منع قانونی دارد.


اگر میپرسید تا چه اندازه گران؟ باید بدانید که قیمت تقریبی آنها 100 دلار یا بیشتر برای هر فوت ساگواروی بزرگ است. و از آنجایی که وزن آنها 100 پوند به ازای هر فوت است، وهمچنین تیغ های تیز آنها، برای کاشتنشان نیاز به افراد حرفه ای خواهد بود و این کار نیز بر هزینه ی آن میافزاید. بنابراین، یک کاکتوس با 7 فوت ارتفاع، هزینه ای حدود 700 دلار یا بیشتر خواهد داشتو هزینه ی کاشت آن نیز بین 100 تا 200 دلار خواهد بود.
نکته ی جالب: نخستین بازوی ساگواروها حدودا در سن 70 سالگی رشد میکند، زمانی که قد آنها حدودا 7 فوت است.

آیا در روش نگهداری کاکتوس نوع خاک مهم است؟

بله. خاک مخصوص کاکتوس و ساکولنت در بازار وجود دارد. البته خودتان نیز میتوانید آن را تهیه نمایید. خاک باید دانه درشت و شنی باشد، میتوانید خاک باغچه را با ماسه ترکیب کنید.
خاک باید به گونه ای باشد که آب به سرعت از آن تبخیر شود. در غیر این صورت ریشه ها از آب اشباع میشوند و این میتواند منجر به فاسد شدن ریشه ها گردد.
همچنین در دوران رشد، باید در هر بار آب دهی به کاکتوس و سکولنت کود بدهید. در دوران خفتگی نیاز به کود نخواهد بود.

کاکتوس به چه مقدار آب نیاز دارند؟

مانند نور، انواع مختلف کاکتوس‌ها به به میزان مختلفی آب نیاز دارند . حتما دستور مراقبت از کاکتوس خود را به دقت بخوانید. برای اطمینان، به صورت هفتگی گلدان‌های کاکتوس خود را چک کنید. برخی تا سه هفته نیز نیاز به آب دهی نخواهند داشت.
اگر خاک خشک است، باید به قدری آب دهید که خاک خیس و نه اشباع گردد. اگر خاک مرطوب است، میتوانید تا آبدهی مجدد اندکی صبر کنید. در هر بار آب دهی، مطمئن شوید که خاک خشک شده است. در صورتی که با وجود آب کافب، برگ های سکولنت در حال خشک شدن است، میتوانید برگ ها را اسپری نمایید تا رطوبت کافی ایجاد شود.
از ماه آوریل تا سپتامبر، که کاکتوس در دوران گل دهی است، نیاز به آب دهی بیشتری خواهد داشت و دوران خفتگی، از سپتامبر تا آوریل، نیاز به آب کمتر خواهد بود. کوددهی در دوران گل دهی، حداقل مرتبه در سال، برای کاکتوس یا سکولنت واجب است.

دیش گاردن کاکتوس

آیا می توان سکولنت هایی از انواع مختلف را در یک گلدان کاشت؟

همه ما عکس هایی از گلدان هایی با سکولنت های مختلف که بسیار زیبا هستند را درپینترست دیده ایم. در این قسمت دستورالعمل هایی برای پرورش سکولنت های زیبا را به شما آموزش خواهیم داد.
تعادل مناسبی برای قرار دادن چند سکولنت در یک گلدان وجود دارد. اما فاصله ی میان آنها مهم است. چرا که روش نگهداری کاکتوس با ساکولنت کمی متفاوت است. اگر نزدیک به هم کاشته شوند، با نظم عجیبی رشد پیدا خواهند کرد که آب دهی را دشوار میکند. اگر آب به کناره های گلدان کشیده شود، برگ ها فاسد خواهند شد. فاصله ی مناسب برای کاشت سکولنت ها در کنار هم معمولا نیم اینچ است که آب دهی را نیز آسانتر مینماید. نکه ی مثبت در مورد سکولنت ها این است که پس از آغاز رشد میتوانید آنها را به آسانی جا به جا کنید و با ترتیب های دلخواه مجددا گلدان را بچینید، و یا گلدان جدیدی درست کرده و به دوستان هدیه دهید.

چه زمانی کاکتوس را به گلدان جدید منتقل کنیم؟

بله. میتوان گفت که باید سالانه گلدان کاکتوس ها و ساکولنت ها تعویض گردد. کاشت مجدد کاکتوس ها میتواند دشوار باشد. در ادامه نکاتی در این راستا ارائه میدهیم.
گلدانی که انتخاب میکنید باید به قدری بزرگ باشد که در عرض چند ماه مجبور به تعویض مجدد آن نشوید. نیمی خاک و نیمی شن با یکدیگر ترکیب کنید و مطمئن شوید که امکان خشک شدن به خوبی وجود دارد.
شما نیاز به دستکش باغبانی خواهید داشت تا خار به دستانتان فرو نرود. همچنین برای حفاظت از بازوها، میتوانید گیاه را با روزنامه، حوله ی کاغذی یا فوم بپوشانید.
گلدان را کج کنید و آن را از کاکتوس خود جدا کنید. اگر در این کار با مشکل مواجه شدید، به کف گلدان ضربه بزنید تا کمی شل شود. همچنین اگر نمیخواهید آن را مچددا استفاده نمایید، میتوانید گلدان را بشکنید. خاک را برای یافتن حشرات یا گند ها جستجو کنید.
کاکتوس را در گلدان جدید قرار دهید و به آن کود، خاک وآب بیافزایید. تعویض گلدان کاکتوس ها به صورت سالانه ضروری است. همچنین به شما فرصتی برای بررسی خاک و وجود حشرات و گند زدگی ها میدهد.

روش مقابله با حشرات و آفتهای کاکتوس چگونه است؟

مانند هر گیاه دیگری، کاکتوس ها و سکولنت ها نیز دچار آفت میشوند. دوتا از متداول ترین آنها پشه ریزه وشپشک آردی هستند. علت ایجاد پشه ریزه آب دهی بیش از حد است. برای از بین بردن آنها باید مجددا کاکتوس را در گلدان جدید بکارید. خاک را بتکانید و اجازه دهید تا خشک شود. برای از بین بردن شپشک آردی، به اسپری نمودن الکل طبی خواهید داشت.
شاید به نظر کار زیاد و دشواری برسد، اما اینطور نیست. تمام آنچه نیاز خواهید داشت کاشتن اولیه ی کاکتوس، و تعویض گلدان آن به صورت سالانه خواهد بود. در طی یک سال میتوانید کاکتوس‌های زیبا را تماشا کنید و از آن لذت ببرید. اگر برای یک هفنه به سفر بروید، برای آنها مشکلی پیش نخواهد آمد. پرورش سکولنت و کاکتوس ها میتواند سرگرمی بی پایان و خوبی باشد.

در این مطلب سعی کردیم همه آنچه در مورد روش نگهداری کاکتوس لازم است بدانید را برای شما تشریح کنیم، چنانچه مطلبی ناگفته مانده است و یا پرسشی در ذهن شماست که نیاز به مشاوره تخصصی روی گیاه خود دارید، می‌توانید سوالات خود را از طریق ارتباط با گیاه پزشکی آنلاین گُل‌سِتان مطرح نمایید. کارشناسان باتجربه گیاه‌پزشکی ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند. گیاه پزشکان مشکل شما را بررسی می‌کنند و در صورت نیاز غذای گیاه (کود)، سم و سایر ملزومات گیاه را برای شما ارسال خواهند کرد. ضمن اینکه اگر زمان یا تخصص کافی برای رسیدگی به گیاه خود را ندارید، می توانید از خدمات باغبانی در محل گُل‌سِتان (اعزام باغبان و گیاه پزشک به محل شما) استفاده کنید تا متخصصین ما با ابزار مورد نیاز شما در محل شما حضور یابند و خدماتی مانند تشخیص بیماری، علت عدم رشد، تعویض خاک و گلدان، سم پاشی، کوددهی و یا حتی کاشت و … را به شما ارائه دهند.

خرید گیاه و گل آپارتمانی آنلاین - تحویل رایگان 4ساعته | گُل‌سِتان

سوالات پرتکرار

علت پوسیده شدن کاکتوس‌ها چیست؟

متاسفانه پوسیدگی یک مشکل رایج برای کاکتوس‌هاست. در این اتفاق، عوامل محیطی بسیار دخیل هستند.
پوسیدگی معمولا زمانی رخ می‌دهد که کاکتوس بیش از حد آبیاری شده باشد، رطوبت محیطی بالایی را تجربه کرده یا ریشه آن بیش از حد متراکم شده باشد.
حمله بعضی آفات نیز از دلایل دیگر ابتلای کاکتوس به پوسیدگی است.
لازم است بدانیم که پوسیدگی، خود یک بیماری قارچی یا باکتریایی است و اگر درمان نشود، در کل گیاه پخش شده و سبب نابودی آن می‌گردد. پوسیدگی می‌تواند در هر بخش از کاکتوس اتفاق بیفتد. از ریشه گرفته تا تاج و بالاترین بخش آن!
اما پوسیدگی که در محل تلاقی ساقه و خاک رخ می‌دهد، رایج‌ترین نوع آن است. در این شرایط باید به دنبال سطوح نرم و لزج مشکی یا قهوه‌ای بگردید که با بخش‌های زرد و سبز کمرنگ احاطه شده اند.
از میان اجزای مختلف، تشخیص پوسیدگی ریشه دشوارترین کار است، چون زیر خاک بوده و قابل مشاهده نیست. اغلب اوقات اولین نشانه‌های آن با زرد و نرم شدن کامل بخش بالایی کاکتوس ظاهر می‌شود. اگر احتمال دادید بخشی پوسیده شده، آن را کمی لمس کنید. اگر سفت و محکم بود پوسیدگی نیست. پوسیدگی همیشه با نرم شدن همراه است.

چگونه کاکتوس را از پوسیده شدن نجات دهیم؟

هنگامی که کاکتوس شروع به پوسیده شدن کرد، باید سریعا تمام بخش‌های آلوده را از آن جدا کنید تا کاکتوس‌تان از نابودی حفظ شود. اگر این بخش به طور کامل از گیاه حذف نشود، به پخش شدن در گیاه ادامه خواهد داد و در نهایت، کاکتئس را از بین خواهد برد.
فراموش نکنید که پوسیدگی و فاسد شدن به سرعت در کاکتوس تکثیر می‌شود. پس اگر نمی‌خواهید کاکتوس خود را از دست دهید، باید سریعا وارد عمل شوید.
ابتدا ابزار برش گیاه را فراهم کنید. قیچی باغبانی یا یک چاقوی تیز برای این کار مناسب است. سپس حتما قبل از شروع، آن را تمیز و ضدعفونی کنید. می‌توانید آن را با آب و صابون به خوبی بشویید تا از انتقال عفونت در سایر بخش‌های کاکتوس جلوگیری کنید. توصیه می‌کنیم بین هر برش، مجدد چاقو را بشویید و خشک کنید. می‌توانید برای تسریع کار، چاقو را با الکل تمیز کنید.

مراحل نجات کاکتوس، به محل پوسیدگی بستگی دارد. در اینجا هر دو حالت را بررسی می‌کنیم
حلت اول ، اگر پوسیدگی از بالای کاکتوس آغاز شده باشد، کار راحت‌تر است. به صورت لایه‌ای بخش پوسیده شده را برش دهید و از گیاه جدا کنید. تکرار برش‌ها در لایه‌های مختلف، به شما کمک می‌کند تا به دقت پوسیدگی را حذف کنید. این کار را تا ناپدید شدن تمام نشانه‌های پوسیدگی در کاکتوس ادامه دهید.
اگر کاکتوس را در خارج از خانه می‌گذارید، برش آخر را با زاویه بزنید، تا آب در سطح آن جمع نشده و مجدد سبب پوسیدگی نشود. بهتر است گلدان کاکتوس را به مکانی خشک و دور از بارش باران منتقل کنید تا زمانی که برش را پوشش دهد.
حالت دوم ، اگر پوسیدگی از بخش پایینی کاکتوس آغاز شده باشد، متاسفانه کار بسیار سخت‌تر است. در واقع احتمال اینکه بتوانید با بریدن بخش درگیر، گیاه را حفظ کنید بسیار پایین است. به همین دلیل توصیه می‌کنیم ساقه‌های سالم را از کاکتوس جدا کرده و مجدد در خاکی نو بکارید. اگر ساقه‌ها نیز درگیر پوسیدگی بودند، قبل از کاشت مجدد مانند روش قبلی به صورت لایه‌ای آنها را برش دهید. سپس اجازه دهید تا بخش بریده شده خود را ترمیم کند. حال می‌توانید آن را بکارید.

کاکتوس‌ها به چه میزان آبی نیاز دارند؟

میزان آبیاری برای هر کاکتوس متفاوت است. در واقع این به شما بستگی دارد که بتوانید با بررسی کردن تغییرات کاکتوس در حین آبیاری، کوددهی، تکثیر یا تعویض گلدان به نیازهای خاص گیاه خود پی ببرید.
یک باور اشتباه در مورد کاکتوس‌ها این است که می‌توانند از پس بی آبی و نادیده گرفته شدن به خوبی بر بیایند. اما حقیقت این نیست. بی توجهی زیاد و آبیاری کم سبب زرد شدن یا رنگ پریدگی برگهای آنها خواهد شد.

نکاتی واضح برای آبیاری کاکتوس وجود دارد: در طول فصول رشد (بهار تا تابستان) کاکتوس به آبیاری و کوددهی منظم نیاز دارد. در این مدت، حداقل هفته‌ای یکبار آنها را آبیاری کنید و اجازه ندهید خشک شوند. در هنگام خفتگی، کاکتوس را تنها زمانی آبیاری کنید که کاملا خشک شده است.
قبل از هر وعده آبیاری، مطمئن شوید که سطح خاک کاملا خشک شده است. می‌توانید یک تکه چوب را وارد خاک کرده و سپس خارج کنید. اگر خشک بود، یعنی گلدان کاکتوس شما به آب نیاز دارد.
بهتر است علائم آبیاری خیلی کم یا بیش از حد را نیز بدانید تا به الگوی صحیحی برای آبیاری کاکتوس دست پیدا کنید. یک کاکتوس بسیار تشنه، رنگ پریده است. در حالی که کاکتوس غرقاب شده، به طرز غیر طبیعی پف کرده است، حالتی که در نهایت به پوسیدگی آن منجر خواهد شد.

کاکتوس‌ها به چه میزان نور آفتاب نیاز دارند؟

اغلب کاکتوس‌ها به میزان زیادی از نور احتیاج دارند. به همین دلیل آنها برای نورانی‌ترین و روشن‌ترین بخش منازل مناسب‌تر اند. اگر بتوانید فضایی در کنار یک پنجره کاملا نورگیر برای آنها فراهم کنید، به چیزی که عاشقش هستند خواهند رسید! حتما کاکتوس را در طی زمان بچرخانید تا تمام بخش‌های آن به طور مساوی نور خورشید را دریافت کنند.
با اینکه نور زیاد مورد علاقه اکثر کاکتوس‌هاست، اما همه انواع آن نمی‌توانند نور مستقیم خورشید را تحمل کنند. بخصوص در تابستان‌های گرم. به طور کلی، کاکتوس‌ها باید 14-10 ساعت نور خورشید را دریافت کنند.
نور شدید برای سالم ماندن کاکتوس‌های کویری ضروری است، بخصوص در فصل زمستان. البته اگر برای سرما مقاوم سازی نشده باشند، ممکن است در اثر تابش مستقیم نور خورشید دچار سوختگی شوند.
کاکتوس جنگلی به نور کافی اما غیر مستقیم علاقه دارد. در طول تابستان بهتر است آنها را به خارج از خانه منتقل کنید.

تکثیر کاکتوس چگونه است؟

قلمه زدن (کاشت ساقه کاکتوس ) راحت‌ترین روش برای تکثیر کاکتوس به شمار می‌رود. برای اینکار علاوه بر داشتن کاکتوسی سالم، به این وسایل نیاز دارید،
دستکش، گلدان، خاکی با زه کشی مناسب و چاقوی تمیز و تیز.
بهتر است قلمه را از بخش بالایی کاکتوس جدا کنید.
اگر کاکتوس شما دارای برگچه بود، بالغ‌ترین آن را انتخاب کنید. حتی اگر برگچه‌هایی جوان‌تر بر بالاترین بخش آن در حال رشد بودند.

در کاکتوس‌های میله‌ای، ساقه‌ای نازک را انتخاب کنید، چون زودتر از یک ساقه ضخیم ریشه می‌دهند. تا حد ممکن بخش نهایی را صاف و دقیق از کاکتوس جدا کنید. سپس این بخش بریده شده را برای چند روز دور از نور و خاک قرار دهید تا خشک شده و بتواند کمی بخش بریده خود را پوشش دهد.
پس از اینکه خشک شد و زخم را ترمیم کرد، گلدان جدید را با خاک مرطوب پر کنید. بخش بریده شده را از قسمت زخمی، در خاک به صورت عمود بکارید. اگر قائم نماند، کمی با خاک برای آن تکیه گاه درست کنید. در حین تشکیل ریشه جدید، قلمه از ذخایر معدنی خودش استفاده می‌کند. همواره مرطوب نگه داشتن خاک، مواد لازم را برای کاکتوس فراهم کرده و آن را برای تولید ریشه‌هایی عمقی‌تر تشویق می‌کند. هر چند روز یکبار کمی خاک را آبیاری کنید. خاک نباید خیس شود، کمی مرطوب شدن کافی است. پس از اینکه ریشه‌ جدید در خاک مستقر شد، مانند یک کاکتوس معمولی آن را آبیاری کرده و نور بیشتر به آن بتابانید. ریشه به رشد خود ادامه خواهد داد، اما معمولا تا یک سال خبری از رشد ساقه جدید نخواهد بود. پس باید مقداری صبر کنید.

مقاوم‌ترین کاکتوس‌ها برای نگهداری در خانه کدام‌اند؟

اپونتیا آلبیسپینا (کاکتوس بال فرشته)
این کاکتوس به نور زیاد و خاکی مرطوب نیاز داد. رنگ آن نیز معمولا مخلوطی از سبز و زرد است.
کاکتوس دم موشی
اگر پنجره شما فضای کافی برای قرار دادن گلدان ندارد، می‌توانید دم موشی را در آن حوالی آویزان کنید! این کاکتوس آویزی به نور مستقیم خورشید نیاز داشته و باید مرتبا آبیاری شود.
افوربیا تریگونا ( درخت شیر آفریقایی )
افوربیا تریگونا یکی از کاکتوس‌هایی است که به مبتدی‌ها نیز احساس حرفه‌ای بودن القا می‌کند. رشد آرامی داشته و واقعا مقاوم است. اگر آن را در خاکی با زه کشی مناسب بکارید و ماهی دو بار آبیاری کنید، برای ده‌ها سال همراه شما خواهد بود! افوربیا به نور کامل تا کمی سایه نیاز دارد.

کاکتوس ساگوارو
رشد آرام این کاکتوس باعث شده تا بتوانید برای سالها از آن به عنوان گیاه آپارتمانی نگهداری کنید. تا می‌توانید به آن نور بدهید و ماهی دو بار آن را آبیاری کنید.

مامیلاریا هانیانا
همانطور که از نام آن مشخص است، این کاکتوس بسیار ویژه است. یک مامیلاریای سالم شکوفه‌هایی صورتی رنگ در بالای خود ایجاد می‌کنند، درست شبیه تاج. این کاکتوس را در خاکی ماسه‌ای کاشته و یک هفته در میان آبیاری کنید. در زمستان، ماهی یکبار آبیاری کافی است. آن به نور کافی و درخشان نیاز دارد.
کاکتوس کلاه اسقف
این کاکتوس پوششی سفید رنگ در اطراف خود ایجاد می‌کند که ممکن است کمی شبیه به ابتلا به بیماری باشد. اما جای نگرانی نیست و این پوشش، سپری در برابر افتاب است. آن را به مقدار کم آبیاری کرده و اگر دوست دارید شاهد شکوفه‌های زرد رنگش باشید، کلاه اسقف را در معرض نور زیاد خورشید قرار دهید.

کاکتوس کریسمس
کاکتوس کریسمس، دارای گلهای زیبا در رنگهای قرمز، صورتی، نارنجی و سفید است. نگهداری از آن کمی متفاوت است. کریسمس به نور فیلتر شده خورشید نیاز داشته و باید مرتبا آبیاری شود. بین هر بار آبیاری اجازه دهید خاک خشک شود.

کاکتوس بشکه‌ای
کاکتوس بشکه ای می‌تواند برای ده‌ها سال زنده بماند. به عنوان یک کاکتوس آپارتمانی مقاوم، هر چه نور بیشتر باشد آن لذت بیشتری خواهد برد. این کاکتوس را در خاکی متخلخل و ماسه‌ای بکارید. بین هر بار آبیاری، صبر کنید تا سطح رویی خاک خشک شود.

۶ نظرات
  1. ناشناس می گوید

    عالی بود

  2. فاطمه می گوید

    سلام .مطلب خوب بود ولی برای استفاده بهتر بود که معادل کلماتی مثل اینچ و ماه آوریل و سپتامبر و …. قرار داده میشد

  3. محمد می گوید

    سلام،کاکتوس پیوند خورده ام پیوندش خراب شده و حالا نمی دونم مرده یا در حال مردنه،آخه خیلی بچه داره و بچه هاش حالت بیحالی و خم شدن دارن،لطفا راهنمایی کنید چه کار کنم.
    با تشکر

    1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

      سلام
      محل اتصال پیوند را با پایه بررسی کنید و میتوانید از بچه های این گیاه برای تکثیر استفاده کنید

  4. علی می گوید

    سلام.ممنون از مطالب مفید سایتتون.من یه کاکتوس ژمینو شکلاتی دارم که رنگش برگشته و سبز شده.میخواستم ببینم لطفا بگید مشکلش چیه و راه درمان داره؟

    1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

      سلام . ممنون بابت لطفتون
      تنظیم نور مناسب کاکتوس میتواند رنگ گیاه شما را بهتر نماید .

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.