خرید گیاه آپارتمانی با تضمین کیفیت و ارسال رایگان

آشنایی با انواع ساکولنت‌ها، روش نگهداری و روش تکثیر

زمان مطالعه: 11 دقیقه

ساکولنت‌ها گیاهانی زیبا با جثه‌ی کوچک یا متوسط هستند که تنوع زیادی در شکل، اندازه و رنگ دارند. ساکولنت‌ها زمانی گیاهان بومی بیابان بودند و حالا در خانه‌های ما هستند و به عنوان گیاهان آپارتمانی جالب و متنوع از آن‌ها استفاده می‌کنیم.
ساکولنت هایی مانند یشم، جزو گیاهان مناسب اتاق نوزاد هستند و نکته مثبت در مورد یشم این است که نماد شانس و ثروت است. به امید اینکه نوزاد عزیز شما در آینده‌ای نه چندان دور از این دو مورد سرشار شود!
اکثر گونه‌های ساکولنت ها به تغییرات آب و هوایی و کم‌آبی مقاومند و می‌توانند سال‌ها عمر کنند. هم‌چنین به‌خاطر اندازه‌ی کوچک‌شان به راحتی قابل حمل و جا‌به‌جایی هستند. گیاهانی با ظاهری خاص و دکوراتیو، مناسب برای هر سلیقه ای. گاها برخی از افراد ساکولنت‌ها را با کاکتوس‌ها اشتباه می‌گیرند، اگر شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر از کاکتوس‌ها هستید حتما مطلب انواع کاکتوس با عکس را مشاهده نمایید.
مطلب پیشنهادی: روش نگهداری از کاکتوس

گُل‌سِتان | گل فروشی آنلاین | سفارش آنلاین گل | گیاه آپارتمانی

از ساکولنت‌ها می‌توانید در درست کردن تراریوم، دیش گاردن، باغ عمودی، دیوار ساکولنت و کوکداما ساکولنت استفاده کنید. ساکولنت‌ها نماد وفاداری و مقاومتند و به همین دلیل این گیاه برای هدیه دادن در سال های اخیر در گل فروشی های تهران زیاد شده است، ساکولنت ها برای هدیه به دوستان‌تان بسیار مناسبند.

دسته گل ساکولنت

مطلب مرتبط: آموزش تصویری ساخت تراریوم

در بخش اول این مطلب انواع رایج ساکولنت‌ها را معرفی می‌کنیم تا بتوانید ساکولنت‌های مورد علاقه و متناسب با شرایط محیطی منزل‌تان را خریداری کنید و دربخش بعدی به معرفی نکات مربوط به نگهداری ساکولنت‌ها و سپس پرورش ساکولنت ها می‌پردازیم تا با آشنایی بیش‌تر با روش‌های مراقبت از ساکولنت‌ها، ماندگاری آن‌ها را در کنار خودتان بیش‌ترکنید.

گونه‌های مختلف ساکولنت

ساکولنت‌ها گیاهانی با برگ‌های گوشتی و ضخیم هستند و آب را در ساقه و برگ‌هایشان ذخیره می‌کنند تا در مواقع کم‌آبی بتوانند زنده بمانند. به طور کلی این گیاهان به شرایط نامساعد مثل گرما، سرما و کم آبی مقاومند اما تعدادی از گونه‌های آن با شرایط محیطی خانه‌ها سازگار‌ترند و پیشنهاد ما این است که از گونه‌های زیر برای منزل‌تان استفاده کنید.
برای مراقبت از ساکولنت‌ها بهترین کار این است که شرایط بومی آن‌ها را در منزل‌تان مهیا کنید.
در هنگام انتخاب ساکولنت‌ به مقدار نور مورد نیازِ، مقدار و فاصله‌ی آبیاری، اندازه و مدل آن دقت‌کنید.
حدود ۶۰ گونه‌ی گیاهی و زیرمجموعه‌ی‌آن جزو خانواده‌ی بزرگ ساکولنت‌ها به حساب می‌آیند. در این‌جا سه گونه‌ی رایج از مجموعه‌ی ساکولنت‌ها را معرفی می‌کنیم: هاورتیا، سدوم و سمپرویوم.

فیکوس الاستیکای شرابی در گلدان طلایی
978,000 تومان
مانسترا غول پیکر
19,000,000 تومان
فیکوس بلک در گلدان مواد آلی سفید
827,000 تومان
لوتوس سه تایی
679,000 تومان
زامیفولیا بلک سه قلاف
645,000 تومان

هاورتیا (Haworthia)
خانواده‌ی هاورتیا گونه‌ای از ساکولنت‌های با اندازه‌ی کوچک هستند که بومی آفریقای جنوبی‌اند.این گیاهان نور زیاد و آب کم لازم دارند. گونه‌ی هاورتیا برخلاف اندازه‌ی کوچک‌شان انواع بسیار گوناگونی دارند. معروف‌ترین گونه‌های آن
هاورتیا گورخری با نام علمی zebra haworthia
هاورتیا شیشه‌ای با نام علمی Haworthia cooperi
هاورتیا اسپایدر یا عنکبوتی با نام علمی Haworthia limifolia هستند.

خرید آنلاین هاوارتیا گورخری ◄

سدوم (Sedum)
این ساکولنت‌ها شکل و اندازه‌ی بسیار متنوعی دارند و اندازه‌ی‌ آن‌ها از چند‌سانتی‌متر تا یک متر متفاوت است. سدوم‌ها از گونه‌ی کراسولا هستند که گیاه کراسولای معروف هم جزوی از آن است. این گیاهان هم به نور زیاد و آب کم نیاز دارند.
رایج‌ترین گونه‌های ساکولنت سدوم
سدوم دم اسبی با نام علمی Sedum morganianum
سدوم شکلاتی با نام علمی Sedum rubrotinctum
سدوم شکوفه‌ای با نام علمی Sedum spp. هستند.

ساکولنت سدوم

سمپرویوم (Sempervivum)
ساکولنت‌های سمپرویوم همگی شکل گل رز هستند و در رنگ‌های مختلفی وجود دارند. این ساکولنت‌ها نسبت به سرما مقاومند و می‌توانیم لقب (گیاهان همیشه زنده) را به این نوع ساکولنت‌ها بدهیم.
معروف‌ترین گونه‌های خانواده ساکولنت سمپرویوم عبارتند از:
سمپرویوم لب ماتیکی با نام علمی Sempervivum tectorum
سمپرویوم ساق‌عروس با نام علمی Sempervivum montanum
سمپرویوم عنکبوتی با نام علمی Sempervivum arachnoideum
بعد از معرفی گونه‌های رایج ساکولنت‌ها به بخش مراقبت از آن‌ها رسیدیم.

روش مراقبت و پرورش ساکولنت‌ها

ساکولنت‌ها به طور کلی گیاهان بی دردسری هستند اما برخلاف ظاهر خشن و محکم‌شان، به عشق و توجه شما هم نیاز دارند. در این بخش به شرایط مناسب برای زندگی ساکولنت‌ها می‌پردازیم و از نظر سمی‌بودن و آفت هم آن را بررسی می‌کنیم. در قسمت آخر مقاله روش‌های تکثیرساکولنت را معرفی خواهیم‌کرد.

آموزش تصویری نگهداری از ساکولنت

نور مورد نیاز ساکولنت ها:
همه‌ی‌ساکولنت‌ها به نور خورشید نیازدارند و بیش‌تر آن‌ها به نور کامل خورشید یعنی روزانه به حداقل ۳ تا ۶ ساعت نور خورشید احتیاج‌دارند. هم‌چنین ساکولنت‌های سبز نسبت به ساکولنت‌های رنگی به نور کم‌تری احتیاج دارند. توصیه‌می کنیم ساکولنت‌ها را در نزدیکی پنجره‌های رو به جنوب یا رو به شرق قرار بدهید تا نور بیش‌تری را دریافت‌کنند. دقت کنید که آفتاب مستقیم باعث سوزاندن ساکولنت‌ها می‌شود البته این اتفاق به ندرت رخ می‌دهد اما گاهی اوقات برگ‌های ساکولنت‌ها را از نظر آثار سوختگی بررسی کنید.

روش آب دهی ساکولنت

روش آبیاری ساکولنت ها:
همان‌طور که درقسمت‌های قبلی اشاره‌کردیم، ساکولنت‌ها به آب زیادی نیاز ندارند. قانون کلی این است که قبل از هرآبیاری اجازه‌دهید خاک گلدان به طور کامل خشک شود. اگر قبل از خشک‌شدن کامل خاک به آن آب بدهید، احتمال دارد که ریشه‌ی گیاه به مرور زمان پوسیده‌شده و گیاه‌تان از بین برود. اگر هوای محیط زندگی ساکولنت‌ها خیلی گرم است و خاک گلدان زهکشی خیلی خوبی دارد، لازم است که دفعات بیش‌تری به آن‌ها آب بدهید. هرچه هوا سردتر باشد، دفعات آبیاری هم کم‌تر خواهدشد.

دمای مورد نیاز:
ازآن‌جایی که اکثرساکولنت‌ها با دمای خیلی بالا و خیلی پایین سازگارهستند، می‌توانند دمایی بین ۴ تا ۳۵ درجه را تحمل‌کنند. بهتر است در مورد بازه‌ی دقیق دمایی که ساکولنت شما می‌تواند تحمل کند، به طور دقیق مطالعه‌کنید.
آیا ساکولنت‌ها سمی هستند؟
در جواب این سوال باید گفت بیش‌تر ساکولنت‌ها برای انسان و حیوانات سمی نیستند و حتی مثل آلوئه‌ورا خواص خوراکی و دارویی هم دارند. اما تعدادی از ساکولنت‌ها سمی‌اند و بهتراست دور از دسترس حیوانات و کودکان قراربگیرند.

ساکولنت‌ سمی برای انسان‌ها:
ساکولنت افوربیا – تماس پوست با شیره‌ی آن ممکن است باعث ایجاد حساسیت شود و در صورت خورده‌شدن باعث دل‌درد می‌شود.
ساکولنت‌های سمی برای حیوانات خانگی:
آلوئه‌ورا – در صورت خورده‌شدن باعث بی‌حالی و مشکلات گوارشی‌ می‌شود.
کراسولا- در صورت خورده‌شدن باعث به وجودآمدن مشکلات گوارشی در حیوان می‌شود.
افوربیا – شیره‌ی گیاه در صورت تماس با پوست حیوان باعث ایجاد حساسیت می‌شود و در صورت خورده‌شدن باعث ایجاد مشکلات گوارشی می‌گردد.
کالانکوئه – به ندرت باعث مرگ حیوانات می‌شود اما در صورت خورده‌شدن، آن‌ها را بیمار می‌کند.
در اینجا چند گونه از ساکولنت‌های غیرسمی را معرفی می‌کنیم که می‌توانید در منزل‌تان استفاده کنید:
تمامی گونه‌های اچوریا (Echeveria)
ساکولنت گل سفید با نام علمی Graptopetalum paraguayense
تمامی گونه‌های هاورتیا
ساکولنت دم‌اسبی با نام علمی Sedum morganianum
سمپرویوم لب ماتیکی با نام علمی Sempervivum tectorum
آفت و بیماری‌ در ساکولنت‌ها

آفت ساکولنت

مشکلات و آفت ها :
گاهی اوقات ساکولنت‌ها مورد حمله‌ی آفت‌هایی مثل شته سفید، حشرات کوچک و عنکبوت‌های ریز قرارمی‌گیرند. اگر گیاهتان به آفت و حشرات آلوده شد ابتدا با یک دستمال نخی مرطوب‌شده با آب و صابون ملایم یا الکل به آرامی برگ‌ها و ساقه‌های آلوده را تمیز کنید تا حشرات و آفت‌ها از بین بروند و به گیاهان دیگر سرایت نکنند. در صورتی که این کار موثر واقع نشد، سم مخصوص آن آفت را تهیه کرده و طبق دستور آن استفاده‌کنید.
ساکولنت‌ها ممکن است در اثر اتفاق‌های زیر دچار مشکل شوند:
آبیاری بیش ازحد: این مورد رایج‌ترین دلیل از بین رفتن ساکولنت‌ها است و باعث زردشدن و ریختن برگ‌ها، پوسیدگی ریشه و بدشکل‌شدن برگ‌ها می‌شود.
نورکم: باعث رشد ناکافی و تشکیل ساقه و برگ‌های کشیده می‌شود.
کمبود مواد مغذی: باعث رشد کم، زردشدن برگ‌ها و بدشکل شدن‌‌ آن‌ها می‌شود.
آبیاری کم‌تر از حد معمول: باعث ایجاد برگ‌های بدشکل، چروکیده و زردشدن برگ‌ها می‌شود.
نور بیش از اندازه: باعث سوختگی و ایجاد لکه‌های قهوه‌ای روی برگ‌ها می‌شود.

مانسترا غول پیکر
19,000,000 تومان
فیکوس بلک در گلدان مواد آلی سفید
827,000 تومان
لوتوس سه تایی
679,000 تومان
زامیفولیا بلک سه قلاف
645,000 تومان
زامیفولیا 9 قلاف سبز با گلدان مواد آلی
1,365,000 تومان

کاشت و تکثیر ساکولنت‌ها:
مهم‌ترین نکته در کاشتن ساکولنت‌ها این است که خاک و گلدان باید زهکشی کافی داشته‌باشند یعنی به راحتی آب را از خودشان عبور دهند و رطوبت اضافی را در خود نگه ندارند. می‌توانید از خاک کاکتوس به عنوان خاک پایه استفاده کنید و پیت ماس و سنگ‌ریزه را به آن اضافه‌کنید تا زهکشی خاک بهتر شود.
بیش‌تر ساکولنت‌ها به راحتی تکثیر می‌شوند و خودتان‌ هم می‌توانید آن‌ها را در خانه‌تان تکثیر کنید. مثلا در ساکولنت لب ماتیکی،‌جوانه‌های جدید گیاه از پای گیاه اصلی رشد می‌کنند. شما می‌توانید به راحتی جوانه‌های جدید را از پای گیاه جدا کنید و در گلدانی دیگر بکارید.
روش‌های مختلف تکثیر ساکولنت:
قلمه زدن: اگر گیاهتان بیش از اندازه بلند شده است، می توانید قسمتی از ساقه را ببرید( حدود ۲ سانتی‌متر زیر برگ) و در گلدانی جداگانه بکارید.
جداکردن از ریشه‌ها: ریشه‌ی ساکولنت را از خاک بیرون آورید وبه آرامی آن را از ریشه جدا کرده و به دوقسمت تقسیم کنید. حالا هر دو گیاه را در دو گلدان جداگانه بکارید.
جدا کردن پاجوش‌ها: پاجوش‌ها گیاهان کوچکی هستند که می‌توانند جدا از گیاه اصلی زندگی کنند. آن‌ها را به آرامی از پای گیاه اصلی جدا کرده و در گلدان جدید بکارید.
کاشتن برگ‌ها: بعضی از گونه‌های ساکولنت مانند سدوم را می‌توان با استفاده از برگ‌های بریده و کاشتن‌ آن‌ها در محیط جدید تکثیر کرد.
روش تکثیر ساکولنت با استفاده از برگ:
چند برگ از ساکولنت را با چاقوی تیز به آرامی ببرید.
برگ را روی خاک بخوابانید به طوری که انتهای بریده‌شده‌ی برگ وارد خاک شود. بهتر است خاک از نوع خاک گلدان با زهکشی خوب باشد.
با دقت آب را روی خاک اسپری کنید. چون گیاه در عمق کمی ازخاک قرار دارد و ممکن است در هنگام آبیاری جا به جا شود.
دو تا سه بار در هفته به آن آب بدهید تا گیاه ریشه و جوانه بزند.
بعد از مدتی که جوانه‌ها بزرگ شدند می توانید آن‌ها را در گلدان جدید بکارید.

روش نگهداری ساکولنت

شما در این لحظه به اندازه لازم در رابطه با شناخت انواع ، انتخاب بهترین برای خرید ساکولنت ها و حتی روش نگهداری آنها اطلاعات کسب کرده اید، پس می توانید ساکولنت دوست داشتنی خود را انتخاب کنید

حرف آخر

در این مطلب سعی کردیم همه آنچه در مورد آشنایی با انواع ساکولنت‌ها، روش نگهداری و روش تکثیر لازم است بدانید را برای شما تشریح کنیم، چنانچه مطلبی ناگفته مانده است و یا پرسشی در ذهن شماست که نیاز به مشاوره تخصصی روی گیاه خود دارید، می‌توانید سوالات خود را از طریق ارتباط با مشاوره آنلاین گل گُل‌سِتان مطرح نمایید. کارشناسان باتجربه گیاه‌پزشکی ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند. گیاه پزشکان مشکل شما را بررسی می‌کنند و در صورت نیاز غذای گیاه (کود)، سم و سایر ملزومات گیاه را برای شما ارسال خواهند کرد. ضمن اینکه اگر زمان یا تخصص کافی برای رسیدگی به گیاه خود را ندارید، می توانید از خدمات باغبانی تهران گُل‌سِتان (اعزام باغبان و گیاه پزشک به محل شما) استفاده کنید تا متخصصین ما با ابزار مورد نیاز شما در محل شما حضور یابند و خدماتی مانند تشخیص بیماری، علت عدم رشد، تعویض خاک و گلدان، سم پاشی، کوددهی و یا حتی کاشت و … را به شما ارائه دهند.

خرید گیاه و گل آپارتمانی آنلاین - تحویل رایگان 4ساعته | گُل‌سِتان
چرا ساکولنت‌ها می‌میرند؟

آب‌دهی بیش از حد مهم‌ترین علت مرگ یک ساکولنت است. این گیاهان کم‌آبی را بیشتر از آب‌دهی زیاد تحمل می‌کنند اما باید توجه کنید که کماکان به آب نیاز دارند و بی‌آبی نیز برای آن‌ها خطرناک است. اکثر ساکولنت‌ها زمانی به آب نیاز دارند که خاک آن‌ها خشک شده باشد.

آیا ساکولنت‌ها حشرات را جذب می‌کنند؟

خیر. در حالت عادی ساکولنتی که سالم باشد حشره‌ یا حیوانی را به خود جذب نمی‌کند مگر اینکه آب زیادی دریافت کرده باشد و گیاه سالمی نباشد. ترکیبی از ساکولنت بیمار و خاکی بیش از حد خیس می‌تواند جاذبه‌ای فوق‌العاده برای حشرات و آفاتی مانند شپشک آردی، شته، کنه عنکبوتی، مگس سفید و مگس سیاه باشد. این حشرات می‌تدانند سرعت بیماری و مرگ گیاه را بیشتر کنند.

چرا برگ‌های ساکولنت زرد می‌شود؟

مهم‌ترین دلیل زرد شدن برگ‌های ساکولنت آبیاری بیش از حد است. اگر برگ‌های پایینی زرد شوند، حالتی نرم و له شده داشته باشند و به راحتی بریزند نشانه‌ای از آبیاری بیش از حد است. فراموش نکنید که ساکولنت‌ها می‌توانند آب را درون برگ یا ساقه‌های خود ذخیره کنند و نیازی به آبیاری زیاد ندارند.
آبیاری کم نیز می‌تواند باعث زرد شدن برگ‌های ساکولنت شود. گیاهی که آب کمی دریافت کند شروع به مصرف آب ذخیره شده در برگ‌ها می‌کند و به همین دلیل حالت گوشتی و سفت برگ‌ها از بین رفته و نرم، لاغر و زرد می‌شوند.

چرا برگ‌های ساکولنت قهوه‌ای می‌شود؟

گاهی ممکن است برگ‌های ساکولنت ما قهوه‌ای رنگ شود یا لکه‌های تیره رنگ بر روی آن ایجاد شود. این مساله به خاطر آسیب دیدن برگ از نور خورشید یا همان آفتاب سوختگی است. اگر گیاه ما بیش از حد در معرض نور مستقیم خورشید قرار بگیرد یا به صورت ناگهانی از سایه به نور مستقیم خورشید منتقل شود دچار آفتاب سوختگی و در نتیجه قهوه‌ای شدن برگ‌هایش می‌شود.

چرا برگ‌های ساکولنت می‌ریزد؟

همانطور که گفتیم آبیاری زیاد می‌تواند باعث ریزش برگ‌های ساکولنت شود. آب زیاد باعث متورم شدن، نرم شدن و شل شدن برگ‌های ساکولنت می‌شود که در نتیجه به راحتی می‌ریزد. همچنین در صورتی که گیاه با گرمایی شدید یا کم آبی شدید روبرو شود شروع به ریزش برگ‌هایش می‌کند تا بتواند انرژی محدود خود را مدیریت کند و خود را زنده نگه دارد.
یکی دیگر از دلایل ریزش برگ‌های ساکولنت، نگهداری طولانی مدت آن در نور کم است. گیاهی که نور کمی دریافت کند نمی‌تواند انرژی لازم برای تمام قسمت‌های خود را تامین کند در نتیجه شروع به ریزش برگ‌ها و کوچک کردن خود می‌کند.

چرا ساکولنت ناموزون رشد می‌کند؟

دلیل این اتفاق نور نامناسب است. از نشانه‌های این اتفاق رشد ناموزون گیاه است. گیاهی که نور کمی دریافت کند علاوه بر ریزش برگ، تلاش می‌کند تا به سمت نور حرکت و رشد کند. در این حالت یک سمت گیاه که سمت منبع نور است رشد بیشتری خواهد داشت تا بتواند به منبع نور نزدیک‌تر شود و سمت دیگر رشد کمتری دارد.

آیا ساکولنت‌ها همان کاکتوس هستند؟

ساکولنت به هر گیاهی گفته می‌شود که بتواند آب را درون ساقه یا برگ‌های خود ذخیره کند. این گیاهان معمولا ساقه یا برگ‌هایی گوشتی دارند که توانایی ذخیره آب دارند. باید بدانید که تمام کاکتوس‌ها در واقع یک ساکولنت هستند اما تمام ساکولنت‌ها، کاکتوس نیستند. در واقع ساکولنت نامی عمومی‌تر است و کاکتوس‌ها را نیز شامل می‌شود.

۳۴ نظرات
  1. احسان می گوید

    سلام روزتون بخیر
    مطلب مفیدی بود. ممنونم
    من انواع مختلفی از ساکولنت ها و کاکتوس خریداری کرده ام.
    اما مشکلم اینه که چون شباهت زیادی دارند کارم برای سرچ درباره اسم و مشخصات هر کدوم سخت شده. و البته سایت خیلی خوبی هم که به تفکیک انواع زیادی از اونها رو توضیح داده باشه پیدا نکردم.
    ممنون میشم اگر بتونید راهنماییم کنید.
    شماره تماس: ۰۹۳۶۸۵۳۰۷۱۵

  2. احسان می گوید

    سلام روزتون بخیر
    مطلب مفیدی بود. ممنونم
    من انواع مختلفی از ساکولنت ها و کاکتوس خریداری کرده ام.
    اما مشکلم اینه که چون شباهت زیادی دارند کارم برای سرچ درباره اسم و مشخصات هر کدوم سخت شده. و البته سایت خیلی خوبی هم که به تفکیک انواع زیادی از اونها رو توضیح داده باشه پیدا نکردم.
    ممنون میشم اگر بتونید راهنماییم کنید.
    شماره تماس: ۰۹۳۶۸۵۳۰۷۱۵

    1. گل‌ستان می گوید

      سلام ممنون از تعریف شما. برای اینکه اسم گیاهان را پیدا کنید ابتدا از روی تصویر از این لینک نام گیاه را پیدا کنید اگر موفق نشدید عکس گیاهانتان را روی واتس اپ ۰۹۱۲۰۷۸۵۱۹۱ ارسال کنید.

  3. قاسمی حمید می گوید

    با سلام
    بسیار عالی است
    دستتون درد نکنه ادامه بدین لطفا
    سپاسگذارم

  4. قاسمی حمید می گوید

    با سلام
    بنده اخیرا بازنشسته شده ام ودوره پرورش کاکتوس را مرکزفنی حرفه ای اصفهان طی کرده ام . یک گل خانه ۱۲*۴ درحیاط منزلم ویک گلخانه ۴*۱۲ نیز روی پشت بام با سازه فلزی برپاکرده ام.گلخانه واقع در حیاط آفتاب شرق را نداره وحدود ساعت ۱۰:۳۰ آفتاب دار میشه وحدود ساعت ۱۶ نیز بدون آفتاب می باشد.
    گلخانه پشت بام نیز افتاب شرق را نداره ولی آفتاب غرب راخوب داره وتاآخرین دقایق غروب دارای نور آفتاب است.
    سوال ۱ : چه سیاستی درپیش بگیرم وکار را چگونه شروع کنم که توجیه اقتصادی داشته باشه؟ یعنی بابذر شروع کنم یا با خزانه یا با گیاه مادری ……؟
    سوال دوم : با توجه به میزان نوری که دارم چه کاکتوسها یا ساکولنت هایی را برا پروش وتکثیر انتخاب کنم؟
    سوال ۳ : آیا تکثیر با برگ توجیه اقتصادی دارد ؟ و آیا گیاه رشد نموده به این طریق قوام وزیبایی لازمه را دارد؟
    برای گلخانه داخل حیاط از سایکولنت ها مانندهاورتیا وبرای پشت بام با نور خوب از کاکتوس ها
    برای تولید بهتر هست از خزانه استفاده کنید وگیاهان کوچک را پرورش وبزرگ کنید.
    درکل چون سطح گلخانه بسیار کم هست خیلی روی سود و اقتصادی بودن تولید حساب نکنید
    لطف میکنید جواب بدید
    سپاسگذارم

    1. گل‌ستان می گوید

      سلام
      برای گلخانه داخل حیاط از سایکولنت ها مانندهاورتیا وبرای پشت بام با نور خوب از کاکتوس ها
      برای تولید بهتر هست از خزانه استفاده کنید وگیاهان کوچک را پرورش وبزرگ کنید.
      درکل چون سطح گلخانه بسیار کم هست خیلی روی سود و اقتصادی بودن تولید حساب نکنید
      موفق باشید

  5. حمید می گوید

    با سلام و درود : میخواستم بدونم گیاهان در شراط منزل در دمای ۲۷ درجه هم به خواب زمستانی میروند یا خیر ؟ ممنون از لطفتون

    1. کارشناس دپارتمان حمایت از مشتریان گُل سِتان می گوید

      سلام. بستگی به گیاه نور و زمان سال دارد.اکثر گیاهان اپارتمانی به خواب زمستانه نمیروند.

  6. حمید می گوید

    سلام وقت بخیر آدنیوم من برگهاش لکه های قهوه ای داره و خیلی راحت با کوچکترین حرکت میریزه و آویزون میشه و اصلا ظاهر خوبی نداره و اون یکی کاکتوسم هم برگهاش چروک میشه و میریزه لطفا راهنمایی کنید و آیا این کاکتوسها گل هم میدهند و در آخر اینکه چطور میتونم عکسها را براتون ارسال کنم
    سپاس

    1. کارشناس دپارتمان حمایت از مشتریان گُل سِتان می گوید

      در پاسخ به حمید.
      سلام.ادنیوم نیاز به رطوبت محیطی زیاد و ابیاری اندازه دارد .خیلی ابیاری نکنید. نور متوسط زیاد.اگر مشکل بیماری گیاهی دارد استفاده از قارچکش مانکوزب دو در هزار ابیاری و اسپری شود. کاکتوس ها نیاز به نور زیاد و ابیاری کم دارند.

  7. سمانه می گوید

    به ساکولنت هام وقتی سطح خاک کاملا خشک شد طوری آب میدم که آب از زیر گلدان خارج شه. این روش صحیحه؟

  8. ᴤᴀᴙαᴍ می گوید

    مطاݪب خوبۍ بودツ

    1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

      سلام . ممنون از شما

  9. امیر می گوید

    من ساکولنت عروسکی دارم و داره از ساقه شروع به خشک شدن میکنه میشه بگید چش شده

    1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

      سلام دوست عزی وقت بخیر
      احتمالا ابیاری زیاد و عدم زهکشی گلدان باعث این عارضه هست – لذا زهکشی گلدان را چک کنید – نور بیشتر و ابیاری کمتر انجام دهید

  10. Aynez می گوید

    سلام و درود علت اینکه نخل مادگاسکار برگ هایی که از قبل در اومده و سره برگ های خشک شده چیست؟

    1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

      سلام وقت بخیر.
      نخل ماداگاسکار . نیاز به رطوبت محیطی زیاد دارد . رطوبت محیطی را با اسپری کردن اب روی برگ ها افزایش دهید

  11. دنیا می گوید

    سلام وقتتون بخیر
    ساکولنت و کاکتوس زیادی دارم خواستم بدونم داخل حیاط جلوی نور خورشید حتی تو تابستون یا زمستون بزارمشون خراب میشن

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      کاکتوس ها عموما به نور زیاد احتیاج دارند اما توجه کنید که نور مستقیم ممکن باعث سوختگی آنها شود.
      از آنجا که این گیاهان بومی مناطق گرم هستند، سرما شدید و خشکی هوا باعث از بین رفتن کاکتوس و ساکولنت ها می شود.

  12. محمود می گوید

    سلام
    من دو نوع کاکتوس خریدم ولی نمیدونم از چه گونه ای هستن و شرایط نگهداریشون دقیقا چیه. ممنون میشم راهنمایی کنید.

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      عکس گیاهاتون رو به واتساپ گُل‌سِتان ارسال کنید تا راهنماییتون کنیم

  13. زیبا می گوید

    با سلام خسته نباشید مطالب عالی بودن
    من یک کاکتوس کره ای دارم که زیاد گلچه ده اطرافش میخوام تکثیرش کنم لطف میکنید نحوه تکثیرش رو بفرمایید ممنونتون میشم

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      اسم کاکتوستون رو لطف کنید بفرمایید تا دقیق‌تر راهنماییتون کنم

  14. مستوره می گوید

    ببخشید که مزاحم شدم من دیروز یه گیاه کاکتوس خریدم ولی اسمش رو نمیدونم و تو گوگل انواع کاکتوس رو دیدم ولی این گیاه نبود میخواستم بدونم اسمش چیه و چجوری میشه ازش نگهداری کرد ممنون میشم اگه جوابم رو بدید

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      عکس گیاهتون رو به واتساپ گُل‌سِتان ارسال کنید تا راهنماییتون کنیم
      ۰۹۱۲۰۷۸۵۱۹۱

  15. زهرا معصومی می گوید

    با درود
    مطالبتون خیلی مفید هستند ، با سپاس فراوان
    ساکولنت من نمی دونم چیه و روش مراقبت اون را لطفاً بفرمایید ، اصلاً نمی دونم ساکولنت هست یا نه ، ولی خیلی دوستش دارم و دوست دارم روش تکثیرشو بدونم ، ممون میشوم اگر راهنمایی بفرمایید

  16. آذر می گوید

    یک گل ساکولند دارم ته ساقه اش لک قهوه ای افتاده و بدشکل شده
    ممنون میشم کمک کنید

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      ممکن هست به دلیل آبیاری زیاد آلوده به قارچ شده باشد. آبیاری رو تا زمان خشک شدن خاک کاهش بدین و اینکه از یک قارچکش مثل کاپتان طبق دستور روی بسته استفاده کنید

  17. نرگس می گوید

    سلام ممنون از مطالب مفیدتون
    ببخشید من فیکوس بنجامین خریدم اولش برگ ریزی داشت ولی وقتی جلوی پنجره نورگیر گذاشتم اوضاعش خوب شد ولی وقتی جلوی در ورودی(با همان شرایط نوری)گذاشتم دوباره شروع به برگ ریزی کرده چیکار کنم

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      فیکوس بنجامین گیاهی حساس نسبت به تنش های محیطی هست و در یک مکان بدون تردد باید گذاشته شود در غیر این صورت به گیاه تنش وارد شده و ریزش برگ پیدا می کند

  18. مریم حبیبی می گوید

    سلام ممنون از توضیحات خوبتون
    فقط این خاکایی که گفتین به چه نسبتی باهم ترکیب کنیم؟؟؟
    و اینکه من تازه امروز ۴٠تا ساکولنت خریدم… اسماشونو نمیدونم و نمیدونم در چه شرایطی باید ازشون مراقبت کنم چیکار کنم؟؟؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      ساکولنت ها نور زیاد و غیر مستقیم، آبیاری هر ۱۰ روز یکبار و رطوبت متوسط نیاز دارند

  19. Farzane می گوید

    سلام.بسیار عالی بود ممنون.من چند تا ساکولنت تهیه کردم ولی مشکل دارم میتونید راهنماییم کنید؟
    یکیشون برگ هایش زرد و سیاه میشه می‌ریزه یکی دیگه شون یه چیز های شبیه خار در میاره.

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      زرد و سیاه شدن برگ ساکولنت ها اغب به دلیل آبیاری زیاد و بیماری های قارچی هست
      راجب قسمت های خارمانند باید عکس گیاه ارسال بشه تا دقیق تر بتونم راهنماییتون کنم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.