خرید گیاه آپارتمانی با تضمین کیفیت و ارسال رایگان

روش نگهداری گیاه گندمی (Curly spider plant)

زمان مطالعه: 7 دقیقه

اگر تازه کارید و هنوز تجربه کافی در نگهداری از گیاهان ندارید، گندمی را انتخاب کنید.
این گیاه تقریبا در هر محیط و هر آب و هوایی به خوبی رشد می‌کند. فرق نمی‌کند در حمام، اتاق خواب، روی میز، قفسه کتاب و یا حتی آشپزخانه!

گندمی یکی از تطبیق پذیرترین گیاهان آپارتمانی است. نکته مهم در مورد گندمی، نگهداری آسان و کم دردسر آنست. گندمی همچنین به دلیل خاصیت تصفیه کنندگی خود بسیار مورد توجه است.
آن یکی از گیاهان تصفیه کننده هوا به شمار می‌رود. همین موضوع باعث شده انتخاب گندمی، انتخابی به نفع سلامتی افراد خانه باشد.
گندمی بومی مناطق گرمسیری و جنوب آفریقاست.
علاوه بر تمام مزایای گیاه، رشد سریعی نیز دارد. پس اگر قصد دارید گیاهی داشته باشید که با گذشت روزها تغییر آن را به وضوح احساس کنید، گندمی زیبا برای شما مناسب است و براحتی میتوانید با خرید اینترنتی گیاه گندمی آن را درب منزل خود تحویل بگیرید.
پس با گُل‌سِتان همراه باشید تا روش نگهداری گیاه گندمی را بدانید.

گُل‌سِتان | گل فروشی آنلاین | سفارش آنلاین گل | گیاه آپارتمانی

روش نگهداری

نور

همانطور که گفتیم گندمی می‌تواند نواسات نور را تحمل کند، اما در کل گندمی نور غیرمستقیم و درخشان خورشید را برای باطراوت بودن ترجیح می‌دهد.
در صورت دریافت نور کافی، رگه‌های موجود در سطح برگ‌ها زیبا و برجسته‌تر می‌شوند. هرگز گندمی را در معرض دریافت نور مستقیم خورشید قرار ندهید، زیرا باعث سوختن برگ‌های او خواهد شد.
گندمی گیاهی خوشحال و شاداب است که هم در شرایط سخت و هم در شرایط عالی رشد می‌کند.

مانسترا غول پیکر
19,000,000 تومان
فیکوس بلک در گلدان مواد آلی سفید
827,000 تومان
زامیفولیا بلک 9 قلاف در گلدان مواد آلی استوانه بلند
1,611,000 تومان
سانسوریا ابلق با گلدان مواد آلی استوانه مشکی
996,000 تومان
سانسوریا سبز با گلدان مواد آلی مخروطی
774,000 تومان

آبیاری

گیاه را به قدر کافی آبیاری کنید، اما مواظب باشید غرقاب نشود. خیس شدن بیش از حد خاک سبب پوسیدگی ریشه خواهد شد.
بین هر بار آبیاری گندمی اجازه دهید خاک به خوبی خشک شود.
اگر متوجه قهوه‌ای شدن نوک برگ‌ها شدید، احتمالا آبی که برای آبیاری گیاه استفاده می‌کنید دارای فلوئید فراوان است. میزان اضافی فلوئور می‌تواند با تجمع در خاک سبب ایجاد اخلال در کار گیاه شود. اگر چنین اتفاقی رخ داد، اجازه دهید آب برای یک شب در ظرفی بدون درپوش قرار بگیرد تا کلر و فلوئور اضافی از آن خارج شود.
اگر رگه‌های سطح برگ کمرنگ شدند، یعنی گیاه تشنه است، آن را به خوبی آبیاری کنید تا جایی که آبهای اضافی از زیر گلدان خارج شوند در این حالت گندمی به سرعت احیا خواهد شد.

گندمی گیاهی تشنه است اما می‌تواند فراموشی شما را در آبیاری ببخشد و گیاهی سخت‌گیر نیست. به طور معمول این گیاه نیاز به هفته‌ای یک بار آبیاری دارد اما ممکن است این زمان در فصل‌ها و شرایط آب و هوایی مختلف کمتر یا بیشتر شود.
آبیاری آن را متناسب با دمای هوا و نور ورودی تنظیم کنید. مانند اکثر گیاهان آپارتمانی، گندمی از آبیاری بیش از حد بیزار است. برای اینکه زمان دقیق و درست آب‌دهی را متوجه شوید به خاک گیاه دقت کنید. پیش از آبیاری به خاک گیاه توجه کنید و اگر این خاک هنوز خیس یا مرطوب باشد نباید مجددا آبیاری شود بلکه باید صبر کنید تا خاک گندمی خشک شود سپس نوبت آب‌دهی مجدد فرا می‌رسد.

شرایط نگهداری گیاه گندمی

رطوبت

گندمی در صورت قرار گرفتن در محیطی با رطوبت پایین عملکرد خوبی از خود نشان نخواهد داد. گاهی مقدار کمی رطوبت بیشتر کافی است تا گندمی به زندگی طبیعی خود باز گردد.
بعضی اوقات قهوه‌ای شدن نوک برگ‌ها نشانه خشکی بیش از حد هوا نیز هست. برای مقابله با خشکی هوا، گیاه را مرتبا به کمک یک اسپری پر از آب خیس کنید. می‌توانید از سینی آب با سنگریزه نیز استفاده کنید و گلدان را دقیقا بر روی سنگریزه‌ها ( نه آب ) قرار دهید. استفاده از دستگاه‌های مرطوب کننده هوا و یا قرار دادن گیاه در حمام نیز از راه‌ کارهای دیگر افزایش رطوبت هوا هستند.

دما

گندمی در روز دمای بین 15 الی 25 درجه سانتی‌ گراد را ترجیح می‌دهد. در شب نیز دمای بالاتر از 12 درجه برای او ایده آل است.

کوددهی

در بهار و تابستان، هر ماه بیش از دو بار به گیاه کود مناسب بدهید. البته دقت کنید تا گیاه را با دادن کود زیادی دچار مشکل نکنید. کوددهی بیش از حد باعث قهوه‌ای شدن برگها می‌شود.
در پاییز و زمستان، سرعت رشد گیاه به طور طبیعی آرام‌تر می‌شود در نتیجه در این فصلها نیازی نیست به گیاه کود بدهید.
همیشه قبل از کوددهی گیاه، از مرطوب بودن خاک اطمینان حاصل کنید. کود دادن به گیاه در صورت خشک بودن خاک، سبب سوختن ریشه می‌شود.
برای شادابی بیشتر گیاه بهتر است با کود مایع مخصوص گیاهان آپارتمانی تقویت شود.

خدمات باغبانی در محل، اعزام سریع باغبان گل و گیاه | گُل‌سِتان

تکثیر

یک گندمی بالغ، در بخش پایینی ساقه خود جوانه‌هایی تولید می‌کند. اگر می‌خواهید گندمی دیگری داشته باشید، باید این جوانه‌های کوچک را به کمک یک چاقوی تیز با دقت ببرید و آنها را در گلدانی با خاک مرطوب قرار دهید. پس از کاشت، گیاه جوان را به خوبی آبیاری کنید.
راه دیگر این است که این جوانه را در لیوانی پر از آب قرار دهید. پس از گذشته یک الی دو هفته، این جوانه ریشه خواهد زد و می‌توانید آن را به گلدانی مملو از خاک تازه منتقل کنید.

هرس کردن

اگر به دلایلی که ذکر کردیم برگهای گیاه به کلی قهوه‌ای شدند، باید به فکر اقدامی اساسی باشید. تمامی این برگها را از گیاه جدا کنید. تعلل نکنید، چون این برگها دیگر سبز رنگ نخواهند شد.
این کار را به کمک یک قیچی تیز انجام دهید. بین هر بار برش قیچی، تیغه‌های آن را با الکل تمیز کنید. اگر تعداد این برگها زیاد بود، بهتر است حذف آنها را در چند مرحله انجام دهید تا از وارد شدن شوک به گیاه جلوگیری شود.
در هر مرحله حدود 20 درصد آنها را از گیاه جدا کنید تا برگهای تازه تر ، بیشتر و بهتر رشد کنند.

مزایای گیاه برای سلامتی

گندمی به خوبی هوا را تصفیه کرده و آن را از آلاینده‌هایی مثل فرمالدهید و کربن مونوکسید پاک می‌کند. شما هم با ما موافقید که این گیاه همه چیز تمام است؟!
اگر تمایل دارید میزان آلاینده موجود در هوای منزلتان را کاهش دهید، برای
خرید گیاهان تصفیه کننده هوا اقدام کنید.

سمی بودن

گیاه گندمی در دسته گیاهان بی خطر برای حیوانات و انسان‌ها قرار می‌گیرد. این گیاه حاوی سم یا عنصر خطرناکی نیست که مصرف آن برای حیوانات یا انسان‌ها مضر باشد. در هر صورت این گیاه خوراکی نیست و البته بدیهی است که خورده شدن تعداد ریاد برگ‌های آن می‌تواند باعث ایجاد اشکال در دستگاه گوارشی شود.

اگر سوالی هم در رابطه با گل و گیاهان‌تان که در حال خشک شدن یا زرد شدن هستند، دارید می‌توانید زیر همین پست کامنت بگذارید تا کارشناسان متخصص گُل سِتان به شما پاسخ دهند.

فیکوس الاستیکای شرابی در گلدان طلایی
978,000 تومان
مانسترا غول پیکر
19,000,000 تومان
فیکوس بلک در گلدان مواد آلی سفید
827,000 تومان
لوتوس سه تایی
679,000 تومان
زامیفولیا بلک سه قلاف
645,000 تومان

در این مطلب سعی کردیم همه آنچه درباره روش نگهداری گیاه گندمی در خانه یا محل کار لازم است بدانید را برای شما تشریح کنیم، چنانچه مطلبی ناگفته مانده است و یا پرسشی در ذهن شماست که نیاز به مشاوره تخصصی روی گیاه خود دارید، می‌توانید سوالات خود را از طریق مشاوره گیاه پزشکی گُل‌سِتان استفاده نمایید. کارشناسان باتجربه گیاه‌پزشکی ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند. گیاه پزشکان مشکل شما را بررسی می‌کنند و در صورت نیاز غذای گیاه (کود)، سم و سایر ملزومات گیاه را برای شما ارسال خواهند کرد. ضمن اینکه اگر زمان یا تخصص کافی برای رسیدگی به گیاه خود را ندارید، می توانید از خدمات کوددهی و آفت کشی گُل‌سِتان (اعزام باغبان و گیاه پزشک به محل شما) استفاده کنید تا متخصصین ما با ابزار مورد نیاز شما در محل شما حضور یابند و خدماتی مانند تشخیص بیماری، علت عدم رشد، تعویض خاک و گلدان، سم پاشی، کوددهی و یا حتی کاشت و … را به شما ارائه دهند.

خرید گیاه و گل آپارتمانی آنلاین - تحویل رایگان 4ساعته | گُل‌سِتان
چرا برگ‌های گندمی زرد یا بی رنگ می‌شود؟

مهم‌ترین دلیل برای زرد شدن برگ‌های گندمی نور نامناسب است. در صورتی که گیاه در نور بسیار کمی زندگی کند و مقدار مورد نیازش را دریافت نکند برگ‌های آن شروع به زرد شدن می‌کند.
از سوی دیگر افراط در کوددهی و یا تامین بیش از حد مواد غذایی برای گیاه می‌تواند باعث بی رنگ شدن برگ‌های گیاه گندمی شود.

چرا برگ‌های گندمی قهوه‌ای می‌شود؟

گندمی از بودن در خاکی بیش از حد خیس یا فضایی بیش حد مرطوب یا بیش از حد خشک خوشش نمی‌آید و آسیب می‌بیند. یکی از نشانه‌های این آسیب، قهوه‌ای شدن برگ‌های گیاه است. در این حالت برگ‌های گیاه نرم، تیره و قهوه‌ای رنگ می‌شوند و در طولانی مدت باعث مرگ گیاه می‌شود.

آیا می‌توان گندمی را در آب نگهداری کرد؟

گیاهان برای ادامه زندگی نیاز به مواد مغذی و انرژی دارند و این موارد در آب به تنهایی یافت نمی‌شود. گندمی نیز از این قاعده مستثنی نیست و برای زندگی طولانی مدت و تامین انرژی لازم نیاز به کاشته شدن در خاک دارد. می‌توان از آب برای ریشه گرفتن از گیاهان جوان استفاده کرد اما زمانی که سیستم ریشه گندمی تشکیل شد باید آن را به خاک منتقل کرد.

آیا گندمی گل می‌دهد؟

بله گیاه گندمی می‌تواند گل‌های سفید کوچکی تولید کند. این گیاه ساقه‌های باریک و بلندی دارد که گاهی تا یک متر می‌رسد که گاهی برگ‌های کوچکی بر روی آن است که گل‌های سفید کوچکی روی آن شکوفه می‌زند. این گل‌ها در شرایط مناسب می‌توانند تا سه هفته بر روی گیاه باقی بمانند.

چرا گندمی گل نمی‌دهد؟

اگر گیاه گندمی شما گل نمی‌دهد احتمالا باید نور نامناسب را مقصر بدانید. نور زیاد یا نور کم می‌تواند باعث عدم گل‌دهی در گندمی شود.این گیاه در فصل‌های مختلف نور مختلفی را می‌خواهد تا بتواند گل بدهد. بنابراین در تابستان باید مدت زمان بیشتری را در نور بماند و در زمستان به نور کوتاه مدت‌تری نیاز دارد.

۲۵ نظرات
  1. محمد می گوید

    در پاییز و زمستان چقدر رشد مى کند

    1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

      سلام وقتتون بخیر دوست عزیز گل ستان
      معمولا در فصل پاییز و زمستان به دلیل کوتاه بودن طول روز رشد گیاهان از جمله گیاه گندمی کمتر خواهد بود

  2. نبوي می گوید

    خیلی خوب بود

  3. هاشم پور می گوید

    سلام وقت بخیر خسته نباشید
    ببخشید گیاه گندمی گل و خاکش دادم برام گل فروشی که فقط گیاهان آپارتمانی داشت تعویض کرده قبل از اینکه بفرستم برای تعویض چندتا از برگ هاش زرد و یه سری از برگ ها بی حال بودن گفتم شاید خاک و گلدانش تعویض بشه حالش بهتر بشه ولی متاسفانه از دیروز که آوردمش حالش بدتر شده خواهش می کنم راهنمایی کنید چیکارش کنم ممنون میشم منتظر راهنمایی مفید شما هستم

    1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

      سلام وقت بخیر .
      ابیاری کمتر انجام دهید و خروجی اب را از انتهای گلدان بررسی کنید . رطوبت محیطی را با اسپری کردن اب روی برگ ها افزایش دهید
      سم مانکوزب را تهیه کنید و یک قاشق چایخوری را در یک لیتر اب حل کرده و روی برگ ها اسپری کنید(۲ نوبت در هفته)

    2. اكرم می گوید

      با سلام و ممنون از مطالب سودمندتون…گل گندمی دارم وقت مسافرت از کدومو روش ابیاری حین مسافرت میشه استفاده کرد یا اگه خوب ابیاری کنم حدود ١٠ روز بدون ابییاری میمونه ؟؟ ممنون

      1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

        دوست گُل‌سِتانی سلام
        میتونید از روش فیتله گذاری استفده کنید که می تواند آب مورد نیاز گیاهتون را بسته به مقدار آبی که در ظرف آب میریزید، حدود ۱-۲ هفته تامین کند
        می تونید مقاله مربوط به آبیاری گیاهان در زمان مسافرت را از سایت گُل‌سِتان مطالعه کنید
        https://www.golsetan.com/blog/watering-plants-in-travel/

  4. میرزایی می گوید

    سلام گندمی من کناره چندتا برگاش قهوه ای شده یعنی قارچی شده ؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      قهوه‌ای شدن برگ گندمی یا همون عنکبوتی ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد.
      اگر گیاه را بیرون از خانه نگه می دارید ممکن است در فصل سرد دچار سرمازدگی شده باشد، قوه ای شدن ممکن است در اثر آبیاری بیش از حد هم ایجاد شده باشد و یا در اثر بیماری های قارچی باشد.
      عوامل محیطی که گفته شد رو کنترل کنید اگر بهبود پیدا نکرد از قارچکش کاپتان طبق دستور روی بسته آن استفاده کنید.

  5. ناشناس می گوید

    سلام خسته نباشیدامکان داردچندگیاه آپارتمانی که به نورنیازنداردراهنمای کنیدواردنیستم ممنون ازراهنمایتون

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      گیاهی که اصلا به نور نیاز نداشته باشه نداریم دوست عزیز ولی در زیر چند گیاه بهتون معرفی می کنم که نسبت به گیاه های دیگه به نور کمتری نیاز دارد مثل:
      زامیفولیا، سانسوریا، پوتوس، نخل شامادورا و….

  6. Nasrin می گوید

    درود
    از وقتی گلدون گندمی رو عوض کردم داره روز به روز بی‌رنگ‌تر و بی حال تر میشه!!اشتباهم چیه و باید چیکار کنم؟!

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      ممکن هست در زمان تعویض گلدان به ریشه گیاه آسیب رسیده باشه
      گیاه رو به مکان پر نور با نور غیر مستقیم منتقل کنید و رطوبت اطراف گیاه رو افزایش بدین
      کف گلدون رو چک کنید که سوراخ زهکش داشته باشه و آب اضافی از کف گلدون خارج بشه
      از یک کود فسفر بالا مثل ۱۰:۵۲:۱۰ ماهی یکبار تا آخر تابستان استفاده کنید

  7. نرگس می گوید

    سلام . وقت به خیر. من چندتا گلدان گیاه گندمی داشتم که برگ هاشون از ریشه زرد و سر هاشون حالت سوختگیو قهوه ای شدند و همهی برگها رو هم افتادند مثل اینکه سنگی کنند کف گلدان پهن شدند . لطفا راهنمایی کنید علتش چیه ؟ و چطور میتونم دوباره احیاشون کنم ؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      با توجه به توضیحات شما به نظر میاد مشکل از آبیاریتون بوده باشه.یا خیلی زیاد بوده یا خیلی کم بوده
      برگهای زرد رو جدا کنید و دور بریزید، با یک قارچکش دو دوره گیاه و خاک رو سمپاشی کنید سپس بعد از طی کردن این دوره گیاهتون رو در یک مکان پرنور (با نور غیر مستقیم) قرار بدین و هر زمان که خاک خشک بود آبیاری کنید

  8. آمنه صادقی می گوید

    سلام وقت شما به خیر و خوشی و با آرزوی سلامتی برای شما گندمی من در بالکن پشت به نور مستقیم است مدتی رشدش خوب شده بود ولی مدتی است برگهای پایینی دچار خوردگی شده اند انگار کسی گازشان زده باشد ممنون می شوم راهنمایی کنید

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      سه حالت وجود دارد:
      ۱- نورتون زیاد بوده و باعث سوختن برگ ها شده ۲- آبیاری روی برگ ها و تابش نور به اون باعث سوختن برگ شده ۳- وجود حشرات و جانوران جونده
      گیاه رو در یک مکان پرنور اما با نور غیرمستقیم نگهداری کنید، به هیچ وجه روی برگ های گیاه آب نریزید و خاک و گیاه رو از نظر وجود آفات چک کنید و در صورت نیاز از حشره‌کش استفاده کنید‌

  9. مينا می گوید

    سلام و شبخیر
    خاک خیاه گندمی چطوری باید باشه نرم یا سخت
    و اینکه نوک برگها قهوه ای و خشک شده،مشکلش چیه؟
    سپاس

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      خاک گیاه گندمی باید یک خاک تقریبا سبک باشه
      خشک شدن نوک برگ گندمی می تونه به دلیل نور شدید، آبیاری نامناسب و یا به دلیل خشکی هوای محیط باشه

  10. هاله می گوید

    سلام ممنون از مطالب خوبتون..حتما باید بعد از اینکه به گندمی آب دادیم آب زیر گلدونی رو خالی کنیم؟؟ من گندمی دارم و ۴۰ تا گیاهچه داده والبته ما میگیم گوشواره داده..ولی الان چند روزه جابجاش کردم احساس میکنم برگها رنگشون پریده..آبیاریم یک روز درمیان هست.البته بستگی داره خاک خشک باشه آب بدم.ولی یکجا گفتید آب زیر گلدونی رو خالی کنید شک کردم نکنه بخاطر آب توی زیر گلدونی اینجوری شده….چون سنگینه من نمیتونم جابجا کنم

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      بله باید آب زیرگلدانی خالی بشه تا ریشه بتونه تنفس کنه
      می تونید داخل زیرگلدانی سنگ ریزه بریزید که یک فاصله ای بین آب داخل زیرگلدانی و سوراخ زهکش کف گلدان ایجاد بشه تا ریشه خفه نشه

  11. ناهید می گوید

    سلام وقتتون به خیر برای اینکه گندمی اون شاخه های آویز. رو داشته باشه چه باید کرد

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      شرایط نگهداری خیلی خوبی باید داشته باشید اعم از:
      نور متوسط روبه زیاد، آبیاری منظم و استفاده از کود های تقویتی مثل آمینواسید(در این فصل مخصوصا).

  12. رویا پریهان زاده می گوید

    سلام عرض ادب میخواستم به خاطر مطالب مفیدتون ازتون تشکر کنم.
    و یه سوال دارم من یک گل گندمی(عنکبوتی)دارم
    من این گلم رو توی فضای خونه نگه دارم یا بیرون ازخونه
    لطفا در این باره من رو راهنمایی کنید با مطالب مفیدتون

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      همراه گل‌سِتانی سلام
      گیاه گندمی رو بهتر هست در محیط خانه و یا پاسیو نگهداری کنید.
      در فضای بازهم امکان نگهداری دارد به شرط اینکه نور مستقیم به گیاه برخورد نکند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.