خرید گیاه آپارتمانی با تضمین کیفیت و ارسال رایگان

راهنمای جامع نگهداری از سانسوریا و پاسخ به سوالات شما درباره آن

زمان مطالعه: 14 دقیقه

سانسوریا از خانواده ساکولنت‌ها و جز گیاهان آپارتمانی معروف و درعین حال پرطرفدار به‌شمار می‌رود؛ محبوب از این جهت که در عین زیبایی و تنوع گونه‌ها، نگهداری آسان داشتی و جز گیاهان سرسخت و مقاوم است. در نتیجه اگر به‌تازگی قصد شروع پرورش گیاهان آپارتمانی را دارید، مسلما سانسوریا به‌خاطر نگهداری آسانی که دارد انتخابی مناسب برای شماست. بعد از انتخاب و خرید گیاه مورد نظرتان اگر سانسوریا را انتخاب کرده‌اید یا این گیاه را در خانه خود دارید، مهم‌ترین کاری که باید برای آن انجام دهید، نگهداری از آن است، دقیقا چیزی که قرار است در این مطلب برای شما شرح بدهیم تا به‌طور کامل با آن آشنا شوید. پس در ادامه با این مطلب از وبلاگ گل فروشی آنلاین گُل‌سِتان همراه باشید؛ در این مطلب شما را با روش نگهداری از سانسوریا آشنا کرده، روش های تکثیر سانسوریا را برای شما خواهیم گفت، به فواید استفاده از سانسوریا در محیط خانه اشاره کرده، آفات و مشکلات گیاه را بررسی خواهیم کرد و در پایان مطلب نیز پاسخ سوالات متداول شما درباره نگهداری از سانسوریا را خواهیم داد.

همچنین گفتنی است ما در گلفروشی اینترنتی گُل سِتان بهترین گونه های موجود از سانسوریا را برای شما در گلدان های زیبا فراهم کرده ایم تا شما به راحتی بتوانید از این گیاه مقاوم و دارای مزیت‌های قابل توجه، در خانه خود استفاده کنید.

گُل‌سِتان | گل فروشی آنلاین | سفارش آنلاین گل | گیاه آپارتمانی

فهرست مطالب:


روش نگهداری از سانسوریا

قبل از شرح روش نگهداری از سانسوریا اگر قصد آشنایی بیشتر با گیاه سانسوریا و انواع آن را دارید تا بتوانید انتخاب بهتری داشته باشید، پیشنهاد می‌کنیم مطلب معرفی گیاه سانسوریا و انواع سانسوریا در وبلاگ گُل‌سِتان را از دست ندهید.

نور مناسب برای نگهداری از سانسوریا

سانسوریا به‌سرعت خود را با محیط وفق می دهد؛ یعنی حتی در نور خیلی زیاد هم به رشد خود ادامه می دهد؛ حتی نور های مصنوعی مثل نور لامپ های فلوئورسنت که امروزه در هر مکانی یافت می شوند هم می تواند نیاز سانسوریا به نور را برطرف کند. همین موضوع باعث شده سانسوریا یک گیاه آپارتمانی مناسب و جزء گیاهان مقاوم به نور کم باشد، منتها نور ایده‌آل برای این گیاه نور غیرمستقیم و نسبتا زیاد است. در نتیجه بهتر است آن را در نزدیکی پنجره جنوبی که بیشتر از سایر قسمت‌های خانه نورگیر است قرار دهید. نور کافی باعث می شود تا در صورت آبیاری بیش‌ازحد، آب اضافی تا حدی تبخیر شده و گیاه غرقاب نشود.

نور مناسب برای نگهداری از سانسوریا
گیاه سانسوریا با گلدانی زیبا

میزان آب مورد نیاز سانسوریا

سانسوریا به آب خیلی کمی برای رشد نیاز دارد و بهتر است هر دو هفته یک بار خاک آن را چک کنید و فقط اگر خیلی خشک بود به آن آب بدهید.

سانسوریا کراواتی امریکن با گلدان مواد آلی
812,000 تومان
سانسوریا ابلق با گلدان مواد آلی استوانه مشکی
996,000 تومان
سانسوریا سبز با گلدان مواد آلی مخروطی
774,000 تومان
سانسوریا ابلق کراواتی پر غلاف ارتفاع45
502,000 تومان
سانسوریا ابلق پرغلاف در گلدان مواد آلی
1,007,000 تومان

دما و رطوبت ایده‌آل برای نگهداری از سانسوریا

سانسوریا هم به دما و هم به رطوبت مقاوم است و رطوبت کم یا زیاد و همچنین دمای کم یا زیاد تاثیر چندانی در رشد آن ندارد؛ اما برای اینکه بهترین شرایط را برای گیاه فراهم کنید، لازم است آن را در محیطی با دمای متعادل و از همه مهم‌ترین با تغییرات دمای کم و همچنین میزان رطوبت متوسط نگهداری کنید. ضمن اینکه گیاه نباید در مقابل وزش باد وسایل سرمایشی و گرمایشی قرار بگیرد.

کود و مواد مغذی مناسب برای سانسوریا

مثل همه گیاهان خانگی اگر دوست دارید در طول نگهداری از سانسوریا شاهد رشد بیشتر آن باشید، لازم است به آن کود بدهید. به‌این‌منظور بهتر است از کودهای رقیق شده برای تقویت گیاه استفاده کنید. کودهایی با نسبت 10-10-10 کودهای مناسبی برای این منظور هستند.
برای سانسوریاهایی که در باغچه و خارج از گلدان کاشته شده‌اند نیز کودی شبیه به کودی که برای سانسوریای گلدانی استفاده می کنید با همان نسبت و ترکیبات فقط به صورت مایع را انتخاب کنید. احتمالا بعد از کوددهی در باغچه و در اطراف سانسوریا علف‌های هرزی رشد خواهند کرد که در چنین شرایطی توصیه می کنیم آن ها را مرتبا هرس کنید تا خاک را از مواد غنی خالی نکنند و مانع رشد گیاهان نشوند.

کود و مواد مغذی مناسب برای نگهداری از سانسوریا
سانسوریا با گلدان سفید

خاک مناسب برای نگهداری از سانسوریا

سانسوریا خاکی سنگین مثل خاکی ترکیبی از شن، ماسه، رس و مواد آلی را می‌پسندد. در نتیجه در زمان تعویض گلدان و فراهم کردن شرایط مناسب برای نگهداری از آن، به این نکته توجه داشته باشید. اگر قصد دارید سانسوریا را در باغچه خود بکارید، باید به خاک و نور مورد نیاز آن دقت کنید. بهترین محدوده Ph خاک برای رشد سانسوریا، بین 4.5 تا 7.5 است. بخشی از باغچه را انتخاب کنید که کمی سایه باشد و در عین حال نور کافی هم به آن بتابد. به‌عبارتی گیاه به‌گونه‌ای در باغچه کاشته شود که نور مستقیم خورشید به آن نتابد.

گلدان مناسب برای نگهداری از سانسوریا

سانسوریا هم قابلیت کاشته شدن در گلدان و هم باغچه را داراست. اگر انتخاب کرده‌اید که از این در گلدان نگهداری کنید، به یک گلدان سفالی نیاز دارید. گلدان باید پهن باشد و قد تقریبا کوتاهی داشته باشد. چون سیستم آبرسانی ریشه سانسوریا در خاک کم عمق بهتر عمل می‌کند. ضمن اینکه به زهکشی مناسب گلدان هم توجه کنید، چراکه همانطور که در آموزش تصویری تعویض خاک و گلدان سانسوریا گفتیم انباشته شدن آب در خاک و اطراف ریشه، باعث پوسیده شدن و از بین رفتن ریشه گیاه می‌شود.

گل دهی سانسوریا

گل های سانسوریا، طیف رنگی سبز تا سفید دارند و گرده افشانی آنها توسط پروانه‌ها انجام می‌شود. البته عموما سانسوریا گل‌های زیادی تولید نمی‌کند. شاید فقط تعداد خیلی کمی شکوفه روی ساقه های آن رشد کند، ولی در عوض ریزوم های کوچکی را در اطراف خود رشد می دهد که پس از گذشت زمان به سانسوریاهای زیبایی تبدیل می شوند!

بررسی وضعیت گلدهی در طول نگهداری از سانسوریا
چند گیاه سانسوریا درکنارهم


روش های تکثیر سانسوریا

رشد و تکثیر سانسوریا از راه‌های مختلفی مثل کاشت بذر، قلمه زدن یا گذاشتن برگ در آب انجام می‌شود. راحت‌ترین روش، کاشتن بذر سانسوریا در خاک یا محیط کشت مدنظرتان است. این روش اگرچه ساده است، اما خیلی مورد استفاده قرار نمی گیرد، چون زمان زیادی طول می‌کشد تا دانه‌ها جوانه بزنند.
راه دیگر این است که تعدادی از برگ‌های سالم گیاه را جدا کنید و در خاک بکارید. بعد از مدتی این برگ‌ها ریشه خواهند زد و از هر ریشه یک سانسوریای تازه رشد می‌کند. (منظور از ریشه همان ریزوم است.)
علاوه‌بر دو راه یاد شده می‌توانید از آب هم برای تکثیر سانسوریا کمک بگیرید. به‌این‌منظور یک برگ جوان را از سانسوریا جدا کنید و در یک لیوان آب قوطه‌ور کنید. هر چند روز یک بار آب را عوض کنید تا پس از چند هفته ریشه‌های تازه را ببینید. وقتی ریشه‌ها به اندازه کافی بزرگ شدند وقت آن رسیده که گیاه را به گلدان مخصوص خود منتقل کنید.


آفات و بیماری‌ها در طول نگهداری از گیاه سانسوریا

آفت‌ها

آفت‌های اصلی که سانسوریا را تهدید می کنند شپشک آردی و نوزاد عنکبوت هستند. این آفت‌ها شیره گیاه را می‌مکند و به‌تدریج باعث پلاسیده شدن برگ‌ها می‌شوند. ازاین‌رو اگر آنها را به‌موقع از بین نبرید می‌توانند باعث نابودی گیاه کامل شوند. این آفت‌ها علاوه‌بر مکیدن شیره گیاه، گاهی هم ممکن است با ایجاد حفره و زخم روی برگ‌ها، باعث حساس شدن برگ‌ها شوند؛ به‌طوری که در اثر کوچترین آفت یا بیماری، گیاه مقاومتی نکند و از بین برود.
راه حل از بین بردن این آفات ساده است و کمی حوصله و زمان نیاز دارد. در مورد شپشک آردی باید بگوییم که شپشک آردی قابل رویت است. پس گیاه را بررسی کنید و اگر آنها را دیدید، با یک دستمال آن‌ها از روی گیاه جدا کنید. برای پیشگیری از حمله شپشک آردی می توانید کمی الکل به سطح برگ ها اسپری کنید.
اما در مورد نوزاد و تخم عنکبوت، باید همیشه برگ‌ها را تمیز نگه دارید. چون نوزاد و تخم عنکبوت به‌راحتی شپشک قابل مشاده نیستند. در نتیجه مرتبا برگ‌های گیاه تمیز کرده و رطوبت هوای محیط را افزایش دهید. چون رطوبت حشرات و آفات را از گیاه دور نگه می‌دارد.

بیماری‌ها

در مورد بیماری‌های سانسوریا در طول نگهداری از آن باید بگوییم که این گیاه بیشتر به بیماری‌های قارچی که اغلب در اثر آبیاری و رطوبت زیاد است دچار می‌شود؛ به‌طوری‌که اگر سطح برگ‌ها دائما خیس باشد، قارچ‌ها به‌سرعت در آن محل رشد می‌کنند و باعث ضعف، پلاسیدگی و در نهایت قرمز شدن برگ‌ها خواهند شد. در نتیجه اگر برگ‌های گیاه شروع به قرمز و قهوه‌ای شدن کردند و قسمت‌های سفید رنگ روی آن‌ها تشکیل شد، بخش‌های سفید رنگی که معمولا شبیه تار عنکبوت هستند و به مرور زمان قهوه‌ای رنگ می شوند، مطمئن باشید که گیاه بیمار شده و نیاز به درمان فوری دارد. برای درمان گیاه در این شرایط لازم است گیاه را از خاک خارج کرده و ریشه‌های آلوده و بیمار را جدا کنید. سپس گیاه را به خاکی جدید و مناسب منتقل کنید.
توصیه ما به شما این است که همیشه گیاه خود را در شرایطی نگه دارید که دچار بیماری‌های قارچی نشود، چون بیماری‌های قارچی به‌سرعت باعث پوسیده شدن و در نهایت مرگ گیاه می‌شوند. به‌این‌منظور همیشه برگ‌های سانسوریا را خشک نگه دارید، به‌اندازه کافی (نه بیشتر و نه کمتر) به گیاه آب بدهید و اجازه بدهید خاک خشک شود و مجددا گیاه را آبیاری کنید. علاوه‌براین از خاک‌های با زهکشی مناسب استفاده کنید و دمای محیط را همیشه متعادل نگه دارید تا از رطوبتی بودن بیش‌ازحد محیط جلوگیری شده و در طول نگهداری از سانسوریا، سانسوریا شما دچار بیماری قارچی نشود.

خدمات باغبانی در محل، اعزام سریع باغبان گل و گیاه | گُل‌سِتان


مشکلات معمول در طول نگهداری از سانسوریا

متورم و بدبو شدن برگ‌های سانسوریا

اگر به گیاه بیش از حد آب بدهید، باید منتظر چنین اتفاقی باشید؛ آب زیاد باعث از بین رفتن سلول‌های برگ شده و درنهایت باعث بروز تورم برگ‌ها و بوی بد آن‌ها می‌شود. در چنین مواقعی، سریعا برگ‌های آسیب دیده را جدا کنید و قبل از اینکه تمام برگ‌ها درگیر شوند، آبدهی را اصلاح کنید. ضمن اینکه بررسی کنید گیاه به بیماری قارچی دچار نشده باشد، دراین‌صورت حتما اقداماتی که قسمت قبلی گفتیم را نیز در مورد گیاه انجام دهید.

علت زرد شدن و کمرنگ شدن برگ‌های سانسوریا

زرد شدن برگ‌های سانسوریا به کمبود نور و خالی شدن خاک از مواد مغذی برمی‌گردد. برای حل این مشکل گیاه را به محلی پرنورتر با نور غیرمستقیم منتقل کرده و از کوددهای مناسب برای جبران مواد مغذی خاک استفاده کنید.

برگ زرد شده سانسوریا از نمای نزدیک
برگ زرد شده سانسوریا

علت خشک شدن نوک برگ سانسوریا

خشک شدن نوک برگ‌های سانسوریا 3 دلیل عمده دارد:

  1. گیاه شما تشنه است
  2. نور بیش‌ازحد دریافت کرده است
  3. دمای محیط بالاست

در مورد دلیل اول خاک گیاه را بررسی کنید؛ به‌این‌شکل که انگشت خود را در خاک گلدان فرو کنید، اگر به‌اندازه یک بند انگشت یا بیشتر سطح خاک خشک است، گیاه شما نیاز به آبیاری دارد. در مورد دلیل دوم نیز بررسی کنید نور محیط نگهداری از سانسوریا شما تا چه اندازه است و اگر احساس کردید نور محیط زیاد است، گیاه را به محیطی با نور متعادل‌تر منتقل کنید. در مورد دلیل سوم نیز مشابه دلیل دوم، محیط را از نظر دما بررسی کنید و اگر دمای محیط بالا بود، گیاه را به محیطی با دمای پایین‌تر منتقل کنید. همچنین می‌توانید اطراف گیاه آب اسپری کرده یا یک ظرف آب در نزدیکی گیاه قرار دهید تا با تبخیر سطحی رطوبت گیاه تامین شده و دما متعادل شود.

علت زدگی و آسیب دیدن و شکستن برگ سانسوریا

در صورت لمس کردن بیش‌ازحد یا ضربه زدن به سطح برگ‌های سانسوریا، چنین مشکلاتی برای برگ‌ها آن ایجاد می‌شود؛ چراکه سانسوریا برگ‌های لطیف و حساسی دارد. پس بهتر است آن را در مکانی دور از رفت و آمد زیاد و دور از محل بازی کودکان قرار دهید تا برخوردی با آن صورت نگیرد. همچنین در جابه‌جایی و حمل آن نیز دقت کنید و تا حین جابه‌جای دچار ضربه و آسیب نشود.

فواید نگهداری از سانسوریا در محیط خانه

تصفیه کردن هوا

سانسوریا جز گیاهان تصفیه کننده هوا است و توانایی تصفیه هوای خانه‌تان را دارد. همانطور که می‌دانید، هوایی که تنفس می‌کنید از عناصر مختلفی مثل اکسیژن، کربن‌دی‌اکسید، سایر گازها و حتی گردوغبار تشکیل شده است که بعضی از آن‌ها لازم و برخی هم سمی و مضر هستند. برای مثال گازهایی مثل تری‌کلرواتن، بنزن، فرمالدهید، زایلن و بسیاری از گازهای دیگر برای سلامتی انسان مضر هستند. اجازه بدهید چند مورد از مضرات این گازها را برایتان نام ببریم؛ گاز تری کلرو اتن را در نظر بگیرید، این گاز می تواند باعث مشکلاتی مثل سر درد، حالت تهوع شده و در موارد حاد باعث به کما رفتن افراد شود! بنزن هم باعث سوزش چشم شده، ضربان قلب را برده و باعث کاهش هشیاری می‌شود. فرمالدهید سبب ورم کردن ماهیچه‌ها شده و حنجره و تارهای صوتی را تحریک می‌کند. زایلن هم مشکلاتی برای قلب، کلیه و کبد ایجاد می‌کند. با توجه به این موارد نگهداری از سانسوریا نه‌تنها مفید بلکه ضروری است، به‌خصوص اگر در مرکز شهرها زندگی می‌کنید.

مانسترا غول پیکر
19,000,000 تومان
سانسوریا کراواتی امریکن با گلدان مواد آلی
812,000 تومان
آگلونما با گلدان مواد آلی
787,000 تومان
سانسوریا ابلق با گلدان مواد آلی استوانه مشکی
996,000 تومان
سانسوریا سبز با گلدان مواد آلی مخروطی
774,000 تومان

متابولیسم اسید کراسولاسه یا CAM

متابولیسم اسیدکراسولاسه یکی از مهم ترین دلایلی است که اکثر مردم سانسوریا را برای اتاق خواب و حمام خود انتخاب می‌کنند. CAM یا همان متابولیسم اسیدکراسولاسه، یک نوع از چرخه فعالیت گیاهی است. گیاهانی که در دسته CAM جای می‌گیرند در طول روز کربن‌دی‌اکسید هوا را جذب کرده و در شب اکسیژن آزاد می‌کنند. احتمالا شنیده‌اید که نباید گیاهان زیادی در اطراف مکان خوابیدن خود قرار دهید، چون برای انجام عمل فتوسنتز اکسیژن هوا را جذب می‌کنند و باعث کاهش کیفیت هوا می‌شوند که خوب این موضوع وقتی شما خواب هستید، امری خطرناک به‌شمار می‌رود، اما سانسوریا فرق می کند! سانسوریا می‌تواند در شب با تبدیل کربن‌دی‌اکسید به اکسیژن، میزان اکسیژان هوا را بالا ببرد و باعث بهبود هوای تنفسی شما شود. همین موضوع باعث شده که سانسوریا برای افزایش کیفیت خواب هم توصیه شود.

روش نگهداری از گیاه سانسوریا
چند گیاه سانسوریا در کنار هم

کمک به از بین بردن بوی بد هوا

فرقی نمی‌کند که در محل کار هستید یا در منزل به تماشای برنامه مورد علاقه‌تان نشسته‌اید، بوی بد و نامطبوع همیشه آزاردهنده است. یک اتاقی که به‌تازگی رنگ شده را در نظر بگیرید، بوی رنگ و مواد شیمیایی آن اتاق قابل تحمل نیست، بخصوص برای کودکان؛ در چنین شرایطی باید از سانسوریا کمک بگیرید! سانسوریا هوا را تصفیه می‌کند و در عین حال بوی بد محیط را هم از بین می‌برد. اگر یک سانسوریا در اتاق قرار دهید، دیگر لازم نیست نگران بوی بد مواد شیمیایی باشید. پس اگر در سالن‌های زیبایی و یا محیط‌هایی کار می‌کنید که به‌طور مداوم از مواد شیمیایی مختلفی استفاده می‌شود، بهتر است یک سانسوریا در نزدیکی خود قرار دهید.

مناسب برای ساخت کاردستی

علاقه‌ای به ساخت زیورآلات ساده، طناب یا حتی یک کمان برای کودک خود دارید؟ باز هم سانسوریا آماده است تا به شما کمک کند! دیگر برگ های خشک شده ی سانسوریا را دور نریزید. کافی است برای 3 هفته آن‌ها را داخل آب قرار داده و سپس پوست‌شان را جدا کنید. بعد از اینکه پوست‌شان را جدا کردید می‌توانید از فیبر داخل برگ‌ها برای ساختن لوازم تزئینی استفاده کنید.

سانسوریا کراواتی امریکن با گلدان مواد آلی
812,000 تومان
سانسوریا ابلق با گلدان مواد آلی استوانه مشکی
996,000 تومان
سانسوریا سبز با گلدان مواد آلی مخروطی
774,000 تومان
سانسوریا ابلق کراواتی پر غلاف ارتفاع45
502,000 تومان
سانسوریا ابلق پرغلاف در گلدان مواد آلی
1,007,000 تومان


حرف آخر

سانسوریا یک گیاه آپارتمانی همه چیز تمام است! می‌توانید به زیبایی از آن در دکوراسیون منزل خود استفاده کنید، او هم فضا را زیباتر می کند و هم هوا را تصفیه می کند. سانسوریا انتخاب بسیار مناسبی برای خانه، محل کار و حتی محیط های عمومی است. فقط کافی است نور و آب کافی را برای آن فراهم کنید. آن را به راحتی تکثیر کنید تا تعداد بیشتری از این گیاه شگفت انگیز داشته باشید و یا به دوستان خود هدیه دهید. 
از نگهداری و تماشای سانسوریای زیبای خود لذت ببرید!

سه سانسوریا در کنار هم
سه سانسوریا نیزه ای در کنار هم

در این مطلب سعی کردیم همه آنچه درباره گیاه سانسوریا، فواید خرید سانسوریا و نگهداری آن در خانه یا محل کار لازم است بدانید را برای شما تشریح کنیم، چنانچه مطلبی ناگفته مانده است و یا پرسشی در ذهن شماست که نیاز به مشاوره تخصصی روی گیاه خود دارید، می‌توانید سوالات خود را از طریق مشاوره آنلاین گیاه پزشکی گُل‌سِتان استفاده نمایید. کارشناسان باتجربه گیاه‌پزشکی ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند. گیاه پزشکان مشکل شما را بررسی می‌کنند و در صورت نیاز غذای گیاه (کود)، سم و سایر ملزومات گیاه را برای شما ارسال خواهند کرد. ضمن اینکه اگر زمان یا تخصص کافی برای رسیدگی به گیاه خود را ندارید، می توانید از خدمات باغبانی در محل گُل‌سِتان (اعزام باغبان و گیاه پزشک به محل شما) استفاده کنید تا متخصصین ما با ابزار مورد نیاز شما در محل شما حضور یابند و خدماتی مانند تشخیص بیماری، علت عدم رشد، تعویض خاک و گلدان، سم پاشی، کوددهی و یا حتی کاشت و … را به شما ارائه دهند.

ضمن اینکه در بخش پایانی مطلب نیز به سوالات پرتکرار شما درباره نگهداری از سانسوریا پاسخ داده‌ایم و می‌توانید پاسخ برخی از سوالات خود را نیز از آن‌ها دریافت کنید.

خرید گیاه و گل آپارتمانی آنلاین - تحویل رایگان 4ساعته | گُل‌سِتان


سوالات متداول شما درباره گیاه سانسوریا

چگونه رطوبت هوای اطراف گیاه سانسوریا را افزایش دهیم؟

کاشتن چند گیاه در کنار هم در یک گلدان می‌تواند راه مناسبی برای افزایش رطوبت باشد. این کار باعث می‌شود آب به‌اندازه کافی به همه گیاهان برسد و آب کمتری جذب خاک شود. همچنین می‌توانید دو گلدان را داخل هم قرار دهید. برای این کار، گلدانی را که گیاه را در آن کاشت‌اید، در یک گلدان بزرگ تر قرار دهید. فضای بین دو گلدان را با کود کافی پر کنید و آن را همیشه مرطوب نگه دارید. راه دیگر، استفاده از دستگاه های مرطوب‌کننده هواست. می‌توانید گیاهان خود را در یک اتاق قرار دهید و برای افزایش رطوبت از این دستگاه استفاده کنید.

آیا می توانیم با استفاده از سموم مخصوص بیماری های گیاه سانسوریا را کنترل و درمان کنیم؟

جواب منفی است. بیماری‌های سانسوریا اغلب به‌خاطر آبیاری نادرست ایجاد می‌شوند که قابل حل با مواد شیمیایی نیست. البته می‌توانید کمی الکل به برگ‌ها اسپری کنید، اما بهترین راه برای پیشگیری از بروز مشکل، اصلاح روش آبیاری است. مطمئن شوید که آب کافی به ریشه‌ها می‌رسد ولی در خاک انباشته نمی‌شود. اگر خاک کاملا زهکشی نشده باشد و آب اضافی را از خود عبور ندهد، باعث پوسیده شدن ریشه و در نهایت از بین رفتن گیاه می‌شود.

آیا گیاه سانسوریا سمی و خطرناک است؟

بله مقدار کمی سمی است، اما فقط در صورتی که آن را بخورید؛ درست است که سانسوریا منبع خوبی از فیبر است، اما هرگز طعم آن را امتحان نکنید. خوردن سانسوریا باعث تورم و بی‌حسی زبان می شود و خطرناک است. پس توصیه م‌کنیم آن را از دسترس کودکان و حیواناتی که احتمال دارد برگ‌های آن را بجوند دور نگه دارید.

علت زرد شدن برگ های سانسوریا چیست؟ برگ های سانسوریا پژمرده و زرد شده‌ اند

زرد شدن و پژمرده شدن و ریختن برگ های گیاه سانسوریا نتیجه آبیاری بیش‌ازحد است. در چنین شرایطی میزان آب و دفعات آبدهی را کم کنید. فراموش نکنید تا زمانی که خاک سانسوریا کاملا خشک نشده نباید به آن آب بدهید. اگر خاک برای مدت طولانی خیس باشد، باعث از بین رفتن ریشه می‌شود. اگر برگ سانسوریای شما زرد شده جای نگرانی نیست، چند روزی به گیاه آب ندهید و اجازه دهید کاملا خشک شود. پس از چند روز برگ‌ها مجددا طراوت خود را پیدا می‌کنند، این درحالی است که برگ‌ها خیلی زرد نشده باشند و درغیراینصورت اگر برگ‌ها خیلی زرد شده باشند و گیاه نتواند خود را بهبود بخشد باید آن برگ را از گیاه جدا کنید.

۳۰۵ نظرات
  1. مينا اشتري می گوید

    سانسوریا من لبه برگهاش انگاز گاز گرفته شده است و لک قهوهای رو بعضی برکها است دلیلش چیه

    1. گل‌ستان می گوید

      سلام خانم اشتری از روز اول اینطوری بوده یا جدیدا داره اینطوری میشه؟ چند وقته که این گلدان سانسوریا را دارید؟

      1. رامبد می گوید

        با سلام.من سانسوریا ابلق دارم ولی پاجوش ها و برگ های جدیدش هم به پررنگی قدیمی ها نیست و هم لبه هاش مثل قدیمی ها زرد رنگ نیست.
        علتش چی هست؟

        1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

          سلام و عرض ادب
          به احتمال قوی نور مکانی که گیاه در آنجا قرار دارد کم است لذا برگهای جدید، ابلقی برگهای قبلی را ندارد.

      2. ًچکامه می گوید

        سلام . من سانسوریا دارم و بر روی برگهای لکه های کرمی رنگ و خشک ایجاد شده وانگار کنده کنده شدن و اون قسمت لکه ها مثل تار و پود شده تقریبا شبیه عکسی که گذاشتی و و گفتید بر اثر ضربه و تماس . اما تعداد این لک ها روز به روز بیشتر میشه خیلی دوستون دارم نمیخوام از بین بدم باید چه کنم . چطور و چه دارویی باید بدم

        1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

          سلام دوست عزیز روزتون بخیر این عارضه بر تثر بیماری گیاهی ایجاد میشود
          سم مانکوزبتهیه کنید -یک قاشق چایخوری را در یک لیتر اب حل کرده و روی برگهاب گباه اسپری کنید و این عمل را تا ۷ روز تکرار کنید – الباقی سم را هم برای ابیاری گیاه استفاده کنید

        2. ناشناس می گوید

          من الان سانس خریدم ۲۰ روز میشه تازه آب دادم نوکش زرد شد خشک گرفت چرا با یکی دیگه سانس وسطش یه گرد داره میپوسه

    2. ناشناس می گوید

      سلام خسته نباشید یرای از بین رفتن شل شدگی برگهای این گیاه یاید چیکار کنم؟

      1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

        سلام دوست عزیز گُل‌سِتان، وقتتون بخیر
        لطفا آبیاری گیاه باید به گونه‌ای انجام شود که آب اضافی از زیر گلدان خارج شود
        (از مسدود نبودن مسیر خروجی آب اضافی اطمینان حاصل فرمایید )
        به منظور حفظ رطوبت محیطی گیاه، بهتر است هر روز صبح، آب روی برگهای گیاهتان اسپری کنید
        گیاه شما نیاز به نور زیادی دارد لطفا برای گیاهتان لطفا نور بیشتری تنظیم کنید

      2. ناشناس می گوید

        سلام چه مقدار باید به گل اب داد قدگل تقریبا ۸۰ سانت است

        1. مشاور گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

          سلام دوست عزیز گُل‌سِتان، وقتتون بخیر
          ابیاری بستگی به نوع گیاه و زمان و مکان ان دارد

    3. زهرااحمدی می گوید

      سلام من سانسوریا دارم ولی کمی ظیعف شده بیاد چه کارکنم

  2. الهام می گوید

    گل سانسوریا من مثل عکس شماست این قارچ هست روز به روزم بیشتر میشه چکار کرد

    1. گل‌ستان می گوید

      خانم الهام سلام، برای اینکه اشتباه راهنمایی نکنیم دقیق بررسی بشه، لطفا عکس گیاهاتونو برای واتس اپ موبایل پشتیانی گُل‌سِتان (۰۹۱۲۰۷۸۵۱۹۱) ارسال کنید.

    2. محمدرضا عابدی می گوید

      یک گیاه سانسوریای شمشیری که در باغچه ی دوستانم بود را که حدود ۱۸ شاخه است گرفتم و در گلدان خانه کاشتم بعضی از برگها بسیار و بعضی دیگر کمی زرد شده اند راه حل برای نجاتش چیست البته این گیاه در باغچه دوستم در هوای آزاد بوده است

      1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

        دوست گُل‌سِتانی سلام
        یکی نشانه های کم آبی، زرد شدن برگ ها است. باید برگ های زرد را جدا کنید و هر زمان که خاک خشک شد، به اندازه کافی به آن آب بدهید.
        اگر نوک برگ زرد شد، یعنی بیش از حد به گیاه آب داده اید.
        همچنین به احتمال زیاد نور کمی در دسترس گیاهتون هست. نور زیاد، غیر مستقیم و داشتن خاک غنی از عوامل مهم در نگهداری سانسوریا محسوب می شود.

  3. اکرم می گوید

    گل سانسریامن چندتاازبرگهاش شکسته ودیگررشدنمیکندمیتوان آنهاراجواکنم ودوباره درگلدانی دیگربکارم تارشدکنن؟

    1. کارشناس دپارتمان حمایت از مشتریان گُل سِتان می گوید

      در پاسخ به اکرم.
      سلام .قلمه برگی سانسوریا برگ سالم و ۱۵ سانت.نصف در ماسه با رطوبت زیاد. ریشه دار شود و بعد در گلدان بکارید.

      1. بیاتلو می گوید

        سلام .سانسوریا ی من دیشب دخترم با توپ زدهو از قسمت نزدیک به غده ش حدودا نصفش جدا شده و نصفه متصله.الان چه کارش کنم تا درست بشه؟

        1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

          سلام وقتتون بخیر
          قسمت بالای جدا شده را میتوانید قلمه برگی بگیرید
          کاشت در ماسه و خاک سبک
          ابیاری منظم و خرئوجی اب از ته گلدان را نیز بررسی کنید

      2. حمید می گوید

        سانسوریا من خیلی رشدش کنده چکار کنم

        1. مشاور گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

          سلام دوست عزیز گُل‌سِتان، وقتتون بخیر
          آبیاری گیاه باید به گونه‌ای انجام شود که آب اضافی از زیر گلدان خارج شود
          (از مسدود نبودن مسیر خروجی آب اضافی اطمینان حاصل فرمایید )
          به منظور حفظ رطوبت محیطی گیاه، بهتر است هر روز صبح، آب روی برگهای گیاهتان اسپری کنید
          همچنین از کودهای تقویتی هم می توانید استفاده کنید

  4. عبادی می گوید

    سلام ،سانسوریای من از نوع ابلغ دور طلایی هستش ،رشدش خیلی خوب و سریعه و تعداد زیاد پاجوش میده مثلا هر سه ماه،ولی پاجوش هایی که میده به صورت تک برگ رشد میکنند و بالا میان و به تعداد برگ هاشون اضافه نمیشه،همچنین تا چند ماه به رنگ سبز میمونند و بعد کم کم ابلغ میشن چرا؟

    1. کارشناس دپارتمان حمایت از مشتریان گُل سِتان می گوید

      در پاسخ به عبادی.
      سلام.شرایط شما سبب این علت شده است ولی مشکل خاصی ندارد.

  5. خانم هاشمی می گوید

    سلام خسته نباشید
    سانسوریای من خوب رشد می کرد گلدونش رو عوض کردم (بزرگتر کردم) دو سه ماه رشدش کاملا متوقف شده، جدیدا هم نوک دوتا از برگاش یکم زرد شده، مکانش همون قبلیه ؛ لطفا راهنمایی بفرمایید- با تشکر

    1. مسئول سفارشات و موجودی می گوید

      در پاسخ به خانم هاشمی.
      سلام.سانسوریا نیاز به گلدان بزرگ ندارد اگر ریشه ان در گلدان کوچکتر باشد رشد بیشتری دارد.احتمالا ریشه ان در هنگام انتقال مشکل دار شده هست.

    2. راهمای شما می گوید

      سلام. برای اینکه گل شوکه شده و اینکه هرچی گلدون کوچیک تر باشد سانسوریا رشد بیشتری میکند و زرد شدن نوک برگ ها از کمبود آب هست

  6. fershteh98 می گوید

    سلام، گل سانسوریا من اصلا رشد نداره باید چی کار کنم؟ نزدیک چند ماهه هیچ رشدی نکرده ؟؟

    1. مسئول سفارشات و موجودی می گوید

      سلام. اگر نور ان مناسب هست از کود های کامل ۳ بیست به اندازه یک قاشق چایخوری در یک لیتر اب استفاده کنید.

      1. سمانه می گوید

        سلام و وقت بخیر سانس من برگهاش باریک و لبه های برگ کمی چین چین شده. راهنماییم میکنید؟

        1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

          دوست گُل‌سِتانی سلام
          تنش های دمایی مثل سرد یا گرم شدن ها، نبود نور کافی و آبیاری نامناسب از دلایل باریک شدن برگ سانسوریا هستش.
          آبیاری باید زمانی باشد که سطح خاک خشک شده است

    2. فرشته می گوید

      سلام سانسوریای من تازه خریدمش یکم بغلاش کناره برگش کنده شده طبیعیه؟ خیلی نگرانم آخه خریدم همینجوری بود

      1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

        دوست گُل‌سِتانی سلام
        کنده شدن برگ طبیعی نیست ممکن است به دلیل برخورد شیئی با آن باشد

  7. نیما می گوید

    برای رشد گیاه سانسوریا ابلغ از نور مصنویی چند وات و از چه نوع لامپی و طیف نوری میتونم استفاده کنم؟ گیاه چقدر باید با لامپ فاصله داشته باشد؟؟؟؟
    میگن لامپ های مهتابی و آفتابی خوب است آیا صحت دارد؟؟
    میشود در این مورد راهنمایی کنید برای سانسوریا هام نیاز به نور دارم !!

    1. کارشناس دپارتمان حمایت از مشتریان گُل سِتان می گوید

      سلام. در پاسخ به اقای نیما.برای رشد سانسوریا از لامپهای ال ای دی که مصرف برق کمتری دارد استفاده کنید. حداقل فاصله نیم متر از انتهای گیاه لامپ را نصب کنید.

  8. مینا می گوید

    سلام برای سانسوریا از لامپ های چند بهتره استفاده کنیم؟

  9. ع.ح می گوید

    سلام، سانسوریای من طول برگ هاش به یک متر رسیده در حالیکه در گلدان و پشت پنجره است. پاجوش ها هم به شکل تک برگ قد می کشن. چطوری می تونم گلدانی پر شده از سانسوریای کوتاه قد داشته باشم؟

    1. کارشناس دپارتمان حمایت از مشتریان گُل سِتان می گوید

      با سلام . تنظیم نور میتواند رشد گیاه را سریع تر کند . و پاجوش های بیشتری داشته باشد .

  10. خانلری می گوید

    سلام وقت بخیر .. من یک گیاه سانسوریا دارم که مدتی است رشدش متوقف شده و پاجوش نمیزنه البته از اول هم فقط برگهای همون پاجوش اول اضافه میشد که الان مدتهاست دیگه رشدی نداره .. با حدود نیم متر فاصله پشت پنجره هست و هفته ای یکبار بهش آب میدم … ممنون میشم راهنمایی کنید که باید چکار کنم که رشد گیاه مثل سابق بشه

    1. کارشناس دپارتمان حمایت از مشتریان گُل سِتان می گوید

      با سلام . آبیاری منظم . استفاده از کود های کامل ریز مغذی . میتواند رشد گیاه را بیشتر کند و پاجوش های بیشتری داشته باشد .

  11. رستتاد می گوید

    سلام،برای اینکه سانسوریا برگهای پهنی داشته باشه باید چکار کرد؟

    1. کارشناس دپارتمان حمایت از مشتریان گُل سِتان می گوید

      با سلام . تنظیم نور .آبیاری منظم. کود های مغذی و تقویت گیاه

  12. افسانه می گوید

    بسیار مفید و آموزنده بود، با سپاس از شما.
    من وقتی این‌گیاهو از طریق برگ تکثیر میکنم بعد از پاجوش زدن رشد پاجوش متوقف میشه و همون جور ضعیف و کوچولو می مونه، ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

      سلام
      احتمال دارد که خاک و مواد بستری شما ضعیف باشد

  13. ملیحه می گوید

    سلام . من یک هفته هست که گل سانسوریا را خریده ام و نزدیک ایوان قرار دادم و همیشه در ایوان باز و باد میآید نگرانی من این است که جای که قرار دادم سانسوریا را مشکلی برایش پیش نمیاید چون همیشه در ایوان باز است . ممنون میشم اگر راهنمایی کنید . با تشکر

    1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

      سلام
      این گیاه نیار به نور زیاد ندارد . لطفا نور و رطوبت محیطی را تنظیم بفرمایید

  14. فاطمه می گوید

    سانسوریای من ب علت کود حیوانی زدن ب خاکش شل و افتاده شده چیکار کنم ک خوب بشه

  15. ناشناس می گوید

    سلام، سانسوریای من ابلق هست و باجوش هاش به رنگ سبز خالی در میان و رنگ زرد دور برگهارو ندارن، مشکل چیه؟

    1. ناشناس می گوید

      سلام
      بهاره هستم من سانسوریای ابلق دارم یک سالی هست
      ولی متاسفانه یکماهی هست که اکثرا برگهاش ریخته فقط چندتا مونده

      1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

        سلام
        لطفا عکس گیاه مورد نظر را داخل واتس اپ شرکت ارسال نمایید
        با تشکر
        ۰۹۱۲۰۷۸۵۱۹۱
        گل ستان

    2. مسعود می گوید

      سلام قلمه ای که از گیاهتون میگیرین رو یه شکل عدد هشت ببرین تا مشکل برطرف بشه

  16. ناشناس می گوید

    سلام سانسور یا ی من برگهای نازک داره به چی نیاز داره

    1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

      سلام
      تنظیم نور و افزایش رطوبت محیطی و همچنین تنظیم آبیاری و استفاده از کودهای تقویتی برای رشد بهتر و داشتن برگهای پهن و بلند ضروری میباشد.
      موفق باشید

      1. امیرعلی اسلامی می گوید

        سلام خسته نباشید میخواستم بگم بعد از قلم زدن سانسوریا هفته ای چند بار اب میخواد؟وپس از ریشه زدن حتما به گلدان دیگر انتقال پیدا کند

        1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

          سلام وقتتون بخیر
          حفظ رطوبت برگ قلمه زده شده
          ابیاری منظم برای ریشه ها
          و پس از ریشه زدن قلمه ها انها را در گلدانهای جدا منتقل کنید
          و مراقبت کنید

  17. بیتا می گوید

    سلام من چند وقته سانسوریا خریدم گذاشتم آشپزخونه جلوی پنجره نور غیر مستقیم بهش میخوره میخواستم بدونم باد کولر گازی برا ی سانسوریا خوبه یا بد؟ هر دو هفته یه بار هم آب میدم نوکش زرد شده یه ساقه کوچولوش هم زرد و شل شده مشکل کجاست

    1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

      سلام روزتون خوش
      نکته اول اینکه گیاه در معرض باد مستقیم کولر نباشد
      آبیاری کمتر ولی منظم همراه ایجاد رطوبت محیطی نیز کارگشا میباشد.

  18. حسام می گوید

    سلام.من به تازگی گلدون سانسوریای ابلقم رو عوض کردم.از این گلدونهای بلند گرفتم.ولی شنیدم که اگر گلدون بلند باشه پاجوش نمیزنه.حالا چیکار کنم؟ حدودا یکماه گذشته.بنظرتون دوباره گلدون رو عوض کنم؟؟
    ممنون میشم سریعتر جوابمو بدید.

    1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

      سلام آقای حسام
      نیازی به تعویض گلدان نیست .
      گلدان گیاه سانسوریا نباید سریع عوض شود.
      و نکته دیگر اینکه با تعویض در گلدان بزرگتر هم پاجوش نخواهد زد.

  19. زهرا می گوید

    سلام برای جلوگیری از باریک شدن برگ سانسوریا ،چیکار کنم؟ تنظیم نور یعنی چی؟یعنی قرار دادن گل در جای پرنور تر؟؟؟؟؟

    1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

      سلام
      بله گیاه را در جای پرنور تر قرار دهید. همچنین رطوبت محیط را افزایش دهید. و از کود های تقویتی برای بهتر شدن حال گیاه استفاده نمایید.
      موفق باشید

      1. ناشناس می گوید

        سلام سامسوریای من خیلی بزرگ شده. چیکار کنم دوست دار

        سلام سامسوریای من ده شاخه هست و خیلی بلنده چجوری. قلمه بزنم سرش. هم خشک شده

  20. زاهدی می گوید

    سلام خسته نباشید من دو جور سانسوریا دارم یکی از نوع پاکوتاه دور زرد و یکی هم از نوع سه قلاف ولی متاسفانه یکسال هست اصلا رشد نکردن البته مکانشونو عوض شده این یکی جاشون نورخور نیست ولی روشن هست جلوی در ورودی خواستم دلیل رشد نکردنشونو بدونم

    1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

      سلام . شما میتوانید با تنظیم نور مناسب و آبیاری منظم و درنهایت افزایش رطوبت محیطی به رشد گیاه کمک نمایید.

  21. کیمیا می گوید

    سلام وقت شما به‌خیر
    من سه تا برگ از یه سانسوریای سبز قلمه گرفتم و توی اب ریشه دار کردم و تو گلدون کاشتم
    حالا یخورده خاکشو کنار زدم و دیدم هر سه تاشون پاجوش زدن اما هنوز سفیدن و زیر خاکن
    اما متاسفانه حواسم نبود و یکی ازشون در حد یکی دو میلی‌متر نوکش اسیب دید و زخمی شد
    البته همونطور گذاشتم و جدا نکردم
    میخواستم ببینم ممکنه خراب بشه؟

    1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

      سلام.
      تنظیم برنامه آبیاری گیاه و همچنین افزایش رطوبت محیطی میتواند به رشد هرچه بهتر گیاه کمک نماید.
      درنهایت این نکته که مراقبت بیشتری از گیاه انجام دهید.

  22. شیگل می گوید

    سلام خسته نباشید.۳ ماه پیش همسرم یک گلدان سانسوریا خرید و موقعی ک میخواسته بزاره داخل ماشین میگفت انگار صدای شکستن یکی از ساقه هاش اومده. منم وقتی میخواستم گلدونشو عوض کنم فهمیدم ریشه اش که خیلی زخیم بوده شکسته و پوسیده. ۳ ماهه هیچ پاجوشی نداده و رشدش متوقفه. ایا گیاهم باز ریشه دار میشه؟

    1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

      سلام . سلامت باشید
      اگر ریشه های گیاه سالم باشد دوباره ترمیم شده و رشد میکند.
      همچنین شما میتوانید با تنظیم برنامه ابیاری و افزایش رطوبت محیط گیاه به رشد و پاجوش زدن سانسوریا کمک نمایید.

      1. الهه می گوید

        سلام خسته نباشید من یه سانسوریا دارم که یکی از ساقه هاش افتاده و بی حال شده و اون یکی هم از پایین زرد شده چیکار کنم درست شه؟

        1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

          دوست گُل‌سِتانی سلام
          احتمالا به دلیل آبیاری بیش از حد شما این مشکل به وجد آمده.
          آبیاری باید زمانی انجام شود که سطح خاک خشک شده همچنین کف گلدونتون رو چک کنید که سوراخ زهکش برای خروج آب داشته باشد.
          ریشه ها رو چک کنید ممکن هست که ریشه ها به دلیل آبیاری زیاد پوسیده باشد. اگر ریشه ها سیاه شده بود، قسمت های آسیب دیده را جدا کرده و سپس از یک قارچکش استفاده کنید

  23. مریم می گوید

    سلام
    سانسوریا ابلق من یکساله هیچ رشدی نکرده چندین جا مکانش عوض کردم فایده ای نداشت،برگهاش باریک و تکشاخه میمونن ، اول سال خاکشو عوض کردم و متوجه شدم داره ریشه هاشو از دست میده،ریشه ها پوک و خشک میشن ،نمیدونم علتش چیه؟؟ بعد تقریبا بیش از یک ماه کود هربان بهش دادم فایده ای نداشته الانم حس میکنم داره از ساقه خشک میشه میترسم ریشه هاشو از خاک خارج کنم که ببینم وضعش بدتر بشه چه راهنمایی میکنید؟

    1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

      سلام
      برای افزایش رشد گیاه باید رطوبت محیط را افزایش دهید . همچنین تنظیم میزان آبیاری و چک کردن زهکش گلدان نیز به بهبود وضعییت گیاه کمک میکند.

  24. به مرور زمان زرد میشه نگران نباشید منم دارم اولش سبز بود نگران شدم الان که بزرگ شده زرد شده می گوید

    به مرور زمان زرد میشه نگران نباشید منم دارم اولش سبز بود نگران شدم الان که بزرگ شده زرد شده

  25. yas می گوید

    سلام من سانسوریا لبه طلایی دارم پاجوش زده اما سبز هستش و لبه هاش طلایی نیست علتش چی میتونه باشه؟

    1. گل‌ستان می گوید

      سلام
      پاجوش های جدید با گذر زمان و رشد لبه هاشون طلایی میشه . نگرانش نباشید 😉

      1. ناشناس می گوید

        سلام سامسوریای من خیلی بزرگ شده. چیکار کنم دوست دار

        سلام سامسوریای من ده شاخه هست و خیلی بلنده چجوری. قلمه بزنم سرش. هم خشک شده

        1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

          سلام وقتتون بخیر
          برگهای کوچکتر رو انتخاب کنید و قطعه های ۲۰سانتی بصورت ^ برش یزنید و در ماسه و خاک سبک تا نصفه بکارید

  26. عاطفه می گوید

    سلام
    سانسوریای من مدتی هست که برگ هاش چورکیده و اون سفتی قبل رونداره.
    هفته ای یه بار بهش اب می دم ،جای خوبی هم گذاشتم ، کود سه ۲۰ هم بهش دادم، فقط گلدانش بلند با قطر کم هست. خیلی نگرانشم ، لطف می کنید راهنمایی ام کنید.

    1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

      سلام . احتمالا آبیاری گیاه به میزان کافی نبوده است .
      بنابراین شما باید برنامه منظمی برای آبیاری گیاه داشته باشید و همچنین چک کردن خروجی آب از کف گلدان و افزایش رطوبت محیطی نیز موثر است .

    2. الهه غلامحسيني می گوید

      من یه سانسوریا پوست ماری گرفتم برای عیدگلدانشم عوض کردم بار اول ابیاریش کردم انگارزیاد دادم دیدم چند روز بعد دوتا برگش زرد شد از مغازه ای که گرفتم زنگ زدم گفت اب زیاد دادی قارچ شده باید دوباره گلدونو خاکشو عوض کنی بعد هم قارچ مش بزنی این کار اومد خودش انجام داد ولی الان قسمت پایین بعضی از برگهاش ترک خورده وچروکیده شده میخواستم علتشو بپرسم

      1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

        جهت چت کردن با کارشناس مشاوره گل و گیاه وارد لینک زیر شوید
        https://dr.golsetan.com

  27. فروع می گوید

    از راهنماییهای شما خیلی ممنونم خسته نباشید من سانسوریا دارم تازگی برگ بزرگ ان که ابلق میباشد حالت شلی پیدا کرده وافتاده در صورتی که هر ده روز یکبار انرا اب میدهم نور کمی دارد ایا میتوانم از این برگ اسیب دیده قلمه بگیرم قسمت سالم انرا و دلیل ان چیست اب هم بمقدار کم میدهم
    باز هم ممنون و سپاسگزارم از راهنمایی شما

    1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

      سلام وقت بخیر دوست عزیز
      زهکشی گلدان را لطفا چک کنید که اب مازاد از گلدان خارج شود
      بله قسمت شاداب برگ را ۲۰ سانتی بصورت ^ برش زده و در خاک سبک تا نصف بکارید

  28. فاطیما می گوید

    سلم
    وقتتون بخیر
    من دو روز پیش گیاه سانسوریا گرفتم و الان دیدم دو تا از برگ هاش لکه قهوه ای رنگ داره
    ممنون میشم راهنماییم کنید
    این مشکل قارچ هست؟ و اگر باید از قارچ کش استفاده کنم به برگ ها باید بزنم یا در خاک؟
    آیا نیاز هست اون دو برگ رو کلا از گیاه جدا کنم یا نه؟

    1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

      سلام وقت بخیر
      احتمالا بیماری گیاهی هست
      قارچکش مانکوزب تهیه کنید و یک قاشق چایخوری از ان را در یک لیتر اب حل کرده و روی برگ های گیاه اسپری کنید تا ۵ روز
      الباقی سم را برای ابیاری گیاه استفاده نمایید

  29. ش.م می گوید

    سلام سانسوریای من گلدونش عوض کردم رشدش متوقف شده پاجوش های اونم همه زرد و پلاسیده شده نور محیط اونم خوبه لطفا بگین چرا این جور شده ممنون

    1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

      سلام وقتتون بخیر
      احتمالا گلدان خوب و مرقوب نیست
      زهکشی گلدان را لطفا چک کنید
      افزایش رطوبت محیطی با اسپری اب فراوان بر روی برگ های گیاه نیز انجام شود

  30. بهروز می گوید

    سلام ، سانسوریای ابلق دارم متاسفانه اصلا رشد نداره ، و برگهاش لوله میشن ، لطفا راهنمایی کنید

    1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

      سلام وقت بخیر دوست عزیز
      رطوبت کم علت این عارضه هست
      افزایش رطوبت محیطی و اسپری اب فراوان روی برگ ها میتونن گیاه شمارو نجات بدن

    2. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

      سلام وقتتون بخیر
      رطوبت کم علت این عارضه هست
      افزایش رطوبت محیطی اسپری اب فراوان توصیه میشود

  31. sina می گوید

    سلام
    من سانسوریا ابلق دارم
    یکی از برگ های پهن و بزرگش یه حالت پیچ خوردگی پیدا کرده و کمی رو به پایین شده
    علتش چیه؟
    ابیاری منظم داره،کود سه بیست بهش میدم و نور خوبی هم دریافت میکنه

  32. رییسی می گوید

    گلهای من همه خراب شدن اخه خاکشون عوض کردم توشون ماسه ریختم سانسوریا همه سیاه شدن و ریشه سیاه شد قاشقی هم‌همینطور.خواستم بپرسم اونایی ک خراب نشدن مثل سانسوریا میتونم با ریشه بذارم تو اب؟؟بعد بکارم؟؟؟چیکار کنم؟؟

    1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

      سلام . در ظرف اب می توانید نگه داری کنید . وقتی گیاه شروع به ریشه زدن کرد به گلدان منتقل کنید

  33. زهرا می گوید

    سلام توروخدا جواب منو بدین برگ سانسوریا ابلق من خیلی خودشو جمع کرد
    بهش اب دادم یهو اینجوری شد چیکار کنم دوباره مثل قبل برگش پهن بشه

    1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

      سلام . گیاه سانسوریا نیاز به ابیاری کم دارد.
      همچنین تنظیم نور مناسب برای سانسوریا ضروری است

  34. فرزانیان می گوید

    سلام وقت شما بخیر .من یک گیاه سانسوریا پا کوتاه رو از شیراز به تهران اوردم و پشت شیشه ماشین گذاشته بودم حالا برگ هاش نرم شده و انگار سوخته من باید چیکار کنم تا خوب شه اصلا خوب میشه

    1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

      سلام قسمت نرم شده را جدا کنید .
      ابیاری گیاه به میزانی باشد که نصف ان از انتهای گلدان خارج شود . همچنین رطوبت محیطی را با اسپری کردن اب روی برگ های گیاه فراهم کنید

      1. بهراد می گوید

        سلام سانسوریا های من خیلی برگهاش بلند شدن جوری که سنگینی میکنن و من با نخ بستمشون واسه اینکه بشه کوتاهترشون کرد چه باید کرد

        1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

          دوست گُل‌سِتانی سلام
          روشی برای کوتاه کردن برگ سانسوریا وجود ندارد مگر اینکه گیاه شما پاکوتاه باشد که در این صورت برگ های آن کوتاه خواهد بود.
          می توانید از برگ های بلند قلمه برگ بگیرید و گیاهتون رو تکثیر کنید.

  35. محمودی می گوید

    سلام من وقتی سانسوریام پاجوش زد و حدود سی سانت شد جدا کردم و تو گلدون دیگه کاشتم ولی بعداز یه هفته ریشه پاجوش آبکی شد و از بین رفت و ریشه های گیاه مادر هم داره ضعیف میشه خودخودی داره کنده میشه حالا باید چیکارکنم؟ آبیاری ده روز یکبار،کودم دوهفته یکبار،نورشم از پشت پنجره جنوبیه.ممنون میشم راهنمایی کنید.

    1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

      سلام دوست عزیز
      ابیاری کمتر و خروجی اب از ته گلدان و همچنین سم مانکوزب را تهیه کنید و یک قاشق چایخوری را در یک لیتر اب حل کرده و روی برگها و گیاه اسپری کنید این کا را روزی ۳ بار تکرار کنید

  36. ناشناس می گوید

    سلام من دو ماه پیش گل سنسوریا ابلق خریدم همون جا داخل یه گلدان بزرگتر کردم از همون موقع رشد نکرده هر ده روز یک دفه آب میدم از پنجره هم حدود ۸۰ سانت فاصله داره آفتاب هم بهش نمیخوره باید چهکار کنم که رشدش بهتر بشه

    1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

      سلام . سنسوریا نیازمند ابیاری کمتر است و باید خروجی اب را از ته گلدان چک کنید. همچنین رطوبت محیطی را با استفاده از اسپری اب افزایش دهید.

  37. بهزاد می گوید

    سلام
    میشه بهم بگید فصل گلدهی سانسوریا چ زمانی است و برای اینکه گل بده من چه زمانی باید بهش کود گلدهی بدم؟

    1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

      سلام دوست عزیز وقتتون بخیر
      معمولا سانسوریاهای بزرگ در فصل بهار گل میدهند
      موفق باشید

  38. نعیم می گوید

    سلام
    من سانسوریای بزرگ شمشیری دارم.تو یه گلدون بلند با قطر کم.هم‌ابلق هم سبز
    تو ۵ ماه گذشته ۴ تا پاجوش هم داده اما از رشد قدیش راضی نیستم.چکار‌کنم قدشون بلند شه عین عکسا؟؟

    1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

      سلام وقت بخیر . گیاه شما نیازمند ابیاری منظم است به طوری که نصف اب از انتهای گلدان خارج شود. و از کودهای تقویتی ۳بست استفاده کنید

  39. علی می گوید

    سلام
    من چند روز پیش اینترنی یه گل سانسوریا گلدفلیم خریدم که ۳تا پاجوش داره متاسفانه وقتی دستم رسید متوجه شدم که بیماره و برگهاش از وسط ابکی میشن و میپوسن ابیاری رو قطع کردم وقارچ کش زدم ولی متاسفانه اون شرایط برای خودش و پاجوش هاش ادامه داره. پاجوش هارو جدا نکردم بخاطر اینکه گفتم شاید ضعیفترشون کنه.
    اگه ممکنه راهنمایی کنین چکار کنم چون خیلی خیلی بهش علاقه دارم و نمیخوام از بین بره

    1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

      سلام وقتتون بخیر دوست عزیز
      ابیاری کمتر و خروجی اب از ته گلدان انجام شود
      سم قارچکش را در اب حل کنید و روی برگها و قسمت وصل به خاک اسپری کنید
      با باقیمانده محلول سم گیاهتان را ابیاری کنید

  40. علی می گوید

    سلام وقت بخیر اگه بخاطر اینکه برگهای سانسوریام ابکی شده کلا سر گیاه رو از قسمت ریزوم قطع کنم باقیمانده ریزون که همراه ریشه در خاک است مجدد جوانه میزنه؟

    1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

      سلام وقتتون بخیر
      ابیاری منظم و خروجی اب از ته گلدلان و همچنین تنظیم نور برای گیاه توصیه میشود
      زهکشی گلدان را نیز چک کنید

  41. t.k می گوید

    سلام خسته نباشید ممنون از سایت خوبتون
    من حدود ۱ ساله سانسوریا دارم از همون اول فقط یک برگ وسط دسته برگهای دیگه در حال رشد بود و بعد از اینکه بزرگ شد دیگه پاجوش نزد … دو سه هفته پیش یکی از برگهایش زرد شد و قسمت بالاییش خشک شد و جالت پوسیده پیدا کرد و کم کم کج شد طوری که کل گیاه کج شد و اتصال گیاه به خاک هم خیلی ضعیف شد… البته بعد اطرافش را سفت کردم ولی با هم تو خاک شل شده… آبیاری گیاه همیشه ۱ بار در هفته به طور منظم بود و در معرض سرما و گرما زیاد نبود… حالا سر دو تا از برگها کمی از لحاظ ضخامت نازک شده … خواهش می کنم راهنمایی کنین چه کنم

    1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

      سلام دوست عزیز وقتتون بخیر
      از سم مانکوزب استفاده کنید
      سم را در یک لیتر اب حل کرده و روی برگهای گیاه و قسمت ساقه اسپری کنید
      تکرار هر هفته ۲ نوبت و باقیمانده محلول سم گیاه را هر هفته یک نوبت ابیاری کنید
      و چک کنید که اب حتما از ته گلدان خارج شود

  42. سمیه گل گر می گوید

    من اشتباها برای قلمه سانسوریا با چاقو از ریشه جدا کردم بعد این کار رشد متوقف شد و وقتی گل را از خاک بیرون اوردم متوجه شدم که ریشه ها بهم متصل نیست بنظرتون چه کاری باید انجام بدهم

    1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

      سلام وقتتون بخیر دوست عزیز
      میتوانید قسمت جدا شده را قلمه بزنید ودر خاک سبک بکارید تا ریشه دهد ممنون

  43. سامیار می گوید

    سلام ببخشید وقتی به سانسوریای سبز قارچ کش اسپری میکنیم نباید برگ هاشو تمیز کنیم

    1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

      سلام وقت بخیر
      بعد از اینکه بیماری کنترل شد و قارچ کش استفاده نکردید می توانید برگ هارا تمیز کنید

  44. ناشناس می گوید

    سلام ایا سانسویا اید در گلدان کوچک باشد یا بزرگ بعد خاک کاکتوس خوبه یا خاکی که گل فروشیها میفروشن
    لطفا راهنمایی کنید خیلی ناراحتم اولین تجربم تو گلدان سانسویاست نمیخوام خراب شه ممنون

    1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

      سلام دوست عزیز
      معمولا سانسوریا دوست دارد گلدان کوچک داشته باشد
      و ریشه ان به اصطلاح پر شود
      لذا گلدانهای ان را دیرتر تعویض کنید و همچنین ابیاری منظم انجام دهید
      خروجی اب از ته گلدان را چک کنید و کمتر گیاهتان را ابیاری کنید

  45. ریحانه اسد نصب می گوید

    سلام خسته نباشید من از گیاه سانسوریا قلمه گرفتم و اوایل مرداد ماه قلمم ریشه دار شد اما الان که اوایل ابان ماه هست گیاه داره از بالا خشک میشه من حتی گیاه رو به داخل خانه منتقل کردم چطور میتونم گیاهم رو نجات بدم ؟ ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

      سلام وقتتون بخیر دوست عزیز
      توصیه کارشناس : ابیاری منظم از ته گلدان و همچنین افزایش رطوبت محیطی با اسپری اب روی برگها صبح ها

  46. فاطمه می گوید

    سلام
    من یک گلدان سانسوریا دارم از لحاظ برگ تعداد برگ ها خوب هستن ولی برگ ها از پایین پهن نیستند و در ضمن وقتی بلند می شن کج می شن. اول یه دسته بودن چند وقت پیش یه پاجوش جدا ازش سبز شد که اون هم یه مجموعه شده ولی مشکلشون اینه که تو گلدون کج می شن به نظرم میاد ریشه ضعیفه چند وقتی هست که از گل فروشی یه کود گرفتم که تو آب می ریزم و هر چندوقت یکبار آبیاری می کنم ولی این مشکل همچنان وجود داره. ممنون می شم راهنمایی بفرمایید.

    1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

      سلام وقتتون بخیر دوست عزیز
      توصیه کارشناس : احتمالا حجم خاک برای این گیاه کم هست و یا گلدان کوچک هست
      گلدان بزرگتر و خاک مرغوب تهیه کنید و گیاه را داخل گلدان جدید بگذارید
      ابیاری کمتر انجام دهید و خروجی اب از ته گلدان را بررسی کنید

  47. محبوبه می گوید

    سلام من۳ ساله سانسوریای ابلق دارم رشد قدی خوبی داره (حدودا ۱۲۰سانت) به تعداد برگهایش هم اضافه شده اما اصلا پاجوش نزده .چند روزِ میبینم بر گهاش به اطراف خمیده شدن فکر کردم باید گلدونش تعویض بشه که متوجه شدم ریشه ش در حال پوسیدن ِ چکار میتونم بکنم که جلوی پوسیدگی بیشترش رو بگیرم. لطفا یه کود هم برای سانسوریاهای دیگرم هم توصیه کنید. ممنونم.

    1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

      سلام وقتتون بخیر دوست عزیز
      توصیه کارشناس : ابیاری منظم و بررسی خروجی اب از ته گلدان و همچنین استفاده از کودهای تقویتی ۳بیست توصیه میشود

  48. شمیم می گوید

    سلام من تازگی یه سانسوریا گرفتم که بزرگ هست واز این گلدونهای سرامیکی بلند داره ابیاری به چه صورت باشه و با توجه به اینکه گلدونش بزرگه باید موقع اب دادن به قدری اب داد که از ته گلدون خارج بشه یا نه ؟ اولین بار این کار رو کردم خیلی اب ریختم تا از زیز گلدان خارج بشه میشه راهنمایی کنین ممنونم

    1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

      سلام وقت بخیر .
      رطوبت محیطی را با اسپری کردن اب روی برگ ها افزایش دهید . ابیاری منظم انجام دهید به طوری که نصف ان از انتهای گلدان خارج شود (هر دو هفته یک نوبت)

  49. حضرتی می گوید

    با سلام. گل من الان چند روزه که داره نوک برگهاش زرد شده میشه راهنمایی کنید دو هفته یه بارم اب میدم

    1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

      سلام وقتتون بخیر.
      رطوبت محیطی را با اسپری کردن اب روی برگ ها افزایش دهید
      ابیاری منظم انجام دهید به طوری که نصف ان از انتهای گلدان خارج شود. (زهکشی گلدان را چک کنید حتما که منافظ خروجی اب باز باشد)

  50. ناشناس می گوید

    سلام خسته نباشید گل سانسوریا را چه زمانی باید تقسیم بندی کرد

    1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

      سلام وقت بخیر .
      برای تقسیم اوایل سال یعنی بهار بهترین زمان می باشد

  51. sanaz می گوید

    سلام
    من یه گلدون بزرگ سانسوریا رو حدود ۶ ماهه دارم مدل شمشیری با قد حدود ١ متر، هر ٢ هفته یکبار آب میدم اما خیلی کم در حد یک لیوان، دو تا مشکل داره؛ اول اینکه بعضی از برگ ها از کمر خم شدن و دوم اینکه نوک برگها حالت خورده شده و گاز گرفته شدن با لکه های قهوه ای و در بعضی از قسمت های برگ ها هم حالت ضربه خورده و به رنگ کرم شده ممکنه راهنمایی بفرمایید؟

    1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

      سلام وقت بخیر .
      مقداری ابیاری شما بسیار کم است . هر دو فته یک بار ابیاری باید انجام شود ولی به شکلی که نصف میزان اب از انتهای گلدان خارج شود .
      و میزان نور گیاه را نیز تنظیم کنید باید میزان بیشتری نوردهی انجام شود برای سانسوریا

  52. مهربان می گوید

    سلام من سانسوریا دور طلایی دارم ۷ ماه دارم پاجوش نمید چیکار کنم و یه سانسوریا برگ پهن دارم برگهاش از پاین زرد میشه خیلی نارحتم چیکار کنم ممنون

    1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

      سلام
      ابیاری به شکل منظم باید انجام شود . همچنین رطوبت محیطی راهم با اسپری کردن اب روی برگ ها افزایش دهید.
      بهتر است از کودها ی تقویتی ۳بست هم استفاده کنید تا گیاه تقویت شود

  53. رويا می گوید

    سلام وقت بخیر، من دو هفته اس سانسوریا خریدم و دقت نکردم ، از روز اول لبه های برگاش حالت گاز گرفتگی داره و کرم رنگه ، یکی از برگها هم حالت ترک داره ، علت چی میتونه باشه؟

    1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

      سلام وقت بخیر .
      کمبود رطوبت محیطی را با اسپری اب روی برگ ها تامین کنید .
      همچنین برای گیاه سانسوریا نور خوب لازم است

  54. ایزدی می گوید

    سلام مدت بیش از یک سال است من سانسوریا ابلق خرید کردم بعد از چند ماه یک برگ جدید جوانه زده و یکی برگ خشک شد از اون بعد رشد نکرد البته شش ماه پیش گلدان رو عوض کردم برگ جدید در همین گلدان رشد کرده لازم است یاد آوری کنم گلدان جدید نسبتا بزرگ است ممنون

    1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

      باتوجه به دما و رطوبت محیطی، گیاهتان را به‌طور منظم آبیاری نمایید
      آبیاری گیاه باید به گونه‌ای انجام شود که آب اضافی از زیر گلدان خارج شود
      (از مسدود نبودن مسیر خروجی آب اضافی اطمینان حاصل فرمایید )

      به منظور حفظ رطوبت محیطی گیاه، بهتر است هر روز صبح، آب روی برگهای گیاهتان اسپری کنید

      همچنین میتوانید از بخور سرد برای تامین رطوبت استفاده کنید

      درضمن توصیه میشود که از کود های تقویتی استفاده کنید

  55. ناشناس می گوید

    سلام من گلدان قد بلند گرفتم برای سانسوریا اما نمیدونم چطور بکارم آخه میگن ریشه گیاه آسیب می بینه اگه زیاد رطوبت داشته باشه باید ته گلدان سنگ زیاد بریزم یا نه لطفا راهنماییم کنید

    1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

      سلام دوست عزیز گل ستان وقتتون بخیر
      گلدان های ارتفاع دار را با پوکه لیکا تا نصف پر کنید و بعد گیاه را درون ان بکارید

  56. مریم منتظر می گوید

    با سلام من یه سانسوریا ابلق دارم یک ماهی خریدم ،نوک گیاه خشک شده ولبه هاش جویده جویده شده ولکه های بیرنگی روی سطح برگاش هست میشه راهنمایی کنید؟؟

    1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

      سلام وقت بخیر .
      ابیاری منظم باید انجام دهید همچنین خروجی مقدار اب اضافه از انتهای گلدان را بررسی کنید
      سانسوریا نیازمند نور زیاد است.
      اگر برگ ها حالت جویده دارند ممکن است افت گیاهی هم باشد
      از سم دیازینون به نسبت یک در هزار یعنی ۱ سی سی در یک لیتر اب استفاده کنید و سپس اسپری کنید

  57. morteza می گوید

    سلام شما تعداد دفعات ابیاری رو گفتید لطفا اینم بگید هر بار ابیاری حدودا چند لیتر اب باید به گلدان ها ۴و گلدان۷ باید بدهیم؟؟

    1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

      سلام دوست عزیز گُل‌سِتان، وقتتون بخیر
      بستگی به گیاه شما و فصل رشد ان دارد که چه میزان اب دهید.
      ابیاری را به اندازه ای انجام دهید که نصف ان از انتهای گلدان خارج شود

  58. محدثه می گوید

    سلام، سانسوریا پاکوتاه داشتم که یهو شروع ب زرد شدن کر و در طول یک هفته کلا از بین رفت، من هفته ای یکبار اب میدادم. این گیاهم فقط یه پاجوشش مونده بود و وسطی ترین برگش، از خاک در اوردن دیدم اصلا ریشه نداره و ریشه ها تو خالی شده اند. من این پاجوش و برگ باقی مونده را بذارم داخل چه خاکی ریشه بده؟؟

    1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

      سلام دوست عزیز گُل‌سِتان، وقتتون بخیر
      لطفا گیاه خود را در خاک سبک و یا پرلایت و کوکوپیت بکارید
      همچنین رطوبت قلمه های خود را با افزایش رطوبت محیطی بالا ببرید
      به منظور حفظ رطوبت محیطی گیاه، بهتر است هر روز صبح، آب روی برگهای گیاهتان اسپری کنید

  59. محسن می گوید

    سلام سانسوریا من بعد ا زتعویض گلدان لوله شد علت چیست وای لوله ها دوباره باز می شن

    1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

      سلام دوست عزیز گُل‌سِتان، وقتتون بخیر
      لطفا گیاهتان را کمتر ابیاری کنید
      بهتر است آبیاری گیاه باید به گونه‌ای انجام شود که آب اضافی از زیر گلدان خارج شود
      (از مسدود نبودن مسیر خروجی آب اضافی اطمینان حاصل فرمایید )
      به منظور حفظ رطوبت محیطی گیاه، بهتر است هر روز صبح، آب روی برگهای گیاهتان اسپری کنید

  60. ندا می گوید

    سلام ببخشید ما سانسور یا رو داریم و میخاستم بدونم که چه چیزی باعث میشه که سانسور یا قارچ میزنه و درمان چی هست؟

    1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

      سلام دوست عزیز گُل‌سِتان، وقتتون بخیر
      عدم خروجی اب مازاد گلدان و یا خیلی کم ابیاری کردن باعث بیماری پوسیدگی ریشه میشود
      لطفا سم مانکوزب تهیه کنید و و یک قاشق چایخوری را در اب حل کرده و بر روی برگ های گیاهتان اسپری کنید
      این کار را به مدت دو هفته تکرار کنید و بعد باقیمانده محلول، گیاهتان را هر هفته یک بار ابیاری کنید
      آبیاری گیاه باید به گونه‌ای انجام شود که آب اضافی از زیر گلدان خارج شود
      (از مسدود نبودن مسیر خروجی آب اضافی اطمینان حاصل فرمایید )
      به منظور حفظ رطوبت محیطی گیاه، بهتر است هر روز صبح، آب روی برگهای گیاهتان اسپری کنید

  61. مهدی می گوید

    سلام سانسوری ابلق خریدم زرد دورش برگ هاش خیلی کم رنگه به نظرتون به مرور زمان رنگ زردش گر رنگ میشه؟؟ از جایی که خریدم گفتن این گل جوان هست به همین خاطر زردی دورش کم رنگه گفتن به مرور زمان خوب میشه راسته یا ببرم عوضش کنم و یکی از برگ هایش ترک خورده است مشکلی ندارد؟؟؟؟

    1. ویدا رضایی می گوید

      سلام دوست عزیز گُل‌سِتان، وقتتون بخیر
      آبیاری گیاه باید به گونه‌ای انجام شود که آب اضافی از زیر گلدان خارج شود
      (از مسدود نبودن مسیر خروجی آب اضافی اطمینان حاصل فرمایید )
      به منظور حفظ رطوبت محیطی گیاه، بهتر است هر روز صبح، آب روی برگهای گیاهتان اسپری کنید

  62. مریم می گوید

    سلام گل سانسوریای رنگی خریدم دوتا پاجوش زد بعداز ۲تا۳هفته گلدون وخاکش رو عوض کردم . رشد پاجوشا متوقف شده ولی گیاه سرحاله فقط رشد نمیکنه..گلدونم کوچیکه وبزرگ نیست

    1. ویدا رضایی می گوید

      سلام دوست عزیز گُل‌سِتان، وقتتون بخیر
      آبیاری گیاه باید به گونه‌ای انجام شود که آب اضافی از زیر گلدان خارج شود
      (از مسدود نبودن مسیر خروجی آب اضافی اطمینان حاصل فرمایید )
      به منظور حفظ رطوبت محیطی گیاه، بهتر است هر روز صبح، آب روی برگهای گیاهتان اسپری کنید

  63. مریم می گوید

    علت رشد نکردن گل سانسوریا بعداز تعویض گلدان وخاک چیه؟گل سرحاله فقط رشدش متوقف شده..گلدونشم کوچیکه

    1. ویدا رضایی می گوید

      سلام دوست عزیز گُل‌سِتان، وقتتون بخیر
      آبیاری گیاه باید به گونه‌ای انجام شود که آب اضافی از زیر گلدان خارج شود
      (از مسدود نبودن مسیر خروجی آب اضافی اطمینان حاصل فرمایید )
      به منظور حفظ رطوبت محیطی گیاه، بهتر است هر روز صبح، آب روی برگهای گیاهتان اسپری کنید
      و از کودهای تقویتی استفاده کنید

  64. عباس می گوید

    سلام سانسوریا از طریق قلمه دور برگاش طلایی بود کاشتم پاجوش زده ولی رنگ برگاش سبزه … ایا طلایی میشن یا سبز میمونن …. چکار کنم طلایی بشن … مرسی

    1. ویدا رضایی می گوید

      سلام دوست عزیز گُل‌سِتان، وقتتون بخیر
      رنگ برگ های اولیه ی سانسوریا ابلق در ابتدا سبز است و با گذشت زمان و نور زیاد ابلق خواهند شد

      1. محمد می گوید

        سلام وقتتون بخیر
        ببخشید من سانسوریا ابلغ دارم گلدون استوانه تقریبا ۷۰ سانتی گرفتم داخلش خاک برگ و ماسه و کوکوپیت ریختم فاصله ۱متری پنجره قرار دادم و نور غیر مستقیم
        الان زردی دور برگاش کمرنگ شده و تقرییا داره کامل سبز میشه
        ممنون میشم اگه ممکنه کمکم کنید

        1. مشاور گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

          سلام دوست عزیز گُل‌سِتان، وقتتون بخیر
          سانسوریا ابلق نیاز به نور بیشتری جهت زرد شدن لبه های برگ و ابلق شدن دارد

  65. پرنیا می گوید

    سلام
    سانسوریا من خیلی بش آب میدادن
    الان از قسمتی که تو خاک هست تا نصف برگ رنگ زرد و آبکی گرفته ، میتونم به جای اینکه ببرمش درمانش کنم؟
    سوال دیگه ام اینه که توی گلدون هست و من چند روز یک بار بش کود مایع بدم؟

    1. مشاور گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      سلام دوست عزیز گُل‌سِتان، وقتتون بخیر
      آبیاری گیاه باید به گونه‌ای انجام شود که آب اضافی از زیر گلدان خارج شود
      (از مسدود نبودن مسیر خروجی آب اضافی اطمینان حاصل فرمایید )
      به منظور حفظ رطوبت محیطی گیاه، بهتر است هر روز صبح، آب روی برگهای گیاهتان اسپری کنید
      سم مانکوزب تهیه کنید و یک قاشق چایخوری را در یک لیتر اب حل کنید و هفته ای ۲ نوبت این محلول رو روی برگ های گیاه اسپری کنید

  66. مجید می گوید

    سلام قلمه های جدیدمو که تو خاک کاشتم، چجوری باید آبیاری کنم ممنون

    1. مشاور گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      سلام دوست عزیز گُل‌سِتان، وقتتون بخیر
      آبیاری گیاه باید به گونه‌ای انجام شود که آب اضافی از زیر گلدان خارج شود
      (از مسدود نبودن مسیر خروجی آب اضافی اطمینان حاصل فرمایید )
      به منظور حفظ رطوبت محیطی گیاه، بهتر است هر روز صبح، آب روی برگهای گیاهتان اسپری کنید

  67. مرتضی می گوید

    سلام،حدودا ۳ماه پیش یک سانسوریا خریدم که دوتا برگ بلند و یک برگ کوچک درون برگهای بلند داشت ولی توی این ۳ماه برگ جدید اصلا رشد نکرده،هفته ای یکبار بهش آب میدم و جایی که گذاشتم نسبتا بهش نور غیر مستقیم میرسه،دلیل رشد نکردنش چیه؟

    1. مشاور گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      سلام دوست عزیز گُل‌سِتان، وقتتون بخیر
      آبیاری گیاه باید به گونه‌ای انجام شود که آب اضافی از زیر گلدان خارج شود
      (از مسدود نبودن مسیر خروجی آب اضافی اطمینان حاصل فرمایید )
      به منظور حفظ رطوبت محیطی گیاه، بهتر است هر روز صبح، آب روی برگهای گیاهتان اسپری کنید
      همچنین از کود های تقویتی مخصوص ریشه استفاده کنید

  68. فاطمه می گوید

    سلام یک برگ سانسوریا قلمه گرفتم ازدوستم که کمی در آب ریشه زده بود درخاک کاشتم ولی الان بعد از گذشت دوماه که درخاک کاشتم یک ریشه یک سانتی متری زده اونم ضعیف نمیدونم چکارکنم

    1. مشاور گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      سلام دوست عزیز گُل‌سِتان، وقتتون بخیر
      رشد گیاه سانسوریا در خاک خیلی کند هست
      از گیاهتان مراقبت کنید ، در بهار ریشه ها بیشتر خواهد شد
      کود های تقویتی نیز استفاده کنید

      1. سهیلا نوایی می گوید

        نوک برگ های سانسوریا حالت سوختگی دارد و برگ هاش از وسط ترک می خورد .سانسوریا پوست ماری پهن برگ .لکه های قهوه ای رو برگاش دیده میشود .از نظر گلدان و خاک خوبه .

        1. مشاور گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

          سلام دوست عزیز گُل‌سِتان، وقتتون بخیر
          علت قهوه ای شدن نوک برگ های سانسوریا و ترک خوردن برگها کمبود رطوبت محیطی هست
          آبیاری گیاه باید به گونه‌ای انجام شود که آب اضافی از زیر گلدان خارج شود
          (از مسدود نبودن مسیر خروجی آب اضافی اطمینان حاصل فرمایید )
          به منظور حفظ رطوبت محیطی گیاه، بهتر است هر روز صبح، آب روی برگهای گیاهتان اسپری کنید

  69. علیرضا نیکان می گوید

    سلام
    برای بلند تر شدن برگهای سانسوریا چه راه کاری پیشنهاد میکنید
    محیط نگهداری من مکانی پرنور با گردش هوا زیاد و همچنین خاک گلدان هم مرغوب هستش ابیاری هم ۱۵ الی ۲۰ روی یکبار میدمش . کود مناسب برای پاجوش دهی بیشتر یا بند تر شدن برگ اگر وجود داره لطف بفرمایید بیان کنید .ممنون

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گٌل سِتانی سلام
      برای رشد بهتر این گیاه بهتر است، نور زیاد، غیر مستقیم و آبیاری دقیق باشد(هر زمان که سطح خاک خشک شد).
      نکته ای که برای پاجوش دهی سانسوریا حایز اهمیت است، استفاده از گلدونهای به نسبت کوچک است.
      استفاده از کودهای ۱۰:۱۰:۱۰ نیز کارساز است.

  70. ... می گوید

    سلام دیروز یک سانسوریا از گل فروشی خریدیم که نوع شمشیری هست حدودا یک متر هست باتوجه به ارتفاع گل ، جز پاجوش خود گیاه باید حد اقل ۱۰ برگ می داشت اما فقط یک برگ داره و پاجوش هم نداره آیا جز پاجوش دادن، خود گیاه برگ جدید خواهد داد و چرا تا حالا برگ جدید نداده

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گٌل سِتانی سلام
      احتمالا برگ های دیگر برای تکثیر و قلمه گیری از گلدان شما جدا شده.
      پاجوش زدن هم نوعی تولید برگ جدید حساب میشود.
      برای پاجوش زدن سانسوریا حتما باید شرایط نگهداری مناسب این گیاه اعم از نور زیاد و غیر مستقیم و نیز آبیاری متعادل (هر زمان که سطح خاک خشک شد) را برای گیاه فراهم کرد. داشتن گلدان به نسبت کوچک تر از گیاه هم از نکات مهم در پاجوش زدن این گیاه حساب می شود.

  71. رسول می گوید

    سلام من سانسوریامو حدود یک هفته هستش که از گیاه مادر جدا کردم وقتی جدا کردم خودش دوتا ریشه داشت ،گیاه و جلوی پنجره غربی میذارم که شیشه هاش مات هستن،حالا سوال من اینه که چیکار کنم پاجوش بزنه وخب رشد کنه و میتونم از کودسه۲۰ استفاده کنم

    1. مشاور گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      سلام دوست عزیز گُل‌سِتان، وقتتون بخیر
      گیاه شما رطوبت محیطی زیادی نیاز دارد
      آبیاری گیاه باید به گونه‌ای انجام شود که آب اضافی از زیر گلدان خارج شود
      (از مسدود نبودن مسیر خروجی آب اضافی اطمینان حاصل فرمایید )
      به منظور حفظ رطوبت محیطی گیاه، بهتر است هر روز صبح، آب روی برگهای گیاهتان اسپری کنید

  72. علیرضا نیکان می گوید

    سلام
    برای بلند تر شده برگ سانسوریا چه کودی یا چه راهکارهایی پیشنهاد میکنید ؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      با توجه به اینکه ما واریته های مختلف سانسوریا اعم از پاکوتاه، شمشیری و غیره رو داریم، رشد ارتفاع گیاه شما بستگی به این امر دارد که جزوه کدوم دسته قرار می گیرد.
      در کل اگر شرایط مناسب نگهداری این این گیاه اعم از: نور کافی و غیر مستقیم، آبیاری متناسب و منظم و داشتن گلدانی با زهکش مناسب را فراهم کنید، گیاه شما بهترین رشد را خواهد داشت.
      پیشنهاد می کنم شرایط نگهداری سانسوریا را از سایت گُل‌سِتان به دقت مطالعه بفرمایید
      https://www.golsetan.com/blog/snake-plant-care/

  73. پوریا می گوید

    سلام خسته نباشید.
    من به گیاهان خیلی علاقه دارم روز مادر به مادر بزرگم یک سانسوریا هدیه دادن منم به این گیاه خیلی علاقه دارم مادر بزرگمم اونو داد به من تا ازش مراقبت کنم منم تا حالا این گیاه نداشتم خونمونم خیلی بهش آفتاب نمیخوره یعنی نمیتاب نور لامپ گفتی خوب چند ساعت بزارم روشن باشه دمای خونه هم نسبتن گرمه و در چه موقعی خوبه ازش قلمه بگیرم ممنونم از سایت خوبتون

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      نگهداری از سانسوریا در صورت رعایت کردن نکات نگهداری آن بسیار آسان است.
      دریافت نور متوسط تا زیاد ولی غیر مستقیم برای رشد بهتر این گیاه نیاز هست.
      استفاده از لامپ های معمولی برای رشد گیاه مناسب نخواهد بود و حتما باید از لامپ های رشدی گیاهان(لامپهای LED) استفاده کرد.
      مکان های خیلی گرم و یا خیلی سرد برای نگهداری این گیاه مناسب نیست.
      زمان مناسب قلمه گیری بهار و تابستان هست.

  74. مجید می گوید

    سلام وقت شما بخیر و خسته نباشید من گل سانسوریام رو یعد از اینکه به علت روشن کردن شومینه نوک برگهاش زرد شده بود گذاشتم روی تراس وفکر کنم بخاطر سرمای هوا برگهاش کاملا از بین رفتن وزرد شدن چیکار باید بکنم حالش خوب بشه ؟ اصلا حالش خوب میشه؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      شوک دمایی برای سانسوریا و اکثر گیاهان مناسب نیست.
      دمای مناسب برای نگهداری سانسوریا، دمای متعادل است.
      اگر برگها کاملا زرد شدن و از بین رفتن کاری نمیشه کرد دوست عزیز
      اگر بخش سالمی از آن باقی مونده با قلمه گیری از آن، تکثیرش کنید.

  75. باران می گوید

    سلام من یک سانسوریا بزرگ خریدم و از طریق برش ریزوم در سه گلدان مجزا کاشتم اکنون دو سه هفته گذاشته و احساس میکنم گیاه بی حال است در خاک آن ابتدا از پوکه و بعد خاک معمولی و کمپوست استفاده کردم آیا اشتباهی رخ داده است؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      گلدان هایی که برای هر کدام از سانسوریاها انتخاب کردین نباید خیلی بزرگ باشد.
      خاکی که استفاده میکنید باید خاک مخصوص کاشت باشد.
      چون تازه گلدان گیاه را عوض کرده اید طبیعی است که کمی شوک به آن وارد شده و بی حال شده. با فراهم کردن شرایط محیطی مناسب اعم از نور زیاد و غیر مستقیم و آبیاری متناسب گیاه به شرایط ایده آل خود بازخواهد گشت.

  76. باران می گوید

    سلام من یک سانسوریا بزرگ خریدم و از طریق برش ریزوم در سه گلدان مجزا کاشتم اکنون بعد از دو سه هفته احساس میکنم گیاه بی حال است در خاک آن ابتدا از پوکه و بعد از خاک معمولی و کمپوست استفاده کردم مشکل از چیست؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      تا اینجای کار شما درست بوده بنابراین باید شرایط نگهداری شما به دقت چک شود
      دقت کنید که کف گلدانها همگی سوراخ برای زهکشی آب داشته باشند، آبیاری زمانی انجام شود که سطح خاک خشک شده است و داشتن نور کافی و غیر مستقیم از عوامل مهم در شادابی سانسوریا است .
      نکته بعدی اینکه گلدان ها نباید خیلی بزرگ باشند

  77. ریحانه می گوید

    سلام .گل سانسوریای من یکی دوتا از برگهاش خودشون رو جمع کردن ، علتش چیه ؟ ممنونم

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      عوامل زیادی در لوله شدن برگ سانسوریا دخیل هستند که مهمترین آن تغییرات دمایی هست.
      دمای سرد، نور زیاد و مستقیم و یا آبیاری کم و یا زیاد همه در لوله شدن برگ سانسوریا دخیل هستند.
      بنابراین حتما توجه کنید که گیاه تحت سرما و گرمای شدید نباشد.

  78. زینب می گوید

    باعرض سلام
    سانسوریا ابلق دارم چندروزی هست دوشاخه ازش لوله شدن و الان هم نوک همشون جمع شده اب هفته ای ۱ بار میدم وکنار پنجره وهست حالش خیلی خوب بود حالا ….. لطفا کمک کنید

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      عوامل زیادی در لوله شدن برگ سانسوریا دخیل هستند که مهمترین آن تغییرات دمایی هست.
      دمای سرد، نور زیاد و مستقیم و یا آبیاری کم و یا زیاد همه در لوله شدن برگ سانسوریا دخیل هستند.

      1. fatima می گوید

        با عرض سلام
        سانسوریای من چند روزیه که از داخل خاکش یه جونورهای ریزی میاد بیرون، باید چیکار کنم؟ ممنون

        1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

          دوست گُل‌سِتانی سلام
          می‌تونید از سم حشره‌کش دیازینون طبق دستور روی بسته آن استفاده کنید

  79. حافظی می گوید

    آیا از برگ پاجوش زده بعد از جداسازی پاجوش میتوان دوباره پاجوش گرفت؟
    با تشکر

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      بله میشود. بسته به شرایط نگهداری شما دارد .فقط باید گیاه به رشد نسبی خود رسیده باشد به علاوه شرایط نگهداری شما هم بسیار مهم است.
      نور متوسط و غیر مستقیم، آبیاری زمانی که سطح خاک خشک شد و داشتن زهکش کف گلدان.

  80. حافظی می گوید

    سلام آیا از برگ پاجوش زده بعد از جداسازی پاجوش میتوان دوباره پاجوش گرفت؟
    با تشکر

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      اگر پاجوش جدید رشد مناسب خود را کرده باشد و شرایط رشدی مهیا باشد و نیز گلدان خیلی بزرگ نباشد، بله دوباره پاجوش می دهد

  81. الی می گوید

    سلام.ببخشید گیاه سانسوریا که در گلدان دارم تعداد برگهایش زیاد نمیشود و چند روزی است انگار از پایه کج شده .انگار حال ایستادن محکم را ندارد.زرد و پلاسیده نشده ولی شاداب و ترد هم نیست.به نظر شما مشکل از کجاست؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      سانسوریا برای پاجوش دادن نیاز به شرایط محیطی مناسب دارد از جمله نور زیاد و غیر مستقی، آبیاری زمانی که خاک خشک شد و داشتن زهکش مناسب.
      به علاوه دقت داشته باشید که برای دادن پاجوش بهتر است که گلدان کوچک باشد

  82. ناشناس می گوید

    سلام خسته نباشید من ۴ ، گلدان سانسوریا خیلی قدیمی دارم و ازشون چندین گلدان جدید گرفتم حالا خیلی قد برگهاش بلند شده که مجبور شدم با نخ ببندمشون میخواستم ببینم نمیشه کاری کرد که برگها کوتاه تر بشن ممنون میشم

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      خیر روشی برای کوتاه کردن طول برگ های شما وجود ندارد مگر اینکه سانسوریا شما از نوع پاکوتاه باشد.
      می تواند از برگ های خیلی بلند قلمه برگ بگیرید.

  83. بهراد می گوید

    سلام من چندین گلدان قدیمی سانسوریا دارم و ازشون گلدان جدید هم گرفتم ولی اون قدیمیتر ها برگهاش خیلی بلند شده که سنگینی میکنه میشه کوتاهترشون کرد ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      روشی برای کوتاه کردن برگ وجود ندارد مگر اینکه سانسوریای شما اساسا پاکوتاه باشد.
      شما میتونید از برگ های بلند قلمه برگ بگیرید

  84. بهراد می گوید

    سلام سانسوریا های من خیلی برگهاش بلند شدن جوری که سنگینی میکنن و من با نخ بستمشون واسه اینکه بشه کوتاهترشون کرد چه باید کرد

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      روشی برای کوتاه کردن برگ سانسوریا وجود ندارد مگر اینکه سانسوریا شما از نوع پاکوتاه باشد.
      اگر خیلی بلند شده می توانید آنها را قلمه برگ زده و تکثیر کنید.

  85. مهر می گوید

    میتونم نوک برگ سانسوریام که زرد شدرو قیچی کنم؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      قیچی کردن وک برگ سانسوریا جلوه ی گیاه را بد می کند بنابراین پیشنهاد می کنم به دنبال دلیل زرد شدن نوک برگ ها بگردید.
      از دلایل زرد شدن نوک برگ سانسوریا می توان به آبیاری بیش از حد یا آبیاری کم اشاره کرد

  86. علی می گوید

    سلام،می خواستم بدونم آیا (پودر قهوه) برای سانسوریا مفید است یا خیر؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      از تفاله قهوه می تونید برای تقویت خاک استفاده کنید ولی نباید در مصرف اون زیاده‌روی کنید

  87. ریحانه می گوید

    سلام ۳ماه سانسوریا گرفتم الان حس میکنم بعضی برگاش ۱حالت شل و چروک کمی درمانش چی هست؟۲روز ۱مرتبه آب اسپره میکنم روی خاک .خاکش رو خیلی مرطوب نگه نمیدارم

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      آبیاری گیاهتون باید زمانی باشه که حداقل ۲-۵ سانت رویی خاک خشک شده. آبیاری کم و یا زیاد هر دو برای گیاه مضر است.
      یکی از دلایل چروک شدن برگ سانسوریا شما هم میتواند کم آبی باشد

  88. آراد می گوید

    من سانسوریام نوکش سیاه شده باید چیکار کنم؟ و اینکه کود سه۲۰ رو چجوری استفاده کنم برای سانسوریا

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      دلایل زیادی وجود دارد از جمله:
      ۱- سرما و یا گرمای بیش از حد ۲-کودهی زیاد ۳-آبیاری زیاد
      کودهی باید در فصل بهار و تابستان و ماهی یکبار باشد

  89. سیده می گوید

    سلام وقت بخیر
    من گل سانسوریام برگ هاش سست شده و بعصی هاش هم زرد شده وشبیه خشک شدنه
    میشه علت را بفرمایید؟
    و یکی دیگه ک دارم اصلا رشد نمیکنه
    میشه راهنمایی بفرمایید؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      زرد شدن برگ سانسوریای شما دلایل مختلفی میتونه داشته باشه مثل: آبیاری زیاد، کودهی نامناسب و یا رطوبت نامناسب
      برای رشد بهتر سانسوریا نیاز به آبیاری زمانی که خاک خشک شد، نور متوسط تا زیاد و غیر مستقیم و رطوبت حدود ۴۰ درص دارد

  90. ناشناس می گوید

    سلام من چند ماهی میشه ک ی سانسوریا ابلق خریدم اما این چند روز متوجه شدم ک برگهاش دارن لول میشن یکی از برگاشم توی دستم شکست ینی مشکلش چیه

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      دلایلی زیادی وجود دارد اما مهمترین آن تغییرات سریع دما و آبیاری نامنظم است

  91. فاطمه می گوید

    سلام رشد این گیاه چجوریه مثلا هرچندوقت چقدر رشد داره؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      بستگی به شرایط نگهداری شما دارد ولی در کل گیاه کُند رشدی است

  92. ناشناس می گوید

    سلام من سانسوریا دارم و نوک برگاش زرد شده میشه بگین چرا؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      از دلایل اصلی آن کم آبیاری کردن گیاه و نور بیش از حد هست

  93. ******* می گوید

    با سلام
    آیا سانسوریا ابلق و سبزدو نوع متفاوت است یا نوع سبز را میشه تبدیل به ابلق کرد؟
    آخه شنیدم تیکه های قلمه زده سبز را اگر به شکل ^ (هشت)برش بزنیم تبدیل به ابلق میشه؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      سانسوریا ابلق و سبز دو واریته متفاوت هستند
      خیر واریته سبز را نمی تونید به ابلق تبدیل کنید ولی برای اینکه سانسوریا ابلق شما بعد از قلمه گیری دوباره سانسوریا ابلق بدهد، حتما باید پایین قلمه هشتی برش زده شود.

  94. فاطمه می گوید

    سلام در اطراف گل ها وقتی اب میدم یاگلدان رو جابه جا میکنم یک سری حشرهدهای ریز و مشکی بلند میشه ایا به گل هام اسیب میزنن چطوری میتونم از بین ببرمشون؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      بله پشه سیاه به ریشه ی گیاه آسیب میزنه.
      آبیاری و رطوبت رو کم کنید.زمانی آبیاری کنید که سطح خاک خشک شده
      در ابتدا می تونید کارتهای چسبی زرد رنگ که مخصوص جذب این حشرات هست رو تهیه کنید و نزدیک خاک نصب کنید.اگر به مرور و با استفاده از این چسب های زرد و کم کردن آبیاری، جمعیت حشرات گلدان کم نشد از یک سم ملاتیون به نسبت ۲ گرم در یک لیتر آب استفاده کنید
      و اینکه حتما گیاه آلوده رو از باقی گیاهان سالمتون جدا کنید

      1. موسوی می گوید

        باسلام من سانسوریا ابلق پا کوتاه دارم برگهاش چروکشده ار خاک بیرو اوردم نصف ریشه خشک بود من باید چه کار کنم

        1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

          دوست گُل‌سِتانی سلام
          به احتمال زیاد ریشه پوسیده شده. ریشه ها و گیاه رو با یک قارچکش سمپاشی کنید و از برگهای سالم برای قلمه گیری و تکثیر استفاده کنید

  95. زهره می گوید

    سلام تازگی متوجه شدم سانسوریا ابلق شمشیری دو تا پا جوش زده اما از کنار یا همون دیواره گلدان که جا نداره رشد کنه چکار کنم خودش میتونه رشد کنه بیاد به طرف وسط گلدان ممنون از پاسخ گویی شما

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      بله مشکلی نیست خودش راهش رو پیدا میکنه

  96. یاسین فضلعلی می گوید

    ایا سانسی وریا گاز می دهد

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      منظورتون رو متوجه نشدم

  97. ناشناس می گوید

    سلام سانسور یا ابلق دارم روز به روز داره لبه بردیم داره سبز میشه

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      سبز شدن برگ های سانسوریا ابلق به دلیل نور کم هست

  98. ناشناس می گوید

    سلام خسته نباشید من دوتاگل سانسوریا داریم امروز متوجه شدم که لک های قهوه ای روشون ایجاد شده علتش چی میتونه باشه میشه لطفا بگین ممنون میشم از راهنماییتون

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      آبیاری زیاد میتونه باعث ایجاد بیماری قارچی در گیاه شما شده باشه

  99. مبین می گوید

    سلام خسته نباشید من دوتاگل سانسوریا دارم امروز متوجه شدم که لک های قهوه ای روشون ایجاد شده علتش چی میتونه باشه میشه لطفا بگین ممنون میشم از راهنماییتون

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      آبیاری روی برگها، آبیاری زیاد و نور شدید از دلایل قهوه ای شدن برگ سانسوریا هست
      اگر قسمت های قهوه ای نرم و حالت لهیده دارند حتما از یک قارچکش سیستمیک طبق دستور روی بسته آن استفاده کنید

  100. پگاه می گوید

    سلام وقتتون بخیر
    من سانسوریای پاکوتاهم دو تا پاجوش زده و تقریبا ۶ ماهه که از این اتفاق میگذره ولی پاجوشها برگهاشون خیلی نازک و کوچیکن و مثل گباه مادر برگهای درشتی ندارن . مشکل از کجاست ؟ کود هم دادم بهشون ولی تاثیری نداشته
    ممنون میشم راهنماییم کنبد

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      شرایط نگهداری شما بسیار تاثیرگذار هست
      از جمله نور زیاد و غیر مستقیم، آبیاری مناسب و استفاده از کودهای NPK

  101. ناشناس می گوید

    سلام می خواستم بپرسم ایا سنگ های تزیینی گیاه سانسوریا را خراب می کند

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      نباشد بهتر هست چون ممکن هست باعث ایجاد عوامل بیماریزا شود

  102. نرگس می گوید

    سلام . وقت بخیر من چندتا گلدان سانسوریا پاکوتاه دارم که همشون چند روز یه حالت پژمردگی به خودشون گرفتند . میشه راهنماایی کنید مشکلشون چیه و باید چیکار کنم دوباره سر حال و با نشاط بشند ؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      شرایط نگهداری گیاهتون به چه صورت هست؟

  103. Sahar می گوید

    سلام وقت بخیر گل سانسوریا ابلق دارم که موقع آبیاری دستمو داخل خاک کردم ک متوجه شدم اون قسمت پا جوش بوده و باعث شدم بشکنه پاجوشش ترمیم میشه یا خرابش کردم؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      سلام روزتون بخیر
      اگر ریشه پاجوش سالم باشه امکان ترمیم هست در غیراین‌صورت، پاجوش مجدد باید ریشه‌دار بشه

  104. عاطفه می گوید

    سلام من ده روز است که گل سانسویا خریدم اما یکی از گلدانهام پاجوشش زرد شده باید ببرم بندازم دور؟؟برگهاش داره حالت جویدگی پیدا میکنه،یکی هم روی برگش نقطه قهوه ای مانند سوختگی افتاده.علت رو میخوام بدونم ضمنا پشت پرده پنجره با فاصله ۲متر از افتاب گذاشتم گلدان هامو خوبه.ازینکه پاسخ سوالات قبلی روهم دادید ممنونم

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      به احتمال زیاد آبیاریتون زیاد هست و یا گلدان زهکش مناسب برای خروج آب اضافی رو نداره
      اگر کل پاجوش زرد شده بله باید اون رو از گلدان خارج کنید و ریشه ها و برگ های سالم دیگر رو با یک قارچکش سمپاشی کنید

      1. عاطفه می گوید

        ممنونم که بازهم جواب رو سریع دادید.از سم سی بیست استفاده کنم خوبه؟؟

        1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

          دوست گُل‌سِتانی سلام
          سه بیست سم نیست، کود تغذیه ای هست
          از قارچکش استفاده کنید

  105. عاطفه می گوید

    سلام بازم ممنون.مثل همیشه جوابم رو زود دادید.میشه بگید چرا گلدان سانسوریام انقدر کج داره بلند میشه؟؟با برگهای ابلقم اینجوری شده(البته یه مدت افتاب مستقیم بهش خورده)

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      باید ریشه های گیاه رو از نظر سالم و یا پوسیده بودن چک کنید چون احتمال داره ریشه دچار آسیب شده باشه و به همین دلیل گیاه کج شده باشد

  106. سحر می گوید

    سلام‌ وقت بخیر گل سانسوریای من برگ های ریز اطرافش زرد شده و داره از وسط برگ رشد میکنه بین برگ های گلم فاصله افتاده و از هم باز شده طبیعیه یا گلم داره خراب میشه؟امکانش هست براتون عکسشو بفرستم؟؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      جهت چت کردن با کارشناس مشاوره گل و گیاه وارد لینک زیر شوید
      https://dr.golsetan.com

  107. بهناز می گوید

    سلام خسته نباشید.
    من دیروز اتفاقی به گلدان سانسوریام برخورد کردم و باعث شدم یکی از برگاش کاملا از وسط بشکنه. الان باید چی کار کنم؟ امکان داره این باعث بشه که واسه ی بقیه ی برگ های گیاه هم مشکلی به وجود بیاد؟ خواهش میکنم کمکم کنین.

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      اگر آسیبی به ریشه های گیاه وارد نشده باشه مشکلی برای سایر برگ ها به وجود نخواهد آمد
      برگ شکسته رو می تونید به قسمت های ۵ سانتی تقسیم و در یک خاک سبک ریشه دارش کنید

  108. فرزانه می گوید

    با سلام
    موقعی گلدان سانسوریا که داخل منزل هست آبیاری کردم بعد از مدتی دیدم یه جانورانی ریز شبیه سوسک های ریز به رنگ خاک روی سطح خاک گلدان در حرکت هستن نمیدونم چی هستن اینا .ایا مشکلی برای گل ایجاد می کنند و چجوری میتونم از بین ببرمشون؟( چون گلدان داخل خانه است )
    با تشکر

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      احتمال خاکتون خرخاکی داره
      می تونید با سموم حشره‌کش این حشرات رو از بین ببرید

  109. هانیه می گوید

    سلام، وقت شما بخیر
    خاک گیاه سانسوریای من حالت لجنی پیدا کرده گیاه را از خاک خارج کردیم و خاک را زیر و رو کردیم و خاک خشک بهش اضافه کردم. آیا گلم خراب می شه، ریشه های گلم آسیب دیده ؟
    می شه راهنمایی کنید که الان باید چیکار کنم براش ؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      بهتر هست ریشه های گیاه رو چک کنید اگر سیاه، پوسیده و یا نرم هست اون قسمت ها رو جدا کنید، خاک رو هم بهتر هست کلا عوض کنید و از یک خاک استریل و سبک براش استفاده کنید و پس از اینکه ریشه ها رو با قارچکش ضد عفونی کردین در خاک جدید بکارید.
      دقت کنید که کف گلدان حتما سوراخ باشه و آبیاریتون هم هفته ای یکبار تا ۱۰ روز یکبار باشه نه بیشتر

  110. عاطفه می گوید

    سلام.چرا گلدان من اینجوری شده.هفته ای یک بار یک لیوان اب میریزم براش.لطفا مثل همیشه کمکم کنید.

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      مشکل دقیق گیاهتون هم بفرمایید لطفا

  111. ناشناس می گوید

    گل سانسوریا رو پشت پنجره گذاشتم از پشت شیشه نور بهش میخوره ایرادی نداره؟ واینکه داره پیچ میخوره انگار تاب برداشته باشه اون شکلی شده راه حل صاف بودنش چی هست ممنون

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      نور نباید شدید باشه و اینکه پیچ خوردن گیاه معمولا به یک از دلایل زیر هست:
      ۱-نور شدید و مستقیم ۲-گرمای هوا ۳-خشک بودن هوای محیط و کمبود رطوبت ۴-آبیاری زیاد و از بین رفتن ریشه ها
      بنابراین در درجه گیاه رو با فاصبه حداقل ۳-۲ متری از پنجره قرار بدین، کف گلدان رو چک کنید که سوراخ باشه و آب به راحتی خارج بشه، آبیاریتون هفته ای یکبار باشه و نه بیشتر و نه کمتر، گیاه جلود باد کولر و یا محیط خیلی خشک و گرم نباشه
      بهتر هست هوای محیط رو هم با دستگاه بخور سرد مرطوب نگهدارید

  112. عرفان می گوید

    سلام یه گیاه سانسوریا دارم که برگاش بلنده داره لوله میشه خودبه خود دوتا از برگاش از قسمت پایین خم شدند و افتادن الان همه رو بهم بستم صاف وایسن دلیلش چیه؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      خم شدن برگ های سانسوریا به این صورتی که شما توضیح دادین معمولا حاکی از مشکلات ریشه ای مثل پوسیدگی و بیماری های قارچی هست
      بهتر گیاه رو از گلدان خارج کنید و ریشه هارو چک کنید. در صورتی که ریشه ها پوسیده و یا نرم بود اون هارو هرس کنید، ریشه و برگ های سالم رو با قارچکش سمپاشی و مجدد در یک خاک استریل بکارید

  113. مدللیان می گوید

    سانسوریای من مرتب داره زرد می شه و خشک ، آبدهی اش یک هفته تا ده روز یکبار و شاید بیشتر بود ، اما از وقتی دیدم این مشکل برایش پیش آمده زودتر می دهم پشت پنجره ای هست که پرده ای روشن و ضخیم آن را پوشانده بنابراین نور مستقیم هم نمی بیند
    چه کنم ؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      ممکن است مشکل از مناسب نبودن گلدان و یا نبود زهکش مناسب باشه
      بهتر هست گیاه رو کامل از گلدان خارج و ریشه های گیاه رو چک کنید
      برگ های زرد و ریشه های پوسیده، نرم و سیاه رو هرس و از گلدان خارج کنید
      باقی برگ و ریشه های سالم و همین طور خاک رو با قارچکش سمپاشی و مجدد داخل گلدان بکارید
      آبیاری هفته ای یکبار باشه و آب اضافی هم حتما از کف گلدان خارج بشه و در زیرگلدانی هم جمع نشه

  114. سمیه می گوید

    من ی برگ از سانسوریا ابلق خریدم و کاشتم خودشو گرفت و پاجوش زد منتها پاجوش هاش سبز تک رنگ شدن من دوست داشتم ابلق شن چیکار کنم ابلق شن؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      نور متوسط رو به زیاد و برش هشتی پایین قلمه مادری خودش کمک میکنه تا پاجوش های گیاه هم ابلق بشوند در غیر این صورت پاجوش هاش سبز ساده خواهند بود

  115. محمدرضا نعمت زاده می گوید

    سلام
    وقت بخیر

    من یک گل سانسوریا ابلق دارم و سر گل سانسوریا خراب شده
    و در خاک گلدان پر یک نوع حشره هست

    چیکار باید کنم سر گل داره خراب میشه

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      خراب شدن سر برگ های سانسوریا معمولا به دلیل آبیاری زیاد و آسیب ریشه ای هست
      ترجیحا بهتر هست گیاه رو از گلدان خارج کنید و ریشه های گیاه رو چک کنید و اگر ریشه ها پوسیده بود اون قسمت ها رو کات کنید و از یک قارچکش استفاده کنید
      اگر تعداد حشره ها زیاد هست، خاک گلدان رو کلا عوض کنید و از یک سم حشره کش هم یک مرحله استفاده کنید

  116. علی باروت کوب می گوید

    سلام
    قارچ زدگی سانسوریا چه شکلیه؟
    و اینکه چکار باید کرد ؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      بیماری های قارچی هرکدام علائم متفاوتی دارند ممکن هست: ریشه ها پوسیده شوند یا برگ ها حالت نرم و آبکی به خود بگیرند و…

  117. علی می گوید

    سلام من چند گلدون سانس داخل خونه دارم و متاسفانه با اینکه برگ کاملا سالم و با طرواته اما یه دفه از ۲سانت بالاتر از خاک زرد و برگ میوفته و به راحتی برگ از قسمت پایینی جدا میشه. تا الان حدود ۳ گلدان سانس همینجوری کاملا نابود شده

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      پوسیده شدن برگ و ریشه سانسوریا شما ممکن هست به یکی از دلایل زیر باشه:
      ۱- آبیاری زیاد
      ۲- استفاده از خاک غیر استریل
      ۳- بیماری قارچی

  118. آیدین می گوید

    با سلام،برگهای سانسوریای ما شاداب نیست و حالت پلاسیده دارد،باید چیکار کرد؟ممکن است بخاطر کولر بوده باشد؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      سلام روزتون بخیر باشه
      بهتر هست گیاه رو از گلدان خارج کنید و ریشه هاش رو چک کنید
      اگر ریشه ها نرم و پوسیده بود اونهارو کات کنید و از یک قارچکش سیستمیک برای سمپاشی ریشه و گیاه استفاده کنید
      بهتر هست که برگ های خیلی نرم رو هم خارج کنید
      دقت کنید که آبیاریتون نهایت هفته ای یکبار باشه و کف گلدان هم حتما سوراخ داشته باشه
      نورش هم لازم نیست خیلی شدید و یا خیلی کم باشه، یک نور متوسط بهترین عملکرد رو برای این گیاه خواهد داشت

  119. آمنه می گوید

    سلام روزتون بخیر
    سانسوریا من برگاش داره جمع میشه تو خودش .چیکار باید بکنم؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      جمع و لوله شدن برگ سانسوریا در سه حالت اتفاق میوفته:
      ۱- نور خیلی زیاد
      ۲- دمای خیلی سرد و یا خیلی گرم(نزدیک بودن به وسایل سرمایشی و گرمایشی)
      ۳- پوسیدگی ریشه
      اگر ریشه رو چک کردید و سالم بوده و همه شرایط هم خوبه بهتر هست با کود هیومیک اسید و کود ۱۰:۵۲:۱۰ ریشه گیاه رو تقویت کنید
      به این صورت که ماهی یکبار کود هیومیک اسید بدین و هر دو هفته کود ۱۰:۵۲:۱۰
      اگر هم که ریشه پوسیده بود که حتما باید از قارچکش استفاده کنید

  120. نسرین می گوید

    سلام گل سانسوریای من برگهاش از پایین داخل خاک داره میپوسه و پاجوش هم اصلن در نمیاره و رنگ گل داره کم میشه و اصلن رشدی نداره میشه راهنمایی کنید ممنوم میشم.

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      پوسیدگی برگ سانسوریا در اکثر مواقع به دلیل آبیاری زیاد، نبود زهکش کف گلدان و بیماری های ریشه ای هست
      در درجه اول بهتر هست گیاه رو از خاک خارج، ریشه و قسمت های نرم و پوسیده برگ رو ببرید و قسمت های سالم رو(که می تونید به عنوان قلمه از اونها استفاده کنید) با قارچکش سمپاشی و مجدد در یک خاک استریل و جدید بکارید تا ریشه دار بشه

      1. علی می گوید

        و چه نکاتی باید رایت شود

  121. علی می گوید

    سلام برای تکثیر سنسوریا در اب به چند وقت وقت لازم دارد

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      زمان دقیقی ندارد
      بسته به شرایط نگهداری شما چیزی بین ۲ تا ۳ ماه ممکن هست زمان ببرد
      برای نگهداری در آب بهتر هست هر ۵-۴ روز یکبار آب گلدان عوض شود، گلدان هفته ای یکبار کامل شسته بشه، بهتر هست کمی قارچکش در آبش استفاده کنید و نورش متوسط باشه

  122. امیر می گوید

    سلام وقت بخیر . من سانسوریا ابلق دارم . برگاش اصلا پهن نمیشه و نازک هستن . دست به برگاش میزنم سفت نیستن و یه جورایی نرمتر هستن نسبت به سانسوریایی که تازه میخریم . توی زمستان هر ۱۰ الی ۱۲ روز یک بار بهش آب دادم . نورشم با فاصله یک متری از پنجره هستش . یک متر اونورترشم بخاری هستش . بعضی از برگاش از دو طرف به هم رسیدن . افت نداره . ممنونم

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      همراه گُل‌سِتانی سلام
      با توجه به توضیحات شما به نظر میاد بهتر باشه که در درجه اول ریشه گیاه چک بشه.
      یا حجم ریشه به شدت کم هست و یا گیاه بیمار هست.
      اگر ریشه نرم، پوسیده و یا سیاه باشه باید قسمت های خراب رو جدا کنید و باقی قسمت های سالم ریشه و همین طور خاک رو با قارچکش سمپاشی کنید.
      اگر هم حجم ریشه کم باشه که بهتر هست از کودهای تقویت کننده ریشه استفاده کنید.

  123. فاطمه می گوید

    سلام میشه راهنماییم کنید من سانسوریام داشتم گلدونشو عوض میکردم متاسفانه فشار اوردم و ریزومش کنده شده چند روزی برگاش تو خاک سبک کاشتم فعلا سر حاله به نظرتون ریشه میکنه ؟! ریزومشم گذاشتم تو گلدون اونم پاجوش میزنه یا نه ؟!

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      همراه گُل‌سِتانی سلام
      اگر ریشه و ریزوم گیاه کامل کنده شده باید برگ ها رو داخل یک خاک سبک و یا در آب قرار بدین تا مجدد ریشه دار بشه و پاجوش بزنه.

  124. صائمی می گوید

    somaiehsaemi@gmail.com
    سلام ، گیاه من پاجوش زده ده سانت بزرگ شده ولی لبه هاش زرد نیست ، چرا؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      همراه گل‌سِتانی سلام
      پاجوش های سانسوریا ابلق لزوما ابلق نخواهند شد .

  125. مینا می گوید

    سلام
    من ۵ سال هست که سانسوریا شمشیری با تعداد شاخه ۲۰-۳۰ تا دارم. مدت ۳ سال هست که جاشو تغییر ندادم. حالشم خوب بود. ولی از هفته دوم فروردین شاخه های وسط گلدان شروع به زرد و پژمرده شدن کرده. چند تا از شاخه هارو از خاک در آوردم ولی این روند همچنان ادامه دارد. تقریبا هر ۲ هفته آبیاری می کنم.
    باید چکار کنم که حالش خوب بشه؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      همراه گل‌سِتانی سلام
      اگر گلدانی که سانسوریا رو در اون نگهداری می کنید بلند هست و در هنگام آبیاری، آب داخل غلاف های برگ می ریزد، امکان بیمار شدن گیاه وجود دارد.
      بهترین کار این هست که گیاه رو با احتیاط از خاک خارج کنید و ریشه و برگ های خراب رو جدا کرده سپس قسمت های سالم ریشه و برگ و همین طور خاک رو با قارچکش سمپاشی و مجدد داخل خاک بکارید.

      1. مینا می گوید

        ارتفاع گلدان ۵۰ سانتی متر هست و موقع آبیاری دورتادور گلدان رو آب میدم.
        البته تو تعطیلات عید ۱ سری نگهبان آب داد ممکنه اون ریخته باشه کنار ساقه

  126. مهر زمان می گوید

    سلام و وقت بخیر، ببخشید چرا به سانسوریا میگن (زبان مادر شوهر )؟؟؟😄😄

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      همراه گل‌سِتانی سلام
      دلیل منطقی و اثبات شده ای ندارد ولی اینگونه گفته می شود که به دلیل نوع برگ های کشیده و تیز سانسوریا،متاسفانه این گیاه به زبان تند و تیز مادر شوهر تشبیه شده.

  127. مهدی می گوید

    سلام ممنون از راهنمایی خوب تان

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.