خرید گیاه آپارتمانی با تضمین کیفیت و ارسال رایگان

آموزش تصویری تعویض خاک و گلدان سانسوریا

زمان مطالعه: 10 دقیقه

سانسوریا از خانواده ساکولنت ها و یکی از گیاهان مقاوم و زیبایی است که در انواع مختلفی وجود دارد. در مقاله‌های قبلی در مورد انواع و روش نگهداری گیاه سانسوریا برایتان گفتیم و حال در این مقاله قصد داریم روش تعوض گلدان سانسوریا و تعویض کردن خاک این گیاه را به‌صورت تصویری برایتان بازگو کنیم. پس اگر فکر می‌کنید وقت آن رسیده که گلدان سانسوریا خود را تعویض کنید، اما نمی‌دانید چطور این کار را انجام دهید، تا پایان این مطلب با سرویس فروش گل و گیاه گُل‌سِتان همراه باشید.
گفتنی است اگر قصد خرید سانسوریا دارید، می‌توانید روی گُل‌سِتان حساب کرده و محصول مورد نظر خود را در کمتر از 4 ساعت درب منزل خود دریافت کنید.

گُل‌سِتان | گل فروشی آنلاین | سفارش آنلاین گل | گیاه آپارتمانی

مراحل تعویض گلدان سانسوریا :


1. قبل از تعویض گلدان سانسوریا گیاه خود را یکبار بررسی کنید

گیاهی که می‌خواهید گلدان آن را تعویض‌کنید باید سالم باشد یعنی بدون برگ‌های زرد و آفت و بیماری بوده و برگ‌های سبز پررنگ داشته باشد چون فقط گیاهان سالم می‌توانند گلدان جدید را بپذیرند و با شرایط جدید خودشان را سازگار کنند. در نتیجه اگر موقع تعویض گلدان سانسوریا خود متوجه بیمار بودن آن شدید، ابتدا سراغ درمان بیماری آن رفته و سپس برای تعویض گلدان آن اقدام کنید.

سانسوریا کراواتی امریکن با گلدان مواد آلی
812,000 تومان
سانسوریا ابلق با گلدان مواد آلی استوانه مشکی
996,000 تومان
سانسوریا سبز با گلدان مواد آلی مخروطی
774,000 تومان
سانسوریا ابلق کراواتی پر غلاف ارتفاع45
502,000 تومان
سانسوریا ابلق پرغلاف در گلدان مواد آلی
1,007,000 تومان

اگر در مورد بیماری‌های سانسوریا اطلاعاتی ندارید، پیشنهاد می‌کنید سری به مقاله روش نگهداری سانسوریا بزنید. در این مقاله درباره آفات و بیماری‌ها و مشکلات سانسوریا برایتان توضیح داده‌ایم.

بررسی قبل از تعویض گلدان سانسوریا
بررسی سانسوریا


2. یک گلدان مناسب انتخاب کنید

گلدانی را انتخاب کنید که زهکشی خوبی داشته باشد. از آن‌جایی‌که ریشه‌ی سانسوریا به خیس‌ماندن خیلی حساس است و زود از بین می‌رود، لازم است موقع خرید گلدان سانسوریا، گلدانی را انتخاب کنید که رطوبت را به‌سرعت از خود خارج کند؛ به‌این‌منظور گلدان‌های سفالی انتخاب‌هایی عالی هستند. ضمن اینکه کف گلدان‌ هم باید یک یا چند سوراخ داشته باشد تا آب اضافی به‌راحتی از آن خارج شود.

یک نکته کاربردی: اگر می‌خواهید سانسوریا را خارج از محیط خانه و در حیاط  یا تراس نگه‌داری کنید، گلدانی با رنگ تیره انتخاب کنید تا گرما را بیش‌تر به خودش جذب‌کند.


3. خاکی با زهکشی عالی خریداری کنید

به‌طورکلی خاکی برای سانسوریا مناسب است که رطوبت اضافی را در خودش نگه ندارد. پیشنهادی یک خاک ترکیبی از خاک گلدان و خاک مخصوص کاکتوس‌ است.

بیشتر مطالعه کنید: روش نگهداری سانسوریا نیزه ای

خاک مناسب برای سانسوریا
آشنایی با خاک مناسب سانسوریا


4. برای شروع تعویض گلدان سانسوریا گیاه را از گلدان قبلی خارج کنید

مطابق تصویر زیر، دستتان را به پایین برگ ها از محل اتصال گیاه به خاک بگیرید، گلدان را وارونه کنید و به آرامی گیاه را از گلدان بیرون بیاورید. حتما دقت کنید که گیاه را با تکان‌های شدید و کشیدن از گلدان خارج نکنید چرا که ممکن است باعث جداشدن برگ ها از ریشه شود و گیاه از بین برود.

یک نکته مهم: به‌هیچ‌وجه خاک چسبیده به ریشه‌ی گیاه را نتکانید، چون باعث آسیب دیدن ریشه‌های آن می‌شود.


5. در آخرین مرحله تعویض گلدان سانسوریا گیاه خارج شده را به گلدان جدید منتقل کنید

برای انتقال گیاه به گلدان جدید، روی سوراخ‌های ته گلدان جدید یک یا چند تکه سنگ بگذارید تا در زمان آبیاری خاک گلدان از آن بیرون نیاید و آب اضافی نیز به‌راحتی خارج شود. سپس شروع به ریختن خاک سانسوریا داخل گلدان کرده و این کار را تا جایی ادامه دهید که وقتی گیاه را روی خاک قرار می‌دهید، انتقای ساقه اصلی آن بیرون از گلدان باشد. حال گیاه را وسط گلدان بگذارید و دور آن را پر از خاک کنید. به اندازه‌ای خاک بریزید که گیاه به طور کامل در گلدان عمودی بماند و تکان نخورد. در نهایت گلدان را به‌طور کامل آبیاری کرده و گیاه را به محل قبلی خود یا محل جدیدی که شرایط نگهداری از سانسوریا را دارد، منتقل کنید.

مطلب پیشنهادی: با ساکولنت ها و کاکتوس های مقاوم برای پرورش در خانه بیشتر آشنا شوید

تعویض گلدان و قرار دادن سانسوریا در گلدان جدید
مرحله آخر تعویض گلدان سانسوریا
افوربیا قرمز با گلدان مواد آلی
448,000 تومان
سم اسبی با گلدان مواد آلی
432,000 تومان

در این مطلب سعی کردیم همه آنچه درباره تعویض گلدان سانسوریا را مرحله‌به‌مرحله لازم است بدانید را برای شما تشریح کنیم، چنانچه مطلبی ناگفته مانده است و یا پرسشی در ذهن شماست که نیاز به مشاوره تخصصی روی گیاه خود دارید، می‌توانید سوالات خود را از طریق اورژانس تخصصی گیاه پزشکی گُل‌سِتان استفاده نمایید. کارشناسان باتجربه گیاه‌پزشکی ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند. گیاه پزشکان مشکل شما را بررسی می‌کنند و در صورت نیاز غذای گیاه (کود)، سم و سایر ملزومات گیاه را برای شما ارسال خواهند کرد. ضمن اینکه اگر زمان یا تخصص کافی برای رسیدگی به گیاه خود را ندارید، می توانید از خدمات کاشت گُل‌سِتان (اعزام باغبان و گیاه پزشک به محل شما) استفاده کنید تا متخصصین ما با ابزار مورد نیاز شما در محل شما حضور یابند و خدماتی مانند تشخیص بیماری، علت عدم رشد، تعویض خاک و گلدان، سم پاشی، کوددهی و یا حتی کاشت و … را به شما ارائه دهند.

خرید گیاه و گل آپارتمانی آنلاین - تحویل رایگان 4ساعته | گُل‌سِتان


سوالات پرتکرار شما درباره گیاه سانسوریا

بهترین فصل تعویض گلدان خاک سانسوریا چه موقع است؟

بهترین زمان برای انجام این کار، اواخر زمستان یا در نخستین روزهای آغاز بهار است. گیاه در این زمان‌ها در حال سپری کردن رشد فعال خود نیست و در نتیجه دچار شوک نخواهد شد؛ بااین‌حال اگر احساس کردید تعویض گلدان ضروری است، هر زمان از سال می‌توانید این کار را انجام دهید. هنگامی که ریشه‌های سانسوریا شروع به رشد و خارج شدن از حفرات زهکشی زیر گلدان کردند، یعنی زمان تعویض گلدان فرا رسیده است. دراین‌صورت اگر گیاه را آبیاری کنید، آب سریعا از گلدان خارج می‌شود و اصلا در خاک نمی‌ماند.
برای اطلاع از اینکه زمان تعویض گلدان فرارسیده یا نه زیر گلدان را بگیرید و آن را به‌آرامی برگردانید، حال به‌دقت نگاه کنید، آیا ریشه‌ها در حال پراکنده کردن خود از زیر گلدان هستند؟ آیا به نظر می‌رسد که گیاه در گلدان گیر افتاده یا به‌راحتی خارج نمی‌شود؟ اگر در گلدان گیر کرده است، حتما باید آن را به گلدانی بزرگتر منتقل کنید. سانسوریا از متراکم شدن ریشه خود در گلدان لذت می‌برد، اما اگر تمام حجم گلدان از ریشه آن پر شده باشد رشد خوبی نخواهد داشت. پس اگر علائم بالا را در گیاه مشاهده کردید، خاک و گلدان آن را عوض کنید.

علت زرد شدن برگهای سانسوریا چیست؟

دلایل زرد شدن برگ‌های سانسوریا همه به عوامل محیطی باز می‌گردد. سانسوریا در طبیعت، گیاهی گرمسیری است. بنابراین دماهای بسیار پایین و یخ زدگی می‌تواند بخشی یا تمام برگهای آن را نابود کند. این اتفاق هم در خارج از خانه و هم در محیطی داخلی خانه رخ می‌دهد. اگر گیاه در نزدیکی دستگاه سرمایشی یا کنار پنجره‌ای با باد سرد باشد، دچار شوک دمایی خواهد شد. آب نیز یک فاکتور بسیار مهم است. کمبود آب گیاه را خشک کرده و برگ‌ها را زردرنگ می‌کند. گفتنی است زرد شدن برگ‌ها در اثر کم آبی از نوک آن‌ها شروع می‌شود.
درمقابل آبیاری بیش‌ازحد نیز پوسیدگی ریشه را به دنبال خواهد داشت. در این حالت ریشه مورد هجوم قارچ‌ها قرار گرفته و گیاه به مرور زمان از بین خواهد رفت. در این حالت زرد شدن برگ‌ها از اولین علائم این اتفاق هستند.
در حقیقت، این اصلی‌ترین دلیل تضعیف و مرگ گیاهان سانسوریا است. به‌طورکلی برای جلوگیری از زرد شدن برگ‌های سانسوریا در اثر مشکلات آبیاری، باید آبیاری گیاه را اصلاح کنید؛ به‌طوری‌که در طول فصول رشد تنها زمانی سانسوریا خود آبیاری کنید که خاک آن هنگام لمس کردن کاملا خشک باشد. در زمستان نیز ماهی یکبار آبیاری برای آن کافی خواهد بود.

علت متورم و بد بو شدن برگهای سانسوریا چیست؟

محتمل‌ترین علت، فاسد شدن ریشه گیاه است. این اتفاق معمولا در اثر آبیاری بیش‌ازحد گیاه رخ می‌دهد. سانسوریا از مقاوم‌ترین گیاهان آپارتمانی است و برای داشتن حیاتی سالم، تنها به مقدار کمی آب نیاز دارد. همین نیاز کم آن به آب، سبب شده تا تخمین آب کافی برایش امری دشوار به حساب بیاید. در صورت ظاهر شدن این نشانه‌ها نگران نشوید، زیرا گیاه قابل درمان است. برای درمان سانسوریا را از گلدان خارج کرده و تمام خاک اطراف آن را در سینک بشویید. حال که ریشه نمایان شد، تمام بخش‌های فاسد شده آن را با یک قیچی تیز و استریل شده ببرید. همچنین درنظر داشته باشید که برش‌ها باید به گونه‌ای باشد که در نهایت فقط بخش‌های سالم ریشه باقی بمانند. درغیراین‌صورت پوسیدگی مجدد رخ خواهد داد. بعد از برش ریشه‌های فاسد شده یک شب گیاه را خارج از خاک قرار دهید تا گیاه بخش‌های برش خورده و محل زخم‌های خود را ترمیم کند. درنهایت گلدان را با خاک تازه پر کرده و هر غلاف سانسوریا را به‌آرامی در گلدان قرار دهید، طوری که به صورت قائم بماند. برای 6 هفته خاک را پیوسته مرطوب نگه دارید و شاهد بازیابی سلامت گیاه خود باشید!

چه موقع گلدان سانسوریا را تعویض کنیم؟

خروج ریشه‌ها از گلدان و حفرات زه کشی آن بهترین نشانه برای فرا رسیدن زمان تعویض گلدان است. این اتفاق یعنی گیاه از کمبود فضا رنج می‌برد. فرقی هم نمی‌کند که چه نوعی از سانسوریا را نگهداری می‌کنید. این نشانه برای انواع این گیاه صادق است.
علاوه‌بر ریشه‌ها برآمدگی محدبی شکل بدنه گلدان نیز بیانگر کم بودن فضاست، البته در گلدان‌های پلاستیکی، گلدان‌های پلاستیکی سریعا این برآمدگی را در بدنه خود ظاهر می‌کنند و این یعنی ریشه دیگر فضایی برای رشد ندارد. اما اگر گلدان سانسوریای شما سفالی است، تنها راه چک کردن ریشه، شکستن گلدان است. متاسفانه گلدان دیگر قابل استفاده نخواهد بود، اما لازم است که این کار را هر از گاهی انجام دهید. به‌عنوان آخرین نشانه برای تعویض گلدان سانسوریا باید بگوییم که خشک شدن سریع گیاه نیز از دیگر نشانه‌های تعویض گلدان است.
درنظر داشته باشید که شلوغ و متراکم شدن گلدان، گیاه را دچار پریشانی و سختی می‌کند. در این صورت رشد گیاه متوقف شده و برگ‌ها نیز کوتاه‌تر می‌شوند. این اتفاق به علت عدم توانایی ریشه در دریافت رطوبت و مواد مغذی از خاک رخ می‌دهد.

آیا لازم است پس از تعویض گلدان آن را آبیاری کنیم؟

در مورد سانسوریا بهتر است کمی صبر کنید. درنتیجه پس از تعویض گلدان گیاه، ابتدا باید اجازه دهید تا سانسوریا در خاک جدید مستقر شده و با آن تطبیق پیدا کند. بنابراین نیازی نیست آن را سریعا آبیاری کنید.
بهترین حالت این است که پس از گذشت یک الی دو روز از تعویض گلدان، مجدد آبیاری گیاه را از سر بگیرید. فراموش نکنید سانسوریا نسبت به آبیاری بیش‌ازحد بسیار حساس بوده و در صورت غرقاب شدن، مستعد ابتلا به بیماری‌های قارچی مختلف خواهد بود. علاوه‌براین، آبیاری بیش‌ازحد سانسوریا منجر به پوسیدگی ریشه آن نیز خواهد شد. درنتیجه پس از نخستین آبیاری گیاه در گلدان جدید، اجازه دهید خاک کاملا خشک شود و سپس گیاه را آبیاری کنید.

چه خاکی برای سانسوریا مناسب است؟

برای سانسوریا باید از خاکی متخلخل با زهکشی عالی استفاده کنید. سانسوریا در صورت آبیاری زیاد و مناسب نبودن زهکشی خاک، بسیار مستعد پوسیدگی و فاسد شدن ریشه خواهد بود. به‌این‌منظور خاک‌هایی با میزان بالای شن و ماسه برای سانسوریا مناسب‌تر است. دقت کنید خاک انتخابی دارای ذغال سنگ نباشد، زیرا ذغال سنگ آب را در خود جذب کرده و از زهکشی کامل جلوگیری می‌کند. بهترین حالت این است که ترکیبی فاقد خاک برای سانسوریا تهیه کنید. خاک مخصوص کاکتوس و ساکولنت نیز برای سانسوریا بسیار مناسب است؛ این نوع خاک به داشتن زهکشی عالی معروف است. بااین‌حال اگر به خاک‌های ذکر شده دسترسی نداشتید و خاک معمولی گلدان دارید هم می‌توانید از آن استفاده کنید؛ فقط باید قبل از کاشت گیاه، خاک خود را با مقداری پرلیت یا شن و ماسه ترکیب کنید.

چگونه رطوبت هوای اطراف سانسوریا را افزیاش دهیم؟

در طول روز، کمترین دمای قابل تحمل برای سانسوریا 15 و بیشترین دما 26 درجه سانتی‌گراد است. در موقعیت‌هایی که نور طبیعی خورشید وجود ندارد، مثلا شب‌ها، کمترین دمای قابل تحمل برای سانسوریا 12 و بیشترین دما نیز 21 درجه سانتی‌گراد است. با حفظ کردن این بازه دمایی در محل نگهداری سانسوریا، به‌طور طبیعی نیاز آن به رطوبت نیز تامین خواهد شد. توجه داشته باشید که برای افزایش رطوبت سانسوریا هرگز سراغ اسپری کردن آب به برگ‌هایش نروید. چون به‌دلیل حساسیت این گیاه به آبیاری بیش‌ازحد، می‌تواند سریعا سبب مرگ آن شود. علت این موضوع است که برگ‌های سانسوریا به‌طورطبیعی همیشه میل به خشک شدن دارند. با اسپری کردن آب به برگ‌های گیاه، برگ‌ها خیس و مرطوب شده و پوسیده و فاسد می‌شوند. اگر محیط کار یا زندگی شما میزان رطوبت کافی برای رشد گیاهان را ندارد، به‌جای اسپری کردن آنب از دستگاه‌های مرطوب کننده هوا استفاده کنید. ضمن اینکه قرار دادن گلدان گیاهان در کنار هم نیز راهی برای افزایش رطوبت محیط است و کارآمد خواهد بود.

۲۸ نظرات
  1. صدقی می گوید

    فصل تعویض گلدان چه زمانی مناسب هست

    1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

      سلام
      زمان دقیق تعویض گلدان سانسوریا ابتدای فصل بهار و یا پاییز میباشد.

  2. ناشناس می گوید

    سلام، بسیار از راهنمایی شما در مورد گل وگیاهان سپاسگزارم برای من اطلاعات داده شده در مورد گیاه سانسوریا بسیار مفید بود ومنو از سردر گمی رها کرد

  3. فرشته می گوید

    برگ های گیاه من زرد شده و توش پر آبه یکی یکی داره زرد میشه ریشه اش پوسیده شده ؟باید خاکش رو زه کشی کنم ؟

    1. مشاور گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      سلام دوست عزیز گُل‌سِتان، وقتتون بخیر
      آبیاری گیاه باید به گونه‌ای انجام شود که آب اضافی از زیر گلدان خارج شود
      (از مسدود نبودن مسیر خروجی آب اضافی اطمینان حاصل فرمایید )
      به منظور حفظ رطوبت محیطی گیاه، بهتر است هر روز صبح، آب روی برگهای گیاهتان اسپری کنید
      سم مانکوزب تهبه کنید و یک قاشق چایخوری را در یک لیتر اب حل کنید و ۲ بار در هفته روی برگ های گیاه این محلول رو اسپری کنید

  4. پروین احمدی می گوید

    اطلاعات شما بسیار جامع و کاربردی بود. ممنون

  5. احسان می گوید

    سلام اطلاعاتتان بسیار خوب و جامع و عالی بود.
    ان شاءالله سلامت و دلخوش و شاداب و شادکام باشید.

    1. مشاور گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      سلام دوست عزیز گُل‌سِتان، وقتتون بخیر
      ممنون از لطف و همراهی شما

  6. باران می گوید

    سلام من امروز که دوازده اسفند هست گلدان گل رو تعویض کردم بنظرتون مشکلی پیش نمیاد؟
    اصلا حواسم نبود اول مطالب رو بخونم

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      خیر مشکلی پیش نمیاد فقط شرایط نگهداری آن را به دقت رعایت فرمایید.

  7. الهام می گوید

    سلام . سوالی داشتم درباره‌ی نخل شا مادورا .از چه خاکی باید برای شامادورا استفاده کرد . شامادورام روز به رو ز برگ هایش زرد می شود وخشک می شود . به نظرم مال خاکش است

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      یکی از دلایل زرد شدن برگ شامادورا نور ناکافی و آبیاری زیاد است
      کف گلدان را چک کنید که سوراخ داشته باشد
      خاک با زهکش مناسب برای این گیاه خوب است

  8. زهرا پودینه می گوید

    سلام
    گل سانسوریای تعداد برگاش ۳۰ تا است و بلندی تقریبا یک متره من بعد از اینکه گلدان را تعویض کردم ، برگاش زرد میشه و از ریشه می پوسه پا جوش یکی از برگاش پوسیده، من بعد از اینکه گلدان را تعویض کردم دو روز بهش آب ندادم و خاک جدیدش را از گل فروشی تهیه کردم
    حالا چکار کنم
    خواهش می کنم راهنمایی کنید

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      احتمالا از آبیاری زیاد گیاه شما دچار پوسیدگی شده
      از یک قارچکش طبق دستور روی بسته ی آن استفاده کنید و از آبیاری زیاد خودداری کنید.زمانی آبیاری انجام بدین که سطح خاک خشک شده

  9. مریم می گوید

    اگر عنوان چرایی لوله شدن برگ های سانوریا ی ابلق را نیز اضافه می کردین عالی میشد

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      تغییرات و تنش های دمایی و خشکی هوا از دلایل اصلی لوله شدن برگ سانسوریا ابلق هست
      همچنین توجه کنید که نورتان نباید مستقیم به گیاه بتابد و باید به صورت فیلتر شده و غیر مستقیم به گیاه برسد

  10. ناشناس می گوید

    سلام
    من تازه گلدون سانسوریا پاکوتاه رو عوض کردم ،
    ترکیب خاکم پیت ماس و پرلیت و کمی کمپوست هست
    دو روز بعد از تعویض گلدان آب یاری کردم همراه مانکوزب ،زهکشی گلدان هم درسته
    به آبیاری دوم نرسیدم ،کلا تعویض گلدان یک هفته میشه ،اما الان برگ ها زرد شدن ،کم کم داره همه‌ی برگ ها زرد میشه
    کاری میشه کرد گیاه از بین نره ؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      ترجیحا بهتر هست بعد از تعویض خاک و گلدان گیاه آبیاری بشه.
      دلیل دیگه میتونه به دلیل آسیب رسیدن به ریشه ها و یا نور کم باشه
      میتونید از برگ های سالم قلمه برگ بگیرید و تکثیرش کنید

  11. كشفى می گوید

    سلام با تشکر از مطالب مفیدتان
    سانسوریاى من به اصطلاح دوتا بچه کرده،میخوام اونا رو جدا کنم چون جایى براى رشد ندارند ولى از ریشه به گیاه اصلى چسبیدند، میشه قیچى کنم؟ راه حلش چیه؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      بله میتونید با یک قیچی ضدعفونی شده ریشه ها رو جدا کنید

  12. محمد می گوید

    سلام و خدا قوت
    یک گلدان متراکم از سانسوریا گرفتیم و آن را از ریشه به دو قسمت تقسیم و در دو گلدان کمی کوچک تر قرار دادیم.
    ته دو گلدان را پوکه ریختیم و خاک آن را با خاک برگ تامین کردیم.
    حالا بعد از حدود دو هفته سر برگ ها زرد و نازک شده است.
    باید چه کار کنیم؟
    آیا علت از دو نیم کردن است یا آب کم داده ایم و یا مشکل از جنس خاک است؟
    آیا درست است که خاک گلدان ها را خارج کنیم و با خاک ماسه ای مخلوط نماییم و دوباره به گلدان برگردانیم؟
    با سپاس فراوان.

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      خاک برگ به تنهایی برای گیاه مناسب نیست بهتر هست مخلوط با آن کمی خاک باغچه و پرلایت هم وجود داشته باشه
      و اینکه حتما چک کنید که کف گلدان ها سوراخ باشه و آبیاری هفته ای یکبار کفایت می کنه
      زرد شدن نوک برگ هم ممکن است به دلیل هوا خوردن یا آسیب رسیدن به ریشه هنگام جدا کردن ریشه ها باشه که در این حالت باید شرایط محیطی مناسب رو از جمله نور متوسط تا زیاد و غیر مستقیم، آبیاری هفته ای یکبار و نبودن گیاه جلوی باد کولر رو مهیا کنید
      بهتر هست خاک تعویض بشه

  13. نازنین می گوید

    باعرض سلام وادب
    من یک گل سانسوریا ابلق گرفتم دو هفته هست
    ۳ غلافه یکی از غلاف هاش که دو برگ بزرگ داره و یکی کوچک دو روزی هست که یکی از برگ های بزرگش از کمرش داره خراب میشه و رنگ خراب شدنش قهوه ای سوخته هست
    مشکلش چیست و اون برگ کوچک وسط غلاف خشک شده
    بزگواری کنید راهنمایی کنید
    و واسه نجاتش چکار کنم ؟؟
    ممنون از لطفتون

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      احتمال داره ریشه گیاه پوسیده باشه
      بهتر هست این غلاف رو کلا از گلدون خارج کنید و مابقی غلاف ها و همین طور خاک رو با قارچکش سمپاشی کنید

  14. عرفان می گوید

    سلام ما یه گل سانسوریان ۵ ماهه رشد نکرده اینو چطوری باید بهش برسیم و چطور خاکش رو عوض کنیم و.. میشه کمک کنید که در رشد

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      همراه گل‌سِتانی سلام
      رشد قدی سانسوریا با توجه به نوع رقم و واریته متفاوت هست و از یک حدی بلندتر نخواهد شد.
      اگر منظورتان از رشد گیاه دادن پاجوش هست می توانید از هورمون های رشدی استفاده کنید.

  15. بازی اتاق فرار می گوید

    سلام من پارسال یه گلدون بزرگ از این گل داشتم و زمستون از تو بالکن نیاوردم خونه و روش نایلون کشیدم البته نه کامل، دو ماه بعد دیدم ریشه گلا پلاسیده شده

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      همراه گل‌سِتانی سلام
      زمانی که گیاه رو با نایلون کاور می کنید حتما باید این نایلون چند سوراخ برای تهویه داشته باشه در غیر این صورت رطوبت بالا و تنش سرمایی می تونه گیاه رو بیمار کنه.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.