خرید گیاه آپارتمانی با تضمین کیفیت و ارسال رایگان

با ساکولنت ها و کاکتوس های مقاوم برای پرورش در خانه بیشتر آشنا شوید

زمان مطالعه: 17 دقیقه

کاکتوس‌ها در سال‌های اخیر به‌خاطر روش نگهداری آسان و تنوع زیادشان در میان مردم و گیاه‌دوستان محبوب شده‌اند و گونه‌های زیادی دارند که هرکسی می تواند بستگی به شرایطش از آن‌ها نگه‌داری کند. این دسته از گیاهان مناسب افرادی هستند که تازه به پرورش گل و گیاه علاقه پیدا کرده و دنبال خرید گیاهان آپارتمانی هستند که نگهداری شان چندان سخت نباشد. ازاین‌رو اگر شما هم جز چنین افرادی هستید ولی نمی‌دانید برای شروع سراغ چه گیاهی بروید، پیشنهاد ما به خرید گلدان کاکتوس و ساکولنت است. منتها مسئله‌ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که همه کاکتوس‌ها لزوما شرایط نگهداری آسانی ندارند و برخی از آن‌ها را باید با حساسیت بیشتر پرورش بدهید. براین‌اساس تصمیم گرفتیم در این مطلب از وبلاگ سرویس فروش اینترنتی گل و گیاه گُل‌سِتان شما را با 10 گونه از کاکتوس های مقاوم آشنا کنیم تا اگر تازه‌کار هستید گیاهانی را خریداری کنید که برای شروع عالی باشند و به‌راحتی بتوانید از آن‌ها نگهداری کنید.

گُل‌سِتان | گل فروشی آنلاین | سفارش آنلاین گل | گیاه آپارتمانی

لیست مطالب:


مقدمه‌ای برای شناخت بیشتر کاکتوس‌ها

کاکتوس‌ها به خاطر ذخیره‌ی آب در برگ و ساقه‌شان قابلیت زندگی در شرایط نامساعد مثل کم‌آبی را دارند، پس اگر فراموش کنید که مدتی به آن‌ها آب ندهید، مشکلی برایشان پیش نمی‌آید. (البته که این به معنای هرگز آب ندادن به آن‌ها نیست و عدم توجه به آن‌های نیست.) به همین جهت تقریبا همه کاکتوس های موجود در بازار مقاوم هستند، منتها برخی از آن‌ها از مقاومت بالاتری برخوردار هستند.

عکس کاکتوس و ساکولنت
کاکتوس و ساکولنت


ویژگی‌های کاکتوس

 کاکتوس گیاه مقاوم و بی دردسری است که بیش از هر چیز نیاز به نور زیاد دارد. کاکتوس‌ها گونه‌های زیادی دارند و در شکل، رنگ و اندازه‌های مختلفی موجودند. شما می‌توانید هرکدام که بیش‌تر دوست دارید یا با دکور منزل‌تان هماهنگ است، انتخاب کنید. بیش‌تر کاکتوس‌ها اگر نور زیادی دریافت کنند، گل‌های زیبایی می‌دهند که هر کدام در نوع خود حقیقتا تماشایی هستند.

افوربیا قرمز با گلدان مواد آلی
448,000 تومان
سم اسبی با گلدان مواد آلی
432,000 تومان

جالب است بدانید کاکتوس‌هایی که امروزه به‌عنوان گیاه خانگی پرورش داده می‌شوند همگی در خانواده‌های زیر جای می‌گیرند:

  • سرئوس
  • اچینوکاکتوس
  • اسپوستا
  • فروکاکتوس
  • مامیلاریا
  • نوتوکاکتوس
  • اپونتیا
  • پارودیا
  • پیلوسوسرئوس
  • ربوتیا

اگر قصد خرید کاکتوس دارید پیشنهاد می‌کنیم کاکتوس های خودتان را در گلدان های فانتزی، رنگی و زیبا بکارید تا جذابیت‌شان چند برابر شود. هم‌چنین می‌توانید کاکتوس‌ها را در کنار هم بکارید و آثار هنری زیبایی مثل تراریوم کاکتوس یا دیوار کاکتوس خلق کنید.


10 تا از کاکتوس های مقاوم برای نگهداری در خانه

1. کاکتوس‌های بومی مناطق بیابانی، از جمله کاکتوس های ارزان قیمت و مقاوم

کاکتوس‌های بیابانی احتمالا به تصوراتتان در مورد کاکتوس نزدیک‌ترند. در واقع این گیاهان می‌توانند گیاهان آپارتمانی خوبی برای شما بشوند. با وجود این که تیغ دارند، ولی معمولا برای کودکان و حیوانات خانگی سمی نیستند.

کاکتوس‌های بیابانی زیادی هستند که گیاهان آپارتمانی خوبی برای شما خواهند بود. این کاکتوس‌ها صدها گونه‌ی متفاوت دارند و هرکدام که دوست‌دارید می‌توانید انتخاب کنید. کاکتوس‌های بیابانی جز گل و گیاه های ارزان به‌شمار رفته و نسبتا ارزان هستند. در مورد این دسته از کاکتوس باید بگوییم که هرچه قدر اندازه‌ی آن‌ها کوچک‌تر باشد، ارزان‌تر هستند.

کاکتوس های بومی مناطق بیابانی ، از جمله کاکتوس های ارزان قیمت و مقاوم
کاکتوس های بومی مناطق بیابانی

2. سدوم غوره‌ای یا دم الاغی

سدوم غوره‌ای از جمله کاکتوس های مقاوم با نام علمی سدوم مورگانیوم (Sedum morganianum) است؛ ساکولنت زیبایی که به‌صورت آویز بسیار زیباست و می‌توانید آن را از سقف آویزان کرده یا لبه‌ی پله، کتاب‌خانه یا میز بگذارید.

جالب است بدانید بلندی هرساقه‌ از سدوم غوره‌ای ممکن است به یک متر هم برسد. رنگ برگ‌های این کاکتوس طوسی و سبز و شبیه به دانه‌ی درشت برنج است. سدوم غوره‌ای به‌ندرت گل می‌دهد، اما اگر گل بدهد در فصل تابستان خواهد بود. گل‌های سدوم غوره‌ای به‌رنگ صورتی و قرمز هستند و در سرشاخه‌ها  شکفته می‌شوند.

سدوم مورگانیوم بومی مکزیک است و به نور زیاد  و مستقیم برای رشد نیاز دارد. بین هر آبیاری نیز باید اجازه دهید روی خاک خشک شود. در فصل زمستان نیز که گیاه رشد فعال ندارد، مقدار آب را کاهش داده و فاصله بین آبیاری‌ها را کاهش دهید.

3. کاکتوس کریسمس، یکی از زیباترین کاکتوس های مقاوم

اگر دنبال گیاه خاصی برای روز‌های زیبای کریسمس هستید، کاکتوس کریسمس متفاوت دقیقا همانی است که شما دنبالش هستید.
کاکتوس کریسمس با نام علمی (Schlumbergera x buckleyi) برخلاف دیگر کاکتوس‌ها تیغ‌های تیز ندارد. ساقه‌های این کاکتوس از کاکتوس های مقاوم صاف، پرآب و به‌صورت تکه‌تکه هستند و بلندی هر شاخه از آن تقریبا برابر با 30 سانتی‌متر است. اندازه هرشاخه از این گیاه وقتی از یک حدی بزرگتر می‌شود، مستقیم جلو نرفته و به‌صورت آویز و چترمانند می‌شود.

این گیاه در مقایسه با بقیه‌ی کاکتوس‌ها به رطوبت بیش‌تری نیاز دارد پس هر زمان که روی خاکش خشک شد به آن آب بدهید. در طول نگهداری از کاکتوس کریسمس آن را در نور مستقیم نزدیک پنجره بگذارید. اگر به همین شکل از این کاکتوس نگهداری کنید، احتمالا در فصل زمستان که روز‌ها کوتاه‌تر است و نزدیک کریسمس (ماه‌ دی و بهمن)  به گل می‌نشیند. جالب است بدانید اگر شرایط محیطی‌اش کاملا مناسب باشد در پاییز و بهار هم گل می‌دهد. کاکتوس کریسمس از نوع کاکتوس‌های مقاوم جنگلی است و به خاطر همین مورد با شکل همیشگی کاکتوس که درنظر دارید متفاوت است.

گل‌های کاکتوس کریسمس به رنگ نارنجی، صورتی، قرمز یا سفید هستند و رنگ‌ آن بستگی به نوع گیاه دارد. کاکتوس کریسمس مثل بیش‌تر کاکتوس‌ها نسبت به شرایط نامساعد مقاوم بوده و روش نگهداری آسانی دارد.

مطلب پیشنهادی: جامع‌ترین روش نگهداری کاکتوس

معرفی کاکتوس کریسمس
کاکتوس کریسمس

4. کاکتوس مرغ و جوجه

دو نوع ساکولنت هستند که با اسم مرغ و جوجه شناخته می‌شوند. هردوی این کاکتوس‌ها گیاهچه‌های جدیدی را تولید می‌کنند که از گیاه مادر به وجود می‌آیند. یکی از این ساکولنت‌ها اشوریا الگانس (Echeveria elegans) یا ساق عروس است که به شکل گل و دور برگ‌های آن گرد است و هرساله گل‌هایی زنگوله‌مانند تولید می‌کند.

فیکوس الاستیکای شرابی در گلدان طلایی
978,000 تومان
مانسترا غول پیکر
19,000,000 تومان
فیکوس بلک در گلدان مواد آلی سفید
827,000 تومان
لوتوس سه تایی
679,000 تومان
زامیفولیا بلک سه قلاف
645,000 تومان

نوع دوم اما سمپرویوم تکتوروم (Sempervivum tectorum‌) است که آن‌ هم به شکل گل است، اما برگ‌هایش صاف‌تر و نوک‌تیزترند و گل‌های آن کوچک و ستاره‌ای هستند. هردوی این ساکولنت‌ها گونه‌های مختلف با شکل‌ها و رنگ‌های جالب دارند و جمع‌آوری گونه‌های مختلف آن خودش کار سرگرم‌کننده‌ای برای گیاه‌دوستان است.  

اشوریا و سمپرویوم نیازهای مشابهی دارند؛ برای مثال خاک هردوی آن‌ها باید بین هر آبیاری خشک شوند چون رطوبت مداوم باعث پوسیدگی ساقه و ریشه آن‌ها می‌شود. این کاکتوس‌ها در نور مستقیم پشت پنجره بهترین رشد را دارند و می‌توانید آن‌ها را به‌راحتی و با جداکردن گیاهچه‌ها و کاشتن آن‌ها در گلدان جدید تکثیر کنید. خاک گلدان این دست از ساکولنت‌ها باید شنی باشد تا زهکشی خوب داشته و آب اضافی از گلدان خارج شود.

بیشتر مطالعه کنید: 10 تا از کاکتوس های بزرگ که می‌توانید در خانه نگهداری کنید

5. گیاه یشم یا کراسولا اواتا، از جمله کاکتوس های مقاوم با برگ های سبز جذاب

نام‌های دیگر این گیاه، درخت دوستی، درخت پول، درخت شانس و کراسولا درختی و نام علمی آن کراسولا اواتا Crassula ovata است. گیاه یشم بومی آفریقاست، برگ‌های سبز براق و ضخیم دارد و اگر در نور کامل قرار بگیرد، لبه‌ی برگ‌های آن قرمز می‌شود. بلندی این گیاه معمولا بیش‌تر از ۳۰‌سانتی‌متر نمی‌شود و جز کاکتوس های مقاوم کوتاه قد است. بهتر است گیاه یشم را در گلدان نسبتا سنگینی بکارید چون وقتی که بزرگ شود، وزن گیاهش بالاتر می‌رود و اگر گلدان سبک باشد ممکن است بیفتد.

در طول نگهداری از گیاه یشم باید تا وقتی که روی خاکش کاملا خشک نشده، به آن آب ندهید. از طرفی نگذارید که گیاه خشک شود، چون تشنگی زیاد ممکن است باعث ریختن برگ‌هایش شود.

گیاه یشم یا کراسولا اواتا ، از جمله کاکتوس های مقاوم با برگ های سبز جذاب
گیاه یشم یا کراسولا اواتا

6. آلوئه‌ورا

آلوئه‌ورا به شکل بوته‌ای پر از برگ‌های ترد و کشیده و روی ساقه‌ای کوتاه رشد می‌کند. این گیاه در طول زمان گیاهچه‌های جدیدی تولید می‌کند که به مرور زمان تمام گلدان را پر می‌‌کنند. شما می‌توانید به‌راحتی این گیاهچه‌ها را جدا کرده و در گلدان جدید بکارید. ژله‌ی وسط آلوئه‌ورا خاصیت درمانی زیادی برای پوست و مو دارد و قرن‌ها پیش برای درمان زخم‌ها و آفتاب‌سوختگی از آن استفاده می‌شده است.

دور برگ‌های آلوئه‌ورا تیغ‌های درشتی وجود دارد که ممکن است پای‌تان را در هنگام عبور زخمی کند. پس آن را در جای کم رفت و آمد بکارید. آلوئه‌ورا گیاه مقاومی است که به‌سختی می‌توانید آن را از بین ببرید! آلوئه‌ورا مثل ساکولنت‌های دیگر دوست دارد خاکش بین هر آبیاری خشک باشد تا این که همیشه مرطوب بماند. بنابراین در طول نگهداری از آن همیشه این نکته را مد نظر داشته باشید.

جالب است بدانید با اینکه آلوئه‌ورا در نور زیاد بهترین رشد را دارد، اگر آن را ناگهان از سایه به پشت پنجره‌ی داغ و آفتابی ببرید، برگ‌هایش خواهند سوخت!

7. گیاه پاندا

گیاه پاندا که به نام گوش گربه‌ای یا کالانکوئه لب‌سوخته معروف است، یکی ازرایج‌ترین گونه کالانکوئه به‌حساب می‌آید. نام علمی این گیاه کالانکوئه تومنتوسا (Kalanchoe tomentosa) و بومی ماداگاسکار است و برگ‌هایی به رنگ سبز و خاکستری مات که با پرزهای نقره‌ای و نرم پوشیده‌شده دارد. البته این همه ویژگی‌های ظاهری برگ‌های گیاه پاندا نیست و در نوک برگ‌های آن نیز نقطه‌های قهوه‌ای رنگ زیبایی وجود دارد.

گیاه پاندا می‌تواند تا ۶۰ سانتی‌متر رشد کند، اما نکته‌ای که در مورد آن وجود دارد این است که رشد آن بسیار کم است. گیاه پاندا به نور مستقیم از پشت پنجره نیاز دارد و بایذ اجازه دهید بین هر آبیاری روی خاکش کاملا خشک شود. همچنین وقتی که آن را آبیاری می‌کنید دقت کنید که آب روی برگ‌ها نریزد چون قطره‌های آب باعث پوسیدگی برگ‌های آن می‌شود.

بیشتر مطالعه کنید: 10 گیاه آپارتمانی مناسب زمستان برای فضای داخل خانه و روش نگهداری آن ها

گیاه پاندا یا کالانکوئه تومنتوسا
گیاه پاندا

8. سانسوریا، از جمله ساکولنت های مقاوم جذاب و پرطرفدار

می گویند سانسوریا آنقدر مقاوم است که نمی‌توانید هیچ‌رقمه آن را از بین ببرید! در واقع با یکی از ساکولنت های فوق العاده مقاوم طرف هستید. نام دیگر این ساکولنت گیاه ماری است و به نام‌های زبان مادرشوهر (به دلیل سختی و مقاومت برگ‌ها) و برگ شمشیری نیز شناخته می‌شود. سانسوریا می‌تواند هفته‌ها بدون نور و آب کافی زنده بماند و ظاهرش تغییری نکند.

زامیفولیا 9 قلاف سبز با گلدان مواد آلی
1,365,000 تومان
سانسوریا کراواتی امریکن با گلدان مواد آلی
812,000 تومان
زامیفولیا بلک 9 قلاف در گلدان مواد آلی استوانه بلند
1,611,000 تومان
دراسنا کامپکت با گلدان مواد آلی
523,000 تومان
سانسوریا سبز با گلدان مواد آلی مخروطی
774,000 تومان

برگ‌های ضخیم، مستقیم و نوک‌تیز این گیاه رو به بالا رشد می‌کنند و می‌توانند حدود ۹۰ سانتی‌متر یا بیش‌تر بزرگ شوند. روی برگ‌ها سانسوریا نقش‌ها یا خطوط رنگی سفید یا شیری‌رنگی وجود دارد و برگ‌های آن به مرور زمان، تمام گلدان را پر می‌کنند.

برای تکثیر سانسوریا می‌توانید یکی از برگ‌ها را از گلدان بیرون آورده و در گلدان جدید بکارید. این گیاه در نور مستقیم و متوسط یعنی از پشت پرده‌ی توری بهترین رشد را دارد و بین هر دو آبیاری باید اجازه دهید تا خاکش خشک شود.

9. درخت شیر افریقایی

نام دیگر این گیاه بشکه‌ی شیر آفریقایی (یا به انگلیسی: African milk barrel) است و علت این نام‌گذاری وجود شیره ای سفیدرنگ در داخل این کاکتوس است. این شیره سمی و چسبنده است و در اثر تماس با پوست ممکن است باعث تحریک و خارش شود.

نام علمی این کاکتوس از کاکتوس های مقاوم اصلا شبیه نام اصلی‌اش نیست و افوربیا تیاگونا (Euphorbia trigona) نامیده می‌شود. درخت شیر افریقایی می‌تواند تا ۹۰ سانتی‌متر رشد کرده و به کاکتوسی تنومند و بزرگ تبدیل شود. این گیاه ساقه‌های رو به بالا، مثلثی و چند شاخه تولید می‌کند که هر کدام تیغ‌هایی کوتاه و تیز دارند. برگ‌های کوچکی نیز در نوک ساقه‌های سبز وجود دارد که به رنگ سبز متمایل به قرمزند. اگر از لیست کاکتوس های مقاوم این کاکتوس را برای نگهداری و پرورش دادن انتخاب کرده‌اید در طول نگهداری از آن درنظر داشته باشید که نور زیاد و نیمه‌مرطوب بودن خاک گیاه دو عامل مهم برای رشد این گیاه هستند.

مطلب پیشنهادی: روش نگهداری گیاه افوربیا

درخت شیر آفریقایی یا افوربیا تیاگونا
افوربیا تیاگونا

10. هاورتیا گورخری

هاورتیا گورخری برگ‌های نوک‌تیز و برجستگی‌های راه‌راه مانند سفیدی دارد که باعث شده این گیاه کمیاب و منحصربه فرد جلوه کند. این گیاه در بیش‌تر گل‌فروشی‌ها موجود است و جز کاکتوس های مقاوم و منعطف به‌شمار می‌رود. اگر قصد نگهداری از این گیاه را دارید آن را پشت پنجره بگذارید تا چندساعت نور غیرمستقیم دریافت کند و بین هر دو آبیاری بگذارید خاکش کاملا خشک شود. هاورتیا گورخری برای ساخت تراریوم و رشد در کنار دیگر ساکولنت‌ها گیاه مناسبی است چون رشد چندانی نداشته و اندازه‌اش نهایتا به ۱۲  سانتی‌متر می‌رسد.


ساکولنت ها و کاکتوس های مقاوم مناسب برای فضای باز

فکر می‌کنید که کاکتوس منظره‌ی حیاط‌ها را خسته‌کننده می‌کند؟ باید بگوییم که این تصور اشتباه است. پیشنهاد می‌کنیم طرز فکرتان را عوض کنید. این گیاهان برای هر حیاطی مناسبند و نه تنها ظاهر منحصربه‌فرد و متفاوتی به محیط زندگی‌تان می‌دهند بلکه نگهداری از آن‌ها نیز آسان است.

مانسترا غول پیکر
19,000,000 تومان
سانسوریا کراواتی امریکن با گلدان مواد آلی
812,000 تومان
آگلونما با گلدان مواد آلی
787,000 تومان
سانسوریا ابلق با گلدان مواد آلی استوانه مشکی
996,000 تومان
سانسوریا سبز با گلدان مواد آلی مخروطی
774,000 تومان

در ادامه ما کاکتوس‌های فضای باز را مطابق شکل ظاهری‌شان دسته‌بندی کرده‌ایم. شما می‌توانید از هر گروه چند کاکتوس را انتخاب کرده و منظره‌ای زیبا برای حیات خود خلق کنید.

1. کاکتوس‌های بشکه‌ای

کاکتوس های بشکه‌ای که با نام کاکتوس گرد هم شناخته می‌شوند، دقیقا شبیه بشکه هستند! این کاکتوس‌ها تا 90 سانتی‌متر رشد کرده و هرچه سن کم‌تری داشته‌باشند ارزان‌تراند.

خدمات باغبانی در محل، اعزام سریع باغبان گل و گیاه | گُل‌سِتان

بعضی از معروفترین کاکتوس‌های بشکه‌ای به شرح زیراند:

  • توپ طلایی یا بالش مادرزن (Golden barrel)
  • کاکتوس هررا (Fishhook Barrel)
  • کاکتوس کلاه راهب یا کلاه کشیشی (Monk’s Hood)
  • کاکتوس بشکه آبی (Blue Barrel)

همه‌ی این کاکتوس‌ها خاک خشک و نور زیاد را خیلی دوست دارند. اگر در منطقه‌ی آب و هوایی سرد و مرطوب زندگی می‌کنید، می‌توانید این کاکتوس‌ها را در گلدان بکارید و هرزمان که هوا سرد و مرطوب شد، کاکتوس‌ها را به داخل خانه بیاورید.

بیشتر مطالعه کنید: همه آنچه درباره آبیاری کاکتوس باید بدانید

کاکتوس های بشکه ای
چندین کاکتوس بشکه ای در کنار هم

2. کاکتوس‌های ستونی

نام دیگر کاکتوس‌های ستونی، سرئوس (cereus) است به صورت ستونی بلند می‌شوند و رشد می‌کنند. تقریبا ۱۷۰ گونه کاکتوس ستونی وجود دارد و هرکدام از آن‌ها ویژگی‌های منحصربه فردی دارند که مهم‌ترین ویژگی مشترک آن‌ها همان شکل ستونی و بلند آن است.

مطلب پیشنهادی: روش نگهداری از کاکتوس سرئوس ولیدوس

کاکتوس های مقاوم ستونی عمر خیلی طولانی دارند و بعضی از گونه‌های آن می‌توانند تا ۲۰۰  سال هم زندگی کنند. جالب است بدانید که بعضی از گونه‌های این کاکتوس‌ها سال‌های زیادی به‌عنوان خوراکی توسط انسان‌ها مصرف شده و می‌شوند.

3. کاکتوس‌های میوه‌دار

سومین گروه از کاکتوس های مناسب و مقاوم برای فضای باز، کاکتوس‌هایی هستند که شکل‌شان با دو گروه قبلی کاملا متفاوت است. این کاکتوس‌ها برگ‌های بزرگ کاملا صاف و گوشتی دارند و بیش‌تر آن‌ها گل‌های زیبایی به رنگ نارنجی، صورتی، بنفش و قرمز می‌دهند که این گل‌ها پس از مدتی به یک میوه خوراکی تبدیل شده و می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. رنگ برگ‌های این دسته از کاکتوس‌ها نیز از سبز خیلی روشن تا آبی تیره متفاوت است.

کاکتوس‌های میوه‌دار اندازه‌های متفاوتی دارند؛ به‌طوری‌که کوچیک‌ترین آن‌ها کم‌تر از ۳۰ سانتی‌متر و بزرگ‌ترین آن‌ها به بیش از ۲ متر می‌رسند. اضافه کردن این کاکتوس‌های جالب دیزاین باغچه‌ی شما را در کنار کاکتوس‌های ستونی و بشکه‌ای تکمیل می‌کند.

مطلب پیشنهادی: به سادگی آب خوردن ساخت یک باغچه دیواری را یاد بگیرید

کاکتوس های میوه دار
کاکتوس میوه دار

4. کاکتوس‌های گلدار

اگر دوست‌دارید گیاهان گلدار را در باغچه‌تان بکارید، حتما به کاکتوس‌های گلدار هم فکر کنید. بسیاری از کاکتوس‌ها وجود دارند که گل‌های فوق‌العاده زیبا با رنگ های چشم‌نواز دارند و عطری دلنشین دارند.

بعضی از این دسته از کاکتوس‌ها بیش‌تر روزهای سال گل‌ می‌دهند و بعضی از آن‌ها فقط در نیمه‌ی دوم سال که روز‌ها کوتاه‌تر است، گل دارند. بعضی از گل‌هایشان موقع غروب و بعضی با بالا آمدن آفتاب و شروع روز باز می‌شوند. قیمت کاکتوس‌های گل‌دار بستگی به اندازه، سن و نوع گل‌ها متفاوت است و جز زیباترین کاکتوس ها و گیاهان مقاوم به‌شمار می‌روند.

5. کاکتوس‌های بدون گل

کاکتوس‌های بدون گل رنگ‌، اندازه و شکل‌های گوناگونی داشته و حتی بعضی از آن‌ها خار‌های طلایی دارند. هرکدام از آن‌ها منحصر به فردند و زیبایی را به باغ یا خانه‌تان می‌آورند. این کاکتوس‌ها یک مزیت دارند و آن هم اینکه مراقبت از کاکتوس‌های بدون گل بسیار آسان‌تر از کاکتوس های گلدار است و مقاوم تر از کاکتوس های بدون گل هستند. تیغ‌های این دسته از کاکتوس‌ها مدت زیادی آب را در خودشان نگه‌می‌دارند، به‌همین‌دلیل می‌توانید به آن‌ها دیرتر آب بدهید. دامنه اندازه در این کاکتوس‌ها بسیار متفاوت است، به‌طوری‌که بعضی از آن‌ها به اندازه‌ی دومتر بلندی داشته و بعضی از آن‌ها فقط ۶ سانتی‌متر هستند.

معرفی ساکولنت ها و کاکتوس های مقاوم
کاکتوس و ساکولنت های گلدانی

سخن آخر

در این مطلب سعی کردیم همه آنچه در مورد کاکتوس های مقاوم برای داخل و خارج خانه لازم است بدانید را برای شما تشریح کنیم، چنانچه مطلبی ناگفته مانده است و یا پرسشی در ذهن شماست که نیاز به مشاوره تخصصی روی گیاه خود دارید، می‌توانید سوالات خود را از طریق ارتباط با مشاوره گیاه پزشکی آنلاین گُل‌سِتان مطرح نمایید. کارشناسان باتجربه گیاه‌پزشکی ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند. گیاه پزشکان مشکل شما را بررسی می‌کنند و در صورت نیاز غذای گیاه (کود)، سم و سایر ملزومات گیاه را برای شما ارسال خواهند کرد. ضمن اینکه اگر زمان یا تخصص کافی برای رسیدگی به گیاه خود را ندارید، می توانید از خدمات باغبانی در محل گُل‌سِتان (اعزام باغبان و گیاه پزشک به محل شما) استفاده کنید تا متخصصین ما با ابزار مورد نیاز شما در محل شما حضور یابند و خدماتی مانند تشخیص بیماری، علت عدم رشد، تعویض خاک و گلدان، سم پاشی، کوددهی و یا حتی کاشت و … را به شما ارائه دهند.

خرید گیاه و گل آپارتمانی آنلاین - تحویل رایگان 4ساعته | گُل‌سِتان

رز جاودان مهرسا
674,000 تومان
مانسترا غول پیکر
19,000,000 تومان
زامیفولیا بلک 6 قلاف در گلدان مواد آلی استوانه
1,146,000 تومان
پاچیرا پنج تنه ارتفاع50
746,000 تومان
فیکوس لیراتا دو شاخه در گلدان مواد آلی استوانه
955,000 تومان


سوالات پرتکرار شما در مورد کاکتوس های مقاوم

چه نوع آبی برای آبیاری کاکتوس مناسب است؟

برای آبیاری کاکتوس یا کاکتوس‌های خود از آب مقطر یا آب باران استفاده کنید، اما اگر به این آب‌ها دسترسی ندارید، بهتر است از آب جوشانده که سرد شده یا آبی که حداقل 24 ساعت در یک ظرف مانده و استراحت کرده است استفاده کنید.

آیا کاکتوس می‌تواند بدون دریافت نور خورشید زنده بماند؟

سوالی که احتمالا خیلی هم به آن فکر کرده‌اید؛ آیا کاکتوس‌ها می‌توانند در نور بسیار کم زنده بمانند یا خیر؟ حقیقت این است که کاکتوس هم مثل سایر گیاهان برای زنده ماندن به نور خورشید نیاز دارد. انرژی حاصل از نور برای معادلات شیمیایی درونی گیاه مصرف می‌شود و غذای مصرفی سلول‌ها را تولید می‌کند، اما بااین‌حال کاکتوس‌ها می‌توانند نور بسیار کم را برای مدتی تحمل کنند. البته که پس از چند روز دریافت نور ناکافی به مرور زمان نشانه‌های استرس نمایان می‌شوند؛ نشانه‌هایی مثل خم شدن گیاه به‌سمت منبع نور و توقف رشد یا تغییر رنگ گیاه، درنتیجهاگر قرار است کاکتوس شما برای مدتی در نور کم زندگی کند، آبیاری را نیز باید به همان میزان کاهش دهید؛ چراکه آبیاری زیاد بدون شک منجربه پوسیدگی ریشه خواهد شد. 

کاکتوس روزانه به دریافت چند ساعت نور خورشید نیاز دارد؟

به‌طورمعمول اغلب کاکتوس‌ها برای زنده ماندن به دریافت روزانه حداقل 4 تا 6 ساعت نور خورشید نیاز دارند. این دست از گیاهان عاشق قرار گرفتن در مکان‌های روشن و آفتابی هستند و کاکتوس‌هایی که به قدر کافی در معرض نور خورشید نیستند، نشانه‌هایی را از خود بروز می‌دهند.رایج‌ترین نشانه برای عدم دریافت کافی در کاکتوس‌ها، کشیده شدن گیاه به یک سمت است. در این پروسه، گیاه برای دریافت نور بیشتر خود را به سمت منبع نور متمایل می‌کند. با اینکه این تغییر، تطبیق فوق‌العاده‌ای برای گیاه به‌شمار می‌رود، اما سبب ایجاد ساقه‌های ضعیف و رشد نامناسب خواهد شد. نشانه دیگر برای عدم دریافت نور کافی، رنگ پریدگی کاکتوس است که چنین مشکلی پس از قرار گرفتن کاکتوس در نور کافی حل شده و رنگ سبز اصلی مجدد ظاهر خواهد شد. به‌طور کلی این نکته را مد نظر داشته باشید که اگر می‌خواهید زیباترین حالت هر گیاهی را مشاهده کنید باید آن را در نور کافی قرار دهید تا ازاین‌طریق رنگ‌ها تقویت شده و در حالت طبیعی خود باشند.

منظور از خاک مخصوص کاکتوس چیست؟

خاک کاکتوس، خاکی است که به‌صورت اختصاصی برای رشد کاکتوس طراحی شده است. این مخلوط را می‌توانید از فروشگاه‌های گل و گیاه تهیه کنید. البته که رسیدن به این ترکیب در منزل نیز میسر است. پس راه دیگر، ساخت آن در خانه است. آنچه در این باره باید درنظر داشته باشید این است که خاک مناسب کاکتوس باید زهکشی را به بهترین شکل انجام داده و پس از آبیاری، سریعا خشک شود؛ چراکه وقتی شما کاکتوس خود را آبیاری می‌کنید، او تمامی آب مورد نیاز خود را جذب کرده و ذخیره می‌کند. بنابراین، انجام بدون نقص زهکشی برای کاکتوس حیاتی است تا به‌این‌شکل از پوسیدگی ریشه و بروز بیماری‌های قارچی و باکتریایی جلوگیری شود.
درباره خاک‌ها کاکتوس صنعتی باید درنظر داشته باشید که این خاک به گونه‌ای درست شده‌اند که بستری مشابه بستر اصلی کاکتوس در طبیعت را برای آنها فراهم کنند. به این دست از خاک‌ها پیت ماس نیز اضافه می‌شود تا رطوبت بهتر در خاک حفظ شود. هنگامی که پیت رطوبت را جذب و خشک می‌شود. درنتیجه از غرقاب شدن خاک جلوگیری شده و خاک خشک باقی می‌ماند.

چگونه خاک کاکتوس خانگی بسازیم؟

گفتیم که می‌توانید در خانه نیز به این ترکیب برسید. اولین قدم، آماده کردن یک گلدان بزرگ است؛ به گونه‌ای که بتواند تمامی مواد را در خود جای دهد و بیرون نریزد. سپس 1 قسمت شن، 4 قسمت خاک گلدان صنعتی، 5 قسمت پرلیت و کمی خاک سنگ را با هم ترکیب کنید تا به یک خاک کاکتوس مناسب برسید. همچنین می‌توانید با توجه به نوع کاکتوس خود، هر قسمت را اضافه یا کم کنید.

تغییرات فصلی چه تغییری در الگوی آبیاری کاکتوس ایجاد می‌کنند؟

تغییرات فصلی، تاثیر فراوانی بر نحوه رشد کاکتوس دارند. نحوه آبیاری شما در هر فصل، زنده ماندن یا از بین رفتن کاکتوس را تعیین می‌کند، چراکه با تغییر فصل نیازهای آبی نیز تغییر می‌کند. آنچه در مورد الگوی آبیاری کاکتوس در هر فصل باید در نظر داشته باشید به شرح زیر است:
زمستان
در طول زمستان، آبیاری کاکتوس باید در دفعات کم صورت بگیرد؛ زیرا اغلب آن‌ها در این فصل وارد تایم خفتگی خود شده‌اند و با کاهش دما، رشد آنها متوقف می‌شود. بهترین حالت آبیاری در زمستان، ماهی یکبار است. سرمای هوا به ماندن رطوبت در خاک کمک می‌کند، پس نیازی به آبیاری مداوم نیست.
بهار
باران بهاری، همان الگویی است که باید در این فصل به کار بگیرید. باران بهاری یا آبیاری بهاری باید هفته‌ای یکبار صورت بگیرد، زیرا گیاه در حال بیدار شدن از خواب زمستانی است و برای زنده ماندن به آب بیشتری نیاز دارد.
تابستان
به‌دلیل دمای بالای هوا، خاک در این فصل با سرعت خشک می‌شود. البته که منطقه نیز در سرعت خشک شدن موثر است؛ به‌طوری‌که مناطق بسیار گرم با خشک شدن سریع‌تری مواجه می‌شوند. در این شرایط برای بهینه کردن الگوی آبیاری بهترین راه این است که به‌صورت دستی رطوبت خاک را چک کنید؛ به‌این‌صورت که انگشت خود را داخل خاک فرو کرده و اگر خاک خشک بود، آبیاری را انجام دهید. به‌طور معمول، در تابستان 2 الی 3 بار در هفته باید به کاکتوس آب بدهید.
پاییز
الگوی آبیاری پاییز تقریبا شبیه بهار است. در فصل پاییز اگر دمای هوا بالاتر از 5 درجه است، حداقل هفته‌ای یکبار به کاکتوس آب بدهید.

چطور عناصر معدنی ظاهر شده در خاک کاکتوس را از بین ببریم؟

اگر متوجه تجمع عناصر ضروری شده‌اید، یک قاشق غذاخوری سرکه را با آب مقطر یا آب باران مخلوط کنید. سپس از یک پنبه برداشته و تمامی تجمعات عنصری قابل مشاهده بر سطح برگ‌ها را پاک کنید. برای شست‌وشوی گلدان نیز از همین ترکیب استفاده کنید.

۲۵ نظرات
  1. حسن می گوید

    ما توی خونمون خیلی کاکتوسای بیشتری داریم که اینجا نبود

    1. گل‌ستان می گوید

      سلام، برای مشاهده انواع کاکتوس (۱۳۰ گونه) به این صفحه مراجعه بفرمایید:
      https://www.golsetan.com/types-of-cactus-glossary/

  2. انیسا عسگری می گوید

    سلام من یه سوالی داشتم می خواستم بدونم نام این کاکتوس هایی که خار ندارن و لوله ای شکلن چیه

    1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

      با سلام
      لطفا عکس گیاه رو داخل واتس آپ شرکت بفرستید
      ممنون
      ۰۹۱۲۰۷۸۵۱۹۱

  3. ناشناس می گوید

    ما داخل خونهومون چند نوع کاکتوس داریم که اسمشونو و روش اصولی مراقبتشونو نمیدونم و اینجا هم نبود که بخونم.

    1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

      سلام .
      لطفا عکس گیاه رو داخل واتس آپ شرکت ارسال نمایید.
      با تشکر
      ۰۹۱۲۰۷۸۵۱۹۱
      گل ستان

    2. ریحانه می گوید

      بسیار عالی،فقط من هم چند تا کاکتوس دارم اسماشون بلد نیستم و نمی دانم کجا باید عکس اونا را براتون بفرستم ،لطفا راهنمایی بفرمایید

      1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

        سلام وقتتون بخیر لطفا عکس بفرستید به شماره واتساپ ۰۹۱۲۰۷۸۵۱۹۱

  4. مهسا می گوید

    سلام ،وقت بخیر.من تو خونه چند نوع کاکتوس دارم که اخیرا حالشون زیاد خوب نیست و احتیاج به راهنمایی دارم

    1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

      سلام
      وقتتون بخیر
      لطفا عکس گیاه را داخل واتس اپ شرکت ارسال نمایید .
      ۰۹۱۲۰۷۸۵۱۹۱
      گلستان

  5. عطیه سادات می گوید

    سلام ببخشید ما یه کاکتوسی داریم که اسمشو نمیدونیم و الان گلی داده که خیلی بد بوئه میخواستم بدونم آیا خواصی داره یا سمی است ؟

    1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

      سلام وقتتون بخیر
      لطفا عکس از کاکتوس ارسال کنید به شماره واتساپ
      ۰۹۱۲۰۷۸۵۱۹۱

  6. ناشناس می گوید

    سلام ما یه کاکتوس ستونی داریم که قدش از سه متر هم بیشتره وگلهای زیبایی میده فقط میخوام بدونم گلهایش سمی هست

    1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

      سلام وقتتون بخیر
      خیر معمولا گل کاکتوس ها سمی نیستند

  7. حسین می گوید

    سلام
    من هم دو نوع گل کاکاتوس دارم ولی نمیدونم اسمشون چیه و طرز نگهداریشونو

  8. حسین می گوید

    سلام
    منم دو نوع گل کاکتوس دارم و نمیدونم اسمشونو و طرز نگهداریشونو

    1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

      سلام لطفا در واتس اپ عکس گیاه را ارسال کنید
      ۰۹۱۲۰۷۸۵۱۹۱
      ممنون

  9. سمیرا خوش خلق می گوید

    سلام خسته نباشید یه کاکتوس تازگی خرید کردم نحوه نگهداری و تکثیرشو میخواستم بدونم

    1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

      سلام وقت بخیر .
      عکس گیاه را در واتس اپ ارسال کنید . ممنون
      ۰۹۱۲۰۷۸۵۱۹۱

  10. مستوره می گوید

    سلام خسته نباشید یه کاکتوس تازگی خرید کردم اسمش و نحوه نگهداری رو خواستم بدونم. ممنون

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      عکس گیاهتون رو به واتساپ گلستان ارسال کنید تا راهنماییتون کنیم
      ۰۹۱۲۰۷۸۵۱۹۱

  11. ساینا می گوید

    سلام منم به تازگی دو کاکتوس خریدم ولی اسم وروش نگهداری از انها را بلد نیستم

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      عکس کاکتوستون رو به واتساپ گُل‌سِتان ارسال کنید تا دقیق تر راهنماییتون کنیم
      ۰۹۱۲۰۷۸۵۱۹۱

  12. بهار می گوید

    کاکتوس من از ساقه نرم میشه ومیوفته وبرگای پایینی هم رنگش بیرنگ میشه به زردی در صورتی که گیاه از اول سبز پررنگ بود خریدم.برگهای کشیده ویکم خاردار وبه سمت بالا شاخ شاخی نمیدونم چکار کنم لطفا راهنماییم کنید. با تشکر از شما

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      نرم شدن ساقه کاتوس در اکثر مواقع به دلیل آبیاری زیاد و به دنبال اون بیماری های قارچی و پوسیدگی ریشه هست
      بهتر هست حداقل سه مرحله با فاصله هفت روز گیاه رو با قارچکش مانکوزب سمپاشی کنید
      و اینکه حتما اطلاع داشته باشید که آبیاری کاکتوس ها بهتر هست یکبار در هفته باشه و از نور زیاد ولی فیلتر شده هم برخوردار باشند

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.