خرید انواع کاکتوس با تضمین کیفیت و ارسال رایگان

روش نگهداری کاکتوس افوربیا

زمان مطالعه: 12 دقیقه

افوربیا متعلق به آفریقای جنوبی است و بیشتر در مناطق خشک رشد می‌کند. انشعابات افوربیا کمی شبیه شمعدان‌ است؛ به‌خاطر همین، عده ای آن را درخت شمعدان هم صدا می‌کنند! این گیاه از خانواده کاکتوس‌ها با حدود 2400 نوع مختلف، یکی از بزرگترین گونه‌های گیاهان گلدار به‌شمار می‌رود. افوربیا در مناطق گوناگونی از آفریقا گرفته تا ماداگاسکار، آسیا و حتی در اروپا! رشد می‌کند،
حتی در جزایر اقیانوس آرام و استرالیا هم می‌توانید این کاکتوس زیبا را پیدا کنید. اکثر افوربیاها متعلق به مناطق گرمسیری آفریقا هستند و بیشتر در این مناطق می‌توانید آن‌ها را پیدا کنید. با اینکه شکل های متفاوتی در نوع انشعابات و شاخه‌های این گیاه وجود دارد اما رشد قد اکثر آن‌ها یکسان است، به‌طوری‌که قد متوسط این کاکتوس‌ها بین 90 تا 110 سانتی‌متر است. البته ناگفته نماند که افوربیا می‌تواند در طبیعت حتی تا 12 متر هم رشد کند، اما در داخل منازل، نهایتا تا 2 متر رشد می‌کند. البته به قد گیاهی که می‌خرید هم بستگی دارد. اگر گیاه جوانی را خریداری کرده اید که قد کوتاهی دارد، سال‌ها طول می‌کشد تا به دو متر برسد. خلاصه که اگر دنبال خرید کاکتوس هستید و یک کاکتوس زیبا می‌خواهید، ما به شما خرید و نگهداری از کاکتوس افوربیا را به شما پیشنهاد می‌کنیم. این کاکتوس هم زیباست و هم چون از خانواده کاکتوس ها است، نگهداری آسانی دارد. در ادامه بیشتر در مورد روش نگهداری کاکتوس افوربیا برایتان خواهیم گفت. با این مطلب از سرویس فروش اینترنتی گل و گیاه گُل سِتان همراه باشید تا روش نگهداری گیاه افوربیا را بدانید.

گُل‌سِتان | گل فروشی آنلاین | سفارش آنلاین گل | گیاه آپارتمانی

فهرست مطالب:

مانسترا غول پیکر
19,000,000 تومان
زامیفولیا بلک سه قلاف
645,000 تومان
زامیفولیا 9 قلاف سبز با گلدان مواد آلی
1,365,000 تومان
سانسوریا کراواتی امریکن با گلدان مواد آلی
812,000 تومان
سم اسبی با گلدان مواد آلی
432,000 تومان


روش نگهداری از کاکتوس افوربیا درخت مدادی

نور مورد نیاز برای نگهداری کاکتوس افوربیا

افوربیا به نور خورشید علاقه دارد. پس اگر آن را دومتری یک پنجره نورگیر قرار دهید، حسابی لذت خواهد برد. اکثر افوربیاها عاشق نورند، اما بعضی از آن‌ها می‌توانند سایه جزئی را هم تحمل کنند. برای تامین نور مورد نیاز برای نگهداری از افروبیا آن را نزدیک یک پنجره نورگیر جنوبی قرار دهید. از آغاز بهار تا میانه پاییز هم می‌توانید گلدان را به بالکن و باغچه منتقل کنید، اما دقت داشته باشید که نور خورشید باعث سوختن برگ‌های افوربیا نشود. به‌این‌منظور اگر احساس کردید نور خیلی تند و گرم است، مکان افوربیا را کمی تغییر دهید.

نور مورد نیاز برای نگهداری کاکتوس افوربیا
کاکتوس افوربیا در کنار سایر کاکتوس ها

دمای مناسب برای نگهداری از کاکتوس افوربیا

دمای بالای هوا در تابستان برای افوربیا مشکلی ایجاد نمی‌کند، اما هوای سرد زمستان می‌تواند برای آن مشکل‌ساز شود. البته این موضوع به میانگین دمای هوای محیط زندگی شما هم بستگی دارد؛ مثلا گونه‌هایی از افوربیا که متعلق به عربستان، بخش‌های غربی و مرکزی آفریقا و مناطق گرمسیری آمریکا هستند، برای ادامه حیات خود در زمستان به بازه دمایی 13 الی 15 درجه سانتی‌گراد نیاز دارند، اما افوربیاهایی که در ماداگاسکار و آفریقای شرقی زندگی می‌کنند، دمای کمتر و معادل 13 الی 10 درجه را نیز تحمل می‌کنند.

جالب است بدانید که گونه‌هایی که بومی بخش شمالی و جنوبی آفریقا هستند به دمای زیر 10 درجه نیاز دارند! در نتیجه می‌توان گفت دمای مناسب برای نگهداری از کاکتوس افوربیا متغییر است و نمی‌توان دمای ثابتی برای آن درنظر گرفت. اگر پیشنهاد ما را بخواهید، به عقیده ما بهتر است افوربیا را با آغاز سرما به داخل خانه منتقل کنید.

بیشتر مطالعه کنید: جامع‌ترین روش نگهداری کاکتوس

آبیاری

مهم‌ترین قانون در خصوص آبیاری ساکولنت و کاکتوس این است که خاک آن‌ها را غرقاب نکنید. این قانون درباره نگهداری از کاکتوس افوربیا هم صدق می‌کند و خاک این کاکتوس نیز مثل سایر انواع کاکتوس‌ها ، باید بین هر بار آبیاری کمی خشک شود. ضمن اینکه این گیاه می‌تواند از پس خشکی کامل خاک نیز بر آید، اما نه برای مدت طولانی. به‌هر حال باید درنظر داشته باشید که این به معنای عدم نیاز افوربیا به آب نیست. برای اینکه از خشکی خاک مطمئن شوید، انگشت خود را به‌اندازه چند سانتی‌متر در خاک فرو کرده و رطوبت لایه‌ی زیرین را بسنجید. اگر هنگام لمس، خشک به‌نظر می‌رسید می‌توانید گیاه را آبیاری کنید، اما اگر هنوز مرطوب بود، باید دست نگه داشته و تا زمان خشک شدن خاک صبر کنید.

در زمستان، باید دفعات آبیاری را کاهش دهید. دقت کنید، گفتیم دفعات نه مقدار؛ در واقع از آنجایی که دفعات آبیاری کمتر می‌شود، میزان آن اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. در این فصل باید در هر وعده آبیاری به‌قدر کافی به گیاه آب برسانید تا رطوبت حداقلی در خاک ایجاد شده و از پژمردگی کاکتوس افوربیا جلوگیری شود. در طول فصول گرم‌تر بهترین زمان برای آبیاری این کاکتوس بعدازظهر است، اما می‌توانید این کار را در صبح و قبل از طلوع کامل خورشید و افزایش دما نیز انجام دهید. در زمستان اما، زمان دوم مناسب‌تر است.

افوربیا قرمز با گلدان مواد آلی
448,000 تومان
سم اسبی با گلدان مواد آلی
432,000 تومان

به‌عنوان نکته آخر در مورد آبیاری کاکتوس افوربیا نیز به یاد داشته باشید که موقع آبیاری خاک آن را به‌خوبی آبیاری کنید، البته این موضوع با غرقاب شدن خاک نباید اشتباه گرفته شود.

مطلب مرتبط: همه آنچه درباره آبیاری کاکتوس باید بدانید

کاکتوس افوربیا گلدانی
کاکتوس های افوربیا گلدانی

خاک مناسب برای نگهدری از کاکتوس افوربیا

افوربیا به خاکی با زهکشی مناسب نیاز دارد و می‌تواند در شرایط بحرانی، در خاک خشک و کم‌آب هم زندگی کند. برای تهیه خاک مناسب نگهداری افوربیا می‌توانید به‌جای خرید، خودتان ترکیب خاک ایده‌آل آن را بسازید. برای این کار از خاک مخصوص ساکولنت و کاکتوس استفاده کنید و آن را با خاک معمولی گیاهان آپارتمانی ترکیب کنید. در مورد PH خاک نیز پیشنهاد ما این است که از خاکی در گستره PH 6.1 که کمی اسیدی است، الی 7.8 که تقریبا بازی است استفاده کنید. اگر گیاه خود را در باغچه (هر بستری غیر از گلدان) کاشته‌اید، فراموش نکنید که مقداری شن و ماسه به خاک اطراف آن اضافه کنید. حتی زمینی مخلوط از سنگ و خاک نرم نیز برای این کاکتوس مناسب خواهد بود.

مطلب پیشنهادی: با ساکولنت ها و کاکتوس های مقاوم برای پرورش در خانه بیشتر آشنا شوید

کوددهی کاکتوس افوربیا

اغلب خاک‌ها اگرچه برای استقرار ریشه مناسب هستند، اما نمی‌توانند تمام عناصر ضروری مورد نیاز گیاه را فراهم کنند. به‌همین‌علت استفاده از کود مناسب ضرورت پیدا می‌کند. برای این‌منظور نصف قاشق چای‌خوری کود چند منظوره 15-15-15 را در یک لیتر آب حل کنید و هر دو هفته یکبار پس از آبیاری به خاک اضافه کنید. این کار باید در بهار و تابستان صورت بگیرد. از آنجایی که سرعت رشد کاکتوس افوربیا در پاییز و زمستان کاهش می‌یابد، باید کوددهی را در این فصول سرد متوقف کنید.

هرس کردن

اگر این کاکتوس پیوسته به رشد خود ادامه دهد، می‌تواند بسیار بزرگ و سنگین شود. چراکه افوربیا تا ارتفاع زیادی رشد می‌کند، خیلی زیاد! بنابراین در طول نگهداری از کاکتوس افوربیا برای کنترل و مدیریت اندازه آن، باید هرس کردن آن را در برنامه خود قرار دهید. گفتنی است می‌توانید از ساقه‌های بریده شده این کاکتوس برای تکثیر آن استفاده کنید.

فراموش نکنید که هنگام هرس کردن این کاکتوس، باید از دستکش، محافظ چشم و لباس ضخیم استفاده کنید، چراکه شیره سفید موجود در این گیاه سبب التهاب پوست شده و اگر هرگونه تماسی با چشم داشته باشد، می‌تواند مشکلات دیداری جدی برای شما ایجاد کند. بااین‌حال اگر تماسی با این شیره خطرناک داشتید، سریعا محل آلوده را با آب بشویید.

عکس کاکتوس افوربیا از نمای نزدیک
کاکتوس افوربیا از نمای نزدیک


تعویض گلدان کاکتوس افوربیا

همان‌طور که گفتیم افوربیا می‌تواند بزرگ و قطور شود؛ پس بدیهی است که روزی از گلدان خود خارج می‌شود. در این حالت، بهتر است گیاه را به گلدان بزرگ‌تری منتقل کنید، اما لازم نیست این تعویض گلدان هر ساله انجام شود. هر دو یا سه سال کافی است. تعویض گلدان می‌تواند همچنین راه خوبی برای رساندن خاک تازه به افوربیا باشد.

زمان مناسب برای این کار، اوایل بهار است؛ درست زمانی که فصل رشد تازه آغاز شده است. پس از اینکه گیاه را به گلدان تازه منتقل کردید، یک الی دو هفته صبر کرده و سپس آبیاری را آغاز کنید.


گلدان مناسب برای نگهداری از کاکتوس افوربیا

وقتی بحث به گلدان مناسب برای کاکتوس افوربیا می‌رسد، باید گلدانی را انتخاب کنید که اجازه بدهد میزان اضافی رطوبت به آسانی تبخیر شود؛ مثلا گلدان سفالی به این منظور انتخابی مناسب است. خوبی کاکتوس افوربیا در این است که معمولا نسبت به ازدحام در یک گلدان حساس نیست، پس می‌توانید چند کاکتوس از این نوع را در کنار هم بکارید. کاکتوس افوربیای شما تمایل دارد در گلدانی کاشته شود که حدود 5 الی 7.5 سانتی متر بزرگتر از قطر ریشه خود باشد. گلدان نهایی باید دارای حفرات زهکشی متعددی در زیر خود باشد، زیرا کاکتوسی که در گلدان کاشته می‌شود به آبیاری بیشتری نیاز خواهد داشت. گفتنی است اگر در منطقه‌ای با آب و هوای معتدل زندگی می‌کنید، می‌توانید این گیاه را در خارج از خانه نیز قرار دهید.

مطلب مرتبط: نکات مهم برای انتخاب گلدان مناسب و معرفی چند گلدان زیبا و پرطرفدار


تکثیر کاکتوس افوربیا

قلمه زدن بهترین روش برای تکثیر افوربیاست. به‌این‌منظور همان‌طور که بالاتر هم گفتیم می‌توانید از ساقه‌های هرس شده برای تکثیر کاکتوس خود استفاده کنید. البته می‌توانید، دانه آن را هم بکارید، اما جوانه زدن این دانه کاری بسیار دشوار و زمان‌بر است.

روش تکثیر کاکتوس افوربیا
کاکتوس افوربیا با گل


آفات و بیماری‌ها

کاکتوس افوربیا در مقایسه با سایر ساکولنت‌ها، کمتر دچار آفات و بیماری‌ها می‌شود. رایج‌ترین آفات کاکتوس افوربیا تخم عنکبوت، شپشک آردی، مگس سفید و شپشک معمولی هستند.
کنترل این آفات کاری دشوار است، چون بسیار ریز بوده و به‌راحتی در بخش‌های مختلف گیاه پنهان می‌شوند. ازاین‌رو در طول نگهداری از کاکتوس افوریبا مهمترین کار این است که به‌خوبی آن‌ها را تشخیص دهید و با توجه به میزان گستردگی آن‌ها در گیاه، برای نابودیشان تصمیم بگیرید.

علاوه‌بر موارد گفته شده کاکتوس افوربیا مستعد ابتلا به کپک است؛ کپک، یک عفونت قارچی است که به‌صورت لکه‌های پودری سفید و خاکستری در بخش‌های مختلف گیاه ظاهر می‌شود. این عارضه به‌دلیل رطوبت بالا، تهویه هوای ضعیف، نور ناکارآمد و کمبود مواد معدنی رخ می‌دهد. اگر نشانه‌های وجود کپک را روی افوربیا خود دیدید، آن را ایزوله کنید. یعنی از سایر گیاهان دور کرده و تنها از آن نگهداری کنید. گفتنی است روغن چریش (Nemm Oil) یک انتخاب خوب برای کاهش و از بین بردن عفونت‌های این قارچ است.


سمی بودن یا نبودن

کاکتوس افوربیا جز گیاهان سمی است پس بسیار مواظب آن باشید! برگ‌های این کاکتوس حاوی شیره‌ای بسیار سمی هستند که بی‌نهایت خطرناک هستند و در اثر تماس با پوست باعث خوردگی و سوختگی می‌شوند. طبیعی است که اگر شیره این کاکتوس خورده شود هم بسیار سمی است.

مطلب مرتبط: 120 نوع از گیاهان سمی برای انسان و حیوانات خانگی

در این مطلب سعی کردیم همه آنچه درباره روش نگهداری کاکتوس افوربیا در خانه یا محل کار لازم است بدانید را برای شما تشریح کنیم، چنانچه مطلبی ناگفته مانده است و یا پرسشی در ذهن شماست که نیاز به مشاوره تخصصی روی گیاه خود دارید، می‌توانید سوالات خود را از طریق مشاوره گیاه گُل‌سِتان استفاده نمایید. کارشناسان باتجربه گیاه‌پزشکی ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند. گیاه پزشکان مشکل شما را بررسی می‌کنند و در صورت نیاز غذای گیاه (کود)، سم و سایر ملزومات گیاه را برای شما ارسال خواهند کرد. ضمن اینکه اگر زمان یا تخصص کافی برای رسیدگی به گیاه خود را ندارید، می توانید از خدمات باغبانی گُل‌سِتان (اعزام باغبان و گیاه پزشک به محل شما) استفاده کنید تا متخصصین ما با ابزار مورد نیاز شما در محل شما حضور یابند و خدماتی مانند تشخیص بیماری، علت عدم رشد، تعویض خاک و گلدان، سم پاشی، کوددهی و یا حتی کاشت و … را به شما ارائه دهند.

مانسترا غول پیکر
19,000,000 تومان
فیکوس بلک در گلدان مواد آلی سفید
827,000 تومان
لوتوس سه تایی
679,000 تومان
زامیفولیا بلک سه قلاف
645,000 تومان
زامیفولیا 9 قلاف سبز با گلدان مواد آلی
1,365,000 تومان
خرید گیاه و گل آپارتمانی آنلاین - تحویل رایگان 4ساعته | گُل‌سِتان


سوالات پرتکرار شما درباره روش نگهداری از کاکتوس افوربیا

مشکلات رایج در نگهداری از کاکتوس افوربیا چیست؟

رایج‌ترین مشکلاتی که ممکن است در مسیر نگهداری از این کاکتوس با آنها برخورد کنید عبارتند از: آفات، زرد شدن برگ‌ها و سفیدک. آفاتی که به احتمال زیاد با آن‌ها روبرو خواهید شد شپشک آردی، کنه تار عنکبوتی، مگس سفید و شپشک هستند.
خلاص شدن از شر این حشرات و آفات می‌تواند سخت باشد، زیرا کوچک هستند و به‌راحتی در بخش‌های مختلف گیاه پنهان می‌شوند. به‌همین علت اگر گروهی از آن‌ها را دیدید، یعنی بخش‌های متعددی از گیاه درگیر این عفونت شده است.
بهترین راه برای از بین بردن این آفات، استفاده از آفت کش‌های طبیعی است. اگر به چنین محلولی دسترسی ندارید، اسپری کردن محلول آب و مایع ظرفشویی نیز می‌تواند به بهبود شرایط کمک کند. (یک لیتر آب + یک قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی) عفونت قارچی یا شپشک آردی نیز می‌تواند یک مشکل باشد. این عفونت‌ها به شکل لایه ظریف پودری به‌رنگ قهوه‌ای در بخش‌های مشخصی از گیاه ظاهر می‌شود. علل مختلفی در این عفونت دخیل است، مثل نامناسب بودن تهویه هوا، رطوبت بالا، کمبود عناصر ضروری و ناکافی بودن نور خورشید؛ اگر چنین مشکلی برای افوربیای شما رخ داد، آن را ایزوله کرده و از سایر گیاهان جدا کنید، سپس برای از بین بردن عفونت، از روغن چریش استفاده کرده یا به‌سراغ قارچ کش‌های باغبانی بروید. علاوه‌بر موارد یاد شده، یکی دیگر از مشکلات دارندگان کاکتوس افوربیا، این است که گیاه می‌افتد یا به سمت خاصی خم می‌شود. این اتفاق در اثر آبیاری بیش‌ازحد رخ می‌دهد. در این هنگام با استفاده از یک چوب محکم، تکیه‌گاهی برای گیاه بسازید و آن را قائم نگه دارید. سپس اجازه بدهید خاک خشک شود و آبیاری را به‌شکل صحیحی ادامه دهید. در مورد زرد شدن برگ‌ها نیز باید بگوییم که این هم نشانه آبیاری بیش‌ازحد است. برای جلوگیری از بروز این مشکل باید طوری آبیاری را برنامه‌ریزی کنید که خاک بین هر بار آبیاری خشک شود. به‌یاد داشته باشید که بحث کاکتوس‌ها با سایر گیاهان متفاوت است، آن‌ها خشکی را به خیسی بیش‌ازحد ترجیح می‌دهند.

چه دمایی برای کاکتوس افوربیا مناسب است؟

تحمل دمایی هر کدام از انواع مختلف کاکتوس افوربیا متفاوت است، اما اگر بخواهیم به‌طور مشترک یک بازه دمایی را معین کنیم، باید بگوییم که این نوع کاکتوس عاشق هوای گرم تابستان است و از زمستان‌های سرد دوری می‌کند. برای مثال، کاکتوس‌هایی که از بخش‌های غربی و مرکزی آفریقا هستند، مثل انواع گرمسیری خود، به دمایی بین 13 الی 15 درجه سانتی‌گراد در زمستان نیاز دارند. گونه‌های متعلق به آفریقای شرقی و ماداگاسکار نیز باید در دمای 10 الی 13 درجه سانتی‌گراد زمستان خود را سپری کنند. همچنین افوربیاهایی نیز هستند که از بخش شمالی و جنوبی آفریقا می‌آیند و نمی‌توانند دمایی کمتر از 10 درجه را تحمل کنند. بنابراین، می‌توانیم بگوییم که به‌طور‌کلی، کاکتوس افوربیا نباید در دمای کمتر از 10 درجه سانتی‌گراد قرار بگیرد. اگر افوربیای خود را در داخل خانه نگهداری می‌کنید، پیشنهاد می‌کنیم از آغاز بهار تا اواخر پاییز گیاه را به خارج از محیط داخلی منتقل کنید. (مثل بالکن و حیاط) سپس با رسیدن زمستان، مجدد گیاه را به داخل خانه آورده و آن را در محیطی دور از دستگاه‌های گرمایشی قرار دهید.

کاکتوس افوربیا به چه میزانی از نور خورشید نیاز دارد؟

این کاکتوس دوست دارد هر روز حداقل برای 4 ساعت، تحت تابش غیرمستقیم نور خورشید قرار بگیرد. سایه نسبی نیز برای این گیاه مناسب است. اگر افوربیا را در داخل خانه نگهداری می‌کنید، بهتر است آن را در نزدیکی یک پنجره نورگیر جنوبی یا جنوب شرقی قرار دهید. با اینکه این کاکتوس عاشق نور است، اما باید در برابر نور مستقیم خورشید حفاظت شود، به‌ویژه نور مستقیم خورشید در میانه روز یا همان بعدازظهر که باعث سوختگی برگ‌های کاکتوس شما می‌شود. اگر کاکتوس شما دچار سوختگی برگ‌ها شد این از عوارض قرار گرفتن کاکتوس شما در معرض نور مستقیم و هوای بسیار گرم است. برای حل این مشکل اگر آن را در خارج از خانه گذاشته‌اید، نقطه‌ای را انتخاب کنید که نور شدید به آن نمی‌تابد. به‌عنوان آخرین نکته نیز درنظر داشته باشید که اگر به هر نحوی گیاه در معرض دریافت نور زیاد خورشید است، باید آبیاری نیز به همان میزان افزایش پیدا کند.

۷۵ نظرات
  1. سهیلا می گوید

    باسلام گلدون افوربیای من که رشد خوبی داره پشه سفید داره البته از گلدونی تکثیر شده که شپشک ارد الود داشت اونو برطرف کردم وقلمه روازش گرفتم ، و تنها تو بالکن هستش لطفا راهنمایی کنید برا پشه سفید

    1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

      سلام وقتتون بخیر
      افت گل سفید با سم کنفیدور یک در هزار و اسپری روی برگها و ساقه کنترل شود
      گیاه را بعد از سم پاشی به داخل بیاورید

  2. محمد ترابی می گوید

    ممنون ازاطلاعاتتون…..متشکرم

  3. محمدرضا حق شناس می گوید

    با سلام و احترام و تشکر از مطالب اموزنده شما کارشناس محترم افوربیای من حدود ۲ متر بلند شده اخیرا شپشک با تار عنکبوتی روی ان مشاهده کردم فقط انرا با محلول مایع ظرفشویی رقیق تمیز کردم لطفا راهنمایی بفرمایید . سپاسگزارم

    1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

      سلام وقت بخیر .
      افت شپشک پنبه ای را می توانید با شستشوی زیر برگ ها و اسپری اب کنترل کنید.سم پالیزین به نسبت ۱ در ۱۰۰۰ محلول کرده و سم پاشی نمایید

  4. Soheil می گوید

    سلام یک افوربیا قرمز دارم حدود ۱۰ ماه اصلا رشدی نداشته و نه شاخه جدیدی ازچیه بگید ممنون .

    1. مشاور گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      سلام دوست عزیز گُل‌سِتان، وقتتون بخیر
      لطفا عکس گیاه خودرا در واتس اپ برای ما ارسال کنید
      ممنون از شما
      ۰۹۱۲۰۷۸۵۱۹۱

  5. مهدی می گوید

    سلام وقت بخیر.من تقریبا افوربیا مو ۱۰ ماهه خریداری کردم ولی متاسفانه اصلا رشدی نداشته و همه برگهاش همون اندازه موندن لطفا راهنمایی کنید

    1. مشاور گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      سلام دوست عزیز گُل‌سِتان، وقتتون بخیر
      گیاه شما نیاز به نور زیاد دارد بهتر هست گیاهتا را پشت پنجره در معرض نور افتاب قرار دهید
      از کود های تقویتی مخصوص کاکتوس ها استفاده نمایید
      آبیاری گیاه باید به گونه‌ای انجام شود که آب اضافی از زیر گلدان خارج شود
      (از مسدود نبودن مسیر خروجی آب اضافی اطمینان حاصل فرمایید )
      به منظور حفظ رطوبت محیطی گیاه، بهتر است هر روز صبح، آب روی برگهای گیاهتان اسپری کنید

  6. مریم می گوید

    سلام و وقت بخیر
    روی برگهای افوربیای من حشرات بسیار ریز سفید رنگی وجود داره، از سم فانگیساید بهش اسپری کردم، ممنون میشم اگر راهنمایی بفرمایید که آیا موثر هست یا خیر؟ در ضمن یکسری شاخه‌های کوچیکی دارن رشد میکنن، نیازی به هرس کردن داره بنظرتون؟

    1. مشاور گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      سلام دوست عزیز گُل‌سِتان، وقتتون بخیر
      حشرات ریز سفید رنگ که پرواز میکنند مگس سفید هستند
      در تعداد کم مشکلی برای گیاه به وجود نمی اورند
      شما میتوانید با اسپری اب و ابپاشی ان هارا کنترل کنید
      موفق باشید

  7. شبنم می گوید

    سلام برگهای افوربیای قرمز من خشک شده دلیلش چی میتونه باشه؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      شرایط نگهداری شما باید بررسی شود
      سرمای هوا باعث ریزش برگ ها میشه. از دلایل دیگرش میتونه نور مستقیم خورشید باشه

  8. ناشناس می گوید

    سلام افوربیای من بدنه اش چسبنده شده وبرگهایش لول شده است لطفا راهنمائی کنید درضمن هفته ای یک بار ابیاری کم انجام میدهم

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      چسبنده بودن بدنه افوربیا شما میتونه به دلیل وجود شته ها باشه.گیاه رو از نظر وجود حشره چک کنید و اگر شته یا حشره ای مشاهده کردین با یک دستمال آغشته به آب و الکل قسمت های آلوده شده را پاک کنید و اگر آلودگی گسترده بود از سم دیازینون طبق دستور روی بسته استفاده کنید.
      لوله شدن برگ میتونه به دلیل نور زیاد و مستقیم و آبیاری نا مناسب باشه

  9. مریم می گوید

    گیاه افوربیای من رشدی نداره و برگ هاش خشک میشه و میریزه وقتی شاخه هاش رو فشار میدم ، پوکی و پژمردگی در زیر انگشتان حس می شود در پنجره شمال غربی قرار دارد لطفا راهنمایی کنید تشکر

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      گیاه افوربیا از گیاهانی است که نور زیادی نیاز داره.نور زیاد و فیلتر شده رشد این گیاه را بهتر می کند.
      پوکی می تونه از آبیاری بسیار کم شما، کمبود مواد غذایی خاک باشه و یا آلوده شدن ریشه به قارچ فوزاریومی باشد.
      آبیاری زمانی انجام شود که خاک خشک شده و در فصل بهار و تابستان ماهی یکبار به آن کودهای تقویتی سه بیست بدین
      ریشه و طوقه رو چک کنید اگر پوسیده بود حتما از یک قارچکش طبق دستور روی بسته آن استفاده کنید

      1. مهدی می گوید

        سلام عذرمیخوام من هم همین مشکل رو دارم ولی وقتی خاک گلدون رو زدم کنار دیدم ساقه توی خاک زرد شده و داره خراب میشه خود گل هم رنگ سبزش رو از دست داده و رو به زردی داره میره چیکار باید بکنم آیا میشه گیاه رو از ساقه توی خاک جایی که زرد شده جدا کرد و دوباره کاشت؟

        1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

          دوست گُل‌سِتانی سلام
          بله میتونید ساقه رو از قسمتی که زرد شده جدا کنید و از قسمت هایی از آن که سبز و سالم هست به صورت قلمه برای تکثیرش استفاده کنید

  10. الهام م می گوید

    سلام وقتتون بخیر . افوربیای من در قسمت پایینش لکه های قهوه ای ریز افتاده علتش چی می‌تونه باشه

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      میتونه به دلیل آفتاب سوختگی و یا آبیاری زیاد باشه
      آبیاری هر زمان که خاک خشک شد و نور باید به صورت غیر مستقیم به گیاه بتابد
      همچنین گیاه خودتون رو از نظر وجود هر حشره ای چک کنید. کنه ی تار عنکبوتی هم میتونه باعث به وجود امدن نقاط خشک و قهوه ای رنگ شود. اگر کنه قرمز و یا تار های عنکبوتی مشاهده شده حتما از سموم کنه کش استفاده کنید

  11. سیاوش می گوید

    سلام خسته نباشید
    مایکی از این گیاه داریم خیلی وقت تو یک گلدان کوچیک بود نه رشد میکرد نه خراب بود ولی الان یک هفته که از گلدانش منتقلش کردیم تو یک گلدان دیگه زرد شده برگاش خاکشم خاک وکود یکم سنگ داره آب هم هفته ای یکبار بهش میدیم
    علت زرد شدنش چی میتونه باشه

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      جهت چت کردن با کارشناس مشاوره گل و گیاه وارد لینک زیر شوید
      https://dr.golsetan.com

  12. سیاوش می گوید

    سلام خسته نباشید
    مایکی از این گیاه افوربیا داریم خیلی وقت تو یک گلدان کوچیک بود نه رشد میکرد نه خراب بود ولی الان یک هفته که از گلدانش منتقلش کردیم تو یک گلدان دیگه زرد شده برگاش ،خاکشم خاک وکود یکم سنگ داره آب هم هفته ای یکبار بهش میدیم
    علت زرد شدنش چی میتونه باشه ؟؟؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      جهت چت کردن با کارشناس مشاوره گل و گیاه وارد لینک زیر شوید
      https://dr.golsetan.com

  13. پدرام می گوید

    با سلام و خسته نباشید
    افوربیای من روی یکی از شاخه هاش لکه های سفید داره و قسمت فوقانی ریشه یعنی ابتدای ساقه یک طرفش. زرد شده
    ممنونم راهنماییم کنید

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      جهت چت کردن با کارشناس مشاوره گل و گیاه وارد لینک زیر شوید
      https://dr.golsetan.com

  14. مهدی بخشی می گوید

    سلام خسته نباشید.چیکار کنم نازک رشد نکنه ینی ساقه اصلیم کلفت رشد کنه تا یکی دومتر بیاد بالا بعدش از بقلا جوونه بزنه؟ممنون

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      این گیاه به نور زیادی احتیاج دارد و برای رشد بهتر می تونید از هیومیک اسید یا کودهای فسفر بالا استفاده کنید

  15. شکوفه می گوید

    سلام و خسته نباشید افوربیای در پایین ترین قسمت تنه (تقریبا ۱۰ سانت بالای خاک) چند لکه خشک شده. بعضی ها میگن داره تبدیل به درخت میشه. آیا همچین چیزی امکان داره؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      اگر افوربیای شما حالت چوب پنبه ای پیدا کرده ممکن هست به دلیل نوعی پاتوژن قارچی باشه که حتما باید از قارچکش استفاده بشه
      و اینکه بله افوربیا در زیستگاه طبیعی خودش فرم درختی هم میگیرد ولی در آپارتمان همچین چیزی به ندرت اتفاق می افتد

  16. راهله حیدری می گوید

    سلام وقتتون بخیر کاکتوس افوربیای من از تنه با فشار انگشت فرو میره وحالت لزیج داره که از تنه قسمت های سالم رو جدا کردم ولی همچنان قسمتهای سالم رو که کاشتم تنش با گذشت زمان همون حالت شل رو پیدا میکنه اگه ممکنه راهنمایی کنید ممنون از لطفتون

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      به احتمال زیاد گیاه دچار نوعی بیماری قارچی شده. با یک قارچکش سیستمیک مثل بنومیل یا کاربندازیم طبق دستور روی بسته خاک و کمی هم روی گیاه رو سمپاشی کنید

  17. فرشته وزيرى می گوید

    سلام مدتى میشه که روى چند برگ از اوفوربیاى من نقطه هاى سفید إیجاد شده و امروز با یک گوش پاک کن و مایع ظرفشویى روى انها زدم اگر راهنمایى کنید ممنون میشم.

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      نقاط سفید رنگ حالت سفیدک دارند یا چیزی شبیه حشره شپشک آردآلود هست؟

  18. فرشته وزيرى می گوید

    سلام در مورد سوال شما لکه هاى سفید فقط روى برگ ها و بصورت سفیدک هست.

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      با توجه به اطلاعاتی که در اختیار من گذاشتین به نظر گیاهتون درگیر نوعی بیماری قارچی شده
      بهتر هست با یک قارچکش مثل مانکوزب گیاه رو به طور کامل سمپاشی کنید

  19. بارانی می گوید

    درود بر شما.
    آیا این گیاه، گل می‌دهد؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      بله افوربیا تریگونا در زیستگاه اصلی خودش و خارج محیط بسته گل های کوچک سفید یا زردی می دهد.
      البته که این گیاه برای گلدهی نیاز دارد که به دوره ی بلوغ خودش رسیده و به اندازه کافی بزرگ شده باشد

  20. مژده می گوید

    سلام من گیاه افوربیا رو حدود ۲ هفته هست که خریداری کردم و گل ها و یا برگ های قرمز داشت الان دارن خشک میشن و میریزن میشه بگین برای چه دلیل هست و من چه باید بکنم؟ گلدان هم جابه جا شده در هنگام خرید

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      دلیل اصلی ریزش برگ جابه‌جایی گیاه به محیط جدید هست.
      در این مدت به آبیاری گیاه خیلی دقت بشه و فقط هر زمان که خاک خشک بود کامل آبیاری بشه و نور گیاه هم زیاد باشه

  21. Reza می گوید

    با سلام و خسته نباشید
    گیاه افوربیا رو میخوایم تکثیر کنیم خیلی بلند شده بعد اینکه گیاه رو قلمه زدیم چجوری باید توی گلدون بکاریم یعنی باید چند روز تو اب باشه ؟
    ممنون مییشم اگه توضیح بدید .

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      برای تکثیر افوربیا بعد از تقسیم ساقه اجازه بدین قلمه ها ۲-۱ روز در دمای معمولی اتاق به دور از نور باشند تا شیرابه اونها خارج بشه سپس قلمه ها رو در خاک کاکتوس بکارید تا مجدد ریشه دار بشه
      آبیاری قلمه های نباید زیاد باشه، فقط هر زمان که خاکشون خشک بود مرطوب بشه

  22. مريم می گوید

    سلام افوربیای من تمام بهار و تابستون توی تراس جنوبی بوده که افتاب شدید داشته و من یک روز درمیون کمی اب دادم و حالا که پاییز شده اوردمش داخل ولی میبینم ساقه اش لاغر شده و به اندازه یک انکشت از ساقه اش خشک شده داره بسمت زردی میره و بخشهایی که برگ داره لوله شده یا بیحاله و رنکش هم به سبزی قبل نیست من نمیدونم مشکل ابیاری زیاد قبلیه و یا کم آبی؟ و ایا اگر کود بدم بهتر میشه؟ میتونم ساقه رو از جایی که خشک شده (وسط ساقه ست) ببرم و بقیه شو بکارم؟
    با تشکر

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      بله آبیاری شما خیلی زیاد بوده. آبیاری افوربیا بهتر هست هر ۱۰ روز یکبار باشه و نه بیشتر
      با توجه به توضیحات شما به نظر میاد که گیاه دچار بیماری قارچی شده باشه بنابراین بهتر هست فعلا سه مرحله با فاصله هر ۷ روز گیاه رو با قارچکشی مثل بنومیل آبیاری و سمپاشی کنید.
      در مرحله بعدی بله می تونید از قسمت های سالم گیاه قلمه ساقه تهیه کنید و داخل خاک کاکتوس ریشه دارش کنید

  23. سعید می گوید

    سلام. وقت بخیر. ممنون از اطلاعات بسیار خوبتون. من یه ایفوربیای سبز دارم که رشد طولی خیلی خوبی داره(حدودا ۱.۵ متر) ولی قطر ساقه به حدی نازکه که مجبور شدم با نخ به دیوار ببندم(حدودا ۲.۵سانت). از طرفی برگها حالت چسبناک پیدا کرده و لکه های سفید رنگی روشون هست. از چسب زرد استفاده کردم،موجودات سفید رنگ خیلی ریزی بهش چسبید که شبیه مگس سفیده ولی کمک زیادی نکرده. ممنون میشم راهنمایی کنید.

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      جهت چت کردن با کارشناس مشاوره گل و گیاه وارد لینک زیر شوید
      https://dr.golsetan.com

  24. Beni می گوید

    سلام ایفوربیای من ساقه هاش خشک شده و جمع شده باید چیکارش کنم؟😔

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      جهت چت کردن با کارشناس مشاوره گل و گیاه وارد لینک زیر شوید
      https://dr.golsetan.com

  25. فرهود می گوید

    سلام ، وقتتون بخیر ، کود سه بیست برای کاکتوس افوربیا استفاده کردم ، کاکتوسم داره خراب میشه ، نرم و آبکی شده ، داره از بین میره ، چیکار باید بکنم؟؟؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      جهت چت کردن با کارشناس مشاوره گل و گیاه وارد لینک زیر شوید
      https://dr.golsetan.com

  26. شهرزاد حمیدی می گوید

    سلام شبتون بخیر من حدود دوهفته پیش یک افوربیا خریدم و پشت پنجره گذاشتم که از بابت نور و دما مناسب بود ولی بعد یک هفته دوتا از ساقه های کوتاهش نرم شد و افتاد و الان هم دوساقه بلند و اصلیش هم همینطور شد و از پایین نرم شدند در این دوهفته یکبار اب دادم چون خاکش مرطوب بود .ممنون‌میشم راهنمایی بفرمایید.

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      جهت چت کردن با کارشناس مشاوره گل و گیاه وارد لینک زیر شوید
      https://dr.golsetan.com

  27. ارش می گوید

    سلام
    کاکتوس من برگاش زرد شده وداره میریزه چیکار کنم

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      افوربیا در پاییز و زمستان ریزش برگ خواهد داشت و طبیعی هست
      گیاه رو در پرنور ترین مکان منزل نگهداری کنید و حتما هر از چندگاهی هم گلدان رو بچرخانید تا همه قسمت های گیاه به یک اندازه نور ببیند
      نکته آخر اینکه دمای محیط نه زیاد گرم و نه زیاد سرد باشه و گیاه نزدیک وسایل سرمایشی و گرمایشی نباشه

  28. محمدرضا می گوید

    با سلام
    گیاه افوربیا مااول از سبز به سبز کمرنگ‌تغییر زنگ داده الانم از پایین با وسط گیاه داره نرم‌میشه و داره چروک‌میشه و خشک بشه انگار میشه راهنمایی کنید مرسی

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      به احتمال زیاد نورتون کم بوده و آبیاریتون زیاد
      گیاه رو در پرنور ترین مکان ممکن قرار بین، آبیاریش هر ۲۰-۱۴ روز یکبار باشه و حتما چک کنید که کف گلدان برای خروج آب اضافی باز باشه
      بهتر هست قسمت های نرم ساقه رو کات کنید و سه مرحله با فاصله هر ۷ روز گیاه رو با قارچکش کاربندازیم آبیاری کنید

  29. شبنم می گوید

    سلام گیاه افوربیای من یه مدتی هست که قسمت فوقانی ساقه اصلیش خم شده توی ساقه هم انگاری خالی شده دیگه مثل سابق محکم نیست نمیدونم چرا اینجورز شده، آیا امیدی هست حالش خوب بشه؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      بهتر هست قسمتی از ساقه رو که حالت پوک دارد کات کنید و دور بریزید و در مرحله بعدی حدقل ۲ تا ۳ مرحله گیاه رو یک قارچکش سیستمیک آبیاری کنید
      افوربیا به نور زیادی احتیاج دارد و آبیاریش باید هر ۱۴ تا ۲۰ روز یکبار باشد
      حتما هم چک کنید که کف گلدان سوراخ باشه.

      1. شبنم می گوید

        ببخشید این گلدون یه مدت تو جای سرد که مونده بود اینجوری شده الان آوردنش جای گرم ، اون قسمتی که پوک شده قسمت فوقانی ساقه اصلی هستش اگه کاتش کنم مشکلی پیش نمیاد ؟ منظورتون از قارچ کش سیستمیک چیه ؟

        1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

          همراه گُل‌سِتانی سلام
          بله قسمت پوک شده حتما باید کات بشه و بعد از کات شدن با قارچکش، قسمت بریده شده رو ضدعفونی کنید
          قارچکش سیستمیک قارچکش هایی هستند که وارد سیستم آوندی و بافتی گیاه می شوند مثل قارچکش کاربندازیم

  30. الهام می گوید

    سلام وقتتون بخیر
    من افوربیا رو تو بالکن گذاشتم و امکان اینکه بیارمش داخل ندارم،چه پیشنهادی واسه سرمای زمستون دارید؟میتونم دورش از نایلون استفاده کنم ؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      بله می تونید بالکن و یا دور گیاه رو با یک پلاستیک شفاف که روی اون چندتا سوراخ برای تهویه دارد کاور کنید.

  31. فاطمه شهرن فر می گوید

    سلام …ممنونم از اطلاعات مفیدتون
    افوربیای من حدودا یک مترو نیم هست ظاهرا حالش خوبه و برگهای زیادی داره…ولی حدود نیم متر بالاش،ساقه ها نازک شدن.
    نورش نسبتا خوبه .آبیاریش به اندازس.هر دوهفته یکبار هم کودینو یا همون کود کامل کابوس بهش میدم.
    لطفا راهنماییم کنین که چرا ساقه ها رفته رفته نازک شدن

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      جهت چت کردن با کارشناس مشاوره گل و گیاه وارد لینک زیر شوید
      https://dr.golsetan.com

  32. اسکیپ روم می گوید

    خاک گلدونم پر از پشه های مشکی ریز شده مشکل چیه یبارم خاکشو عوض کردم ولی بازم اینطوری شد

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      همراه گل‌سِتانی سلام
      آبیاریتون رو تنظیم کنید که زیاد نباشد، تهویه محیطی خوبی برای گیاه فراهم کنید و از چسب های زرد جاذب حشرات نزدیک خاک گیاه استفاده کنید
      اگر ازبین نرفتن می تونید دو مرحله با سم آیکون۱۰ با فاصله هر ۱۰ روز خاک رو آبیاری کنید.

  33. Elham می گوید

    سلام وقت بخیر من گیاه ایفوربیای من خوب بود تا دوماه پیش جاش رو که عوض کردم دیگه رشدی نداشت تا هفته پیش که دیدم یکی از ساقه ها افتاده بود از توی خاک درش اوردم و چند روز در جای تاریک گذاشتم بعد کاشتمش دوباره الان هم هنوز همون حالت رو داره ولی چنتایی جوانه جدید زده چکار کنم که زود دوباره خوب بشه یادگاریه اصلا دلم نمیخواد که خراب بشه

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      همراه گل‌سِتانی سلام
      اگر ساقه نرم شده و ریشه ها پوسیده باید اون قسمت هارو ببرید کنید و گیاه رو با قارچکش سمپاشی و مجدد داخل یک خاک جدید و استریل بکارید تا ریشه دار بشه.

  34. آهنگ پیشواز می گوید

    تو شرایط با نور کم هم میشه نگهداری کرد؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      همراه گل‌سِتانی سلام
      خیر بهتر هست در نور زیاد نگهداری شود.

  35. Aanaa می گوید

    سلام.
    آیا خارهای کاکتوس افوربیا سبز هم سمی هست؟؟؟
    در صورتی که خارش تو پوست دست و صورت بنشینه خطرناکه؟؟؟.؟؟؟؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      همراه گل‌سِتانی سلام
      سمی ترین قسمت گیاه افوربیا شیره ی داخلی گیاه هست ولی در صورت برخورد تیغ گیاه با پوست بهتر هست در اولین فرصت دست و صورت خود رو با آب بشورید.

  36. امیر عمادیان می گوید

    چرا باید همچین گیاه بسیار سمی و خطرناکی که حتی تمام منابع خارجی در رابطه با گیاهان ، به سمی بودن بسیار بالای این گیاه تاکید کردن ؛ که در صورت تماس شیره این گیاه با پوست انسان باعث سرطان پوست و در صورت تماس با چشم باعث کوری دائمی و در اثر تماس با زبان و حتی جویدن پوست این گیاه توسط کودکان باعث مرگ کودک میشود ،به راحتی در کشور بدون هیچ نظارتی فروخته میشود به طوری که در اکثر گلخانه ها و گل فروشی ها موجود است.

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      همراه گل‌سِتانی سلام
      ممنون از اطلاعاتی که نوشتید.
      لطف بفرمایید لینک مقاله رو در جواب همین کامنت اضافه بفرمایید تا همگان نیز مطالعه کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.