خرید گیاه آپارتمانی با تضمین کیفیت و ارسال رایگان

با فرق بین گیاهان پتوس و فیلودندرون بیشتر آشنا شوید

زمان مطالعه: 8 دقیقه

پتوس و فیلودندرون دو تا از گیاهان محبوب و دوست داشتنی هستند که شباهت زیادی به یکدیگر دارند و همین شباهت آن‌ها به هم باعث شده تا به‌راحتی با هم اشتباه گرفته شوند. نکته‌ای که باید توجه کنید این است که هر دوی این گیاهان برای سگ‌ها و گربه‌ها سمی محسوب می‌شوند و در صورت خورده شدن توسط این حیوانات می‌تواند باعث ایجاد مسمومیت شود. با وجود اینکه این دو گیاه اشتراکات زیادی با هم دارند و شرایط و نیازهای نگهداری تقریبا مشابهی دارند، اما دو گیاه کاملا متفاوت هستند که هر کدام شخصیت و نیازهای متفاوت و خاص خود را دارند. کافی است یک‌بار متوجه تفاوت این دو گیاه بشوید تا همیشه بتوانید به راحتی این دو گیاه را از هم تشخیص بدهید و یک حرفه‌ای باشید. پس با گل فروشی آنلاین گُل‌سِتان و مطلب تفاوت بین پتوس و فیلوندرون همراه شده و یکبار برای همیشه فرق بین پتوس و فیلودندرون را یاد بگیرید.

گُل‌سِتان | گل فروشی آنلاین | سفارش آنلاین گل | گیاه آپارتمانی

فهرست مطالب:


فرق بین پتوس و فیلودندرون

تفاوت های کلیدی که بین پتوس و فیلودندرون وجود دارد و می‌تواند به شما برای تشخیص آن‌ها کمک کند، شامل آرایه‌بندی علمی این دو گیاه، شکل و ساختار برگ‌ها، ریشه هوایی و دمبرگ، شرایط رشد گیاه و نیازهای رشد گیاه می‌شود، این موارد به‌طور دقیق به شرح زیر هستند:

آرایه‌شناسی گیاهی، اولین تفاوت بین پتوس و فیلوندرون

آرایه بندی در واقع شاخه‌ای از علم است که به دسته‌بندی و طبقه بندی ارگانیسم‌های زیستی می‌پردازد و گیاهان را به خانواده و انواع مختلفی تقسیم می‌کند. عمده فعالیت این شاخه از علم در زمینه تقسیم‌بندی و نام گذاری در حوزه گیاهان است. از نظر آرایه‌بندی فرق بین پتوس و فیلودندرون در این است که دو گیاه کاملا متفاوت از هم جدا هستند که هر کدام به سرده (جنس) مختلفی تعلق دارند. پوتوس از سرده پوتوسیان است و فیلودندرون از سرده فیلودندرون‌ها که یعنی هر کدام جنس متفاوتی دارند، اما نقطه اشتراک آن‌ها این است که هر دو از خانواده گل‌شیپوریان‌ها هستند.

مطالب مرتبط: راهنمای نگهداری از گیاه پتوس و راهنمای نگهداری از گیاه فیلودندرون

آرایه‌شناسی گیاهی ، اولین تفاوت بین پتوس و فیلودندرون
برگ‌های گیاه پتوس

شکل و ساختار برگ‌ها

یکی از آسان‌ترین راه‌های تشخیص تفاوت پوتوس و فیلودندرون از طریق شکل برگ‌های آن‌هاست. برگ‌های فیلودندرون بیشتر شبیه به قلب هستند و ساختاری نازک‌تر و نرم‌تر دارند. از سوی دیگر پوتوس برگ‌هایی بزرگ‌تر، ضخیم‌تر و واکسی‌تر دارد. تفاوت بین برگ‌های این دو گیاه در قسمتی که دمبرگ به یرگ متصل می‌شود واضح‌تر می‌شود. اگر نمی‌دانید دمبرگ کجاست باید بگوییم که دمبرگ در واقع همان میله‌ای است که برگ را به ساقه گیاه متصل می‌کند. محل اتصال دمبرگ با خود برگ در پوتوس صاف و مستطح است اما در فیلودندرون این قسمت مقعر و شبیه به قلب است.

ریشه هوایی و دمبرگ، از جمله مواردی که فرق بین پتوس و فیلودندرون را مشخص می‌کند

یکی دیگر از مواردی که می‌تواند تفاوت بین پتوس و فیلودندرون را مشخص کند ریشه هوایی و خود دمبرگ گیاه است. هر دوی این گیاهان ریشه‌هایی مهاجم دارند که می‌توانند به گیاه کمک کنند تا از سطوح مختلف بالا بروند و رونده باشند. باوجوداین پتوس بین هر گره خود فقط یک ریشه هوایی بزرگ دارد، اما فیلودندرون در بین هر گره خود چندین ریشه هوایی کوچک دارد که همین مساله آن را تبدیل به گیاهی مهاجم‌تر و رام نشده‌تر می‌کند که به‌راحتی روی هر سطحی به حرکت خود ادامه می‌دهد.

فیکوس الاستیکای شرابی در گلدان طلایی
978,000 تومان
مانسترا غول پیکر
19,000,000 تومان
فیکوس بلک در گلدان مواد آلی سفید
827,000 تومان
لوتوس سه تایی
679,000 تومان
زامیفولیا بلک سه قلاف
645,000 تومان

همان‌طور که گفتیم این دو گیاه به‌دلیل شرایط رشد مختلف، دمبرگ‌های مختلفی نیز دارند و می‌توان از روی آن‌ها فرق بین‌شان را تشخیص داد، به‌طوری‌که دمبرگ‌های پتوس حالتی تخت‌تر و دو بعدی دارند در حالی که دمبرگ‌های فیلودندرون کاملا گرد و نازک‌تر از دمبرگ‌های پتوس هستند.

بیشتر مطالعه: معرفی 19تا از گیاهان زود رشد که می‌توانید آن‌ها را در خانه‌تان پرورش دهید

فرق های بین گیاه پتوس و فیلودندرون - ریشه هوایی و دمبرگ
شکل و ساختار برگ های پتوس

عادت‌های رشد و برگ‌های جدید

یکی. یگر از راه‌های تشخیص تفاوت پتوس و فیلودندرون وجود کاتافیل است؛ کاتافیل درواقع تعدادی برگ ریز و کوچک هستند که در برخی گیاهان در زمان رشد برگ جدید از آن محافظت می‌کنند. هر چه‌قدر این برگ جوان بزرگ‌تر شود، کاتافیل‌ها دیگر رشد نمی‌کنند و پس از مدتی که به پایان ماموریت خود یعنی محافظت از برگ تازه رسیدند، خشک شده و می‌میرند. برگ‌های جوان فیلودندرون از میان همین کاتافیل‌ها می‌روید در صورتی که در پتوس خبری از کاتافیل نیست و برگ‌های جوان بدون هیچ حفاظی جوانه می‌زنند و بزرگ می‌شوند.

تفاوت در شرایط نگهداری، آخرین فرق بین پتوس و فیلودندرون

تا حد زیادی شرایط نگهداری از پتوس و فیلودندرون یکسان است. آن‌ها معمولا نور، آبیاری و دمای یکسانی می‌خواهند و نگهداری از هر دوی آن‌ها کاری ساده است، بااین‌حال برخی تفاوت‌ها در نگهداری از این دو گیاه وجود دارد که باید به آن‌ها توجه کنید.

خدمات باغبانی در محل، اعزام سریع باغبان گل و گیاه | گُل‌سِتان

هر دو این گیاهان کماکان می‌توانند نور کم را مدیریت کنند و با آن مشکلی ندارند، اما پوتوس تحمل بیشتری درباره سایه دارد و این در حالی است که فیلودندرون در سایه زیاد زودتر کم‌پشت می‌شود و برگ‌های جدید آن کوچک و ضعیف می‌مانند. نکته دیگر در مورد تفاوت بین این دو گیاه این است که پتوس با سرعت کمتری دچار کم‌پشتی می‌شود و معمولا اندازه برگ‌های این گیاه با کم شدن نور، کوچک نمی‌شود. نکته آخر در مورد فرق بین پتوس و فیلندرون نیز این که تکثیر پتوس از طریق قلمه راحت‌تر از فیلودندرون است و قلمه‌های پوتوس طاقت بیشتری در برابر کم آبی دارند.

باغچه‌ای متفاوت درست کنید: 30 ایده جذاب و متفاوت برای درست کردن باغچه گلدانی

فرق بین پتوس و فیلودندرون - تصویر مربوط به تفاوت این دو گیاه در شرایط نگهداری
فرق بین پتوس و فیلودندرون

این نکته نیز ناگفته نماند که گیاه دیگری وجود دارد که شباهت زیادی به پتوس و فیلودندرون دارد و حتی به آن پوتوس ساتن نقره‌ای نیز گفته می‌شود، اما این درحالی است که این گیاه اصلا یک پوتوس نیست و یکی دیگر از اعضای خانواده گل شیپوریان است که به‌صورت رونده رشد کرده و برگ‌هایی با لکه‌های نقره‌ای دارد که آن‌ها را درخشان می‌کند. در نتیجه اگر در بازار با چنین گیاهی مواجه شدید و دیدید مواردی که درباره فرق بین پتوس و فیلودندرون گفته شد در مورد این گیاه صدق نمی‌کند، بدانید که گیاه پیش روی شما یک پتوس نیست.

سخن آخر

در این مطلب سعی کردیم همه آنچه در مورد تفاوت پتوس و فیلودندرون لازم است بدانید را برای شما تشریح کنیم، چنانچه مطلبی ناگفته مانده است و یا پرسشی در ذهن شماست که نیاز به مشاوره تخصصی روی گیاه خود دارید، می‌توانید سوالات خود را از طریق ارتباط با مشاوره آنلاین گل و گیاه گُل‌سِتان مطرح نمایید. کارشناسان باتجربه گیاه‌پزشکی ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند. گیاه پزشکان مشکل شما را بررسی می‌کنند و در صورت نیاز غذای گیاه (کود)، سم و سایر ملزومات گیاه را برای شما ارسال خواهند کرد. ضمن اینکه اگر زمان یا تخصص کافی برای رسیدگی به گیاه خود را ندارید، می توانید از خدمات باغبانی در محل گُل‌سِتان (اعزام باغبان و گیاه پزشک به محل شما) استفاده کنید تا متخصصین ما با ابزار مورد نیاز شما در محل شما حضور یابند و خدماتی مانند تشخیص بیماری، علت عدم رشد، تعویض خاک و گلدان، سم پاشی، کوددهی و یا حتی کاشت و … را به شما ارائه دهند.

خرید گیاه و گل آپارتمانی آنلاین - تحویل رایگان 4ساعته | گُل‌سِتان

ولن ۲
1,408,000 تومان
خانواده تدی
660,000 تومان
باکس میکی لاو
1,307,000 تومان
باکس دلبند
494,000 تومان


سوالات پرتکرار شما در مورد فرق بین پتوس و فیلندرون

آیا می‌توان پتوس و فیلودندرون را در کنار هم و در یک گلدان کاشت؟

پتوس و فیلودندرون به‌علت شباهت ظاهری خود، اغلب با یکدیگر اشتباه گرفته می‌شوند، اما این شباهت تنها به ظاهر آن‌ها محدود نشده و تشابهات زیادی در نیازها و شرایط نگهداری آن‌ها وجود دارد. به‌دلیل همین نزدیکی در روش نگهداری، می‌توانید به‌راحتی پتوس و فیلودندرون را در کنار هم بکارید.

رشد کدام یک از این دو گیاه (پتوس و فیلودندرون) سریع‌تر است؟

به‌طورکلی پتوس گیاه مقاوم‌تری است و توانایی زنده ماندن بیشتری در مقایسه با فیلودندرون دارد. به‌همین‌دلیل، احتمال زنده ماندن آن در شرایط دشوار محیطی بیشتر است. همچنین پتوس رشد بیشتر و سریع‌تری نسبت به گیاه فیلودندرون دارد.

چگونه گیاه پتوس را از روی شکل برگ‌ها تشخیص دهیم؟

گیاه پتوس دارای برگ‌هایی ضخیم‌تر است و سطح برگ‌های آن حالتی مومی مانند دارد؛ انگار که با یک لایه چرمی پوشیده شده‌اند. همچنین بافت برگ‌ها نیز دارای کمی برآمدگی است. اگر به برگ‌های پتوس دقت کنید، به‌راحتی متوجه وجود یک خط میانی روی آن‌ها خواهید شد، فرورفتگی که ظاهری شبیه به بیلچه باغبانی به برگ‌ها داده است.

چگونه یک گیاه فیلودندرون را از روی شکل برگ‌ها تشخیص دهیم؟

برگ‌های فیلودندرون عموما به رنگ سبز هستند، اما می‌توانید آن‌ها را در تناژ مسی، قرمز یا حتی بنفش نیز پیدا کنید. در سطح برگ‌ها رگه‌هایی موازی با هم وجود دارند که در اغلب اوقات سبز رنگ‌اند، اما می‌توانند سفید یا قرمز نیز باشند.

چه گیاهی برای کاشته شدن به همراه فیلودندرون و پتوس مناسب است؟

فیلودندرون‌ها در کنار پتوس و گیاه گندمی (عنکبوتی) ترکیبی عالی رقم خواهند زد. هر 3 این گیاهان می‌توانند در خاک خشک دوام آورده و در برابر شرایط سخت محیطی مقاوم باشند. اگر می‌خواهید ظاهری جنگلی در خانه داشته باشید، این سه گیاه را با هم ترکیب کنید.

چگونه سرعت رشد فیلودندرون را افزایش دهیم؟

فیلودندرون می‌تواند در نور بسیار کم خورشید نیز دوام بیاورد، اما در نور درخشان و غیر مستقیم خورشید رشدی سریع‌تر و سالم‌تر خواهد داشت. در طول نگهداری از فیلندرون توجه داشته باشید که نور مستقیم خورشید سبب سوختن این گیاه می‌شود. ضمن اینکه گلدان آن نیز باید دارای حفرات زهکشی کافی بوده و آبیاری هم باید پس از خشک شدن نصف خاک گلدان صورت بگیرد.

چگونه برگ‌های پتوس را ضخیم‌تر کرده و تراکم گیاه را افزایش دهیم؟

دفعات هرس کردن را افزایش دهید تا ضمن افزایش تراکم برگ‌های پتوس، از علفی شدن رشد آن جلوگیری کنید. ماهی دو بار به گیاه کود متعادل بدهید و آب و نور کافی را برای آن فراهم کنید. در نهایت نیز گیاه را به یک تکیه‌گاه چوبی متصل کنید تا برای رشد برگ‌های بزرگ‌تر تقویت شود.

حیوان خانگی من بخشی از گیاه فیلودندرون را خورده است، چه باید بکنم؟

اگر فکر می‌کنید حیوان خانگی شما (به ویژه سگ‌عل) گیاه فیلودندرون را خورده است، سریعا با دامپزشک آن تماس بگیرید. برای انجام کمک‌های اولیه در منزل نیز، ابتدا دهان حیوان را به‌خوبی بشویید و آب بزنید. سپس به آن یک منبع حاوی کلسیم بدهید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.