خرید گیاه آپارتمانی با تضمین کیفیت و ارسال رایگان

همه چیز درباره نگهداری از درخت موز

زمان مطالعه: 9 دقیقه

تقریبا صدها گونه مختلف از موز و پلانتین (موز پختنی) در سراسر جهان وجود دارد. با اینکه عموما از این گیاهان میوه‌دار به‌عنوان “درخت” یاد می‌شود، اما آن‌ها در واقع گیاهان برگ‌ریز بزرگی هستند که ساقه چوبی نداشته و به جای آن، تنه‌ای قائم، استوار و محکم دارند که برگ‌های بزرگ، دراز و سبزرنگ را در خود جای داده است. برگ‌های این گیاهان عموما به رنگ سبز روشن هستند و گل‌های جذاب آن نیز معمولا در بهار پدیدار می‌شوند و بستر را برای رشد میوه‌های کشیده سبز/ زرد فراهم می‌کنند. مهم نیست که اندازه حیاط/ بالکن شما چقدر است، حتما یک درخت موز مناسب برای جای‌گیری در محیط شما وجود دارد! همچنین، اگر میزان کافی نور فراهم باشد، درخت موز می‌تواند به‌خوبی به عنوان گیاهی آپارتمانی به ادامه حیات خود بپردازد. البته در این شرایط، میوه‌ای تولید نخواهد شد. نرخ رشد درخت موز عموما بالاست و باید در فصل بهار کاشته شود. اگر قصد خرید یک گیاه آپارتمانی زیبا و ارزشمند را دارید، درخت موز را انتخاب کرده و برای یادگیری روش نگهداری درخت مورد نیز در ادامه با گُل‌سِتان همراه باشید.

گُل‌سِتان | گل فروشی آنلاین | سفارش آنلاین گل | گیاه آپارتمانی

فهرست مطالب:


مشخصات کلی درخت موز

  • نام رایج: درخت موز، درخت پلانتین
  • نام گیاه شناسی: Musa spp
  • خانواده: میوزیشی
  • نوع گیاه: برگ ریز، چندساله
  • اندازه گیاه بالغ: 60 سانتی متر الی 9 متر ارتفاع، 30 سانتی متر الی 4.5 متر پهنا (اندازه این گیاه بسته به گونه آن متغیر است)
  • نیازهای نوری: نور کامل خورشید
  • نوع خاک: خاک رسی (لومی)، دارای زه کشی قوی
  • Ph خاک: اسیدی
  • زمان گلدهی: بهار
  • رنگ گل: سفید، بنفش، نارنجی
  • منطقه بومی: آسیا، آفریقا، استرالیا3


انواع درخت موز

حدودا 70 گونه و حتی بیشتر برای درخت موز یافت شده است که گونه‌های بیشتر شناخته شده آن شامل موارد زیر می‌شوند:

  • Musa acuminata: این گونه به ارتفاع 3.5 الی 6 متری می‌رسد و عموما به‌عنوان گیاهی زینتی کاشته می‌شود. برگ‌های این درخت موز، پارویی مانند است و می‌تواند تا 15 الی 20 سانتی‌متر رشد کند.
  • Musa ornate: نام دیگر این گونه، موز گلدار است. این گونه از موز نیز کاربردی زینتی داشته و به علت ارزش زیباشناسی خود مورد استقبال قرار گرفته است. گفتنی است  Musa ornate میوه نیز می‌دهد، اما میوه کوچک آن معمولا خورده نمی‌شود
  • Musa basjoo: این گونه را با نام موز ژاپنی نیز می‌شناسند. موز ژاپنی تا حد قابل قبولی در برابر سرما مقاوم است و به ارتفاع 1.8 الی 4.2 متر خواهد رسید.

بیشتر مطالعه کنید: معرفی معروف‌ترین نخل های آپارتمانی و روش نگهداری از آن‌ها

روش نگهداری درخت موز
درخت موز


مقدمه‌ای بر روش نگهداری از درخت موز

  بیشتر گونه‌های درخت موز در مناطق گرم رشد می‌کنند، اما چند گونه نیز وجود دارد که در برابر سرما مقاوم هستند و می‌توانند در آب و هوای خنک نیز کاشته شوند. اگر قصد دارید درخت موز خود را در خارج از خانه بکارید، انتخاب مکان صحیح رمز موفقیت شما خواهد بود، به‌طوری‌که اگر این گیاه در مکانی مناسب کاشته شود، رسیدگی آن نیز به حداقل خواهد رسید. برای این‌منظور سعی کنید گیاه را در مکانی قرار دهید که در برابر بادهای سنگین در امان باشد، چون برگ‌های آن مستعد آسیب هستند. سپس با ترکیب کردن مقداری کمپوست با خاک، بستر رشد آن را آماده کنید. البته، دقت کنید که فضای کافی برای رشد عرضی و طولی درخت فراهم باشد.

در طول فصول رشد (بهار تا پاییز)، درخت موز تشنه آب است. به گونه‌ای که شاید لازم باشد برای مرطوب نگه داشتن خاک و پاسخ به نیازهای گیاه، به ویژه در ایام گرم سال هر روز آن را آبیاری کنید. از دیگر نیازهای موز در این فصول، نیاز به دریافت مداوم کود است. موز در اواخر تابستان شکل می‌گیرد. هنگامی که میوه سبز شد و ظاهر کاملی به خود گرفت، می‌توانید آن را از ساقه جدا کرده و در مکانی خشک و خنک قرار دهید تا کاملا رسیده شود.

فیکوس الاستیکای شرابی در گلدان طلایی
978,000 تومان
مانسترا غول پیکر
19,000,000 تومان
فیکوس بلک در گلدان مواد آلی سفید
827,000 تومان
لوتوس سه تایی
679,000 تومان
زامیفولیا بلک سه قلاف
645,000 تومان


روش نگهداری درخت موز

نور مورد نیاز برای نگهداری از درخت موز

بیشتر گونه‌های این درخت موز ترجیح می‌دهند که در نور کامل خورشید زندگی کنند. یعنی در اغلب روزها، حداقل 6 ساعت زیر تابش مستقیم نور خورشید قرار بگیرند. بااین‌حال بعضی از انواع موز نیز هستند که به سرعت دچار سوختگی می‌شوند. در نتیجه در مورد نور مورد نیاز برای نگهداری از درخت موز باید بگوییم که بسته به گونه‌ای که تهیه می‌کنید باید نور مورد نیاز را فراهم کنید.

خاک مناسب برای نگهداری از درخت موز

گونه‌های درخت موز به‌طور طبیعی عاشق خاک‌های ارگانیک، غنی، دارای زهکشی مناسب و کمی اسیدی هستند، اما نمی‌توانند نمک‌های جمع شده در خاک را تحمل کنند.

آبیاری

در نگهداری از درخت موز باید درنظر داشته باشید که موز گیاهی گرمسیری است و در طبیعت اصلی خود در جنگل‌های بارانی زندگی می‌کند. بنابراین به مقدار زیادی از آب و رطوبت نیاز دارد. راهی مناسب برای تامین رطوبت کافی هوا، این است که تعدادی از این گیاه را در نزدیکی یکدیگر بکارید. بدین ترتیب، رطوبت برای مدت طولانی‌تری در برگ‌ها باقی خواهد ماند. درخت موز را به‌طور مداوم آبیاری کنید، به‌گونه‌ای که همه نقاط آن ضمن مرطوب بودن، غرقاب نشود. در طول نگهداری از درخت موز از آبیاری بیش‌ازحد خودداری کنید، چراکه سبب پوسیدگی ریشه‌ها خواهد شد. همچنین توجه داشته باشید که فصل سرما نیاز درخت موز به آب کمتر شده و باید میزان آبیاری را کم کنید. در این باره اگر در منطقه پرباران هستید، باید درنظر داشته باشید که بارش زمستانی نیاز گیاه را به آب برطرف خواهد کرد.

به‌عنوان نکته آخر در مورد آبیاری درخت موز نیز باید بگوییم همان‌طور که از آبیاری بیش‌ازحد باید جلوگیری کنید، از خشک شدن خاک در بین وعده‌های آبیاری نیز باید پرهیز کنید تا آسیبی به درخت شما نرسد.

خدمات باغبانی در محل، اعزام سریع باغبان گل و گیاه | گُل‌سِتان

دما و رطوبت مورد نیاز

این گیاه در شرایط گرم و مرطوب رشد می‌کند، اما از سرما فراری است. حتی انواع قوی و مقاوم در برابر سرمای درخت موز نیز ترجیح می‌دهند که در بازه دمایی بین 23 الی 35 درجه سانتی‌گراد زندگی کنند. در طول نگهداری از درخت موز باید بدانید که هوای سرد و شرایط خشکی، می‌تواند سریعا گیاه را به سمت مرگ سوق دهد. در نتیجه باید حسابی مراقب این مورد باشید. موز به رطوبت بالا نیاز دارد، بنابراین اگر در منطقه‌ای خشک زندگی می‌کنید برای افزایش میزان رطوبت، می‌توانید به کمک یک اسپری آب به‌طور روزانه برگ‌ها را مرطوب کنید. اگر این کار برایتان مقدور نیست می‌توانید سری به مطلب روش های موثر برای افزایش رطوبت گیاهان آپارتمانی زده و با استفاده روش‌های گفته شده رطوبت مورد نیاز درخت موز را فراهم کنید.

برگ درخت موز از نمای نزدیک

کوددهی

درخت موز عاشق کود است! بنابراین در طول فصول رشد، آن را به‌طور پیوسته با یک کود متعادل تقویت کنید. برای استفاده از کود، طبق دستورالعمل نوشته شده بر روی بسته‌بندی آن عمل کنید.

علاوه کوددهی در طول فصل رشد می‌توانید به‌طور سالیانه، مقداری کمپوست را با خاک گیاه ترکیب کنید تا مقدار مواد طبیعی آن افزایش یابد.

هرس کردن

قبل از اینکه میوه درخت برسد، آن را هرس کنید تا فقط تنه اصلی باقی بماند. در ادامه بعد از اینکه گیاه برای مدت 6 الی 8 ماه رشد کرد، یک پاجوش را برای آن باقی بگذارید (پاجوش، جوانه‌ای کوچک در کنار پایه‌ی ساقه است). این گیاه ساقه اصلی خود را در فصل رشد بعدی جایگزین خواهد کرد. پس از جدا کردن میوه، تنه اصلی را حدود 70 سانتی متر کوتاه کنید. در طی چند هفته، باقی‌مانده ساقه را نیز جدا کرده و پاجوش ذکر شده را سالم رها کنید.

روش تکثیر درخت موز

بهترین روش برای تکثیر این گیاه، تقسیم کردن است. برای تقسیم درخت موز به روش تقسیم کردن، پاجوش‌ها را  به وسیله یک بیل تیز از ریزوم (ریشه زیر زمینی افقی) جدا کنید. قبل از انجام این کار، صبر کنید تا پاجوش‌ها حداقل 90 سانتی‌متر رشد کرده و ریشه‌های خود را تشکیل دهند. بعد از اینکه پاجوش را از گیاه مادر جدا کردید، اجازه دهید سطح ریزوم برای یک الی چند روز خشک شود. در این هنگام، پاجوش برای کاشته شدن در خانه بعدی خود آماده خواهد شد.

نگهداری از درخت موز در گلدان

درخت موز می‌تواند در گلدان نیز زندگی کند، اما برای داشتن یک رشد حداقلی باید در گلدانی با ظرفیت حداقل 50 لیتر کاشته شود. اگر قصد نگهداری از موز در گلدان را دارید پس از یافتن گلدانی با حجم کافی، از وجود حفرات زهکشی متعدد در سطح زیرین آن اطمینان حاصل کنید. یک خاک گلدان متخلخل و غنی و ارگانیک برای موز ایده‌آل است. ویژگی مثبت در خصوص کاشت درخت موز در گلدان این است که می‌توانید در فصول سرد و بادهای شدید، گیاه را به داخل خانه منتقل کنید. درخت موزی که در گلدان کاشته شده است، به آبیاری و کوددهی بیشتری نیاز خواهد داشت؛ زیرا در مقایسه با موزی که در زمین کاشته شده است، سریعتر منابع خود را مصرف می‌کند. اگرچه چنین درختی معمولا به نهایت اندازه خود نرسیده و میوه‌ای نیز تولید نمی‌کند، اما همین زیبایی برگ‌های آن کافی است تا برای نگهداری در داخل منزل انتخاب شود. معمولا هر 3 سال یکبار باید درخت موز را تقسیم کرده و گلدان آن را عوض کنید. برای انجام این کار، باید پاجوش‌ها را از گیاه مادر جدا کرده و طبق چیزی که در بخش قبلی گفتیم پیش بروید.


آفات و بیماری‌های رایج درخت موز

درخت موز نیز مثل بیشتر گیاهان و درختان مستعد حمله آفات است، این آفات به شرح زیر هستند:

  • شته: این آفت سبب لوله‌ای و پژمرده شدن برگ‌ها می‌شود. همچنین می‌تواند سایر بیماری‌ها را به گیاه منتقل کند، بیماری‌هایی که ممکن است تمامی میوه‌های تولید شده را از بین ببرند.
  • سوسکچه سیاه غوره: اگر متوجه حضور حشرات ژله‌ای مانند و ترشح‌کننده در سطح گیاه شدید، شاید سوسکچه سیاه‌غوره به موز شما حمله کرده باشد. این آفت را می‌توانید با کمک حشره‌کش‌ها از بین ببرید.
  • کرم لوله‌ای: این مورد، رایج‌ترین آفت درخت موز است و می‌تواند گیاه و میوه آن را دچار پوسیدگی کند.
  • حشرات مکنده شیره: شپشک آردی و کنه تار عنکبوتی قرمز از چنین حشراتی هستند.
  • سوسک زخم کننده Scarring beetle: این آفت به دسته‌های میوه گیاه حمله کرده و خوشبختانه با حشره‌کش از بین می‌رود. بنابراین در صورت مشاهده آن‌ها می‌توانید آن‌ها را از بین ببرید.
  • تریپس/ ریشک بال: این آفت، سبب زنگ‌زدگی و جدا شدن پوست میوه گیاه می‌شود.

اما بعد از آفات نوبت به بیماری‌هایی که در طول نگهداری از درخت موز با این گیاه با آن دست و پنجه نرم خواهد کرد می‌رسد. دراین‌باره باید بگوییم که بیماری‌های متعددی درخت موز را تهدید می‌کنند، اما این بیماری‌ها عموما در ابعاد کاشت صنعتی موزها رخ می‌دهند و با قارچ‌کش‌ و حشره‌کش صنعتی نیز از بین می‌روند. برای درخت موز آپارتمانی باید مواظب پوسیدگی ریشه، بیماری لکه برگی، پژمردگی و سفیدک سطحی باشید.

آفات و بیماری‌های رایج در طول نگهداری از درخت موز
درخت موز از نمای نزدیک

در این مطلب سعی کردیم همه آنچه در مورد روش نگهداری درخت موز لازم است بدانید را برای شما تشریح کنیم، چنانچه مطلبی ناگفته مانده است و یا پرسشی در ذهن شماست که نیاز به مشاوره تخصصی روی گیاه خود دارید، می‌توانید سوالات خود را از طریق ارتباط با مشاوره گیاه پزشکی گُل‌سِتان مطرح نمایید. کارشناسان باتجربه گیاه‌پزشکی ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند. گیاه پزشکان مشکل شما را بررسی می‌کنند و در صورت نیاز غذای گیاه (کود)، سم و سایر ملزومات گیاه را برای شما ارسال خواهند کرد. ضمن اینکه اگر زمان یا تخصص کافی برای رسیدگی به گیاه خود را ندارید، می توانید از خدمات باغبانی منازل گُل‌سِتان (اعزام باغبان و گیاه پزشک به محل شما) استفاده کنید تا متخصصین ما با ابزار مورد نیاز شما در محل شما حضور یابند و خدماتی مانند تشخیص بیماری، علت عدم رشد، تعویض خاک و گلدان، سم پاشی، کوددهی و یا حتی کاشت و … را به شما ارائه دهند.

خرید گیاه و گل آپارتمانی آنلاین - تحویل رایگان 4ساعته | گُل‌سِتان


سوالات پرتکرار شما در مورد نگهداری درخت موز

آیا نگهداری از درخت موز آسان است؟

یک درخت موز برای زنده ماندن در داخل خانه، به شرایط متعادلی نیاز دارد. فراهم کردن مقدار زیادی از آب و نور، کمک می‌کند تا گیاه شما رشد بهتری داشته باشد.

آیا می‌توان از درخت موز به عنوان گیاهی آپارتمانی و در داخل خانه نگهداری کرد؟

درخت موز، می‌تواند یک گیاه آپارتمانی بسیار عالی باشد، به شرط آنکه از او انتظار تولید میوه در داخل خانه را نداشته باشید! برای تولید میوه، گیاه باید در شرایط گرمسیری و خارج از خانه زندگی کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.