خرید گیاه آپارتمانی با تضمین کیفیت و ارسال رایگان

معرفی معروف‌ترین نخل های آپارتمانی و روش نگهداری از آن‌ها

زمان مطالعه: 23 دقیقه

نخل یا مُغ گونه‌ای از گیاهان چند ساله است که می‌تواند به‌صورت بالاروندا، درختچه، درخت و حتی بدون ساقه رشد کند. تا امروز 181 سرده با حدود 2600 گونه از نخل‌ها شناخته شده و کشف شده و اکثر آن‌ها مناطق در گرمسیری و نیمه‌گرمسیری رشد می‌کنند. این گیاهان به‌خاطر برگ‌های بزرگی که به برگ‌شاخه شناخته می‌شوند، مشهور هستند؛ بااین‌حال نخل‌ها گونه‌های مختلفی دارند که هر کدام خصوصیا فیزیکی خاص خود را دارند و تقریبا می‌توان در هر جایی از جنگل‌های بارانی گرفته تا بیابان‌های خشک آن‌ها را پیدا کرد. اگر دنبال خرید گیاه آپارتمانی بوده و نخل را برای خرید انتخاب کرده‌اید با این مطلب از فروشگاه گل و گیاه گُل‌سِتان همراه شده و با انواع نخل های آپارتمانی و خانگی و روش نگهداری هر کدام آشنا شوید.

گُل‌سِتان | گل فروشی آنلاین | سفارش آنلاین گل | گیاه آپارتمانی

فهرست مطالب:


نمادشناسی نخل

نخل‌ها یکی از شناخته شده‌ترین و مهم‌ترین گیاهان در تاریخ بشر هستند؛ به‌طوری‌که بسیاری از محصولات و خوراکی‌های شناخته شده از آن‌ها تهیه می‌شود. در دوران معاصر نیز از این گیاهان استفاده زیادی برای طراحی‌های محیطی و شهری انجام می‌شود که آن‌ها را تبدیل به گیاهانی مهم می‌کند. در بسیاری از فرهنگ‌های باستانی به‌خاطر اهمیت غذایی این گیاهان، نخل‌ها نمادی از پیروزی، صلح و باروری بوده است. امروزه نیز در مناطق سردسیر و خنک‌تر که نخل امکان رشد کمتری دارد، این گیاه نمادی از گرما، مسافرت یا تفریح است.

شاخه‌های نخل از دیرباز نمادی از موفقیت و پیروزی بوده است؛ به‌طوری‌که رومی‌های باستان برای قدردانی و اعطای پاداش به قهرمانان خود در مسابقات یا میادین نبرد شاخه‌ای از نخل به آن‌ها هدیه می‌دادند. در ادیان مختلف نیز نخل کاربردهای مختلفی داشته است؛ مسیحیان در گذشته در جشن یکشنبه نخل مشهور خود از شاخه نخل برای پیروزی روح دربرابر دشمنان روح استفاده می‌کردند؛ یهودیان نخل را به‌عنوان نمادی از صلح و فراوانی می‌دانند و یکی از چهار عنصر در جشن سوکوت یهودیان است.در فرهنگ هندیان برگ‌های نخل سایه‌بانی برای کریشنا و خانواده‌اش است و حتی گاهی نمادی از برادر کریشنا یعنی بالادوا درنظر گرفته می‌شود.

در ایران نیز نخل‌ها ریشه زیادی در فرهنگ دارند. شناخته شده‌ترین نوع نخل در ایران درخت خرما است و اغلب افراد در ایران با شنیدن اسم نخل به یاد درخت خرما می‌افتند، همان‌طور که احتمالا شما هم چنین در طول خواندن این مطلب چنین تصوری داشته و دارید. نخل در ایران نمادی از باروری و برکت است. پیش از عهد ساسانیان افسانه‌ای به نام درخت آسوریک و بز وجود داشته که مباحثه‌ای بین یک بز به‌عنوان نمادی از زندگی به سبک قدیم و یک درخت نخل به‌عنوان نمادی از زندگی به سبک جدید وجود دارد.

نخل‌ها پا فراتر گذاشته و به پرچم یا مهر‌های رسمی برخی کشورها مانند هائیتی، گوآم، عربستان سعودی، فلوریدا و کالورینای جنوبی نیز راه باز کرده است. در مجموع باید گفت که در دنیای امروز نیز نخل ارزش فرهنگی خود را از دست نداده و کماکان افراد با دیدن این گیاه به یاد مناطق گرمسیر و جزیره‌های تفریحی می‌افتند.

معرفی معروف‌ترین نخل های آپارتمانی و روش نگهداری از آن‌ها
نخل آپارتمانی


آشنایی با انواع نخل های آپارتمانی

همان‌طور که گفتیم حدود 2600 گونه مختلف نخل وجود دارد. بنابراین معرفی تمام آن‌ها در یک مقاله امکان‌پذیر نیست. به‌همین‌خاطر در این مطلب از فروشگاه گل و گیاه گُل‌سِتان به معرفی چند نخل مشهور و روش‌های نگهداری آن‌ها خواهیم پرداخت که مناسب نگهداری در خانه هستند.

مانسترا غول پیکر
19,000,000 تومان
زامیفولیا بلک سه قلاف
645,000 تومان
زامیفولیا 9 قلاف سبز با گلدان مواد آلی
1,365,000 تومان
مانسترا متوسط با گلدان مواد آلی استوانه
922,000 تومان
سانسوریا کراواتی امریکن با گلدان مواد آلی
812,000 تومان

نخل بادبزنی، از جمله نخل های آپارتمانی محبوب

یکی از نخل‌های محبوب برای نگهداری در خانه نخل بادبزنی است. این نخل خودش به گونه‌های مختلفی تقسیم می‌شود که محبوب‌ترین آن نخل بادبزنی چینی که به نام نخل آب‌نما هم شناخته می‌شود است. دلیل این نام گذاری برگ‌های خاص این نوع نخل است که مثل یک آب‌نما بالا رفته و به سمت پایین می‌ریزند. نخل بادبزنی به محیطی گرم و مرطوب نیاز دارد و هر شاخه آن می‌تواند تا حدود دو متر رشد کند. این گیاه رشد آهسته‌ای دارد و می‌تواند تا چهل سال عمر کند. نخل بادبزنی در ابتدای جوانی مثل یک بوته رشد می‌کند و هرچقدر بزرگ‌تر می‌شود تنه آن چشم‌گیرتر می‌شود و بیشتر مانند یک درخت می‌شود.

انواع نخل بادبزنی

همان‌طور که گفتیم این گیاه گونه‌های مختلفی دارد که شامل موارد زیر هستند:

  • نخل بادبزنی اروپایی: این نخل به‌خاطر سرسختی و توان آن دربرابر تحمل سرما شناخته می‌شود.
  • نخل بادبزنی کالیفرنیا: این نخل از نخل های آپارتمانی می‌تواند تا 20 متر نیز رشد کند و یکی از بیشترین نخل‌های بومی در آمریکا است.
  • نخل بادبزنی واقعی: بادبزنی واقعی بومی مناطق گرمسیری در آفریقا و منبعی برای غذا و مواد اولیه است که توسط انسان‌ها و حیوانات استفاده می‌شود.

مراقبت از نخل باد بزنی

به‌طور خلاصه نخل بادبزنی از جمله انواع نخل های آپارتمانی است که نگهداری از آن کار سختی نیست و درباره محل زندگی خود وسواس ندارد. همین مساله این گیاه را برای افراد تازه‌کار تبدیل به یک انتخاب خوب می‌کند؛ باوجوداین این گیاه کماکان نیاز به مراقبت و نگهداری دارد؛ مهم‌ترین چیزی که در مورد این گیاه وجود دارد این است که این گیاه چه در زمین و چه در گلدان کاشته شود نیاز به یک زهکشی خوب دارد.نخل بادبزنی مشکل خاصی با آفات یا بیماری‌ها ندارد، اما می‌تواند توسط شته یا کنه‌های عنکبوتی مورد آسیب قرار بگیرد. به‌طور دقیق‌‌تر در نگهداری از نخل بادبزنی باید موارد زیر را در نظر داشته باشید.

نور مورد نیاز در نگهداری از نخل های آپارتمانی گونه بادبزنی

نخل بادبزنی برای یک رشد عالی به محیطی با نور کامل و کمی سایه نیاز دارد. پس بهتر است برای این گیاه محلی را انتخاب کنید که حداقل حدود 4 ساعت در روز نور مستقیم خورشید را دریافت کند و بقیه روز را در سایه باشد. مخصوصا در زمانی که آفتاب بعدازظهر می‌تابد. همچنین یک نور غیرمستقیم که در تمام روز به آن برسد نیز برای این گیاه عالی است.

نور مورد نیاز در نگهداری از نخل های آپارتمانی گونه بادبزنی
گیاه نخل بادبزنی

خاک

نخل بادبزنی می‌تواند انواع خاک را تحمل کند؛ چه خاک رسی باشد چه ماسه‌ای، فقط کافی است که زهکشی خوبی داشته باشد و بتواند آب را به‌خوبی تخلیه کند. سطح pH خاک نیز می‌تواند از اسیدی تا خنثی متغیر باشد و گیاه مشکلی با آن ندارد.

میزان آب مورد نیاز در نگهداری نخ بادبزنی

در بین انواع نخل های آپارتمانی نخل بادبزنی گیاهی است که کم‌آبی را به آب زیاد ترجیح می‌دهد و یک آبیاری سبک برای آن بهتر از یک خاک دائما خیس است. آب‌دهی بیش‌ازحد به این گیاه می‌تواند باعث پوسیدگی ریشه یا بیماری‌های دیگر شود. اگر نخل بادبزنی را درون گلدان کاشته‌اید برای هر بار آب‌دهی صبر کنید تا چند سانتی‌متر بالایی خاک کاملا خشک شود و سپس دوباره آن را آبیاری کنید. درنظر داشته باشید که در زمستان این گیاه به استراحت می‌رود بنابراین سعی کنید میزان آبیاری را کمتر کنید.

دما و رطوبت مورد نیاز در نگهداری از نخل بادبزنی

برخلاف انواع نخل های خانگی نخل بادبزنی می‌تواند کمی سرما و یخ‌زدگی را تحمل کند، تاجایی‌که این گیاه می‌تواند سرمای منفی 6 درجه را نیز تحمل کند گرچه ممکن است برخی برگ‌های آن صدمه ببیند. درحالت ایده‌آل نخل بادبزنی به محیطی گرم و مرطوب نیاز دارد. در نتیجه اگر محیط خانه شما رطوبت مناسب این گیاه را ندارد، برای افزایش رطوبت می‌توانید آب را به برگ‌های گیاه اسپری کنید. به‌عنوان نکته آخر در مورد دما و رطوبت مورد نیاز نخل بادبزنی نیز هیچ‌گاه گیاه را در معرض سوز سرما یا در نزدیکی وسایل گرمایشی قرار ندهید.

کوددهی‌

اگر می‌خواهید رشد نخل بادبزنی را سریع‌تر کنید می‌توانید از کود استفاده کنید. کوددهی به این گیاه باید از اواخر زمستان تا اوایل پاییز انجام شود.

میزان آب مورد نیاز در نگهداری نخ بادبزنی
نخل های بادبزنی در کنارهم

کاشت و تعویض گلدان در طول نگهداری از نخل بادبزنی

اگر بین انواع نخل های آپارتمانی نخل بادبزنی را انتخاب کرده‌اید و می‌خواهید آن را در گلدان کاشته و از آن نگهداری کنید. درنظر داشته باشید که برای کاشت اولیه آن گلدانی را انتخاب کنید که کمی بزرگ‌تر از ریشه بوده و حتما سوراخ تخلیه آب در کف آن وجود داشته باشد. در مورد تعویض گلدان نیز باید بگوییم که هر زمان که ریشه‌های گیاه به سطح خاک آمد یا از سوراخ کف گلدان خارج شد، زمان تعویض گلدان گیاه با گلدانی بزرگ‌تر است. مشابه انتقال گیاه به گلدان در این مرحله نیز گلدانی انتخاب کنید که بزرگ‌تر از ریشه‌های آن باشد.

موقع کاشت یا تعویض گلدان نخل بادبزنی، اینکار را با احتیاط و مراقبت کامل از ریشه‌های گیاه انجام دهید؛ چراکه ریشه‌های گیاه به‌شدت شکننده و آسیب‌پذیر هستند و ممکن است طی این پروسه آسیب ببینند.

در مجموع در مورد کاشت و تعویض این گیاه باید بگوییم که نخل بادبزنی چندان نیازی به تعویض گلدان نخواهد داشت، زیرا ررشد آهسته‌ای دارد و این مورد از جمله نکات مثبت آن است.

مطلب پیشنهادی: چگونه و چه موقع گلدان و خاک گیاه را عوض کنیم؟

مانسترا غول پیکر
19,000,000 تومان
فیکوس بلک در گلدان مواد آلی سفید
827,000 تومان
لوتوس سه تایی
679,000 تومان
زامیفولیا بلک سه قلاف
645,000 تومان
زامیفولیا 9 قلاف سبز با گلدان مواد آلی
1,365,000 تومان

نخل بهشتی، نخلی از نخل های آپارتمانی با نگهداری کمی سخت

این گیاه که با نام نخل کنتیا نیز شناخته می‌شود یکی از محبوب‌ترین انواع نخل ها و نخل های آپارتمانی در دنیاست. این گیاه در مقایسه با نخل بادبزنی زیبایی چندانی ندارد، اما آنچه شما از یک گیاه خانگی می‌خواهید خود دارد؛ نخل بهشتی با سایه مشکلی ندارد، طاقت سرما را دارد و آنقدری بزرگ نمی‌شود که فضای خانه برای آن کوچک باشد. در شرایط عادی نخل بهشتی رشد آهسته‌ای دارد و می‌تواند تا سه متر رشد کند.
نخل بهشتی بومی جزیره‌های جنوبی اقیانوس آرام است و معمولا 2 تا 5 تا از آن در یک گلدان کاشته و فروخته می‌شود؛ چراکه در غیراینصورت گیاه جذاب بصری کمتری خواهد داشت و کوچک و کم پشت به‌نظر می‌رسد.

روش نگهداری از نخل بهشتی

برای میزبانی و نگهداری از نخل بهشتی با محل زندگی اصلی این گیاه را برای آن شبیه‌سازی کنید، یعنی شرایطی گرمسیر با رطوبت بالا؛ درنتیجه اگر امکان فراهم کردن این شرایط را ندارید، بهتر است سراغ دیگر انواع نخل های خانگی بروید. درکنار نیاز به منطقه‌ای گرمسیر و رطوبت بالا نخل بهشتی می‌تواند به‌خوبی در سایه رشد کند و همین مساله باعث می‌شود بتوانید آن را در هرجایی از منزل خود قرار داده و نگران نور آن نباشید.

نور مورد نیاز برای نگهداری از نخل بهشتی

نخل بهشتی زندگی محیطی با نور غیرمستقیم را ترجیح می‌دهد و نبابد هیچ‌گاه این گیاه را در معرض نور مستقیم خورشید قرار دهید، زیرا این کار باعث سوختن برگ‌های آن می‌شود. این گیاه حتی با شرایط نوری ضعیف نیز خود را تطبیق می‌دهد، اما هر چقدر نور غیرمستقیم بیشتری دریافت کند توانایی آن برای رشد برگ‌هایش بیشتر خواهد شد. بنابراین سعی کنید گیاه را در محلی قرار دهید که روزانه 6 الی 8 ساعت نور غیرمستقیم خورشید را دریافت کند.

برگ های نخل بهشتی از نمای نزدیک

خاک

نخل بهشتی از انواع گیاهان آپارتمانی و نخل های خانگی است که درباره خاک خود وسواس ندارد و می‌تواند انواع مختلف خاک را بپذیرد؛ به‌شرطی که خاک زهکشی خوبی داشته باشد و بتواند آب را به‌خوبی تخلیه کند؛ چراکه این گیاه میانه خوبی با خاک خیس ندارد و مستعد پوسیدگی ریشه است.

بیشتر مطالعه کنید: انواع کود‌های مناسب رشد گیاهان (پرلیت-پوکه-خاک برگ-پیت ماس-کوکوپیت)

آب‌دهی

نخل کنتیا یا نخل بهشتی از خاکی مرطوب لذت می‌برد، اما اگر خاک آن بیش‌ازحد خیس باشد آسیب می‌بیند. در بهار و تابستان هفته‌ای یک‌بار آب‌دهی به این گیاه کافی است و در زمستان یا پاییز نیز باید میزان آبدهی به آن کمتر شود. برای اینکه بتوانید نخل بهشتی را به‌موقع و درست آبیاری کنید. خاک گیاه را با انگشت خود بررسی کنید و هر زمان چند سانتی‌متر بالایی خاک کاملا خشک شده بود آن را مجددا آبیاری کنید.

درطول نگهداری از نخل بهشتی اگر برگ‌های زرد روی گیاه دیدید نشانه‌ای از آبیاری زیاد و اگر برگ‌های قهوه‌ای دیدید نشانه‌ای از آبیاری کم است، در نتیجه برای جلوگیری از ازبین رفتن گیاه خود حتما در چنین شرایطی آبیاری را اصلاح کنید.

دما و رطوبت مورد برای نگهداری از نخل های آپارتمانی گونه بهشتی

مثل هر گیاه گرمسیری دیگر نخل بهشتی نیز به محیطی گرم و مرطوب نیاز دارد و باید محیط شبیه محل زندگی‌اش باشد تا شرایط زندگی‌اش ایده‌آل شده و زنده بماند. نخل بهشتی می‌تواند تا دمای منفی 3 درجه را تحمل کند اما زمانی رشد بهتری دارد که دمای اطراف آن حدود 12 درجه باشد.
رطوبت عامل مهم دیگری در رشد این گیاه است. برای افزایش رطوبت می‌توان هفته‌ای یک‌بار آب به آن اسپری کرد یا با کمک ابزارهای دیگر مانند دستگاه بخور، رطوبت محیط را افزایش داد.

کوددهی

از بهار تا اواخر تابستان می‌توانید ماهی یک‌بار به نخل بهشتی کود بدهید. این کار را می‌توانید با کود‌های آرام تجزیه‌شونده یا کودهای مایع انجام بدهید، اما باید بدانید که کوددهی زیاد می‌تواند باعث قهوه‌ای شدن لبه برگ‌های گیاه شود.
نخل کنتیا مستعد به کمبود پتاسیم است که این مساله را با نکروز (بافت مردگی) در لبه برگ‌های قدیمی‌تر نشان می‌دهد. برای حل این کمبود می‌توانید از کودهایی که پتاسیم بالاتری دارند استفاده کنید.

کوددهی نخل بهشتی در طول نگهداری از آن
چندین نخل بهشتی بزرگ در کنارهم

آفات و بیماری‌ها

مثل گیاهان خانگی دیگر، نخل بهشتی نیز در معرض حمله آفاتی مثل شپشک‌ها یا کنه‌های عنکبوتی قرار دارد. اگر گیاه شما دچار چنین مشکلی شد هیچ‌گاه از محصولات حاوی الکل برای درمان آن استفاده نکنید، زیرا می‌تواند باعث ایجاد خشکی در برگ‌های گیاه شود. به‌جای آن از صابون‌های آفت‌کش یا روغن نیم استفاده کنید. همچنین فراموش نکنید که حداقل ماهی یکبار برگ‌های گیاه را با آب و دستمالی تمیز، پاک کنید تا از تجمع گرد و غبار روی آن جلوگیری شود و کنه‌های عنکبوتی محیط دلخواهی برای رشد در آن پیدا نکنند.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره انواع آفت گیاهان از تشخیص تا درمان

نخل جزایر قناری، ازجمله قدیمی‌ترین نخل های آپارتمانی

این نخل از انواع نخل های آپارتمانی که با نام نخل ققنوس هم شناخته می‌شود یکی از قدیمی‌ترین گیاهان دنیاست؛ به‌طوری‌که نقش‌هایی از این گیاه روی کوزه‌های باستانی یونانیان وجود دارد. این گیاه دو گونه اصلی دارد که به نخل خرمای پیگمی و نخل خرمای وحشی مشهورند. نخل خرمای پیگمی گونه‌ای از نخل جزایر قناری است که مناسب نگهداری در داخل منزل است. این نوع نخل تقریبا کوچک است و به‌ندرت به بیش از 2 متر می‌رسد. همچنین این گیاه رشد آهسته‌ای دارد و می‌تواند به‌راحتی خود را با فضای داخل خانه تطبیق دهد. نخل جزایر قناری را معمولا به‌صورت چندتایی در یک گلدان کاشته می‌شود تا جلوه زیباتری داشته باشد.
یکی از مواردی که باعث می‌شوند نگهداری از این گیاه در داخل خانه سخت باشد، خارهای تیز آن است. ساقه و برگ‌های این گیاه با خارهای بلند و تیزی پوشانده شده است که می‌تواند به‌راحتی باعث ایجاد خراش یا بریدگی در افراد شود.

روش نگهداری از نخل های خانگی گونه جزایر قناری

نخل جزایر قناری همان‌طور که از اسمش نیز پیداست بومی جزایر قناری است. نخل ققنوس محیطی گرم، مرطوب و پرنور را دوست دارد و برای مراقبت از آن باید خانه‌اش را برای آن شبیه‌سازی کنید.

زامیفولیا 9 قلاف سبز با گلدان مواد آلی
1,365,000 تومان
سانسوریا کراواتی امریکن با گلدان مواد آلی
812,000 تومان
زامیفولیا بلک 9 قلاف در گلدان مواد آلی استوانه بلند
1,611,000 تومان
دراسنا کامپکت با گلدان مواد آلی
523,000 تومان
سانسوریا سبز با گلدان مواد آلی مخروطی
774,000 تومان

نور

نخل جزایر قناری محیطی پرنور را می‌پسندد و ترجیح می‌دهد در محلی باشد که بیشترین میزان نور را دریافت کند. این گیاه را می‌توانید در نور مستقیم خورشید قرار دهید تا تمام روز را در آن‌جا سپری و از آن لذت ببرد. درنظر داشته باشید نور کم باعث آسیب و عدم رشد در این گیاه می‌شود.

نور مورد نیاز برای نگهداری از نخل جزایر قناری
نخل جزایر قناری از نمای نزدیک

آبیاری صحیح در طول نگهداری از نخل جزایر قناری

نخل جزایر قناری از منطقه‌ای آمده که کم‌آبی چیزی معمول در آن بوده است. بنابراین این گیاه به آب زیادی نیاز ندارد و کم آبی را به آب زیاد ترجیح می‌دهد. ضمن اینکه آبیاری بیش‌ازحد می‌تواند به‌راحتی به این گیاه آسیب زده و باعث پوسیدگی ریشه‌های آن شود.

مطلب پینشهادی: نکاتی که باید درباره آبیاری گیاه آپارتمانی خود بدانید

خاک مناسب برای نگهداری از نخل جزایر قناری

نخل جزایر قناری از جمله انواع نخل های آپارتمانی و خانگی است که خاک آن باید زهکشی عالی داشته باشد. ترکیبی از خاک و پیت ماس می‌تواند بهترین ترکیب برای این گیاه باشد. خاکی که زهکشی خوبی نداشته باشد نمی‌تواند به‌راحتی خشک شود و همین مساله باعث آسیب به گیاه و ازبین رفتن ریشه‌های آن می‌شود.

کوددهی

در طول فصل رشد نخل جزایر قناری می‌توانید آن را با یک کود مایع رقیق شده تغذیه کنید. از ابتدای بهار تا انتهای تابستان می‌توانید ماهی یک‌بار گیاه را با کود تغذیه کنید، اما در طول پاییز و زمستان نباید به این گیاه کود بدهید. این نوع نخل مستعد کمبود منیزیم، پتاسیم و منگنز است که منجر به زردی برگ‌هایش می‌شود. در نتیجه بهتر است هر چند ماه یک‌بار این کمبودها را با کود دای جبران کرد.

دمای مورد نیاز برای نگهداری از نخل جزایر قناری

این گیاه برای یک رشد عالی نیاز به محلی گرم دارد تا بتواند انرژی لازم را کسب کند. هرچند که نخل جزایر قناری می‌تواند کمی سرما را تحمل کند، اما برگ‌های آن از این سرما آسیب خواهند دید. این نخل با قرار گرفتن در معرض بادهای سرد یا حضور در کنار وسایل گرمایشی مشکل دارد و می‌تواند از این موارد آسیب ببیند.

نور مورد نیاز برای نگهداری از نخل جزایر قناری
تصویر نخل جزایر قناری

تعویض گلدان

نخل ققنوس از انواع نخل های خانگی است که نیاز کمی به تعویض گلدان دارد، چراکه رشد آهسته‌ای دارد، اما باید بدانید که ریشه‌های این گیاه به‌شدت قوی هستند و در صورتی که به‌موقع گلدان آن عوض نشود می‌تواند به‌راحتی گلدان کوچک خود را بشکند، حتی اگر این گلدان پلاستیکی باشد. درنتیجه بهتر است هر 1 یا 2 سال یک‌بار گلدان گیاه را با گلدانی با یک سایز بزرگتر تعویض کنید. یادتان باشد در زمان تعویض گلدان مراقب خارهای تیز این گیاه باشید و حتما از دستکش استفاده کنید.

مطلب پیشنهادی: در 7 مرحله یک گل آرایی در گلدان زیبا و خاص یاد بگیرید

نخل کاریوتا، نخلی از نخل های آپارتمانی با رشد بسیار آهسته

نخل کاریوتا که با نام نخل دم‌ماهی یا نخل دم‌دار خوشه‌ای نیز شناخته می‌شود یکی از گونه‌های نخل است که تقریبا به‌صورت درختچه رشد می‌کند و برگ‌های آن همان‌طور که از اسمش پیدا است شبیه به دم ماهی است. نخل کاریوتا گیاهی با رشد بسیار آهسته است و می‌تواند مدت طولانی زندگی کند. یک کاریوتا سالم می‌تواند تا حدود 6 متر هم رشد کند، بنابراین برای نگهداری از آن به فضای کافی نیاز دارید.

مراقبت از نخل های آپارتمانی گونه کاریوتا

بین انواع نخل های آپارتمانی و خانگی نخل کاریوتا گیاهی فوق‌العاده زیباست، اما نگهداری از آن در طولانی مدت کار ساده‌ای نیست. نخل کاریوتا نیاز به نوری زیاد و قوی همچنین محیطی گرم و مرطوب را دوست دارند، نیازهایی که ممکن است درون خانه به‌راحتی تامین نشود. به‌همین‌خاطر درصورتی که نیاز آن‌ها تامین نشود آهسته به سوی مرگ پیش می‌روند.

مانسترا غول پیکر
19,000,000 تومان
سانسوریا کراواتی امریکن با گلدان مواد آلی
812,000 تومان
آگلونما با گلدان مواد آلی
787,000 تومان
سانسوریا ابلق با گلدان مواد آلی استوانه مشکی
996,000 تومان
سانسوریا سبز با گلدان مواد آلی مخروطی
774,000 تومان

نور مورد نیاز برای نگهداری از نخل های آپارتمانی کاریوتا

نخل دم‌دار خوشه‌ای به محیطی برای زندگی نیاز دارد که نور کامل، مستقیم و قوی دریافت کند. این گیاه از نور مستقیم آسیب نمی‌بیند و اتفاقا برای رشد به آن نیاز دارد؛ به‌طوری‌که اگر نور خورشید به اندازه کافی به این گیاه نرسد نمی‌تواند رشد خوبی داشته باشد و ممکن است به سمت مرگ پیش برود.

نور مورد نیاز برای نگهداری از نخل های آپارتمانی کاریوتا
نخل کاریوتا با گلدان خاکستری

آب‌دهی

نخل کاریوتا از انواع نخل های خانگی است که از خاکی مرطوب لذت می‌برد، اما نباید خاک آن بیش‌ازحد خیس باشد، زیرا باعث آسیب به ریشه‌های آن می‌شود. درمجموع بهتر است بین هر بار آبیاری چند سانتی‌متر بالایی خاک گیاه خشک شده باشد. همچنین هیچ‌گاه اجازه ندهید آب خارج شده از زیر گلدان با گیاه در تماس باشد، زیرا می‌تواند به آن آسیب بزند.

خدمات باغبانی در محل، اعزام سریع باغبان گل و گیاه | گُل‌سِتان

خاک مناسب برای نگهداری از نخل کاریوتا

هر خاک استانداردی که زهکشی خوبی داشته باشد و بتواند آب را به‌سرعت تخلیه کند برای نخل کاریوتا مناسب است. هرچقدر زهکشی خاک گیاه بهتر باشد عمر گیاه بیشتر می‌شود. برای تامین زهکشی خاک نخل کاریوتا می‌توانید از موادی مثل پرلیت در ترکیب خاک گیاه استفاده کرده و زهکشی بهتری را برای آن تامین کنید.

کوددهی

نخل کاریوتا مستعد کمبود منیزیم است و می‌تواند از این مساله آسیب ببیند. استفاده از نمک اپسوم به‌صورت ماهانه می‌تواند این کمبود را در گیاه جبران کند. همچنین استفاده از یک کود رقیق شده در طول فصل رشد گیاه نیز می‌تواند تغذیه خوبی برای آن باشد. کوددهی به کاریوتا باید از ابتدای بهار تا انتهای تابستان انجام شده و پاییز و زمستان قطع شود؛ چراکه در این فصل‌ها گیاه در حال استراحت است.

مطلب پیشنهادی: 8 روش کاربردی که به تقویت گیاهان آپارتمانی شما کمک می‌کنند

نخل کاریوتا
نخل کاریوتا از نمای نزدیک

آفات ها در طول نگهداری از نخل کاریوتا

نخل دم‌ماهی هدف خوبی برای حمله برخی آفت‌ها مثل کنه عنکبوتی، شته، شپشک آردی یا مگس سفید است. درنتیجه برای جلوگیری از ظهور آفات هرازگاهی این گیاه را بررسی کنید. در صورتی که این آفات به گیاه حمله باشند باید به‌سرعت درمان شوند، درغیراین‌صورت گیاه شما به‌زودی شما را تنها خواهد گذاشت. گفتنی است که برای درمان گیاه مبتلا شده می‌توانید از آفت‌کش‌های صنعتی یا روغن نیم کمک بگیرید.

نخل مرداب، از جمله نخل های آپارتمانی عاشق آبیاری و خاک خیس

نخل مرداب در بین انواع نخل های آپارتمانی گیاهی علفی و از خانواده جگنیان و از خویشاوندان پاپیروس مصر است. این گیاه برخلاف ظاهر علفی‌اش یک علف نیست و برخلاف اسمی که دارد یک نخل نیست، بلکه از خانواده جگن‌ها و گیاهی شبیه به علف است که می‌تواند گل بدهد و در مناطق خیس زندگی می‌کند. مرداب از آب زیاد لذت می‌برد و در واقع برخلاف سایر انواع نخل های خانگی که تا اینجا معرفی کردیم هیچ وقت از آبیاری بیش‌ازحد آسیب نمی‌بیند. این گیاه معمولا در بسیاری از مناطق جهان یک گیاه مهاجم محسوب می‌شود.

نخل مرداب ، از جمله نخل های آپارتمانی عاشق آبیاری و خاک خیس
نخل مرداب

روش نگهداری از نخل مرداب

نخل مرداب گیاهی آسان برای نگهداری در داخل خانه است و می‌تواند با بسیاری از شرایط نوری، دمایی یا آبی کنار بیاید و رشد خوبی داشته باشد.

فیکوس الاستیکای شرابی در گلدان طلایی
978,000 تومان
مانسترا غول پیکر
19,000,000 تومان
فیکوس بلک در گلدان مواد آلی سفید
827,000 تومان
لوتوس سه تایی
679,000 تومان
زامیفولیا بلک سه قلاف
645,000 تومان

نور مورد نیاز برای نگهداری از نخل مرداب

نخل مرداب می‌تواند به‌خوبی خود را با شرایط نور مختلف تطبیق دهد و در آفتاب کامل، نور غیرمستقیم یا نیمه‌سایه زندگی کند و سرزنده باشد، هرچقدر محیط اطراف این گیاه کم‌نورتر باشد و بیشتر در سایه بماند، رشد آن کندتر می‌شود و شاخ و برگ کمتری می‌دهد.

آبیاری

نکته مثبت درباره نخل مرداب این است که این گیاه تقریبا هیچ‌گاه از آب زیاد آسیب نمی‌بیند. در واقع شما حتی می‌توانید در سینی زیر گلدان این گیاه آب بریزید و نگران خراب شدن ریشه‌های آن نباشید؛ جالب است بدانید هرچقدر آب بیشتری برای نخل مرداب تامین کنید این گیاه سرزنده‌تر خواهد بود. نخل مرداب از کم‌آبی آسیب بیشتری می‌بیند تا آبیاری زیاد و تنها زمانی که نخل مرداب به آب کمتری نیاز دارد، زمانی است که هوا سرد می‌شود. در این دوره باید میزان آبیاری گیاه را کم کنید، زیرا آب زیاد به ریشه‌های آن آسیب می‌رساند.

بیشتر بخوانید: روش آبیاری و نور مناسب گیاه آپارتمانی

دما و رطوبت مورد نیاز برای نگهداری از نخل های آپارتمانی گونه مرداب

نخل مرداب به رطوبت زیادی نیاز دارد و از بودن در محیط‌های مرطوب لذت می‌برد. اگر منظم و زیاد آب برای این گیاه تامین کنید دیگر نباید نگران رطوبت باشید، زیرا این آبیاری و خیس ماندن همیشگی باعث افزایش رطوبت اطراف گیاه می‌شود و کار اضافه‌تری نمی‌خواهد.
نخل مرداب می‌تواند بازه دمایی 10 الی 22 درجه سانتی گراد را تحمل کند. همچنین در کوتاه‌مدت می‌تواند تا 4 درجه را نیز تحمل کند، اما در بلندمدت از این دما آسیب می‌بیند. همچنین دمای بیشتر نیز باعث ایجاد مشکلاتی برای گیاه خواهد شد.

نخل مرداب از نمای نزدیک
نخل مرداب، از جمله گیاهان خانگی

کوددهی

در مقایسه با سرعت رشد زیاد نخل مرداب، این گیاه نیاز زیادی به کوددهی ندارد. بااین‌حال شما می‌توانید در طول فصل رشد گیاه، ماهی یک‌بار از کودی استاندارد و طبق دستورالعمل روی بسته‌بندی استفاده کنید تا گیاه رشد قوی‌تری داشته باشد.

تعویض گلدان

شما احتمالا هر ساله نیاز به تعویض گلدان نخل مرداب با گلدانی بزرگ‌تر خواهید داشت، چراکه این گیاه می‌تواند تمام فضای گلدان را اشغال کند و بیش‌ازحد متراکم شود. برای اینکار خاک گلدان را نیز تعویض کرده، از خاکی سبک استفاده کنید و گلدانی انتخاب کنید که یک سایز بزرگتر از گلدان قبلی گیاه باشد. این تعویض گلدان سالانه نه‌تنها به‌خاطر متراکم شدن گیاه، بلکه به‌خاطر تجدید انرژی خاک نیز لازم است. در ضمن آبیاری مداوم این گیاه باعث می‌شود تا خاک گیاه کم انرژی شود و مواد مغذی خود را از دست بدهد. بنابراین تعویض خاک گیاه در زمان تعویض گلدان اقدامی اساسی و مهم است.

تکثیر

نخل مرداب را می‌توانید به روش‌های مختلفی تکثیر کنید و مطمئن باشید که همه این روش‌ها موفقیت‌آمیز است. نخل مرداب را می‌توانید از طریق کاشت بذر در خاک خیس، تقسیم ریشه گیاه به چند تکه یا قلمه زدن ساقه‌ها تکثیر کنید. می‌توانید قلمه‌های این گیاه را در آب نگهداری کنید تا ریشه داده و رشد جدید خود را آغاز کند. در نهایت نیز گیاه را به خاک منتقل کنید.

گل‌دهی

نخل مرداب می‌تواند هر ساله گل بدهد، اما این گل‌ها زیبایی خاصی ندارند و چشم‌گیر نیستند، اما این گل‌ها به شما می‌گویند که مراقبت خوبی را از گیاه به عمل آورده‌اید و نخل مرداب با این گل‌ها از شما تشکر می‌کند.

گل نخل مرداب از نمای نزدیک
گل نخل مرداب

نخل آریکا، نخلی از نخل های خانگی که روزی در معرض خطر انقراض قرار داشته است

باورش سخت است اما در بین انواع نخل های آپارتمانی دورانی بود که نخل اریکا در معرض خطر انقراض قرار داشت، اما امروزه در بسباری از نقاط دنیا و در کنار اکثر خیابان‌ها به چشم می‌خورد. این گیاه بدنه‌ای صاف و گاهی طلایی رنگ دارد که بسیار شبیه به بامبو است. حتی برگ‌های آن نیز ظاهری شبیه به برگ‌های بامبو دارد. نخل آریکا را می‌توانید هم در بیرون از خانه هم داخل خانه نگهداری کنید. همچنین بهترین زمان برای کاشت نخل آریکا بهار است و باید بدانید که این گیاه رشد آهسته‌ای دارد.

روش نگهداری از نخل های آپارتمانی گونه آریکا

زمانی که این نخل را بیرون از خانه می‌کارید باید خاکی با زهکشی خوب برای آن فراهم کنید، زیرا رطوبت اضافی خاک به‌راحتی می‌توانند ریشه‌های آن را بپوساند. همچنین برای نگهداری در داخل خانه نیز به خاکی با زهکشی خوب نیاز دارید که سبک باشد و به‌راحتی خشک شود.

رز جاودان مهرسا
674,000 تومان
مانسترا غول پیکر
19,000,000 تومان
زامیفولیا بلک 6 قلاف در گلدان مواد آلی استوانه
1,146,000 تومان
پاچیرا پنج تنه ارتفاع50
746,000 تومان
فیکوس لیراتا دو شاخه در گلدان مواد آلی استوانه
955,000 تومان

نور مورد نیاز برای نگهداری از نخل آریکا

نخل آریکا به نور زیاد ولی غیرمستقیم نیاز دارد. البته این گیاه می‌تواند نور مستقیم خورشید را نیز تحمل کند، اما ممکن است آفتاب شدید بعدازظهر باعث سوختن برگ‌های آن شود.

نخل آریکا با گلدان خاکستری رنگ

خاک

این گیاه به خاکی سبک با زهکشی بسیار خوب نیاز دارد. خاکی که بتواند با سرعت کافی خشک شود و رطوبت بیش حدی را در خود نگه ندارد. بهتر است خاک این گیاه اسیدی باشد. ترکیب خاک گلدان و پیت ماس برای این گیاه عالی است.

آبیاری

مثل بسیاری دیگر از انواع نخل های آپارتمانی آریکا نیز به خاکی تقریبا مرطوب نیاز دارد، اما آب بیش‌ازحد نه، درواقع این گیاه در برابر آبیاری بیش‌ازحد حساس است و نمی‌تواند یک خاک همیشه خیس را تحمل کند. یادتان باشد برای آبیاری نخل آریکا حتما اجازه دهید بین دو نوبت آب‌دهی خاک گیاه خشک شود.

دما و رطوبت مورد نیاز برای نگهداری از نخل های آپارتمانی گونه آریکا

دمای مناسب نخل آریکا 18 الی 23 درجه سانتی‌گراد است و بادهای بسیار سرد یا وسائل گرمایشی می‌توانند باعث آسیب رساندن به گیاه شوند؛ به‌طوری‌که یک سرمای ناگهانی می‌تواند لکه‌های سیاهی را روی برگ‌ها آن ایجاد کند. از آنجایی که با یک نخل روبرو هستید پس قاعدتا این گیاه به رطوبت بالایی نیاز دارد. بااین‌حال رطوبت معمول داخل خانه برای این گیاه کافی است. فقط هوای خشک مخصوصا در زمستان می‌تواند باعث آزار گیاه شود و برگ‌های آن را قهوه‌ای کند. در نتیجه اگر فکر می‌کنید هوای معمول اتاق شما خشک است، رطوبت منزل خود را افزایش دهید. برای این‌مظور می‌توانید سری به مطلب روش های موثر برای افزایش رطوبت گیاهان آپارتمانی زده و رطوبت مورد نیاز نخل آریکا را تامین کنید.

کوددهی

نخل آریکا گیاهی گرسنه است و از غذای زیاد لذت می‌برد. این گیاه از بهار تا اوایل زمستان به کوددهی منظم نیاز دارد.برای این منظور می‌توانید از یک کود استاندارد مایع استفاده کنید و طبق دستورالعمل، آن را به گیاه بدهید. فقط یادتان باشد در پاییز و زمستان از کوددهی خودداری کنید، زیرا گیاه در این دو فصل در حال استراحت است.

نخل آریکا از جمله نخل های آپارتمانی
نخل آریکا با پس زمینه آبی

گلدان مناسب و کاشت مجدد

نخل آریکا به گلدانی نیاز دارد که اندازه ریشه آن بوده و سوراخ زهکشی داشته باشد. ریشه‌های متراکم این گیاه به شما کمک می‌کند که نیاز خاصی به تعویض گلدان گیاه با اندازه‌های بزرگ‌تر نداشته باشید، اما یک حرکت مناسب در نگهداری از این گیاه این است که هر ساله خاک گیاه را تعویض کنید تا از تجمع نمک در خاک جلوگیری شود و خاک گیاه همیشه تازه و سالم بماند.

تکثیر

نخل آریکا معمولا از طریق بذر تکثیر شده برای تکثیر آن تعدادی بذر در یک گلدان کاشته می‌شود. مشکلی که دراین‌باره وجود دارد این است که پیدا کردن این بذرها راحت نیست، اما اگر پیدا کردید به سراغ بذرهایی بروید که قدیمی‌تر و نارنجی‌تر باشند زیرا شانس موفقیت بیشتری خواهید داشت.

حرف پایانی

در این مطلب سعی کردیم همه آنچه در مورد نخل‌های آپارتمانی و روش نگهداری آن‌ها لازم است بدانید را برای شما تشریح کنیم، چنانچه مطلبی ناگفته مانده است و یا پرسشی در ذهن شماست که نیاز به مشاوره تخصصی روی گیاه خود دارید، می‌توانید سوالات خود را از طریق ارتباط با مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان مطرح نمایید. کارشناسان باتجربه گیاه‌پزشکی ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند. گیاه پزشکان مشکل شما را بررسی می‌کنند و در صورت نیاز غذای گیاه (کود)، سم و سایر ملزومات گیاه را برای شما ارسال خواهند کرد. ضمن اینکه اگر زمان یا تخصص کافی برای رسیدگی به گیاه خود را ندارید، می توانید از خدمات باغبانی در منزل گُل‌سِتان (اعزام باغبان و گیاه پزشک به محل شما) استفاده کنید تا متخصصین ما با ابزار مورد نیاز شما در محل شما حضور یابند و خدماتی مانند تشخیص بیماری، علت عدم رشد، تعویض خاک و گلدان، سم پاشی، کوددهی و یا حتی کاشت و … را به شما ارائه دهند.

خرید گیاه و گل آپارتمانی آنلاین - تحویل رایگان 4ساعته | گُل‌سِتان

سانسوریا ابلق کراواتی پر غلاف ارتفاع45
502,000 تومان
قاشقی بلک در گلدان فلزی
433,000 تومان
پتوس ابلق در گلدان آویز
517,000 تومان
گیاه سانسوریا سبز پرغلاف
459,000 تومان
گیاه آگلونما متوسط
512,000 تومان


سوالات پرتکرار شما در مورد نخل های آپارتمانی

آسان‌ترین نخل برای نگهداری در آپارتمان کدام است؟

نخل بادبزنی؛ این نخل یکی از ساده‌ترین روش‌های نگهداری را دارد و می‌تواند شرایط مختلف را تحمل کند. نور متوسط، آبیاری کم و شرایط دمایی معمولی خانه تمام چیزی است که این گیاه به آن نیاز دارد.

کدام نخل برای محیط کم نور مناسب است؟

نخل بهشتی؛ این گیاه جزء نخل‌های محبوب آپارتمانی است که برای زندگی در محیط‌های کم نور بسیار مناسب است. این گیاه می‌تواند سایه زیاد یا حتی سرما را تحمل کند، به‌همین‌خاطر برای گوشه‌های تاریک‌تر اتاق یا راهرو‌ها بسیار مناسب است.

نخل مناسب اتاق خواب کدام است؟

یکی از بهترین نخل‌ها برای اتاق خواب، نخل شامادورا است. این گیاه می‌تواند در محیطی با نور کم و متوسط زندگی کند و در کنار آن توانایی تولید اکسیژن و تصفیه هوا را نیز دارد که باعث می‌شود گزینه مناسبی برای اتاق خواب باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.