خرید گیاه آپارتمانی با تضمین کیفیت و ارسال رایگان

همه چیز درباره روش نگهداری چمن ترکه

زمان مطالعه: 9 دقیقه

چمن ترکه (پانیکوم ویرگاتوم)، علفی زینتی است که می‌توانید آن را در گلدان کاشته و از زیبایی آن شگفت‌زده شوید. این چمن متعلق به آمریکای شمالی است و در مناطق شرقی کوه‌های راکی، کانادا و مکزیک به وفور یافت می‌شود. ترکه از جمله علف‌های گرم‌فصل است و به محض گرم شدن هوا در فصل بهار رشد خود را آغاز می‌کند. این چمن برای تزئین چشم اندازها و باغ‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما امروزه به‌صورت گلدانی برای نگهداری در خانه نیز یافت می‌شود. در مقیاس گلدانی، رشد چمن ترکه نهایتا تا 1.5 متر خواهد بود و اگر شرایط برای رشد آن ایده‌آل باشد، در اواخر فصل بهار شاهد گل‌های قرمز یا بنفش آن نیز خواهید بود. گل‌های زیبای این گیاه تا پاییز دوام آورده و دانه‌های براق قرمز رنگ تولید می‌کنند. در اغلب اوقات، رنگ برگ‌های این چمن ترکیبی از سبز و آبی است و رنگ خاص و حالت عمودی برگ‌های آن باعث شده که امروزه به یکی از گیاهان محبوب در عرصه دکوراسیون داخلی تبدیل شود. اگر قصد خرید گل و گیاه داشته و چمن ترکه را برای خرید انتخاب کرده‌اید، هنگام خرید بهتر است انواع بالغ آن را انتخاب کنید، زیرا دوران پرتلاطم نوپایی را سپری کرده و مشکلات کمتری پیش روی آن است؛ ضمن اینکه ریشه‌ آن‌ها نیز قوی‌تر شده است. خلاصه که اگر دوست دارید یک علف زینتی مقاوم و زیبا را در منزل خود داشته باشید که با وجود آن منزل شما زیباتر شود، حتما چمن ترکه را انتخاب کرده و برای یادگیری روش نگهداری چمن ترکه نیز ادامه این مطلب را از دست ندهید.

گُل‌سِتان | گل فروشی آنلاین | سفارش آنلاین گل | گیاه آپارتمانی

فهرست مطالب:


روش نگهداری از چمن ترکه

به‌طور خلاصه در مورد نگهداری چمن ترکه باید بگوییم به‌عنوان یک گیاه خوش رفتار و چندساله، چمن ترکه نیازی به رسیدگی فراوان ندارد و شما فقط باید به علف‌های هرز جانبی و آفات توجه کنید. به جز این، چمن زیبای ترکه با کمی آب خوشحال و راضی خواهد بود!

آبیاری

چمن ترکه در نخستین ماه‌های زندگی خود، باید به‌طور مداوم آبیاری شود. اما نکته مهم در آبیاری آن این است که تا خشک شدن 3 سانتی‌متر رویی خاک صبر کرده و سپس گیاه را آبیاری کنید. هنگام آبیاری، تمرکز خود را بر ریشه‌ها گذاشته و از خیس کردن برگ‌ها بپرهیزید؛ چراکه این کار از بروز عفونت‌های قارچی برای گیاه پیشگیری می‌کند. پس از گذشت چند ماه و استقرار کامل گیاه در خاک، سیستم ریشه‌ای نیز گسترش یافته و در ابعاد وسیع‌تری به فعالیت می‌پردازد. در این زمان، گیاه می‌تواند دوره‌های طولانی خشکی را بدون برخورد با مشکلی جدی سپری کند. بنابراین اگر فردی هستید که معمولا آبیاری گیاهان خود را فراموش می‌کند، چمن ترکه انتخاب خوبی برای شما خواهد بود! فراموش نکنید که گیاهان کاشته شده در گلدان در مقایسه با گیاهان کاشته شده در زمین به آب بیشتری نیاز دارند، زیرا خاک گلدان سریع‌تر خشک می‌شود.

روش نگهداری چمن ترکه
چمن ترکه از نمای نزدیک

نور مورد نیاز برای نگهداری از چمن ترکه

چمن ترکه عاشق نور خورشید است، ازاین‌رو زندگی در نور کامل خورشید را ترجیح می‌دهد، اما خوشبختانه می‌تواند سایه جزئی را نیز تحمل کند. دریافت نور کمتر از حد مورد نیاز گیاه، سبب رشد علفی شده و گیاه را تضعیف می‌کند، چراکه چمن ترکه نیز مثل سایر گیاهان به عمل فتوسنتز پرداخته و به نور نیازمند است. پس صرف چمن بودن، آن را از دریافت نور کافی خورشید بی‌نیاز نمی‌کند. بهتر است پس از هر بار آبیاری، گلدان آن را نیز کمی بچرخانید تا نور به صورت مساوی به بخش‌های مختلف آن بتابد. به‌این‌شکل تمامی چمن‌ها سالم و احتمالا هم ارتفاع خواهند بود.

بیشتر مطالعه کنید: 18 گیاه آپارتمانی مقاوم به نور کم و سایه دوست که خشک نمی شوند!

خاک مناسب برای نگهداری چمن ترکه

چمن ترکه می‌تواند در هر خاکی که فکرش را بکنید به‌خوبی رشد کند! اما خوب، خودش خاک ماسه‌ای را ترجیح می‌دهد. اگر قصد دارید آن را در گلدان بکارید، حتما خاک گلدان را با پرلیت یا زغال سنگ مخصوص ترکیب کنید. این نسبت باید دو به سه باشد، یعنی به ازای هر دو واحد خاک، یک سوم پرلیت به خاک اضافه شود. در مورد خاک مناسب برای نگهداری از چمن ترکه توجه داشته باشید خاک متراکم (به‌ویژه خاک رسی) کار را برای سیستم ریشه‌ای سطحی و کم عمق این چمن سخت می‌کند. در واقع ریشه این گیاه نمی‌تواند در خاک متراکم پخش شود و به بخش‌های مختلف نفوذ کند.

فیکوس الاستیکای شرابی در گلدان طلایی
978,000 تومان
مانسترا غول پیکر
19,000,000 تومان
فیکوس بلک در گلدان مواد آلی سفید
827,000 تومان
لوتوس سه تایی
679,000 تومان
زامیفولیا بلک سه قلاف
645,000 تومان

پس از نوع خاک، مهم‌ترین مسئله زهکشی آن است. خاک باید بتواند زهکشی را به درستی انجام دهد، پس اضافه کردن مقداری مواد طبیعی (مثل پرلیت) برای تقویت آن ضروری است. در مورد PH خاک نیز بهتر است PH خاک در بازه خنثی (5 الی 8) باشد.

مطلب مرتبط: زمان و روش تعویض خاک و گلدان گیاهان آپارتمانی

خاک مناسب برای نگهداری چمن ترکه
گیاه چمن ترکه

کوددهی

با وجود اینکه چمن ترکه یک چمن موفق و بدون حاشیه است، اما هنوز هم برای داشتن برگ‌هایی خوش رنگ و گلدهی مناسب به دریافت کود نیاز دارد. عده زیادی معتقدند که لزومی برای کوددهی به این چمن وجود ندارد؛ اما به عقیده ما در گُل‌سِتان این چمن به کوددهی نیاز دارد و بهتر است آن را تقویت کنید. البته اگر خاک شما غنی از عناصر ضروری است، می‌توانید در سال اول از کوددهی صرف نظر کنید. این گیاه می‌تواند در خاک ضعیف زنده بماند، اما نمی‌تواند ظاهر زیبای خود را در خاکی خالی از عناصر ضروری حفظ کند. به هر حال ترکه نیز مثل تمامی گیاهان چندساله، به مرور زمان منابع موجود در خاک خود را مصرف کرده و آن‌ها را تمام می‌کند.

خدمات باغبانی در محل، اعزام سریع باغبان گل و گیاه | گُل‌سِتان

اگر در طول نگهداری از چمن ترکه تصمیم به کوددهی به آن گرفتید، پیشنهاد متخصصین گُل‌سِتان، استفاده از کود متعادل 10-10-10 است. این کود را سالی یکبار و فقط در فصل بهار به گیاه اضافه کنید. اگر هم به کودهای هوشمند با رهایش آرام دسترسی دارید، حتما از آن‌ها استفاده کنید. ضمن اینکه کودهای طبیعی نیز تاثیر ملایمی بر ریشه داشته و می‌توانند نیازهای گیاه را تا چند هفته برطرف کنند.

دمای مناسب برای نگهداری از چمن ترکه

همان‌طور که گفتیم چمن ترکه، یک چمن گرم‌فصل است. یعنی دمای هوا در طول فصول رشد این چمن (بهار و تابستان) باید کاملا گرم بوده و طول این بازه گرما نیز به اندازه‌ای باشد که گیاه بتواند دوره رشد خود را در این ایام کامل کند، اما این به معنی منحصر بودن رشد آن در مناطق گرمسیری نیست. در واقع ترکه تنها در طی دو فصل ذکر شده برای رشد خود به گرما نیاز دارد و می‌تواند سرمای پاییز و زمستان را نیز تحمل کند. در دمای کمتر از 15 و بالاتر از 35 رشد گیاه متوقف خواهد شد، اما این به منزله مرگ گیاه نیست، بلکه فقط رشد متوقف و یا کند می‌شود. پس بهترین دما برای ترکه بین 15 الی 35 درجه سانتی گراد است. در مورد دما مناسب برای نگهداری از چمن ترکه باید بگوییم که تقریبا دمای داخل منزل در تمام طول سال برای رشد ترکه گلدانی مناسب است.

هرس کردن

هدف از هرس کردن چمن ترکه، حفظ ظاهر طبیعی آن است؛ یعنی نیازی نیست برای آن زیاد از قیچی استفاده کنید! حتی ممکن است فقط هنگام گلدهی به سراغ هرس کردن ترکه بروید. گل‌های این چمن، در هر فصل مقادیر زیادی از دانه را تولید می‌کنند. پس از مدتی این دانه‌ها بر روی زمین ریخته و در بهار بعدی، تمام بستر از این علف پر خواهد شد. برای جلوگیری از این اتفاق نامناسب، باید گل‌ها را قبل از گرده افشانی از برگ‌ها جدا کنید؛ زمان اینکار تقریبا قبل از فرارسیدن فصل پاییز است.

مانسترا غول پیکر
19,000,000 تومان
فیکوس بلک در گلدان مواد آلی سفید
827,000 تومان
لوتوس سه تایی
679,000 تومان
زامیفولیا بلک سه قلاف
645,000 تومان
زامیفولیا 9 قلاف سبز با گلدان مواد آلی
1,365,000 تومان

آفات و بیماری‌ها در طول نگهداری از چمن ترکه

اگرچه نگهداری از چمن ترکه کار سختی نیست و راحت است، اما چند حشره هستند که تمایل زیادی برای حمله به این گیاه از خود نشان می‌دهند! به‌همین‌خاطر، همواره گیاه را از نظر وجود آفاتی چون ملخ، سوسک کک ذرت، آبدزدک، کرم لوله‌ای و  کرم ساقه خوار بررسی کنید. تمامی این آفات از شیره برگ‌ها تغذیه کرده و حفره‌های ریزی را در سطح آن‌ها ایجاد می‌کنند. بعضی از آفات را می‌توانید با دست برداشته و برخی را نیز با یک دستمال آغشته به الکل سفید از روی برگ‌ها پاک کنید.

از آفاتی که در طول نگهداری از چمن ترکه می‌توانند به آن حمله کنند گذشته در مورد بیماری‌ها باید بگوییم که اغلب چمن‌های ترکه‌ای که در مناطق گرم رشد می‌کنند، در برابر بیماری‌ها مقاوم‌اند. اگر در مناطق جنوبی و گرمسیری کشور زندگی می‌کنید، نیازی نیست نگران ابتلای چمن مقاوم خود به بیماری‌های قارچی و باکتریایی باشید، اما ماجرا برای ترکه‌های مناطق سردسیری کاملا فرق می‌کند. بیماری‌های رایج در این چمن‌ها شامل زنگ، ویروس موزائیک پانکیوم، ویروس کوتولگی زرد جو، بیماری لکه قهوه‌ای و سیاهک است. برای مقابله با اغلب این بیماری‌ها، باید بخش‌های بیمار گیاه و حتی کل بخش ریشه و ریزوم را جدا کنید و گیاه را مجدد در خاکی تمیز بکارید؛ در بعضی موارد نیز باید قید گیاه را زده و به سراغ چمن ترکه جدیدی بروید.

آفات و بیماری‌ها در طول نگهداری از چمن ترکه
چمن ترکه در بیرون از خانه

سمی بودن یا نبودن چمن ترکه برای کودکان و حیوانات خانگی

چمن ترکه برای اسب‌ها بسیار سمی است و در صورت خورده شدن می‌تواند آسیب‌های جدی به سلول‌های خونی و حتی کبد آن‌ها وارد کند؛ آسیب‌هایی که ممکن است در نهایت منجر به مرگ حیوان نیز شوند. در مورد سایرین باید بگوییم که اگرچه چمن ترکه برای سگ‌ها، گربه‌ها و انسان‌ها به اندازه اسب‌ها سمی نیست، اما خوردن هر بخشی از آن می‌تواند مشکلات گوارشی در پی داشته باشد. پس ضروری است که این گیاه را سمی دانسته و آن دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی قرار دهید.

بیشتر مطالعه کنید: 120 نوع از گیاهان سمی برای انسان و حیوانات خانگی با اعلام درجه سمی بودن

سخن آخر

در این مطلب سعی کردیم هر آنچه در مورد روش نگهداری چمن ترکه لازم است بدانید را برای شما بیان کنیم، چنانچه مطلبی ناگفته مانده است و یا پرسشی در ذهن شماست که نیاز به مشاوره تخصصی روی گیاه خود دارید، می‌توانید سوالات خود را از طریق ارتباط با مشاوره آنلاین گیاه پزشکی گُل‌سِتان مطرح نمایید. کارشناسان باتجربه گیاه‌پزشکی ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند. گیاه پزشکان مشکل شما را بررسی می‌کنند و در صورت نیاز غذای گیاه (کود)، سم و سایر ملزومات گیاه را برای شما ارسال خواهند کرد. ضمن اینکه اگر زمان یا تخصص کافی برای رسیدگی به گیاه خود را ندارید، می توانید از خدمات کاشت گل برای حیاط ویلا و منزل توسط تیم گُل‌سِتان (اعزام باغبان و گیاه پزشک به محل شما) استفاده کنید تا متخصصین ما با ابزار مورد نیاز شما در محل شما حضور یابند و خدماتی مانند تشخیص بیماری، علت عدم رشد، تعویض خاک و گلدان، سم پاشی، کوددهی و یا حتی کاشت و … را به شما ارائه دهند.

خرید گیاه و گل آپارتمانی آنلاین - تحویل رایگان 4ساعته | گُل‌سِتان

ولن ۲
1,408,000 تومان
خانواده تدی
660,000 تومان
باکس میکی لاو
1,307,000 تومان
باکس دلبند
494,000 تومان
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.