خرید گیاه آپارتمانی با تضمین کیفیت و ارسال رایگان

روش نگهداری گیاه آلوئه ورا و سوالات پرتکرار شما درباره آن

زمان مطالعه: 10 دقیقه

آلوئه ورا گیاهی محبوب و پرطرفدار از خانواده‌ها ساکولنت‌هاست که امکان پرورش آن در خانه وجود دارد. محبوبیت آلوورا بیشتر به‌خاطر خواص دارویی آن است؛ البته که از نوشیدنی‌های آلوئه ورا و استفاده‌های خوراکی آن نیز نمی‌توان غافل شد. با توجه به اینکه نگهداری آلوئه ورا در خانه مسیر است و از طرفی کار سختی نیست، این گیاه می‌تواند یک گیاه آپارتمانی عالی برای خانه شما و به‌عبارتی هم فال و تماشا باشد. با نگهداری از گیاه آلوئه ورا در خانه هم از زیبایی آن لذت برده و از خواص آن بهره‌مند شوید. برای یادگیری روش این گیاه دوست داشتنی و محبوب نیز کافی است با این مطلب از سرویس فروش گل طبیعی گُل‌سِتان همراه باشید.

فهرست مطالب:

گُل‌سِتان | گل فروشی آنلاین | سفارش آنلاین گل | گیاه آپارتمانی


روش نگهداری گیاه آلوئه ورا

نور مورد نیاز برای نگهداری از آلوئه ورا

بهترین حالت برای آلوئه ورا، قرار گرفتن در معرض نور زیاد اما غیرمستقیم خورشید است؛ نور غیرمستقیم خورشید برای آلوئه ورا عالی است و به‌خوبی آن را جذب می‌کند. این گیاه می‌توانید در معرض نور مستقیم خورشید نیز قرار بگیرد، اما نه بیش‌ازحد! چون قرار گرفتن بیش‌ازحد زیر نورد مستقیم خورشید باعث سوختن برگ‌های آلوئه ورا می‌‌شود. ضمن اینکه نور کم نیز می‌تواند باعث صاف و کدر شدن برگ‌های آن شود.

فیکوس الاستیکای شرابی در گلدان طلایی
978,000 تومان
مانسترا غول پیکر
19,000,000 تومان
فیکوس بلک در گلدان مواد آلی سفید
827,000 تومان
لوتوس سه تایی
679,000 تومان
زامیفولیا بلک سه قلاف
645,000 تومان

گل آلوورا از دریافت نور خورشید لذت می‌برد، اما قرار گرفتن در کنار یک پنجره شیشه‌ای داغ، خیلی برای آن لذت‌بخش نیست. چون داخل برگ‌های آلوئه ورا از آب پر شده و طبیعی است که به سرعت دچار سوختگی شود و چنین شرایطی برایش خوشایند نباشد. در طول نگهداری از گیاه آلوئه ورا اگر در سطح برگ‌های آن لکه‌های پراکنده مشاهده کردید یا رنگ برگ‌ها به نارنجی و قهوه‌ای تغییر کرد، یعنی آلوئه ورای شما بیش‌ازحد نیاز نور دریافت می‌کند. در چنین شرایطی باید آن را از منبع نور دور کنید.

بیشتر مطالعه کنید: معرفی 22 تا از گیاهان سایه دوست و مقاوم به نور کم

نور مورد نیاز برای نگهداری از آلوئه ورا
گیاه آلوئه ورا از نمای بالا

دمای مناسب برای نگهداری از آلوئه ورا

آلوئه ورا به دمایی بین 17 تا 24 درجه سانتی‌گراد نیاز دارد و در گرما و سرمای شدید آسیب می‌بیند. اگر قصد نگهداری از گیاه آلوئه ورا در مناطق سردسیری با زمستان‌های طولانی را دارید، حتما باید آلوئه ورا را در آغاز فصل سرما به محیط داخلی خانه ببرید تا دچار یخ‌زدگی و آسیب نشود. ضمن اینکه اگر در آب و هوای گرم و معتدلی زندگی می‌کنید، می‌توانید در بهار و تابستان گیاه را به فضای باز منتقل کنید.

آبیاری

برخلاف اکثر گیاهان آپارتمانی آلوئه ورا آب را دربرگ‌های خود ذخیره می‌کند، نه در خاک و ریشه. پس نیازی نیست مرتبا آن را آبیاری کنید. درنتیجه قبل از هر آبیاری اجازه بدهید که سطح خاک کاملا خشک شود و بعد به آن آب بدهید.

در نظر داشته باشید که معمولا بزرگترین اشتباه در طول نگهداری از آلوئه ورا آبیاری بیش از حد آن ست. این گیاه خاک خشک را ترجیح می‌دهد و باید به میزان کمی آب دریافت کند؛ به‌خصوص در فصل زمستان که نور خورشید ضعیف‌تر می‌شود. همان‌طور که گفتیم، برای اینکه بهترین نتیجه را بگیرید، بین هر وعده آبیاری اجازه دهید تا خاک گیاه کاملا خشک شود.

آلوئه ورا از غرقاب شدن اصلا لذت نمی‌برد. پس به میزان کمی به آن آب بدهید. در مناطق پرباران، داشتن خاکی با زهکشی عالی برای آلوئه ورا ضروری است تا بتواند به طور موثر آب را جذب کرده و در نهایت میزان اضافی را خارج کند و از فاسد شدن ریشه آن جلوگیری شود.

به‌عنوان نکته آخر در مورد آبیاری آلوئه ورا نیز گفتنی است اگر برگ‌های آلوئه ورا نازک و لوله‌ای مانند شدند، یعنی گیاه از کم‌آبی و کافی نبودن میزان رطوبت هوا ناراضی است و باید میزان آبیاری را بیشتر کنید. در چنین شرایطی می‌توانید ضمن آبیاری به گیاه کود نیز بدهید تا تقویت شود.

مطلب مرتبط: روش آبیاری و نور مناسب گیاه آپارتمانی

گیاه آلوئه ورا گلدانی
آلوئه ورا گلدانی

خاک مناسب برای نگهداری از آلوئه ورا

اگر قصد نگهداری از گیاه آلوئه ورا در باغچه را دارید، کارتان راحت است، چون معمولا خاک باغچه از زهکشی خوبی برخوردار است. اما نگهداری از آلوئه ورا در گلدان کمی متفاوت از باغچه است؛ اولین نکته‌ای که باید درخصوص گیاه آلوورا گلدانی به‌خاطر بسپارید، فراهم کردن خاکی با زهکشی عالی برای آن است. گیاه آلوئه ورایی که در گلدان کاشته شده، در صورت داشتن خاکی با زهکشی عالی بسیار خوشحال خواهد بود و رشد بدون مشکلی خواهد داشت.

فیکوس الاستیکای شرابی در گلدان طلایی
978,000 تومان
مانسترا غول پیکر
19,000,000 تومان
فیکوس بلک در گلدان مواد آلی سفید
827,000 تومان
لوتوس سه تایی
679,000 تومان
زامیفولیا بلک سه قلاف
645,000 تومان

به منظور فراهم کردن خاک مناسب برای نگهداری از گیاه آلوئه ورا بهتر است برای آن از خاک مخصوص گیاهان ساکولنت و کاکتوس استفاده کنید. این خاک‌ها از ترکیب مناسبی برخوردار بوده و برای این نوع گیاهان بهینه شده‌اند.

کوددهی

در طول نگهداری از آلوئه ورا برای کوددهی به آن از کود رقیق یا از نوع نیمه قوی (10-40-10) استفاده کنید. اگر هم خاک حاصلخیر نبود، باید کود نیمه قوی را در هر ماه یکبار از ابتدای فصل بهار تا آخر تابستان به گیاه بدهید. ضمن اینکه از کودهای ارگانیک یا کودهای گرم را برای گیاهان کاشته شده در محیط بیرون نیز می‌توانید به‌این‌منظور استفاده کنید.

مطلب پیشنهادی: روش تهیه کود خانگی برای گل و گیاه

گیاه آلوئه ورا با گلدان سفید
آلوئه ورا با گلدان سفید
خدمات باغبانی در محل، اعزام سریع باغبان گل و گیاه | گُل‌سِتان


روش تکثیر آلوئه ورا

تکثیر آلوئه ورا از طریق پاجوش و برگ آن امکان‌پذیر است، اما بهترین روش برای تکثیر آن تکثیر از طریق پاجوش است. در طول نگهداری از گیاه آلوئه ورا برای تکثیر آن از طریق پاجوش، کافی است زمانی که گیاه پاجوش داد، به‌آرامی پاجوش را جدا کرده و در گلدان جدید بکارید. پس از مدتی گیاه ریشه‌های جدید داده و مستقل خواهد شد.

اگر به‌هر دلیلی امکان تکثیر آلوئه ورا از طریق پاجوش نبود، با چاقویی تیز و استریل شده قسمتی از یک برگ را به‌آرامی و با کمترین فشار برش بزنید. سپس برگ را در قسمت گرمی از خانه نگهداری کنید تا قسمت برش خورده خودبه‌خود پینه ببندد و ار ورود باکتری و قارچ به داخل برگ جلوگیری کند، در نهایت برگ را در یک گلدان بکارید و منتظر بمانید تا برگ‌های جدید جوانه بزند.

مطلب مرتبط: همه چیز درباره روش تکثیر گیاهان آپارتمانی


سمی بودن یا نبودن

گیاه آلوئه ورا جز گیاهان سمی است، ازاین‌رو آن را از دسترس کودکان و حیوانات خانگی دور نگه دارید.


مشکلات رایج

  • مشکلات آلوئه ورا معمولا با پژمرده شدن برگ‌های آن آغاز می‌شود و درصورت عدم رسیدگی به از بین رفتن گیاه منجر می‌شود. در طول نگهداری از آلوئه ورا ریزش برگ‌ها و قهوه‌ای شدن آن‌ها از مشکلات این گیاه هستند.
  • دلایل مختلفی برای این موارد وجود دارد؛ یکی از این مشکلات دریافت نور بیش‌ازحد است. آلوئه ورا به نور زیاد نیاز دارد، اما قرار گرفتن بیش‌ازحد در معرض تابش نور خورشید می‌تواند باعث سوختن برگ‌های آن شود. اگر برگ‌های آلوئه ورا شما دچار سوختگی شدند، باید آن را به محیطی با نور کم برده و کم‌کم به محیطی پرنور منقل کنید.
  • یکی دیگر از علت‌های قهوه‌ای شدن برگ‌های آلوئه ورا تغییرات دمایی است. دمای کمتر از 10 درجه سانتی‌گراد سبب قهوه‌ای شدن گیاه و در نهایت مرگ آن می‌شود. دماهای بسیار بالا نیز چنین تاثیری بر آلوئه ورا می‌گذارند. بنابراین اگر هوای خارج از خانه خیلی سرد یا خیلی گرم بود، باید آلوئه ورا را به داخل منتقل کنید.
  • از دیگر دلایل مشکلات پژمردگی، قهوه‌ای و خشک شدن برگ‌های آلوئه ورا کم‌آبی است. برای جلوگیری از این مشکل، گیاه را درست و به موقع آبیاری کنید.
  • علاوه‌بر موارد یاد شده، حضور آفات نیز یکی دیگر از دلایل قهوه‌ای شدن آلوئه ورا هستند. برای کسب اطلاعات در این باره گیاه را از نظر حضور شپشک آردی و کنه تار عنکبوتی بررسی کنید. اگر گیاه شما دچار آفت شده بود، برای مقابله با آن‌ها ابتدا برگ‌های درگیر را از گیاه جدا کرده و سپس گیاه را با دستمال آغشته به الکل به‌خوبی تمیز کنید.
  • پدیدار شدن نقاط لزج و نرم روی برگ‌ها نیز از دیگر مشکلات رایج در طول نگهداری از گیاه آلوئه ورا است. این مشکل بیانگر آبیاری بیش‌ازحد آلوئه وراست. در این حالت برگ‌ها از آب اشباع شده و به مرور زمان به دلیل ابتلا به بیماری‌های قارچی از بین می‌روند. بنابراین گیاه را فقط زمانی آبیاری کنید که خاک کاملا خشک شده است.

مطلب پیشنهادی: با 12 مورد از مشکلات گیاهان خانگی بیشتر آشنا شوید

مشکلات رایج در طول نگهداری از گیاه آلوئه ورا
گیاه آلوئه ورا گلدانی


گلدان مناسب نگهداری آلوئه ورا و زمان مناسب برای تعویض آن

برای آلوئه ورا گلدانی را انتخاب کنید که دارای حفره‌های زهکشی فراوانی باشد. اگر آلوئه ورا کوچکی دارید با گلدان‌های کوچک (مثلا با قطر 10 سانتی‌متر) شروع کنید. در گلدان کوچک زهکشی بهتر صورت می‌گیرد، بنابراین می‌تواند انتخابی عالی برای یک آلوئه ورا کوچک باشد.

معمولا گلدان‌های سرامیکی نسبت به انواع پلاستیکی رطوبت را به میزان بیشتری در دیواره خود نگه می‌دارند، پس اگر گلدان سرامیکی انتخاب شماست، گلدانی را انتخاب کنید که حفرات بیشتری در زیر خود داشته باشد تا به این ترتیب از جمع شدن آب و فاسد شدن ریشه جلوگیری کنید.

زمان مناسب برای تعویض گلدان آلوئه ورا

اگر ریشه گیاه متراکم و فشرده شد یا برگچه‌های زیادی در پایین گیاه ظاهر شدند، زمان آن است که آلوئه ورای خود را به گلدان بزرگتری منتقل کنید. حتی بهتر است به محض دیدن برگچه‌های کوچک، آن‌ها را در گلدان دیگری بکارید تا مانع رشد گیاه اصلی نشوند. بعد از انتقال برگچه‌ها به گلدان جدید، برای برگچه‌های تازه رسیده، از خاک تازه و غنی استفاده کنید تا در آغاز حیات خود، از مواد معدنی خوبی برخوردار بوده و رشد سالمی را آغاز کنند.

مطلب مرتبط: آموزش گام به گام تعویض گلدان گیاه


خواص درمانی گیاه آلوئه ورا

بد نیست علاوه‌بر شرایط نگهداری گیاه آلوئه ورا کمی نیز درباره خواص درمانی این گیاه حرف بزنیم. آلوئه ورا دارای خواص بی‌نظیر و اثبات شده برای پوست و مو است. برای بهره‌گیری از این خواص بی‌نظیر کافیست، ژله داخل برگ‌ها را استخراج کرده و برای پوست و موی خود استفاده کنید.

اگر دفعه بعد پوست دستتان دچار التهاب و یا سوزش شد، سراغ آلوئه ورا رفته و با استفاده از ژل داخل برگ‌های آن، التهاب و سوزش پوست خود را درمان کنید.

به‌عنوان آخرین نکته در مورد گیاه آلوئه ورا نیز گفتنی است که آلوئه ورا، جز گیاهان تصفیه کننده هوا به‌شما رفته و یکی از گیاهان منتخب ناسا در زمینه تصفیه هواست. این گیاه به خوبی هوا را از آلودگی‌های مختلف پاک کرده و تمیزی را به شما هدیه می‌دهد.

ژل آلوئه ورا
ژل آلوئه ورا

در این مطلب سعی کردیم همه آنچه درباره روش نگهداری آلوئه ورا و خواص درمانی آن لازم است بدانید را برای شما تشریح کنیم، چنانچه مطلبی ناگفته مانده است و یا پرسشی در ذهن شماست که نیاز به مشاوره تخصصی روی گیاه خود دارید، می‌توانید سوالات خود را از طریق مشاوره اینترنتی گیاه پزشکی گُل‌سِتان استفاده نمایید. کارشناسان باتجربه گیاه‌پزشکی ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند. گیاه پزشکان مشکل شما را بررسی می‌کنند و در صورت نیاز غذای گیاه (کود)، سم و سایر ملزومات گیاه را برای شما ارسال خواهند کرد. ضمن اینکه اگر زمان یا تخصص کافی برای رسیدگی به گیاه خود را ندارید، می توانید از خدمات گل و گیاه در منزل گُل‌سِتان (اعزام باغبان و گیاه پزشک به محل شما) استفاده کنید تا متخصصین ما با ابزار مورد نیاز شما در محل شما حضور یابند و خدماتی مانند تشخیص بیماری، علت عدم رشد، تعویض خاک و گلدان، سم پاشی، کوددهی و یا حتی کاشت و … را به شما ارائه دهند.

ضمن اینکه در ادامه نیز به سوالات پرتکرار شما در مورد نگهداری از گیاه آلوئه ورا پاسخ داده‌ایم و می‌توانید پاسخ برخی از سوالات خود را از آن‌ها دریافت کنید.

خرید گیاه و گل آپارتمانی آنلاین - تحویل رایگان 4ساعته | گُل‌سِتان

سوالات پرتکرار شما در مورد نگهداری از گیاه آلوئه ورا

آلوئه ورا به چه میزان آب نیاز دارد؟

از آنجا که آلوئه ورا جز خانواده ساکولنت‌هاست، به آب کمی نیاز دارد. بنابراین آن را زمانی آبیاری کنید که خاک آن خشک شده باشد.

کدام بخش از آلوئه ورا دارای خواص درمانی است؟

خواص آلوئه ورا در ژل آن نهفته است.

خواص درمانی آلوئه ورا چیست؟

آلوئه ورا حاوی ویتامین‌های C، A و E است که برای پوست موثرند. علاوه‌براین آلوئه ورا ۲۰ تا از ۲۲ اسید آمینه‌ مورد نیاز انسان و هر ۸ اسید آمینه‌ ضروری برای بدن را نیز در خود دارد. همچنین آلوئه ورا بسیاری از ویتامین‌ها و مواد معدنی حیاتی را در خود جای داده که این مواد برای رشد و عملکرد مناسب دستگاه‌های بدن ضروری هستند.

تکثیر آلوئه ورا چگونه است؟

بهترین راه برای تکثیر آلوئه ورا تکثیر از طریق پاجوش است. برای تکثیر آلوئه ورا از طریق پاجوش، به‌آرامی پاجوش را از گیاه جدا کرده و در گلدان جدا گانه بکارید. حدودا دو هفته بعد ریشه‌های گیاه رشد کرده و گیاه مستقل می‌شود. علاوه‌بر پاجوش یک روش دیگر این است که با چاقویی تیز و استریل شده قسمتی از یک برگ را به‌آرامی و با کمترین فشار برش بزنید. سپس برگ را در قسمت گرمی از خانه نگهداری کنید تا قسمت برش خورده خودبه‌خود پینه ببندد و ار ورود باکتری و قارچ به داخل برگ جلوگیری کند، در نهایت برگ را در یک گلدان بکارید و منتظر بمانید تا برگ‌های جدید جوانه بزند.

۱۱۰ نظرات
  1. حمید قندی می گوید

    با سلام
    متن مفید واقعی بود.ممنون

  2. گودرزی می گوید

    سلام.مطالب خوبی بود،ممنون.
    فقط ببخشید آلوئه ورای من رنگ قهوه ای پیدا کرده و تیره شده.مکانش را تغییر دادم ولی تغییر زیادی مشاهده نشد.به نظر شما چکارش کنم؟

    1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

      سلام،
      یکی از شرایط بهبود وضع گیاه مورد نظر تنظیم نور مناسب می باشد. و اینکه حتما رطوبت محیط را بوسیله اسپری کردن و غبار پاشی آب زیاد کنید . و این کار حتما به صورت یک برنامه آبیاری منظم باید اتفاق بیافتد.

    2. امیر مهدی می گوید

      سرهای قهوه ای را آلویٔورا گرفته و قلمه بزنید وجلونور غیر مستقیم خورشید بگذارید

  3. فاطمه می گوید

    سلام ببخشید میخواستم بدونم همین طور باید مایع الوئه ورا رو استفاده کرد یا باید یه کاریش کرد یا یه چیزی بهش اضافه کرد یا …

    1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

      سلام وقتتون بخیر
      از ژل برگهای آلوئه ورا استفاده نمایید .

      1. زینب پاشایی می گوید

        عالی بود من خودم الان یک گل الورا دارم ممنون

  4. شاهین می گوید

    ممنون از مطالب خوبتون،من حدود هشت ماه پیش آلوئه ورا خریدم رشد برگهاش خوبه ولی خیلی کم برگ اضافه کرده یعنی سه تا چهار برگ،ولی اصلا پاجوش نزده دلیلش چی میتونه باشه،ممنون میشم پاسخ سوالم رو بدین

    1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

      سلام . باید گیاه را به میزانی آبیاری کنید که نصف ان از گلدان خارج شود .
      همچنین افزایش رطوبت محیطی به وسیله ی اسپری آب روی برگ ها برای گیاه شما مناسب است

  5. سهیلا می گوید

    الوئه ورامن اصلا بزرگ نمیشه

    1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

      سلام . گیاه الوئه ورا نیاز به نور زیادی دارد . و نیاز به هفته ای ۲ نوبت ابیاری دارد .
      همچنین می توانید رطوبت گیاه را با اسپری کردن اب روی برگ های گیاه قراهم کنید

      1. گلناز می گوید

        سلام وقت بخیر .ببخشید دو عدد گلدان آلوورا داشتم به خوبی رشد میکرد وسرحال بود ولی در آپارتمان بود چند روزی پشت پنجره گذاشتم که در طول روز فقط دو سه ساعت ظهر افتاب مستقیم هست ولی الان برگ آلوورا ها نرم وقهوه ای رنگ شده وبعضی شاخه هاش ازابتدای برگ خشک شده علت چی هست وباید چکار کنم تا دوباره خوب بشود
        کلا امیدی هست که باز خوب بشود

        1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

          دوست گُل‌سِتانی سلام
          نرم شدن و قهوه ای شدن برگ آلوئه‌ورا شما می تواند به دلیل آبیاری زیاد و نور شدید و مستقیم باشد بنابراین زمانی آبیاری انجام دهید که سطح خاک خشک شده و نور حتما به صورت غیر مستقیم به گیاه بتابد

    2. نا شناس می گوید

      دقیقا مال من هم بزرگ نمی شه برگ ها که بزرگ میشه دوباره خشک میشه

      1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

        دوست گُل‌سِتانی سلام
        شرایط نگهداریتون به چه صورت هست؟

  6. کامران می گوید

    اطلاعات خوبی را ذکر کردین، متشکرم.

    1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

      سلام . ممنون از لطف شما

  7. ناشناس می گوید

    سلام گیاه آلوورای من ریشش از بین رفته و من واقعا نمیدونم چیکار باید براش انجام بدم:'(:'(:'(

    1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

      سلام . قسمت ته گیاه متصل به ریشه را در خاک سبک گذاشته و ابیاری کنید .
      همچنین رطوبت محیطی را با اسپری کردن اب روی برگ ها فراهم کنید.

      1. مریم می گوید

        سلام توضیحاتتون بسیارمفیدبودتشکر

        1. مشاور گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

          سلام دوست عزیز گُل‌سِتان، وقتتون بخیر
          خوشحالیم مطالب برای شما مفید بوده است
          ممنون از همراهی شما

  8. ناشناس می گوید

    سلام مطالب خیلی خوب بود. ممنون.
    ولی آلوئورای من که یک سال خریدمش پاجوش نداده و چند وقت که برگاش آویزان شده وداره می پوسد باید چکار کنم.

    1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

      وقت بخیر . گیاه را به طور منظم ابیاری کنید به شکلی که نصف اب از انتهای گلدان خارج شود . رطوبت محیطی را با اسپری اب روی برگ ها افزایش دهید .

  9. کاظمی می گوید

    سلام ممنون از زحماتتون.گل من لوله شده و انگار برگ ها ژل ندارن رشدش متوقف شده لطفا راهنماییم کنید.

    1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

      سلام وقتتون بخیر.
      رطوبت محیطی را با اسپری کردن اب روی برگ ها افزایش دهید
      . ابیاری منظم انجام دهید به طوری که نصف ان از انتهای گلدان خارج شود

  10. پریسا می گوید

    سلام وقت بخیر آلوئه ورای من خیلی بزرگه ولی جدیدا برگهاش وارفته و شل شده هرکدوم به یک سو رفته دلیلش چیه؟ میشه براش کاری کرد که دوباره خوب بشه؟

    1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

      سلام وقت بخیر.
      بیشتر به دلیل کم نوری می باشد .
      با تنظیم نور مناسب و ابیاری منظم گیاه شما شاداب تر خواهد شد

  11. بنفشه می گوید

    با سلام.ی گل الوئه ورا دارم ک همه چیش خوبه اتفاقا پاجوشم خیلی میده فقط جدیدا ازشدت سنگینی داره خم میشه ‌طوریگه ساقهی پایین تنش باریک و بالاش ضخیمتر و سنگینتره چکارش کنم قلمه کنم چطور

    1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

      سلام وقت بخیر .
      گیاه الوئه ورا از طریق پاجوش ها تکثیر میشود . همچنین می توانید از برگ های ان به عنوان ژل استفاده کنید

  12. طیبه شریفی می گوید

    عالیه

  13. طیبه شریفی می گوید

    سلام آلوئه ورای من نازکه وبعضی ازبرگاش‌ میفته پایین وخیلی پاجوش زده ب علت سردی هوا آوردمش خونه ولیپاجوشاش بزرگ نشدن کی وقتشه ک پاجوشاشوجداکنم؟ممنون ازلطفتون..

    1. مشاور گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      سلام دوست عزیز گُل‌سِتان، وقتتون بخیر
      گیاه آلوئه ورا نیاز به نور زیاد دارد
      آبیاری گیاه باید به گونه‌ای انجام شود که آب اضافی از زیر گلدان خارج شود
      (از مسدود نبودن مسیر خروجی آب اضافی اطمینان حاصل فرمایید )
      به منظور حفظ رطوبت محیطی گیاه، بهتر است هر روز صبح، آب روی برگهای گیاهتان اسپری کنید

  14. هاجر می گوید

    سلام الوئه ورای من چند ماهی میشه دارمش از وقتی اوردم نور انچنانی بهش نتابیده تو اپارتمان زندگی میکنیم بعد مرتبم ابیاریش نکروم یعنی بلد نبودم ولی نمیدونم چرا برگهاش بالاش سوخته و کم کم ابش و از دست میده و پژمرده میشه وقتی هم ابیاری میکنم گلدان و پر اب میکنم خودشم تو خاک کاکتوس نرمم هست خاکش

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      آلوئه ورا به نور زیاد و غیر مستقیم احتیاج دارد پس حتما به نور این گیاه توجه کنید.
      از دست دادن بیش از حد آب و یا آبیاری بیش از حد باعث پژمرده شدن و از دست دادن آب آلوئه ورا می شود

      1. آبگینه می گوید

        سلام ، آلوئه ورای من رشد خیلی خوبی داره ، برگهای بالایی قدش خیلی بلند شده، برگها دراز و باریکن ولی اصلا لوله و پژمرده و قهوه ای و شل هم نشدند، فقط سوزنی مانند و باریک بلند شدند مخصوصا بالایی ها، و اصلا انگار ژلی داخلش نیست

        1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

          دوست گُل‌سِتانی سلام
          شرایط نگهداری گیاه به چه صورت هست ؟

  15. هاجر می گوید

    سلام الوئه ورای من برگهاش کم اب شده سرشون به قرمزی میزنه کم کم ابش و از دست میده و اینکه اخرسر پوسیده میشه و اخرش هم تموم میشه مچاله میشه بعدم بگم ن نور انچنانی میتابه بهش ن ابیاری منظم داره بعضی وقتها زیاد اب میدم بعضی وقتها هیچ اب نمیدم

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      قرمزی برگ آلوئه ورا نشان از آفتاب سوختگی و نور مستقیم آفتاب هستش. آبیاری گیاه باید منظم باشه و هر زمان که حس کردید سطح خاک خشک شده، آبیاری را انجام دهید. حتما دقت کنید که گلدان دارای سوراخ های زهکش برای خروج آب از گلدان باشد.

  16. هاجر می گوید

    سلام گیاه الوئه ورای من سرش قرمز شده کم کم زیاد میشه ابش کم میشه و لول میشه و اخرش پوسیده میشه به چه دلیل؟خورشیدم زیاد نمیخره بهش و ابش منظم نمیدم

    1. مشاور گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      سلام دوست عزیز گُل‌سِتان، وقتتون بخیر
      گیاه الوئه ورا به رطوبت محیطی زیادی نیاز دارد
      آبیاری گیاه باید به گونه‌ای انجام شود که آب اضافی از زیر گلدان خارج شود
      (از مسدود نبودن مسیر خروجی آب اضافی اطمینان حاصل فرمایید )
      به منظور حفظ رطوبت محیطی گیاه، بهتر است هر روز صبح، آب روی برگهای گیاهتان اسپری کنید

  17. کاربر می گوید

    سلام ممنون از راهنمایی ارزنده تون
    میشه گیاه آلوورا در گلدان استوانه ای کاشته شود؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      با توجه به اینکه گیاه آلوئه ورا تمایل به گسترش ریشه های خود دارد، بهترین انتخاب استفاده از گلداهایی با ارتفاع کم است.

  18. M می گوید

    سلام من این گیاه را از گلدانی به گلدان بزرگتر منتقل کردم و پژمرده شده و زرد رنگ چیکارش کنم؟

    1. مشاور گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      سلام دوست عزیز گُل‌سِتان، وقتتون بخیر
      آبیاری گیاه باید به گونه‌ای انجام شود که آب اضافی از زیر گلدان خارج شود
      (از مسدود نبودن مسیر خروجی آب اضافی اطمینان حاصل فرمایید )
      به منظور حفظ رطوبت محیطی گیاه، بهتر است هر روز صبح، آب روی برگهای گیاهتان اسپری کنید

  19. میلاد می گوید

    خیلی مطالب خوبی بود

  20. رضا بهاریان می گوید

    ببخشید آلوورا من کمی داره افقی رشد میکنه دلیلش چیه

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      شرایط نگهداری گیاهتون خیلی دخیل هست در افقی شدن.
      در درجه اول دقت کنید که در صورتی که گیاه نور کافی دریافت نکند به صورت افقی رشد خواهد کرد
      گلدان گیاه زیاد بزرگ نباشد و کف گلدان سوراخ زهکش وجود داشته باشد و حتما آبیاری کافی (نه زیاد و نه کم) انجام دهید.

  21. skm می گوید

    سلام
    من یه الوورا دارم که شیره داخلش بی رنگ نیست و رنگش یه ترکیبی از زرد و قرمز است
    و الان حدود یه ساله دارمش و هیچ پاجوشی نزده که هیچ برگاشم دیگه رشد نمیکنه

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      نام دیگر آلوئه ورا صبر زرد هست که به دلیل خروج همین شیرابه زرد رنگ است. قبل از مصرف صبر کنید تا این شیرابه خارج شود سپس آن را استفاده کنید.
      برای پاجوش دادن باید شرایط مناسب رشدی الوئه ورا براش مهیا باشه و گلدان زیاد بزرگ نباشد.
      از شرایط مناسب رشدیی اون می توان به : دریافت نور کافی و غیر مستقیم، آبیاری زمانی که خاک خشک شده و نیز تامین رطوبت مورد نیاز آن اشاره کرد

  22. کیانا فدایی می گوید

    سلام مطالبتون خیلی عالی و کامل بودممنونم
    فقط میخواستم بپرسم اگر یکی از برگ هارو برش بزنیم و در گلدان دیگری بکاریم تبدیل به یک الوئه ورا جدید میشه یعنی بزرگ میشه یا نه ؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      بله می توانید از قلمه برگ هم برای تکثیر استفاده کنید فقط باید مدتی (۳-۴روز حداقل) آلوئه ورا را در محیط باز قرار دهید تا قسمت برش خورده جوش بخورد و پینه ببندد سپس آن را بکارید

  23. امیر می گوید

    ممنون عالی بود

  24. چکاوک می گوید

    سلام وعرض ادب ممنون از توضیحات خوبتون من یه سوال داشتم یه آلوئه ورا دارم کسی که ۳ سال پیش بهم هدیه داده گفت به علت سمپاشی مصرف خوراکی و درمانی نداره خواستم بدونم که تا کی نمیشه مصرف کرد

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      به احتمال زیاد دوره ی کارنس سم تا الان تموم شده و قابلیت استفاده دارد البته برای اینکه مطمئن باشیم باید بدونیم که چه سمی استفاده شده
      ولی در هر صورت اگر مصرف آن برای زیببایی و پوست هست مشکلی پیش نمی آید

  25. اریانا می گوید

    سلام من ی آلوورا دارم و پاجوش زده نوک پاجوش ها حالت سوختگی پیدا کرده لطفا راهنمایی کنید

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      نور مستقیم و شدید، آبیاری و کودهی نامتعادل از دلایل سوختگی نوک برگ های آلوئه‌ورا هست

  26. لاوین می گوید

    سلام ممنون فقط میشه لطفا بگید چطوری برگچه ها رو‌جدا کنیم تا گیاه اصلی آسیب نبینع و دوباره برگچه هارو بکاریم؟؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      اگر منظورتون از برگچه، برگ های گیاه هست که با یک چاقو یا قیچی ضدعفونی شده جدا کنید مشکلی پیش نمیاد
      ولی اگر منظورتون پاجوش های گیاه هست بهتر است گیاه رو از گلدان خارج کنید و با دقت ریشه پاجوش رو از پایه مادری جدا کنید و به یک خاک و گلدان جدید منتقل کنید. این پروسه باید در زمان کوتاهی انجام شود تا ریشه هوا نخورد و آسیب نبیند

  27. میرزایی می گوید

    سلام و خسته نباشد از چه کودهایی برای گوشتی کردن الوارمون استفاده کنیم ودر چه شرایطی نگهداری کنیم تا الوارمون گوشتی بشه برای ما الوارمون خالای سفید داری و باریک هستش

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      از کودهای نیتروژن بالا استفاده کنید.
      برای رشد بهتر گیاه رو در یک مکان پر نور با نور غیر مستقیم قرار بدین و به رطوبت گیاه هم توجه کنید

  28. ناشناس می گوید

    سلام من یه الوورا دادم که همه برگاش تازگی از وسط شکاف پیدا کرده علتش چیه ممنون میشم اگه پاسخگو باشید

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      احتمالا به دلیل آبیاری زیاد یا محیط خشک گیاه هست

  29. ناشناس می گوید

    سلام با تشکر لطفاً بگویید گیاه آلوئه ورا قابل خوردن است یا نیست خیلی ممنون

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      آلوئه‌ورا دو نوع خوراکی و غیر خوارکی دارد. نوعی که برگ های بدون خال و پهن تری دارد خوراکی هستش

  30. هانا می گوید

    با سلام اگه آلوئه ورا توی گلدون تقریبا کوچیک باشه آیا مشکلی توی رشدش از ایجاد میشه؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      گلدان آلوئه‌ورا باید سایز گیاه و یا کمی کوچکتر باشد

  31. حامد می گوید

    عرض سلام و خسته نباشید.
    گیاه آلوئه ورای من برگهاش به رنگ سیاه در اومدن و در حال خشک شدن هستند. دلم خوش بود که مرکز گیاه هنوز سر سبز و سرحال هست اما امروز حتی برگهای مرکزی گیاه هم شادابیشون رو از دست دادند و بشکل پژمرده درآمده اند لطفا بنده را راهنمایی کنید که چکار کنم درست بشه

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      به احتمال زیاد آبیاریتون زیاد بوده و ریشه ی گیاه دچار پوسیدگی و بیماری قارچی شده
      برگ های سیاه شده رو جدا کنید و دور بریزید و قسمت های سالم و ریشه گیاه رو با اکسی کلرر مس سمپاشی کنید

  32. محدثه می گوید

    سلام مطلبتون عالی بود فقط من چون بیش از حد به گلها علاقه دارم و وقتی هم که گلهام دچار مشکل میشن از ناراحتی گریه میکنم ببخشین الوورای من رنگش قهوه ای شده برگاش خشک میشن و میریزن البته از قبل یدونه برگش از وسط بریده شده بود هر هفته منظم اب میدم میشع بگین چرا اینطور شده

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      قهوه ای شدن برگ آلوئه‌ورا ممکن هست به دلیل آبیاری زیاد و یا نور شدید و مستقیم خورشید باشه
      گیاه رو در یک مکان با نور زیاد ولی غیر مستقیم قرار بدین، اگر قبلا آبیاریتون زیاد بوده ممکن هست ریشه پوسده باشه بنابراین از یک قارچکش استفاده کنید

  33. لطیفه می گوید

    سلام عزیزم ! عرض ادب و خداقوّت به شماعزیزم دارم . و من ، پنج تا سوال از شمابزرگوار دارم ؛ سوال اوّلم این که ، روی یکی از برگ های گیاه آلوئه ورای من ، فرورفتگی های بیضوی زردرنگی دیده می شود . آن ها ، به چه دلیل به وجود آمده اند و برای از بین بردنشان باید چه کنم ؟ و سوال دیگرم این هست که ، آیا وقتی برگ های گیاه آلوئه ورایم را برای استفاده ، از ته اتّصال آن ها ، جدا می کنم ؛ آیا آن گیاهی که جدا شدن برگ داشته ، دوباره رویش برگ خواهد داشت ؟ و سوال سومم این که ، برای این که برگ های گیاهم ، بسیااار قطور و گوشتی بشوند ؛ باید چه کنم ؟ آیا اصلاََ گیاه آلوئه ورا ، نژادهای متفاوتی دارد ؟ و سوال آخرم این که ، این که می گویند گیاه آلوئه ورا ، یک گیاه چند ساله هست ؛ یعنی برای مثال ، این گیاه ، ده سال زندگی می کند ؛ رشد می کند ؛ جوانه می زند ؛ و بعد از ده سال ، خشک می شود و می میرد ؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      لکه های بیضوی زرد رنگ به احتمال زیاد به دلیل آبپاشی روی برگ گیاه جلوی نور و سوختگی، نور شدید و مستقیم و یا به دلیل بیماری و چون شما از این برگ مصرف خوراکی دارید بنده سمپاشی رو توصیه نمی کنم
      بله بعد از جدا کردن برگ های زیرین گیاه مجدد تحریک به رشد و برگدهی میشه(البته به شرطی که شرایط نگهداری خوب باشه و گیاه درگیر بیماری نباشه)
      برای گوشتی تر شدن آلوئه ورا به آبیاری،نور و دمای نگهداری دقت کنید و اینکه اگر گیاه رو داخل منزل و یا گلخانه نگهداری می کنید می تونید با کود های فسفر بالا گیاه رو تقویت کنید
      بله آلوئه ورا یک گیاه چندساله هست

      1. لطیفه می گوید

        صمیمانه قدردانم برای پاسخ ارزشمندتان !!!! چه قدر خوب هستید شما و این صفحه یتان !!! دمتان گرم !!! ماندگار باشید !!!

        1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

          خواهش میکنم☘️
          ممنون از شما

  34. یوسفی می گوید

    سلام میبخشید گیاه آلوئه ورا من سنگین شده از کمر خم میشه باید چیکار کنم

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      می تونید برگ های پایینی گیاه رو هرس کنید و از اونها استفاده کنید
      و نکته بعدی کوچک بودن بیش از اندازه گلدان شما هست که باید به اون دقت بشه و در صورت نیاز گلدان تعویض و ریشه های گیاه از نظر سالم بودن چک بشند چراکه امکان داره ریشه ها دچار پوسیدگی و بیماری قارچی شده باشند

  35. Atin می گوید

    سلام وقت بخیر
    من یک سالی هست آلوورا دارم ولی تازگی ها برگ های قدیمی نرم میشن..علتش چی هست؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      دلیل نرم شدن برگ آلوئه ورا می تونه آبیاری نامناسب، پوسیدگی ریشه و نور کم باشه
      بهتر هست هر ازچندگاهی هم یک دوتا از برگ ها قدیمی رو کات کنید تا گیاه تحریک به رشد بشه

  36. کیانا می گوید

    من یه آلورا درم چیکار کنم خوب رشد کنه

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      به نور و آبیاری گیاه خیلی دقت کنید. حتما روزی ۶ ساعت گیاه نور کامل اما فیلتر شده دریافت کنه
      آبیاری منظم و هفته ای یکبار گیاه سیراب بشه
      در بهار هم می تونید از کود های سه بیست برای تغذیه گیاه استفاده کنید

  37. طاهره می گوید

    سلام
    من میتونم در این فصل بچه الوئه ورا رو وارد گلدون جدیدش کنم؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      اگر پاجوش گیاه به اندازه ای رسیده که قابلیت جداسازی از گیاه اصلی رو داشته باشه بله می تونید
      فقط دقت کنید که هنگام جداسازی ریشه های گیاه آسیب نبیند و شرایط نگهداری گیاه مناسب باشه(رطوبت و دمای متعادل فراهم باشد)

  38. بهاره می گوید

    سلام .گیاه الوئه ورا من دوساله هست و گدام برگ‌میده ولی برگ ها نازک و لوله ای هستند و اصلا دندانه ندارن .چیکار کنم تا ضخیم بشن؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      به احتمال زیاد آبیاری و نورتون خیلی کم هست و گیاه رو در یک مکان با دمای پایین و خیلی سرد نگهداری می کنید که باعث لوله شدن برگ ها میشه.

  39. محمد می گوید

    ببخشید خاک برگ برا کاشت خوب هست

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      همراه گُل‌سِتانی سلام
      خاک برگ به تنهایی مواد غذایی لازم برای رشد گیاه رو ندارد و برای گیاه کافی نیست
      بهتر هست از مخلوط خاک ها مثل کوکوپیت، پیت ماس، کمپوست و…. استفاده کنید.

  40. شیرازی می گوید

    سلام ۶ماه پیشگیاه الوورااز دوستم کادو گرفتم الان برگهاش سبز روشن شده اوایل برگها کنارهم جمع بودن ولی الان خیلی باز شدن در ضمن کنار پنجره غربی است وهفته یکباربهش اب میدم چرا اینجورشده؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      همراه گل‌سِتانی سلام
      با توجه به توضیحات شما به نظر میاد که گیاهتون کمبود نور دارد بنابراین بهتر هست گیاه رو در یک مکان پرنور قرار بدین

  41. احمدی می گوید

    سلام
    ببخشید من ی گلدان گل آلوورا دارم میشه از ژلش استفاده کنم ؟ ضرری نداره ؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      همراه گل‌سِتانی سلام
      اگر آلوئه ورای شما از نوع خوراکی باشد بله به راحتی می تونید از ژل اون استفاده کنید.

  42. آرشام می گوید

    فوق العاده زیبا

  43. یوسف آهور می گوید

    سلام وقتتون بخیر، من گل آلوورا را بیرون از خانه گذاشته‌ام و الان فصل سرما هست آیا مشکلی ندارد؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      همراه گل‌سِتانی سلام
      اطلاعات دقیقی از دمای محیطی شهر شما ندارم ولی بهتر هست دما به زیر ۱۰ درجه نرسد
      بنابراین اگر زمستان های سردی دارید بهتر هست گیاه رو به یک محیط بسته منتقل کنید.

      1. عاطفه می گوید

        عالی بود اطلاعات فقط اینکه من چون بلد نبودم درست مراقبت کنم برگای آلوورام باریک بلند شده و من برای اینکه پراکنده نباشن با نخ همه شو جمع کردم و گره زدم اشکالی داره؟؟

        1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

          همراه گل‌سِتانی سلام
          بهتر هست نخ رو شل ببندین تا آسیبی به برگ گیاه وارد نشود.

  44. مهدی می گوید

    سلام. مرسی از مطالب خوبتون.
    یک سئوال دارم، من چندین تا آلوورا دارم و هی از پاجوش هایی که مرتب میده دارم اضافه میکنم ولی نکته عجیب اینه که بیشتر پاجوش ها از نوع غیر خوراکی میشن و خال خالی و نازک تر هستن و فقط در بسیار موارد اندک پاجوش ها از نوع خودشون ( یعنی نوع خوراکی دادن) . چیکار باید کنم؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      همراه گل‌سِتانی سلام
      پاجوش های آلوئه وراهای خوراکی، قابل مصرف هستند و مشکلی ندارند.

      1. مهدی می گوید

        آخه شکلشون دقیقا میشه شبیه آلوئه وراهای غیر خوراکی. خیلییی برام عجیبه این داستان.

  45. Sa می گوید

    سلام ببخشید گل آلوورای من برگ هاش نازک شده و ژل داخلش کم شده چیکار باید بکنم که برگ هاش زخامت پیدا کند

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      همراه گل‌سِتانی سلام
      در درجه اول باید سلامت ریشه گیاه بررسی بشه.
      در مرحله بعدی شرایط نگهداری شما باید چک بشه ولی به احتمال زیاد آبیاریتون کم، نورتون نامناسب و هوای محیط خشک هست.
      گیاه رو هفته ای یکبار کامل سیراب کنید، نور گیاه بهتر هست مستقیم و سوزاننده نباشد و برای تامین رطوبت محیطی اگر بتوانید از دستگاه بخور سرد هم استفاده کنید خیلی خوبه.

  46. صالحی می گوید

    سلام مطالبتون خیلی مفید بود ممنون.
    من چندسالی میشه آلوورا دارم هم پاجوش خیلی کم میده همم برگاش مثل عکسا صاف و پهن نیس،یکم که رشد میکنن خم میشن و بی جونن، میشه لطف کنید علت رو بگید ممنون از راهنماییتون

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      همراه گل‌سِتانی سلام
      خم شدن برگ آلوئه ورا و بی جون شدن گیاه دلایل متعددی دارد از جمله: آبیاری نامناسب، نور کم و کمبود مواد غذایی خاک.

  47. بازی اتاق فرار می گوید

    من گل و تو خونه پشت پنجره گذاشتم ولی نوری که بهش میخوره خیلی کمه ..شرایط نوریش خوبه؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      همراه گل‌سِتانی سلام
      بله نور متوسط تا زیاد و غیر مستقیم برای آلوئه ورا مناسب هست.

  48. محمدرضا می گوید

    سلام.خسته نباشید.سال نو مبارک.مطلب مفیدی بود برام.ممنونم.
    آلوئه ورای من یک پاجوش داره که تقریبا قدش ۲ سانتیمتر شده.آیا الان برای انتقالش به محیط زندگی جدید و تکثیر زود هست و باید بزرگتر بشه؟
    سوال دیگرم اینه که در محیط گرم و خشک زندگی میکنم.آیا باد کولر آبی در تابستون برای گلم مضر هست و در معرض باد بودن،ناراحتش میکنه؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      همراه گل‌سِتانی سلام
      سال نو شما هم مبارک
      ۲ سانتی متر ارتفاع برای انتقال پاجوش خیلی کم هست بنابراین اجازه بدین گیاه بزرگتر بشه و کمی جون بگیرد و بعد گیاه رو به گلدان جدید منتقل کنید.
      گیاه نباید در معرض باد کولر باشد چون دچار تنش می شوند.

  49. Sara می گوید

    سلام
    خسته نباشید من چند سول دارم
    گل من دوتا از شاخه هاش کج هستن بایز چکاری کنم تا درست بشن؟
    و بعضیشون سرشون قهوی شده ولی خیلی کم قهویی شده باید چیکار کنم که خوب بشه؟
    و گلدانش بزرگه و گلم حدود ۸ تا برگ داره و قطر گلدانم حدود ۲۵ سانتی متر است این گلدان براش مناسب هست یا نه ؟
    و زحامت هر برگ حدود ۳ تا ۵ سانتی متر است ایا این نشون دهنده این است که رشد گیاه خوب بوده یا نه؟
    و اخرین وسالم در باره اب یاری است این خوبه که من هفته ای یک بار و یک لیوان کامل سر خالی به گیاهم اب میدم این مقدار خوب هست یا نه؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      همراه گل‌سِتانی سلام
      خم شدن برگ های آلوئه ورا ممکن هست به دلیل آبیاری نامناسب، نور نامناسب و کمبود مواد غذایی باشد که باید شرایط و خود گیاه کامل بررسی شود.
      هفته ای یکبار آبیاری برای آلوئه ورا خوب هست به شرطی که در هر آبیاری گیاه کامل سیراب شود.
      باقی سوالاتتون مستلزم این هست که عکس و یا خود گیاه بررسی شود و از طریق کامنت نمی توانم پاسخ دقیقی به شما بدهم.

  50. کیمیا کبیری می گوید

    سلام من یه گیاه آلوورا دارم که از روش پاجوش جداش کردم و توی گلدان دیگه کاشتمش ولی بعد از بزرگ ترشدنش برگ هاش از پایین نرم میشن و کم کم تمام برگه نرم میشه و از گیاه جدا میشه.تا حالا دوتا از برگ هاش اینجوری شده و یه برگ دیگه هم داره از پایین نرم میشه به نظرتون علتش چیه؟
    خود همین گیاه یه جوانه دیگه داده بود من جداش کردم و توی گلدان دیگه کاشتم ولی اون هم همش نرم شد و از بین رفت
    دلیلش چیه دوست ندارم گیاهم از بین بره😔

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      همراه گل‌سِتانی سلام
      نرم شدن و پژمردگی گیاه شما دلایل متعددی دارد از جمله: آبیاری نامناسب، بیماری، نور نامناسب و…
      وارد لینک زیر بشین و بعد از ثبت نام عکس گیاه رو ارسال بفرمایید تا دقیق تر راهنماییتون کنیم:
      https://dr.golsetan.com

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.