خرید گیاه آپارتمانی با تضمین کیفیت و ارسال رایگان

روش نگهداری گیاه فیلودندرون شاهزاده (Philodendron prince of orange)

زمان مطالعه: 8 دقیقه

معرفی فیلودندرون شاهزاده

گیاهان آپارتمانی خانه ما را زیباتر و حتی سالم‌تر می‌کنند. بعضی از آنها در طول پدیده فتوسنتز، آلاینده‌ها را از هوای محیط جذب کرده و به این طریق هوای تازه و تمیزی را به ما هدیه میدهند. یکی از این گیاهان تصفیه کننده هوا، فیلودندرون است؛ و فیلودندرون شاهزاده یا فیلودندرون پرتقالی هم یکی از بهترین آنها!
و بهتر است که همه ما یک گل تصفیه کننده هوا در منزل یا محیط کار داشته باشیم تا اثر آلاینده ها را در محیط کم کنیم.

گُل‌سِتان | گل فروشی آنلاین | سفارش آنلاین گل | گیاه آپارتمانی

انواع فیلودندرون دارای برگ های پهن و بزرگ هستند ولی برخلاف سایر فیلودندرون ها، برگ‌های شاهزاده از نقاط مختلف گیاه رشد می کند.
فیلوندرون شاهزاده به ارتفاع 60 سانتی‌متر می‌رسد و با برگهای زرد و قرمز رنگ خود، تضاد چشم‌نوازی با سایر گیاهان ایجاد می‌کند. البته این برگهای رنگی پس از رسیدن گیاه به بلوغ نسبی، به برگهای سبزرنگ تبدیل می‌شوند. درواقع برگ های این فیلودندرون بسیار خاص هستند، چون با گذر زمان تغییر رنگ داده و همه را متعجب می‌کنند. برگ های جدید در ابتدای رشد زردهستند، کم کم به مسی تغییر می کنند و در نهایت به سبز تیره می‌رسند!
اگر عاشق گل و گیاه آپارتمانی هستید مطلب مقاومترین گیاهان آپارتمانی رنگی را مطالعه کنید تا بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید.

مانند سایر فیلودندرون‌ها، نگهداری از آن آسان است و کمی رسیدگی کافی است تا همیشه سالم و باطراوت بماند.

شرایط مراقبت فیلودندرون شاهزاده

شرایط نگهداری گل فیلودندرون

دمای مناسب

دمای ایده‌آل برای این گیاه بین 16 تا 24 درجه سانتی‌گراد است. دماهایی بیشتر یا کمتر از این محدوده، ممکن است باعث کند شدن سرعت رشد گیاه شوند.
آن را دور از دستگاه‌های گرمایشی و یا سرمایشی قرار دهید. بودن در کنار شوفاژ، بخاری و … باعث لوله‌ای شدن و علت باز نشدن برگ فیلودندرون می‌شود.

نور

فیلودندرون شاهزاده گیاهی ماندگار است و می‌تواند در شرایط سخت محیطی هم دوام بیاورد. اما بهتر است همیشه شرایط ایده‌آل گیاه را برایش فراهم کنید تا حیاتی آرام و بانشاط داشته باشد.

گل فیلودندرون شاهزاده به نور کافی، درخشان و غیرمستقیم خورشید نیاز دارد، اما می‌تواند با نور کم هم سازگار شود. آن را در مکانی از خانه قرار دهید که نور فیلترشده خورشید را دریافت کند و دمای محیط را همیشه متعادل نگهدارید.

گاهی اوقات، جوانه‌هایی که برروی خاک و یا بدنه اصلی گیاه ایجاد شده‌اند، باز نمی‌شوند و آغاز به رشد نمی‌کنند. این مشکل معمولا به دلیل نرسیدن نور کافی به گیاه رخ می‌دهد.

در فیلودندرون نارنجی (نام دیگر فیلودندرون شاهزاده) شدت رنگ برگ‌های گیاه کاملا به میزان نوری که دریافت می‌کند بستگی دارد. اگر گیاه براق و خوش‌رنگ و لعاب بود، یعنی نور کار خودش را کرده است!

آبیاری

هر گاه چند سانتی‌متر رویی خاک خشک شد، گیاه را آبیاری کنید. در طول بهار و تابستان، خاک باید همواره مرطوب باشد اما در فصول سرد، باید اجازه دهید خاک بین هر بار آبیاری خشک شود.

گیاه را به مقدار کافی آبیاری کنید و نگران مقدار اضافه آن نباشید. چون اگر خاک واقعا زه کشی خوبی داشته باشد، مقدار اضافی را از خود عبور می‌دهد. اگر آبی در زیرگلدانی جمع شد، فورا آن را خالی کنید و اجازه ندهید خیس بماند. اگر آب کافی به گیاه نرسد، برگها زرد و کوچک می‌شوند.

فیکوس الاستیکای شرابی در گلدان طلایی
978,000 تومان
مانسترا غول پیکر
19,000,000 تومان
فیکوس بلک در گلدان مواد آلی سفید
827,000 تومان
لوتوس سه تایی
679,000 تومان
زامیفولیا بلک سه قلاف
645,000 تومان

کوددهی

فیلودندرون گیاهی با رشد سریع است. به همین علت در طول بهار و تابستان باید هر ماه به آن کود مناسب بدهید. بخصوص زمانی که برگهای تازه در حال رشد کردن هستند. برای این منظور از کود چندمنظوره مخصوص استفاده کنید. نصف مقدار توصیه شده بر روی بسته، کافی است.

در پاییز و زمستان، یک ماه درمیان به گیاه کود ملایم مخصوص گیاهان آپارتمانی بدهید.

خاک

خاک مناسب فیلودندرون باید به گونه‌ای باشد که آب به راحتی از گلدان خارج شود. تقریبا هر خاک گلدانی باکیفیت و دارای زه کشی مناسب برای فیلودندرون عالی است!

رطوبت هوا

این گونه از فیلودندرون می‌تواند خشکی هوا را تحمل کند. اما توصیه می‌کنیم در فصل تابستان، هر از گاهی برگهای گیاه را مرطوب کنید.

تکثیر و تعویض گلدان

برای تکثیر فیلودندرون پرتقالی به ریشه‌ها توجه کنید. اگر ریشه خیلی متراکم، سفت و توپی مانند شد وقت آن است که گیاه را به گلدان بزرگتری منتقل کنید. گلدان جدید باید حدود 6 سانتی‌متر بزرگتر از قبلی باشد؛ در واقع این گلدان نباید خیلی بزرگ باشد چون ممکن است باعث غرق شدن ریشه شود و رشد گیاه را به کلی مختل کند.

تعویض گلدان باید در اواخر زمستان و یا اوایل بهار و قبل از پیدایش برگهای جدید انجام شود. اگر گیاه کوچک است، هر 18-12 ماه یک بار و اگر گیاه بزرگ است، هر 24-18 ماه آن را به گلدان بزرگتر منتقل کنید.

اگر دوست دارید فیلودندرون خود را به دوستانتان هم هدیه دهید، کار سختی در پیش ندارید! کافی است ساقه آن را در بهار و یا اوایل تابستان ببرید و آن را در آب و یا خاک خیس قرار دهید. سریعا ریشه خواهد داد. سپس آن را به یک گلدان کوچک منتقل کنید.
بذر فیلودندرون پرتقالی روش دیگر تکثیر آن است اما پرورش این گیاه از طریق بذر اندکی دشوار است.

سمی بودن

اگر این گیاه خورده شود، می‌تواند سمی باشد. پس آن را دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی قرار دهید.

بیماری‌ها و آفات

برگهای گیاه را مرتبا از نظر وجود شته‌ها، کرم و یا تخم عنکبوت بررسی کنید. اگر نقطه مشکوکی دیدید، آن ناحیه را به خوبی با آب بشویید و اگر مجددا تکرار شد، مخلوطی از آب و صابون به برگها اسپری کنید. مواظب باشید این مخلوط بر روی خاک نچکد.

اگر فیلودندرون را در گلدان کاشته اید و در داخل خانه از آن نگهداری می‌کنید، توصیه می‌کنیم همواره برگها را با آب بشویید تا هیچ گرد و غباری روی آنها نباشد.
و میتوانید در مطلب آموزش تمیز کردن گیاهان آپارتمانی ، چند روش برای تمیز کردن برگهای گیاهان آپارتمانی را مطالعه کنید.

حرف آخر

در این مطلب سعی کردیم هر آنچه در مورد روش نگهداری گیاه فیلودندرون شاهزاده لازم است بدانید را برای شما تشریح کنیم، چنانچه مطلبی ناگفته مانده است و یا پرسشی در ذهن شماست که نیاز به مشاوره تخصصی روی گیاه خود دارید، می‌توانید سوالات خود را از طریق ارتباط با مشاوره اینترنتی گل و گیاه گُل‌سِتان مطرح نمایید. کارشناسان باتجربه گیاه‌پزشکی ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند. گیاه پزشکان مشکل شما را بررسی می‌کنند و در صورت نیاز غذای گیاه (کود)، سم و سایر ملزومات گیاه را برای شما ارسال خواهند کرد. ضمن اینکه اگر زمان یا تخصص کافی برای رسیدگی به گیاه خود را ندارید، می توانید از خدمات باغبانی گُل‌سِتان (اعزام باغبان و گیاه پزشک به محل شما) استفاده کنید تا متخصصین ما با ابزار مورد نیاز شما در محل شما حضور یابند و خدماتی مانند تشخیص بیماری، علت عدم رشد، تعویض خاک و گلدان، سم پاشی، کوددهی و یا حتی کاشت و … را به شما ارائه دهند.

خرید گیاه و گل آپارتمانی آنلاین - تحویل رایگان 4ساعته | گُل‌سِتان


سوالات پرتکرار شما درباره روش نگهداری گیاه فیلودندرون شاهزاده

چطور از فیلودندرون شاهزاده مراقبت کنیم؟

فیلودندرون شاهزاده می‌تواند حتی در نور فلورسنت هم سرزنده بماند و همین مساله آن را تبدیل به گیاهی خوب برای نگهداری در دفاتر کار می‌کند. آبیاری مدیریت شده در طول سال و آبیاری کم در زمستان، چیزی است که این گیاه را سرزنده نگه می‌دارد.

چقدر به فیلودندرون شاهزاده آب بدهیم؟

این گیاه ترجیح می‌دهد خاکش رطوبتی مدیریت شده و کم داشته باشد تا بتواند برگ‌هایی بزرگ بدهد؛ چراکه فیلودندرون شاهزاده به آبیاری زیاد حساس است و نمی‌تواند خاک خیس را تحمل کند؛ ازاین‌رو هیچ‌گاه بیش هفته‌ای یک‌بار به این گیاه آب ندهید. برای آبیاری بهتر و دقیق‌تر فیلودندرون شاهزاده بهتر است هر زمان که احساس کردید یک سوم بالایی خاک خشک شده است آن را مجددا آبیاری کنید.

نور مورد نیاز فیلودندرون شاهزاده چقدر است؟

فیلودندرون شاهزاده به نور زیادی نیاز ندارد و ترجیح می‌دهد در سایه یا در نور غیرمستقیم زندگی کند. گفتنی است نور بیش‌ازحد و مستقیم خورشید نه‌تنها کمکی به گیاه نمی‌کند، بلکه باعث سوختن برگ‌های گیاه و زرد شدن آن‌ها نیز خواهد شد.

چه خاکی برای فیلودندرون شاهزاده مناسب است؟

فیلودندرون شاهزاده به خاکی با زهکشی خوب نیاز دارد و ترجیح می‌دهد در محیطی خشک زندگی کند. همچنین انتخاب خاکی سبک که مواد ارگانیک زیادی داشته باشد باعث می‌شود این گیاه خوشحال و سرزنده باشد. به‌منظور تهیه خاک مناسب برای نگهداری از فیلودندرون شاهزاده می‌توانید از خاکی با ترکیب پیت و ورمیکولیت و یا ترکیب پیت و پرلیت استفاده کنید تا هم زهکشی خاک تامین شود و هم خاک مواد ارگانیک کافی را داشته باشد.

چرا برگ‌های فیلودندرون شاهزاده زرد یا قهوه‌ای می‌شود؟

یکی از مهم‌ترین دلایل تغییر رنگ در برگ‌های این گیاه آبیاری نامناسب است. اگر ترکیبی از زرد و قهوه‌ای شدن در یک برگ را دیدید‌ نشانه‌ای از آبیاری زیاد است. از سوی دیگر اگر تمام برگ زرد شده و لبه‌های آن قهوه‌ای و ترد شده‌اند نیز نشانه‌ای از آبیاری کم است. علاوه‌براین 2 مورد دلایل دیگری مثل نور مستقیم خورشید و کوددهی بیش‌ازحد نیز می‌تواند باعث تغییر رنگ در گیاه شده و به آن آسیب بزند.

چرا برگ‌های فیلودندرون شاهزاده فر می‌خورد؟

فر خوردن برگ‌های این گیاه نشانه‌ای از وجود هوای سرد یا خشک بودن هوای اطراف گیاه است؛ چراکه فیلودندرون شاهزاده یک گیاه گرمسیری است و ازاین‌رو هوایی با رطوبت زیاد را ترجیح می‌دهد. زمانی که گیاه آب زیادی را از دست بدهد شروع به جمع کردن برگ‌هایش می‌کند تا از تبخیر آب اضافه جلوگیری کند. علاوه‌بر مورد یاد شده کوددهی زیاد نیز می‌تواند باعث بسته شدن و فر خوردن برگ‌های فیلودندرون شاهزاده شود.

چطور به فیلودندرون شاهزاده کود بدهیم؟

اگر قصد کوددهی به این گیاه را دارید از یک کود محلول در آب با نسبت 5-5-5 یا حتی ضعیف‌تر استفاده کنید و این کود را از بهار تا پاییز و فقط ماهی یک‌بار به گیاه بدهید. پس از کوددهی نیز حتما به گیاه آب بدهید، زیرا ماندن کود در خاک می‌تواند باعث آسیب به آن شود. دراین‌باره این نکته را نیز درنظر داشته باشید که فیلودندرون شاهزاده نه‌تنها از کوددهی زیاد لذت نمی‌برد، بلکه آسیب هم می‌بیند، زیرا کوددهی زیاد باعث می‌شود برگ‌های گیاه قهوه‌ای شده یا فر بخورند.

چطور فیلودندرون شاهزاده را تکثیر کنیم؟

فیلودندرون شاهزاده را می‌توانید به‌راحتی و از طریق روش قلمه زدن تکثیر کنید. برای این منظور حتی می‌توانید از شاخه‌هایی استفاده کنید که در زمان هرس کردن از گیاه جدا کرده‌اید. کافی است این شاخه چند گره برگ بر روی خود داشته باشد و آن را برای مدتی در ظرف آب قرار دهید. پس از مدتی این قلمه شروع به ریشه دادن می‌کند و در آن زمان شما می‌توانید قلمه را به خاکی جدید منتقل کرده و یک گیاه جدید داشته باشید.

۱۵ نظرات
  1. سمیرا می گوید

    سلام، ممنون از مطالب خوبتون. سوال اینکه برگ نارنجی گل من رو به سبز شدن میره و نور خوبی هم بهش میرسه. چه کنم؟

    1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

      سلام وقتتون بخیر .
      لطفا عکس گیاه مورد نظر را داخل واتس آپ شرکت ارسال نمایید
      باتشکر
      ۰۹۱۲۰۷۸۵۱۹۱

  2. نوید می گوید

    فیلدندرون شاهزاده یا پرتغالی میخواهم.موجود دارید؟

    1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

      سلا وقتتون بخیر
      خیر متاسفانه موجود نداریم

  3. رضا بابااحمدی می گوید

    خوب بود مرسی

    1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

      سلام دوست عزیز گُل‌سِتان، وقتتون بخیر
      ممنون از وقتی که برای مطالعه گذاشتید

  4. محمدرضا معتمدنیا می گوید

    سلام
    فیلودندرون دارید

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      خیر متاسفانه موجود نداریم

  5. ناشناس می گوید

    سلام گیاه من برگ های جدیدش رو باز نمی کنه همونطور لوله می مونه چرا؟و چیکارش کنم؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      باز نشدن و لوله ماندن برگ در اکثر مواقع به دلیل خشکی هوا هست

  6. آرش می گوید

    بچه ها من تولید کننده انواع فیلندرون هستم. به خاک اسیدی با درصد کم بسیار علاقه مندِ. با چایی پاک و ضد قارچ زده ، زیر گلدان براش جزیزه درست کنید. رشد فوقالعاده اش را به رخ بکشه.

  7. احسان می گوید

    سلام و درود
    چرا برگ گل من مثل عکس خراب شده علت چیست ؟حدودا هفته ای یکبار آبیاری شده و هفته ای یکبار غبار پاشی .ممنونم

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      مثل کدام عکس منظورتان هست؟
      علائم روی برگ چی هست؟ و اینکه شرایط نگهداری گیاه رو هم بنویسید تا بتونیم دقیق تر راهنماییتون کنیم

      1. احسان می گوید

        سلام مخلصیم
        چطور میتونم عکس گل را واستون بفرستم از روی عکس بهتر میشه تشخیص داد ؟

        1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

          جهت چت کردن با کارشناس مشاوره گل و گیاه وارد لینک زیر شوید
          https://dr.golsetan.com

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.